Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство
Kомисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство
14/07/2003 второ гласуване

    П-ро гласуване
    ДОКЛАД
    от РЕМЗИ ОСМАН - Председател на Комисията по местно самоуправление,
    регионална политика и благоустройство
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местното
    самоуправление и местната администрация № 354-03-20
    Проект!
    П-ро гласуване
    ДОКЛАД
    от РЕМЗИ ОСМАН - Председател на Комисията по местно самоуправление,
    регионална политика и благоустройство
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за местното
    самоуправление и местната администрация № 354-03-20
    Проект!
    ЗАКОН
    за изменение и допълнение на Закона за местното самоуправление и
    местната администрация
    (Обнародван, ДВ, бр. 77 от 17 септември 1991 г., изм., бр. 24 от 14 март 1995 г., бр. 49 от 30 май 1995 г.,
    бр. 65 от 21 юли 1995 г., бр. 90 от 24 октомври 1996 г., бр. 122 от 19 декември 1997 г., бр. 33 от 24 март 1998 г., бр.
    130 от 5 ноември, 1998 г., бр. 154 от 28 декември 1998 г. (*), бр. 67 от 27 юли 1999 г., бр. 69 от 3 август 1999 г., в сила
    от 3 август 1999 г., бр. 26 от 29 март 2000 г., бр. 85 от 17 октомври 2000 г., бр. 1 от 2 януари 2001 г., в сила от 31
    март 2001 г., бр. 28 от 19 март 2002 г., бр. 45 от 30 април 2002 г., бр. 119 от 27 декември 2002 г., в сила от 1 януари
    2003 г.) .
    § 1. В чл. 2 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Ал. 1 се изменя така:



    “(1) Общината е основната административно-териториална единица, в която се осъществява
    местното самоуправление”.
    2. В ал. 4 на края се добавя “на кметства”.
    3. Създава се нова ал. 5 със следното съдържание:
    “(5) В Столичната община и в градовете с районно деление се избират кметове на райони.”
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    1. В §1, т. 1 и 3 да отпаднат.
    2. Ал. 4 се изменя така:
    “(4) В районите се избират кметове на райони, а в кметствата - кметове на кметства. ”
    Комисията не подкрепя предложението по т. 1 и подкрепя по принцип предложението
    по т. 2.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    В чл. 2, ал. 4 накрая се добавя "на кметства”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 1.
    § 2. Член 3 се отменя.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    §2 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 2.
    § 3. В чл. 4 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Ал. 1 се изменя така:
    “(1) При създаване на нова община изборите за общински съвет и кмет на общината се
    произвеждат в тримесечен срок от обнародването на указа на Президента на Републиката”.
    2. В ал. 2 след думата “кмет” са добавя “на общината”.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 3.
    § 4. Член 5 се отменя.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    § 4 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 4 да отпадне.
    2



    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 4.
    § 5. Член 7 се отменя.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 5 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 5.
    § 6. В чл. 9 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите “Административно-териториалните единици” се заменят с Общините”.
    2. В ал. 3:
    а) думите “има право да” се заличават;
    б) в т. 4 думите “както и да” се заличават;
    в) в т. 5 след думата “определени” се добавя “със закон и”.
    Предложение на н.п. Александър Арабаджиев:
    В чл. 9 се създава нова ал. 5:
    “(5) Регионални сдружения (обединения) на общини могат да се създават и за общо
    извършване на определени функции или дейности. Редът за създаване на тези обединения се
    определя в закона по ал. 3, т. 5. ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    В §6,т. 2, букви “а” и “б” да отпаднат.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на § 6:
    “§ 6. В чл. 9 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите “Административно-териториалните единици” се заменят с
    Общините”.
    2. В ал. 3, т. 5 след думата “определени” се добавя “със закон и”.
    § 7. В чл. 10, ал. 2 думата “окръжния” да отпадне.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    § 7 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    3



    § 7 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителите и предлага следната
    редакция на § 7:
    “§ 7. В чл. 10, ал. 2 думите “окръжния съд” се заменят със “съда”.
    § 8. Член 11 се отменя.
    Предложение на н.п. Любен Корнезов:
    § 8 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    § 8 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 8 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 8.
    § 9. В чл. 12 в края се добавя “с изключение на случаите, в които административният център
    е разположен в друга община, на която дава това наименование”.
    Предложение на н. п. Любен Корнезов:
    §9 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 9.
    § 10. В чл. 13 думите “живеят на територията й и са записани в регистрите на населението”
    се заменят с “имат постоянен адрес на територията й”.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    § 10 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п, Борислав Ралчев:
    § 10 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 10.
    § 11. Член 15 се изменя така:
    4



    “Чл.15. Общинският съвет може да създава служби на общинската
    администрация в отделни райони, кметства и населени места или в части от тях и
    определя функциите и задачите им.”
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    В чл. 15 думите “и задачите ” се заличават.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н.ги Борислав Ралчев:
    §11 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция
    на § 11:
    § 11. Член 15 се изменя така:
    “Чл. 15. Общинският съвет може да създава служби на общинската администрация в
    отделни райони, кметства, населени места или в части от тях и определя функциите им.”
    § 12. Член 17 се изменя така:
    “Чл. 17 (1) Местното самоуправление се изразява в правото и реалната възможност на
    гражданите и избраните от тях органи да решават самостоятелно всички въпроси от местно
    значение, които законът е предоставил в тяхна компетентност.
    (2) Гражданите участват в управлението на общината както чрез избраните от тях органи,
    така и непосредствено чрез референдум и общо събрание на населението.
    (3) Местен референдум и общо събрание на населението се свикват и произвеждат при
    условия и по ред, определени със закон.
    (4) Разходите за произвеждането на местен референдум и общо събрание на населението се
    поемат от общинския бюджет.
    (5) Разходите за произвеждане на местен референдум по инициатива на държавен орган се
    поемат от държавния бюджет.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    § 12 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    В чл. 17, ал. 5 се изменя така:
    (5) Разходите за произвеждане на местен референдум по инициатива на държавен орган
    се поемат от държавния бюджет.
    Комисията подкрепя предложението.
    5



    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция
    на § 12:
    § 12. Член 17 се изменя така:
    “Чл. 17 (1) Местното самоуправление се изразява в правото и реалната възможност на
    гражданите и избраните от тях органи да решават самостоятелно всички въпроси от местно
    значение, които законът е предоставил в тяхна компетентност в сферата на:
    1. общинското имущество, общинските предприятия, общинските финанси, данъци и
    такси, общинската администрация;
    2. устройството и развитието на територията на общината и на населените места в нея;
    3. образованието;
    4. здравеопазването;
    5. културата;
    6. благоустрояването и комуналните дейности;
    7. социалните услуги;
    8. опазването на околната среда и рационалното използване на природните ресурси;
    9. поддържането и опазването на културни, исторически и архитектурни паметници;
    10. развитието на спорта, отдиха и туризма.
    (2) Гражданите участват в управлението на общината както чрез избраните от тях
    органи, така и непосредствено чрез референдум и общо събрание на населението.
    (3) Местен референдум и общо събрание на населението се свикват и произвеждат при
    условия и по ред, определени със закон.
    (4) Разходите за произвеждането на местен референдум и общо събрание на
    населението се поемат от общинския бюджет.
    (5) Разходите за произвеждане на местен референдум по инициатива на държавен
    орган се поемат от държавния бюджет.
    § 13. Предложение на Марина Дикова и група народни представители:
    Чл. 19, ал. 1 се изменя така:
    “(1) Броят на общинските съветници се определя, както следва:
    1. при население на общината до 10 000 души - 11 съветници;
    2. при население на общината до 20 000 души - 13 съветници;
    3. при население на общината до 30 000 души - 17 съветници;
    4. при население на общината до 50 000 души - 21 съветници;
    5. при население на общината до 75 000 души - 25 съветници;
    6. при население на общината до 100 000 души - 29 съветници;
    7. при население на общината до 160 000 души - 31 съветници;
    8. при население на общината над 160 000 души - 37 съветници;
    9.за Столичната община - 43 съветници.”
    6



    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на Екатерина Михайлова и група народни представители:
    В член 19 се правят следните изменения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    (1) Броят на общинските съветници се определя, както следва:
    1. при население на общината до 6000 души - 7 съветника;
    2. при население на общината от 6001 до 20000 души -11 съветника;
    3. при население на общината от 20001 до 40000 души - 17 съветника;
    4. при население на общината от 40001 до 100000 души - 29 съветника;
    5. при население на общината от 100001 до 160000 души - 41 съветника;
    6. при население на общината над 160000 души - 51 съветника;
    7. за Столична община — 61 съветника.
    2. В ал.3 текста след “в тях” се заменя е “по данни на Националния статистически институт.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков:
    В чл. 19, cm. 1 се изменя така:
    “(1) Броят на общинските съветници се определя, както следва:
    1. при население на общината до 6 000 души - 9 съветника;
    2. при население на общината до 12 000 души- 11 съветника;
    3. при население на общината до 24 000 души — 15 съветника;
    4. при население на общината до 48 000 души - 21 съветника;
    5. при население на общината до 100 000 души -31 съветника;
    6. при население на общината до 160 000 души -37 съветника;
    7. при население на общината над 160 000 души -47 съветника. ”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Ваня Цветкова, Борислав Владимиров и Людмил Симеонов:
    В чл. 19, cm. 1 се правят следните изменения:
    1. Точка 1 се изменя така:
    “1. при население на общината до 10 000 души - 13 съветници; ”
    2. Точка 2 се изменя така:
    “2. при население на общината до 20 000 души -15 съветници; ”
    3. Точка 3 се изменя така:
    “3. при население на общината до 30 000 души - 19 съветници; ”
    4. Точка 4 се изменя така:
    “4. при население на общината до 50 000 души - 23 съветници; ”
    7



    5. Точка 5 се изменя така:
    “5. при население на общината до 75 000 души - 27 съветници; ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Йордан Нихризов:
    § 13 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Любен Корнезов:
    § 13 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    § 13 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 13 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага § 13 да отпадне.
    § 14. В чл. 20 думите “във връзка с осъществяването на дейностите по чл. 11, както и на
    други дейности, определени със закон” се заличават.
    Предложение на н.п. Любен Корнезов:
    § 14 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    § 14 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 14 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на § 14, който става § 13:
    “§ 13. В чл. 20 думите “по чл. 11” се заменят с “ по чл. 17”.
    § 15. В чл. 21 се правят следните изменения и допълнения:
    8



    1. В ал. 1:
    а) точка 2 се изменя така:
    “2. одобрява структурата на общинската администрация по предложение на кмета на
    общината”;
    б) т. 4 се отменя;
    в) в т. 5 се добавя “и средствата за работна заплата на персонала от общинския бюджет по
    предложение на кмета на общината”;
    г) в т. 6 след думата “приема” се добавя “и изменя”;
    д в т. 8 думата “стопанисване” се заменя с “управление”;
    е) в т. 9 думите “своите представители” се заменят с “представителите на общината”;
    ж) в т. 15 след думата “чужбина” се поставя запетая, а думите “и определя своите
    представители” се заменят с “както и в други юридически лица с нестопанска цел и определя
    представителите на общината”;
    з) в т. 18 се добавя изречение второ: “Решението се утвърждава от областния управител.”
    2. В ал. 2 думата “задачи с” се заменя с “въпроси от”.
    3. Алинея 3 се изменя така:
    “(3) Общинският съвет приема правилник за организацията и дейността на общинския
    съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация”.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    1. В чл. 21, ал. 1, букви “а”, “б” и “в” да отпаднат.
    2. В чл. 21, ал. 1, т. 4 изразът “а в Столична община и градовете с районно деление — и
    кметове на райони ” се заличава.
    3. в буква “ж” накрая се добавя “в тях”.
    4. буква “з ” да отпадне.
    6. точка 3 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението по т. 3 и 4 и не подкрепя останалите предложения.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    В чл. 21, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. т. 2 се изменя така:
    “2. определя структурата на общинската администрация и средствата за работна
    заплата на персонала от общинския бюджет по предложение на кмета на общината. ”
    2. в т. 5 в края се добавя “по предложение на кмета на общината”;
    3. в т. 8 думата “стопанисване " се заменя с “управление
    4. в т. 9 думите “своите представители” се заменят с “представителите на
    общината”;
    9



    5. в т. 15 след думата “чужбина” се поставя запетая, а думите “и определя своите
    представители се заменят с “както и в други юридически лица с нестопанска цел и
    определя представителите на общината
    Комисията подкрепя предложението по принцип и предлага следната редакция на
    § 15, който става § 14:
    § 14. В чл. 21 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1:
    а) точка 2 се изменя така:
    “2. одобрява структурата на общинската администрация по предложение на кмета на
    общината”;
    б) т. 4 се изменя така:
    ”4. избира и освобождава кметовете на райони в Столичната община и в градовете с
    районно деление;”
    в) в т. 5 се добавя “и средствата за работна заплата на персонала от общинския
    бюджет по предложение на кмета на общината”;
    г) в т. 6 след думата “приема” се добавя “и изменя”;
    д в т. 8 думата “стопанисване” се заменя с “управление”;
    е) в т. 9 думите “своите представители” се заменят с “представителите на общината”;
    ж) в т. 15 след думата “чужбина” се поставя запетая, а думите “и определя своите
    представители” се заменят с “както и в други юридически лица с нестопанска цел и определя
    представителите на общината”;
    2. В ал. 2 думата “задачи с” се заменя с “въпроси от”.
    3. Алинея 3 се изменя така:
    “(3) Общинският съвет приема правилник за организацията и дейността на
    общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация”.
    Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Васил Маринчев:
    Създава се нов § 15а:
    § 15а. Създава се чл. 21а:
    “Чл. 21а. (1) Общинският съвет може да избира обществен посредник.
    (2) Общественият посредник съдейства за спазване правата и законните интереси на
    гражданите пред органите на местното самоуправление и местната администрация.
    (3) Организацията и дейността на обществения посредник се уреждат с правилник,
    приет от общинския съвет. ”
    Комисията подкрепя предложението за създаване на нов § 15а, който става § 15:
    § 15. Създава се чл. 21а:
    “Чл. 21а. (1) Общинският съвет може да избира обществен посредник.
    10



    (2) Общественият посредник съдейства за спазване правата и законните интереси на
    гражданите пред органите на местното самоуправление и местната администрация.
    (3) Организацията и дейността на обществения посредник се уреждат с правилник,
    приет от общинския съвет.”
    § 16. В чл.22, ал. 1 се изменя така:
    “(1) Общинският съвет приема правилници, наредби, решения и инструкции по въпроси от
    местно значение, които се изпращат на областния управител и на кмета на общината в седемдневен
    срок Актовете на общинския съвет се оповестяват на населението по ред и начин, определени в
    Правилника по чл.21, ал.3. Нормативните актовете на общинския съвет се обнародват в местния
    печат.”
    Предложение на н.п. Панайот Ляков:
    В чл. 22, ал. 1 след думата “печат ” се добавя “и въвеждане за постоянен достъп чрез
    Интернет”.
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Предложение на н.п. Емил Кошлуков:
    В чл. 22, ал. 1 се изменя така:
    “(1) Общинският съвет приема правилници, наредби, решения и инструкции по въпроси от
    местно значение, които се изпращат на областния управител в седемдневен срок. Всички актове
    на общинския съвет се довеждат до знанието на населението чрез средствата за масово
    осведомяване и въвеждане за постоянен достъп чрез интернет. Председателят на общинския
    съвет определя подходящо помещение в сградата на общината, където се съхраняват копия от
    актовете на общинския съвет, от последните 10 години на хартиен носител и се осигурява достъп
    на желаещите граждани да ги четат на място в рамките на осемчасово работно време във всеки
    работен ден. На всеки гражданин, желаещ да получи копие от даден акт на общинския съвет се
    осигурява възможност за това срещу заплащане на копирането ”.
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    В чл. 22, ал. 1 след думите “областния управител" се добавя “и кмета на общината".
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на § 16:
    § 16. В чл. 22 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    11



    “(1) Общинският съвет приема правилници, наредби, решения и инструкции по
    въпроси от местно значение, които се изпращат на областния управител и на кмета на
    общината в седемдневен срок. Всички актове на общинския съвет се довеждат до знанието
    на населението чрез средствата за масово осведомяване и/или чрез интернет.”
    2. Създава се нова ал. 2:
    “(2) Кмета на общината определя подходящо помещение в сградата на общината,
    където се съхраняват копия от актовете на общинския съвет, от последните 10 години на
    хартиен носител и се осигурява достъп на желаещите граждани да ги четат на място в
    рамките на осемчасово работно време във всеки работен ден. На всеки гражданин, желаещ
    да получи копие от даден акт на общинския съвет се осигурява възможност за това срещу
    заплащане на копирането.”
    3. Досегашните ал. 2,3 и 4 стават ал. 3,4 и 5.
    § 17. В чл. 23 се правят следните изменения:
    1. Ал. 1 се изменя така:
    “(1) Първото заседание на новоизбрания общински съвет се свиква от областния управител
    и се провежда в 14-дневен срок от обявяването на резултатите от изборите”.
    2. В ал.2:
    а) точка 4 се отменя.
    б) създава се нова т. 5:
    “т. 5. по искане на кмета на общината”
    3. Ал. 4 се изменя така:
    “(4) В случаите по ал. 2, т. 2, 3, и 5 председателят на общинския съвет свиква заседание,
    което се провежда в седем дневен срок от внасяне на искането. След изтичането на този срок, ако
    заседанието не бъде свикано от председателя, то се свиква от вносителя на искането и се провежда в
    седем дневен срок от свикването”.
    .4. Ал. 5 се отменя.
    Предложение на н.п. Ваня Цветкова, Борислав Владимиров и Людмил Симеонов:
    В § 17, т. 2, б. “б” да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н. п. Михаил Миков:
    1. т. 2 да отпадне.
    2. в т. 4 думите “което се провежда” да отпаднат, в изречение второ след думата
    “искането ” се поставя точка и текста до края се заличава.
    3. ал. 5 се изменя така:
    12



    “(5) Общинският съвет провежда заседание за заместник-кметове на община в 14-дневен
    срок от конституирането си.
    Комисията подкрепя предложението по т. 1 и не подкрепя останалите предложения..
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 17 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на § 17:
    § 17. В чл. 23 се правят следните изменения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    “(1) Първото заседание на новоизбрания общински съвет се свиква от областния
    управител и се провежда в 14-дневен срок от обявяването на резултатите от изборите.”
    2. Алинеи 4 и 5 се изменят така:
    “(4) В случаите по ал. 2, т. 2, 3, и 4 председателят на общинския съвет свиква
    заседание, което се провежда в седем дневен срок от внасяне на искането. След изтичането на
    този срок, ако заседанието не бъде свикано от председателя, то се свиква от вносителя на
    искането и се провежда в седем дневен срок от свикването.
    (5) Общинският съвет провежда заседанието за избор на кметове на райони в
    Столичната община и в градовете с районно деление в 14-дневен срок от конституирането си.”
    § 18. В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1:
    а) думите “от общия брой на съветниците” се заменят с “на гласувалите съветници”;
    б) създава се изречение второ: “Ако на първия тур няма избран кандидат, втория тур се
    провежда между първите двама кандидати, получили най-много гласове.”
    2. Създават се нови ал. 2 и 3 със следното съдържание:
    “(2) Общинският съвет може да избере един или повече заместник-председатели на съвета.
    Условията и реда за избиране и правомощията на заместник-председателя се уреждат в правилника
    по чл. 21, ал. 3.
    (3) Правомощията на председателя на общинския съвет се прекратяват предсрочно при:
    1. подаване на оставка;
    2. трайна невъзможност или системно неизпълнение на задълженията си като председател за
    повече от три месеца с решение на общинския съвет, взето по реда на ал. 1.”
    3. Ал. 2 става ал. 4, като накрая се добавя “или от заместник-председател, ако има избран
    такъв.”
    Предложение на н.п. Йордан Нихризов:
    В чл. 24, ал. 1, буква “а” да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    13



    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    В т. 1, буква “а” да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:
    Създава се нова ал. 2:
    “(2) Пълномощията на председателя на общинския съвет се прекратяват:
    1. npu подаване на оставка;
    2. при трайна невъзможност ши системно неизпълнение на задълженията си като
    председател за повече от три месеца с решение на общинския съвет, по реда на cm. 1. ”
    2. Ал. 2 става ал. 3.
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Комисията предлага следната редакция на § 18:
    § 18. В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създават се нови ал. 2 и 3 със следното съдържание:
    “(2) Общинският съвет може да избере един или повече заместник-председатели на
    съвета. Условията и реда за избиране и правомощията на заместник-председателя се уреждат
    в правилника по чл. 21, ал. 3.
    (3) Правомощията на председателя на общинския съвет се прекратяват предсрочно
    при:
    1. подаване на оставка;
    2. трайна невъзможност или системно неизпълнение на задълженията си като
    председател за повече от три месеца с решение на общинския съвет, взето по реда на
    ал. 1.”
    2. Досегашната ал. 2 става ал. 4, като накрая се добавя “или от заместник-председател,
    ако има избран такъв.”
    § 19. В чл. 26 се правят следните изменения и допълнения:
    1. досегашния текст става ал. 1;
    2. създава се ал. 2 със следното съдържание:
    “(2) Председателят на общинския съвет има всички права по трудово правоотношение,
    освен тези, които противоречат или са несъвместими с неговото правно положение”.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    В чл. 26, ал. 1 след думата “съвет ” се добавя “може да”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    14



    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 19.
    § 20. В чл. 27 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 се създава изречение второ: “Ако в продължение на шест месеца общинският
    съвет не проведе заседание правомощията му се прекратяват и в тримесечен срок се произвеждат
    нови избори за общински съвет.”
    2. в ал. 4 след думата “съветниците” се поставя точка и текста до края се заличава.
    3. ал. 5 се отменя.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков:
    В чл. 27, ал. 1, изречение второ числото ‘‘шест ” се заменя с числото “три”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на § 20:
    § 20. В чл. 27 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 се създава изречение второ: “Ако в продължение на шест месеца общинският
    съвет не проведе заседание правомощията му се прекратяват и в тримесечен срок се
    произвеждат нови избори за общински съвет.”
    2. в ал. 4 след числото “20” се добавя “и по чл. 21а, ал. 1”, а след думата “съветниците”
    се поставя точка и текста до края се заличава.
    3. ал. 5 се отменя.
    § 21. Чл.28 се изменя така:
    “Чл.28 (1) Заседанията на общинския съвет са открити. По изключение общинският съвет
    може да реши отделни заседания да са закрити.
    (2) Гражданите могат да присъстват на заседанията на общинския съвет и неговите
    комисии, като заемат специално определените за тях места. По време на заседанията те са
    длъжни да спазват установения ред и могат да се изказват по ред и начин, определени в
    Правилника по чл.21, ал.3.
    (3) Гражданите могат да отправят питания и получават отговори по въпроси от
    компетентността на общинския съвет, кмета или общинската администрация и представляващи
    обществен интерес, по ред, начин и в срок, определени в правилника за организацията и дейността
    на общинския съвет.”
    Предложение на н.п. Панайот Ляков:
    В чл. 28 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 да отпадне изречение второ.
    2. В ал. 2 след думата “гражданите ” се добавя “и представители на неправителствени
    организации ” и текстът продължава.
    15



    3. B cm. 3 след думата “гражданите” се добавя “и неправителствените организации”, след
    думата “отправят" в скоби се добавя “(дават)”, след думата “питания” в скоби се добавя
    “(становища, предложения)”, а след думата “съвет” се добавя “ и в Закона за достъп до
    обществена информация
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Предложение на н.п. Емил Кошлуков:
    Чл. 28 се изменя така:
    “Чл. 28 (1) Заседанията на общинския съвет и неговите комисии са открити.
    (4) Гражданите и представители на неправителствени организации могат да
    присъстват на заседанията на общинския съвет и неговите комисии, като заемат специално
    определените за тях места. По време на заседанията те могат да се изказват като спазват
    установения ред.
    (5) Гражданите и неправителствените организации могат да отправят питания,
    становища, предложения от компетентността на общинския съвет, кмета или общинската
    администрация, представляващи обществен интерес и да получават отговори по ред, начин и в
    срок, определени в правилника за организацията и дейността на общинския съвет. ”
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Предложение на н.п. Александър Арабаджиев:
    В чл. 28 се правят следните допълнения:
    1. В ал. 2 след думата “гражданите ” се добавя израза “и членове на представители на
    юридически лица с нестопанска цел. ”
    2. В ал. 3 се създава ново изречение второ: “В същия правилник може да се предвиди, че по
    предложение на съответен брой граждани, общинския съвет е длъжен да постави на разглеждане
    повдигнат от тях въпрос от неговата компетентност. ”
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    В чл. 28, ал. 1 думата “публични ” се заменя с “открити”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на § 21:
    § 21. Чл. 28 се изменя така:
    “Чл. 28 (1) Заседанията на общинския съвет и на неговите комисии са открити. По
    изключение общинският съвет може да реши отделни заседания да са закрити.
    16



    (2) Гражданите могат да присъстват на заседанията на общинския съвет и на неговите
    комисии, като заемат специално определените за тях места. По време на заседанията те могат
    да се изказват като спазват установения ред.
    (3) Гражданите могат да отправят питания, становища и предложения от
    компетентността на общинския съвет, кмета или общинската администрация,
    представляващи обществен интерес и да получават отговори по ред, начин и в срок,
    определени в правилника по чл. 21, ал. 3.”
    § 22. В чл. 29а се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създава се ал. 2:
    “(2) В общинската администрация се назначават експерти, които да подпомагат и
    осигуряват работата на общинския съвет. Експертите се назначават от кмета на общината по
    предложение на председателя на общинския съвет.”
    Предложение на н.п. Панайот Ляков:
    В чл. 29а, нова ал. 2 след думите “работата на ” се добавя израза “общинските съветници,
    комисиите и ”.
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Комисията предлага следната редакция на § 22:
    § 22. В чл. 29а се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създава се ал. 2:
    “(2) В структурата на общинската администрация се създава звено, което подпомага и
    осигурява работата на общинския съвет. Служителите в звеното се назначават и
    освобождават от кмета на общината по предложение на председателя на общинския съвет.”
    § 23. В чл. 30, ал. 4 се правят следните изменения:
    1. в т. 4 думите “заместник-кмет, кметски наместник” се заличават, а след думата
    “общинска” се добавя “или областна”.
    2. в т. 5 числото “6” се заменя с числото “3”.
    Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Васил Маринчев:
    В чл. 30, ал. 4, т. 4 думите “ши областна” се заличават.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    1. В чл. 30, ал. 4, т. 4 след думата “общинска” се поставя “точка”, а останалия текст се
    заличава.
    17



    2. Точка 2 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    В чл. 30, ал. 4 се правят следните изменения и допълнения:
    1. т. 4 се изменя така:
    “4. при избирането му за народен представител, министър ши областен управител, при
    назначаването му за заместник-министър ши заместник-областен управител, при избирането му
    за кмет, заместник-кмет, кметски наместник ши при назначаването му на щатна длъжност в
    съответната общинска ши областна администрация, както и в бюджетна организация,
    финансирана от съответната община; ’’
    2. в т. 5 числото “6” се заменя с числото “3
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Комисията предлага следната редакция на § 23:
    § 23. В чл. 30, ал. 4 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Точка 4 се изменя така:
    “4. при избирането му за народен представител, министър, областен управител или
    кмет, при назначаването му за заместник-министър, заместник-областен управител,
    заместник-кмет, кметски наместник или на щатна длъжност в съответната общинска
    администрация, както и в бюджетна организация, финансирана от съответната община;”
    2. В т. 5 числото “6” се заменя с числото “3”.
    § 24. В чл. 32, ал. 2 числото “45” се заменя с числото “30”.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 24 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 24.
    § 25. В чл. 34 се правят следните изменения:
    1. Ал. 1,2иЗ се изменят така:
    “(1) Общинският съветник получава възнаграждение за участието си в заседанията на
    общинския съвет и на неговите комисии.
    (2) Размерът на възнаграждението на общинския съветник се определя с правилника по чл.
    21, ал. 3.”
    (3) За времето през което изпълнява задълженията си по този закон общинския съветник
    получава неплатен служебен отпуск, който се зачита за трудов стаж.
    2. Ал. 5 се изменя така:
    18



    “(5) Общинският съветник няма право да участва в ръководствата на общински търговски
    дружества (като директор или управител, заместник-директор, заместник-управител, или като
    контрольор, член на управителен, надзорен или контролен съвет, съвет на директорите), както и на
    организации, финансирани от бюджета на съответната община.”
    Предложение на Екатерина Михайлова и група народни представители
    В чл. 34, ал. 5 се изменя така:
    “(5) Общинският съветник не може да бъде управител (директор) и/или член на надзорен,
    управителен и/или контролен орган на търговско дружество с общинско и държавно участие. ”
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    1. В т. 1 (чл. 34, ал. 1) след думата "съветник” се добавя “може да”.
    2. Точка 2 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    В чл. 34, ал. 5 се изменя така:
    “(5) Общинският съветник няма право да участва в ръководствата на общински
    търговски дружества ( директор или управител, заместник-директор, заместник-управител, или
    като контрольор, на управителни, надзорни, контролни съвети, съвети на директорите), както
    и на организации, финансирани от бюджета на съответната община. ”
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Комисията предлага следната редакция на § 25:
    § 25. В чл. 34 се правят следните изменения:
    1. Алинеи 1,2 и 3 се изменят така:
    “(1) Общинският съветник получава възнаграждение за участието си в заседанията на
    общинския съвет и на неговите комисии.
    (2) Размерът на възнаграждението на общинския съветник се определя с правилника
    по чл. 21, ал. 3.”
    (3) За времето през което изпълнява задълженията си по този закон общинския
    съветник получава неплатен служебен отпуск, който се зачита за трудов стаж.
    2. Алинея 5 се изменя така:
    “(5) Общинският съветник няма право да участва в ръководствата на търговски
    дружества с общинско участие (като директор или управител, заместник-директор,
    заместник-управител, или като контрольор, член на управителен, надзорен или контролен
    съвет, съвет на директорите).”
    19



    § 26. В чл. 36 се правят следните изменения и допълнения:
    1. досегашният текст става ал. 1.
    2. създава се ал. 2:
    “(2) Ако общински съветник не участва в три поредни заседание на общинския съвет или в
    общо пет заседания на общинския съвет без уважителни причини, по предложение на председателя
    общинският съвет приема решение за прекратяване на неговите пълномощия.”
    Предложение на н.n. Панайот Ляков:
    В чл. 36, ал. 2 думата “пет ” се заменя с “шест ”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 26 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 26.
    § 27. В чл. 37 накрая се добавят думите “и по сватовство до втора степен включително”.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков:
    § 27 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 27.
    § 28. В чл. 38 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 думата “както” се заменя с “кметовете на райони”
    2. Ал. 3 се изменя така:
    “(3) В населените места, които не са административен център на кметство, кметът на
    общината може да назначи кметски наместници”.
    3. В ал. 4 след думите “кметовете на общини” се поставя запетая и се добавя “кметове на
    райони”.
    4. Създават се ал. 6 и 7:
    “(6) Кметовете на общини, райони и кметства имат всички права по трудово
    правоотношение, освен тези, които противоречат или са несъвместими с тяхното правно положение.
    (7) Кметът на общината определя със заповед заместник-кмет, който да изпълнява
    функциите му при негово отсъствие от общината.”
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    Точка 2 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    20



    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    В чл. 38 се създава нова ал. 6:
    “(6) Кметовете на общини и кметства имат всички права по трудово правоотношение, освен
    тези, които противоречат или са несъвместими с тяхното правно положение.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на § 28:
    § 28. В чл. 38 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 3 се изменя така:
    “(3) В населените места, които не са административен център на кметство, кметът на
    общината може да назначи кметски наместници.”
    2. В ал. 4 след думите “кметовете на общини” се поставя запетая и се добавя “кметове
    на райони”.
    3. Създават се ал. 6 и 7:
    “(6) Кметът на общината определя със заповед заместник-кмет, който да изпълнява
    функциите му при негово отсъствие от общината.
    (7) Кметовете на общини, райони и кметства имат всички права по трудово
    правоотношение, освен тези, които противоречат или са несъвместими с тяхното правно
    положение.”
    § 29. Чл. 38а се отменя.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 29 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага § 29 да отпадне.
    § 30. Чл. 39 се изменя така:
    “Чл. 39. Кметът на общината назначава за срока на мандата си един или повече заместник-
    кметове. Техните правомощия могат да бъдат прекратени предсрочно без предизвестие със заповед
    на кмета на общината”.
    Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Васил Маринчев:
    В чл. 39 в изречение първо точката се заменя със запетая и се добавя "в съответствие с
    одобрената структура на общинската администрация ”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    21



    § 30 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 30 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на § 30, който става § 29:
    § 29. Чл. 39 се изменя така:
    “Чл. 39. Кметът на общината назначава за срока на мандата си един или повече
    заместник-кметове в съответствие с одобрената структура на общинската администрация.
    Техните правомощия могат да бъдат прекратени предсрочно без предизвестие със заповед на
    кмета на общината”.
    § 31. Член 39а се отменя.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    В чл. 39а се правят следните изменения:
    1. Ал. 1 се изменя така:
    “(1) По предложение на кмета на общината, общинския съвет може да избере с тайно
    гласуване, с мнозинство повече от половината от броя на общинските съветници, кметски
    наместници ”.
    2. В ал. 2 думите “кметове на райони ” се заличават.
    3. В ал. 4 навсякъде в текста думите “кметове на райони” се заменят с “кметски
    наместници ”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 31 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага § 31 да отпадне.
    § 32. Чл. 39б се отменя.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 32 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 32, който става § 30.
    § 33. В чл. 41 се правят следните изменения и допълнения:
    22



    1. В ал. 1 преди думите “не могат” се добавя “и на райони”, а думите “участват в ръководни
    органи на политически партии” се заменят с “ръководят политически партии или техни структури”.
    2. В ал. 3, изречение второ думите “кметските наместници” се заменят с “населени места”.
    Предложение на н.n. Михаил Миков:
    1. В чл. 41, ал. 1 се добавя ново изречение първо: “За кмет и за заместник-кмет на
    общината могат да бъдат избирани лица, които имат най-малко средно образование. ’’
    Досегашното изречение първо става изречение второ с предложените промени.
    2. Ал. 2 се изменя така:
    “(2) Кметовете на общини и райони участват в заседанията на съответния общински или
    районен съвет с право на съвещателен глас.
    3. Точка 2 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 33 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 33, който става § 31.
    § 34. В чл. 42 се правят следните изменения и допълнения:
    1. в ал. 1 думите “на общини или кметства” се заличават
    2. в ал. 1, т. 2 се изменя така:
    “2. чрез референдум в общината, района или кметството”
    3. в т. 5 думата “местоживеенето” се заменя с “ постоянния адрес”, а след думата
    “общината” се добавя “района”.
    4. в т. 6 след думата “общината” се добавя “района”.
    5. създават се нови т. 7 и 8.
    “7. при избирането им за народни представители или министър, при назначаването за
    областен управител, заместник-министър или заместник- областен управител или когато заемат
    друга длъжност по трудово или служебно правоотношение;
    8. при нарушаване на забраните по чл. 41, ал. 1 с решение на Централната комисия за
    местни избори.”
    6. в ал. 2 думите “на общината или на кметството” и “на общината” се заличават”.
    Предложение на Владимир Цончев и група народни представители:
    В чл. 42, ал. 1, т. 2 думата “шест ” се заменя с “три ”, а думите “две трети ” се заменят с
    “три четвърти ”.
    23



    Комисията подкрепя предложението в първата му част и не подкрепя предложението в
    останалата му част.
    Предложение на Сергей Станишев и група народни представители
    В чл. 42, ал. 1, т. 8 се изменя така:
    “8. при нарушаване на забраните по чл. 41, ал. 1 с решение на Общинския съвет, взето с
    обикновено мнозинство от общинските съветници. ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н. п. Панайот Ляков:
    В § 34, т. 2 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    1. Точка. 2 да отпадне.
    2. Точка 3 да отпадне.
    3. Точка 8 се изменя така:
    “8. при нарушаване на забраните по 41, ал. 1 - с решение на общински съвет, взето с
    обикновено мнозинство от общинските съветници. ”
    4. създава се нова ал. 3:
    “(3) При прекратяване пълномощията на кмет на район или на кметство, по решение на
    общинския съвет се назначава временно изпълняващ длъжността до произвеждане на избор. ”
    Комисията подкрепя предложението по т. 1 и не подкрепя предложението в останалата
    му част.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    В чл. 42, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 2 думата “шест ’’ се заменя с “три а думите “две трети ” се заменят с “три
    четвърти ”.
    2. Създава се нова т. 7;
    “7. при избирането му за народен представител, министър ши областен управител, при
    назначаването му за заместник-министър ши заместник- областен управител ши когото заеме
    длъжност по трудово ши служебно правоотношение ”.
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Комисията предлага следната редакция на § 34, който става § 32:
    § 32. В чл. 42, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 2 думата “шест” се заменя с “три”
    2. В т. 5 думата “местоживеенето” се заменя с “ постоянния адрес”.
    24



    3. Създават се нови т. 7 и 8.
    “7. при избирането му за народен представител, министър или областен управител,
    при назначаването му за заместник-министър или заместник- областен управител или когато
    заеме друга длъжност по трудово или служебно правоотношение;
    8. при нарушаване на забраните по чл. 41, ал. 1 - с решение на Общинската
    избирателна комисия.”
    § 35. Чл. 42а се отменя.
    Предложение на Сергей Станишев и група народни представители:
    В чл. 42а, ал. 2 и 3 да отпаднат.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    Навсякъде в текста изразът “кметове на райони” се заменя с “кметски наместници”.
    2. Точка 2 на чл. 42а, ал. 1 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 35 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага § 35 да отпадне.
    § 36. Чл. 42б се отменя.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 36 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 36, който става § 33.
    § 37. Чл. 42в се отменя.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    В чл. 42в изречение първо се изменя така: "При обективна невъзможност на кмета на
    общината, на района ши на кметството повече от три месеца да изпълнява функциите си,
    общинския съвет в 14-дневен срок избира заместник-кмет, ако няма определен такъв със заповед
    на кмета на общината, на района, на кметството, който да изпълнява функциите на съответния
    кмет. ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    25



    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 37 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 37, който става § 34.
    § 38. В чл. 44, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. в т. 3 след думите “от длъжност” се добавя “заместник-кметовете на общината, кметските
    наместници, ръководителите на звената на издръжка от общинския бюджет”.
    2. в т. 7 се създава изречение второ:
    “Изпраща на общинския съвет актовете си, издадени в изпълнение на неговите решения в
    седем дневен срок от издаването им”.
    3. създават се т. 16 и 17:
    “16. утвърждава устройствения правилник на общинската администрация;
    17. изпраща на областния управител и общинския съвет актовете си, свързани с
    управлението и разпореждането с общинска собственост в седемдневен срок от издаването им. До
    изтичането на този срок действия с тази собственост не могат да бъдат извършвани.”
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    Точка 3 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    В чл. 44, ал. 1 се създава нова т. 16:
    “16. изпраща на областния управител и общинския съвет актовете си, свързани с
    управлението и разпореждането с общинска собственост в седемдневен срок от издаването им.
    До изтичането на този срок не могат да бъдат изпълнявани действия с тази собственост . ”
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 38, който става § 35.
    § 39. Създава се нов чл. 44а:
    “Чл. 44а (1) За неизпълнение на заповед на кмета на общината по чл.44, ал. 1, т. 4 на
    виновните лица се налага глоба в размер до 500 лв. по реда на Закона за административните
    нарушения и наказания.
    (6) Актът, с който се констатира нарушението по предходната алинея се съставя от
    определен от кмета служител в общинската администрация.
    (3) Наказателното постановление се издава от областния управител и подлежи на обжалване
    по реда на Закона за Върховния административен съд.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    26



    В чл. 44а, ал. 3 израза “областния управител и подлежи на обжалване по реда на Закона за
    Върховния административен съд” се заменя с “кмета на общината по реда на Закона за
    административните нарушения и наказания и подлежи на обжалване по реда на Закона за
    административното производство. ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 39 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага § 39 да отпадне.
    § 40. В чл. 45 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думата “извършени” се заменя с “издадени”.
    2. В ал. 2 думите “смята, че” се заличават, след думите “7 дни” се добавя “от получаване на
    решението”, а след думите “отсрочващо действие” се добавя “и се разглежда от общинския съвет на
    следващото заседание”.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    В § 40 думата “кмет ” се заменя с думата “кметове ”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    В чл. 45, ал. 2 думите “смята, че” се заличават, след думите “7 дни” се добавя “от
    получаване на решението ”, а след думите “отсрочващо действие се добавя и се разглежда от
    общинския съвет на следващото заседание ”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 40, който става § 36.
    § 41. В чл. 46 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1, т. 4 думите “от общинския съвет” се заличават;
    2. Ал. 2 се изменя така:
    “(2) Кметът на района назначава за срока на мандата си един или повече заместник-кметове.
    Техните правомощия могат да бъдат прекратени предсрочно без предизвестие със заповед на кмета
    на района.”
    2. В ал. 3 думите “ал. 1” се заменят с “ал. 3”.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    В § 41, т. 1 и 2 да отпаднат.
    Комисията подкрепя предложението по т. 2 и не подкрепя предложението в останалата
    му част.
    27



    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 41 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на § 41, който става § 37:
    § 37. В чл. 46 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1, т. 4 думите “от общинския съвет” се заличават;
    2. В ал. 3 думите “ал. 1” се заменят с “ал. 3”.
    § 42. Чл. 46а се отменя.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    § 42 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 42 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага § 42 да отпадне.
    § 43. Чл. 47 се отменя.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 43 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 43, който става § 38.
    § 44.В чл. 48 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея думата “из” се заменя с “от”, а думите “в които
    могат да бъдат включени и други специалисти” се заличават.
    2. Създава се ал. 2:
    “(2) Общинските съветници не могат да участват в състава на повече от три постоянни
    комисии.”
    Предложение на н.п. Панайот Ляков:
    В § 44, т. 1 след предлога “от ” се добавя “членове на” и текстът продължава.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    § 44, т. 1 да отпадне.
    28



    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.n. Борислав Ралчев:
    В чл. 48 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал.1.
    2. Създава се ал. 2:
    “(2) Общинските съветници не могат да участват в състава на повече от три постоянни
    комисии. ’’
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 44, който става § 39.
    § 45. В чл. 49 след “постоянните” се добавя “и временните”.
    Предложение на н.п. Михаил Миков:
    В чл. 49, ал. 1 думата “постоянните ” се заличава, а думата “комисии ” се заменя с думата
    “комисиите
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 45 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 45, който става § 40.
    § 46. В чл. 52, ал. 5 и 6 се отменят.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 46 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 46, който става § 41.
    § 47. В чл. 54, ал. 3 думата “и други” се заличава.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков:
    В чл. 54, ал. 3 след думата “общински" се добавя израза “и предприятия с общинско
    участие ”.
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 47 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    29



    Комисията предлага следната редакция на § 47, който става § 42:
    § 42. В чл. 54, ал. 3 думата “и други” се заличава, а след думата “предприятия” се
    добавя “и търговски дружества с общинско участие”.
    Преходни и заключителни разпоредби
    § 48 (1) В едномесечен срок от влизането в сила на този закон общинските съвети приемат
    решение за привеждане на административно-териториалното устройство на общините в
    съответствие със закона.
    (2) До приемането на решението на общинския съвет в кметствата, които не отговарят на
    изискванията на чл. 16, т. 1 от Закона за административно-териториалното устройство на Република
    България към датата на влизане в сила на този закон, не провеждат избори за кмет на кметство.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 48 (1) В едномесечен срок от влизането в сила на този закон общинските съвети
    приемат решение за привеждане на административно-териториалното устройство на общините
    в съответствие със закона.
    (2) До приемането на решението на общинския съвет в кметствата, които не отговарят
    на изискванията по чл. 16, т. 1 от Закона за административно-териториалното устройство на
    Република България към момента на влизане в сила на този закон, не се произвеждат избори за
    кмет на кметство.
    Комисията подкрепя по принцип предложението, но счита, че мястото на подобна
    разпоредба е в Закона за административно-териториалното устройство на Република
    България и предлага § 48 да отпадне.
    § 49. Чл. 34, ал.1 и ал.2 влизат в сила от 01.01.2004 г.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 49 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага § 49 да отпадне.
    § 50. В чл. 32 от Закона за администрацията се правят следните изменения и допълнения:
    1. Ал. 2 се изменя така:
    30



    “(2) Областния управител може да отменя незаконосъобразните актове на кметовете на
    общини и да обжалва актовете на общинските съвети при условията и по реда на Закона за
    административното производство.
    3. В ал. 3 думите “и 2” се заличават.
    Предложение на н.n. Михаил Миков:
    § 50 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Борислав Ралчев:
    § 50 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 50, който става § 43.
    Комисията предлага да се създаде нов § 44:
    § 44. Законът влиза в сила след датата на произвеждане на местните избори през 2003г.
    Форма за търсене
    Ключова дума