Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по бюджет и финанси
Kомисия по бюджет и финанси
19/11/2003

    Консултативн съвет по законодателството
    СТАНОВИЩЕ
    ОТНОСНО: Законопроекта за изменение и допълнение на
    Закона за корпоративното подоходно облагане,
    № 302-01-63/31.10.2003 г., внесен от МС
    Законопроекта за изменение и допълнение на
    Закона за облагане доходите на физически лица,
    № 302-01-66/31.10.2003 г., внесен от МС
    Законопроекта за изменение и допълнение на
    Закона за акцизите, № 302-01-65/31.10.2003 г., внесен от МС
    Законопроекта за изменение и допълнение на
    Закона за Данък върху добавената стойност,
    № 302-01-62/31.10.2003 г., внесен от МС и
    Законопроекта за изменение и допълнение на
    Закона за местните данъци и такси,
    № 302-01-61/31.10.2003г., внесен от МС
    ДО
    ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
    КОМИСИЯТА ПО БЮДЖЕТ И
    ФИНАНСИ
    Г-жа Нина Радева
    СТАНОВИЩЕ
    ОТНОСНО: Законопроекта за изменение и допълнение на
    Закона за корпоративното подоходно облагане,
    № 302-01-63/31.10.2003 г., внесен от МС
    Законопроекта за изменение и допълнение на
    Закона за облагане доходите на физически лица,
    № 302-01-66/31.10.2003 г., внесен от МС
    Законопроекта за изменение и допълнение на
    Закона за акцизите, № 302-01-65/31.10.2003 г., внесен от МС
    Законопроекта за изменение и допълнение на
    Закона за Данък върху добавената стойност,
    № 302-01-62/31.10.2003 г., внесен от МС и
    Законопроекта за изменение и допълнение на
    Закона за местните данъци и такси,
    № 302-01-61/31.10.2003г., внесен от МС
    На свое заседание Направление “Конституционно,
    административно и финансово право” на Консултативния съвет по
    законодателството обсъди законопроектите за изменение и допълнение

    на Закона за корпоративното подоходно облагане, Закона за
    акцизите, Закона за облагане доходите на физически лица, Закона за
    Данък върху добавената стойност и Закона за местните данъци и
    такси, внесени от Министерския съвет и прави следните предложения за
    тяхното подобряване.
    По Закона за изменение и допълнение на
    Закона за корпоративното подоходно облагане:
    I. ОБЩИ БЕЛЕЖКИ
    1. В мотивите на законопроекта е посочено, че промените са
    насочени към усъвършенстване на данъчното законодателство. Тази цел
    на законопроекта не е изпълнена докрай, тъй като в него се съдържат
    разпоредби, които противоречат на Конституцията и Закона за
    нормативните актове.
    Според нас, предвиденото в “Глава дванадесета А”, чл. 63 а и 636
    за облагане на застрахователните премии при застрахованите или
    застраховащите лица противоречи на чл. 60 от Конституцията. В чл. 60 от
    Конституцията се предвижда, че данъците са подоходни или
    имуществени. В предлаганите разпоредби се предвижда данък върху
    установено със закон задължение за внасяне на застрахователни вноски,
    напр. т. 10 от раздел II на приложение № 1 към чл. 6, ал. 2 от Закона за
    застраховането. Този ред за облагане, макар и в мотивите да се твърди, че
    е съобразен с европейската практика, противоречи на предвидените в
    Конституцията принципи относно организацията на данъците.
    2. Според чл. 9 от Закона за нормативните актове разпоредбите на
    нормативните актове се формулират на общоупотребимия български език,
    кратко, точно и ясно. В много от разпоредбите на законопроекта това
    правило не е спазено (§ 7, чл. 22, ал. 11 и 13; § 8, чл. 23, ал. 2, т. 19а нова;
    чл. 23, ал. 3, т. 4 и 7 и др.), което е наложило в Допълнителните
    разпоредби да се определят 18 нови понятия. От своя страна, някои от
    2

    тези определения не отговарят на чл. 32, ал. 2 от Указа за прилагане на
    ЗНА да съдържат обяснения на думи или изрази, които се употребяват
    многократно в нормативния акт или чието обяснение не е възможно да се
    даде в съответния текст, а в тях се съдържат правила за поведения - т. 55,
    56, 57 и 59.
    II. КОНКРЕТНИ БЕЛЕЖКИ
    3. По § 7, чл. 22:
    В ал. 2, т. 7 изразът “активи, за които има правни ограничения за
    периода на ползване на актива” е неясен и лишен от правно съдържание
    В ал. 5 изразът “изготвяне на данъчен амортизационен план за
    първи път” да се замени с “начален данъчен амортизационен план”.
    4. В § 8, чл. 23, ал. 3, т. 4 думата “ефективно” да отпадне.
    Като цяло т. 4 се нуждае от прередакгиране. В сегашния си вид тя
    възпроизвежда няколко хипотези, разграничени с знака “точка и запетая”.
    Правната уредба ще спечели, ако отделните хипотези бъдат изведени и
    обособени в самостоятелни текстове. Би било целесъобразно същия
    технологичен подход да се използва при прередактирането на т. 7.
    5. В § 19, чл. 36, ал. 4 е предвидено предприятията да имат
    ликвидни и изискуеми данъчни задължения и задължения за
    задължителни осигурителни вноски. Ликвидността на задължението
    означава то да е определено окончателно по основание, размер и адресат с
    влязъл в сила акт, а за данъците се допуска предварителна изискуемост.
    За да се избегнат споровете в практиката предлагаме да се използва
    изразът ‘Установени с влязъл в сила акт данъчни и осигурителни
    задължения”.
    6. В § 36, чл. 60, ал. 2 думата “ефективно” да отпадне.
    3

    7. В § 38, чл. 61д, ал. 2 изразът “преотстъпването е валидно” е
    неточен. По-коректно е “преотстъпването се ползва”.
    8. Параграф 41 за въвеждането на данък върху задължителните
    застрахователни вноски противорчи на чл. 60 от Конституцията.
    По Законопроекта за изменение и допълнение на
    Закона за облагане доходите на физическите лица
    1. В § 1, чл. 8, ал. 2 и 6 и § 9, чл. 30, ал. 1 и 2 числата “75” и
    “50”да се заменят със “75 000”, съответно “50 000”.
    По Законопроекта за изменение и допълнение на
    Закона за акцизите
    1. По § 1, чл. 2а:
    Предвиденото освобождаване от акциз за противозаконно отнети
    или откраднати МПС е поставено под условие - митните сборове да са
    опростени или възстановени по реда на Закона за митниците. Това прави
    прилагането на нормата зависимо от волята на митническата
    администрация - чл. 216 от Закона за митниците и чл. 859 и сл. от ППЗМ.
    Предлагаме в данъчния закон самостоятелно да се уредят
    условията и редът за освобождаване или възстановяване на акциз при
    кражба на моторни превозни средства. Противозаконното отнемане и
    кражба са различни деяния по смисъла на Наказателния кодекс и следва
    да се обсъди дали и в двата случая ще се стигне до освобождаване..
    2. По § 5, ал. 11:
    Според нас, редакцията на разпоредбата е неправилна, тъй като не
    може да се погаси правото на получаване на бандероли. В текста не е
    посочено какво ще стане с отпечатаните бандероли.
    4

    3. По § 8: определенията в Допълнителните разпоредби, според нас, са твърде подробни и объркващи - напр. “тютюневите изделия”.
    По Закона за изменение и допълнение на
    Закона за Данък добавена стойност
    1. В § 2, чл. 29, ал. 6, т. 5 не е ясно от мотивите какво налага
    възможността данъчната основа при продажба да е по-ниска от данъчната основа при придобиване на стоките само на седмичните списания.
    2. В § 8, чл. 59, т. 21 предвиденото освобождаване от ДДС за
    противозаконно отнети или откраднати МПС е поставено под условие -
    митните сборове са опростени или възстановени по реда на Закона за
    митниците. Това прави прилагането на нормата зависимо от волята на
    митническата администрация - чл. 216 от Закона за митниците и чл. 859 и
    сл. от ППЗМ.
    Според нас, в данъчния закон трябва самостоятелно да се уредят
    условията и редът за освобождаване или възстановяване на ДДС при
    кражба на моторни превозни средства.
    Противозаконното отнемане и кражбата са различни деяния според
    Наказателния кодекс и следва да се обсъди дали и в двата случая ще се
    стигне до освобождаване.
    По Закона за изменение и допълнение на
    Закона местните данъци и такси
    В § 4, чл. 48, ал. 1, т. 10 думата “реципрочност” да се замени с
    “взаимност”, който термин е възприет в чл. 24, т. 5 на същия закон.
    Форма за търсене
    Ключова дума