Kомисия по правни въпроси
10/07/2003
Консултативен съвет по законодателството
СТАНОВИЩЕ
ОТНОСНО: Законопроекта за изменение и допълнение на
Закона за кадастъра и имотния регистър,
№ 302-01-22/07.04.2003 г., внесен от Министерския съвет
СТАНОВИЩЕ
ОТНОСНО: Законопроекта за изменение и допълнение на
Закона за кадастъра и имотния регистър,
№ 302-01-22/07.04.2003 г., внесен от Министерския съвет
На свое заседание на 2 юли 2003 г. Консултативният съвет по
законодателството обсъди Законопроекта за изменение и допълнение на
Закона за кадастъра и имотния регистър и прави следните предложения за
неговото подобряване.
I. ОБЩИ БЕЛЕЖКИ
1. Да се прегледа много внимателно систематиката на Закона за
изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър
(ЗИДЗКИР), а и на самия Закон за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР).
Структурирането на закона не отговаря на изискванията на ЗНА и Указа
за неговото прилагане. Съгласно чл. 28, ал. 2 УПЗНА главите в закона
имат непрекъсната поредна номерация за целия нормативен акт.
Действащият ЗКИР не отговаря на това изискване на УПЗНА. Затова
предлагаме или да отпадне делението в закона на “части”, или в
сегашните части I, IV и V да се обособят глави и създаде единна
непрекъсната номерация на главите в целия закон.
2. Да се прегледа ЗКИР, за да се отразят в него последиците от
предлаганите изменения и допълнения със ЗИДЗКИР върху останалите
текстове на закона.
3. Законопроектът съдържа много препращания към текстове на
действащия ЗКИР и към разпоредбите на ЗИДЗКИР. Тази правна техника
ще затруднява процеса на правоприлагането на значителна част от
нормите.
4. Особено сериозно внимание да се обърне на “Преходните и
заключителни разпоредби” в ЗИДЗКИР, в които се съдържат много
изменения и на други закони и различни срокове за влизане в сила на
целия закон и отделни негови разпоредби.
II. КОНКРЕТНИ БЕЛЕЖКИ
5. В § 1, чл. 2, ал. 2, т. 1 предлагаме да придобие следната
редакция:
“1. данни за местоположението, границите и размерите на
недвижимите имоти, за техните собственици и носителите на вещни
2
права върху недвижимите имоти, както и за актовете, от които те черпят
правата си.”
6. Като се има предвид важността на правото на ползване
предлагаме то изрично да се добави в чл. 2, ал. 2, т. 2.
7. По § 2, чл. 5.
Чрез прередактирането на нормата отпада разпоредбата в
действащия ЗКИР (чл. 5, ал. 2), която предвижда, че съдията по
вписванията разпорежда извършването на вписванията в партидите на
недвижими имоти, които се намират на територията на съответния
съдебен район.
8. В законопроекта трябва по-ясно да се проведе разделянето на
двете функции: на съдията по вписванията, които се запазват като
властнически функции, и техническите по отразяването на вписването в
имотния регистър. При “разделянето” на тези две функции съществува
опасност да се създадат трудности за гражданите и правна несигурност в
осъществяването на вписванията в имотния регистър. В закона трябва да
се предвидят правни гаранции за това и изрично да се запазят функциите
на съдията по вписванията.
9. В чл. 5, ал. 2 думата “упражнява” да отпадне.
10. Предлагаме чл. 7, ал. 2 да придобие следната редакция:
“(2) Министърът на правосъдието ръководи и контролира
цялостната дейност във връзка с имотния регистър.”
11. В § 7, чл. 11, ал. 3 предлагаме да придобие следната редакция:
“(3) Изпълнителен директор е лице, което:”
3
12. В § 7, чл. 11, ал. 4 трябва да бъде съгласувана с Комисията по
бюджет и финанси. В Закона за устройството на държавния бюджет е
предвиден редът за разходване на бюджетните средства. Отклонения на
средства по предвидения в чл. 11, ал. 4 ЗИДЗКИР може да наруши
сериозно изпълнението на бюджета.
13. В § 8, чл. 12, т. 9 думата “администратор” да бъде заменена с
българската дума “управлява”.
14. Изразът “които са планирани в собствения й бюджет за
съответната година” в чл. 12, т. 9, предлагаме да отпадне. Глоби и
имуществени санкции нито е възможно, нито е морално да бъдат
планирани.
15. В § 10, чл. 21, ал. 2 предлагаме да придобие следната редакция:
“(2) В случаите по ал. 1, т. 5 лицето се лишава от правоспособност
за срок от 1 до 3 години.”
Мотиви: трябва да бъдат градирани нарушенията, за които лицето
може да бъде лишено от правоспособност. Ако всяко лишаване от
правоспособност бъде свързано с конкретното нарушение, точният размер
на определеното наказание “лишаване от правоспособност от 1 до 3
години” ще бъде резултат на усмотрението на наказващия орган, и
следователно, в значителна степен произволно.
16. В § 13, чл. 33, ал. 2 “условията за обмен на данни” трябва да се
определят в закона. Това са важни въпроси. Те се отнасят до същността на
уредбата и компетентността за извършване на съответната дейност.
Тяхното място съгласно чл. 3, ал. 1 ЗНА е в закона, а не в под нормативен
акт. Тук трябва да се създадат 1-2 нови текста, които уреждат условията
за осъществяване на тази дейност. “Редът за обмен на данни” може да
бъде уреден в подзаконов акт - наредба на Министерския съвет.
4
17. По § 18, чл. 41, ал. 2.
Ако чл. 2, ал. 2, т. 1 се измени в предложения по-горе смисъл, това
да намери отражение и тук, като се отнесе за всички вещни права.
18. По § 23, чл. 49, ал. 4: предлагаме в израза “непосредствено на
съседните на тях имоти” да отпадне думата “непосредствено”, тъй като
във вещното право имотите не могат да бъдат непосредствено и
опосредено съседни.
19. По § 23, чл. 49, ал. 4: предлагаме да се допълни с пояснение, че
заповедта се обжалва “по реда на ал. 2”. А в ал. 2 се съдържа препращане
към ЗАП. Препращането към ЗАП означава, че се включва както
административното, така и съдебното обжалване.
20. В § 24, чл. 49а, ал. 3 да се прецизира нормата, като се
конкретизира какво означава думата “съответно”. Сега то може да
означава одобряването на приетата кадастрална карта и кадастрални
регистри: със заповед на началника на службата по кадастъра, утвърдена
от изпълнителния директор на Агенцията по кадастъра; със заповед само
и единствено на всеки един от тях; със заповед на двамата едновременно;
с отделна заповед на всеки един от тях.
21. В § 25, чл. 52, ал. 6 предлагаме да не се отменя.
22. По § 27: да се синхронизира номерацията на “Глава седма “а” с
номерацията на действащия ЗКИР.
23. Една обща бележка по Глава седма “а”. Тъй като тази глава и
създадената с нея Агенция по вписванията е симетрична на главата за
Агенцията по кадастъра при МРРБ предлагаме тя да се структурира както
и Агенцията по кадастъра. И бележките, които бяха направени за
5
Агенцията по кадастъра съответно да се имат предвид и при Агенцията по
вписванията.
24. По § 27, чл. 58б:
а) в т. 4 да се прецени дали е възможно заснемането на партидите
заедно с приложените към тях документи. Сканирането им е много
трудоемка и скъпа дейност. Заема много памет на компютъра и изисква
много мощни компютри. Законът не трябва да предвижда неща, които не
могат да се реализират;
б) точка 6 предлагаме да придобие следната редакция:
“6. управлява приходите от таксите събирани по този закон, които
са планирани в собствения й бюджет за съответната година.”
в) предлагаме т. 7 да отпадне. Не може с правилника да се възлагат
функции, които не са предвидени в закона.
25. В § 27, чл. 58в, ал. 2 предлагаме да придобие следната
редакция:
“(2) Изпълнителен директор е лице, което:”
Предлагаме т. 1 и 2 да бъдат обединени в един текст, който за
придобие следната редакция:
“1. е завършило виеше юридическо образование и е придобило
юридическа правоспособност;”
В т. 3 стажът да бъде увеличен на 5 години.
26. По § 27, чл. 58г.
Предлагаме в закона, а не в устройствения правилник, както това
сега е предвидено в законопроекта, да се уредят основните положения на
дейността на Агенцията, защото това са важни въпроси и съгласно чл. 3,
ал. 1 ЗНА тяхното място е в закона, а не в под нормативен акт, какъвто е
устройствения правилник. В устройствения правилник могат да се уредят
6
структурата, организацията на работата и съставът на Агенцията по
вписванията.
27. Предлагаме част IV да отпадне. Тя включва само два члена - 94
и 95. Член 95 се предлага да бъде отменен със законопроекта, а чл. 94,
който се отнася за финансирането, може да бъде отнесен в Общите
положения или на друго подходящо място.
28. По § 38 предлагаме примерно следната редакция:
“Създава се § 4а в Преходните и заключителните разпоредби на
Закона за кадастъра и имотния регистър.”
29. Параграф 4а, ал. 3 (нова) ще създаде много затруднения в
практиката, защото ако договорът за изработване на кадастрални планове
е възложил това изработване до 31 декември 2000 година, това означава,
че плановете ще бъдат изработени по старите законови правила.
30. По § 48:
Едномесечният срок, който е предвиден за одобряването на
образци на комбинирана скица за пълна или частична идентичност на
границите на поземлен имот е твърде кратък и предлагаме да се удължи.