Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по правни въпроси
Kомисия по правни въпроси
10/07/2003

    Консултативен съвет по законодателството
    СТАНОВИЩЕ
    ОТНОСНО: Законопроекта за изменение и допълнение на
    Закона за кадастъра и имотния регистър,
    № 302-01-22/07.04.2003 г., внесен от Министерския съвет
    СТАНОВИЩЕ
    ОТНОСНО: Законопроекта за изменение и допълнение на
    Закона за кадастъра и имотния регистър,
    № 302-01-22/07.04.2003 г., внесен от Министерския съвет
    На свое заседание на 2 юли 2003 г. Консултативният съвет по
    законодателството обсъди Законопроекта за изменение и допълнение на
    Закона за кадастъра и имотния регистър и прави следните предложения за
    неговото подобряване.

    I. ОБЩИ БЕЛЕЖКИ
    1. Да се прегледа много внимателно систематиката на Закона за
    изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър
    (ЗИДЗКИР), а и на самия Закон за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР).
    Структурирането на закона не отговаря на изискванията на ЗНА и Указа
    за неговото прилагане. Съгласно чл. 28, ал. 2 УПЗНА главите в закона
    имат непрекъсната поредна номерация за целия нормативен акт.
    Действащият ЗКИР не отговаря на това изискване на УПЗНА. Затова
    предлагаме или да отпадне делението в закона на “части”, или в
    сегашните части I, IV и V да се обособят глави и създаде единна
    непрекъсната номерация на главите в целия закон.
    2. Да се прегледа ЗКИР, за да се отразят в него последиците от
    предлаганите изменения и допълнения със ЗИДЗКИР върху останалите
    текстове на закона.
    3. Законопроектът съдържа много препращания към текстове на
    действащия ЗКИР и към разпоредбите на ЗИДЗКИР. Тази правна техника
    ще затруднява процеса на правоприлагането на значителна част от
    нормите.
    4. Особено сериозно внимание да се обърне на “Преходните и
    заключителни разпоредби” в ЗИДЗКИР, в които се съдържат много
    изменения и на други закони и различни срокове за влизане в сила на
    целия закон и отделни негови разпоредби.
    II. КОНКРЕТНИ БЕЛЕЖКИ
    5. В § 1, чл. 2, ал. 2, т. 1 предлагаме да придобие следната
    редакция:
    “1. данни за местоположението, границите и размерите на
    недвижимите имоти, за техните собственици и носителите на вещни
    2

    права върху недвижимите имоти, както и за актовете, от които те черпят
    правата си.”
    6. Като се има предвид важността на правото на ползване
    предлагаме то изрично да се добави в чл. 2, ал. 2, т. 2.
    7. По § 2, чл. 5.
    Чрез прередактирането на нормата отпада разпоредбата в
    действащия ЗКИР (чл. 5, ал. 2), която предвижда, че съдията по
    вписванията разпорежда извършването на вписванията в партидите на
    недвижими имоти, които се намират на територията на съответния
    съдебен район.
    8. В законопроекта трябва по-ясно да се проведе разделянето на
    двете функции: на съдията по вписванията, които се запазват като
    властнически функции, и техническите по отразяването на вписването в
    имотния регистър. При “разделянето” на тези две функции съществува
    опасност да се създадат трудности за гражданите и правна несигурност в
    осъществяването на вписванията в имотния регистър. В закона трябва да
    се предвидят правни гаранции за това и изрично да се запазят функциите
    на съдията по вписванията.
    9. В чл. 5, ал. 2 думата “упражнява” да отпадне.
    10. Предлагаме чл. 7, ал. 2 да придобие следната редакция:
    “(2) Министърът на правосъдието ръководи и контролира
    цялостната дейност във връзка с имотния регистър.”
    11. В § 7, чл. 11, ал. 3 предлагаме да придобие следната редакция:
    “(3) Изпълнителен директор е лице, което:”
    3

    12. В § 7, чл. 11, ал. 4 трябва да бъде съгласувана с Комисията по
    бюджет и финанси. В Закона за устройството на държавния бюджет е
    предвиден редът за разходване на бюджетните средства. Отклонения на
    средства по предвидения в чл. 11, ал. 4 ЗИДЗКИР може да наруши
    сериозно изпълнението на бюджета.
    13. В § 8, чл. 12, т. 9 думата “администратор” да бъде заменена с
    българската дума “управлява”.
    14. Изразът “които са планирани в собствения й бюджет за
    съответната година” в чл. 12, т. 9, предлагаме да отпадне. Глоби и
    имуществени санкции нито е възможно, нито е морално да бъдат
    планирани.
    15. В § 10, чл. 21, ал. 2 предлагаме да придобие следната редакция:
    “(2) В случаите по ал. 1, т. 5 лицето се лишава от правоспособност
    за срок от 1 до 3 години.”
    Мотиви: трябва да бъдат градирани нарушенията, за които лицето
    може да бъде лишено от правоспособност. Ако всяко лишаване от
    правоспособност бъде свързано с конкретното нарушение, точният размер
    на определеното наказание “лишаване от правоспособност от 1 до 3
    години” ще бъде резултат на усмотрението на наказващия орган, и
    следователно, в значителна степен произволно.
    16. В § 13, чл. 33, ал. 2 “условията за обмен на данни” трябва да се
    определят в закона. Това са важни въпроси. Те се отнасят до същността на
    уредбата и компетентността за извършване на съответната дейност.
    Тяхното място съгласно чл. 3, ал. 1 ЗНА е в закона, а не в под нормативен
    акт. Тук трябва да се създадат 1-2 нови текста, които уреждат условията
    за осъществяване на тази дейност. “Редът за обмен на данни” може да
    бъде уреден в подзаконов акт - наредба на Министерския съвет.
    4

    17. По § 18, чл. 41, ал. 2.
    Ако чл. 2, ал. 2, т. 1 се измени в предложения по-горе смисъл, това
    да намери отражение и тук, като се отнесе за всички вещни права.
    18. По § 23, чл. 49, ал. 4: предлагаме в израза “непосредствено на
    съседните на тях имоти” да отпадне думата “непосредствено”, тъй като
    във вещното право имотите не могат да бъдат непосредствено и
    опосредено съседни.
    19. По § 23, чл. 49, ал. 4: предлагаме да се допълни с пояснение, че
    заповедта се обжалва “по реда на ал. 2”. А в ал. 2 се съдържа препращане
    към ЗАП. Препращането към ЗАП означава, че се включва както
    административното, така и съдебното обжалване.
    20. В § 24, чл. 49а, ал. 3 да се прецизира нормата, като се
    конкретизира какво означава думата “съответно”. Сега то може да
    означава одобряването на приетата кадастрална карта и кадастрални
    регистри: със заповед на началника на службата по кадастъра, утвърдена
    от изпълнителния директор на Агенцията по кадастъра; със заповед само
    и единствено на всеки един от тях; със заповед на двамата едновременно;
    с отделна заповед на всеки един от тях.
    21. В § 25, чл. 52, ал. 6 предлагаме да не се отменя.
    22. По § 27: да се синхронизира номерацията на “Глава седма “а” с
    номерацията на действащия ЗКИР.
    23. Една обща бележка по Глава седма “а”. Тъй като тази глава и
    създадената с нея Агенция по вписванията е симетрична на главата за
    Агенцията по кадастъра при МРРБ предлагаме тя да се структурира както
    и Агенцията по кадастъра. И бележките, които бяха направени за
    5

    Агенцията по кадастъра съответно да се имат предвид и при Агенцията по
    вписванията.
    24. По § 27, чл. 58б:
    а) в т. 4 да се прецени дали е възможно заснемането на партидите
    заедно с приложените към тях документи. Сканирането им е много
    трудоемка и скъпа дейност. Заема много памет на компютъра и изисква
    много мощни компютри. Законът не трябва да предвижда неща, които не
    могат да се реализират;
    б) точка 6 предлагаме да придобие следната редакция:
    “6. управлява приходите от таксите събирани по този закон, които
    са планирани в собствения й бюджет за съответната година.”
    в) предлагаме т. 7 да отпадне. Не може с правилника да се възлагат
    функции, които не са предвидени в закона.
    25. В § 27, чл. 58в, ал. 2 предлагаме да придобие следната
    редакция:
    “(2) Изпълнителен директор е лице, което:”
    Предлагаме т. 1 и 2 да бъдат обединени в един текст, който за
    придобие следната редакция:
    “1. е завършило виеше юридическо образование и е придобило
    юридическа правоспособност;”
    В т. 3 стажът да бъде увеличен на 5 години.
    26. По § 27, чл. 58г.
    Предлагаме в закона, а не в устройствения правилник, както това
    сега е предвидено в законопроекта, да се уредят основните положения на
    дейността на Агенцията, защото това са важни въпроси и съгласно чл. 3,
    ал. 1 ЗНА тяхното място е в закона, а не в под нормативен акт, какъвто е
    устройствения правилник. В устройствения правилник могат да се уредят
    6

    структурата, организацията на работата и съставът на Агенцията по
    вписванията.
    27. Предлагаме част IV да отпадне. Тя включва само два члена - 94
    и 95. Член 95 се предлага да бъде отменен със законопроекта, а чл. 94,
    който се отнася за финансирането, може да бъде отнесен в Общите
    положения или на друго подходящо място.
    28. По § 38 предлагаме примерно следната редакция:
    “Създава се § 4а в Преходните и заключителните разпоредби на
    Закона за кадастъра и имотния регистър.”
    29. Параграф 4а, ал. 3 (нова) ще създаде много затруднения в
    практиката, защото ако договорът за изработване на кадастрални планове
    е възложил това изработване до 31 декември 2000 година, това означава,
    че плановете ще бъдат изработени по старите законови правила.
    30. По § 48:
    Едномесечният срок, който е предвиден за одобряването на
    образци на комбинирана скица за пълна или частична идентичност на
    границите на поземлен имот е твърде кратък и предлагаме да се удължи.
    Форма за търсене
    Ключова дума