Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по правни въпроси
Kомисия по правни въпроси
25/01/2002 първо гласуване

    ДОКЛАД
    на Комисията по правни въпроси
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
    изпълнение на наказанията, № 202-01-3/8.01.02, внесен от Министерския съвет.
    ДОКЛАД
    на Комисията по правни въпроси
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
    изпълнение на наказанията, № 202-01-3/8.01.02, внесен от Министерския съвет.
    На редовно заседание, проведено на 24.01.2002 г.. Комисията по
    правни въпроси обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
    изпълнение на наказанията, № 202-01-3/8.01.02, внесен от Министерския съвет.
    На заседанието присъстваха г-н Марио Димитров, зам.-министър на
    правосъдието и г-н Петър Василев, директор на Главна дирекция “Главно
    управление на местата за лишаване от свобода”.
    Законопроектът бе представен от господин Марио Димитров, зам.-
    министър на правосъдието от името на вносителя Министерски съвет. Той
    изложи накратко съображенията и мотивите за внасяне на законопроекта, като
    изтъкна, че много от нормите от Закона за изпълнение на наказанията са
    отживели времето си, тъй като е 1969 г. Той посочи, че освен това промените
    се налагат и поради отварянето на Глава 24 за присъединяването към
    Европейския съюз по въпросите на правораздавателната дейност, както и
    направените критични бележки от Комитета против изтезанията по изпълнение

    на Конвенцията за предотвратяване на изтезанията и спазване на европейските
    правила за затворите и Конвенцията за защита правата на човека.
    Господин Димитров заяви, че ангажиментът ни, отнасящ се до
    реформа на съдебната система, се отнася и до реформа на пенетенциарната
    система. Виждането на Министерството на правосъдието за нов Закон за
    изпълнение на наказанията е, такъв да бъде внесен, когато има нова
    наказателна политика, нов Наказателен кодекс и нов Наказателно-процесуален
    кодекс.
    Промените са наложителни и поради възникналите през август 2001 г.
    бунтове и протести в местата за лишаване от свобода. Лишените от свобода са
    поставили искания, отнасящи се до правната регламентация на техните права в
    местата за лишаване от свобода.
    Много важна необходимост за изменението на закона е преселеността на
    местата за лишаване от свобода. С измененията съществуващите досега 4 типа
    места за изтърпяване на наказанията се намаляват на три броя: закрит,
    преходен и открит тип. С измененията се разширяват категориите лишени от
    свобода в затворнически общежития от открит и преходен тип, като това ще
    спомогне да се ограничи преселеността в затворите и затворническите
    общежития от закрит тип и косвено ще доведе до подобряване на битовите
    условия в тях, както и осъществяване на мероприятията по ресоциализация и
    полагането на обществено-полезен труд.
    Като нов момент беше посочен, че в законопроекта се урежда статута на
    обвиняемите и подсъдимите, които са с мярка за неотклонение “задържане под
    стража” и се легитимира съществуването на следствените арести, като места за
    лишаване от свобода, което е в съответствие с Конституцията, тъй като до този
    момент регламентацията е уредена в подзаконови нормативни актове.
    Друг съществен момент, който се урежда със законопроекта е новите
    мерки за по-успешно противодействие на лишените от свобода с деструктивно
    поведение и с висока степен на риск за реда и сигурността в затворите. Тези
    мерки се отнасят до употребата на физическа сила, помощни средства и
    оръжия, в случаи на протести, бунтове и природни бедствия в местата за
    лишаване от свобода, съобразени е правата на лишените от свобода.
    Други съществени промени са свързани със социалната и възпитателната
    дейност в местата за лишаване от свобода, като най-същественото е, че
    упражняването на труд от лишените от свобода в тях не е задължение на
    затворническата администрация, а само правна възможност.
    Народните представители Константин Пенчев, Четин Казак, Бойко Рашков,
    Елиана Масева и Борислав Ралчев се изказа в подкрепа на законопроекта по
    принцип, като обърнаха внимание върху редакцията на § 80, чл.132б, ал. 1, според
    който обвиняемите и подсъдимите имат право на среща със своя защитник
    незабавно след задържането им. Срещите се провеждат в рамките на работното
    време. Всички народни представители обърнаха внимание върху противоречието
    между първо и второ изречение от текста, тъй като смятат, че по този начин се
    нарушава право на защита на обвиняемите и подсъдимите, ако срещите се налагат
    извън рамките на работното време и предложиха да се помисли върху редакцията
    при второто четене.
    Народният представител Михаил Миков обърна внимание върху
    обстоятелството, че с § 2, чл. 2, ал. 1 се прави препращане към целите, които се
    преследват с изпълнението на наказанието, предвидени в Наказателния кодекс.
    Според г-н Миков целите в Наказателния кодекс са от 1968 г. и в тях не са
    отразени обществените трансформации през последните 12 години, с което
    обоснова и необходимостта, че промените в ЗИН следва да се предшестват от
    промени в Наказателния кодекс.
    Народният представител Бойко Рашко също направи конкретни бележки
    по законопроекта, които се отнасят в най-общ смисъл до въвеждането на
    ограничения за органите, които по силата на НПК трябва да извършват
    процесуално-следствени действия със задържаните лица, като по този начин се
    облекчава режима на работа на администрацията в местата за лишаване от
    свобода. В редица случаи ще се засегнат правата и интересите на задържаните
    обвиняеми и подсъдими лица.
    Принципна позиция в подкрепа на законопроекта изрази народният
    Представител Елиана Масева, като изтъкна, че конкретни предложения ще
    направи по някои несъвършени текстове и терминологични пропуски при второто
    четене на законопроекта.
    Народният представител Борислав Ралчев в своето изказване
    определи законопроекта като крайно необходим и принципно подкрепи
    направените предложения в него, като анализира конкретни текстове, които се
    нуждаят от прецизиране. Според него в § 3, чл. 8, ал. 2 дефиницията за
    “поправително въздействие” не е на систематичното си място, а именно в Глава
    първа “Места и органи за изпълнение на наказанието лишаване от свобода”. В
    този смисъл беше изказана и резерва относно разпоредбата на параграф 4, чл.8а, ал. 3, в който също е употребено понятието “поправителното въздействие”
    и че то се осъществява диференцирано по отношение на лишените от свобода.
    Това е терминология, която би могла много трудно да бъде дефинирана.
    Според г-н Ралчев не може “поправителното въздействие” да се осъществява
    диференцирано към различните категории лишени от свобода, тъй като това не
    е мярка на въздействие. От прецизиране се нуждае според г-н Ралчев и
    дефиницията, че следствените арести са места за лишаване от свобода -
    параграф 6, чл. 10, ал. 2, като се има предвид статуса на лицата, които попадат
    в тези арести - обвиняеми и подсъдими с мярка за неотклонение “задържане
    под стража”. По отношение параграф 8, чл. 12а, ал. 4 от законопроекта той
    счита, че се прави опит с подзаконов нормативен акт /Наредба на министъра на
    правосъдието/ да се дерогира законов текст, което е недопустимо. Друг
    неприемлив според него момент е разпоредбата на § 39, чл. 58 от
    законопроекта, с който се предвижда решение на особена юрисдикция
    /Комисията по чл. 17/ да се постави под контрола на административен орган
    /министъра на правосъдието/. Господин Ралчев посочи и необходимостта от
    прецизиране на § 76, чл. 130г по отношение режима на държане в постоянно
    заключени помещения, без право на участие в колективни мероприятия.
    В заключение на задълбочената дискусия председателят на
    Комисията доц. д-р Анелия Мингова посочи като позитивен момент наличието
    на допълнителна глава, която регламентира използването на специални
    средства при потушаване на определени негативни събития — бунтове и
    природни бедствия.
    След проведеното гласуване Комисията единодушно реши да предложи на
    народните представители да приемат на първо гласуване Законопроекта за
    изменение и допълнение на Закона за изпълнение на наказанията, № 202-01-
    3/8.01.02, внесен от Министерския съвет.
    Форма за търсене
    Ключова дума