Парламентарни комисии
Kомисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство
Kомисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство
17/01/2003 първо гласуване
Становище
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
устройство на територията N 202-01-75, внесен от
Министерски съвет на 04.11.2002 г.
Становище
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
устройство на територията N 202-01-75, внесен от
Министерски съвет на 04.11.2002 г.
Комисията по местно самоуправление, регионална политика и
благоустройство на свои редовни заседания, проведени на 4 и 11 декември
2002 г., обсъди внесения от Министерски съвет проект на закон за изменение и
допълнение на Закона за устройство на територията.
На заседанието присъстваха представители на Министерство на
регионалното развитие и благоустройството, Дирекция за национален
строителен контрол, Камара на архитектите в България, Съюз на архитектите в
България и др.
Със законопроекта се цели усъвършенствуване на правната уредба,
свързана с устройството на територията и подобряване на инвестиционния
климат в Република България чрез премахване или опростяване на
съществуващи режими и процедури, свързани с разрешаване и реализиране на
строителството. С предлаганите промени се предвижда конкретизиране на
нормите на закона, визиращи статута и правомощията на органите на държавата
и местната власт по устройство на територията. Предлага се известно
редуциране на състава на общинските експертни съвети с цел повишаване
оперативността и ефективността на работата им. Въвежда се конкретна правна
уредба относно проектирането, финансирането и изграждането на обектите на
техническата инфраструктура, каквато досега липсваше в закона. Предлага се
по-пълна регламентация на възлагането, изработването и съгласуването на
устройствените планове, като и тук се преодоляват някои празноти в
законодателството. Разумно се редуцира кръгът на заинтересуваните лица при
обявяване и съобщаване на подробните устройствени планове, като се
предвижда и ускоряване на процедурите по тяхното обявяване. Отново се
възприема принципът, че обжалването на подробния устройствен план спира
прилагането му само в частите, за които то се отнася. Предлага се
категоризиране на строежите в 6 групи в зависимост от тяхната значимост и
рисковете при експлоатацията им. Едновременно с това се въвежда облекчаване
на процедурите по съгласуване и одобряване на инвестиционните проекти и
разрешаване на строителството за всички категории строежи. Съгласуването на
инвестиционните проекти от държавните контролни органи се трансформира в
оценяване на съответствието на проектната документация с нормативните
изисквания към строежите, от лица, притежаващи съответната компетентност и
правоспособност - консултанти и проектанти в зависимост от категорията на
строежа. Предлага се и облекчаване на процедурите по въвеждане в
експлоатация на строежите. Възприет е принципът, че държавно приемане и
разрешаване за въвеждане в експлоатация се изисква само за най-значимите
категории строежи. За останалите строежи се предвижда издаване на
удостоверения от кмета на общината. Конкретизирани и точно разпределени са
правата и отговорностите на държавните и общинските органи по
предотвратяване констатиране и премахване на незаконното строителство. Дава
се възможност някои съществени отклонения от одобрените строителни книжа
да бъдат отстранени в процеса на строителството, чрез предписания на
общинските контролни служби, без допуснатите нарушения да се квалифицират
като незаконно строителство. Със законопроекта се предвижда и значително
увеличаване на глобите и санкциите за нарушаване разпоредбите на закона,
както и диференциране на административно-наказателната отговорност.
Комисията е на мнение, че законопроектът предлага удачни решения по
проблемите, свързани с устройството на територията. С приемането на закона
ще се създадат предпоставки за чувствително съкращаване процеса на
разрешаване и въвеждане в експлоатация на новото строителство, за
повишаване качеството на инвестиционните проекти, за постигате на по- пълно
съответствие на извършеното строителство с изискванията за надеждност на
строителните конструкции, пожарните, санитарно-хигиенните, екологичните и
други изисквания към строежите. В този смисъл, предлаганите промени ще
доведат до постигане на целите, които си е поставил вносителят на
проектозакона.
Изхождайки от гореизложеното, Комисията по местно самоуправление,
регионална политика и благоустройство с 10 гласа“за”, 0 гласа “против” и 4
гласа “въздържал се” реши да предложи на Народното събрание, внесеният от
Министерски съвет законопроект за изменение и допълнение на Закона за
устройство на територията да бъде приет на първо гласуване.