Kомисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство
27/03/2003 първо гласуване
Становище
ОТНОСНО: Законопроект за регионалното развитие No 302-01-14, внесен от Министерски съвет на 28.02.2003 г.
Становище
ОТНОСНО: Законопроект за регионалното развитие No 302-01-14, внесен от Министерски съвет на 28.02.2003 г.
СТАНОВИЩЕ
ОТНОСНО: Законопроект за регионалното развитие No 302-01-14, внесен от Министерски съвет на 28.02.2003 г.
Комисията по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство, на две свои заседания, проведени на 19 и 20 март 2003 г., обсъди внесения от Министерски съвет законопроект за регионалното развитие No 302-01-14.
На заседанието присъстваха:
Г-и Валентин Церовски - министър на регионалното развитие и благоустройството, заместник министрите на регионалното развитие и благоустройството - г-жа Петя Гегова и г-н Савин Ковачев, г-жа Цвета Каменова - дирекция “Икономическа политика” на Министерски съвет, г-н Александър Хаджийски -председател на Национален статистически институт, г-жа Мария Юнакова от Министерство на земеделието и горите, представители на националното и регионални сдружения на общините в Република България, областни управители, кметове и др.
Законопроектът беше представен от името на вносителя от министър Валентин Церовски.
Предлаганият законопроект цели да уреди нормативната база за създаване на условия за устойчиво и балансирано развитие на районите в Република България и осигуряване условия за растеж на заетостта и доходите в районите със специфични проблеми, както и да създаде предпоставки за намаляване на различията в икономическото развитие на районите.
Предвижда се определянето на два вида територии, в чиито граници се концентрира провеждането на политика за регионално развитие. В законопроекта се предлага обособяването на райони за планиране с цел ефективно реализиране на стратегии, планове и програми за тяхното ускорено икономическо и социално развитие, съгласно критериите и изискванията на европейската статистика (Евростат), съответстващи на ниво NUTS II. В границите на областите се обособяват райони за целенасочено въздействие с цел подпомагане на икономическото и социалното им преструктуриране и преодоляване на неблагоприятното състояние, в което се намират. Регламентирана е системата от планови документи, чрез които се формира и провежда регионалната политика, които се съгласуват с устройствените схеми за съответната територия съгласно Закона за устройство на територията. Уредена е и материята, свързана с различните планови и оперативни документи, чрез които се реализира държавната политика за подпомагане на регионалното развитие, взаимовръзката помежду им, както и начина на реализацията им. Дефинирани са правомощията и функциите на органите, отговорни за формирането и провеждането на регионалната политика, както и на взаимоотношенията между тях. Създаването на специализирани дирекции в областните администрации в центровете на районите за планиране ще
създаде условия за техническо подпомагане на дейностите свързани с провеждането на национална политика за регионално развитие на ниво региони от типа NUTS II по Евростат. Уредени са въпросите, свързани с финансирането и държавното подпомагане на регионалното развитие. Регламентирани са също така и въпросите за предварителна междинна и последваща оценката на Националната оперативна програма за регионално развитие, програмното допълнение и регионалните плановете за развитие, контрола и информационното осигуряване на дейностите свързани с регионалното развитие.
Комисията по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство отчита необходимостта от приемането на нов закон за регионалното развитие и изразява увереност, че той ще отговори на актуалните потребности за нормативно уреждане на обществените отношения в тази област. Законопроектът е съобразен с разпоредбите на Регламент 1260/1999 на Европейския съюз, който урежда условията и реда за получаване на средства от Структурните фондове - важен в бъдеще източник на финансиране на регионалната ни политика.
В хода на дискусията от народни представители, областни управители и представители на местните власти бяха повдигнати въпроси за промени в териториалния обхват и центровете на регионите за планиране. Беше проявен интерес към критериите и изискванията на Европейския съюз за обособяване на районите за планиране. Относно чл. 7 от законопроекта, визиращ реда за промяна на границите и административния център на районите за планиране, депутатите се обединиха около позицията, че след като закона определя териториалния обхват и административните центрове на районите за планиране, те не могат да бъдат променяни в последствие от Министерски съвет. По отношение на регионите за целенасочено въздействие беше възприето становището на Министерството на земеделието и горите да бъдат прецизирани определенията за планински и селски райони в Допълнителните разпоредби на проектозакона в съответствие с използваните и приети до момента нормативни дефиниции за тези райони. Изразени бяха становища за необходимостта от прецизирани разпоредбите отнасящи се до обвързването и съгласуването на различните планови документи, функциите на областните и регионалните съвети и техния състав, начина на формиране на специализираните дирекции “Техническо съдействие, координация и управление на регионални програми и планове”. Народните представители се обединиха около целесъобразността от въвеждане на ротационен принцип за председателство на регионалните съвети за развитие, но по отношение на възможностите за ротация на центровете на районите за планиране бяха изказани противоречиви становища.
Членовете на комисията считат, че Законопроектът за регионалното развитие предлага принципно приемливи решения, които следва да бъдат подкрепени. Народните представители се обединиха в мненията си, че същият се нуждае от редакционни поправки, които ще имат възможност да направят между двете четения.
Изхождайки от гореизложеното, Комисията по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство с 11 гласа “за”, 1 глас “против” и 4 гласа “въздържал се” реши да предложи на Народното събрание, внесеният законопроект за регионалното развитие да бъде приет на първо гласуване.