Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по правни въпроси
Kомисия по правни въпроси
01/02/2005 първо гласуване

    Доклад

    ОТНОСНО: Законопроект за частното изпълнение, № 454-01-74, внесен
    от Огнян Герджиков и група народни представители -първо четене.
    ОТНОСНО: Законопроект за частното изпълнение, № 454-01-74, внесен
    от Огнян Герджиков и група народни представители -първо четене.
    На редовно заседание, проведено на 20.01.2005 г., Комисията по правни въпроси
    обсъди на първо четене Законопроект за частното изпълнение, № 454-01-74, внесен от
    Огнян Герджиков и група народни представители.
    На заседанието присъстваха г-жа Миглена Тачева - заместник-министър на
    правосъдието, проф. Огнян Герджиков, доц. Камелия Касабова, проф. Валери Димитров
    и Нина Чилова - вносители на законопроекта, г-н Георги Дичев, Мария Колева и
    Мария Макавеева - представители на Софийска съдебно-изпълнителна служба, както
    представители на бизнес асоциации и неправителствени организации.
    От името на вносителите законопроектът бе представен от проф. В. Димитров.
    Той подчерта, че основен принцип на внесения законопроект е този
    принудителното изпълнение да бъде изведено от сферата на държавата и да бъде
    осъществявано не от държавни чиновници, а от професионалисти, обединени на
    съсловно корпоративен принцип. Те ще имат своя самоуправляваща се организация, в
    която членството ще бъде задължително. Това ще бъде Камарата на частните
    изпълнители, която следва да осъществява саморегулация и самоконтрол с цел
    постигане на високи професионални и морални стандарти.
    От друга страна, държавата ще осъществява административен и финансов
    контрол върху дейността на съсловието на частните изпълнители, които могат да бъдат
    заличени от състава при нарушаване изискванията на закона или правилата на
    съответната самоуправляваща се общност - Камарата на изпълнителите. Наред с това
    се предвижда упражняване на контрол върху тяхното лично имуществено състояние,
    тъй като те ще се разпореждат със сериозни активи. На контрол ще подлежи и
    обстоятелството, доколко те се разпореждат в интерес на кредиторите и взискателите.
    Това е принципният модел, който е възприет в повечето държави-членки на
    Европейския съюз. Предимството му е, че лицата, които осъществяват действията по
    принудително изпълнение, са заинтересовани от качествено, бързо и ефективно
    изпълнение. Те са поставени в условия на конкуренция, на състезание по между си и
    очевидно е, че когато човешкият интерес действа в една посока с интереса на кредитора
    и взискателя и в определени случаи с интереса на длъжника, това е много по-добре,
    1

    отколкото да се разчита, че държавният чиновник, който получава заплата за това,
    което върши, ще го изпълнява много качествено, много ефективно и ще бъде силно
    мотивиран. От тази гледна точка възприемането на модела, заложен в проекта за закон,
    би се отразил позитивно, както на икономическото развитие на страната, така и за
    премахването на един от най-неприятните проблеми на правната ни система в сферата
    на гражданското правораздаване.
    Проектът за закон за частното изпълнение съдържа изключително строги и
    сериозни гаранции за това, че с тази дейност няма да се злоупотребява. За пръв път се
    предвижда имуществена отговорност, ако частният изпълнител нанася вреди на
    кредиторите и длъжниците при незаконосъобразно принудително изпълнение.
    Предвиден е механизъм на професионална застраховка и пряк иск за имуществени
    вреди, нанесени от незаконосъобразни действия на частния изпълнител.
    Така изложените основни принципи на проекта за закон за частния изпълнител
    бяха напълно подкрепени в изказванията на народния представител Татяна Дончева, г-н
    Божидар Данев и Кр. Станчев, като представители на бизнес-организациите и от г-н
    Георги Дичев, председател на УС на Съюза на съдия-изпълнителите.
    Противоположна позиция, отхвърляща необходимостта от въвеждане на частно
    изпълнение изказаха представители на съдии - изпълнителите г-жа Мария Колева и
    Мария Макавеева, както и проф. Велко Вълканов.
    Според тях ефективността на съдебно-изпълнителната служба не се определя от
    формата или статута на съдия-изпълнителя, а от правомощията, които
    законодателството предоставя за осъществяване на неговата дейност. Промяната на
    статута върви едновременно с промяна и на правомощията. В този смисъл ако същият
    кръг правомощия, които се предоставят с проекта за закон за частния изпълнител се
    предвидят по отношение на държавните съдии - изпълнители, подкрепени с едни по -
    ефикасни процесуални процедури в ГПК, то в този случай биха били преодолени много
    от проблемите, които стоят пред съдебното изпълнение понастоящем .
    Очерта се и едно трето становище, гравитиращо към идеята за въвеждане на
    смесен модел на принудително изпълнение, тъй като той по-добре кореспондира с
    предоставянето на част от досегашните държавни функции на частни субекти.
    Съществува кръг от съдебни изпълнения със социално значение, които са непарични и
    са свързани предимно с прилагане на съдебни решения, които се отнасят до грижите за
    децата, до достъпа на родителите към тях и т.н. В този смисъл случаите, които засягат
    масови граждански интереси, включително и финансовите, следва да се отделят,
    доколкото те могат да бъдат функция на държавата. Така както в областта на
    правораздаването има възможност за съвместяване на държавното правораздаване с
    арбитража, подобен подход би бил приложим и в областта на принудителното
    изпълнение. Така изпълнението става по-сложно, като регламентация, но тази по-
    сложна задача сигурно дава и повече възможности за решения от проекта за закон за
    частното изпълнание в наличния вариант.
    Тази компромисна трета теза бе подкрепена от народните представители
    А. Мингова, Й. Соколов, Я. Стоилов и зам. министър М. Тачева.
    След проведените разисквания Комисията по правни въпроси прие с 9 гласа “за”
    и 4 “въздържали се” проекта за Закон за частно изпълнение
    Форма за търсене
    Ключова дума