Kомисия по правни въпроси
25/07/2002 първо гласуване
Доклад
на Комисията по правни въпроси
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
нотариусите и нотариалната дейност, № 202-01-34, внесен от Министерския съвет и
№ 254-01-55, внесен от Любен Корнезов.
на Комисията по правни въпроси
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
нотариусите и нотариалната дейност, № 202-01-34, внесен от Министерския съвет и
№ 254-01-55, внесен от Любен Корнезов.
На редовно заседание, проведено на 24.07.2002 г., Комисията по правни въпроси
обсъди Законопроектите за изменение и допълнение на Закона за нотариусите и
нотариалната дейност, № 202-01-34, внесен от Министерския съвет и № 254-01-55,
внесен от Любен Корнезов.
На заседанието присъстваха г-жа Миглена Танева, зам.-министър на
правосъдието, г-жа Елена Еленкова, председател на Нотариалната камара и г-н
Красимир Димитров, старши асистент ЮФ на СУ “Кл. Охридски”.
Госпожа Тачева представи законопроекта внесен от Министерски съвет като
изтъкна, че досегашното тригодишно прилагане на Закона за нотариусите и
нотариалната дейност, приет от 38-то Народно събрание е показало необходимостта от
изменение на закона в посока подобряване организацията и дейността на Нотариалната
камара. В закона е необходимо да залегнат принципите на Международния съюз на
Латинския нотариат, в който камарата ни е все още само кандидат-член.
Предлаганите изменения са в следната насока:
Първо, регламентира се ясно статутът на свободния нотариус.
Второ, предвижда се създаване на регионални колегии, в които членуват
нотариусите в съдебния район на всеки апелативен съд.
Трето, изменят се условията, на които трябва да отговарят кандидатите за
нотариус. Те трябва да имат най-малко пет години общ юридически стаж, да не са
освобождавани от длъжността съдия, прокурор или следовател и да не се водят на отчет
в психо-неврологичен диспансер.
Четвърто, запазва се нормата във всеки съдебен район да има най-малко две
места за нотариуси, но се предлага промяна във формулата за определяне на техния
брой:
- на 20 000 жители в определен район се открива едно място за нотариус;
1
-необходимостта от насрочване на нов конкурс и на откриване на допълнителни
места за нотариуси над определените по един нотариус на всеки 20 000 жители да се
преценява всеобхватно — е оглед икономическото състояние на съдебния район и
осигуряването на населението с нотариални услуги.
Пето, променя се и редът за провеждането на конкурсния изпит за нотариуси,
състава на конкурсната комисия, реда за обжалване на изпитните резултати. Новите
принципи ще бъдат доразвити в Наредбата за провеждане на конкурсите за нотариуси,
която министърът на правосъдието ще издаде след влизане на закона в сила.
Шесто, въвеждат се законови правила, регламентиращи правилата за
нотариални те кантори, за служебния архив, за нотариалните книги и за достъпа до
служебния архив.
Седмо, предлага се действащите нотариуси да могат да бъдат премествани в
друг съдебен район.
Осмо , в закона се въвежда задължително депозиране на сумата, дължима на
продавача, н банковата сметка на нотариуса при извършване на подлежащи на вписване
актове.
Девето, предвижда се да се въведат нови дисциплинарни наказания - глоба в
полза на Нотариалната камара и лишаване от правоспособност завинаги.
Десето, предвижда се нов раздел “Контрол върху нотариалната дейност”.
Въвеждат сз правомощия на министъра на правосъдието с цел защита на публичните
интереси и защита на самите нотариуси.
Единадесето, предлага се изменение на кръга на лицата извън нотариусите,
които да имат право на нотариални удостоверителни функции - кметските наместници.
Предложенията, залегнали в законопроекта, внесен от народния представител
Любен Корнезов са инкорпорирани в проекта на Министерски съвет.
Изказаха се народните представители Йордан Соколов, Константин Пенчев,
Любен Корнезов, Елиана Масева, Татяна Дончева и Анелия Мингова. Всички те
принципно подкрепиха законопроектите. Отправени бяха следните забележки по
законопроекта, внесен от Министерски съвет:
- В параграф 1 второто изречение, регламентиращо възможността нотариусът да
извършва други предвидени в закон действия, извън нотариалните да отпадне.
- В параграф 4, т. 3 предлаганият петгодишен стаж е твърде висок и следва да
бъде намален. Да се уточни също и вида на стажа - общ или специален юридически.
- В параграф 4, т. 5 - не следва изискванията за нотариус да се приравняват към
изискванията за съдия, прокурор и следовател. Освен това, ако един магистрат е
освободен от длъжност, след изтичането на определен период от време той отново
може да бъде назначен на магистратска длъжност. Същевременно освободен магистрат
не може да кандидатства въобще за нотариус.
- В параграф 6, т. 1 и 3 - вносителят да представи статистическа информация и
да се обмисли още веднъж необходимостта от предлаганата промяна за замяна на
10 000 жители с 20 000.
- Параграф 14 противоречи на принципите на българското гражданско право. Не
може да се игнорира волята на страните по нотариалните сделки и да се отнема
възможността за уговаряне на авансово, разсрочено или отсрочено плащане.
- В параграф 15, т. 3 - следва да се прецизират основанията за запечатване на
нотариална кантора.
- В параграф 21 - следва да се прецизират основанията за преместване на
нотариус.
2
- В параграф 39 дисциплинарното наказание лишаване от правоспособност
завинаги е прекадено крайно и следва да отпадне. Освен това следва да се прецизира от
каква правоспособност се лишава - юридическа или нотариална.
- Параграф 56 от Преходни и заключителни разпоредби - да се прецизира, за да
може да кореспондира с предлаганото изменение в чл. 10 от закона.
В резултат на дискусията Комисията по правни въпроси реши с 8 гласа “за” и 4
“въздържали се” да предложи на народните представители да приемат на първо
гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за нотариусите и
нотариалната дейност, № 202-01-34, внесен от Министерския съвет и законопроекта №
254-01-55, внесен от Любен Корнезов, който беше подкрепен с 12 гласа “за”.