Парламентарни комисии
Kомисия по бюджет и финанси
Kомисия по бюджет и финанси
28/09/2004 първо гласуване
Доклад
по законопроект за общинския дълг № 402-01-33, внесен от
Министерския съвет на 20 юли 2004 г.
Доклад
по законопроект за общинския дълг № 402-01-33, внесен от
Министерския съвет на 20 юли 2004 г.
На заседание, проведено на 23 септември 2004 г., Комисията по
бюджет и финанси разгледа законопроекта за общинския дълг, внесен от
Министерския съвет.
В работата на заседанието взеха участие Кирил Ананиев -
заместник-министър на финансите и представители на Инициатива местно
самоуправление, подкрепена от Американската агенция за международно
развитие - Хенри Майнъс, Емил Савов и Майк Ди Анжелис.
От името на вносителя експозе по законопроекта направи
заместник-министър Ананиев.
В мотивите към законопроекта и експозето г-н Ананиев напомни,
че от 2002 г. се изпълнява Програма и Концепция за финансова
децентрализация, приети с Решение № 399 на Министерския съвет от 2002
г., които са насочени към засилване автономността на общините чрез
повишаване на отговорността им по отношение на предоставяните от тях
публични услуги и чрез увеличаване на финансовите им възможности. В
резултат на реформите до момента общините придобиха по-голяма
самостоятелност по отношение на собствените си приходи, премахнаха се
ограниченията при определяне размера на общинските такси, държавата
финансира делегираните на общините услуги чрез трансфери, без това да е
за сметка на собствените приходи.
Една от целите на финансовата децентрализация е повишаването на
кредитоспособността на общините, т.е. на възможността за акумулиране на
свободен ресурс, който да позволява дългосрочно планиране на
инвестиционните разходи и тяхното финансиране със средства извън
текущите бюджетни приходи.
С промените в Закона за общинските бюджети, приети през
ноември 2003 г., се направи първият опит за системно регулиране на
общинското кредитиране. Направените тогава промени по-скоро са общи
принципи, въз основа на които да се развива общинското кредитиране.
Внесеният от Правителството проект на Закон за общинския дълг е
изготвен в изпълнение на Програмата и Концепцията за финансова
децентрализация с активното участие на представители на Министерския
съвет, Министерството на регионалното развитие и благоустройството,
Министерството на финансите, Народното събрание, финансови институции,
общини и Националното сдружение на общините в Република България и с
техническата помощ на Инициатива за местно самоуправление.
Горният законопроект представлява развитие на заложените в глава
осма на Закона за общинските бюджети принципи на общинския дълг и
конкретизирането им в процедури и правила, а не създаващ нови
правомощия и уреждащ взаимоотношения по общинския дълг.
Със законопроекта се решават следните важни въпроси:
1. Създаване на единна нормативна уредба на общинското
кредитиране;
2. Описание и разграничаване на видовете дълг и предназначението
му;
3. Нормативно ограничаване на размера на задлъжнялостта по
начин, съчетаващ инвестиционната активност на общината със защитата на
местната общност;
4. Максимална степен на информираност и прозрачност, както към
местната общност, така и към кредиторите;
5. Повишаване на възможностите за съчетаване на всички
достъпни механизми за инвестиционно финансиране - кредити, облигации,
усвояване на фондовете на ЕС и на помощта на държавата за икономически
по-слаби общини.
Законопроектът регламентира следните основни въпроси:
1. Определение на общинския дълг;
2. Видове общински дълг;
3. Ограничения на размера на дълга;
4. Процедури за избор на финансираща институция;
5. Общински гаранции
6. Административнонаказателни разпоредби
Със законопроекта се предвижда да се създаде към
Министерството на финансите Централен публичен регистър, които ще
осигури прозрачност и доверие между страните. Всяко лице ще може да иска
справка или издаване на удостоверение за липсата или наличието на вписано
обстоятелство. Този подход е гаранция за публичност на информацията за
поемането и обслужването на общинския дълг и е в съответствие с
изискванията за прозрачност при разпореждането с публични средства. От
друга страна достъпът до информация за състоянието на общинския дълг
гарантира сигурността и повишава доверието на инвеститорите. Очакваните
2
финансови разходи по поддържането и администрирането на регистъра ще
се покриват от държавните такси, събирани за вписвания в регистъра, за
даване на справки и за издаването на удостоверения.
В крайна сметка със законопроекта се цели да се улесни развитието
на общинското кредитиране, в резултат от което да се повиши равнището на
общинските инвестиции и да се подобри качеството на публичните услуги,
предоставяни на населението.
Със положително становище по законопроекта излезе и
Националното сдружение на общините, което беше прочетено от Благой
Станчев - парламентарен секретар на сдружението.
По законопроекта се проведе задълбочена дискусия с много
изказвания и въпроси за допълнително разясняване на предложените
ограничения на размера и поемането на общинския дълг, процедурата по
избор на финансова институция и финансов посредник, общинските
гаранции и други.
По повдигнатите въпроси се изказаха и Хенри Майсън и Майк Ди
Анжелис.
На всички поставени въпроси отговори Кирил Ананиев.
След приключването на дискусията се проведе гласуване, което
приключи при следните резултати: “ЗА”- 17 народни представители, без
“Против” и “Въздържали се”.
С оглед на гореизложеното и на основание на резултатите от
гласуването Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното
събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за общинския дълг.
София, 27 септември 2004 г.