Kомисия по бюджет и финанси
09/11/2004 второ гласуване
Проект
Второ четене
ЗАКОН
за изменение и допълнение на
Закона за данък върху добавената стойност
Обединен проект от приетите на първо четене на 20 октомври
2004 г. законопроекти № 402-01-53, внесен от Министерски съвет
на 11.10.2004 г., М 454-01-103, внесен от н.п. Анастасия Мозер и
гр.н.п. на 13.10.2004 г. и № 454-01-85, внесен от н.п. Петър Жотев и
гр. н.п.
ЗАКОН
за изменение и допълнение на
Закона за данък върху добавената стойност
(Обн., ДВ, бр. 153 от 1998 г.; попр., бр. 1 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 44,
62, 64,103 и 111 от 1999 г., бр. 63, 78 и 102 от 2000 г., бр. 109 от 2001
г., бр. 28, 45 и 117 от 2002 г., бр. 37, 42, 86 и 109 от 2003 г. и бр. 53 и 70
от 2004 г.)
Комисията подкрепя наименованието на закона.
Обединен проект от приетите на първо четене на 20 октомври
2004 г. законопроекти № 402-01-53, внесен от Министерски съвет
на 11.10.2004 г., М 454-01-103, внесен от н.п. Анастасия Мозер и
гр.н.п. на 13.10.2004 г. и № 454-01-85, внесен от н.п. Петър Жотев и
гр. н.п.на основание чл. 68, ал. 2 от ПОДНС
§ 1. В чл. 6 ал. 2 се отменя.
Комисията подкрепя предложението за § 1.
§ 2. Създава се чл. 6а:
“ Липса на доставка в случаи на преобразуване на търговски дружества, прехвърляне на предприятие и извършване на непарични вноски
Чл. 6а. (1) Не е доставка по смисъла на този закон прехвърлянето на собственост или ограничени вещни права върху стоки или извършването на услуги в резултат на:
1. преобразуване на търговски дружества по реда на глава шестнадесета от Търговския закон;
2. прехвърляне на предприятие по чл. 15 от Търговския закон;
3. извършване на непарична вноска в търговско дружество.
(2) В случаите по ал. 1 лицето, което получава стоките и услугите, става правоприемник и на всички права и задължения по този
1
закон във връзка с тях, включително на правата по чл. 68 и 70 и на задълженията за извършване на корекция на ползвания данъчен кредит по чл. 81 и 82.
(3) Алинея 2 се прилага и в случаите, когато стоките и услугите са придобити по наследство или по завет от данъчно задължено по този закон лице.”
Комисията подкрепя предложението за § 2.
Предложение на н.п. Стефан Данаилов за нови §:
§....В чл. 14,ал.1, т. 9 да се добави текста:
“предоставянето на услуги пряко необходими за филмопроизводствената дейност на територията на страната, ако получател е чуждестранно лице, което няма обект на територията на страната. ”
§....В чл. 20, т. 20 да се добави нов текст:
“ под пряко необходими за филмопроизводствената дейност се включват следните услуги и техника: предоставяне на снимачна техника, предоставяне на реквизит, оръжие и пиротехника, строеж на декори, лабораторна обработка, телекино трансфер. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на комисията за нов параграф, който става § 3:
§ 3. В чл. 20 се създава т. 25:
“25.„нови автомобили” са автомобилите, за които едновременно са налице следните условия:
а) изтекли са не повече от шест месеца от датата на първата им регистрация (включително в чужбина);
б) изминали са не повече от 6 000 км.
Предложение на н.п. Нина Радева, Весела Караиванова, Енчо Милев, н.п. Лиляна Кръстева, Мария Ангелиева, Нина Чилова, Теодора Дренска и Христо Механдов за нов §:
§....В чл. 26, се създава т. 8:
“т. 8. при учредено право на строеж срещу обезщетение, изразяващо се в изграждане и предоставяне в собственост на част от новопостроената сграда на суперфициара — дата на констативния акт за предаване на строежа съгласно Закона за устройство на територията.
Предложението е оттеглено.
§ 3. В чл. 29, ал. 2, т. 2 думите “пътен данък” се заличават.
2
Комисията подкрепя предложението за § 3, който става § 4.
§ 4. В чл. 41, т. 4 думата “инвалиди” се заменя с “хора с увреждания”.
Комисията подкрепя предложението за § 4, който става § 5,
Предложение на н.п. Господин Чонков за нов §:
В чл. 42, т. 7 да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
§ 5. В чл. 49, ал. 1 се правят следните изменения:
1. В т. 2 и 2а думата “(инвалиди)” се заличава.
2. В т. 7 думите “инвалиди, деца с увредено здраве” се заменят с “хора с трайни увреждания, деца с увреждания”.
Предложение от н.п. Михаил Миков:
В чл. 49, ал. 1 се правят следните промени:
а) създава се нова т. 2 със следното съдържание:
“2. Юридически лица с нестопанска цел в обществена полза, когато стоките и услугите са свързани с дейността им;
б) досегашните точки 2-7 се преномерират съответно 3-8.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя предложението за § 5, който става § 6.
§ 6. В чл. 53 думите “20 на сто” се заменят с “18 на сто”.
Предложение на н.п. Валентин Василев, Иван Иванов, Васил Василев, Йордан Бакалов и Димитьр Йорданов
В чл. 53 думите “20 на сто ” се заменят с “ 18 на сто ”.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията не подкрепя предложението за § 6 и предлага да отпадне.
Предложение на н.п. Георги Пирински, Асен Гагаузов, Румен Овчаров, Георги Анастасов и Янаки Стоилов за нов §:
3
Създава се нов чл. 53а със следното съдържание: “Диференцирани ставки ”
Чл. 53а. Диференцирани данъчни ставки за всяка облагаема доставка на стока, включително и при внос на стоки, освен когото този закон предвижда друго са:
1. 10 на сто за лекарствени средства, учебници и учебни пособия, литературни произведения от български автори;
2. 10 на сто за мляко и млечни изделия;
3. 10 на сто за хляб и хлебни изделия;
Комисията не подкрепя предложението,
§ 7. В чл. 54 се правят следните изменения и допълнения:
1. Заглавието се изменя така: “Специфични ставки”
2. Създава се нова ал. 2 и ал. 3 и 4:
“(2) Ставката за хляба е 5 на сто.
(3) Ставката е 7 на сто за:
1 .лекарствата по смисъла на Закона за лекарствата и лекарствените средства в аптеките и хуманната медицина;
2. прясното и кисело мляко (без сухото мляко);
3 кравето сирене;
4. кравето масло;
5. яйцата;
6. пилешкото месо.
(4) Ставката е 10 на сто за:
1 .посадъчен материал за трайни насаждения;
2. детските храни;
3. детските облекла и обувки;
4. учебниците и тетрадките до завършване на средно образование”.
3. Досегашната ал. 2 става ал. 5.
Предложение на н.п. Милена Милотинова:
В чл. 54 се създава нова ал. 5 със следното съдържание:
“(5) Ставката за периодичните печатни произведения- вестници и списания, с изключение на тези с порнографско съдържание е 15 на сто ”.
Предложението е оттеглено.
Предложение на н.п. Борислав Китов, Моньо Христов, Димитър Стефанов, Пламен Кенаров и Владимир Джаферов
I. В чл. 54 се правят следните изменения:
1. Заглавието става “Специфични ставки ”
4
2. Създава се нова ал. 2 със следното съдържание:
“(2) Ставката е 7 % за:
1. пшенично зърно, пшенично брашно и хляб;
2. лекарствата по смисъла на Закона за лекарствата и лекарствените средства в аптеките и хуманната медицина;
3. суровото и пастьоризирано прясно и кисело краве мляко(без сухото мляко)
4. Сирене, масло и кашкавал от краве мляко;
5. Яйца и пилешко месо;
6. Детски храни, детски облекла и обувки;
7. Учебни помагала
8. Лозов и овощен посадъчен материал.
II. Досегашната ал. 2 става ал. 3
Комисията не подкрепя предложението
Комисията не подкрепя предложението за §7 и предлага да отпадне.
Предложение на н.п. Никола Джипов Николов за нов § 8:
1. Създава се чл. 54а ‘Диференцирани ставки” със следния
текст:
“Чл. 54а. Данъчната ставка е 10 на сто при следните доставки на стоки и услуги:
а) медицинска диагностика и лечение;
б) лекарствени средства по списък, утвърден от Министъра на финансите и Министъра на здравеопазването;
в) хляб пшеничен и ръжен;
г) социални услуги по Кодекса на труда
2. Параграф 8 в обединения законопроект става § 9.
Предложението е оттеглено.
Предложение на н.п. Валентин Василев, Димитър Йорданов и Иван Иванов за нов §:
§ Създава се чл. 54а “Диференцирани ставки” със следния текст:
“Чл. 54а. Данъчната ставка е 10 на сто при следните доставки на стоки и услуги:
а) лекарствени средства по списък, утвърден от Министерския
съвет;
б) хляб пшеничен и ръжен;
в) мляко и млечни продукти по списък, утвърден от Министерския съвет.
5
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Георги Пирински, Асен Гагаузов, Румен Овчаров, Георги Анастасов и Янаки Стоилов за нов §:
Създава се нов чл. 58г:
“Чл. 58 г. Редът за начисляване на ДДС и ускорено възстановяване по чл. 58а, чл. 58 б, чл. 58 в се прилага и за доставки по инвестиционни проекти, без тези от внос ”.
Предложението е оттеглено.
§ 8. В чл. 59, т. 11 думата “инвалиди” се заменя с “хора с увреждания”.
Комисията подкрепя предложението за § 8, който става § 7.
Предложение на н.п. Нина Радева, н.п. Весела Караиванова, н.п. Енчо Малев, н.п. Лиляна Кръстева, н.п. Мария Ангелиева, н.п. Нина Чилова, н.п. Теодора Дренска и н.п. Христо Механдов за нов §:
В чл. 64, ал. 4 се създават изречения второ, трето и четвърто:
Наличните по "ДДС-сметка" суми могат да се освободят в полза на титуляря на сметката по негово писмено искане и след извършване на данъчна проверка или ревизия. Териториалният данъчен директор издава разрешение или отказва да издаде разрешение изцяло или частично за освобождаване на сумите в случаите, когато титуляра няма задължения по този закон. Разрешението или отказа може да бъде обжалван по реда за обжалване на данъчните актове.
Предложението е оттеглено.
Предложение на н.п. Нина Радева, Весела Караиванова, Енчо Малев, Лиляна Кръстева, Мария Ангелиева, Нина Чилова, Теодора Дренска и Христо Механдов за нов §:
В чл. 65 се правят следните изменения и допълнения:
а) В ал. 2 се създават изречение второ и трето:
“ Алинея 1, т. 2 не се прилага и за леки автомобили с мощност на двигателя до 120 киловата (kW) по системата DIN, съответно 126 киловата (kW) по системата SAE внесени в страната като нови и закупени след 01.01.2005г., за които регистрираното лице няма право на данъчен кредит по този закон. Лицето има право на пълен данъчен кредит когато данъчната основа е до 20 000 лв. и на частичен данъчен кредит в размер на 4 000 лв., при данъчна основа над 20 000 лв.
6
б) В ал. 4, т. 4 накрая се добавя “като данъчния орган задължително уведомява ревизираното лице за непредставяне на исканите документи от доставчика” и му предоставя 14-дневен срок за вземане на отношение.
в) В ал. 5 след думата “който” се добавя “неоснователно” и след думите “по ал. 4” се добавя “като данъчния орган следва да установи в какво се изразява данъчното предимство, да конкретизира неговия размер и да установи дали това данъчно предимство не е премахнато по реда на този закон. ”
Комисията подкрепя предложението по буква “а’’ и не подкрепя предложенията по буква “б” и буква ”в”.
Предложение на н.п. Георги Пирински, Асен Гагаузов, Румен Овчаров, Георги Анастасов и Янаки Стоилов за нов §:
В чл. 65, ал. 4, т. 4 в края на текста се добавя израза:
... освен ако доказателствата са представени допълнително пред данъчният орган, регионалния данъчен директор или пред съда. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде нов параграф, който става § 8 със следната окончателна редакция:
§ 8. В чл. 65, ал. 2 се създават изречения второ и трето:
“ Алинея 1, т. 2 не се прилага и за леки автомобили с мощност на двигателя до 120 киловата (kW) по системата DIN, съответно 126 киловата (kW) по системата SAE внесени в страната като нови и закупени след 01.01.2005г., за които регистрираното лице няма право на данъчен кредит по този закон. Лицето има право на пълен данъчен кредит, когато данъчната основа е до 20 000 лв., и на частичен данъчен кредит в размер 4 000 лв., когато данъчната основа е над 20 000 лв.
§ 9. В чл. 77 се правят следните изменения:
1. В ал. 1:
а) в т. 2 думите “три поредни едномесечни данъчни периоди” се заменят с “два поредни едномесечни данъчни периода”
б) в т. 5. думите “тези три едномесечни периода” се заменят с “тези два едномесечни периода”.
в) в т. 6 думите “започва да тече нов тримесечен период” се заменят със “започва да тече нов двумесечен период”
2. В ал. 2:
7
а) В изречение първо думите “45-дневен срок” се заменят с “30- дневен срок”.
б) в изречение второ думите “В същия срок се възстановява данъкът” се заменят с “Данъкът се възстановява в 45-дневен срок”.
Предложение на н.п. Нина Радева, Весела Караиванова, Енчо Милев, Лиляна Кръстева, Мария Ангелиева, Нина Чилова, Теодора Дренска и Христо Механдов:
В чл. 77 се правят следните изменения и допълнения:
а) В ал. 1, т. 4 накрая се добавя: “освен в случаите, когото лицето писмено е декларирало, че желае да приспада данъка за възстановяване от дължимия данък за внасяне, посочен в справките- декларации, подавани в следващите до девет поредни едномесечни данъчни периода.
б) В ал. 5
1. В изречение първо, накрая се добавя “до окончателно изплащане, независимо от спирането и възобновяването на сроковете по данъчното производство.
2. Създават се изречения второ и трето:
“Сумите, включително и разноските, признати и присъдени с влезли в сила съдебни решения в полза на данъчно задължените лица се изплащат в срок до 30 дена от предявяването им. След този срок сумите подлежат на принудително изпълнение. ”
Комисията подкрепя предложението по буква “а” и по буква “б”. т. 1 и не подкрепя буква “б”- т. 2
Предложение на н.п. Георги Пирински, н.п. Асен Гагаузов, н.п. Румен Овчаров, н.п. Георги Анастасов и н.п. Янаки Стоилов за нов §:
В чл. 77 се правят следните изменения:
1. В ал. 1, т. 2 текста "три поредни едномесечни данъчни периода" става "два поредни едномесечни периода, освен ако лицето не е направило изрично искане за по-дълъг период ”.
2. В ал. 1, т. 5 текста "тези три едномесечни периода" става "тези два двумесечни периода".
3. В ал. 1, т. 6 текста "започва да тече нов тримесечен период" става "започва да тече нов двумесечен период".
4. В чл. 77, ал. 2 в изречение първо думите "в 45-дневен" става "в 30-дневен".
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Валентин Василев, н.п. Иван Иванов, н.п. Васил Василев, н.п. Йордан Бакалов и н.п. Димитър Йорданов
8
1. В чл. 77, ал. 1 се правят следните изменения, относно срока за възстановяване на данъчния кредит:
а) .В т. 2, накрая текста “Три поредни едномесечни данъчни периоди ” става “два поредни едномесечни данъчни периоди
б) В т. 5 текста “тези три едномесечни периода” става “тези два едномесечни периода ”
в) В т. 6 текста “започва да тече нов тримесечен период” става “започва да тече нов двумесечен период ”
2. В чл. 77, ал. 2 изречение второ добива следната редакция:
“В същия срок се възстановява данъкът, когато лицето е платило не по-малко от 80 на сто от начисления му данък, за който е упражнило правото на данъчен кредит за периода по ДДС- сметка на доставчиците ”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Муравей Радев :
В чл. 77 се създава нова ал. 6 с текст:
“(6) Данъкът и лихвата по ал. 5 се възстановяват по инициатива на данъчния орган, като същият предприема действия по възстановяването им незабавно след настъпването на съответните обстоятелства за това. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Мирослав Севлиевски
Към чл. 77 се създава нова ал. 6:
“(6) За действително претърпени вреди в резултат от невъзстановяване в срок на данък върху добавената стойност, регистрираните по този закон лица могат да търсят обезщетение по съдебен ред по реда на Закона за отговорността на държавата за вреди, причинени на граждани. ”
Комисията подкрепя предложението.
Комисията не подкрепя предложението по т, 1, а подкрепя т. 2 на § 9, като предлага следната окончателна редакция:
§ 9. В чл. 77 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1, т. 4 накрая се поставя запетая и се добавя: „освен в случаите, когато лицето писмено е декларирало, че желае да приспада данъка за възстановяване от дължимия данък за внасяне,
9
посочен в справките-декларации, подавани в следващите до девет поредни едномесечни данъчни периода.
2. В ал. 2:
а) В изречение първо думите “45-дневен ” се заменят с “30-
дневен
б) В изречение второ думите “В същия срок се възстановява данъкът” се заменят с “Данъкът се възстановява в 45-дневен срок”.
3. В ал. 5 накрая се добавя “до окончателно изплащане, независимо от спирането и възобновяването на сроковете по данъчното производство.”;
4. Създава се ал. 6:
“(6) За причинени вреди в резултат от невъзстановяване в срок на данък върху добавената стойност, регистрираните по този закон лица могат да търсят обезщетение по съдебен ред по реда на Закона за отговорността на държавата за вреди, причинени на граждани.”
Предложение на н.п., Георги Пирински, Асен Гагаузов, Румен Овчаров, Георги Анастасов и Янаки Стоилов за нов §:
§...В чл. 78, ал. 1, т. 7 се заличава.
Комисията не подкрепя предложението.
Прредложение на н.п. Нина Радева, Весела Караиванова, Енчо Малев, Лиляна Кръстева, Мария Ангелиева, Нина Чилова, Теодора Дренска и Христо Механдов за нов §:
В чл. 78, ал. 2 накрая се добавя: “както и по отношение лицата, извършили износ по чл. 77, ал. 2. ”.
Предложението е оттеглено.
Предложение на н.п. Георги Пирински, Асен Гагаузов, Румен Овчаров., Георги Анастасов и Янаки Стоилов за нов §:
§ 7. Създава се нов чл. 78а:
“Глава шестнадесета Специфичен ред за възстановяване на парични суми от ДДС-сметка
Чл. 78а. (1) Възстановяване на парични суми от ДДС-сметка се извършва 6 случаите, когато по особената сметка по ДДС е натрупано салдо, превишаващо 25 на сто от средния размер от дължимите вноски за последните 12 месеца преди текущия месец на превишението и при условие, че лицето не е в процедура на данъчно установително производство по реда на ДПК, във връзка с ДДС, както и по този закон.
(2) Регистрираните лица могат да изтеглят сумата на превишението, определено по реда на ал. 1, след получаване на писмено
10
разрешение от Териториалното данъчно подразделение по място на регистрацията.
(3) Териториалното данъчно подразделение по място на регистрацията на лицето издава разрешението по ал. 2 до 14-то число на текущия месец, следващ месеца, до който е определено завишението по ал. 1 при внесен ДДС за текущия период.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п.Стойчо Кацаров, н.п.Теодора Константинова, н п. Васил Паница и н.п. Димитър Игнатов за нов параграф:
§...Създава се нов член 80а със следното съдържание:
Чл. 80а. (1) Възстановява се в трийсет дневен срок платеният данък върху добавената стойност на лечебните заведения, извършили покупки на стоки и услуги с начислен данък.
(2) Условията, документите и реда за възстановяване се регламентират с наредба на министъра на финансите и министъра на здравеопазването. ”
Комисията не подкрепя предложението.
§ 10. В чл. 81, ал. 5 т. 1 се отменя.
Комисията подкрепя предложението за § 10.
§ 11. В чл. 108 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 2:
“(2) Регистрираните земеделски производители, които са физически лица могат да се регистрират по ДДС дори и ако не са надхвърлили предвидения в закона праг.”
2. Досегашните ал. 2- 5 стават съответно ал. 3- 6.
3. Създава се ал. 7:
“(7) Алинея 1 не се прилага по отношение на чуждестранно лице, за което са налице едновременно следните условия:
1. не е установено в страната;
2. няма обект на територията на страната;
3. извършва доставки с място на изпълнение на територията на страната само на посочени в чл. 22, ал. 1, т. 5 услуги, по които получатели са регистрирани по този закон лица.”
Предложение на н.п. Борислав Китов, Моньо Христов, Димитър Стефанов, Пламен Кенаров и Владимир Джаферов
В чл. 108 се правят следните изменения и допълнения:
11
1. Създава се нова ал. 2:
“(2) Регистрираните земеделски производители, които са физически лица могат да се регистрират по ДДС дори и ако не са надхвърлили предвидения в закона праг. ”
2. Досегашната ал. 2 става ал. 3.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията не подкрепя предложението по т. 1 и т. 2 на § 11, а подкрепя т. 3 и предлага следната окончателна редакция на параграфа:
§ 11. В чл. 108 се създава ал. 6:
„(6) Алинея 1 не се прилага по отношение на чуждестранно лице, за което са налице едновременно следните условия:
1. не е установено в страната;
2. няма обект на територията на страната;
3. извършва доставки с място на изпълнение на територията на страната само на посочени в чл. 22, ал. 1, т. 5 услуги, по които получатели са регистрирани по този закон лица.”
Предложение на н.п. Валентин Василев, Иван Иванов, Васил Василев, Йордан Бакалов и Димитър Йорданов за нов §:
“§... В чл. 110, ал. 1 числото “50” се изменя на “25”.
Комисията не подкрепя предложението.
§ 12. В чл. 117 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 се създава нова т. 2:
“2. когато регистрираното лице почине, ако е физическо лице, или престане да съществува, ако е юридическо лице.”
2. В ал. 2:
а) точка 1 се отменя;
б) в т. 6 думите “което не е търговец” се заличават, а думите “дейността си” се заменят с “осъществяването на независима икономическа дейност”.
Комисията подкрепя предложението за § 12 и предлага следната окончателна редакция:
§ 12. В чл. 117 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 се създава т. 4:
“4. когато регистрираното лице почине, ако е физическо лице, или бъде заличено от съответния публичен регистър, ако е едноличен търговец или юридическо лице.”
2. В ал. 2:
12
а) точка 1 се отменя;
б) т. 6 се изменя така:
„т. 6. когато физическо лице или юридическо лице, или приравнено на юридическо лице дружество преустанови осъществяването на независима икономическа дейност - в срок 14 дни от преустановяване на дейността.”
§ 13. В чл. 119, ал. 6 се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 1 се отменя.
2. Създава се т. 4:
“4. смърт на регистрирано по този закон лице - едноличен търговец, ако предприятието на лицето е поето по наследство или по завет от лице, което е регистрирано по този закон, или се регистрира по реда на чл. 1246 само за наличните активи към датата на регистрацията.”
Комисията подкрепя предложението за § 13 и предлага следната окончателна редакция:
§ 13. В чл. 119 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 след думите “чл. 117, ал. 1” се добавя “т.1”
2. В ал. 6:
а) Точка 1 се отменя.
б) Създава се т. 4:
“4. смърт на регистрирано по този закон лице - едноличен търговец, ако предприятието на лицето е прието по наследство или по завет от лице, което е регистрирано по този закон, или се регистрира по реда на чл. 1246 само за наличните активи към датата на регистрацията, или е придобито от друго лице чрез продажба на наследството или на предприятието от наследниците.”
§ 14. В чл. 120 се правят следните допълнения:
1. В ал. 2 се създава изречение второ:
“В случаите по чл. 117, ал. 1, т. 2 регистрацията по този закон се счита за служебно прекратена от деня, следващ деня на смъртта, съответно деня, в който лицето е престанало да съществува, като в тези случаи не се издава акт за прекратяването й.”
2. В ал. 4 се създава изречение второ:
“При прекратяване на регистрацията на основание чл. 117, ал. 1, т. 2 ревизията не е задължителна.”
Прредложение на н.п. Нина Радева, н.п. Весела Караиванова, н.п. Енчо Малев, н.п. Лиляна Кръстева, н.п. Мария Ангелиева, н.п. Нина Чилова, н.п. Теодора Дренска и н.п. Христо Механдов за нов §:
В чл. 120 се създава ал. 6:
13
“(6) В случаите, когато не бъде извършена данъчната ревизия по ал. 5, по отношение на лицата - получатели на доставки от лицата по ал. 4 до настъпване на посочените в нея обстоятелства, се счита, че са изпълнени особените изисквания по този закон за признаването на правото на приспадане на данъчен кредит от получателите
Предложението е оттеглено.
Комисията подкрепя предложението за § 14, като предлага следната окончателна редакция:
§ 14. В чл. 120 се правят следните допълнения:
1. В ал. 2 се създава изречение второ:
“В случаите по чл. 117, ал. 1, т. 4 регистрацията се заличава от деня, следващ деня на смъртта на физическото лице, съответно деня, в който едноличния търговец или юридическото лице е заличено от съответния публичен регистър.”
2. В ал. 4 се създава изречение второ:
^‘При прекратяване на регистрацията на основание чл. 117, ал. 1, т. 4 ревизията не е задължителна.”
§ 15. Създава се чл. 124б:
“Чл. 124б. (1) Има право да се регистрира по този закон лице, което поеме по наследство или по завет предприятието на починало лице - едноличен търговец, което е било регистрирано по този закон към датата на смъртта му.
(2) Правото по ал. 1 може да се упражни до 14 дни от вписването в търговския регистър на поемането на предприятието, но не по-късно от 6 месеца от откриването на наследството.
(3) Лице, регистрирано на основание ал. 1, не може да прекрати регистрацията си по този закон на основание чл. 117, ал. 1, т. 1 до изтичането на 18 месеца от датата на регистрацията му.”
Предложение на н.п. Господин Чонков
Създава се нов чл. 124б:
“Чл. 124б. (1) Има право да се регистрира по този закон лице, което поема по наследство или по завет предприятието на починало лице - едноличен търговец, което е било регистрирано по този закон лице към датата на смъртта му.
(2) Правото по ал. 1 може да се упражни до 14 дни от вписване в търговския регистър на поемането на предприятието, но не по-късно от 6 месеца от откриване на наследството.
(3) Лице, регистрирано на основание на ал. 1, не може да прекрати регистрацията си по този закон на основание чл. 117, ал. 1 от
14
този закон до изтичането на 18 месеца от датата на регистрацията му. ”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията подкрепя по принцип предложението за § 15 и предлага следната окончателна редакция:
§ 15. Създава се чл. 124б:
“ Регистрация по избор на основание придобиване по наследство или по завет, чрез продажба на наследството или на предприятието на починал едноличен търговец
Чл. 124б. (1) Има право да се регистрира по този закон без да се заличава предходната регистрация лице, което придобие предприятието по наследство или по завет или от продажба на наследство или на предприятие на починало лице - едноличен търговец, което е било регистрирано по този закон към датата на смъртта му.
(2) Правото по ал. 1 може да се упражни до 14 дни от вписването в търговския регистър на придобиването на предприятието, но не по-късно от 6 месеца от откриването на наследството.
(3) Лице, регистрирано на основание ал. 1, не може да прекрати регистрацията си по този закон на основание чл. 117, ал. 1, т. 1 до изтичането на 18 месеца от датата на регистрацията му.’’
§ 16. Член 125 се изменя така:
“Чл. 125. (1) Задължително се регистрира по този закон лице, което придобие на някое от основанията по чл. 6а, ал. 1 стоки и услуги от регистрирано по този закон лице.
(2) Регистрацията по ал.1 се извършва по реда на чл. 111. Лицето е длъжно да подаде заявление за регистрация в 14-дневен срок от вписването на обстоятелството по чл. 6а в търговския регистър.
(3) Независимо от чл. 109 и 112 за дата на регистрацията в случаите по ал. 1 се счита датата на вписване на обстоятелството по чл. 6а в търговския регистър.
(4) Лице, регистрирано на основание ал. 1, може да упражни правото си по чл. 68 и 70, като подаде регистрационния опис на наличните активи към датата на регистрация до третия ден включително след датата на връчване на удостоверението или данъчния акт за регистрация.
(5) Лице, регистрирано на основание ал. 1, не може да прекрати регистрацията си по този закон на основание чл. 117, ал. 1, т. 1 до изтичането на 18 месеца от датата на регистрацията му.”
15
Комисията подкрепя предложението за § 16 и предлага следната окончателна редакция:
§ 16. Член 125 се изменя така:
“Чл. 125. (1) Задължително се регистрира по този закон лице, което придобие на някое от основанията по чл. 6а, ал. 1 стоки и услуги от регистрирано по този закон лице.
(2) Регистрацията по ал.1 се извършва по реда на чл. 111. Лицето е длъжно да подаде заявление за регистрация в 14-дневен срок от вписването на обстоятелството по чл. 6а в търговския регистър.
(3) В случаите по ал. 1 за дата на регистрацията се счита датата на вписване на обстоятелството по чл. 6а в търговския регистър.
(4) Лице, регистрирано на основание ал. 1, може да упражни правото си по чл. 68 и 70, като подаде регистрационния опис на наличните активи към датата на регистрация в срок до три дни след датата на връчване на удостоверението или данъчния акт за регистрация.
(5) Лице, регистрирано на основание ал. 1, не може да прекрати регистрацията си по този закон на основание чл. 117, ал. 1, т. 1 до изтичането на 18 месеца от датата на регистрацията му.”
§ 17. В чл. 126 ал. 3 се изменя така:
“(3) При прекратяване на регистрацията данъчният орган незабавно отразява това в териториалния данъчен регистър.”
Комисията подкрепя предложението за § 17 и предлага следната окончателна редакция:
§ 17. В чл. 126 ал. 3 се изменя така:
„(3) Данъчният орган незабавно отразява прекратяването на регистрация в териториалния данъчен регистър.”
§ 18. В чл. 132 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) думите “възникване на задължението за регистрация до датата на регистрацията по този закон” се заменят с “изтичането на срока за подаване на заявлението за регистрация до датата на регистрацията или датата, на която са отпаднали основанията за регистрацията му”;
б) създава се изречение второ:
“Независимо от глобата или имуществената санкция по този член за периода от изтичането на срока за подаване на заявление за регистрация до датата на регистрацията или датата, на която са отпаднали основанията за регистрацията му, нарушителят дължи и данък като регистрирано по този закон лице.”
16
2. В ал. 2 думите “не се дерегистрира” се заменят с “не подаде заявление за дерегистрация”.
Комисията подкрепя предложението за § 18 и предлага следната окончателна редакция:
§ 18. В чл. 132 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) думите “възникване на задължението за регистрация до датата на регистрацията по този закон” се заменят с “изтичането на срока за подаване на заявлението за регистрация до датата на регистрацията или датата, на която са отпаднали основанията за регистрацията му”;
2. Създава се нова ал. 2:
“(2) В случаите по ал. 1 освен предвидената санкция данъчнозадължените лица дължат и данък като регистрирано по закона лице за периода от изтичането на срока за подаване на заявление за регистрация до датата на регистрацията или до датата, на която са отпаднали основанията за регистрацията му.
3. Досегашната ал. 2 става ал. 3 и в нея думите “не се дерегистрира” се заменят с “не подаде заявление за дерегистрация”.
4. Досегашната ал. 3 става ал. 4
Предложение на н.п. Муравей Радев за нов §:
В чл. 143, ал. 1, числото “250” се заменя с “ 500”, а числото “1000” се заменя с “2000”.
Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде нов параграф, който става § 19 със следната окончателна редакция:
§ 19. В чл. 143 се правят следните изменения:
1. В ал. 1, думите “от 250 лв. до 1000 лв.” се заменят с “ от 500 лв. до 2000 лв.”
2. В ал. 2 думите “от 500 лв. до 2000 лв.” се заменят с “ от 1000 лв. до 4000 лв.”
§19. Навсякъде в закона думите “тримесечен” се заменят с “двумесечен, а думите “три месеца” се заменят с “два месеца”
Предложение на н.п. Валентин Василева н.п. Иван Иванов, н.п.
ЧУ
Васил Василев, н.п. Йордан Бакалов и н.п. Димитър Йорданов
Навсякъде в закона думите” тримесечен” се заменят с “двумесечен ”, а думите “три месеца ” с “два месеца ”
Комисията не подкрепя предложението.
17
Комисията не подкрепя предложението за § 19 и предлага да отпадне.
Предложение на н.п. Михаил Миков за нов § в Преходни разпоредби:
§... Данък върху добавената стойност не се начислява за загубите на вода от водоснабдителните дружества, надвишаващи 25% от общото количество вода. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Прредложение на н.п. Нина Радева, Весела Караиванова, Енчо Милев, Лиляна Кръстева Мария Ангелиева, Нина Чилова, Теодора Дренска и Христо Механдов за нови §:
§....В § 5а от “Преходни и заключителни разпоредби”, в ал. 3 след думите “размера на данъчния кредит” се добавя “включително начислените от данъчният орган лихви от датата на дерегистрацията до датата на повторната регистрация ”
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Създава се § 19:
19. В Данъчния процесуален кодекс (Обн., ДВ,....) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 19 се създава ал. 5:
“(5) В случаите когато не бъде извършена данъчната ревизия по ал. 3, по отношение на лицата - получатели по сделките (доставки) от лицата по ал. 1, до настъпване на обстоятелството по ал. 1, се счита, че са изпълнени особените изисквания на законите за признаването на правото на приспадане на данъчен кредит от получателите и за осъществяване на разходите. ”
2. В чл. 74 се правят следните изменения и допълнения:
а) в заглавието на текста накрая се добавя “и при заличаване или прекратяване ”.
б) в ал. 1 думите “ал. 4” се заменят с “ал. 1 - 4” и след думата “след ” се добавя “уведомяването или ”.
3. В чл. 112, ал. 1 накрая се добавя ”освен ако не е предвидено друго със закон. ”; в ал. 7 думата “отказите ” се заменя с “актовете ”, след думата “обжалват” се добавя “изменят и отменят”, и след думата “обжалване ” се добавя “изменение и отмяна ”.
4. В чл. 120, ал. 1 след думите “получаването й” се добавя “в данъчната администрация ”.
5. В чл. 121, ал. 7 след думите “3 месещ” се добавя “от датата на споразумението ”.
18
Предложенията са оттеглени.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 20. Този закон влиза в сила от 1 януари 2005 г.
Комисията подкрепя наименованието “Заключителна разпоредба” и предложението за § 20.
София, 8 ноември 2004 г.