Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по правни въпроси
Kомисия по правни въпроси
13/09/2001 второ гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона избиране на президент и вицепрезидент на републиката, № 154-01-30, внесен от Пламен Панайотов.
    Доклад
    ПРОЕКТ ВТОРО ЧЕТЕНЕ
    Втора част
    ЗАКОН
    за изменение и допълнение на Закона за избиране на президент и
    вицепрезидент на Републиката
    (Обн., ДВ, бр. 82 от 4.10.1991 г., изм. и доп., бр. 98 от 28.11.1991 г., в сила от
    28.11.1991 г., бр. 44 от 21.05.1996 г., изм., бр. 59 от 26.05.1998 г., изм. и доп.,
    бр. 24 от 13.03.2001 г.)


    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДАНИЕЛ ВЪЛЧЕВ:
    § 12. Член 10к се отменя.
    Комисията подкрепя предложението като предлага то да стане
    §11 а.
    § 12. В чл. 10л се правят следните изменения:
    1. Алинея 1 се изменя по следния начин:
    „(1) За произвеждане на изборите се образуват:
    1. Централна избирателна комисия - за цялата страна. Тази комисия се назначава до края на пълномощията на президента:
    2. районни избирателни комисии - за всеки избирателен район;
    3. секционни избирателни комисии - за всяка избирателна секция.
    2. В ап. 5 след думата „безпартийни“ се добавя „и представители на инициативните комитети по чл. 3, ап. 3.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ:
    По§ 12:
    1. В чл. 10 л, ал. 1, т. 1 изречение второ да отпадне.
    2. В чл. 10л, т. 2 след думата „представители“ да се добави „посочени от“.
    Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ:
    По § 12. В чл. 10л, ал. 1, т. 1, изречение второ да има следното съдържание:

    „Тази комисия се назначава със срок до приключване на изборите за президент и вицепрезидент.“
    Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ ЦЕКОВ:
    По§ 12:
    1. В чл. 10л, ал. 1 се изменя така:
    „(1) За произвеждане на изборите се образуват следните избирателни комисии:
    1. Централната избирателна комисия - за цялата страна;
    2. районни избирателни комисии - за всеки избирателен район;
    3. секционни избирателни комисии - за всяка избирателна секция.“
    2. В чл. 10л, ал. 5 се изменя така:
    „(5) По предложение на представителите на политическите партии и коалиции по ал. 3 и 4 в състава на районните и секционните избирателни комисии могат да бъдат предлагани и представители на извънпарламентарни партии и коалиции и на инициативни комитети.“
    Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ТАТЯНА ДОНЧЕВА:
    § 12, т. 2 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНАКИ СТОИЛОВ:
    В § 12 да се създаде нова т. 1а, с която да се промени in fine ал. 3, както следва: думите „представителство на политическите партии и коалиции в

    Народното събрание“ да отпаднат и вместо тях да се добавят думите „изискванията на чл. 5, ап. 3-5“.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага § 12 със следната редакция:
    § 12. В чл. 10л се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    „(1) За произвеждане на изборите се образуват:
    1. Централна избирателна комисия - за цялата страна. Тази комисия действа до встъпване в длъжност на президента и вицепрезидента.
    2. районни избирателни комисии - за всеки избирателен район;
    3. секционни избирателни комисии - за всяка избирателна секция.“
    2. В ап. 2, изречение второ се изменя така:
    „2. За това време те ползват неплатен служебен отпуск, който се зачита за трудов стаж по специалността.“
    3. В ал. 3 думите „представителството на политическите партии и коалиции в Народното събрание“ се заменят с „изискванията на чл. 5, ап.3-5“.
    4. В ал. 5 след думата „безпартийни“ се добавя „и представители на инициативните комитети по чл. 3, ал. 3.“
    § 13. В чл. 10н се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 се съдава нова т. 1:
    „1. регистрира кандидатите за президент и вицепрезидент;“
    2. Точки 1,2, 3, 4, 5 и 6 стават съответно 2, 3, 4, 5, 6 и 7.
    3. Досегашната точка 7 се отменя.
    4. В ал. 1, т. 2 и ал. 3, т. 3 думите „3-двенен срок“ се заменят с думите „в срок до 24 часа“.
    5. В ал. 3 се създава нова т. 6 със следното съдържание:
    „6. изпраща на Централната избирателна комисия документите по чл. Юг, ал. 4 не по-късно от три дни преди изборния ден.“
    6. Алинея 4 се отменя.
    7. В ал. 5 се създава нова т. 1 със следния текст:

    „1. следи за спазване на този закон в изборното помещение и в района на секциите.“
    8. Досегашната т. 1 става т. 2 и след думите „избирателната секция“ се добавят думите „осигуряват достъп до гласуване на лица с физически увреждания“.
    9. Досегашната т. 2 става т. 3, като думата „бюлетините“ се заменя с „гласовете“, а след думата „гласуването“ се добавят думите „след което в същия срок предава останалите книжа и материали на общинската администрация“.
    10. Създава се нова т. 4 със следното съдържание:
    „4. обявява на публично място резултатите от гласуването;“
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ТАТЯНА ДОНЧЕВА:
    § 13, ал. 3, ал. 4, ал. 5 (и двата текста) и ал. 8 - да отпаднат.
    Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ:
    По § 13. В чл. 10н, ал. 1, т. 4 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НИНА ЧИЛОВА И КОНСТАНТИН ПЕНЧЕВ:
    По§ 13:
    1. В чл. 10н, ал. 2 след думите „Решенията на Централната избирателна комисия“ да се добавят думите „по т. 1, включително и отказа за регистриране на кандидати за президент и вицепрезидент, т. 3, 6 и 7“.
    2. В чл. 10н, ал. 3, т. 6 преди „документите“ да се прибави „копия на“.
    3. Разпоредбата на чл. 10н, ал. 4 да се запази, като в изречение второ думите „3-дневен срок“ се заменят с „в срок до 24 часа“.
    Комисията подкрепя предложението по по принцип по т. 1 и 2, а по т.З не подкрепя.
    Комисията предлага § 13 със следната редакция:

    § 13. В чл. 10н се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1:
    а) Създава се нова т. 1:
    „1. регистрира кандидатите за президент и вицепрезидент;“
    б) Досегашната т. 1 става т. 2 и в нея думите „тридневен срок“ се заменят със „срок до 24 часа“;
    в) Досегашните точки 2, 3, 4, 5,6 и 7 стават съответно 3, 4, 5, 6, 7 и 8.
    2. В ал. 2, изречение първо след думата „комисия“ се добавя „по ал. 1, т. 1 (включително отказа за регистриране на кандидати за президент и вицепрезидент), 3, 7 и 8.
    3. В ал. 3:
    а) В т. 3 думите „в 3-дневен срок“ се заменят с „окончателно в срок до 24 часа“.
    б) Създава се т. 6:
    „6. изпращат на Централната избирателна комисия копие на документите по чл. 10б, ал. 3 не по-късно от 3 дни преди изборния ден.“
    4. В ал. 4 изречение второ се заличава.
    5. В ал. 5:
    а) Създава се нова т. 1:
    „1. следят за спазване на този закон в изборното помещение и в района на секциите“;
    б) Досегашната т. 1 става т. 2 и в нея след думите „избирателната секция“ се добавят думите „и осигуряват достъп за гласуване на лица с физически увреждания“.
    в) Досегашната т. 2 става т. 3 и в нея думата „бюлетините“ се заменя с „гласовете“, а след думите „приключване на гласуването“ се добавя „след което в същия срок предават останалите книжа и материали на общинската администрация“.
    г) Досегашната т. 3 става т. 4.
    д) Създава се т. 5:
    „5. обявяват на публично масто резултатите от гласуването.“

    § 14. Създава се нов чл. 10о със следното съдържание:
    „Чл. 10о. Предизборната кампания се открива от деня на обнародването на имената на кандидатите в „Държавен вестник“ и приключва 24 часа преди изборния ден.“
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ТАТЯНА ДОНЧЕВА:
    § 14 да отпадне.
    Комисията не приема предложението на народния представител Татяна Дончева.
    Комисията подкрепя текста на вносителя по § 14.
    § 15. В чл. 11а се правят следните изменения:
    1. В ап. 3 изречения 2 и 3 се заличават.
    2. В ал. 6 думите „застъпниците на листите“ се заменят с думите „упълномощени представители на“.
    3. В ал. 8 думите „ и частните телевизионни и радиостанции“ се заличават, а думите „информационните си емисии“ се заменят с думите „предизборните си хроники“.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНАКИ СТОИЛОВ:
    § 15, т. 1 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя предложението на вносителя по § 15.
    § 16. В чл. 11б, ал. 2 се изменя така:
    „(2) Редът за провеждане на диспутите и участието на кандидатите се определя по реда на чл. 11а.“

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНАКИ СТОИЛОВ:
    § 16 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя предложението на вносителя по § 16.
    § 17. В чл. 11 в, ап. 2, изречение първо цифрата „90“ се заменя с цифрата „60“ и изречение второ се изменя както следва:
    „Редът за неговото провеждане се определя по реда на чл. 11а.“
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ТАТЯНА ДОНЧЕВА:
    § 17 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНАКИ СТОИЛОВ:
    § 17 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НИНА МИЛОВА И КОНСТАНТИН ПЕНЧЕВ:
    § 17. В чл. 11 в, ап. 2 думата „цифрата“ да се замени с „числото“.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя предложението на вносителя по § 17 и предлага следната редакция:
    § 17. В чл. 11в, ал. 2 се правят следните изменения:
    1. В изречение първо числото „90“ се заменя с „60“.
    2. Изречение второ се изменя така:
    „Редът за неговото провеждане се определя съгласно на чл. 11а.“
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МИРОСЛАВ СЕВЛИЕВСКИ:
    Да се създаде § 17а:
    „§ 17а. Създава се чл. 11 е:
    „Чл. 11 е. (1) Социологически проучвания в изборния ден могат да се извършват единствено от социологически агенции и колективи, регистрирани до 10 дни преди изборния ден в Централната избирателна комисия. Социологическите агенции и колективи трябва да отговарят на критерии за безпристрастност, репутация и опит в провеждането на проучвания на общественото мнение, определени от ЦИК до 20 дни преди изборния ден.
    (2) Резултати от социологически проучвания могат да се оповестяват преди края на изборния ден единствено при условие, че по реда на ап. 1 са регистрирани най-малко три социологически агенции или екипа. Информация за проучванията може да се разпространява само от или от името на регистрирани агенции или екипи.
    (3) Социологически проучвания в изборния ден се извършват извън сградите, в които се помещават избирателните секции, чрез интервю с гласували избиратели, когато това не създава затруднения за изборния процес.“
    Комисията не подложи на гласуване предложението на М. Севлиевски на основание чл. 71, ал. 2, изр. 3 от ПОДНС.
    § 18. Алинея 4 на чл. 11 г се отменя.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ТАТЯНА ДОНЧЕВА:
    § 18 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя предложението на вносителя по § 18 и предлага следната редакция:
    „§ 18. В чл. 11 г алинея 4 се отменя.“
    § 19. В чл. 11 д се правят следните изменения и допълнения:

    1. B ал. 1 думите „по Българската национална телевизия и Българското национално радио“ се заменят с думите „от оператор с лицензия с национален обхват“.
    2. В ал. 2 думите „в регионалните телевизионни центрове, радиостанции, общинските и местни радиовъзли“ се заменят с думите „от оператор с лицензия с регионален или местен обхват“.
    3. Създава се нова ал. 3 със следното съдържание:
    „(3) Когато жалбата е подадена до комисия, която не е компетентна, тя незабавно я изпраща на надлежната комисия като уведомява жалбоподателя.“
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и се изменя както следва:
    „(4) Избирателните комисии по ал. 1 и 2 се произнасят в срок до 24 часа с решения, които са окончателни и задължителни за средствата за масово осведомяване.“
    Комисията подкрепя предложението на вносителя по § 19 и предлага следната редакция:
    § 19. В чл. 11 д се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите „по Българската национална телевизия и Българското национално радио“ се заменят с „от оператор с лицензия с национален обхват“.
    2. В ал. 2 думите „в регионалните телевизионни центрове, радиостанции, общинските и местни радиовъзли“ се заменят с „от оператор с лицензия с регионален или местен обхват“.
    3. Създава се нова ал. 3:
    „(3) Когато жалбата е подадена до комисия, която не е компетентна, тя незабавно я изпраща на надлежната комисия като уведомява жалбоподателя.“
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и се изменя както следва:
    „(4) Избирателните комисии по ал. 1 и 2 се произнасят в срок до 24 часа от получаване на жалбата с решения, които са окончателни и задължителни за съответния оператор.“
    § 20. В чл. 12 се правят следните изменения и допълнения:

    1. B aл. 1 цифрата „2000“ се заменя с цифрата „2вн000 000“.
    2. Текстът на ап. 2, изречение първо се изменя, както следва:
    „Кандидатите за президент и вицепрезидент могат да получават дарения
    за финансиране на предизборната си кампания, като сумата на едно дарение не може да надвишава 10 000 лева от физическо лице и 30 000 лева от юридическо лице.“
    3. Алинея 3 се отменя.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НИНА МИЛОВА И КОНСТАНТИН ПЕНЧЕВ:
    По § 20. В чл. 12, ал. 1 думата „цифрата“ да се замени с „числото“.
    Комисията подкрепя предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ:
    По §20:
    В чл. 12, ал. 2, изр. 2 се изменя така:
    „Не се допуска финансиране на предизборната кампания от чужди държави, чуждестранни физически и юридически лица и от смесени дружества с повече от 25 на сто чуждестранно участие, както и от юридически лица с повече от 50 на сто държавно участие.“
    Комисията подкрепя предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ:
    По § 20. В чл. 12, ал. 2 да има следното съдържание:
    „(2) Кандидатите за президент и вицепрезидент могат да получават дарения за финансиране на предизборната си кампания, като сумата за едно дарение не може да надвишава 10 000 лв. от физическо лице и до 30 000 лв. от юридическо лице, в което няма държавно участие или чуждестранно участие под каквато и да е форма.“
    Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА РЕМЗИ ОСМАН:

    По § 20. В чл. 12, ал. 3 да придобие следната редакция:
    „(3) Забранява се финансирането на предизборната кампания от юридически лица с държавно или общинско участие.“
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ ЦЕКОВ:
    § 20 се изменя така:
    „§ 20. Член 12 се изменя така:
    Чл. 12. (1) Общата сума за финансиране на предизборната кампания на отделна кандидатура за президент и вицепрезидент не може да надвишава 2 000 000 лв.
    (2) Предизборната кампания се финансира със средства на политическите партии, коалиции или инициативни комитети, както и чрез дарения от физически и юридически лица.
    (3) Даренията по ал. 2 не могат да надвишават 10 000 лв. от едно физическо лице и 30 000 лв. от едно юридическо лице.
    (4) Забранява се финансиране на предизборната кампания от юридически лица с повече от 50 на сто държавно или общинско участие, от чужди държави, чуждестранни физически и юридически лица, както и от смесени дружества с повече от 25 на сто чуждестранно участие.“
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Комисията подкрепя предложението на вносителя по § 10 и предлага следната редакция:
    „§ 20. В чл. 12 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 числото „2000“ се заменя с „2 000 000“.
    2. Алинея 2 се изменя така:
    „(2) Кандидатите за президент и вицепрезидент могат да получават дарения за финансиране на предизборната си кампания, като сумата на едно дарение не може да надвишава 10 000 лева от физическо лице и 30 000 лева от юридическо лице. Не се допуска финансиране на предизборната кампания от чужди държави, чуждестранни физически и юридически лица и от смесени дружества с повече от 25 на сто чуждестранно участие, както и от юридически лица с повече от 50 на сто държавно или общинско участие.“
    3. Алинея 3 се отменя.
    Комисията предлага да се създаде § 20а:
    § 20а. В чл. 13 думите „ чл. 3-7“ се заменят с „ чл. 3-6“.
    § 21. Член 14 се отменя.
    Комисията подкрепя предложението на вносителя по § 21.
    § 22. В чл. 17, ал. 2 думите „по листи“ се заменят с израза „по поредността на регистрацията на кандидатите за президент и вицепрезидент“.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЯНАКИ СТОИЛОВ:
    § 22 да отпадне във връзка с § 3.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ ЦЕКОВ:
    § 22 се изменя така:
    „§ 22. В чл. 17, ал. 2 думите „по листи“ се заменят с „в съответствие с поредността, определена по реда на чл. 9, ал. 3“.
    Вносителят си оттегля предложението, поради което комисията не го обсъжда заедно с предложението на народния представител Цеков.
    § 23.1. В чл.18а се създава ал. 1 със следното съдържание:
    „(1) Който наруши разпоредбите на този закон се наказва с глоба от 500 до 30 000 лева.“
    2. Алинея 2 се отменя.

    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ТАТЯНА ДОНЧЕВА:
    § 23, т. 1 и 2 да отпаднат.
    Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МИРОСЛАВ СЕВЛИЕВСКИ:
    По § 23. В чл. 18а се добавя ал. 2:
    „(2) Който наруши установения ред за провеждане на предизборната кампания, провеждане и оповестяване на резултати от социологически проучвания се наказва с глоба от 15 000 до 30 000 лв.“
    Комисията не обсъжда предложението на основание чл. 71, ал. 2, изр. 3 от ПОДНС.
    Комисията предлага § 23 със следната редакция:
    „§ 23. В 18а се правят следните изменения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    „(1) Който наруши разпоредбите на този закон се наказва с глоба от 500 до 30 000 лева.“
    2. Алинея 2 се отменя.“
    § 24. Член 186 се изменя така:
    „Чл. 186. Актовете за установяване на административни нарушения се съставят от председателите на Централната избирателна комисия и на районните избирателни комисии по решение на съответната комисия в 3-дневен срок от получаване на сигнала или жалбата за нарушението.“
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ:
    По § 24. Член 186 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя по § 24.

    § 25. В чл. 18в се правят следните изменения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    „(1) Наказателните постановления се издават от областните управители по местоизвършване на нарушението в 3-дневен срок от получаване на преписката. В случаите, в които актът е срещу областният управител, наказателното постановление се издава от министъра на държавната администрация.“
    2. Алинея 2 се отменя.
    3. Досегашната ап. 3 става ап. 2.
    Комисията подкрепя предложението на вносителя без т. 3.
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ДИМИТЪР АБАДЖИЕВ:
    В § 1 от допълнителните разпоредби накрая се добавя „не по-късно от 45 дни преди изборния ден.“
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията предлага да се създаде § 25а:
    „§ 25а. В чл. 19 думите „Народното събрание“ се заменят със „Сметната палата“.
    Комисията предлага да се създаде § 256:
    „§ 25б. Заглавието „Допълнителна разпоредба“ се заменя с „Допълнителни разпоредби“.
    § 26. В допълните разпоредби се създава нов § 1а със следното съдържание:
    „§ 1а. Наблюдатели по смисъла на този закон са:

    1. представители на чуждестранни парламенти, на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа, на чуждестранни партии и движения, както и лица, посочени от партии и коалиции, участващи в изборите, както и поканени чрез Министерството на външните работи;
    2. упълномощени членове на българските неправителствени организации.“
    ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ ЦЕКОВ:
    В § 26 относно § 1а, т. 2 от допълнителните разпоредби се правят следните изменения:
    „2. упълномощени представители на български юридически лица с нестопанска цел.“
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага § 26 със следната редакция:
    § 26. В допълнителните разпоредби се създава § 1а:
    „§ 1 а. Наблюдатели по смисъла на този закон са:
    1. представители на чуждестранни парламенти, на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа, на чуждестранни партии и движения, както и лица, посочени от партии и коалиции, участващи в изборите, както и поканени чрез Министерството на външните работи;
    2. упълномощени представители на български юридически лица с нестопанска цел.“
    Комисията предлага да се създаде § 26а:
    „§ 26а. Навсякъде думите „партийните коалиции“ се заменят „коалициите“, а думите „партийна коалиция“ с „коалиция“.
    Комисията предлага да се създаде § 26б:
    § 26б. В Допълнителните разпоредби се създава § 16:
    „§ 16. При възлагането на обществени поръчки във връзка с произвеждането на изборите не се прилага чл. 18 от Закона за обществените поръчки и предвидените в закона и в подзаконовите актове по прилагането му срокове по процедурите за възлагане на обществени поръчки.“
    § 27. В § 2 от заключителните разпоредби думите „общински съветници и кметове“ се заличават.
    Комисията подкрепя текста на вносителя по § 27.
    § 28. Този закон влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен
    вестник“.
    Комисията предлага преди § 28 да се постави заглавие „ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
    § 28. Този закон влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.“
    Форма за търсене
    Ключова дума