Kомисия по бюджет и финанси
09/11/2004 второ гласуване
Доклад
Проект
Второ четене
по законопроект за общинския дълг № 402-01-33, внесен от
Министерския съвет на 20 юли 2004 г.
Доклад
Проект
Второ четене
по законопроект за общинския дълг № 402-01-33, внесен от
Министерския съвет на 20 юли 2004 г.
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. (1) С този закон се уреждат условията и редът за
поемането на общински дълг и за издаването на общински гаранции,
както и видовете общински дълг.
(2) За общинския дълг по този закон се води регистър.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 1.
Глава втора
ОБЩИНСКИ ДЪЛГ
Чл. 2. (1) Всички финансови задължения, поети от името и за
сметка на общината при спазване изискванията на този закон, съставляват
общински дълг и представляват задължение на общината.
(2) Дългът на търговските дружества с общинско участие в
капитала и текущите задължения на общината към доставчици на стоки и
услуги не са общински дълг по смисъла на този закон.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 2.
Чл. 3. Общински дълг се поема с решение на общинския съвет и
се формира от:
1. емисиите на общински ценни книжа;
2. дълга, поет с договори за общински заеми;
3. дълга на общинските предприятия по чл. 52 от Закона за
общинската собственост;
4. изискуемите общински гаранции;
5. безлихвените заеми, отпуснати по реда на чл. 43 от Закона за
устройството на държавния бюджет;
6. безлихвените заеми от централния бюджет за финансиране на
разходи до възстановяването им по одобрени проекти по програми,
съфинансирани от Европейския съюз;
7. задълженията по търговски кредити и финансов лизинг над
2 години.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 3.
Чл. 4. Общината може да поема дългосрочен дълг за:
1. финансиране на инвестиционни проекти в полза на местната
общност;
2. рефинансиране на съществуващ дълг;
3. предотвратяване и ликвидиране на последиците от
форсмажорни обстоятелства;
4. осигуряване на плащания по изискуеми общински гаранции.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 4.
Чл. 5. (1) Общината може да поема краткосрочен дълг за
финансиране на:
1. предоставяне на публични услуги при временен недостиг на
средства, възникнал по време на изпълнението на бюджета;
2. капиталови разходи, средствата за които предстои да бъдат
осигурени в рамките на бюджетната година от бюджетни приходи,
помощи или влязъл в сила договор за дългосрочен дълг;
3. неотложни разходи за предотвратяване и ликвидиране на
последиците от форсмажорни обстоятелства;
4. плащания по изискуеми общински гаранции.
(2) Краткосрочният дълг по ал. 1 трябва да бъде погасен в
рамките на бюджетната година, в която е поет, но не по-късно от 25
декември на съответната година.
(3) В случай че краткосрочният дълг по ал. 1, т. 3 не може да
бъде погасен в срока по ал. 2, той трябва да бъде поет за срок не по-дълъг
от 6 месеца.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 5.
Чл. 6. Източници за обслужване на общинския дълг са:
1. собствените приходи по чл. 6, ал. 1, т. 1 от Закона за
общинските бюджети;
2. общата изравнителна субсидия по чл. 34, ал. 1, т. 3 от Закона
за общинските бюджети;
2
1. държавните трансфери за делегирани от държавата дейности
без тези за екологични обекти, за инвестиционни проекти по чл. 4, т.1 в
случаите, когато няма неразплатени разходи за тези дейности;
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 6.
Чл. 7. Общинският дълг не е гарантиран от държавата и не
представлява задължение за правителството освен в случаите, когато по
съответния ред е издадена държавна гаранция.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 7.
Чл. 8. (1) Общината може да договаря, поема и изплаща дълг в
левове или в чуждестранна валута.
(2) При преоценка на общински дълг или на гарантиран от
общината дълг в левове задълженията, деноминирани в чуждестранна
валута, се преизчисляват по курса на Българската народна банка към
датата на преоценката.
(3) Общините не могат да обезпечават общински дълг чрез залог
или ипотека на имущество - публична общинска собственост.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 8.
Чл. 9. (1) Кметът на общината изготвя годишен отчет за
състоянието на общинския дълг и го внася в общинския съвет като
неразделна част от отчета за изпълнението на общинския бюджет.
(2) Общинският съвет приема с решение годишния отчет за
състоянието на общинския дълг.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 9
Чл. 10. Сметната палата осъществява одит върху възникването и
управлението на общинския и гарантирания от общината дълг и
използването на дълговите инструменти.
Комисията подкрепя текста на вносителя по чл. 10.
Глава трета
ОГРАНИЧЕНИЯ НА РАЗМЕРА НА ДЪЛГА
Чл. 11. С решението за приемане на общинския бюджет за
съответната година общинският съвет определя:
1. максималния размер на новия общински дълг;
3
2. общинските гаранции, които могат да бъдат издадени през
годината;
3. максималния размер на общинския дълг и общинските
гаранции към края на бюджетната година.
Комисията подкрепя текста на вносителя по чл. 11.
Чл. 12. (1) Годишният размер на плащанията по дълга във всяка
отделна година не може да надвишава 25 на сто от общата сума на
собствените приходи и общата изравнителна субсидия по последния
заверен годишен отчет за изпълнението на бюджета на общината.
(2) Номиналът на издаваните общински гаранции не може да
надвишава 5 на сто от общата сума на собствените приходи и общата
изравнителна субсидия по последния заверен годишен отчет за
изпълнението на бюджета на общината.
(3) Годишният размер на плащанията по дълга включва
дължимите главница, лихви, такси, комисиони и други плащания по
поетия от общината дълг с изключение на дълга по чл. 3, т. 6.
(4) Когато предстоящо плащане по съществуващ дълг, който е
предмет на рефинансиране, е дължимо на дата, предхождаща датата на
поемане на рефинансиращия дълг, общината задължително заделя
паричен резерв за предстоящото плащане по съществуващия дълг в
рамките на размера, определен с ал. 1.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 12.
Глава четвърта
ПОЕМАНЕ НА ОБЩИНСКИ ДЪЛГ
Чл. 13. Кметът на общината внася предложенията за поемане на
дългосрочен и краткосрочен дълг, които се разглеждат и одобряват от
общинския съвет.
Комисията подкрепя текста на вносителя по чл. 13.
Чл. 14. Предложението за поемане на дългосрочен дълг трябва
да отговаря на следните условия:
1. проектът да е от полза на местната общност;
2. предложението да е придружено от пълно описание на
проекта - наименование, цели, технико-икономическа обосновка,
очаквани срокове за реализация и социално-икономически анализ на
очакваните резултати от осъществяването на проекта;
3. да е приложено подробно описание на всички финансови
параметри на проекта - всички източници на финансиране на проекта и
4
размер на съответния финансов ресурс, максимален размер на дълга,
срокове и начини за усвояването му, лихвени условия, погасителна схема,
размер на разходите за консултантски и административно-управленски
услуги, източници за погасяване на дълга, влияние на дълговото
финансиране и на разходите по обслужването на дълга върху бюджета на
общината;
4. проектът да е предложен за обсъждане на местната общност,
чиито становища и предложения са неразделна част от предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя по чл. 14.
Чл. 15. (1) Кметът на общината оповестява проекта, който ще се
финансира чрез дългосрочен дълг, чрез покана за обсъждане, отправена до
местната общност. Поканата трябва да съдържа общите параметри на
проекта - предназначение, стойност, начин на финансиране и на
обезпечаване, както и мястото и датата за провеждане на обсъждането.
(2) Поканата се публикува в един местен или регионален вестник
и се поставя на обществено достъпно място в сградата на общината, като
датата на обсъждането на проекта е най-малко един месец преди
разглеждането на предложението от общинския съвет.
(3) Обсъждането се провежда при условия и по ред, определени
с наредба, приета от общинския съвет. За изразените становища и
постъпилите предложения се съставя протокол, който е неразделна част от
предложението по чл.13.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 15.
Чл. 16. Предложението за поемане на краткосрочен дълг трябва
да е придружено с описание на финансовите параметри на дълга - размер
на краткосрочния дълг, срокове за усвояването му, лихвени условия,
погасителна схема, източници за погасяване, влияние на дълговото
финансиране и на разходите по обслужването на дълга върху бюджета на
общината.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 16.
Чл. 17. (1) Общинският съвет приема решение за поемане на
дълг, като определя:
1. максималния размер на дълга, изразен чрез номиналната му
стойност;
2. валутата на дълга;
3. вида на дълга съгласно чл. 3;
4. начина на обезпечаване;
5. условията за погасяване;
5
6. максималния лихвен процент, такси, комисиони и други.
(2) Решението по ал. 1 се приема с мнозинство повече от
половината от общия брой на общинските съветници, а в 6-месечния срок
преди изтичането на мандата - с мнозинство от две трети от общия брой
на общинските съветници.
(3) С решението по ал. 1 общинският съвет възлага на кмета на
общината да проведе процедурата за избор на финансова институция,
която да осигури необходимото финансиране на проекта, или финансов
посредник при емитирането на общински ценни книжа.
Предложение на н.п. Петър Жотев и Йордан Нихризов:
В чл. 17 се правят следните изменения и допълнения:
1. Ал. 2 се изменя така:
“(2) Когато годишният размер на плащанията по дълга за
отделната година не превишава 15 на сто от общата сума на
собствените приходи и общата изравнителна субсидия по последния
заверен годишен отчет за изпълнението на бюджета на общината,
решението по ал. 1 ce приема с мнозинство повече от половината от
общия брой на общинските съветници.”
2. Създават се нови ал. 3 и 4:
“(3) Когато годишният размер на плащанията по дълга за всяка
отделна година надвишава 15 на сто от общата сума на собствените
приходи и общата изравнителна субсидия по последния заверен годишен
отчет за изпълнението на бюджета на общината, решението по ал. 1 се
взема от общинския съвет с мнозинство повече от половината от общия
брой на общинските съветници въз основа на резултатите от проведен
местен референдум.
(4) Когато решението се взима в рамките на последните шест
месеца от мандата на общинските съвети, то се взима с мнозинство от
три четвърти от броя на общинските съветници след провеждане на
местен референдум. ”
3. Досегашната ал. 3 става ал. 4.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията предлага следната окончателна редакция на чл.
17:
“Чл. 17. (1) Общинският съвет приема решение за поемане
на дълг, като определя:
1. максималния размер на дълга, изразен чрез номиналната
му стойност;
2. валутата на дълга;
3. вида на дълга съгласно чл. 3;
4. начина на обезпечаване;
б
5. условията за погасяване;
6. максималния лихвен процент, такси, комисиони и други.
(2) Решението по ал.1 се приема с мнозинство повече от
половината от общия брой на общинските съветници или след
провеждане на местен референдум по решение на общинския съвет.
(3) С решението по ал. 1 общинският съвет възлага на кмета
на общината да проведе процедурата за избор на финансова
институция, която да осигури необходимото финансиране на проекта,
или финансов посредник при емитирането на общински ценни книжа.
Чл. 18. В 10-дневен срок от приемането на съответното решение
на общинския съвет кметът на общината изпраща на министъра на
финансите и на Сметната палата годишния отчет за състоянието на
общинския дълг и решението на общинския съвет по чл. 9, ал. 2.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 18.
Глава пета
ПРОЦЕДУРА ПО ИЗБОР НА ФИНАНСОВА ИНСТИТУЦИЯ
И ФИНАНСОВ ПОСРЕДНИК
Раздел I
Правила и принципи
Чл. 19. (1) Процедурата по тази глава определя реда за избор на:
1. финансова институция при поемането на дългосрочен дълг;
2. финансова институция при поемането на краткосрочен дълг,
включително при поемането на краткосрочен дълг чрез рамково
споразумение;
3. финансов посредник при емитирането на общински ценни
книжа.
(2) Този ред не се прилага за избор на финансова институция и
финансов посредник, за който е предвидена специална процедура на
международна организация.
(3) Този ред може да не се прилага в случаите, когато годишният
размер на краткосрочния дълг не надвишава 5 на сто от собствените
приходи на общината по отчета за изпълнението на бюджета на общината
за предходната година.
Предложение на н.п. Христо Кирчев:
В чл.19, се създава ал. 4:
“(4) Този ред не се прилага в случаите, когато общината има
присъден кредитен рейтинг. ”
1
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията предлага текста на чл. 19 да стане текст на чл. 21,
а текста на чл. 21 да стане текст на чл. 19.
Чл. 20. Не може да участва в процедурата лице, което:
1. е обявено в несъстоятелност или е в производство за
обявяване в несъстоятелност;
2. е в ликвидация;
3. има парични задължения към общината или държавата по
смисъла на чл. 13, ал. 2 от Данъчния процесуален кодекс, установени с
влязъл в сила акт на компетентен орган, освен ако не е допуснато
разсрочване или отсрочване на задълженията.
Комисията подкрепя предложението и предлага следната
окончателна редакция на чл. 20:
“Чл. 20. Не може да участва в процедурата лице, което:
1. е обявено в несъстоятелност или е в производство по
несъстоятелност;
2. е в ликвидация;
3. има парични задължения към общината или държавата по
смисъла на чл. 13, ал. 2 от Данъчния процесуален кодекс, установени
с влязъл в сила акт на компетентен орган, освен ако не е допуснато
разсрочване или отсрочване на задълженията”.
Чл. 21. Процедурата за избор на финансова институция и
финансов посредник се извършва в съответствие със следните принципи:
1. публичност и прозрачност;
2. свободна и честна конкуренция;
3. равнопоставеност на всички кандидати;
4. постигане на икономически най-изгодно решение за местната
общност.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 21 и
предлага той да стане текст на чл. 19, а текста на чл. 19 да стане текст
на чл. 21.
Раздел II
Обявление за избор на финансова институция и финансов посредник
Чл. 22. (1) Кметът на общината изготвя обявление за избор на
финансова институция и финансов посредник и документация за участие
в процедурата.
8
(2) Обявлението трябва да съдържа най-малко следната
информация:
1. решението на общинския съвет по чл. 17, ал. 1;
2. обект на финансирането;
3. размер и вид на финансирането;
4. изисквания за икономическото и финансовото състояние,
техническите възможности и специализацията и опита на кандидата и
документите, с които те се доказват;
5. условия, вид, размер и начин на внасяне на гаранцията за
участие;
6. срок на валидност на офертите;
7. критерии за оценка на офертите;
8. място и срок за получаване, цена и начин на плащане на
документацията за участие в процедурата;
9. място, срок и начин на подаване на офертите;
10. място и дата на отваряне на офертите;
11. наименование, адрес, телефон, факс, електронен адрес на
общината и лице за контакт.
(3) Обявлението се публикува в централен ежедневник.
(4) Срокът за подаване на офертите не може да бъде по-кратък
от 30 дни, считано от датата на публикуването.
Предложение на н.п. Христо Кирчев:
В чл. 22, ал. 2 се създава т. 12:
“12. Кредитен рейтинг в случаите, когато цената на
изработване на кредитния рейтинг не е по-голяма от 3 на сто от
търсения от общината дълг. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 22.
Раздел III
Документация за участие в процедурата за избор на финансова
институция и финансов посредник
Чл. 23. (1) Документацията по чл. 22, ал. 1 съдържа най-малко
следната информация:
1. обявлението по чл. 22;
2. описанието на проекта по чл. 14, т. 2;
3. методика за определяне на комплексната оценка и за
класиране на офертите, съдържаща показателите и относителната им
тежест;
9
4. актуални данни за финансовото състояние на общината и
последния заверен годишен отчет за изпълнението на общинския бюджет.
(2) Методиката по ал. 1, т. 4 съдържа точни указания за
определяне на оценката по всеки показател и за определяне на
комплексната оценка на офертата.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 23.
Чл. 24. Цената, по която кандидатите закупуват документацията
за участие в процедурата, не може да бъде по-висока от действителните
разходи за изготвянето й.
Комисията предлага следната нова редакция на чл. 24
“Чл. 24. Цената, по която кандидатите закупуват
документацията за участие в процедурата, не може да бъде по-висока
от действителните разходи за изготвянето й и се одобрява от кмета на
общината.”
Чл. 25. (1) Всеки кандидат може писмено да поиска разяснения
по документацията за участие в процедурата. Кметът на общината е
длъжен да даде разясненията в срок 3 работни дни от постъпване на
искането.
(2) Кметът на общината изпраща разясненията по ал. 1 до всички
кандидати, които са закупили документация за участие и са посочили
адрес за кореспонденция, без да отбелязва в отговора кандидата, който е
направил искането. Разясненията се прилагат и към документацията,
която се закупува от други кандидати.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 25.
Раздел IV
Комисия за разглеждане, оценка и класиране на офертите
Чл. 26. (1) Кметът на общината назначава комисия за
разглеждане, оценка и класиране на подадените оферти.
(2) Комисията се състои най-малко от трима и най-много от
седем членове, като се определят и резервни членове.
(3) В състава на комисията се включват правоспособен юрист и
икономист, а останалите членове са лица, притежаващи необходимата
професионална квалификация и практически опит в съответствие с целта
и сложността на задачата.
(4) Кметът може да привлича и външни експерти за членове или
консултанти към комисията.
10
Комисията предлага следната окончателна редакция на чл.
26:
“Чл. 26. (1) Кметът на общината назначава комисия за
разглеждане, оценка и класиране на подадените оферти.
(2) Комисията се състои най-малко от пет и най-много от
седем членове, като се определят и резервни членове.
(3) В състава на комисията се включват правоспособен
юрист и икономист, а останалите членове са лица, притежаващи
необходимата професионална квалификация и практически опит в
съответствие с целта и сложността на задачата.
(4) Кметът може да привлича и външни експерти за членове
или консултанти към комисията”.
Чл. 27. (1) Не може да бъде член на комисията или консултант
лице, което:
1. има финансов интерес от поемането на общинския дълг ;
2. е "свързано лице" по смисъла на Търговския закон с кандидат
в процедурата;
3. е участвало в подготовката на процедурата.
(2) Членовете на комисията и консултантите са длъжни да пазят
в тайна фактите и обстоятелствата, които са узнали във връзка със своята
работа в комисията.
(3) Членовете на комисията и консултантите представят
декларация за отсъствие на обстоятелствата по ал. 1 и за спазване на
изискванията по ал. 2 при тяхното назначаване и на всеки етап от
процедурата.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 27.
Чл. 28. (1) Решенията на комисията се вземат с мнозинство
повече от половината от общия брой на членовете й. Когато член на
комисията не е съгласен с взетото решение, той подписва протокола с
особено мнение и писмено излага мотивите си.
(2) Когато по обективни причини член на комисията не може да
изпълнява задълженията си, той се замества от резервен член, за което се
съставя протокол.
Комисията подкрепя текста на вносителя по чл. 28.
Раздел V
Разглеждане, оценка и класиране на офертите
11
Чл. 29. (1) Комисията разглежда подадените документи и
допуска до участие кандидатите, чиито документи отговарят на условията
в обявлението.
(2) Комисията разглежда допуснатите до участие оферти,
оценява ги съгласно методиката и предварително обявените критерии и
класира кандидатите.
(3) За оценяването и класирането на кандидатите комисията
съставя протокол.
(4) Кметът на общината издава заповед, с която обявява
резултатите от разглеждането на документите на кандидатите и от
класирането, и обявява трите най-добри оферти. В 3-дневен срок от
издаването й заповедта се изпраща на всички кандидати, подали оферти за
участие в процедурата.
(5) В 7-дневен срок от издаването на заповедта кметът на
общината отправя покана до кандидатите с трите най-добри оферти за
провеждане на преговори, с която:
1. определя срок от пет до десет дни преди провеждането на
преговорите, в който поканените кандидати могат да получат
допълнителна информация по проекта и финансовото състояние на
общината;
2. ги уведомява за датата, часа и мястото за провеждане на
преговорите.
(6) Гаранциите на недопуснатите до преговори кандидати се
освобождават в срок 3 работни дни след изтичането на срока за подаване
на жалба срещу заповедта по ал. 4.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 29.
Чл. 30. (1) Кметът на общината, подпомаган от комисията по чл.
26, провежда преговори с всеки от кандидатите, подали трите най-добри
оферти, съгласно обявените изисквания.
(2) За проведените преговори и постигнатите договорености с
кандидата се съставя протокол, който се подписва от кмета, кандидата и
членовете на комисията по чл. 26.
(3) Страните в преговорите съставят проектодоговор, съдържащ
постигнатите договорености, които не могат да бъдат по-неблагоприятни
за общината от предложените с офертата.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 30.
Чл. 31. (1) Кметът на общината внася в общинския съвет доклад
за резултатите от проведената процедура за избор. Към доклада се
прилагат:
12
1. протоколът на комисията по чл. 29, ал. 3 и заповедта на кмета
по чл. 29, ал. 4;
2. протоколите от проведените преговори;
3. проектодоговорите.
(2) Общинският съвет приема решение, с което:
1. определя финансовата институция, която да осигури
необходимото финансиране на проекта, или финансовия посредник при
емитирането на общински ценни книжа;
2. възлага на кмета да сключи договор с определения кандидат и
да уведоми в 3-дневен срок кандидатите, участвали в преговорите, за
решението по т. 1.
(3) Решението по ал. 2 се приема с мнозинство повече от
половината от общия брой на общинските съветниците.
(4) Гаранциите на кандидатите, подали трите най-добри оферти,
се освобождават в срок 3 работни дни след сключването на договора по
ал.2, т. 2.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 31.
Чл. 32. Кметът на общината изпраща на министъра на
финансите решенията на общинския съвет по чл. 17, ал. 1, чл. 31, ал. 2 и
чл.40, ал.4 в 10-дневен срок от приемането им.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 32
Раздел VI
Рамково споразумение
Чл. 33. (1) Кметът на общината може да сключи рамково
споразумение с финансова институция за предоставяне на краткросрочни
заеми въз основа на проведена процедура по реда на тази глава.
(2) Рамково е споразумението, сключено между общината и една
или повече финансови институции, целта на което е да се определят
предварително условията на договорите за краткосрочен заем, които
страните възнамеряват да сключат в определен период, включително за
максималния размер, начина на обезпечаване, условията за погасяване и
максималната цена на дълга (лихви, такси, комисиони и други видове
възнаграждения).
(3) Рамковото споразумение не може да бъде използвано с цел
предотвратяване, ограничаване или нарушаване на конкуренцията.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 33.
13
Чл. 34. При сключено рамково споразумение общинският съвет
определя само размера на краткосрочния дълг, в рамките на който кметът
на общината може да сключва договори за заем при спазване
изискванията по чл. 12, ал. 1.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 34.
Раздел VII
Обжалване
Чл. 35. (1) Всеки кандидат, участвал в процедурата за избор на
финансова институция или финансов посредник, може да обжалва
заповедта на кмета по чл. 29, ал. 4 пред съда по реда на Закона за
административното производство.
(2) Всеки кандидат, участвал в преговорите по чл. 30, може да
обжалва решението на общинския съвет по чл. 31, ал. 2 пред съда по реда
на Закона за административното производство.
(3) Жалбата се подава чрез кмета на общината в 7-дневен срок от
получаването на заповедта по чл. 29, ал. 4 или на уведомлението по чл. 31,
ал. 2, т. 2.
(4) В 3 -дневен срок от получаването на жалбата кметът на
общината е длъжен да я изпрати на съда заедно с цялата преписка, която
включва обжалвания акт, документацията за участие и протокола на
комисията за оценяване.
(5) Ако в срока по ал. 4 преписката не бъде изпратена на съда,
жалбоподателят може да изпрати препис от жалбата направо до съда.
Съдът изисква преписката служебно.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 35.
Чл. 36. (1) Подадената в срок жалба спира изпълнението на
обжалвания акт, освен ако съдът разпореди друго.
(2) Когато кметът или общинският съвет е допуснал
предварително изпълнение, съдът по искане на заинтересуваната страна
може да спре изпълнението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 36.
Чл. 37. (1) В 5 -дневен срок от получаването на жалбата съдът се
произнася в закрито заседание по допускане на посочените и
представените от страните доказателства и насрочва делото след 15 дни.
При призоваването не се прилагат правилата на чл. 41, ал. 5 и срокът по
чл. 157, ал. 1 от Гражданския процесуален кодекс.
(2) Сроковете по ал. 1 се прилагат и при отлагане на делото.
14
(3) Съдът обявява решението в 7-дневен срок след заседанието, в
което е приключило разглеждането на делото.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 37.
Чл. 38. Областният управител не може да отменя заповедта на
кмета по чл. 29, ал. 4 и да спира изпълнението на решението на
общинския съвет по чл. 31, ал. 2.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 38.
Глава шеста
ОБЩИНСКИ ГАРАНЦИИ
Чл. 39. Гарантиран от общината дълг са всички финансови
задължения, за които с решение на общинския съвет са издадени гаранции
от името и за сметка на общината при спазване изискванията на този
закон.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 39.
Чл. 40. (1) Общината може да гарантира дълг на търговски
дружества, в които общинското участие е над 50 на сто от капитала на
дружеството, ако дългът е поет за финансиране на инвестиционни проекти
от полза на местната общност и има предоставено обезпечение в полза на
общината.
(2) Предложението за издаване на общинска гаранция трябва да
отговаря на условията по чл. 12, ал. 2 и чл.14.
(3) Кметът на общината внася в общинския съвет предложението
за издаване на общинска гаранция заедно с доклад за статута и
финансовото състояние на дружеството и договора за поемане на дълг,
който общината гарантира.
(4) Решението за издаване на общинска гаранция се приема с
мнозинство повече от половината от общия брой на общинските
съветници, а в 6-месечния срок преди изтичане на мандата - с мнозинство
повече от три четвърти от общия брой на общинските съветници.
Предложение на нм. Петър Жотев и Йордан Нихризов:
В чл. 40, ал. 4 се изменя така:
“(4) Решението за издаване на общинска гаранция се взема с
мнозинство повече от две трети от общия брой на общинските
съветници, а в периода от шест месеца преди изтичането на мандата
на общинския съвет - с мнозинство от три четвърти от общия брой на
общинските съветници и след провеждане на местен референдум. ”
15
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията предлага следната окончателна редакция за чл.
40:
“Чл. 40. (1) Общината може да гарантира дълг на търговски
дружества, в които общинското участие е над 50 на сто от капитала на
дружеството, ако дългът е поет за финансиране на инвестиционни
проекти от полза на местната общност и има предоставено
обезпечение в полза на общината.
(2) Предложението за издаване на общинска гаранция трябва
да отговаря на условията по чл. 12, ал. 2 и чл.14.
(3) Кметът на общината внася в общинския съвет
предложението за издаване на общинска гаранция заедно с доклад за
статута и финансовото състояние на дружеството и договора за
поемане на дълг, който общината гарантира.
(4) Решението за издаване на общинска гаранция се приема с
мнозинство повече от половината от общия брой на общинските
съветници или след провеждане на референдум по решение на
общинския съвет.”
Чл. 41. Кметът на общината участва в преговорите за поемане на
дълг с общинска гаранция и подписва от името на общината
споразуменията за издаване на общинска гаранция или гаранционните
писма.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 41.
Чл. 42. Промени в гарантирания от общината дълг, засягащи
размера и/или срока на погасяването му, се правят след предварително
одобрение от общинския съвет по реда на чл. 40.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 42.
Чл. 43. Получателите на средства по гарантиран от общината
дълг ежемесечно до 15-о число предоставят информация на кмета на
общината за обслужването на дълга.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 43.
Чл. 44. (1) Лихвите, погашенията по главницата и всички такси,
комисиони и други подобни разходи по обслужването на гарантирания от
общината дълг се заплащат от кредитополучателите.
(2) Плащане по общинска гаранция се дължи само в случаите,
когато кредитополучателят не извърши частично или цялостно плащане
16
по кредита в съответствие с условията по договора за заем и кредиторът е
предприел мерките и действията, предвидени в съответния договор за
заем, за събиране от кредитополучателя на дължимите суми.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 44.
Чл. 45. Когато изискванията на чл. 44, ал. 2 не са предвидени в
споразумението за издаване на общинска гаранция, кметът на общината
уточнява с кредитора мерките, които следва да бъдат предприети, когато
се дължи плащане по общинска гаранция, както и сроковете, в които
общината следва да плати просрочената сума.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 45.
Чл. 46. От деня на извършване на плащане по общинска
гаранция общината встъпва в правата на кредитора по договора за заем до
размера на извършеното плащане
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 46.
Чл. 47. (1) Кредитополучателят е длъжен да възстанови в пълен
размер сумите, изплатени на кредитора по общинска гаранция, и
направените разходи във връзка с плащането.
(2) Кметът на общината предприема всички мерки съгласно
действащото законодателство за възстановяване на сумите, изплатени по
общинска гаранция.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 47.
Глава седма
ОБЩИНСКИ ЦЕННИ КНИЖА
Чл. 48. Поемането на дълг чрез емисия на общински ценни
книжа се извършва при условията и по реда на глави четвърта и пета.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 48.
Чл. 49. Когато емисията на общински ценни книжа е
предназначена за публично предлагане, се прилагат разпоредбите на
Закона за публично предлагане на ценни книжа.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 49.
17
Чл. 50. (1) Когато емисията на общински ценни книжа не е
предназначена за публично предлагане, инвеститори могат да бъдат
единствено институционални инвеститори по смисъла на § 1, т. 1, буква
“в” от допълнителните разпоредби на Закона за публичното предлагане на
ценни книжа.
(2) В случаите по ал. 1 общинският съвет определя реда за
оповестяване на информацията, необходима на инвеститорите за точна
оценка на икономическото и финансовото състояние на общината и на
правата, свързани с ценните книжа.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 50.
Глава осма
ЦЕНТРАЛЕН РЕГИСТЪР НА ОБЩИНСКИЯ ДЪЛГ
Чл. 51. Създава се централен регистър на общинския дълг в
Министерството на финансите.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 51.
Чл. 52. Регистърът е публичен. Всеки може да иска справка или
издаване на удостоверение за липсата или наличието на вписано
обстоятелство.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 52.
Чл. 53. (1) За вписването в регистъра, за даването на справка и за
издаването на удостоверение се събира държавна такса.
(2) Размерът на държавната такса се определя с тарифа, одобрена
от Министерския съвет.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 53.
Чл. 54. (1) В централния регистър се създава и поддържа
регистър за всяка община.
(2) Регистърът на общината е разделен на следните подрегистри:
1. подрегистър на емитираните общински ценни книжа;
2. подрегистър на заемите, предоставени на общината;
3. подрегистър на издадените общински гаранции.
(3) В регистъра се вписват следните обстоятелства:
1. решенията на общинския съвет по чл. 17, ал. 1, чл. 31, ал. 2 и
чл. 40, ал. 4;
2. срочността на дълга, промени на срочността,
амортизационната схема на дълга;
18
3. забава в обслужването на дълга повече от 30 дни.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 54.
Чл. 55. (1) Всички общини са длъжни да водят, съхраняват и
предоставят на Министерството на финансите информация за поетия от
тях дълг в съответствие с изискванията на Европейския съюз и на
българското законодателство за отчетността, статистиката и
бюджетирането на публичния сектор.
(2) Министърът на финансите издава наредба, с която определя
обхвата на информацията по ал. 1, реда, начина и сроковете за отчитането
и предоставянето й.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 55.
Глава девета
ДРУГИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 56. (1) Постъпленията от дълга могат да се използват само
по предназначението, за което общинският съвет е одобрил поемането на
дълга.
(2) Временно свободните постъпления по дългосрочен дълг до
момента на тяхното влагане в проекта по чл. 14 могат да бъдат
инвестирани само в български държавни и общински ценни книжа.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 56.
Чл. 57. Когато общината забави обслужването на дълга повече
от 30 дни, кметът на общината и/или кредиторът уведомяват в 5-дневен
срок общинския съвет и Сметната палата.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 57.
Глава десета
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 58. (1) За неизпълнение на задълженията по чл. 18 и 32
кметът на общината се наказва с глоба от 500 лв.
(2) При повторно нарушение по ал. 1 глобата е в двоен размер.
(3) Актовете за установяване на нарушенията се съставят от
определени от министъра на финансите длъжностни лица, а наказателните
постановления се издават от министъра на финансите или от
упълномощени от него длъжностни лица.
19
(2) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и
изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на
Закона за административните нарушения и наказания.
Комисията предлага следната окончателна редакция на
чл. 58:
“Чл. 58. (1) За неизпълнение на задълженията по чл. 18 и 32
кметът на общината се наказва с глоба от 500 лв.
(2) При повторно нарушение по ал.1 глобата е в двоен
размер.
(3) Актовете за установяване на нарушенията се съставят от
определени от министъра на финансите длъжностни лица, а
наказателните постановления се издават от министъра на финансите
(4) Установяването на нарушенията, издаването,
обжалването и изпълнението на наказателните постановления се
извършват по реда на Закона за административните нарушения и
наказания.”
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 1. По смисъла на този закон:
1. “Краткосрочен дълг” е дълг със срок за изплащане до една
година.
2. “Дългосрочен дълг” е дълг със срок за изплащане над една
година.
3. “Форсмажорно обстоятелство” е непредвидено и
непредотвратимо събитие от извънреден характер, което не може да се
избегне или последиците от което не могат да се предотвратят.
4. “Местна общност” са лицата по т. 3 от § 1 на Допълнителната
разпоредба на Закона за общинските бюджети.
5. “Повторно” е нарушението, извършено в едногодишен срок от
влизането в сила на наказателното постановление, с което лицето е
наказано за същото по вид нарушение.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 2. (1) Общините, чийто годишен размер на плащанията по
дълга, поет до влизането в сила на този закон, надвишава 25 на сто от
общата сума на собствените приходи и общата изравнителна субсидия по
последния заверен годишен отчет за изпълнението на бюджета на
20
общината, нямат право да поемат нов дълг до постигане на изискванията
по чл. 12, ал. 1.
(2) Общините, чийто номинал на издадените общински гаранции
при влизането в сила на този закон надвишава 5 на сто от общата сума на
собствените приходи и общата изравнителна субсидия по последния
заверен годишен отчет за изпълнението на бюджета на общината, нямат
право да издават нови общински гаранции до постигане на изискванията
по чл. 12, ал. 2.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2.
§ 3. В чл. 3 от Закона за особените залози (обн., ДВ, бр. 100 от
1996 г.; изм. и доп., бр. 86 от 1997 г., бр. 42 от 1999 г. и бр. 19 и 58 от 2003
г.) се създава ал. 4:
“(4) Ограничението по ал. 1 не се прилага по отношение на
общини, които обезпечават общински дълг, поет при условията и по реда
на Закона за общинския дълг.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3.
§ 4. В чл. 21, ал. 1 от Закона за местното самоуправление и
местната администрация (обн., ДВ, бр. 77 от 1991 г.; изм. и доп., бр. 24, 49
и 65 от 1995 г., бр. 90 от 1996 г., бр. 122 от 1997 г., бр. 33, 130 и 154 от
1998 г., бр. 67 и 69 от 1999 г., бр. 26 и 85 от 2000 г., бр. 1 от 2001 г., бр. 28,
45 и 119 от 2002 г. и бр. 69 от 2003 г.) т. 10 се изменя така:
“10. приема решения за ползване на банкови кредити, за
предоставяне на безлихвени заеми, както и решения за поемане на
общински дълг чрез сключване на договори за заем или емитиране на
общински ценни книжа и за издаване на общински гаранции при условия
и по ред, определени със закон.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4.
§ 5. В чл. 39 от Закона за държавния дълг (ДВ, бр. 93 от 2002 г.)
думите “общините и” се заличават.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5.
Комисията предлага нови параграфи 6 и 7:
§ 6. В чл. 5, ал. 2, т. 7 от Закона за сметната палата (ДВ, бр.
109/2001 г., изм., ДВ.,бр. 45 от 2002 г., бр. 31 от 2003 г. и бр. 38 от 2004
г.) в края се добавя “и общинския дълг”.
21
§ 7. В чл. 4, т. 3 от Закона за обществените поръчки(ДВ, бр.
28 от 2004 г.) след думите “финансови инструменти” се поставя
запетая и се добавя “изборът на финансова институция и финансов
посредник по Закона за общинския дълг, както”.
§ 6. Законът влиза в сила от 1 януари 2005 г.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6, който става
§ 8.
София, 8 ноември 2004 г.