Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по правни въпроси
Kомисия по правни въпроси
07/07/2003

    ОТНОСНО: Указ № 262 на президента на Република България, постъпил на
    26.6.03 г., за връщане за ново обсъждане на Закона за изменение и допълнение на
    Семейния кодекс, приет от Народното събрание на 13.06.03 г. и мотивите към указа.
    ОТНОСНО: Указ № 262 на президента на Република България, постъпил на
    26.6.03 г., за връщане за ново обсъждане на Закона за изменение и допълнение на
    Семейния кодекс, приет от Народното събрание на 13.06.03 г. и мотивите към указа.
    На заседание, проведено на 3.07.2003 г., Комисията по правни въпроси обсъди
    Указ № 262 на президента на Република България, постъпил на 26.6.03 г., с който
    връща за ново обсъждане Закона за изменение и допълнение на Семейния кодекс, приет
    от Народното събрание на 13.06.03 г.
    На заседанието присъстваха Марио Димитров, зам.-министър на правосъдието,
    Георги Илиев Георгиев и Петя Михайлова Доганова - Министерство на труда и
    социалната политика.
    В мотивите към указа президентът посочва, че заличаването на осиновяването
    като мярка за закрила по Закона за закрила на детето, извършено с параграф 41
    от Преходните и заключителни разпоредби от Закона за изменение и допълнение на
    Семейния кодекс, е в противоречие с разпоредбата на чл. 20 от Конвенцията
    за правата на детето. На второ място, според президента, измененията в Семейния
    кодекс не създават условия за приоритетно осиновяване от български осиновители.
    Предлага се създаването на единен национален регистър на подлежащите на
    осиновяване деца и на потенциалните български осиновители. На трето място,
    законопроектът не предвижда възможност представител на общинските
    дирекции "Социално подпомагане" да дава мнение в производството по
    осиновяване. Това ощетява интересите на осиновяваното дете.
    От името на вносителя Министерски съвет становище изрази г-н Марио
    Димитров, зам.-министър на правосъдието. Той посочи, че изменението не заличава
    осиновяването, като мярка за закрила, която се осъществява при условията и по реда
    на Семейния кодекс. По отношение на предложението за създаване на единен
    национален регистър г-н Димитров счита, че не се влиза в противоречие с уредбата от
    Закона за закрила на детето, предвиждаща създаване на Национална информационна
    система. Предвидените в Семейния кодекс регистри се отнасят изключително за
    процедурите по вътрешно осиновяване, докато информационната системата на
    Държавната агенция за закрила на детето може да съдържа и друга информация за
    дейности по мерките за закрила. Според г-н Димитров предвидените в Семейния
    кодекс регистри към регионалните дирекции “Социално подпомагане” позволяват: по



    непосредствено наблюдение на детето и оттук осигуряване на по-подходящ
    осиновител в съответната регионална мрежа, както и възможност осиновяващият да
    бъде регистриран в множество регионални дирекции по негов избор. На трето място г-
    н Димитров посочи, че общинските дирекции “Социално подпомагане”: дават мнение
    относно регистрацията на децата в регистрите за пълно осиновяване, изготвят
    социални доклади за кандидат осиновителите, предлагат включването на кандидат
    осиновителите в регистрите към регионалните дирекции за социално подпомагане,
    участват по право в съвета по осиновяване към регионалната дирекция “Социално
    подпомагане” и при вземането на решение за осиновяване на конкретно дете от
    конкретни кандидат осиновители. На основание чл. 15, ал. 6 от Закона за закрила на
    детето дирекция “Социално подпомагане” може да изрази мнение или да представи
    социален доклад пред всеки съд и във всяко производство, което се отнася до грижа за
    деца. В този смисъл твърдението, че общинските дирекции "Социално подпомагане"
    са лишени от възможност да участват в производството по осиновяване е
    необосновано.
    Народният представител Константин Пенчев изрази мнение, че
    измененията и допълненията в Семейния кодекс, произтичат от международни
    ангажименти по Хагската конвенция. Тъй като забележките, съдържащи се в мотивите
    на президентския указ са пунктуални, той постави въпроса дали е оправдано
    връщането на този важен законопроект за ново разглеждане от Народното събрание от
    фаза - първо гласуване.
    Народният представител Янаки Стоилов изрази становище, че споделя
    мотивите за връщане за ново обсъждане на Закона за изменение и допълнение на
    Семейния кодекс в частта, в която се изисква осиновяването да бъде включено в
    мерките за закрила по Закона за закрила на детето и за създаване на условия за
    приоритетно осиновяване в България.
    Народният представител Четин Казак заяви, че подкрепя възражението
    срещу заличаването на осиновяването като мярка за закрила по Закона за закрила на
    детето. Той счита, че ветото обхваща само визираните в мотивите разпоредби, но не и
    целия закон.
    Председателят на комисията Анелия Мингова подчерта, че петитумът на
    указа визира целия закон, а не отделни негови разпоредби. Тя счита, че възраженията
    срещу посочените в мотивите разпоредби не са основателни. Според нея разпоредбите
    са достатъчно ясни, прецизни, съответстват на международните актове, свързани със
    защитата интересите на децата и закона следва да бъде подкрепен при новото му
    разглеждане от Народното събрание.
    След проведеното гласуване Комисията реши с 10 гласа “за”, “против” - няма и
    4 гласа “въздържали се” да предложи на народните представители да приемат повторно Закона за изменение и допълнение на Семейния кодекс.
    Форма за търсене
    Ключова дума