Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по правни въпроси
Kомисия по правни въпроси
13/09/2001 второ гласуване

    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона избиране на президент и вицепрезидент на републиката, № 154-01-30, внесен от Пламен Панайотов.
    Доклад
    ПРОЕКТ
    ВТОРО ЧЕТЕНЕ
    Първа част
    ЗАКОН
    за изменение и допълнение на Закона за избиране на президент и
    вицепрезидент на Републиката
    (Обн., ДВ, бр. 82 от 4.10.1991 г., изм. и доп., бр. 98 от 28.11.1991 г., в сила от
    28.11.1991 г., бр. 44 от 21.05.1996 г., изм., бр. 59 от 26.05.1998 г., изм. и доп.,
    бр. 24 от 13.03.2001 г.)

    § 1. В чл. 3 се правят следните изменения:
    1. В ап. 2 думите „и на изискванията на Закона за избиране на народни представители, общински съветници и кметове“ се заличават.
    2. В ал. 3 думите „от 5 до 7“ се заменят с думите „от 21 до 27“.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДАНИЕЛ ВЪЛЧЕВ:
    § 1. В чл. 3 се правят следните изменения:
    1. В ал. 2 запетаята след думата „партии“ се заменя със съюза „и“, а думите „и на изискванията на Закона за избиране на народни представители, общински съветници и кметове“ се заличават.
    2. В ал. 3 цифрата „5“ се заменя с числото „21“ и цифрата „7“ се заменя с числото „27“.
    Комисията подкрепя предложението по т. 1 и не подкрепя по т. 2.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ:
    По § 1. В чл. 3, ал. 3 думите „5 до 7“ се заменят със „7 до 31 “.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на § 1:
    § 1. В чл. 3 се правят следните изменения:
    1. В ал. 2 запетаята след думата „партии“ се заменя със съюза „и“, а думите „и на изискванията на Закона за избиране на народни представители, общински съветници и кметове“ се заличават.
    2. В ал. 3 думите „от 5 до 7“ се заменя с „с не по-малко от 21“.
    § 2. Разпоредбата на чл. 5 се изменя както следва:
    „Чл. 5. (1) Народното събрание в срок от 50 дни преди датата на изборите за президент и вицепрезидент избира Цантрална избирателна комисия за провеждане на изборите за президент и вицепрезидент.

    (2) Централната избирателна комисия е в състав от 21 членове и включва председател, заместник-председатели и секретар. Председателят и секретарят са от различни политически партии и коалиции.
    (3) При определяне на състава и ръководството на Централната избирателна комисия се запазва основното съотношение между представените в Народното събрание политически партии и коалиции.
    (4) Членовете на Централната избирателна комисия са български граждани с виеше образование и трябва в мнозинството си да са юристи.
    (5) Член на Централната избирателна комисия докато заема длъжността си не може да бъде народен представител, кандидат за президент и вицепрезидент, съдия във Върховния административен съд, военнослужещ във въоръжените сили и служител на Министерство на вътрешните работи.“
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДАНИЕЛ ВЪЛЧЕВ:
    По §2:
    § 2. Член 5 се изменя така:
    „Чл. 5.(1) Народното събрание избира Централна избирателна комисия за произвеждане на изборите за президент и вицепрезидент не по- късно от 50 дни преди датата на изборите.
    (2)
    Комисията подкрепя предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ:
    По §2:
    1. В чл. 5, ал. 2, изречение второ да има следното съдържание:
    „Председателят, зам.-председателите и секретаря трябва да бъдат от
    различни политически партии и коалиции, които са заявили, че подкрепят кандидатурите за президент и вицепрезидент.“
    2. В чл. 5, ал. 3 да има следното съдържание:
    „(3) Никоя партия и коалиция, която пряко или косвено подкрепя кандидатурите на кандидати за президент и вицепрезидент не може да има мнозинство в ЦИК.“
    3. В чл. 5 се създава нова ал. 6:
    „(6) Решенията на ЦИК, РИК и СИК се приемат с мнозинство от 2/3 от присъстващите техни членове.“
    Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ ЦЕКОВ:
    По §2:
    1. В чл. 5, ал. 1 думата „провеждане“ се заменя с „произвеждане“.
    2. В чл. 5, ал. 5 след думите „Върховния административен съд“ се добавят думите „главен секретар на Министерския съвет, на Народното събрание, в администрацията на президента или на министерство, член на политически кабинет при министър-председателя, заместник министър- председателите и министрите, както и военнослужещ във въоръжените сили и служител на Министерството на вътрешните работи“.
    Комисията не подкрепя предложението по принцип.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНАКИ СТОИЛОВ:
    По §2.
    1. В чл. 5, ал. 3 и 5 се изменят така:
    „(3) Съставът и ръководството на Централната избирателна комисия се определят като се отчита съотношението между представените в Народното събрание партии и коалиции, както и условието нито една от тях или от политическите партии, коалиции или инициативни комитети, които подкрепят кандидатура за президент и вицепрезидент да няма мнозинство в състава на комисията.
    (5) Участието в ЦИК е несъвместимо с длъжностите на народен представител, министър, ръководител на държавна агенция, служител в изпълнителната власт, кандидат за президент и вицепрезидент, съдия в Конституционния съд и във Върховния административен съд, военнослужещ във въоръжените сили и служител в МВР.“
    2. Създава се нова ал. 6:
    „(6) Решенията на ЦИК и на останалите избирателни комисии се приемат с мнозинство повече от половината от всички членове.“
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на § 2:
    § 2. Член 5 се изменя така:
    „Чл. 5. (1) Народното събрание избира Централна избирателна комисия за произвеждане на изборите за президент и вицепрезидент не по- късно от 50 дни преди датата на изборите.
    (2) Централната избирателна комисия е в състав от 21 членове и включва председател, заместник-председатели и секретар. Председателят, зам-председателите и секретарят трябва да бъдат предложени от различни политически партии и коалиции.
    (3) При определяне на състава и ръководството на Централната избирателна комисия се запазва основното съотношение между представените в Народното събрание политически партии и коалиции, като никоя от тях не може да има мнозинство.
    (4) Членовете на Централната избирателна комисия са български граждани с виеше образование и трябва в мнозинството си да са юристи.
    (5) Не може да бъде член на Централната избирателна комисия народен представител, кандидат за президент и вицепрезидент, съдия в Конституционния съд и във Върховния административен съд, главен секретар на Министерския съвет (на Народното събрание, в администрацията на президента или на министерство), член на политически кабинет при министър- председател, заместник-министър председател, министър, председател на държавна агенция, както и военнослужещ във въоръжените сили и служител на Министерство на вътрешните работи.“
    § 3. Член 6 се изменя както следва:
    1. Създава се нова ап. 3 със следното съдържание:
    „(3) Централната избирателна комисия утвърждава единна бюлетина, в която кандидатите за президент и вицепрезидент се вписват по поредността на регистрацията им.“
    2. Досегашните ал. 3 и 4 на чл. 6 се отменят.
    3. Досегашната ал. 5 на чл. 6 става ап. 4.
    Вносителят си оттеля предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНАКИ СТОИЛОВ:
    В § 3, т. 1, 2 и 3 да отпаднат, както и свързаните с него § 7, т. 2 и 3 и
    §22.
    Комисията не се произнася по предложението, тъй като то е към оттегления текст на вносителя.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ ЦЕКОВ:
    § 3 в частта относно чл. 6, ал. 3 се изменя така:
    „В чл. 6, ал. 3 се отменя.“
    Комисията не се произнася по предложението, тъй като то е към оттегления текст на вносителя.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА РЕМЗИ ОСМАН:
    § 3 да отпадне.
    Комисията не се произнася по предложението, тъй като то е към оттегления текст на вносителя.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ТАТЯНА ДОНЧЕВА:
    1. § 3 да отпадне.
    2. В Закона за избиране на президент и вицепрезидент на републиката:
    а) В чл. 6, ал. 1, т. 1 думите „дата на раждане“ се заменят с „ЕГН“, „адреса“, респ. „адресите“ се заменят с „постоянен адрес“.
    б) В чл. 6, ал. 3 се създава ново изречение второ:
    „Номерът на бюлетината на съответната листа се определя чрез жребии, теглен от ЦИК в присъствието на кандидатите и техните застъпници.“ Изречение второ става изречение трето.
    Комисията подкрепя частично предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ:
    1. § 3 от проектозакона да отпадне. Ако това предложение не се приеме, чл. 6, ал. 3 да се измени така:
    „(3) Централната избирателна комисия утвърждава единна бюлетина, в която кандидатите за президент и вицепрезидент се подреждат чрез жребий, който се провежда от Централната избирателна комисия.
    2. Чл. 6, ал. 1, т. 1 се изменя така:
    „1. предложение от централното ръководство на съответната партия или коалиция с трите имена, единния граждански номер и постоянния адрес на кандидатите или от инициативния комитет на избиратели с трите имена, единния граждански номер и постоянния адрес на кандидатите, придружено със списък на имената, единните граждански номера и подписите най-малко на 15 000 избиратели.“
    Комисията не не разглежда предложението по т. 1 и подкрепя предложението по т. 2.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НИНА ЧИЛОВА И КОНСТАНТИН ПЕНЧЕВ:
    В чл. 6, ал. 1, т. 1 от закона думите „адрес“, „адреси“ и „местожителство“ да се заменят с „постоянен адрес“.
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ:
    По § 3. В чл. 6, ал. 3 се изменя така:
    „(3) ЦИК регистрира партиите, партийните коалиции и инициативните комитети. Номерът на бюлетината на отделните листи, която съдържа имената, органите и лицата, които са го издигнали, се определя чрез жребий.“
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на § 3:
    „§ 3. В чл. 6, ал. 1, т. 1 се изменя така:
    „1. предложение от централното ръководство на съответната партия или коалиция с трите имена, единния граждански номер и постоянния адрес на кандидатите или от инициативния комитет на избиратели с трите имена, единния граждански номер и постоянния адрес на кандидатите, придружено със списък на имената, единните граждански номера и подписите най-малко на 15 000 избиратели.“
    § 4. В чл. 6а, ап. 1 цифрата „250 лв.“ се изменят на „1000 лв.“.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НИНА ЧИЛОВА И КОНСТАНТИН ПЕНЧЕВ:
    В чл. 6а, ал. 1 думата „цифрата“ да се замени с „числото“.
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ ЦЕКОВ:
    § 4 се изменя така:
    „§ 4. В чл. 6а, ал. 1 числото „250“ се заменя с „5000“.
    Комисията подкрепя предложението и предлага да се гласува § 4 както е предложен от народния представител Борислав Цеков.
    § 5. Разпоредбата на чл. 7 се отменя.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ТАТЯНА ДОНЧЕВА:
    § 5 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вноиселя и предлага § 5 със следната редакция:
    „§ 5. Член 7 се отменя.“
    § 6. В чл. 8, ал. 1 думите „листите с кандидатите, като“ се заменят с думите „списъка с регистрираните кандидати, в който“.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА РЕМЗИ ОСМАН:
    § 6 да отпадне.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ТАТЯНА ДОНЧЕВА:
    § 6 да отпадне.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ:
    По § 6. В чл. 8, ал. 1 изразът „дати на раждане, местожителство“ се заменя с „единните граждански номера и постоянен адрес“.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДАНИЕЛ ВЪЛЧЕВ:
    По §6:
    § 6. В чл. 8, ал. 1 думите „листите с кандидатите, като“ се заменят със „списъка с регистрираните кандидати, в който“ и думата „местожителство“ се заменя с „постоянен адрес“.
    Вносителят си оттеля предложението, поради което комисията не разглежда предложенията на народните представители Ремзи Осман, Татяна Дончева.
    Комисията предлага § 6 със следната редакция:
    „§ 6. В чл. 8, ал. 1 думите „дати на раждане, местожителство“ се заменя с „единни граждански номера, постоянни адреси“.
    § 7. Разпоредбата на чл. 9 се изменя както следва:
    „Чл. 9. (1) Бюлетината за избор на президент и вицепрезидент съдържа имената на кандидатите, и наименованието на политическата партия, партийната коалиция или означението „инициативен комитет“, които са ги регистрирали.
    (2) Имената на кандидатиралите се двойки за президент и вицепрезидент се разграничават с разделителна линия, като пред всяка двойка се поставя квадратче.
    (3) Подреждането на кандидатиралите се двойки за президент и вицепрезидент съответства на поредността на регистрацията им в Централната избирателна комисия.“
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА РЕМЗИ ОСМАН:
    § 7 да отпадне.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ТАТЯНА ДОНЧЕВА:
    В § 7 да отпаднт ал. 2 и 3.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНАКИ СТОИЛОВ:
    В § 7, т. 2 и 3 да отпаднат във връзка с § 3.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ:
    § 7 да отпадне. Ако това предложение не се приеме, чл. 9, ал. 3 да се измени така:
    „(3) Поредността на изписването на кандидатиралите се двойки за президент и вицепрезидент се определя чрез жребий, който се провежда от Централната избирателна комисия.“
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ:
    По § 7. В чл. 9, ал. 3 се отменя.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ ЦЕКОВ:
    § 7 се изменя така:
    „§ 7. Член 9 се изменя така:
    § 7. Член 9 се изменя така:
    Чл. 9. (1) Гласуването за президент и вицепрезидент се извършва с единна бюлетина по образец, утвърден от Централната избирателна комисия, която съдържа:
    1. трите имена на кандидата за президент и вицепрезидент;
    2. наименованието на политическата партия, коалиция или означението „инициативен комитет“, които са регистрирали кандидатите.
    (2) Кандидатурите за президент и вицепрезидент, издигнати от различни политически партии, коалиции или инициативни комитети се разграничават с раделителна линия. Пред всяка кандидатура за президент и вицепрезидент се поставя квадратче.
    (3) Поредността на изписването на кандидатурите за президент и вицепрезидент се определя чрез жребий, който се провежда от Централната избирателна комисия най-късно 30 дни преди изборния ден.“
    Вносителят си оттеля предложението, поради което комисията не разглежда предложенията на народните представители Ремзи Осман, Татяна Дончева, Димитър Абаджиев, Любен Корнезов и Борислав Цеков.
    § 8. Разпоредбата на чл. 10 се отменя.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ТАТЯНА ДОНЧЕВА:
    1. § 8 да отпадне.
    2. В Закона за избиране на президент и вицепрезидент на републиката:
    а) В чл. 10, ап. 2 се създава ново изречение първо „ЦИК взема решение с мнозинство не по-малко от 2/3 от присъстващите членове.“
    3. В чл. 10, ал. 4 се създава ново изречение първо: „РИК взема решение с мнозинство не по-малко от 2/3 от присъстващите членове.“
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя по § 8 със следната редакция:
    „§ 8. Член 10 се отменя.“
    § 9. В чл. 106 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    „(1) Избирателните списъци се съставят от общинските администрации в общините и в кметствата, в които се води регистър на населението, отпечатват се въз основа на централизирано създадените информационни масиви и се подписват от кмета или кметския наместник, и секретаря на общината. В градовете с районно деление избирателните списъци се подписват от кмета и секретаря на района, съотвтно от кмета, а ако има назначен секретар - и от него.“
    2. В ап. 4 се създава ново изречение трето:
    „Избирател, който не е включен в избирателния списък до изборния ден, се вписва в допълнителен списък от секционната избирателна комисия срещу представени паспорт и декларация по чл. 10 г, ал. 4.“
    Комисията не подкрепя предложението на вносителя.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НИНА ЧИЛОВА И КОНСТАНТИН ПЕНЧЕВ:
    По § 9. В чл. 10б, ал. 4 думата „паспорт“ да се замени с „документ за самоличност“.
    Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДАНИЕЛ ВЪЛЧЕВ:
    По § 9:
    § 9. Чл. 10б се изменя така:

    „Чл. 106.(1) Избирателните списъци се съставят и обявяват при условията и по реда на глава трета от Закона за избиране на народни представители не по-късно от 30 дни преди изборния ден.
    (2) Избирателните секции се образуват при условията и по реда на чл. 40 и 41 от Закона за избиране на народни представители. В дипломатическите и консулските представителства избирателните секции се образуват при наличието на не по-малко от 10 избиратели, изразили желанието си да гласуват чрез писмено заявление, съдържащо: името, мястото и датата на раждане, единния граждански номер, серията и номера на паспорта.
    (3) Общинските администрации и кметствата представят на районните избирателни комисии копие от регистъра за издадените удостоверения за гласуване на друго място не по-късно от седем дни преди изборния ден.“
    Комисията подкрепя предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ:
    Чл. 10б се изменя така:
    „Чл. 10б. (1) Избирателните списъци се обявяват от общинските администрации по населените места, в които се води регистър на населението, и се подписват от кмета на общината, съответно от кмета на кметството или от кметския наместник, и от секретаря на общината. В градовете с районно деление избирателните списъци се подписмат от кмета и от секретаря на района.
    (2) Избирателните списъци се съставят поотделно за всяка избирателна секция. Те се отпечатват въз основа на Националния регистър на населението от Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“ към Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
    (3) Избирателните списъци се съставят по постоянен адрес.
    (4) В списъците се вписват по азбучен ред имената на избирателя, единния граждански номер, постоянният адрес или заявеният от него настоящ адрес, когато той не съвпада с постоянния адрес, видът и номерът на документа за самоличност и се обособява графа „Забележки“.
    (5) В списъците се включват всички български граждани, навършили 18 години към изборния ден включително, с изключение на поставените под запрещение и на изтърпяващите наказание „лишаване от свобода“. Всеки избирател се вписва само в един избирателен списък.
    (6) Когато в предходните шест месеца до изборния ден бъде променено наименованието на населеното място, улицата, жилищния комплекс или номерацията на жилищната сграда, в списъка се вписва и предишното наименование или номерация.
    (7) Избирателните списъци се обявяват от органите по чл. 106, ал. 1 не по-късно от 30 дни преди изборния ден на видно място в района на съответната избирателна секция. В тях не се отбелязват единните граждански номера и номерата на документите за самоличност на избирателите.“
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията предлага § 9 със следната редакция:
    § 9. Чл. 10б се изменя така:
    „Чл. 106. (1) Избирателните списъци се съставят и обявяват при условията и по реда на глава трета от Закона за избиране на народни представители не по-късно от 30 дни преди изборния ден.
    (2) Избирателните секции се образуват при условията и по реда на чл. 40 и 41 от Закона за избиране на народни представители. В дипломатическите и консулските представителства избирателните секции се образуват при наличието на не по-малко от 10 избиратели, изразили желанието си да гласуват чрез писмено заявление, съдържащо: името, мястото и датата на раждане, единния граждански номер, серията и номера на паспорта.
    (3) Общинските администрации и кметствата представят на районните избирателни комисии копие от регистъра за издадените удостоверения за гласуване на друго място не по-късно от седем дни преди изборния ден.“
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДАНИЕЛ ВЪЛЧЕВ:
    § 9а. Отменят се чл. 10в, чл. 10г, чл. 10д, чл. 10е, чл. 10ж и чл. 10з.
    Комисията подкрепя предложението.


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ:
    Чл. 10в от закона се изменя така:
    „Чл. 10 в (1) От избирателните списъци се заличават имената на гражданите, които до изборния ден са загубили правото си да избират или са починали.
    (2) Заличават се имената на гражданите, които са заминали в чужбина не по-малко от два месеца преди изборния ден и не са се завърнали до предаването на списъците на секционните избирателни комисии. Заличаването става по заявление на напусналите страната или служебно по данни, предоставени от Министерството на вътрешните работи от заявленията за издаване на българските документи за самоличност.
    (3) В избирателните списъци се дописват имената на гражданите, които имат право да гласуват в съответната секция, но са пропуснати. Дописването се извършва от органите по чл. 106, ал. 1 до предаването на списъците на секционните избирателни комисии по писмено искане на избирателя или в изборния ден - от секционната избирателна комисия по искане на избирателя и след представяне на документ за самоличност.
    (4) Когато лицата по ал. 2 се завърнат в страната след изготвяне на избирателния списък, те се вписват отново в него по реда на ал. 3.
    (5) Лицата, които са изтърпели наказание лишаване от свобода или не са вече под запрещение, се вписват в избирателните списъци след представяне на съответен документ в общината или района, или кметството.
    (6) Отказът за заличаване или дописване може да се обжалва пред районния съд в двудневен срок. Съдът разглежда жалбата в открито заседание в двудневен срок с призоваване на жалбоподателя и на органите по чл. 106, ал. 1 и постановява решение, което се обявява незабавно и е окончателно.
    (7) Отказът на секционната избирателна комисия да извърши подписване по ал. 3 може да се обжалва и пред районната избирателна комисия, която се произнася по жалбата незабавно.“
    Комисията не разглежда предложението.
    § 10. В чл. 10 г се правят следните изменения:
    1. Изречение първо на ал. 1 се изменя както следва:
    „Всеки избирател има право да иска от общинската администрация или кметството, където е вписан в избирателния списък, удостоверение за гласуване на друго място.“
    2. В ал. 2 думите „личен паспорт за страната“ се заменят с „документ за самоличност“.
    3. Алинея 3 се изменя така:
    „(3) Удостоверение за гласуване на друго място се издава не по-късно от десет дни преди деня на изборите.“
    4. В ал. 4 след думите „специален регистър“ се добавят думите „копие от който се представя в съответната районна избирателна комисия не по-късно от седем дни преди изборния ден.“
    5. Създава се нова ал. 5:
    „(5) Избирател получил удостоверение за гласуване на друго място може да гласува в секцията по постоянния си адрес. Комисията го вписва в допълнителния списък към който прилага и удостоверението за гласуване на друго място.“
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ТАТЯНА ДОНЧЕВА:
    § 10, ал. 4 да отпадне.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ:
    Чл. 10 г се изменя така:
    „Чл. 10 г (1) Наборните военнослужещи във Въоръжените сили се вписват в избирателните списъци на най-близките до военното поделение избирателни секции.
    (2) Списък на лицата по ал. 1 се съставя и подписва от командира на поделението и не по-късно от 35-дни преди изборния ден се изпраща на кмета на общината или района или кметството за вписване в избирателните списъци. За извършеното вписване се уведомяват органите по чл. 106, ал. 1 по постоянния адрес на лицата, за да бъдат те заличени от съответните избирателни списъци.
    (3) Министерството на1 Отбраната изпраща на Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“ към Министерство на регионалното развитие и благоустройството данни за местонахождението на наборните военнослужещи към изборния ден за включването им в избирателните списъци по ап. 1.
    (4) Наборни военнослужещи, които са в отпуск в изборния ден и се намират в населеното място по постоянния си адрес, се вписват в избирателния списък на секцията, ако са били заличени.
    (5) При разрешаване на отпуск по ап. 4 командирът на поделението незабавно уведомява кмета на общината или района или кметството където се намира поделението, за заличаване на военнослужещия от избирателния списък по ап. 1. В този случай командирът на поделението, от което са преведени военнослужещите, незабавно уведомява кмета на общината или района или кметството по местонахождение на повереното му поделение за заличаване на тези лица от избирателните списъци.“
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ:
    Чл. 10д от закона се изменя така:
    „Чл.10 д (1) Всеки избирател може да поиска отстраняване на непълноти и грешки в избирателния списък с писмено заявление до кмета на общината или района или кметството.
    (2) Заявленията се приемат от съответната администрация най-късно 7 дни преди изборния ден.
    (3) Кметът на общината или района или кметството разглежда заявлението в 2-дневен срок и се произнася по него с мотивирано решение, което обявява незабавно на публично място.
    (4) Всеки заинтересован може да обжалва решението пред районния съд в 2-дневен срок. Съдът разглежда жалбата в открито заседание в 2-дневен срок с призоваване на жалбоподателя и кмета и постановява решение, което е окончателно и се обявява незабавно.“


    (5)

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ:
    Чл. 10е от закона се изменя така:
    „Чл. 10е (1) Избирателни списъци в лечебни и здравни заведения, почивни домове, домове за стари хора и други такива, както и на плавателни съдове под български флаг, се съставят от ръководителя на заведението или дома, съответно от капитана на плавателния съд.
    (2) Ръководителят на заведението или дома или капитанът на плавателния съд уведомява за включените в списъка лица органите по чл. 10б, ал. 1, за да бъдат заличени от избирателните списъци по постоянния им адрес.
    (3) Ръководителите на места за изтърпяване наказанието лишаване от свобода и за задържане под стража съставят избирателни списъци на задържаните под стража лица, спрямо които няма влязла в сила присъда.“
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ:
    Чл. 10ж от закона се изменя така:
    „Чл.10 ж (1) Българските граждани, живеещи в чужбина, които се намират в страната в изборния ден, могат да гласуват по постоянния си адрес. Когато тези лица са били заличени от избирателните списъци и преди предаването им на секционните комисии, те отново се вписват в списъците от органите по чл. 10б, ал. 1.
    (2) Когато лицата по ал. 1 са пристигнали в страната не по-рано от 24 часа преди предаване на избирателния списък от секционната избирателна комисия, те се вписват в избирателния списък от секционната избирателна комисия след представяне на документ за самоличност, който удостоверява влизането им в страната в този срок.
    (3) Избирателните списъци за гласуване в чужбина се съставят от ръководителите на дипломатическите представителства въз основа на заявено лично желание за участие най-късно до деня на изборите. Избирател, който не е включен в избирателния списък до изборния ден, се вписва в списъка от секционната избирателна комисия.“

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ:
    Чл. 10з от закона се изменя така:
    „Чл. 10з (1) Удостоверения за гласуване на друго място се издават от органите по чл. 106, ал. 1 в един екземпляр на избиратели, които писмено заявят, че няма да гласуват в секцията по постоянния си адрес.
    (2) Удостоверенията се издават не по-късно от 10 дни преди изборния ден. Получилите удостоверения се заличават от избирателния списък.
    (3) За издадените удостоверения се води нарочен регистър.
    (4) Избирателите с удостоверения за гласуване на друго място се вписват от секционната избирателна комисия по местопребиваването им в деня на изборите в допълнителен избирателен списък, който се подписва от председателя и секретаря. Към този списък се прилагат удостоверенията за гласуване на друго място.
    (5) Избирател, получил удостоверение за гласуване на друго място може да гласува в секцията по постоянния си адрес. Комисията го вписва в допълнителния списък, към който прилага и удостоверението по ал. 1.
    (6) Избирател, чийто постоянен и настоящ адрес са в различни населени места може да поиска да бъде вписан в избирателния списък по настоящ адрес не по-късно от 14 дни преди изборния ден. Искането се прави писмено пред органите по чл. 10б, ал. 1 по настоящия адрес на лицето. След вписването те съобщават за това по служебен път на органите по чл. 10б, ал. 1 по постоянния адрес на лицето не по-късно от 7 дни преди изборния ден, за да бъде заличено името му от списъка по този адрес.“
    Комисията не обсъжда предложениета на вносителя и народния представител Димитър Абаджиев поради това, че е прието предложението на народния представител Даниел Вълчев за отмяна на чл. 10в, чл. 10г, чл. 10д, чл. 10е, чл. 10ж и чл. 10з от основния закон.


    § 11. В чл. 10и, ал. 4 цифрата „30“ се заменя с „10“.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ТАТЯНА ДОНЧЕВА:
    § 11 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДАНИЕЛ ВЪЛЧЕВ:
    § 11. В чл. 10и се правят следните изменения:
    1. Досегашната ал. 1 става чл. 10и.
    2. Алинеи 2, 3 и 4 се отменят.
    Комисията подкрепя предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НИНА ЧИЛОВА И КОНСТАНТИН ПЕНЧЕВ:
    § 11. В чл. 10и, ал. 4 думата „цифрата“ да се замени с „числото“.
    Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ:
    В чл. 10и, ал. 1 се изменя така:
    „(1) За произвеждане на избори за президент и вицепрезидент на републиката територията на страната се разделя на 31 многомандатни избирателни райони, в това число три в област София-град и два в област Пловдив. Останалите избирателни райони съвпадат с границите на областите. Наименованията, границите и номерацията на избирателните райони се определят от Централната избирателна комисия най-късно 45 дни преди изборния ден.“
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията предлага § 11 със следната редакция:
    „ § 11. В чл. 10и ал. 2, 3 и 4 се отменят.“
    Форма за търсене
    Ключова дума