Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по бюджет и финанси
Kомисия по бюджет и финанси
21/10/2004

    Консултативен съвет по законодателството
    СТАНОВИЩЕ
    Относно: Закона за общинския дълг, № 402-01-33/20.07.2004 г.,
    внесен от Министерския съвет
    СТАНОВИЩЕ
    Относно: Закона за общинския дълг, № 402-01-33/20.07.2004 г.,
    внесен от Министерския съвет
    На свое заседание на 14 октомври 2004 г., Направление
    “Конституционно, административно и финансово право” на
    Консултативния съвет по законодателството обсъди Законопроекта
    за общинския дълг, внесен от Министерския съвет и прави следните
    предложения за неговото подобряване.

    I. ОБЩИ БЕЛЕЖКИ
    1. В законопроекта липсват норми, които пряко противоречат на
    Конституцията на Република България. Законопроектът обаче би
    могло по-пълно да бъде съобразен с Указа за прилагане на Закона за
    нормативните актове. Съгласно чл. 28 УПЗНА “Съобразно предмета
    и броя им членовете се групира в части, глави и раздели или се
    подреждат без такива подразделения или само в някои от тях”. Това
    изискване не е спазено в Законопроекта за общинския дълг. Така
    например Глава първа на законопроекта “Общи положения” се състои
    само от един член, въпреки че по съдържание в Глава втора има
    разпоредби, които са общи по своя характер. Поради това смятаме,
    че глави първа и втора биха могли да се обединят и да се промени
    номерацията на главите.
    2. За да се постигне по-пълно съответствие между заглавието
    на законопроекта и неговото съдържание, предлагаме да се обсъди
    следното заглавие: “Закон за общинските заеми и за общинските
    гаранции”, което по-точно и по-вярно отговаря на съдържанието му.
    II. КОНКРЕТНИ БЕЛЕЖКИ
    3. По чл.1:
    Предлагаме ал. 1 да придобие примерно следната редакция:
    “(1) Този закон урежда условията и реда за поемане на парични
    задължения от общините, представляващи общински дълг, за
    издаване на общински гаранции, както и видовете общински дълг.”
    Тази редакция дава възможност да се дефинира общинския
    дълг чрез парични задължения на общините, формирани чрез
    способите в чл. 3.
    2



    4. По чл. 2:
    В ал.1 думата “финансови” предлагаме да се замени с
    “парични”, защото под “финансови задължения” се разбират парични
    задължения, уредени с властническия метод на правно регулиране. А
    в случая става дума за парични задължения, възникнали въз основа
    на граждански правоотношения.
    Предлагаме изразът “представляват задължение на общините”
    да отпадне, защото е повторение на предходната част на ал. 1.
    В ал. 2 думата “дългът” да се замени с “паричните задължения”.
    5. По чл. 3:
    В т. 2 изразът “дългът, поет с” да се замени със “задължения
    по”.
    В т. 3 думата “дългът” да се замени със “задълженията”.
    6. По чл. 4:
    В т.1 изразът в “полза на местната общност”, използван като
    критерий за поемане на дългосрочен дълг, е твърде неясен, въпреки
    че понятието “местна общност” е определено в Закона за общинските
    бюджети. Може би ще бъде по-точно изразът “и в полза на местната
    общност” да се замени с израза “които се реализират на територията
    на общината”.
    7. По чл. 5:
    В ал. 1, т. 2 понятието “помощи” е с неясно юридическо
    съдържание. То трябва да бъде пояснено в допълнителна разпоредба
    по смисъла на чл. 37 от Закона за нормативните актове.
    3

    8. По чл.10:
    Смятаме, че в Преходните и заключителни разпоредби може да
    се предвиди изменение на Закона за Сметната палата, като в чл. 5,
    ал. 2, т. 7 се добави “и общинския дълг
    9. По чл. 12:
    В ал.1 и 3 предлагаме след думата “плащанията” да се добави
    “за погасяване”.
    Що се отнася до ограниченията - 25% и 5% в ал. 1 и 2, те са
    въпрос на законодателна целесъобразност. Може да се постави
    въпросът дали тези ограничения съответстват на чл. 141 от
    Конституцията, който според Решение № 9 по к.д. № 6/2000 г. на
    Конституционния съд “урежда въпросите на финансирането на
    общините съобразно принципите на самостоятелност при вземането
    на решения и на съответствие между съществуващите ресурси, с
    които общините разполагат, и задачите, които общинските съвети
    изпълняват, както и на защита на по-слабите във финансово
    отношение общини”. Въпросът е дали предвидените ограничения не
    противоречат на тези принципи и най-вече на принципа на
    самостоятелност.
    10. По чл.13:
    Предлагаме думите “ се разглеждат” да отпаднат.
    11. По чл.15:
    В ал. 3 изразът “който е неразделна част от предложението по
    чл.13” предлагаме да отпадне, защото преповтаря чл. 14, т. 4.
    В ал. 3 процедурата по обсъждане на проекта от местната
    общност е предоставена за уреждане от общинския съвет.
    4

    Предлагаме в закона да се изработят общи критерии за това
    обсъждане.
    12. По чл. 17:
    Предлагаме ал. 1 да придобие примерно следната редакция:
    “(1) С решението за поемане на дълг, общинският съвет
    определя:”
    В ал. 3 думата “финансова” да се замени с “кредитна”. Що се
    отнася до мнозинството при вземане на решенията, това е въпрос на
    законодателна целесъобразност.
    13. В заглавието на Глава пета, както и навсякъде в главата,
    думата “финансова” да се замени с “кредитна”.
    14. В заглавието на раздел I предлагаме думата “правила” да
    отпадне. Всеки нормативен акт съдържа правила за поведение.
    15. По чл. 19:
    Според нас, ал. 1 би трябвало да отпадне, тъй като повтаря
    заглавието на главата, а в ал. 2 и 3 да се предвиди, че разпоредбите
    на тази глава не се прилагат за случаите, предвидени в тях.
    16. По чл. 19 и 21:
    Според нас, чл. 19 и 21 би трябвало да разменят местата си.
    Това систематическо разместване се оправдава от съдържанието на
    двете разпоредби.
    5

    17. По чл. 24:
    Предлагаме определянето на цената за закупуване на
    документацията да се определя самостоятелно от кмета. Допускаме,
    че ще възникнат спорове, дали цената съответства на
    действителните разходи.
    18. По чл. 25:
    В ал. 2 по-целесъобразно е, според нас, минималният състав на
    комисията да е пет члена, като се включи и представител на местната
    общност.
    19. По чл. 30:
    В ал. 2 и 3 думите “постигнатите договорености” да се заменят
    с “поетите задължения”.
    20. По чл. 31:
    Предвиденото мнозинство, според нас, трябва да съответства
    на това по чл.17, ал. 2.
    21. По чл. 39:
    Предлагаме думата “финансови” да се замени с “парични”.
    22. По чл. 40:
    В ал. 1 думата “дълг” предлагаме да се замени със
    “задължения”.
    В ал. 2 изразът “за поемане на дълг” предлагаме да отпадне.
    23. По чл. 41:
    Предлагаме думата “дълг” да се замени със “задължения”.
    6



    24. По чл. 53:
    Ако за вписванията в регистъра ще се дължи държавна такса, то
    размерът й би трябвало да се определи в закона, а не това
    правомощие да се предоставя на Министерския съвет. Таксата ще се
    отнася до всички общините и би следвало размерът й да е трайно
    уреден.
    25. По чл. 58:
    Предлагаме размерът да бъде определен с долна и горна
    граница “от.... до”. Това позволява административнонаказващият
    орган по-точно да съобразява размера на глобата във всеки отделен
    случай с конкретните обстоятелства на съответното административно
    нарушение
    В ал. 3 предлагаме изразът “или упълномощени от него
    длъжностни лица” да отпадне, защото ако е предвидена
    административнанаказателна отговорност за кметовете, не е
    оправдано наказателното постановление да се издава от друг орган.
    Форма за търсене
    Ключова дума