Kомисия по правни въпроси
15/07/2003 второ гласуване
ДОКЛАД
на Комисията по правни въпроси
ОТНОСНО: Законопроектите за изменение и допълнение на Закона за местните
избори, № 354-01-18, внесен от народните представители Ремзи Осман и Четин Казак;
№ 354-01-19, внесен от Сергей Станишев и група народни представители; №354-01-29,
внесен от народния представител Младен Червеняков; № 354-01-42, внесен от
Екатерина Михайлова и група народни представители; № 354-01-44, внесен от
Анастасия Мозер и група народни представители и № 354-01-50, внесен от Владимир
Дончев и група народни представители.
ОБЩ ПРОЕКТ
ВТОРО ЧЕТЕНЕ
ЧАСТ ПЪРВА
ДОКЛАД
на Комисията по правни въпроси
ОТНОСНО: Законопроектите за изменение и допълнение на Закона за местните
избори, № 354-01-18, внесен от народните представители Ремзи Осман и Четин Казак;
№ 354-01-19, внесен от Сергей Станишев и група народни представители; №354-01-29,
внесен от народния представител Младен Червеняков; № 354-01-42, внесен от
Екатерина Михайлова и група народни представители; № 354-01-44, внесен от
Анастасия Мозер и група народни представители и № 354-01-50, внесен от Владимир
Дончев и група народни представители.
ОБЩ ПРОЕКТ
ВТОРО ЧЕТЕНЕ
ЧАСТ ПЪРВА
ЗАКОН
за изменение и допълнение на
Закона за местните избори
(Обнародван, ДВ бр. 66 от 25 юли 1995 г., попр., бр. 68 от 1 август 1995 г., бр. 85
от 22 септември 1995 г. Решение № 15 на Конституционния съд от 1995 г., изм., бр. 33
от 19 април 1996 г., бр. 22 от 14 март 1997 г., Решение № 4 на Конституционния съд от
1997 г., изм., бр. 11 от 29 януари 1998 г., бр. 59 от 26 май 1998 г, бр. 69 от 3 август 1999
г., в сила от 3 август 1999 г., бр. 85 от 28 септември 1999 г. (*), бр. 29 от 7 април 2000 г.,
бр. 24 от 13 март 2001 г., бр. 45 от 30 април 2002 г.)
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ТЕКСТА НА ВНОСИТЕЛЯ ЗА
НАИМЕНОВАНИЕТО НА ЗАКОНА.
§ 1. В чл. 3 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думите “са адресно регистрирани в съответната община или кметство
преди” се заменят с “имат постоянен адрес в съответната община, район или кметство
два месеца преди”.
1
2. В ал. 2 думите “адресната си регистрация” се заменят с “постоянни“ си
адрес”, а думите “предишната си адресна регистрация” се заменят с “предишния си
постоянен адрес”.
3. В ал. 4 и 5 думите “адресната им регистрация” се заменят с “постоянния им
адрес”.
4. Създава се ал. 6 със следното съдържание:
“(6) Учащите се с право на глас се освобождават от учебни занятия в дните
преди и след изборния ден.”
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ:
§ 1 отпада.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕЛКА АНАСТАСОВА:
§ 1 отпада.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
По § 1:
1. Точки 1,2,3 и 4 отпадат.
2. В чл. 3:
- В ал. 1 след думите “са адресно регистрирани” се добавя “съгласно Закона
за гражданската регистрации” и след думата “община” се поставя запетая и се
добавя “район”.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПО ПРИНЦИП ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МИХАИЛ МИКОВ:
По § 1:
1. Точки 1,2 и 3 отпадат.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПО ПРИНЦИП ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ:
В § 1, чл. 3, т. 4 новата ал. 6 се изменя така:
(6) Гражданите, които са регистрирани “по настоящ адрес”, пътуват
безплатно по между селищния държавен и обществен транспорт до населеното
място, където са регистрирани на “постоянен адрес” един ден преди, по време на
изборния ден и един ден след него. Гражданите при пътуването си през тези дни се
легитимират пред контролните органи с документите си за “постоянен” и
“настоящ” адрес.
ПРЕДЛОЖЕНИЕТО СЕ ОТТЕГЛЯ.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ТЕКСТА НА ВНОСИТЕЛЯ ЗА § 1 И
ПРЕДЛАГА СЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ:
§ 1. В чл. 3 се правят следните изменения и допълнения:
2
1. В ал. 1 след думите “са адресно регистрирани” се добавя “съгласно Закона
за гражданската регистрация.”
2. Създава се ал. б;
“(6) Избирателите, които са ученици и студенти се освобождават от
учебни занятия един ден преди, по време на изборния ден и един ден след него.”
§ 2. В чл. 4 думите “адресна регистрация” се заменят с “постоянен адрес”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ:
§ 2 отпада.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ;
§ 2 отпада.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МИХАИЛ МИКОВ:
§ 2 отпада.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕЛКА АНАСТАСОВА:
В § 2 се правят следните промени: В чл. 4 думите “адресна регистрация” се
заменят с “постоянен или настоящ адрес”.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
КОМИСИЯТА ПРЕДЛАГА § 2 ДА ОТПАДНЕ.
§ 3. В чл. 5, след думата “общината” се добавят думите “един глас за кмет на
район”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ:
§ 3 отпада.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
КОМИСИЯТА ПРЕДЛАГА § 3 ДА ОТПАДНЕ.
КОМИСИЯТА ПРЕДЛАГА ДА СЕ СЪЗДАДЕ § За;
§ За. В чл. 7 ал. 2 думите “55 дни” се заменят с “45 дни”.
§ 4. Член 10 се изменя така:
“Чл. 10. (1) Избирателните списъци се съставят от общинските администрации
по населени места и се подписват от кмета на общината, съответно от кмета на
кметството или кметския наместник, и от секретаря на общината. В Столичната община
и градовете с районно деление, избирателните списъци се подписват от кмета и
секретаря на района.
3
(2) Избирателните списъци се съставят по постоянен адрес.
(3) Избирателните списъци се отпечатват въз основа на Националния
регистър на населението от Главна дирекция “Гражданска регистрация и
административно обслужване” към Министерството на регионалното развитие и
благоустройството.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ:
§ 4 отпада.
ПРЕДЛОЖЕНИЕТО СЕ ОТТЕГЛЯ.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
По § 4 - в изречение първо на чл. 10, ал. 1 отпадат думите “или кметския
наместник”.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МИХАИЛ МИКОВ:
В § 4, чл. 10:
1. В ал. 1, изречение първо след думите “се подписват от кмета” се добавя
“зам.-кмета”.
2. Ал. 2 отпада.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕЛКА АНАСТАСОВА;
В § 4 се правят следните промени: В чл. 10, ал. 2 след думите “постоянен
адрес” се добавя “и настоящ адрес”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕТО СЕ ОТТЕГЛЯ.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПО ПРИНЦИП ТЕКСТА НА ВНОСИТЕЛЯ ЗА
§ 4 И ПРЕДЛАГА СЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ:
§ 4.Член 10 се изменя така:
“Чл.10.(1) Избирателните списъци се съставят от общинските
администрации по населени места и се подписват от кмета на общината,
съответно от кмета на кметството или кметския наместник и от секретаря на
общината. В Столичната община и градовете с районно деление избирателните
списъци се подписват от кмета и секретаря на района.
(2) Избирателните списъци се съставят по постоянен адрес.
(3) Избирателните списъци се отпечатват въз основа на регистъра на
населението на Република България от Главна дирекция “Гражданска
регистрация и административно обслужване” към Министерството на
регионалното развитие и благоустройството.”
§ 5. Член 11, ал. 2 се изменя така:
“(2) В списъците се вписват по азбучен ред имената на избирателя, единният
граждански номер, постоянният адрес, видът и номера на документа за самоличност и
се обособява графа “Забележки”.
4
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ:
§ 5 отпада.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ;
По § 5 — след думите ‘‘постоянен адрес” се заличава запетаята и се добавя
“или заявения от него настоящ адрес не по-късно от 14-дни преди изборния ден,
когато той не съвпада с постоянния адрес”.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПО ПРИНЦИП ПРЕДЛОЖЕНИЕТО
И ГО ВКЛЮЧВА В § 6а.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕЛКА АНАСТАСОВА:
В § $ се правят следните промени: В чл. 11, ал. 2 думата “постоянният” се
добавя “и настоящ
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ТЕКСТА НА ВНОСИТЕЛЯ ЗА § 5.
§ 6. В чл. 12, т. 1 думите “са адресно регистрирани” се заменят с “имат
постоянен адрес”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ:
§ 6 отпада.
ПРЕДЛОЖЕНИЕТО СЕ ОТТЕГЛЯ.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
§ 6 отпада.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МИХАИЛ МИКОВ:
§ 6 отпада.
ПРЕДЛОЖЕНИЕТО СЕ ОТТЕГЛЯ.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕЛКА АНАСТАСОВА:
§ 6 отпада.
ПРЕДЛОЖЕНИЕТО СЕ ОТТЕГЛЯ.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПО ПРИНЦИП ТЕКСТА НА ВНОСИТЕЛЯ ЗА
§6 И ПРЕД ЛАГА СЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ:
§ 6. В чл. 12 точка 1 се изменя така:
“1. имената на избирателите, които имат постоянен адрес и на
избирателите по чл. 15, ал. 2;”.
5
КОМИСИЯТА ПРЕДЛАГА ДА СЕ СЪЗДАЛИ § 6А СЪС СЛЕДНАТА
РЕДАКЦИЯ:
§ 6а. В чл. 15 се правят следните изменения и допълнения*
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създават се ал. 2 и 3:
“(2) Избирател, чийто постоянен и настоящ адрес са в различни населени
места, може да поиска да бъде вписан в избирателния списък по настоящ адрес
не по-късно от 14 дни преди изборния ден.
(3) Искането по ал. 2 се прави писмено пред органите по чл. 10, ал. 1 по
настоящия адрес на лицето. След вписването те съобщават за това по служебен
път на органите по чл. 10, ал. 1 по постоянния адрес на лицето не по-късно от 7
дни преди изборния ден, за да бъде заличено името му от списъка по този
адрес.”
§ 7. В чл. 16 след думите “на общината” се добавя “на района”; след думата
“кметството” се добавя “или от кметския наместник”, а след думите “на подходящи
места” се добавя “в района на съответната избирателна комисия”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ:
§ 7 отпада.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
В § 7 думата “комисия” се заменя със “секция”.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПО ПРИНПИП ТЕКСТА НА ВНОСИТЕЛЯ ЗА
§ 7 И ПРЕДЛАГА СЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ:
§7. В чл. 16 след думите “на общината” се поставя запетая и се добавя “на
района”, след думата “кметството” се добавя “или от кметския наместник”, а
след думите “на подходящи места” се добавя “в района на съответната
избирателна секция”
§ 8. В чл. 17 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 след думите “до кмета на общината” се добавя “или кмета на
кметството”.
2. В ал. 2 след думите “общинската администрация” се добавя “съответно
администрацията на кметството”.
3. В ал. 3 след думите “кметът на общината” се добавя “съответно кметът на
кметството”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ:
§ 8 отпада.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
6
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МИХАИЛ МИКОВ:
В § 8, в чл. 17:
1. В ал. 1 след думите “до кмета” се добавя “или секретаря”.
2. В ал. 3 след думите “до кмета” се добавя “или секретаря на общината”.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО
КОМИСИЯТА ПРЕДЛАГА § 8 ДА ОТПАДНЕ.
§ 9. В чл. 21, ал. 3 след думите “на община” се добавя “район”, а след думите “на
общината” се добавя “на района”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ:
§ 9 отпада.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО-
КОМИСИЯТА ПРЕДЛАГА § 9 ДА ОТПАДНЕ.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
Създава се нов § 9а. “В чл. 22, ал. 3 след думите “съответните общински” се
добавя “и районни”.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО
§ 10. Член 23 се изменя така:
1. Създава се ал. 2:
“(2) В населените места с по-малко от 500 жители се образува една избирателна
секция, която включва адресно регистрираните лица в съответното населено място.”
2. В ал. 3 думите “адресна регистрация” се заменят с “постоянен адрес”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ:
В § 10. Член 23 се изменя така;
1. Създава се ал. 2:
“(2) В населените места с по-малко от 500 жители се образува една
избирателна секция, която включва адресно регистрираните лица в съответното
населено място.”
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПО ПРИНПИП ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ;
По § 10:
1. В чл. 23 се създава нова ал. 2:
(2) Избирателните секции в градовете с районно деление задължително се
съобразяват и с границите на съответните райони”
Досегашната ал. 2 става ал. 3.
2. Точка 2 отпада.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
7
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕЛКА АНАСТАСОВА:
В § 10 т. 2 отпада.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МИХАИЛ МИКОВ:
В § 10, т. 2 да отпадне.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЙОРДАН НИХРИЗОВ:
В § 10, в чл. 23 ал. 2 се изменя така:
(2) В населените места с по-малко от 500 жители се образува една
избирателна секция, която включва лица с постоянен адрес в съответното
населено място.”
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПО ПРИНЦИП ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПО ПРИНЦИП ТЕКСТА НА ВНОСИТЕЛЯ ЗА
§ 10 И ПРЕДЛАГА СЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ:
§ 10. В чл. 23 се правят следните изменения :
1. Алинея 1 се изменя така:
“(1)В общините за избор на съветници и кметове една избирателна
секция включва до 1000 избиратели. В населени места с повече от 1000
избиратели се образуват толкова избирателни секции, колкото пъти числото
1000 се съдържа в броя на избирателите. При остатък, по-голям или равен на
500 , се образува отделна секция, а при остатък под 500, избирателите се
разпределят между съседните секции, като по изключение по предложение на
общинската избирателна комисия може да се образува и отделна избирателна
секция, но с не по-малко от 30 избиратели.”
2. Създава се нова ал. 2:
“(2) В населените места с по-малко от 500 избиратели се образува една
избирателна секция.”
3. В ал. 3 думите “адресна регистрация” се заменят с “постоянен адрес”.
§ 11. В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 след думата “комисии” се добавя “за местни избори”.
2. Алинея 2 се изменя така:
“(2) Централната избирателна комисия за местни избори (ЦКМИ) се избира от
Народното събрание не по-късно от 50 дни преди датата на изборите.”
3. Създават се нови ал. 3 и 4, и ал. 5,6 и 7:
“(3) Централната избирателна комисия за местни избори е в състав от 21
членове, в т.ч. председател, заместник-председател и секретар.
(4) При определяне на състава и ръководството на Централната избирателна
комисия за местни избори се запазва основното съотношение между парламентарно
представените партии и коалиции, като никоя от тях не може да има мнозинство.
(5) Членовете на Централната избирателна комисия за местни избори са
български граждани с виеше образование, като е препоръчително в мнозинството си да
са юристи.
8
(6) Членовете на Централната избирателна комисия за местни избори избират от
своя състав председател, до четирима заместник-председатели и секретар с явно
гласуване и обикновено мнозинство. Председателят, заместник-председателите и
секретарят трябва да бъдат от различни политически партии и коалиции.
(7) Централната избирателна комисия за местни избори осъществява функциите
си до следващите местни избори.”
4. Досегашните ал. 3 и 4 стават съответно ад. 8 и 9.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ:
§ 11. В чл.24 се правят следните изменения и допълнения:
1. в ал.1 след думата “комисии” се добавя “за местни избори”
2. ал.2 се изменя така:
“(2) Централната избирателна комисия за местни избори (ЦКМИ) се избира
от Народното събрание не по-късно от 60 дни преди датата на изборите”
3. Създават се нови ал.3 и 4, и ал.5, 6 и 7:
“(3) Централната избирателна комисия за местни избори е в състав от 21
членове, в т.ч. председател, заместник-председател и секретар.
(4) При определяне на състава и ръководството на Централната
избирателна комисия за местни избори се запазва основното съотношение между
парламентарно представените партии и коалиции, като никоя от тях не може да
има мнозинство.
(6) Членовете на Централната избирателна комисия за местни избори са
български граждани с виеше образование, като е препоръчително в мнозинството
си да са юристи.
(6) Членовете на Централната избирателна комисия за местни избори
избират от своя състав председател, до четирима заместник-председатели и
секретар с явно гласуване и обикновено мнозинство. Председателят, заместник-
председателите и секретаря трябва да бъдат от различни политически партии и
коалиции.
(7) Централната избирателна комисия за местни избори осъществява
функциите си до следващите местни избори.”
4. Досегашните ал.3 и 4 стават съответно ал.8 и 9.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО ПО Т. 1.3 и 4
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ;
§ 11 отпада. Създава се нов § 11:
1. В чл. 24, ал. 1 на действащия закон се създава нова т. 3:
“3. районна - за градовете с районно деление.”
2. Ал. 2 отпада.
3. Ал. 3 се изменя така:
(3) Централната комисия за местни избори, общинските и районните
избирателни комисии за произвеждане на местни избори се назначават до
обнародването на указа на президента за насрочване на нови общи местни
избори.”
4. Досегашните ал. 3 и 4 стават ал. 2 и 3.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МИХАИЛ МИКОВ:
9
В § 11, в чл. 24:
1. В ал. 2, т. 2 се изменя така;
“2. членовете на ЦКМИ се назначават от президента след консултации с
парламентарно представените политически сили не по-късно от 50 дни преди дата
на изборите.”
2. Ал. 4 да отпадне.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ:
В § 11,в чл. 24:
1. Ал. 2 се изменя така:
(2) ЦИК се назначава от президента на Републиката, след консултации с
парламентарно представените партии и коалиции. Тя се състои от председател,
двама зам.-председатели, секретар и 15 членове. ЦИК се назначава не по-късно от
50 дни преди датата на изборите.
2. В ал. 4 се добавя ново изречение:
“Възнаграждението не се облага с данъци и е освободено от други тежести.”
3. От обобщения законопроект да отпаднат нови ал. 3, 4, 5, 6 и 7.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО ПО Т. 2 И НЕ
ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО ПО Т. 1 И 3.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕЛКА АНАСТАСОВА:
В § 11 се правят следните промени: В чл. 24 се правят следните допълнения:
1. В ал. 4 след думите “партии и коалиции” се добавя “и се определя
гражданска квота”.
2. В ал. 6 последното изречение се изменя така:
“Председателят и заместник-председателите трябва да бъдат представители
на различни политически партии и коалиции, секретарят задължително е
представител на гражданския сектор.”
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕКАТЕРИНА МИХАЙЛОВА И ВАСИЛ
МАРИНЧЕВ:
В § 11 се правят следните изменения:
1. В т. 1 думите “за местни избори” се заличават.
2. В ал. 2 числото “50” се заменя с “60”.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО-
КОМИСИЯТА ПРЕДЛАГА СЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ ЗА § 11:
§ 11. В чл.24 се правят следните изменения и допълнения:
1. в ал.1 след думата “комисии” се добавя “за местни избори”
2. в ал. 2:
Комисията не взе становище по отношение определяне състава и
ръководството на Централната избирателна комисия.
3. Създават се нови ал.3 и 4, и ал.5,6,7 и 8:
“(3) Централната избирателна комисия за местни избори е в състав от 21
членове, в т.ч. председател, заместник-председател и секретар.
10
(4) При определяне на състава и ръководството на Централната
избирателна комисия за местни избори се запазва основното съотношение между
парламентарно представените партии и коалиции към момента на избирането,
като никоя от тях не може да има мнозинство.
(5) Членовете на Централната избирателна комисия за местни избори са
български граждани с виеше образование, като е препоръчително в мнозинството
си да са юристи.
(6) Членовете на Централната избирателна комисия за местни избори
избират от своя състав председател, до четирима заместник-председатели и
секретар с явно гласуване и обикновено мнозинство. Председателят, заместник-
председателите и секретарят трябва да бъдат от различни политически партии и
коалиции.
(7) Член на Централната комисия за местни избори, докато заема
длъжността си, не може да бъде кмет или общински съветник, кандидат за кмет
или общински съветник, съдия във ВАС, във ВКС, прокурор във Върховната
касационна или Върховната административна прокуратура, военнослужещ във
въоръжените сили, служител на Министерството на вътрешните работи.
(8) Централната избирателна комисия за местни избори осъществява
функциите си до следващите местни избори.”
4. Досегашната ал. 3 става ал. 9.
5. Досегашната ал. 4 става ал. 10 и в нея се създава изречение второ;
“Възнаграждението не се облага с данъци и е освободено от други тежести.”
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
Създава се нов § 11а: Създава се нов чл. 24а:
“Чл. 24а. (1) Централната комисия за местни избори се назначава с указ на
президента на Републиката в срока по чл. 7, ал. 1, след консултации с
парламентарно представените партии и коалиции. Тя е в състав до 25 членове и
включва председател, зам.-председатели и секретар.
(2) Представителите на една партия или коалиция не могат да имат
мнозинство в Централната комисия за местни избори. Председателят и секретарят
са от различни партии и коалиции.
(3) Членовете на Централната комисия за местни избори са лица с виеше
образование и в мнозинството си да са юристи. За членове на Централната
комисия за местни избори се назначават български граждани, които отговарят на
условията по чл. 3, ал. 2 от ЗИНП.
(4) Член на Централната комисия за местни избори, докато заема
длъжността си, не може да бъде кмет или общински съветник, кандидат за кмет
или общински съветник, съдия във ВАС, във ВКС, прокурор във Върховната
касационна или Върховната административна прокуратура, военнослужещ във
въоръжените сили, служител на Министерството на вътрешните работи.”
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО САМО ЗА АЛ. 4. КОЕТО
ДА СТАНЕ АЛ. 7 В ЧЛ. 24
11
§12. В чл. 25, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова точка 4:
“4. не се допуска регистриране за участие в изборите на коалиции, чието
наименование, включително и съкратено, или с прибавени думи, числа или знаци,
повтаря наименованието на съдебно регистрирана политическа партия.”
2. Досегашните точки 4, 5, 6, 7, 8,9 и 10 стават съответно точки 5,6,7, 8,9,10 и
11.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ:
§ 12. В чл.25, ал.1 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова т.4:
“4. не се допуска регистриране за участие в изборите на коалиции, чието
наименование, включително и съкратено, или с прибавени думи, числа или знаци,
повтаря наименованието на съдебно регистрирана политическа партия.”
2. Досегашните точки 4, 5, б, 7, 8, 9 и 10 стават съответно точки 5, 6, 7, 8, 9,
10 и 11.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
В §12, в чл. 25 се правят следните промени:
1. В ал. 1 т. 9 се изменя така:
“9. възлага компютърното обобщаване на резултатите от гласуването за
кметове и общински съветници в общинските и районните избирателни комисии,
чрез конкурс, на колектив от експерти.”
2. В ал. 1, т. 10 след думите “нова община” се поставя запетая и се добавя
“район”.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕЛКА АНАСТАСОВА:
В § 12 се правят следните промени: В чл. 25, ал. 1 т. 4 се изменя така:
“4. не се допуска регистриране за участие в изборите на партии и коалиции,
чието наименование включително и съкратено, или с прибавени думи, числа или
знаци, повтаря наименованието на друга съдебно регистрирана политическа
партия или коалиция”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕТО СЕ ОТТЕГЛЯ.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ТЕКСТА НА ВНОСИТЕЛЯ ЗА § 12.
§ 12. В чл.25, ал.1 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова т.4:
“4. не допуска регистриране за участие в изборите на коалиции, чието
наименование, включително и съкратено, или с прибавени думи, числа или знаци,
повтаря наименованието на съдебно регистрирана политическа партия.”
2. Досегашните точки 4, 5, б, 7, 8, 9 и 10 стават съответно точки 5, 6, 7, 8, 9, 10 и
11.
§ 13. В чл.26, ал.1 думите “политически партии и коалиции, представени в Народното
събрание” се заменя с “парламентарно представените партии и коалиции.
12
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
§ 13 отпада. Създава се нов “§ 13. В чл. 26, ал. 3 се създава ново изречение
трето: “В София съставът на общинската избирателна комисия е от 21 души, а в
градовете е районно деление- от 9 до 11 души.”
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО ПО ПРИННИП
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ:
§ 13. В чл.26, ал.1 думите “политическите партии и коалиции, представени
в Народното събрание” се заменя е “парламентарно представените партии и
коалиции.”
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА НИКОЛАЙ ВУЧКОВ;
В § 13, в чл. 26, ал. 1 след текста по предложението се добавя ново
изречение;
“Парламентарно представени партии и коалиции са тези, които притежават
законна регистрация и имат най-малко 10 свои народни представители в
действащото Народно събрание.”
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО ПО ПРИНПИП И
ПРЕДЛАГА ТО ДА СТАНЕ ЗА ПАРАГРАФ В ДОПЪЛНИТЕЛНИТЕ
РАЗПОРЕДБИ.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ТЕКСТА НА ВНОСИТЕЛЯ ЗА § 13 И
ПРЕДЛАГА СЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ:
§ 13. В чл.26 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал.1 думите “политическите партии и коалиции, представени в
Народното събрание” се заменят с “парламентарно представените партии и
коалиции”.
2. В ал. 3 се създава изречение трето:
“В София съставът на общинската избирателна комисия е от 17 души, а в
градовете е районно деление от 15 души.”
§ 14. В чл. 27, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова точка 10:
“10. не допуска регистриране за участие в изборите на коалиции, чието
наименование, включително и съкратено, или с прибавени думи, числа или знаци,
повтаря наименованието на съдебно регистрирана политическа партия.”
2. Досегашната т. 10 става т. 11 и след думите “на общини” се добавя “райони”.
3. Досегашната т. 11 става т. 12 и след думите “на общини” се добавя “райони”.
4. Досегашните точки 13, 14 и 15 стават съответно точки 14, 15 и 16.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ:
§ 14. придобива вида:
В чл.27 ал.1 се правят следните изменения и допълнение:
1. Създава се нова т.10:
13
“10. не се допуска регистриране за участие в изборите на коалиции, чието
наименование, включително и съкратено, или с прибавени думи, числа или знаци,
повтаря наименованието на съдебно регистрирана политическа партия.”
2. Досегашните точки 10, 11,12,13,14,15 стават съответно точки 11, 12, 13,
14,15 и 16.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА РЕМЗИ ОСМАН:
В § 14 се създава нова т. 1:
“1. в т. 6 и 7 думите “печатите, съответно печати” се заличават.
Точки 1, 2, 3 и 4 стават 2,3 4 и 5.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕЛКА АНАСТАСОВА:
В § 14 се правят следните промени: В чл. 27, ал. 1 т. 10 след думите “в
изборите на” се добавя “партии и коалиции”, след “наименованието на” се добавя
“друга”, след “политическа партия” се добавя “или коалиция”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕТО СЕ ОТТЕГЛЯ.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ТЕКСТА НА ВНОСИТЕЛЯ ЗА § 14 И
ПРЕДЛАГА СЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ:
§ 14. В чл. 27, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 6 думата “печатите” се заличава.
2. В т. 7 думата “печати” се заличава.
3. Създава се нова точка 10:
“10. не допуска регистриране за участие в изборите на коалиции, чието
наименование, включително и съкратено, или с прибавени думи, числа или
знаци, повтаря наименованието на съдебно регистрирана политическа
партия.”
4. Досегашните точки 10,11,12,13,14 и 15 стават съответно точки 11,12,13,
14,15 и 16.
§ 15. В чл. 30, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова т. 1 със следното съдържание;
“1. Следи за спазване на този закон в изборното помещение и в района на
секцията.”
2. Досегашната т. 1 става т. 2 и в края се поставя запетая и се добавя: “както и с
оглед на осигуряване на достъп до гласуване на лица с физически увреждания”.
3. Досегашните точки 2, 3 и 4 стават съответно точки 3, 4 и 5.
4. Създават се точки 6 и 7:
“6. предава останалите книжа и материали на общинската администрация в
срока по т. 4.
7. обявява на достъпно място пред помещението на секционната избирателна
комисия резултатите от гласуването в секцията”.
14
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ:
§ 15. В чл.30, ал.1 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова т.1 със следното съдържание:
“1. Следи за спазване на този закон в изборното помещение и в района на
секцията.”
2. Точка 1 става т.2 и в края се добавя: “както и с оглед на осигуряване на
достъп до гласуване на лица с физически увреждания”
3. Точки 2,3 и 4 стават съответно точки 3,4 и 5.
4. Създават се т. 6 и 7:
”6. Предава останалите книжа и материали на общинската администрация
в срока по т.4.
7. Обявява на достъпно място пред помещението на секционната
избирателна комисия резултатите от гласуването в секцията”.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
В § 15, в чл. 30, ал. 3 след думата “съответната” се добавя “районна или”.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ТЕКСТА НА ВНОСИТЕЛЯ ЗА § 15.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
Създава се нов § 15а. В чл. 31, ал. 2, т. 1 пред думата “секционните” се
добавя “районните и”.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
Създава се нов § 15б. В чл. 34 се правят следните промени:
1. В ал. 1 думите “повече от половината” се заменят с “2/3”.
2. Създава се нова ал. 3:
(3) Членовете на избирателни комисии могат да подписват протоколи и да
гласуват решения с особено мнение, като изрично отбелязват дали гласуват “за”
или “против” конкретното решение и в какво се изразява “особеното мнение”.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО САМО ПО Т. 2.
КОМИСИЯТА ПРЕДЛАГА ДА СЕ СЪЗДАДЕ § 15а СЪС СЛЕДНАТА
РЕДАКЦИЯ:
§ 15а. В чл. 34 се правят следните допълнения:
1. В ал. 1 думите “2/3 от присъстващите” се заменят с “ повече от
половината от всички членове”.
2. Създава се ал. 3:
“(3) Членовете на избирателни комисии могат да подписват протоколи и
гласуват решения с особено мнение, като изрично отбелязват дали гласуват “за”
или “против” конкретното решение и в какво се изразява “особеното мнение”.”
15
§ 16. В чл. 35 се правят следните изменения:
1. В ал. 1:
а) в т. 2 числото “500” се заменя с “1000”, а след думите “на община” се добавя
“или район”, след думите “от общината” се добавя “или район”;
б) в т. 3 числото “500” се заменя с “250”.
2. В ал. 5 думата “точния” се заменя с думата “постоянния”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕКАТЕРИНА МИХАЙЛОВА И ВАСИЛ
МАРИНЧЕВ:
В § 16 т. 1 да отпадне.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МИХАИЛ МИКОВ:
В § 16, в т. 1 буква “б” и т. 2 да отпаднат.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО САМО ЗА ОТПАДАНЕ
НА БУКВА “Б”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ;
§ 16. придобива вида:
В чл.35, ал.3 се правят следните изменения:
а) в т.2 числото “500” се заменя с “1000”, а след думите “на община” се
добавя “или район”;
б) в т.3 числото “500” се заменя с “250”.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
По § 16. В чл. 35 се правят следните промени:
1. В ал. 3, т. 1 се изменя така:
“1. за общински съветник:
а) 250 избиратели от общината или района с население до 50 000;
б) 500 избиратели от общината или района е население до 100 000 души;
в) 1000 избиратели от общината или района е население над 100 000 жители;
2. В ал. 3, т. 2 след думата “община” се добавя “или район” и след думата
“общината” се добавя “или района”.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕЛКА АНАСТАСОВА:
В § 16 се правят следните промени: В чл. 35 т. 2 отпада.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ:
В § 16, в чл. 35, ал. 3, т. 3 думите “повече от 500” да отпаднат.
16
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПО ПРИНЦИП ТЕКСТА НА ВНОСИТЕЛЯ ЗА
§ 16 И ПРЕДЛАГА СЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ;
§ 16. В чл. 35, ал. 5 думите “точния му адрес” се заменят с думите
“постоянния му адрес в общината, съответно в кметството”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
Създава се нов § 16а. В чл. 36 след думата “общинската” се добавя “или
районната”.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
§ 17. В чл. 37 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създават се нови ал. 3 и 4:
“(3) Не се допуска буквално повтаряне на името, включително и съкратено, на
кандидат за съветник или за кмет, когато със същото име има регистриран вече
кандидат в съответната община или кметство. Регистрацията в този случай се извършва
по първите две имена на кандидата.
(4) Във всички останали случаи извън ал. 3 решението за регистрация на двама
или повече кандидати с еднакви имена се взима от Общинската избирателна комисия.”
2. Досегашните ал. 3, 4 и 5 стават съответно ал. 5, 6 и 7.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
§ 17 отпада.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕЛКА АНАСТАСОВА:
§ 17 отпада.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО,
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ:
§ 17 отпада.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕКАТЕРИНА МИХАЙЛОВА И ВАСИЛ
МАРИНЧЕВ:
В § 17, чл. 37, ал. 3 да отпадне.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЙОРДАН НИХРИЗОВ:
В § 17, в чл. 37, ал. 3 след думите “на кандидат за” се добавя “независим”.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ;
§17. В чл.37 се правят следните изменения и допълнения:
17
1. Създават се нови ал.3 и 4:
“(3) Не се допуска буквално повтаряне на името, включително и съкратено,
на кандидат за съветник или за кмет, когато със същото име има регистриран вече
кандидат в съответната община или кметство. Регистрацията в този случай се
извършва по първите две имена на кандидата.
(4) Във всички останали случай извън ал.3 решението за регистрация на
двама или повече кандидати с еднакви имена се взима от Общинската
избирателна комисия”.
2. Досегашните ал.3,4 и 5 стават съответно ал.5,6 и 7.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
КОМИСИЯТА ПРЕДЛАГА 6 17 ДА ОТПАДНЕ.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
Създава се нов § 17а. Създава се нов текст на чл. 39, а досегашният отпада:
Чл. 39. (1) Всяка партия или коалиция, която е регистрирана по реда на чл.
25, ал. 1, т. 3, може да участва в изборите за кметове на общини, за кметове на
кметства, за кметове на райони и за общински съветници в състава на различни
за всеки отделен избор предизборни коалиции или самостоятелно.
(2) Всяка партия или коалиция може да участва само в една предизборна
коалиция или самостоятелно за всеки отделен вид избори. Участващите в
предизборни коалиции за определен вид избор партии или коалиции не могат да
регистрират свои листи или кандидати извън тези на предизборната коалиция за
същия избор.
(3) Предизборните коалиции за кмет на район се регистрират районната
избирателна комисия. Предизборните коалиции за кмет на община, за общински
съветници и за кмет на кметство се регистрират общинската избирателна
комисия.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПО ПРИНЦИП ПРЕДЛОЖЕНИЕТО И
ПРЕДЛАГА ДА СЕ СЪЗДАДЕ § 17А СЪС СЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ;
§ 17а. Член 39 се изменя така:
Чл. 39. (1) Всяка партия или коалиция, която е регистрирана по реда на чл.
25, ал. 1, т. 3, може да участва в изборите за кметове на общини, за кметове на
кметства и за общински съветници в състава на различни за всеки отделен избор
предизборни коалиции или самостоятелно.
(2) Всяка партия или коалиция може да участва само в една предизборна
коалиция или самостоятелно за всеки отделен вид избори. Участващите в
предизборни коалиции за определен вид избор партии или коалиции не могат да
регистрират свои листи или кандидати извън тези на предизборната коалиция за
същия избор.
(3) Предизборните коалиции за кмет на община, за общински съветници и
за кмет на кметство се регистрират общинската избирателна комисия.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
Създава се нов § 17б. В чл. 41 се създава нова ал. 3:
18
(3) Общинските избирателни комисии в София и градовете с районно
деление изпращат на районните избирателни комисии списък на регистрираните
пред тях партии и коалиции по реда на чл. 27, ал. 1, т. 9 за участие в изборите.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
§ 18. В чл. 42, ал. 2 след думите “данните от” се добавя “личната карта”, след
думата “паспорт” се добавя “за страната”, а преди думата “адрес” «е добавя
“постоянния”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
Текстът на § 18 се заменя със следния текст:
В чл. 42, ал. 1 след думата “общинската” се добавя “или съответната
районна”, а след думата “регистър” се добавя “за всеки отделен избор”.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ:
§ 18. придобива вида:
В чл.42, ал.2 след думите “данните от” се добавя “личната карта”, а след
думата “паспорт” се добавя “за страната”.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПО ПРИНЦИП ТЕКСТА НА ВНОСИТЕЛЯ ЗА
§ 18 И ПРЕДЛАГА СЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ:
§ 18. В чл. 42, ал. 2 след думите “данните от” се добавя “личната карта или”,
след думата “паспорт” се добавя “за страната”, а преди думата “адрес” се добавя
“постоянния”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
Създава се нов § 18а. В чл. 43 се създава нова ал. 3:
(3) Отказът по ал. 1 на районната избирателна комисия може да се обжалва
пред общинската избирателна комисия в 3-дневен срок от уведомлението.
Общинската избирателна комисия се произнася в срок от 3 дни. Решението не
подлежи на обжалване.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
§ 19. В чл. 46, ал. 1 думите "в държавните учреждения, предприятия, търговски
дружества с държавно участие повече от 50 на сто или организации" се заменят с "ако е
работило в юридическо лице на бюджетна издръжка, държавно или общинско предприятие
или търговско дружество с повече от 50 на сто държавно или общинско участие", а
изречение второ се заличава.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ:
§ 19 отпада.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
19
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПО ПРИНЦИП ТЕКСТА НА ВНОСИТЕЛЯ ЗА
§ 19 И ПРЕДЛАГА СЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ:
§ 19. В чл. 46, ал. 1, изречение второ се заличава.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕМИЛ КОШЛУКОВ И БОРИСЛАВ ЦЕКОВ:
Създава се нов § 19а:
§ 19а. В чл. 52 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думите “и приключва” се заличават.
2. Алинея 2 се отменя.
3. Алинея 3 се изменя така:
“(3) Регионалните телевизионни и радиоцентрове на БНТ и БНР предоставят за
диспути телевизионно и радиовреме един път в седмицата по 90 минути.
Темите за диспутите се определят след консултации между политическите
партии и коалиции, представени в Народното събрание.”
4. Създава се ал. 4:
“(4) Българската национална телевизия и Българското национално радио
предоставят за диспути, свързани с изборите в общини с население 200 000
души, телевизионно и радиовреме един път в седмицата по 90 минути. Темите
за диспутите се определят след консултации между политическите партии и
коалиции, представени в Народното събрание.”
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
Създава се нов § 19а. В чл. 52 се правят следните промени:
1. В ал. 1 в края на изречението се добавя “и регистрирали свои кандидати
за кметове на общини и за общински съветници самостоятелно или в коалиция
пред съответните общински избирателни комисии”.
2. В ал. 3 в края на изречение второ се добавя “и представители на Българското
национално радио и Българската национална телевизия”.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО И ПРЕДЛАГА ДА СЕ
СЪЗДАДЕ § 19А В СЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ.
§ 19а. В чл. 52 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 в края на изречението се добавя “и регистрирали свои кандидати
за кметове на общини и за общински съветници самостоятелно или в коалиция
пред съответните общински избирателни комисии”.
2. В ал. 3, изречение второ думите “политическите партии и коалиции ,
представени в Народното събрание” се заменят с “парламентарно представените
партии и коалиции и представители на Българското национално радио и
Българската национална телевизия”.
§ 20. В чл. 53 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 след думите “Българско национално радио” се добавя “с равна
продължителност”.
20
2. Алинеи 2 и 3 се отменят.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ:
§ 20. В чл.53 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал.1 след думите “Българско национално радио” се добавя “с равна
продължителност”.
2. Алинеи 2 и 3 се отменят.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПО ПРИНПИП ПРЕДЛОЖЕНИЕТО
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕМИЛ КОШЛУКОВ И БОРИСЛАВ ЦЕКОВ:
§ 20. В чл. 53 ал. 2 се изменя така:
“(2) Половината от времето по чл. 52, ал. 3 и 4 се предоставя поравно на
представените в Народното събрание партии и коалиции.”
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
§ 20 се изменя така:
§ 20. В чл. 53 се правят следните промени:
1. В ал. 2 след думата “коалиции” ее поставя точка и текстът след нея се
заличава. Добавя се ново изречение второ: “Другата половина от времето се
разпределя между непредставените в Народното събрание партии и коалиции”.
2. Ал.3 се изменя така:
(3) Времето за диспутите се разпределя между участващите партии и
коалиции на принципа на равнопоставеност.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПО ПРИНЦИП ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
КОМИСИЯТА ПРЕДЛАГА ГЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ ЗА § 20:
§20. В чл. 53,ал.1 - 3 се изменят така:
“ /1/ Право на телевизионно и радиовреме по Българската
национална телевизия и Българското национално радио имат партии и
коалиции, регистрирани в Централната избирателна комисия за местни
избори и регистрирали свои кандидати за кметове на общини и за
общински съветници самостоятелно или в коалиция пред съответните
общински избирателни комисии.
/2/ Половината от време по чл. 52, ал. 3 се предоставя на
парламентарно представени в Народното събрание партии и коалиции.
Другата половина от времето се разпределя между непредставените в
Народното събрание партии и коалиции.
/3/ Времето за диспутите се разпределя между участващите
партии и коалиции по равно.”
§ 21. В чл. 56 се правят следните изменения и допълнения:
21
1. В ал. 1 цифрата “2” се заменя с “4”.
2. Алинея 2 се отменя.
1. Алинея 3 се изменя така:
“(3) Половината от времето по ал. 1 се предоставя на партии и коалиции, които
не са представени в Народното събрание, и на независими кандидати, регистрирани в
общинските избирателни комисии за участие в изборите. Времето за диспути между
кандидатите в съответните общини се разпределя поравно.”
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА БОРИСЛАВ РАЛЧЕВ:
§ 21 В чл.56 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал.1 цифрата “2” се заменя с “4
2. Алинея 2 се отменя.
3. Алинея 3 се изменя така:
“(3) Половината от времето по ал.1 се предоставя на партии и коалиции,
които не са представени в Народното събрание, и на независими кандидати,
регистрирани в общинските избирателни комисии за участие в изборите. Времето
за диспути между кандидатите в съответните общини се разпределя поравно.”
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПО ПРИНЦИП ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
§ 21 се изменя така:
§ 21. В чл. 56 се правят следните промени:
1. Точка 2 отпада.
2. В ал. 2 след думата “общини” се поставя точка и текстът след нея се
заличава. Създава се ново изречение второ: “Времето за диспутите се разпределя
между участниците по принципа на равнопоставеност.”
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
КОМИСИЯТА ПОДКРЕПЯ ПО ПРИНЦИП ТЕКСТА НА ВНОСИТЕЛЯ ЗА
8 21 И ПРЕДЛАГА СЛЕПНАТА РЕДАКЦИЯ:
§ 21. В чл. 56 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 2 се отменя.
2. Алинея 3 се изменя така:
“(3) Половината от времето по ал. 1 се предоставя на партии и коалиции,
които не са представени в Народното събрание, и на независими кандидати,
регистрирани в общинските избирателни комисии за участие в изборите. Времето
за диспути между кандидатите в съответните общини се разпределя поравно.”
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ:
Създава се нов § 21а: В чл. 60 се създава нова ал. 2:
(2) Излъчванията в информационните емисии са безплатни.
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА ЕМИЛ КОШЛУКОВ И БОРИСЛАВ ЦЕКОВ:
Създава се нов § 21б:
22
§ 216. В чл. 68 се създава ал. 2:
“(2) Финансирането се извършва по регистрирана в Централната избирателна
комисия за местни избори банкова сметка за участие в изборите.”
КОМИСИЯТА НЕ ПОДКРЕПЯ ПРЕДЛОЖЕНИЕТО.
Следва продължение.