Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство
Kомисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство
17/01/2003 първо гласуване

    Становище
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
    устройство на територията N 202-01-75, внесен от
    Министерски съвет на 04.11.2002 г.
    Становище
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
    устройство на територията N 202-01-75, внесен от
    Министерски съвет на 04.11.2002 г.
    Комисията по местно самоуправление, регионална политика и
    благоустройство на свои редовни заседания, проведени на 4 и 11 декември
    2002 г., обсъди внесения от Министерски съвет проект на закон за изменение и
    допълнение на Закона за устройство на територията.
    На заседанието присъстваха представители на Министерство на
    регионалното развитие и благоустройството, Дирекция за национален
    строителен контрол, Камара на архитектите в България, Съюз на архитектите в
    България и др.
    Със законопроекта се цели усъвършенствуване на правната уредба,
    свързана с устройството на територията и подобряване на инвестиционния
    климат в Република България чрез премахване или опростяване на
    съществуващи режими и процедури, свързани с разрешаване и реализиране на
    строителството. С предлаганите промени се предвижда конкретизиране на
    нормите на закона, визиращи статута и правомощията на органите на държавата
    и местната власт по устройство на територията. Предлага се известно
    редуциране на състава на общинските експертни съвети с цел повишаване
    оперативността и ефективността на работата им. Въвежда се конкретна правна
    уредба относно проектирането, финансирането и изграждането на обектите на
    техническата инфраструктура, каквато досега липсваше в закона. Предлага се
    по-пълна регламентация на възлагането, изработването и съгласуването на
    устройствените планове, като и тук се преодоляват някои празноти в
    законодателството. Разумно се редуцира кръгът на заинтересуваните лица при
    обявяване и съобщаване на подробните устройствени планове, като се
    предвижда и ускоряване на процедурите по тяхното обявяване. Отново се
    възприема принципът, че обжалването на подробния устройствен план спира
    прилагането му само в частите, за които то се отнася. Предлага се
    категоризиране на строежите в 6 групи в зависимост от тяхната значимост и
    рисковете при експлоатацията им. Едновременно с това се въвежда облекчаване
    на процедурите по съгласуване и одобряване на инвестиционните проекти и
    разрешаване на строителството за всички категории строежи. Съгласуването на

    инвестиционните проекти от държавните контролни органи се трансформира в
    оценяване на съответствието на проектната документация с нормативните
    изисквания към строежите, от лица, притежаващи съответната компетентност и
    правоспособност - консултанти и проектанти в зависимост от категорията на
    строежа. Предлага се и облекчаване на процедурите по въвеждане в
    експлоатация на строежите. Възприет е принципът, че държавно приемане и
    разрешаване за въвеждане в експлоатация се изисква само за най-значимите
    категории строежи. За останалите строежи се предвижда издаване на
    удостоверения от кмета на общината. Конкретизирани и точно разпределени са
    правата и отговорностите на държавните и общинските органи по
    предотвратяване констатиране и премахване на незаконното строителство. Дава
    се възможност някои съществени отклонения от одобрените строителни книжа
    да бъдат отстранени в процеса на строителството, чрез предписания на
    общинските контролни служби, без допуснатите нарушения да се квалифицират
    като незаконно строителство. Със законопроекта се предвижда и значително
    увеличаване на глобите и санкциите за нарушаване разпоредбите на закона,
    както и диференциране на административно-наказателната отговорност.
    Комисията е на мнение, че законопроектът предлага удачни решения по
    проблемите, свързани с устройството на територията. С приемането на закона
    ще се създадат предпоставки за чувствително съкращаване процеса на
    разрешаване и въвеждане в експлоатация на новото строителство, за
    повишаване качеството на инвестиционните проекти, за постигате на по- пълно
    съответствие на извършеното строителство с изискванията за надеждност на
    строителните конструкции, пожарните, санитарно-хигиенните, екологичните и
    други изисквания към строежите. В този смисъл, предлаганите промени ще
    доведат до постигане на целите, които си е поставил вносителят на
    проектозакона.
    Изхождайки от гореизложеното, Комисията по местно самоуправление,
    регионална политика и благоустройство с 10 гласа“за”, 0 гласа “против” и 4
    гласа “въздържал се” реши да предложи на Народното събрание, внесеният от
    Министерски съвет законопроект за изменение и допълнение на Закона за
    устройство на територията да бъде приет на първо гласуване.
    Форма за търсене
    Ключова дума