Kомисия по правни въпроси
30/09/2004
Законопроектите за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 402-01-42, внесен от Министерския съвет и № 454-01-54, внесен от Екатерина Михайлова; Елиана Масева и Васил Маринчев.
На редовно заседание, проведено на 30.09.2004 г., Комисията по правни въпроси Законопроектите за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 402-01-42, внесен от Министерския съвет и № 454-01-54, внесен от Екатерина Михайлова; Елиана Масева и Васил Маринчев.
На заседанието присъстваха Снежана Димитрова, Лилия Иванова и Мартин Аврамов от Държавната администрация към МС. Господин М.Аврамов представи законопроекта от името на вносителя Министерски съвет. Приемането на Закон за изменение и допълнение на Закона за администрацията е свързано, първо с приоритетите в Управленската програма на правителството по отношение на административната реформа, както и с ангажименти, които са поети пред Световната банка и Европейската комисия. В този смисъл законопроектът е съобразен с препоръките от Редовния доклад на Европейската комисия, както и доклади на Програма “СИГМА”. Целите на законопроекта могат да се очертаят в три насоки: първо, да се постигне подобряване на координацията и прозрачността в работата на администрацията; на второ място, да се въведе стратегическото планиране и на трето да се създаде ефективен вътрешен контрол върху работата на администрацията. Основните положения на законопроекта са следните. Цели се ясно разграничаване политическото от административното ниво, като за първи път се въвежда законово задължение на Министерския съвет като колективен орган да приема програма, в която да определя стратегическите цели и приоритети за срока на своето управление. Органите на изпълнителната власт ще поставят ежегодни цели в дейността на администрацията и ще осъществяват контрол върху тяхното изпълнение. В тази връзка са прецизирани и установени функциите на кабинетите на министър-председателя, министрите и областните управители. Уредено е по-прецизно разпределението на функциите по ръководството на администрацията между органите на държавна власт и главните секретари. Друга основна насока на измененията е свързана със създаването на ефективен вътрешен контрол върху работата на администрацията чрез укрепване на ролята на инспекторатите. Техните функции са изчерпателно уредени в проекта. Целта на измененията по отношение на инспекторатите, са свързани с чисто административните дейности в администрацията. По този начин се преодолява неправилната досега разпространена практика инспекторатите, като вътрешни структури да осъществяват финансов контрол. В тази връзка е предвидено и създаването на Главен инспекторат в структурата на администрацията на Министерския съвет, който ще бъде пряко подчинен на министъра на държавната администрация и който ще осъществява общ контрол върху дейността на останалите инспекторати. На следващо място, законопроектът премахва съществуващото досега разграничение между държавните и изпълнителните агенции, като отделни видове административни структури. Целта е да се постигне единността в правно-организационната форма на този вид административни структури, както и да може да бъде осъществяван ефективен контрол върху тяхната дейност, като се предвиждат агенции да бъдат създадени към министри, в чиято отраслова компетентност попада тяхната дейност. В тази връзка са предвидени множество изменения в специални закони с преходните и заключителните разпоредби, които засягат дейността на конкретни агенции. Със законопроекта се регламентира обединяването на Регистъра на административните структури и на актовете на органите на изпълнителната власт в Административен регистър. Целта е да се осигури прозрачност, както и да бъде създадено единство в информационната база от данни. В заключение установен е 6-месечен срок от влизането в сила на закона, в който администрациите, които следва да бъдат структурирани по Закона за администрацията да въведат статута на държавен служител. Това се отнася за администрации, в които такъв статут не е въведен. По този начин се създава и правно основание, за да се преобразуват съществуващите трудови правоотношения в служебни.
Госпожа Елиана Масева, представи другия законопроект, като изтъкна че с него се въвеждат ограничения за областните управители и техните заместници по отношение на упражняването на търговска дейност по смисъла на Търговския закон, както и да бъдат управители или да участват в надзорни, управителни и контролни органи на търговски дружества и кооперации за времето на мандата им, тъй като това е предпоставка за възникване на конфликт на интереси и създаване на корупционна среда. Беше посочено, че подобни ограничения са въведени с последните изменения в Закона за местното самоуправление и местната администрация за кметовете на общини, на райони и на кметства.
По внесените законопроекти се изказаха народните представители Елиана Масева, Михаил Миков, Христо Кирчев, Марина Дикова, Ремзи Осман, Стоян Кушлев, Четин Казак и Йордан Соколов по следните проблеми:
- Създаването на едно общо понятие – агенция, като се премахва делението на агенциите на държавни и изпълнителни. Изказаха се съмнения дали това е необходимо да се направи за определени сектори и тяхната подчиненост на определен министър. Всяка агенция да бъде към определен министър означава тя да не може да изпълнява по-общи функции, които не могат да бъдат прикрепени или фиксирани към дадено министерство, поради което агенции с приложно поле на действие, което няма нищо общо с едно министерство се прикрепят изкуствено към него само защото няма друга възможност;
- Направи се предложение за създаване на административни звена или дирекция за министри, които нямат собствено министерство и обслужваща ги администрация, поради което не могат пълноценно да си упражняват правомощията си;
- Изказани бяха съмнения свързани с ролята на инспекторатите за укрепване на вътрешния контрол и тяхната ефективност и по-конкретно за създаването на Главен инспекторат към министъра на държавната администрацията, с което той се поставя по-високо от инспекторатите към другите министри, а има и такива, които осъществяват строго специфични функции като този в Министерство на вътрешните работи;
- Обсъди се целесъобразността от създаването на нова алинея в Закона за държавния служител чрез преходните и заключителни разпоредби на този закон, с което се дава възможност за назначаване на държавен служител за заместване на държавен служител, който е назначен за член на кабинет, за съветник или експерт към кабинет.
Всички народни представители се изказаха в подкрепа на законопроекта, внесен от Екатерина Михайлова, Елиана Масева и Васил Маринчев.
След проведеното гласуване Комисията по правин въпроси реши с 8 гласа “за”, 3 гласа “против” и 1 глас “въздържали се” да предложи на народните представители да приемат на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 402-01-42, внесен от Министерския съвет и Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 454-01-54, внесен от Екатерина Михайлова; Елиана Масева и Васил Маринчев, който беше подкрепен единодушно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА: