Kомисия по правни въпроси
21/01/2004 първо гласуване
Доклад
на Комисията по правни въпроси
ОТНОСНО: Законопроектите за изменение и допълнение на Закона
за съдебната власт, № 302-01-77, внесен от Министерски съвет и № 354-01-79,
внесен от Валери Димитров и група народни представители.
ОБЩ ПРОЕКТ
Доклад
на Комисията по правни въпроси
ОТНОСНО: Законопроектите за изменение и допълнение на Закона
за съдебната власт, № 302-01-77, внесен от Министерски съвет и № 354-01-79,
внесен от Валери Димитров и група народни представители.
ОБЩ ПРОЕКТ
ЗАКОН
за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт
(Обн., ДВ, бр. 59 от 1994 г.; Решение № 8 на Конституционния съд от
1994 г. - бр. 78 от 1994 г.; Решение № 9 на Конституционния съд от
1994 г. - бр. 87 от 1994 г.; Решение № 17 на Конституционния съд от
1995 г. - бр. 93 от 1995 г.; доп., бр. 64 от 1996 г.; Решение № 19 на
Конституционния съд от 1996 г. - бр. 96 от 1996 г.; изм. и доп., бр. 104 и
110 от 1996 г., бр. 58, 122 и 124 от 1997 г., бр. 11 и 133 от 1998 г.;
Решение № 1 на Конституционния съд от 1999 г. - бр. 6 от 1999 г.; изм.
и доп., бр. 34, 38 и 84 от 2000 г., бр. 25 от 2001 г., бр. 74 от 2002 г.;
Решение № 11 на Конституционния съд от 2002 г. - бр. 110 от 2002 г.;
Решение № 13 на Конституционния съд от 2002 г.
бр. 118 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 61 от 2003 г.)
§ 1. В чл. 11 ал. 1 се отменя.
§ 2. В чл. 27се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал.1 се правят следните изменения и допълнения:
а) Точка 6 се изменя така:
“6. приема решение за повдигане на обвинение в случаите по чл. 134, ал. 1 или за
задържане в случаите по чл. 134, ал. 3 , както и за временно отстраняване от длъжност
1
на съдия, прокурор и следовател по мотивирано искане на главния прокурор или на не
по-малко от една пета от общия брой на членовете на Висшия съдебен съвет;”;
б) В т. 7 след думите “ и следователи” се добавя” както и срещу
административни ръководители и техни заместници”.
в) Създават се т. 18, 19, 20 и 21 :
“18. назначава административните ръководители и техните заместници в
органите на съдебната власт, с изключение на председателя на Върховния касационен
съд, председателя на Върховния административен съд и главния прокурор;
19. приема решение за придобиване статут на несменяемост от съдии,
прокурори и следователи;
20. определя броя на административните ръководители и на техните заместници
за съответните органи на съдебната власт;
21. създава единни задължителни образци за статистическа отчетност на всички
органи на съдебната власт.“
2. Създават се ал. 3 и 4 :
“(3) Заседанията на Висшия съдебен съвет са открити с изключение на случаите
по ал. 1 , т. 6 и 7 .
(4) Висшият съдебен съвет огласява публично следваната политика и
създадената практика по прилагането на закона, както и мотивите за тяхната промяна.”
§ 3. Член 28 се изменя така:
“Чл. 28. (1) На Висшия съдебен съвет се предлагат за избор с тайно гласуване
кандидатурите за председател на Върховния касационен съд, за председател на
Върховния административен съд и за главен прокурор.
(2) За председател на Върховния касационен съд, за председател на Върховния
административен съд и за главен прокурор се предлага лице, което е заемало длъжност
съдия, прокурор или следовател не по-малко от 5 години.
(3) Предложения за решение по ал. 1 могат да правят не по-малко от една пета от
членовете на Висшия съдебен съвет при откриване на процедура за това, но не по-рано
от два месеца и не по-късно от един месец преди изтичането на мандата или в 7-дневен
срок от настъпване на обстоятелствата по чл. 29, ал. 1.
(4) Предложенията се правят в двете поредни заседания, следващи заседанието,
на което е прието решение за откриване на процедурата. Висшият съдебен съвет
преценява кога да изслуша кандидатите по азбучен ред.
(5) Предложението се прави в писмена форма и към него се прилагат:
1. кадрова справка на кандидата като съдия, прокурор или следовател по
образец, утвърден от Висшия съдебен съвет;
2. програма за управление на съответния орган на съдебната власт от кандидата.
(6) Предложенията се внасят за разглеждане във Висшия съдебен съвет от
неговия председателстващ не по-късно от 7 дни преди заседанието, на което ще бъдат
разгледани.
(7) Решението по ал. 1 се приема е мнозинство повече от две трети от общия
брой на всички членове на Висшия съдебен съвет.
2
(8) Когато при първото гласуване не са събрани повече от две трети гласове от
броя на всички членове на Висшия съдебен съвет, изборът се повтаря за двамата
кандидати, получили най-много гласове.
(9) При изготвяне на ново предложение, когато президентът на Република
България откаже да назначи предложен от Висшия съдебен съвет кандидат, изборът се
извършва по реда на ал. 1 - 8.
(10) Мандатът на председателя на Върховния касационен съд, на председателя
на Върховния административен съд и на главния прокурор започва от датата на
встъпване в длъжност. До встъпване в длъжност на нов председател на Върховния
касационен съд, председател на Върховния административен съд или на главен
прокурор досегашният продължава да изпълнява длъжността.”
§ 4. В чл. 29 се правят следните изменения :
1. Алинея 1 се изменя така:
“(1) Председателят на Върховния касационен съд, председателят на Върховния
административен съд и главният прокурор се освобождават преди изтичането на
мандата им само при:
1. навършване на 65-годишна възраст;
2. подаване на оставка;
3. влизане в сила на присъда, с която е наложено наказание лишаване от свобода за умишлено престъпление;
4. трайна фактическа невъзможност да изпълняват задълженията си за повече от една година;
5. тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения,
както и действия, които накърняват престижа на съдебната власт;
6. несъвместимост с длъжности и дейности по чл. 16, ал. 4.
2. В ал.2 думите” взето по реда на чл. 28, ал. 2-7 “ се заменят с “прието по реда
на чл. 28, ал. 1 и ал. 3-9.”
§ 5. Член 30 се изменя така:
“Чл. 30. (1) Предложения за определяне броя на съдиите, прокурорите и
следователите, за тяхното назначаване, повишаване, понижаване, преместване и
освобождаване, както и за определяне броя на административните ръководители и на
техните заместници и за тяхното назначаване и освобождаване се правят пред
Комисията по предложенията по чл. 30а, ал. 2 или пред Комисията по атестирането по
чл. 30б, ал. 2 в зависимост от вида на предложението. Предложенията се правят от:
1. председателя на Върховния касационен съд:
а) за заместниците му, за председателите на отделения и за съдиите от този съд;
б) за председателите на апелативните съдилища и на военно-апелативния съд;
2. председателя на Върховния административен съд - за заместниците му, за
председателите на отделения и за съдиите от този съд;
3. главния прокурор:
3
а) за заместниците му във Върховната касационна прокуратура и във Върховната административна прокуратура, за завеждащ отделите и за прокурорите от тези прокуратури;
б) за районните, окръжните, военните и апелативните прокурори;
4. апелативните прокурори и военно-апелативния прокурор- за заместниците им
и за прокурорите от апелативните прокуратури и от военно-апелативната прокуратура;
5. военните прокурори - за заместниците им, за прокурорите от военно -
окръжните прокуратури и за военните следователи;
6. окръжните прокурори - за заместниците им и за прокурорите от окръжните
прокуратури;
7. районните прокурори — за заместниците им и за прокурорите от районните
прокуратури;
8. председателите на апелативните съдилища и на военно-апелативния съд:
а) за заместниците им и за съдиите от тези съдилища;
б) за председателите на съответните окръжни и военно- окръжни съдилища;
9. председателите на военно- окръжните съдилища - за заместниците им и за
съдиите от тези съдилища;
10. председателите на окръжните съдилища:
а) за заместниците им и за съдиите от тези съдилища;
б) за председателите на районните съдилища от района на съответния окръжен
съд;
11. председателите на районните съдилища - за заместниците им и за съдиите от тези съдилища;
12. директора на Националната следствена служба:
а) за заместниците му , за ръководителите на отдели и за следователите от тази
служба;
б) за директорите на окръжните следствени служби;
13. директорите на окръжните следствени служби - за заместниците им и за
следователите от тези служби.
(2) Предложения по ал. 1 могат да правят и не по-малко от една пета от
членовете на Висшия съдебен съвет.
(3) Предложение за избор на директор на Националната следствена служба
могат да правят не по-малко от една пета от членовете на Висшия съдебен съвет.
(4) Министърът на правосъдието може да прави предложения и да дава
становища по предложенията до Висшия съдебен съвет по чл. 27, ал. 1, т. 1, 3, 4, 12, 18
и 20.
(5) Предложения за назначаване на младши съдии и на младши прокурори, както и при първоначално назначаване на длъжност на следователи след конкурс по чл. 127а, ал. 1 се правят от председателя на Конкурсната комисия по чл. 127б, ал. 1.”
§ 6. Създават се чл. 30а и 30б:
4
“Чл. 30а. (1) Предложенията за определяне броя на съдиите, прокурорите и
следователите, на административните ръководители и на техните заместници, както и
предложенията за назначаване и освобождаване от длъжност на съдия, прокурор и
следовател , на административен ръководител и на негов заместник , с изключение на
председателя на Върховния касационен съд, председателя на Върховния
административен съд и главния прокурор, се правят пред Комисията по предложенията
към Висшия съдебен съвет.
(2) Комисията по предложенията е постоянна комисия, която подпомага
дейността на Висшия съдебен съвет при осъществяване на правомощията му по чл. 27,
ал. 1, т. 3,4,18 и 20.
(3) Комисията по предложенията има 5-членен състав, състоящ се от членове на
Висшия съдебен съвет. Измежду членовете си комисията избира председател.
(4) Организацията на работата на Комисията по предложенията, в това число
възнаграждението на нейните членове, се определя с правилника по чл. 27, ал. 1, т. 11.
(5) Предложенията се правят от лицата по чл. 30 в 14-дневен срок от настъпване
на обстоятелствата, които ги обуславят, а за мандатните длъжности - не по-рано от два
месеца и не по-късно от един месец преди изтичането на мандата.
(6) Предложението за назначаване на съдия, прокурор или следовател се прави в писмена форма и към него се прилагат:
1. заявление от кандидата;
2. кадрова справка на кандидата като съдия, прокурор или следовател по
образец, утвърден от Висшия съдебен съвет;
3. оценка на ръководителя по чл. 30;
4. документи, доказващи, че са изпълнени изискванията на чл. 126 и 127.
(7) Предложението за назначаване на административен ръководител и на негов
заместник се прави в писмена форма и към него се прилагат:
1. заявление от кандидата;
2. кадрова справка на кандидата като съдия, прокурор или следовател по
образец, утвърден от Висшия съдебен съвет;
3. оценка на ръководителя по чл. 30;
4. програма за управление на съответния орган на съдебната власт от кандидата.
(8) Предложението за освобождаване на съдия, прокурор или следовател се
прави в писмена форма, придружено със съответните документи, доказващи
настъпването на обстоятелствата по чл. 131, ал. 1.
(9) Предложението за освобождаване на административен ръководител и на
негов заместник се прави в писмена форма, придружено със съответните документи,
доказващи настъпването на обстоятелствата по чл. 125в, ал. 1, а за председателя на
Върховния касационен съд, председателя на Върховния административен съд и за
главния прокурор - на обстоятелствата по чл. 29, ал. 1.
(10) Предложения за определяне броя на съдиите, прокурорите и следователите,
както и броя на административните ръководители и на техните заместници се правят в
писмена форма, придружени с аргументация въз основа на броя, вида, сложността и
тежестта на разглежданите дела.
5
(11) Комисията по предложенията обсъжда предложенията заедно с
приложенията към тях и ги внася за разглеждане от Висшия съдебен съвет с
мотивирано писмено становище по всяко предложение в 14-дневен срок от
постъпването му.
(12) Решенията по направените предложения се приемат с мнозинство повече от
половината от общия брой на всички членове на Висшия съдебен съвет с тайно
гласуване на следващото му заседание, но не по-рано от 7 дни от внасянето на
предложенията.
(13) В случаите по ал. 6 и 7, когато никой от кандидатите не получи
необходимото мнозинство, се прилага съответно чл. 28, ал. 8.
(14) В 7-дневен срок от приемане на решението на Висшия съдебен съвет
ръководителят по чл. 30 издава заповед за назначаване или освобождаване на съдия,
прокурор, следовател, на административен ръководител или на негов заместник.
Чл. 306. (1) Предложенията за повишаване или понижаване в ранг или в
длъжност, за преместване и за придобиване статут на несменяемост от съдия, прокурор
и следовател се правят пред Комисията по атестирането към Висшия съдебен съвет.
(2) Комисията по атестирането е постоянна комисия, която подпомага дейността на Висшия съдебен съвет при осъществяване на правомощията му по чл. 27, ал. 1, т. 4 и 19.
(3) Комисията по атестирането има 10-членен състав: четирима съдии, трима
прокурори и двама следователи, определени от Висшия съдебен съвет. Предложения за
състава на комисията може да прави всеки от членовете на Висшия съдебен съвет. Към
момента на определянето им членовете на комисията трябва да заемат длъжност не по-
ниска от съдия в апелативен съд, прокурор в апелативна прокуратура или следовател в
Националната следствена служба. Измежду членовете си комисията избира
председател, който е член на Висшия съдебен съвет.
(4) Организацията на работата на Комисията по атестирането, в това число
възнаграждението на нейните членове, се определя с правилника по чл. 27, ал. 1, т. 11.
(5) Предложенията за атестиране се правят в 14-дневен срок от настъпване на
обстоятелствата, които обуславят повишаване или понижаване в ранг или в длъжност
или преместване на съдия, прокурор и следовател, а за придобиване статут на
несменяемост - най-малко 3 месеца преди изтичането на 5-годишния срок по чл. 129,
ал. 1.
(6) Предложението се прави в писмена форма и към него се прилагат:
1. кадрова справка на атестирания по образец, утвърден от Висшия съдебен
съвет;
2. мнение на ръководителя по чл. 30;
3. справка относно обстоятелствата по ал. 7, т. 2, 3, 4, 5 и 7.
(7) При провеждане на атестирането се вземат предвид:
1. мнение на ръководителя по чл. 30;
2. брой, вид, сложност и тежест на разглежданите преписки и дела;
3. спазване на законовите и инструктивните срокове;
4. брой потвърдени и отменени актове и основанията за това;
6
5. поощрения и наказания през периода;
6. преценка по чл. 126, ал. 2;
7. участие в квалификационни курсове и програми, в научни конференции и др.
(8) Комисията по атестирането провежда атестирането и внася за разглеждане от
Висшия съдебен съвет резултатите от него в 14-дневен срок от постъпване на
предложението.
(9) Висшият съдебен съвет се произнася по отрицателната атестация в
едномесечен срок от постъпването й след изслушване на съответния съдия, прокурор
или следовател, като му се дава възможност да предостави и писмени възражения.
Лицето се уведомява най-късно 7 дни преди заседанието, на което ще бъде изслушано.
(10) Решенията по направените предложения се приемат е мнозинство повече от
половината от общия брой на всички членове на Висшия съдебен съвет с тайно
гласуване не по-рано от 7 дни от внасянето на предложенията.
(11) В 7-дневен срок от приемане на решението ръководителят по чл. 30 издава
съответната заповед.
(12) Условията и редът за извършване на атестирането по ал. 1, както и за
периодичното атестиране се определят от Висшия съдебен съвет е наредба.”
§ 7. Член 32 се изменя така:
“(1) Висшият съдебен съвет приема решенията по чл. 27, ал. 1, т.6 в срок до 7
дни от сезирането, като взема устни или писмени обяснения от лицето, за което е
направено мотивирано искане.
(2) Решенията по ал. 1 се приема е мнозинство повече от половината от общия
брой на всички членове на Висшия съдебен съвет при тайно гласуване.”
§ 8. Член 33 се изменя така :
“Чл. 33. Висшият съдебен съвет определя чрез жребий тричленен състав от
своите членове , който събира доказателства и внася доклад по дисциплинарни дела
заведени срещу съдия, прокурор или следовател, както и срещу административен
ръководител или негов заместник.”
§ 9. Член 34 се изменя така:
“Чл. 34 .(1) Заинтересуваните лица могат да обжалват решенията на Висшия
съдебен съвет пред Върховния административен съд в 14- дневен срок от съобщението,
като жалбата против решението не спира изпълнението.
(2) Жалбата срещу решение на Висшия съдебен съвет по дисциплинарно дело
спира изпълнението на решението.”
§ 10. В чл. 36 накрая се поставя запетая и се добавя ’’като средствата за
капиталови разходи се осигуряват по бюджета му”.
§ 11. В чл. 36б се правят следните изменения:
1. В ал. 1 накрая думите ’’като второстепенни разпоредители с бюджетни
кредити“ се заличават.
2. Алинея 2 се отменя.
§ 12. Член 36г се отменя.
7
§13. В чл. 53 ал. 1 се изменя така:
“(1) Районният съд се състои от съдии и се ръководи от председател. В районния
съд има един или няколко заместници на председателя.
§ 14. В чл. 56 ал. 2 се отменя.
§ 15. В чл. 58, ал. 2 думите ’’заместник-председателите на окръжния съд” се
заменят със “неговите заместници”.
§ 16. В чл. 59, ал. 3, т. 1 думите ’’заместник-председателите” се заменят със
“заместниците на председателя”.
§ 17. В чл. 63 ал. 2 се отменя.
§ 18. В чл. 67, ал. 1 думите ’’заместник-председатели” се заменят с “негови
заместници”.
§ 19. В чл. 74, ал. 2 думите ’’заместник-председателите на съда” се заменят с
“неговите заместници”.
§ 20. В чл. 79 ал. 2 се отменя.
§ 21. В чл. 82 се правят следните изменения:
1. В ал. 2 думите ’’заместник-председателите” се заменят с “неговите
заместници”.
2. В ал. 3 думите “заместник главен прокурор” се заменят със “заместник на
главния прокурор”.
§ 22. В чл. 85 се правят следните изменения:
1. В ал. 3 думите ’’заместник главният прокурор” се заменят със “заместник на
главния прокурор”.
2. В ал. 6 думите “заместник-председател” се заменят с “ негов заместник”.
§ 23. В чл. 90 се правят следните изменения:
1. В ал. 1, т. 4 думите “заместник-председателите” се заменят със “своите
заместници”.
2. Алинея 2 се отменя.
§ 24. В чл. 93 се правят следните изменения:
1. Алинея 2 се изменя така:
“(2) Във Върховния административен съд има двама заместници на председателя , които заедно с него ръководят колегиите.”
2. В ал. 3 думите ’’заместник главен прокурор” се заменят със “заместник на
главния прокурор”.
§ 25. В чл. 96 се правят следните изменения:
1. В ал. 2 думите ’’заместник главният прокурор” се заменят със “заместникът на главния прокурор”.
2. В ал. 4 думите “заместник-председателят” се заменят с “ негов заместник”.
8
§ 26. В чл. 97, ал. 1 думите ’’заместник главния прокурор на прокуратурата при
Върховния административен съд” се заменят със “заместника на главния прокурор във
Върховната административна прокуратура”.
§ 27. В чл. 100 се правят следните изменения:
1. В ал. 1, т. 4 думите “заместник-председателите” се заменят със “своите
заместници”.
2. Алинея 2 се отменя.
§ 28. В чл. 111 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думите “военно-апелативни прокуратури” се заменят е “военно-
апелативна прокуратура”;
2. В ал.2 думите” заместник-главните прокурори “ се заменят със “ заместниците
на главния прокурор”.
§ 29. В чл. 114, ал. 2 и 3 думите ’’заместник главните прокурори” се заменят със
“своите заместници”.
§ 30. Създава се чл. 114а:
“Чл. 114а. Главният прокурор всяка година, до 31 март, предоставя на
президента, на Народното събрание и на Министерския съвет доклад за дейността на
прокуратурата по спазване на законността.”
§ 31. В чл. 122 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 5:
а) точка 7 се отменя;
б) създава се т. 11:
“11. в края на всяко полугодие подготвя и предоставя на инспектората по чл. 356
към министъра на правосъдието информация за образуването и движението на делата.”
2. Алинея 6 се отменя.
§ 32. В чл. 123 се правят следните изменения:
1. В ал. 3, т. 5 думите ”т. 11” се заменят е “т. 13”.
2. Алинея 4 се отменя.
§ 33. В чл. 124, ал. 1 думите ”от лицето, посочено в чл. 30, ал. 9” се заменят е “от
ръководителя по чл. 30”.
§ 34. Член 125 се изменя така:
“Чл. 125. Съдийските, прокурорските и следователските длъжности са:
1. председател на отделение във Върховния касационен съд, председател на
отделение във Върховния административен съд, завеждащ отдел във Върховната
касационна прокуратура, завеждащ отдел във Върховната административна
прокуратура и ръководител на отдел в Националната следствена служба;
2. съдия във Върховния касационен съд, съдия във Върховния административен
съд, прокурор във Върховната касационна прокуратура и прокурор във Върховната
административна прокуратура;
9
3. съдия в апелативен съд, прокурор в апелативна прокуратура и следовател в
Националната следствена служба;
4. съдия в окръжен съд, прокурор в окръжна прокуратура и следовател в
окръжна следствена служба;
5. съдия в районен съд и прокурор в районна прокуратура;
6. младши съдия и младши прокурор."
§ 35. Създава се нов чл. 125а:
“Чл. 125а. (1) Административните ръководители на органите на съдебната власт
са:
1. председателят на Върховния касационен съд, председателят на Върховния
административен съд, главният прокурор и директорът на Националната следствена
служба;
2. председател на апелативен и на военно-апелативния съд, апелативен и военно-
апелативният прокурор;
3. председател на окръжен и на военно-окръжен съд, окръжен и военно-окръжен
прокурор и директор на окръжна следствена служба;
4. председател на районен съд и районен прокурор.
(2) В своята дейност административните ръководители се подпомагат от
заместници, определени от Висшия съдебен съвет.
(3) Административният ръководител във всички случаи на отсъствие възлага с
писмена заповед на един от заместниците си да изпълнява функциите му или част от
тях. Когато административният ръководител не е определил свой заместник, функциите
му се изпълняват от един от заместниците му по старшинство.
(4) Ръководителите по ал. 1, т. 1, с изключение на директора на Националната
следствена служба, се назначават за срок 7 години по предвидения в закона ред без
право на повторно избиране.
(5) Ръководителите по ал. 1, т. 2 - 4 и директорът на Националната следствена
служба се назначават за срок 5 години по предвидения в закона ред с право на повторно
назначаване.
(6) При предсрочно прекратяване на мандат на административен ръководител на
негово място се назначава друго лице, чийто мандат започва да тече от датата на
встъпването му в длъжност. До назначаването на нов административен ръководител
неговите функции се изпълняват от определен от Висшия съдебен съвет заместник.
(7) Заместниците на административните ръководители се назначават за срока на
мандата, по време на който съответният ръководител изпълнява длъжността си.
(8) Мандатът на административния ръководител започва от датата на встъпване
в длъжност. До встъпването в длъжност на нов административен ръководител
досегашният продължава да изпълнява длъжността.”
§ 36. Създават се чл. 1256, 125в и 125г:
“Чл. 125б. (1) За административен ръководител и за негов заместник се
назначава лице, което отговаря на изискванията за стаж по чл. 127 за съответния орган
10
на съдебната власт и е заемало длъжност като съдия, прокурор или следовател не по-
малко от 3 години.
(2) В случаите, когато за административен ръководител или за негов заместник
се назначава лице от друг орган на съдебната власт, той се назначава и на съответната
длъжност като съдия, прокурор или следовател. В тези случаи Висшият съдебен съвет
открива необходимата бройка в съответния орган на съдебната власт.
Чл. 125в. (1) Директорът на Националната следствена служба, административен
ръководител по чл. 125а, ал. 1, т. 2-4 и техните заместници се освобождават при:
1. изтичане на мандата;
2. навършване на 65-годишна възраст;
3. подаване на оставка;
4. влизане в сила на присъда, с която е наложено наказание лишаване от свобода
за умишлено престъпление;
5. трайна фактическа невъзможност да изпълнява задълженията си в
продължение на повече от 6 месеца;
6. снемане от длъжност поради тежко нарушение или системно неизпълнение на
служебните задължения, както и действия, които накърняват престижа на съдебната
власт;
7. дисциплинарно уволнение като съдия, прокурор или следовател;
8. възстановяване на незаконно освободения на длъжност.
(2) В случаите по ал. 1, т. 1, 3, 5 и 8 съдията, прокурорът или следователят
запазва длъжността си като съдия, прокурор или следовател по чл. 125 и статута си на
несменяем.
Чл. 125г. (1) Предложението за освобождаване на административен
ръководител, както и на негов заместник, с изключение на председателя на Върховния
касационен съд, председателя на Върховния административен съд и главния прокурор,
се прави от неговия ръководител по чл. 30, от не по-малко от една пета от членовете на
Висшия съдебен съвет или от министъра на правосъдието пред Комисията по
предложенията.
(2) Предложението се прави в писмена форма, придружено със съответните
документи в срок:
1. два месеца преди изтичането на мандата или навършването на
65-годишна възраст - в случаите по чл. 125в, ал. 1, т. 1 и 2;
2. три дни от настъпване на обстоятелствата по чл. 125в, ал. 1, т. 3 - 6 и 8.
(3) Комисията по предложенията внася за разглеждане от Висшия съдебен съвет
писменото предложение заедно с приложените към него документи с мотивирано
писмено становище в 14-дневен срок от постъпването му.
(4) Решението за освобождаване се приема с мнозинство повече от половината
от общия брой на всички членове на Висшия съдебен съвет с тайно гласуване в 14-
дневен срок от внасянето на предложението.
(5) Ръководителят по чл. 30 издава заповед за освобождаване в
7- дневен срок от приемането на решението на Висшия съдебен съвет.
11
(6) Решението на Висшия съдебен съвет може да се обжалва от заинтересуваните
лица по реда на чл. 34, ал. 1
§ 37. В чл. 127 се правят следните изменения и допълнения :
1. В ал. 2, 3 и 4 след думата “юрисконсулт” се добавя “нотариус”.
2. Алинея 6 се отменя.
§ 38. Член 127а се изменя така:
“Чл. 127а. (1) Назначаването на младши съдии, младши прокурори и
следователи се извършва след провеждане на конкурс. Конкурс се провежда и при
първоначално назначаване на длъжност в органите на съдебната власт при липса на
кандидат от органите на съдебната власт до обявяването на конкурса.
(2) Конкурсът се обявява с решение на Висшия съдебен съвет, което се
обнародва в “Държавен вестник” и съдържа:
1. броя и вида на длъжностите, както и органите на съдебната власт, за които те
се отнасят;
2. датата, часа и мястото на провеждането на конкурса.
(3) В конкурса могат да участват лица, които отговарят на изискванията на чл.
126 и 127 за съответната длъжност.”
§39. Член 1276 се изменя така:
“Чл. 1276. (1) Конкурсът се провежда от конкурсни комисии, които се състоят от
председател, четирима редовни и двама резервни членове. Поименният състав на всяка
комисия се определя с решение на Висшия съдебен съвет.
(2) Конкурсът включва писмен и устен изпит. До устен изпит се допускат
кандидати, издържали писмения изпит с успех не по-нисък от "Много добър (4,50)". В
класирането участват кандидатите, издържали устния изпит с успех не по-малко от
"Много добър (4,50)".
(3) Конкурсната комисия извършва класиране на кандидатите според
резултатите от тяхното представяне, като балът на всеки кандидат е сбор от оценката от
писмения и устния изпит.
(4) Председателят на Конкурсната комисия внася предложение пред Висшия
съдебен съвет за назначаване на кандидата, който е спечелил конкурса.”
§ 40. Създават се чл. 127в и 127г:
“Чл. 127в. (1) Всеки кандидат може да обжалва законосъобразността на конкурса
пред Висшия съдебен съвет в 7-дневен срок от обявяването на класирането.
(2) Решението на Висшия съдебен съвет по законосъобразността на конкурса
подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в
14-дневен срок от съобщението.
Чл. 127г. (1) Условията и редът за провеждане на конкурсите се определят с
наредба на Висшия съдебен съвет.
(2) Администрацията на Висшия съдебен съвет организира провеждането на
конкурсите.”
§ 41. Член 129 се изменя така:
12
“Чл. 129. (1) Назначените в органите на съдебната власт съдии, прокурори и
следователи стават несменяеми след навършване на 5-годишен стаж като съдия,
прокурор или следовател и след атестиране е решение на Висшия съдебен съвет. В този
срок се включва и прослуженото време като младши съдия или младши прокурор.
(2) Придобитата несменяемост се възстановява при следващо заемане на
длъжност съдия, прокурор или следовател в случаите на освобождаване по чл. 131, ал.
1, т. 2 и 4.”
§ 42. Член 131 се изменя така:
“Чл. 131. (1) Съдиите, прокурорите и следователите се освобождават от
длъжност при:
1. навършване на 65-годишна възраст;
2. подаване на оставка;
3. влизане в сила на присъда, с която е наложено наказание лишаване от свобода
за умишлено престъпление;
4. трайна фактическа невъзможност да изпълняват задълженията си за повече от
една година;
5. уволнение поради тежко нарушение или системно неизпълнение на
служебните задължения, както и при действия, които накърняват престижа на
съдебната власт, установени по реда на дисциплинарното производство;
6. отрицателна атестация;
7. несъвместимост с длъжности и дейности по чл. 132, ал. 1.
8. завръщане на замествания;
9. възстановяване на работа в случаите на незаконно уволнение.
(2) Несменяемите съдии, прокурори и следователи се освобождават от
длъжност само на основанията, посочени вал. 1, т. 1 - 5и7.
(3) Предложение за освобождаване на несменяем съдия, прокурор или
следовател се прави от ръководителя по чл. 30, от не по-малко от една пета от
членовете на Висшия съдебен съвет или от министъра на правосъдието.
(4) Съдиите, прокурорите и следователите, които заемат длъжност в органите на
съдебната власт, след като са били пенсионирани, се освобождават с назначаването на
лице на постоянна длъжност.”
§43. Създава се чл. 133а:
“Чл. 133а. Ръководителят по чл. 30 или министърът на правосъдието може да
обръща внимание на съдиите от районните, окръжните и апелативните съдилища, на
прокурорите от районните, окръжните и апелативните прокуратури, на следователите
от Националната следствена служба и от окръжните следствени служби за допуснатите
от тях нарушения по образуването и движението на делата, за което уведомява Висшия
съдебен съвет.“
§ 44. Член 134 се изменя така:
“Чл. 134. (1) При осъществяване на съдебната власт съдиите, прокурорите и
следователите не носят наказателна и гражданска отговорност за техните служебни
13
действия и за постановените от тях актове, освен ако извършеното е умишлено
престъпление от общ характер.
(2) В случаите по ал. 1 срещу съдиите, прокурорите и следователите не може да
бъде повдигнато обвинение без разрешение на Висшия съдебен съвет.
(3) Съдиите, прокурорите и следователите не могат да бъдат задържани освен за
тежко престъпление, и то с разрешение на Висшия съдебен съвет. Разрешение за
задържане не се изисква при заварено тежко престъпление.
(4) За даване на разрешение по ал. 2 и 3 се прави мотивирано искане до Висшия
съдебен съвет от главния прокурор или от не по-малко от една пета от членовете на
Висшия съдебен съвет.
(5) В случаите по ал. 2 и 3 Висшият съдебен съвет приема решение с мнозинство
повече от половината от общия брой на всички членове с тайно гласуване.”
§ 45. В чл. 135 ал. 1 се отменя.
§ 46. Създава се чл. 139ж:
“Чл. 139ж. При изтичане мандата на административен ръководител или на негов
заместник и в случай че не бъде повторно назначен на същата длъжност, както и при
предсрочно прекратяване на мандата на основание чл. 125в , ал. 1, т. 1, 3, 5 и 8 лицето
се назначава на длъжност по чл. 125 в съответния орган на съдебната власт, чийто
ръководител или негов заместник е бил.”
§ 47. В чл. 140 думите “на който е снет имунитетът” се заменят с “в случаите по
чл. 134, ал. 1”.
§ 48. В чл. 142 се правят следните изменения:
1. В ал. 3 думите ”чл. 129” се заменят с “чл. 30б.
2. Алинея 4 се отменя.
§ 49. Член 157 се отменя.
§ 50. В чл. 162 числото “157” се заличава.
§ 51. В глава четиринадесета раздел II “Дисциплинарна отговорност” се изменя
така:
“Раздел II
Дисциплинарна отговорност
Чл. 168. (1) При виновно неизпълнение на служебните си задължения, както и за
нарушение на правилата за професионална етика съдиите, прокурорите и
следователите носят дисциплинарна отговорност.
(2) Дисциплинарна отговорност в случаите по ал. 1 носят и административните
ръководители и техните заместници.
(3) Освен в случаите по ал. 1 военните съдии, прокурори и следователи носят
дисциплинарна отговорност и за нарушения, предвидени в специалните закони и
устави.
(4) При виновно неизпълнение на служебните си задължения дисциплинарна
отговорност носят и съдия-изпълнителите и съдиите по вписванията.
Чл. 169. Дисциплинарната отговорност се носи независимо от имуществената и
наказателната отговорност, ако такава се предвижда.
14
Чл. 170. (1) Дисциплинарните наказания за съдии, прокурори и следователи са:
1. забележка;
2. порицание;
3. отлагане на повишаване в ранг или в длъжност за срок от една до
3 години;
4. понижаване в ранг или в длъжност за срок от 6 месеца до 3 години;
5. уволнение.
(2) Дисциплинарните наказания за административни ръководители и за техните
заместници са:
1. забележка;
2. порицание;
3. снемане от ръководна длъжност.
(3) Дисциплинарните наказания за съдия-изпълнители и за съдии по вписванията са:
1. забележка;
2. порицание;
3. предупреждение за уволнение;
4. уволнение.
(4) За едно и също дисциплинарно нарушение може да се наложи само едно
дисциплинарно наказание.
Чл. 171. При определяне вида на дисциплинарното наказание се вземат предвид
тежестта на нарушението, формата на вината, обстоятелствата, при които е извършено
нарушението, и поведението на нарушителя до момента на извършване на
дисциплинарното нарушение.
Чл. 172. (1) Предложение за налагане на дисциплинарно наказание на съдия,
прокурор и следовател, на административен ръководител, както и на негов заместник се
прави от:
1. председателя на Върховния касационен съд:
а) за заместниците му , за председателите на отделения и за съдиите от този съд;
б) за председателите на апелативните съдилища и на военно-апелативния съд;
2. председателя на Върховния административен съд - за заместниците му, за
председателите на отделения и за съдиите от този съд;
3. главния прокурор:
а) за заместниците му във Върховната касационна прокуратура и във Върховната административна прокуратура, за завеждащ отделите и за прокурорите от тези прокуратури;
б) за районните, окръжните, военните и апелативните прокурори;
4. апелативните прокурори и военно-апелативния прокурор- за заместниците им
и за прокурорите от апелативните прокуратури и от военно-апелативната прокуратура;
15
5. военните прокурори - за заместниците им, за прокурорите от военно -
окръжните прокуратури и за военните следователи;
6. окръжните прокурори - за заместниците им и за прокурорите от окръжните
прокуратури;
7. районните прокурори - за заместниците им и за прокурорите от районните
прокуратури;
8. председателите на апелативните съдилища и на военно-апелативния съд:
а) за заместниците им и за съдиите от тези съдилища;
б) за председателите на съответните окръжни и военно-окръжните съдилища;
9. председателите на военно- окръжните съдилища - за заместниците им и за
съдиите от тези съдилища;
10. председателите на окръжните съдилища:
а) за заместниците им и за съдиите от тези съдилища;
б) за председателите на районните съдилища от района на съответния окръжен
съд;
11. председателите на районните съдилища - за заместниците им и за съдиите от
тези съдилища;
12. директора на Националната следствена служба:
а) за заместниците му , за ръководителите на отдели и за следователите от тази
служба;
б) за директорите на окръжните следствени служби;
13. директорите на окръжните следствени служби - за заместниците им и за
следователите от тези служби.
(2) Предложение за налагане на дисциплинарно наказания на съдия-изпълнител
и на съдия по вписванията се прави от председателя на съответния районен съд или от
инспектората по чл. 35б.
(3) Министърът на правосъдието или не по-малко от една пета от членовете на
Висшия съдебен съвет могат да правят предложения за налагане на дисциплинарни
наказания на всички съдии, прокурори и следователи, както и на административни
ръководители и на техни заместници.
Чл. 173. (1) Дисциплинарно наказание на съдия, прокурор и следовател, както и
на административен ръководител и на негов заместник се налага от Висшия съдебен
съвет.
(2) Дисциплинарно наказание на съдия-изпълнител и на съдия по вписванията
се налага от министъра на правосъдието.
(3) Дисциплинарното наказания се налага не по-късно от 6 месеца от откриване
на нарушението и не по-късно от една година от извършването му.
(4) При дисциплинарно нарушение, което е и престъпление, установено с влязла
в сила присъда, сроковете по ал. 3 започват да текат от влизането в сила на присъдата.
(5) Сроковете по ал. 3 не текат, ако лицето е в законоустановен отпуск.
16
Чл. 174. (1) Преди налагане на дисциплинарното наказание дисциплинарно
наказващият орган задължително изисква писмено обяснение от лицето, което се
привлича към дисциплинарна отговорност, и събира посочените от него доказателства.
(2) Когато дисциплинарно наказващият орган не е изискал писмено обяснение от
лицето, съдът отменя наложеното дисциплинарно наказание, без да разглежда спора по
същество.
(3) Алинея 2 не се прилага, когато писменото обяснение не е дадено по
причина, зависеща от лицето, привлечено към дисциплинарна отговорност.
Чл. 175. (1) Дисциплинарните наказания по чл. 170, ал. 1, т. 1 и 2 на съдия,
прокурор и следовател, както и дисциплинарните наказания по
чл. 170, ал. 2, т. 1 и 2 на административен ръководител и на негов заместник се налагат
от Висшия съдебен съвет след доклад на определен от неговия състав докладчик.
Решението за образуване на дисциплинарно производство и за определяне на
докладчика се приема в 14-дневен срок от постъпването на предложението по чл. 172.
(2) Препис от решението по ал. 1 и от предложението се връчва по реда на чл. 41
- 52 от Гражданския процесуален кодекс на лицето, привлечено към дисциплинарна
отговорност, което в 10-дневен срок от получаването може да направи писмени
възражения и да посочи доказателства.
(3) Докладчикът е длъжен:
1. да се запознае с направеното предложение за налагане на дисциплинарното
наказание и с писмените обяснения на лицето, привлечено към дисциплинарна
отговорност;
2. да събере посочените в предложението за налагане на дисциплинарно
наказание и в обясненията на лицето, привлечено към дисциплинарна отговорност,
доказателства;
3. да представи доклада на председателстващия Висшия съдебен съвет с мнение
за наличието или липсата на основания за налагане на дисциплинарно наказание в срок,
достатъчен за Висшия съдебен съвет да се произнесе в срока по чл. 173, ал. 3.
Чл. 176. (1) Дисциплинарно производство по предложение за налагане на
дисциплинарните наказания по чл. 170, ал. 1, т. 3 - 5 на съдия, прокурор и следовател и
по чл. 170, ал. 2, т. 3 на административен ръководител и на негов заместник се
осъществява от дисциплинарен състав на Висшия съдебен съвет, определен съгласно
чл. 33. Членовете на дисциплинарния състав избират председател от състава си.
(2) Председателят на дисциплинарния състав образува дисциплинарно
производство, определя един или няколко докладчици и насрочва заседание в 14-
дневен срок от образуването на дисциплинарното производство.
(3) Препис от решението по ал. 2 и от предложението за образуване на
производството се връчва по реда на чл. 41 - 52 от Гражданския процесуален кодекс на
лицето, привлечено към дисциплинарна отговорност, което в
10-дневен срок от получаването може да направи писмени възражения и да посочи
доказателства.
Чл. 177. (1) За заседанието на дисциплинарния състав се уведомяват
привлеченото към дисциплинарна отговорност лице и вносителят на предложението.
(2) До заседанието вносителят може да оттегли предложението си, с което
дисциплинарното производство се прекратява.
17
Чл. 178. Дисциплинарният състав изяснява фактите и обстоятелствата по
извършеното нарушение, като изслушва предложението за налагане на дисциплинарно
наказание от вносителя или от упълномощен негов представител и възраженията на
привлеченото към дисциплинарна отговорност лице.
Чл. 179. Дисциплинарният състав може да събира гласни, писмени и веществени
доказателства, включително чрез делегиран свой член, както и да изслушва съответни
специалисти.
Чл. 180. (1) Дисциплинарният състав приема решение, в което се съдържа
становище относно наличието или липсата на основание за налагане на дисциплинарно
наказание. С решението се предлагат видът и размерът на наказанието.
(2) Решенията на дисциплинарния състав се вземат с обикновено мнозинство.
Чл. 181. (1) В 7-дневен срок от изготвянето на доклада по чл. 175, ал. 1 или от
приемането на решението по чл. 180, ал. 1 докладчикът или дисциплинарният състав
предоставя доклада или решението заедно е преписката по делото на
председателстващия Висшия съдебен съвет за внасяне във Висшия съдебен съвет на
първото следващо заседание.
(2) Дисциплинарното наказание на съдия, прокурор и следовател, както и на
административен ръководител и на негов заместник се налага е решение на Висшия
съдебен съвет, прието с мнозинство повече от половината от общия брой на всички
членове. С решението си Висшият съдебен съвет може да отхвърли предложението за
налагане на дисциплинарно наказание или да наложи някое от предвидените в чл. 170,
ал. 1 или 2 дисциплинарни наказания. Решението се съобщава на привлеченото към
дисциплинарна отговорност лице и на вносителя на предложението.
(3) Дисциплинарно наказание на съдия-изпълнител и на съдия по вписванията
се налага е мотивирана заповед на министъра на правосъдието.
Чл. 182. Дисциплинарното наказание се счита за наложено от деня на
съобщаването на привлеченото към дисциплинарна отговорност лице на решението на
Висшия съдебен съвет или заповедта на министъра на правосъдието по реда на чл. 41-
52 от Гражданския процесуален кодекс.
Чл. 183. При налагане на дисциплинарно наказание по чл. 170, ал. 1, т. 4,
представляващо понижаване в длъжност за определения срок, Висшият съдебен съвет
създава временна длъжност в съответния орган на съдебната власт.
Чл. 184. (1) Решението на Висшия съдебен съвет по чл. 181, ал. 2 и заповедта на
министъра на правосъдието по чл. 181, ал. 3 могат да се обжалват от заинтересуваните
лица пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от тяхното съобщаване.
(2) Жалбите се разглеждат по реда на Закона за Върховния административен съд.
Подадената жалба спира изпълнението на наложеното дисциплинарно наказание.
Чл. 185. (1) Влязлото в сила решение на Висшия съдебен съвет за налагане на
дисциплинарни наказания по чл. 170, ал. 1, т. 3-5 и ал. 2, т. 3 и влязлата в сила заповед
на министъра на правосъдието за налагане на дисциплинарно наказание по чл. 170, ал.
3, т. 4 подлежат на незабавно изпълнение.
(2) Дисциплинарното наказание по чл. 170, ал. 1, т. 4 е основание за промяна в
размера на получаваното от съдията, прокурора или следователя трудово
възнаграждение, съответно на по-ниския ранг или длъжност за срока на наказанието.
18
(3) С налагането на дисциплинарното наказание уволнение съдията, прокурорът
или следователят, съответно съдия-изпълнителят или съдията по вписванията, се
освобождават от заеманата длъжност.
(4) С налагането на дисциплинарно наказание снемане от ръководна длъжност
административният ръководител или неговият заместник се освобождава от заеманата
длъжност.
Чл. 186. (1) Дисциплинарното наказание, с изключение на уволнението, се
заличава една година след изтърпяването му. Заличаването на дисциплинарното
наказание уволнение не е основание за възстановяване на длъжност.
(2) Дисциплинарното наказание, с изключение на уволнението, може да бъде
заличено и преди изтичането на срока по ал. 1 с решение на Висшия съдебен съвет или
със заповед на министъра на правосъдието, ако наказаният съдия, прокурор или
следовател, както и административен ръководител или негов заместник, съответно
съдия-изпълнител или съдия по вписванията, не е извършил други нарушения.
(3) Предложението за предсрочно заличаване на наложеното наказание се прави
по реда, по който се прави предложението за налагане на дисциплинарно наказание.
(4) Заличаването има действие занапред.“
§ 52. В чл. 188, ал. 4 накрая се добавя “съгласувано с Висшия съдебен съвет в
рамките на бюджета на съдебната власт”.
§ 53. В чл. 196 ал. 2 и 3 се изменят така:
“(2) Висшият съдебен съвет съставя проект на годишен бюджет на съдебната
власт, който представя в Министерството на финансите за включване в проекта на
Закон за държавния бюджет на Република България за съответната година.
(3) Министерският съвет внася в Народното събрание проекта на Закон за
държавния бюджет на Република България за съответната година заедно с проекта на
годишен бюджет на съдебната власт, предложен от Висшия съдебен съвет с подробна
обосновка. Министерският съвет изразява становище пред Народното събрание по
проекта на бюджет на съдебната власт, предложен от Висшия съдебен съвет."
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 54. Актовете на Висшия съдебен съвет по чл. 27, ал. 1, т. 11, чл. 30б, ал. 11, чл.
35е, ал. 7, чл. 127г, ал. 1 и чл. 200л, ал. 2 се обнародват в “Държавен вестник”.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 55. Висшият съдебен съвет в срок до 31 март 2004 г. назначава
административните ръководители, както и техните заместниците последователно по
реда, предвиден в чл. 30.
§ 56. (1) Административните ръководители , които до 30 септември 2003 г. са
заемали съответната ръководна длъжност повече от 5 години, могат да бъдат
назначавани на същата длъжност само за един мандат.
(2) До назначаването на административните ръководители по ал. 1 функциите
им се изпълняват от заварените на тази длъжност лица.
19
§ 57. Административен ръководител и негов заместник , който в срока по § 55 не
бъде назначен на същата или на друга ръководна длъжност, в срок до 30 юни 2004 г. се
назначава на длъжност по чл. 125 в съответния орган на съдебната власт, чийто
ръководител или негов заместник е бил, със запазване на възнаграждението. При
необходимост Висшият съдебен съвет открива бройка в съответния орган на съдебната
власт.
§ 58. Съдия, прокурор и следовател, които към 30 септември 2003 г. не е
навършил тригодишен стаж на заеманата от него длъжност, става несменяем при
условията на чл. 129, ал. 1.
§ 59. Висящите дисциплинарни производства, заварени от този закон, се
разглеждат по досегашния ред.
§ 60. Параграф 35 влиза в сила от 1 януари 2004 г.