Парламентарни комисии
Kомисия по правни въпроси
Kомисия по правни въпроси
20/04/2004 първо гласуване
Доклад
ОТНОСНО: Законопроект за медиацията, № 402-01-9, внесен от Министерския съвет.
Доклад
ОТНОСНО: Законопроект за медиацията, № 402-01-9, внесен от Министерския съвет.
На редовно заседание, проведено на 15.04.2004 г.. Комисията по правни въпроси обсъди Законопроекта за медиацията, № 402-01-9, внесен от Министерския съвет.
На заседанието присъстваха г-н Йордан Борисов и Митка Захарлиева от Министерство на правосъдието, и Петя Неделева и Валя Станкова от Фондация “Партньори България”. Господин Борисов представи законопроекта от името на вносителя Министерски съвет.
Приемането на закона е продиктувано от потребността от въвеждане на нови институции и механизми за разрешаване на правни и други спорове наред с утвърдените досега. Такъв алтернативен способ за извънсъдебно разрешаване на спор е медиацията.
Работата по въвеждането на медиацията в страната е значително облекчена от процеса на хармонизиране на националното ни законодателство със законодателството на останалите европейски страни, от основните постановки на четирите Препоръки на Комитета на министрите на Съвета на Европа, насърчаващи прилагането на медиацията в областта на административното, гражданското, семейното и наказателното право, и от резолюциите на ООН относно медиацията по наказателни дела.
Това е един устройствен закон, който има за цел да постави основите на един нов институт, какъвто е медиацията за България. Като общ закон ще наложи бъдещи промени предимно в Гражданския процесуален кодекс. Наказателно процесуалния кодекс и евентуално в административнопроцесуалните процедури.
1
Приемането на този закон е обществено обусловено, тъй като ще засегне доста социално слаби хора и най-вече децата при семейната медиация, което го прави и хуманен закон.
В глава първа “Общи положения” медиацията е определена като неформална, доброволна и поверителна процедура за извънсъдебно разрешаване на спорове, при която трето неутрално лице - медиатор, подпомага спорещите страни сами да постигнат взаимноприемливо споразумение.
Законът се основава на принципите на доброволност и равнопоставеност на страните, неутралност и безпристрастност на медиатора и поверителност на информацията.
Уредени са правното положение на медиатора, процедурата по медиация и нейния завършващ акт - споразумението.
В заключение се предвижда и учредяване на Национално сдружение на медиаторите, което ще има съществени координиращи и контролни функции по отношение на организацията на дейност на медиаторите в Република България.
По законопректа се изказа народните представители Елиана Масева, Бойко Рашков и Анелия Мингова, които поставиха следните проблеми относно:
- необходимостта от по-голяма конкретност, за да се очертае цялостната правна физиономия на медиацията, което означава доразвитие или препращащи норми в процесуалните закони, които решават и уреждат спорове;
- правното значение на резултата от процедурата по медиация преди и по време на образувано производство, както и какво е значението с оглед допустимостта на висящото производство или относно основателността;
- значението и вида на съдебния акт и детайлизацията на изпълнителната сила на споразумението;
- квалификацията на медиаторите и недопустимостта да дават правни съвети;
- приложимостта на процедурата по медиация по наказателни дела.
След проведеното гласуване Комисията единодушно реши да
предложи на народните представители да приемат на първо гласуване Законопроекта за медиацията, № 402-01-9, внесен от Министерския съвет.