Kомисия по правни въпроси
08/10/2002 първо гласуване
ДОКЛАД
на Комисията по правни въпроси
ОТНОСНО: Законопроект за борба с незаконния трафик на хора, № 202-01-53, внесен от Министерския съвет.
ДОКЛАД
на Комисията по правни въпроси
ОТНОСНО: Законопроект за борба с незаконния трафик на хора, № 202-
01-53, внесен от Министерския съвет.
На редовни заседания, проведени на 19.09.02 г. и на 3.10.2002 г., Комисията по
правни въпроси обсъди Законопроекта за борба с незаконния трафик на хора, № 202-
01-53, внесен от Министерския съвет.
Законопроектът беше представен от г-н Марио Димитров, зам.-министър на
правосъдието и г-жа Митка Захарлиева, гл.експерт в Дирекция “Международно правно
сътрудничество” в Министерство на правосъдието.
Законопроектът осигурява пълното въвеждане във вътрешното ни право на
международно-правните стандарти в тази област, предвидени в Конвенцията на ООН
срещу транснационалната организирана престъпност, Протокола за предотвратяване,
спиране и санкциониране на трафика на хора и особено на жени и деца към тази
конвенция, Резолюция на Съвета на Европейския съюз относно трафика на хора,
Съвместно действие на Съвета на Европейския съюз от 24.02.1997г. относно действия
за борба с трафика на хора и сексуална експлоатация на деца, Резолюция на Съвета на
Европейския съюз относно използването на хора за проституция и трафик и
предложение за приемане на Директива на Съвета на Европейския съюз, относно
разрешителното за краткосрочно пребиваване, издавано на жертви и действия за
подпомагане на незаконната имиграция или трафика на хора, които сътрудничат с
компетентните власти.
Законопроектът урежда дейността по предотвратяването и противодействието на незаконния трафик на хора с цел осигуряване на защита и помощ на жертвите на този трафик и взаимодействието между държавните и общинските органи и
неправителствените организации за формиране на национална политика в тази област.
Проектът предвижда:
- създаване на Национална комисия за борба с незаконния трафик на хора към
Министерския съвет и местни комисии към общините, които провеждат държавната
политика в областта на борбата с незаконния трафик на хора и координират
взаимодействието между държавните органи и неправителствените организации;
- разкриване на специализирани заведения за временно настаняване на жертвите
на незаконния трафик.
- създават се механизми за провеждане и координиране на дейностите по
предотвратяването и противодействието на незаконния трафик на хора.
С проекта се въвеждат два режима за предоставяне на закрила и подкрепа на
жертвите на незаконния трафик на хора - общ и специален.
Статутът на специална закрила се предоставя на лицата, изразили съгласие да
сътрудничат за разкриване на извършителите на деянията - предмет на закона.
Режимът на обща закрила и подкрепа на жертвите на незаконен трафик обхваща
всички лица, които са били обект на деяния по този закон.
Законопроектът изпълнява задълженията на Република България по
Европейското споразумение за асоцииране от 1995 г. по привеждане на националното
ни законодателство, в частност в областта на борбата с незаконния трафик на хора, в
съответствие с правото на Европейския съюз. Същевременно чрез законопроекта
Република България ще изпълни задълженията си по изброените международни
споразумения в рамките на ООН - Конвенцията за транснационалната организирана
престъпност и допълнителния протокол към нея за предотвратяване, спиране и
санкциониране на трафика на хора и особено на жени и деца.
Народният представител Константин Пенчев изрази подкрепата си за
законопроекта. Той направи следните бележки. По отношение наименованието на
законопроекта г-н Пенчев счита, че думата “незаконен” следва да отпадне, тъй като
законен трафик на хора няма. По отношение предвиденото с разпоредбата на чл. 9
създаване на приюти от Националната комисия при Министерски съвет за сметка на
съответните общини, г-н Пенчев направи бележка, че това представлява вмешателство
на централната изпълнителна власт в общинските бюджети.
Народният представител Любен Корнезов ще се въздържи при гласуването
на законопроекта. Той счита за неудачно изпълнението на закона да бъде възложено на
седем министри. Според него неудачно е също предвиденото финансиране от
общинските бюджети на визираните в закона мероприятия.
Народният представител Елиана Масева отправи следните критики:
- В проекта не са разработени статутът на приютите и статутът на
центровете;
- неудачно е създаването на Национална комисия съставена от органи на
власт /министри/;
- не е предвидено създаването на административен апарат към Националната
комисия;
- постави под въпрос необходимостта от създаването на предвидените
комисии. Ако те са необходими, то процедурата по тяхното създаване и статутът им не
са добре регламентирани. Народният представител Йордан Соколов изрази мнение, че
проектът като закон от нашето вътрешно право страда от доста недостатъци. Той счита
за неизяснен въпроса, ако жертвата на незаконния трафик същевременно консумира
състав на престъпление по Наказателния кодекс, какъв статут ще има и как ще бъде
третирана. Според него следва да се прецизират процедурите по които комисиите ще
заседават и ще вземат решения.
Народният представител Михаил Миков изрази недоумение от липсата на
административнонаказателни разпоредби. Той счита, че законът финансово не може да
бъде осигурен. Според него следва да се регламентира начина по който ще бъде
третирано лице, което едновременно отговаря на определението за жертва на незаконен
трафик и същевременно осъществява състава на престъпление. Освен това ще възникне
колизия между статута на бежанец, който е разработен подробно в нашето
законодателство и статута на жертва на трафик.
Народният представител Борислав Ралчев счита, че следва да бъдат
прецизирани предвидените в чл. 25, чл. 27 и чл. 31 от проекта закрили на жертва на
трафик.
На проведеното заседание на 3.10.02 г. г-н Марио Димитров отговори на
отправените бележки по законопроекта. Според него думата “незаконен” в заглавието
на законопроекта следва остане, за да се подчертае противоправния престъпен характер
на тази дейност. Той счита законопроекта за необходим, за да бъде осигурена защита и
помощ на жертвите на трафика, както и да се регламентира взаимодействието между
държавните, общинските и неправителствени органи за превенция и противодействие
на трафика на хора. За осъществяването на тези цели са предвидени конкретните
органи, които да работят за осъществяването. Това е въпрос по същество, който ще
бъде обсъждан между първо и второ четене и необходимостта да се прецизират
функциите и задълженията, които следва да осъществяват тези органи, както и
структурното определяне към коя институция да бъдат, както и самото взаимодействие
между тези държавни и общински органи и неправителствените организации, предвид
някои бележки, които споделям с някои от народните представители като важни. По
отношение създаването и статута на Национална комисия при МС е ползван опита в
тази област на САЩ и Белгия. Господин Димитров счита, че до 2004 г., когато се
предвижда законът да влезе в сила може да бъде осигурено финансирането на
предвидените в проекта мероприятия.
След проведеното гласуване Комисията реши с 10 гласа “за”, “против” - 0 и 5
“въздържал се” да предложи на народните представители да приемат на първо
гласуване Законопроекта за борба с незаконния трафик на хора, № 202-01-53, внесен от
Министерския съвет.