Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по правни въпроси
Kомисия по правни въпроси
20/02/2004 първо гласуване

    Доклад
    ОТНОСНО: Законопроект за адвокатурата, № 354-01-61/04.07.2003 г,
    внесен от КАМЕЛИЯ МЕТОДИЕВА КАСАБОВА И ГРУПА НАРОДНИ
    ПРЕДСТАВИТЕЛИ и Законопроект за адвокатурата, № 254-01-116/20.12.2002 г.,
    внесен от БОРИСЛАВ НИКОЛОВ РАЛЧЕВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
    Доклад
    ОТНОСНО: Законопроект за адвокатурата, № 354-01-61/04.07.2003 г,
    внесен от КАМЕЛИЯ МЕТОДИЕВА КАСАБОВА И ГРУПА НАРОДНИ
    ПРЕДСТАВИТЕЛИ и Законопроект за адвокатурата, № 254-01-116/20.12.2002 г.,
    внесен от БОРИСЛАВ НИКОЛОВ РАЛЧЕВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ.
    На свое заседание, проведено на 19.02.2004 г. Комисията по правни въпроси
    разгледа Законопроект за адвокатурата, № 354-01-61, внесен от КАМЕЛИЯ
    МЕТОДИЕВА КАСАБОВА И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ и Законопроект
    за адвокатурата, № 254-01-116, внесен от БОРИСЛАВ НИКОЛОВ РАЛЧЕВ И ГРУПА
    НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ.
    На заседанието присъстваха вносителите г-жа Камелия Касабова и г-н Борислав
    Ралчев, и г-н Траян Марковски, председател на Висшия адвокатски съвет.
    Председателят на Комисията доц. д-р Анелия Мингова даде думата на
    вносителите да изложат мотивите на законопроектите.
    От името на вносителите мотивите на Законопроект за адвокатурата, № 254-
    01-116, бяха накратко изложени от г-н Борислав Ралчев. Г-н Ралчев изтъкна, че
    предлаганият законопроект цели цялостно и системно уреждане на материята, свързана
    с дейността и структурата на адвокатурата в Република България, с оглед на новите
    обществени реалности и предстоящата евроинтеграция на страната. В този смисъл
    законопроектът въвежда детайлна регламентация на:
    - принципите за осъществяване на адвокатската професия;
    - правилата за придобиване на права на адвокат;
    - изискването за най-малко две годишен юридически стаж, предхождащ
    встъпването в адвокатската професия;
    - въвеждане статута на помощник - адвоката;
    - условията и предпоставките, при наличието на които чуждестранни адвокати
    могат да се явяват пред български съдебни органи, както адвокати от страни - членки
    на ЕС, така и от страни, нечленуващи в ЕС, при спазване принципа на взаимност;
    - изчерпателна регламентация на правата и задълженията на адвоката при
    упражняване на адвокатската професия;
    - в Глава десета от законопроекта се предлага изрична уредба на адвокатските
    сдружения в следните форми - чрез договор за сътрудничество, чрез договор за
    съвместна дейност и чрез адвокатско дружество - юридическо лице;
    - уредени са структурата, организацията и функциите на висшите органи на
    адвокатурата - общото събрание на адвокатите в страната, Висш адвокатски съвет,
    Висш контролен съвет и Висш дисциплинарен съд, както и детайлна регламентация на
    юридическата отговорност на лицата, упражняващи адвокатска професия;
    - предвижда се създаването на Етичен кодекс на адвоката, с цел повишаване на
    качеството на адвокатската защита и отговорността при изпълнението на задълженията
    на адвоката при осъществяването на неговата професионална дейност.

    Мотивите на Законопроект за адвокатурата, № 354-01-61 бяха изложени от
    народния представител г-жа Камелия Касабова. Тя изтъкна, че представеният проект
    представлява изцяло нов закон, който регламентира организацията и реда на дейността
    на адвокатурата. Правното основание за неговото приемане е чл. 134, ал. 2 от
    Конституцията на Република България. Сега действащият Закон за адвокатурата,
    независимо от безспорните си достойнства, не отговаря в пълна степен на развитието
    на обществените отношения, свързани с дейността и организацията на адвокатурата и
    осъществяването на ефективна правна защита на правата и законните интереси на
    гражданите.
    Предлаганият законопроект обхваща всички аспекти на дейността по оказване
    на правна защита и съдействие на гражданите и юридическите лица от страна на
    адвокатите. В максимална степен е гарантирана свободата, независимостта и
    самоуправлението на адвокатурата.
    Новите моменти в регламентацията са в няколко насоки:
    Дефинира се понятието "адвокат" - чл. 3 от проекта, изрично е посочено,
    че само лице, което е член на адвокатска колегия може да използва названието
    "адвокат". Посочени са и основните гаранции за независимостта на адвоката и
    доверието в неговата дейност, които по-нататък са детайлно регламентирани Глава
    осма.
    Поставят се нови по-високи изисквания за вписването в адвокатска
    колегия. Това ще става при наличието на две години юридически стаж и след
    провеждането на изпит.
    Създава се специален ред, по който чуждестранни адвокати могат да
    осъществяват адвокатска дейност на територията на Р България. Законът въвежда
    диференциран подход спрямо лица, придобили адвокатска правоспособност в държави
    - членове на ЕС.
    Детайлно са уредени правата и задълженията на адвоката, като целта е да се
    постигне по-висок престиж на адвокатурата. Въвеждат се по-високи изисквания към
    лицата, осъществяващи адвокатска дейност. Новост е и задължението за явяване с тога
    в съдебна зала. С оглед максимална защита на клиентите се въвежда задължителна
    застраховка на професионалната дейност и клиентска сметка. Въвеждат се принципно
    нови моменти при осъществяване на дейността на адвокатите. Законът регламентира
    както самостоятелното осъществяване на адвокатска дейност, така и възможност за
    работа в съдружие чрез създаване на адвокатски дружества. Този модерен подход е
    доказал своята ефективност в държавите от Европейския съюз и други високо развити
    държави. Регламентацията дава възможности за нова качествена промяна при
    осъществяване на адвокатската дейност и повишаване качеството на правната защита и
    съдействие. Уреден е статусът на помощник-адвокат и адвокатския сътрудник.
    Изчерпателно са предвидени дисциплинарните нарушения и наказания и
    процедурите за тяхното налагане. Запазена е традицията част от актовете на Висшите
    органи на адвокатурата да се обжалват пред Върховния касационен съд. За осигуряване
    на максимална прозрачност в дейността на адвокатурата се предвижда създаването на
    Единни адвокатски регистри.
    При последвалото обсъждане на предложените законопроекти изказвания и
    предложения бяха направени от народните представители Снежина Чипева,
    Константин Пенчев, Я. Стоилов, Д. Вълчев, Б. Ралчев, Йордан Соколов, председателя на
    ВАС г-н Т. Марковски.

    Като цяло изказалите се подкрепиха предложените законопроекти, с изключение
    на г-н Соколов, който принципно не подкрепи законопроекта, внесен от г-жа Камелия
    Касабова и група народни представители.
    Наред с изразената принципна подкрепа, народните представители изказаха
    някои критични бележки и различия по предложените законопроекти, които най-общо
    се свеждат до това, че:
    - като цяло и двата предложени законопроекта уреждат по приблизително
    сходен начин материята, но същественото различие се свежда основно до формите на
    сдружаване при упражняване на адвокатската професия.
    - съгласно законопроекта, внесен от г-н Б. Ралчев и група народни представители такива форми могат да бъдат договор за сътрудничество, договор за съвместна дейност и адвокатско дружество - юридическо лице. Беше изрично изтъкнато, че по този начин се запазват редица специфики на адвокатската професия, без тя да се приравнява до търговска дейност по смисъла на Търговския закон.
    - съгласно законопроекта, внесен от г-жа Камелия Касабова и група народни
    представители, формата на сдружаване за трайно съвместно упражняване на адвокатска
    дейност е чрез договор за дружество по чл.357-364 от ЗЗД. Същевремено с чл. 54, ал.1
    се създава и правна възможност за създаване на адвокатски дружества под формата на
    търговски дружества по смисъла на Търговския закон, но със строго лимитиран
    предмет на дейност - чл.54, ал.3 от проектозакона.
    След проведените разисквания и изслушване на всички становища,
    председателят на Комисията по правни въпроси доц. Анелия Мингова постави
    последователно на гласуване Законопроекта за адвокатурата, № 354-01-61/04.07.2003 г,
    внесен от КАМЕЛИЯ МЕТОДИЕВА КАСАБОВА И ГРУПА НАРОДНИ
    ПРЕДСТАВИТЕЛИ и Законопроект за адвокатурата, № 254-01-116/20.12.2002 г.,
    внесен от БОРИСЛАВ НИКОЛОВ РАЛЧЕВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ.
    Законопроектът за адвокатурата, № 354-01-61/04.07.2003 г, внесен от
    КАМЕЛИЯ МЕТОДИЕВА КАСАБОВА И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ бе
    подкрепен с 11 гласа «за», 2 «против» и 1 «въздържали се».
    Законопроект за адвокатурата, № 254-01-116/20.12.2002 г., внесен от
    БОРИСЛАВ НИКОЛОВ РАЛЧЕВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ бе
    подкрепен с 14 гласа «за», 0 “против» и 0 «въздържали се».
    Форма за търсене
    Ключова дума