Kомисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство
05/07/2004 второ гласуване
II-РО гласуване
ДОКЛАД
от РЕМЗИ ОСМАН - Председател на Комисията по местно самоуправление,
регионална политика и благоустройство
ОТНОСНО: Законопроект № 454-01-33, за изменение и допълнение на
Закона за устройство на територията, внесен от Марина Дикова
и група народни представители
II-РО гласуване
ДОКЛАД
от РЕМЗИ ОСМАН - Председател на Комисията по местно самоуправление,
регионална политика и благоустройство
ОТНОСНО: Законопроект № 454-01-33, за изменение и допълнение на
Закона за устройство на територията, внесен от Марина Дикова
и група народни представители
Проект!
ЗАКОН
за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията
(Обн., ДВ, бр. 1 от 2.01.2001 г., в сила от 31.03.2001 г., изм., бр.41 от
24.04.2001 г., бр. 111 от 28.12.2001 г., бр. 43 от 26.04.2002 г., изм. и дои., бр.
20 от 4.03.2003 г., бр. 65 от 22.07.2003 г., бр. 107 от 9.12.2003 г., бр. 36 от
30.04.2004 г.)
Предложение на н.п. Евдокия Манева. Кина Андреева. Евгени Чачев и
Иван Иванов:
Създава се нов § 1:
§ 1. В чл. 8, т. 1 се изменя така:
“1. в урбанизирани територии или в отделни урегулирани имоти извън тях-за
жилищни, обществено обслужващи, производствени, складови, курортни, вилни,
спортни и развлекателни функции, включително и водни площи, за озеленени площи
и озеленени връзки между тях и природни територии, за движение и транспорт,
включително и велосипедни алеи, за пасища, за необработваеми земи, включително
скатове, дерета, оврази и други, за речни басейни и водни площи, за защитени
природни обекти и културно-исторически паметници, за техническа
инфраструктура и за специални обекти. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Теодора Литрова:
Създава се нов § 1:
§ 1. В чл. 8, т. 1 се изменя така:
“1. В урбанизирани територии ши в отделни урегулирани имоти извън тях-
за жилищни, обществено обслужващи, производствени, складови, курортни, вилни,
спортни и развлекателни функции, включително и за водни спортове и атракции, за
паркове, градини, лесопаркове и други видове озеленени площи, за декоративни водни
системи (каскади, плавателни канали и други), за зелени връзки между озеленени
площи и горски (природни) територии, за движение и транспорт, включително и за
велосипедно движение и за движение на хора с увреждания, за ливади, за
необработваеми земи (пасища, скатове, дерета, оврази и други), за речни басейни и
водни площи, за защитени природни местности и обекти, за обекти на културно-
историческото наследство, за техническа инфраструктура, за специални обекти и
други. ”
Комисията не подкрепя предложението.
§ 1. В чл. 9 се правят следните изменения и допълнения:
1. Ал. 2 се изменя така:
“(2) Не може да бъде променяно предназначението на територии и поземлени
имоти, предвидени в устройствените планове за озеленени площи за широко
обществено ползване, независимо чия собственост са, освен по изключение-на части
от тях, за изграждане на спортни обекти, съоръжения на техническата
инфраструктура или обекти по чл. 56.”
2. Ал. 3 се изменя така:
“(3) Разрешение за промяна на предназначението в случаите по ал.2 за
териториите и поземлените имоти-държавна собственост дава областният управител,
2
а за териториите и поземлените имоти-общинска и частна собственост-общинският
съвет.”
Предложение на н.п. Панайот Ляков:
В § 1, т. 1 да отпаднат изразите “изграждане на спортни обекти ” и “или
обекти по чл. 56”
Комисията не подкрепя предложението в първата му част и подкрепя
предложението в останалата му част.
Предложение на н.п. н.п. Румяна Георгиева и Борислав Пеков:
§ 1 се изменя така:
§ 1. В чл. 9, ал. 2 и 3 се изменят така:
“(2) Не може да бъде променяно предназначението на съществуващи
озеленени площи или на части от тях, представляващи публична собственост,
независимо от начина на придобиването (създаването) им. Не може да бъде
променяно предназначението на територии и поземлени имоти, предвидени в
устройствените планове за озеленени площи, освен на части от тях за изграждане
на спортни обекти и съоръжения на техническата инфраструктура,
представляващи публична собственост.
(3) Промяната на предназначението на територии и поземлени имоти,
предвидени в устройствените планове за озеленени площи, се разрешава от
Министерския съвет по предложение на областния управител или от общинския
съвет. ”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение на н.п. н.n. Евдокия Манева. Кина Андреева. Евгени Чачев и
Иван Иванов:
В чл. 9, ал. 2 се изменя така:
“(2) Не може да бъде променяно предназначението на съществуващи
озеленени площи или на части от тях, представляващи публична държавна или
публична общинска собственост, както и на терени, определени с общите
устройствени планове на населените места и общините за озеленени площи,
независимо от тяхната собственост. ”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение на н.п. Христо Кирчев:
В чл. 9, ал. 2 думите “за изграждане на спортни обекти ” да отпаднат.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Борислав Владимиров:
В § 1 се правят следните изменения:
1. В т. 1 думите “устройствените планове” се заменят с “подробните
устройствени планове”, а думите “на части от тях за изграждане на спортни
обекти, съоръжения на техническата инфраструктура или обекти по чл. 56” се
заменят с “на части от тях за изграждане на спортни и атракционни обекти или
съоръжения на техническата инфраструктура, като не се нарушава целостта на
зелената система ”.
2. В т. 2 след думите “по ал. 2” се добавя “след проведено обществено
обсъждане”, а след думите “общинския съвет” се добавя “с мнозинство от две
трети от общия брой на съветниците. ”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
3
Предложение на н.п. Васил Маринчев:
В чл. 9 ал. 2 и 3 се изменят така:
“(2) Промяна на предназначението на озеленени площи-публична
собственост, се извършва с разрешение на Министерския съвет, съответно - с
решение на общинския съвет с мнозинство от две трети от общия брой на
съветниците.
(3) Изменение на подробен устройствен план с цел промяна на
предназначението на озеленени площи, извън тези по ал. 2, се допуска с решение на
общинския съвет. ”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение на н.п. Теодора Литрова:
В чл. 9 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 2 и З се изменят така:
“(2) Не може да бъде променяно предназначението на територии и
поземлени имоти, съществуващи ши предвидени в устройствените планове за
широко обществено, ограничени и специфично ползване (съгласно чл. 61 от ЗУТ),
независимо чия собственост са, освен по изключение - на части от тях, за
изграждане на спортни обекти, специални обекти, съоръжения на техническата
инфраструктура само при доказана невъзможност те да бъдат на друго място и
след положително становище от обществено обсъждане по реда на Глава трета
от Закона за допитване до народа. Териториите и поземлените имоти, предвидени
в плановете за озеленени площи, на които предназначението е променено, се
компенсират най-малко с двойно по-голяма площ, по възможност в съседство ши
на друго място в урбанизираната територия.
(3) Може да бъде променяно предназначението на части от съществуващи
озеленени площи ши от територии и поземлени имоти, предвидени за озеленяване в
устройствените планове, с цел изнасяне от тях на спортни и специални обекти и на
обекти и съоръжения на техническата инфраструктура, които нарушават
условията за отдих в природосъобразна среда и са предизвикали унищожаване на
растителност. ”
2. Създава се ал. 4:
(4) Разрешение за промяна на предназначението в случаите по ал. 2 и 3 за
териториите и поземлените имоти-държавна собственост, дава областният
управител, а за териториите и поземлените имоти-общинска и частна
собственост - общинският съвет. ”
3. Досегашните ал. 4 и 5 стават ал. 5 и 6.
Комисията подкрепя по принцип предложението по ал. 2 и не подкрепя
предложението в останалата му част.
Комисията предлага следната редакция на § 1:
§ 1. В чл. 9 ал. 2 и 3 се изменят така:
“(2) Не може да бъде променяно предназначението на съществуващи
озеленени площи или на части от тях в урбанизираните територии. Не може да
бъде променяно предназначението на територии и поземлени имоти,
предвидени в общите или подробните устройствени планове на урбанизираните
територии за озеленени площи, освен на части от тях за изграждане на спортни
обекти и съоръжения на техническата инфраструктура.
(3) Промяната на предназначението на територии и поземлени имоти,
предвидени в устройствените планове на урбанизираните територии за
озеленени площи, се разрешава след положително становище от обществено
обсъждане:
4
1. от Министерския съвет по предложение на областния управител - за
държавните имоти;
2. от общинския съвет, с решение, прието с мнозинство две трети от
общия брой на съветниците - в останалите случаи.”
Предложение на н.п. н.п. Нонка Матова и Николай Бучков:
Създава се нов § 1а:
§ 1а. В чл. 13 се създава ал. 6:
“(6) За територии за културно-историческа защита, създаването на
специфични правила и нормативи по ал. 2 е задължително. Те се приемат от
Националния експертен съвет по ал. 3, в състава на който задължително се
включват представители на Националния институт за паметниците на
културата. ”
Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде § 2 със
следната редакция:
§ 2. В чл. 13 се създава ал. 6:
“(6) За територии за културно-историческа защита, създаването на
специфични правила и нормативи по ал. 2 е задължително. Те се приемат от
Националния експертен съвет по ал. 3, в състава на който задължително се
включват представители на Националния институт за паметниците на
културата.”
Предложение на н.п. Борислав Владимиров:
Създава се нов § 16:
§ 16. В чл. 22 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 4 се изменя така:
“(4) При урегулиране на поземлени имоти в съществуващи жилищни
комплекси, отстоянията между ново предвидените сгради и съществуващите
жилищни блокове се определят по правилата за комплексно застрояване, без да се
спазват изискванията за разстояние на сградите до страничната граница и до
границата към дъното на урегулирания поземлен имот. Плътността и
интензивността на застрояване в такива имоти не може да надвишава
определените с плана параметри за съответната устройствена зона при спазване
на показателите и за отделните квартали в зоната. ”
2. Създава се ал. 5:
“(5) При преструктуриране на жилищни комплекси и урегулиране на нови
поземлени имоти в тях, ако не може да се предвиди застрояване по правилата на
ал. 4, вътрешно-кварталните пространства се урегулират като озеленени площи за
широко обществено ползване. В този случай не се спазват изискванията на чл. 15 и
17.”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение на н.п. Васил Маринчев:
Създава се нов § 16:
§ 16. В чл. 22 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 4 се изменя така:
‘‘(4) При урегулиране на поземлени имоти в съществуващи жилищни
комплекси, отстоянията между ново предвидените сгради и съществуващите
жилищни блокове се определят по правилата за комплексно застрояване, без да се
спазват изискванията за разстояние на сградите до страничната граница и до
границата към дъното на урегулирания поземлен имот. Плътността и
5
интензивността на застрояване за нежилищни сгради в такива имоти не може да
надвишава определените с плана параметри за съответната устройствена зона. ”
2. Създава се ал. 5:
“(5) При преструктуриране на жилищни комплекси и урегулиране на нови
поземлени имоти в тях, вътрешно-кварталните пространства преимуществено се
урегулират за квартални градини със статута по чл. 61, ал. 2. В този случай не се
спазват изискванията на чл. 14, ал. 4, чл. 15 и 17. ”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията предлага да се създаде § 3 със следната редакция:
§ 3. В чл. 22 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 4 се изменя така:
“(4) При урегулиране на поземлени имоти в съществуващи жилищни
комплекси, отстоянията между ново предвидените сгради и съществуващите
жилищни блокове се определят по правилата за комплексно застрояване, без да
се спазват изискванията за разстояние на сградите до страничната граница и до
границата към дъното на урегулирания поземлен имот. Плътността и
интензивността на застрояване в такива имоти не може да надвишава
определените с плана параметри за съответната устройствена зона при спазване
на показателите и за отделните квартали в зоната.”
2. Създава се ал. 5:
“(5) При преструктуриране на жилищни комплекси и урегулиране на
нови поземлени имоти в тях, ако не може да се предвиди застрояване по
правилата на ал. 4, площите между сградите се урегулират като озеленени
площи за широко обществено ползване. В този случай не се спазват
изискванията на чл. 14, ал. 4, чл. 15 и 17.”
Предложение на н.п. Борислав Владимиров:
Създава се нов §1в :
§ 1в. В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 след думите “височината на сградата” се добавя “когато тя е
разположена на линията на застрояване. ”
2. Създава се ал. 3:
“(3) Височината на сградата се приема за равна на допустимата, ако
сградата е разположена в пространството, ограничено от вертикална равнина, по
линията на застрояване с височина равна на допустимата и равнина, проведена от
тази височина под ъгъл 45 градуса спрямо хоризонта. В този случай котата на
билото не може да надвишава с повече от 4.5м височината на сградата, определена
по общите правила на ал. 1. ”
Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде § 4 със
следната редакция:
§ 4. В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 след думите “Височината на сградата” се добавя “когато тя е
разположена на линията на застрояване.”
2. Създава се ал. 3:
“(3) Височината на сградата се приема за равна на допустимата, ако
сградата е разположена в пространството, ограничено от вертикална равнина,
по линията на застрояване с височина равна на допустимата и равнина,
проведена от тази височина под ъгъл 45 градуса спрямо хоризонта. В този
случай котата на билото не може да надвишава с повече от 4,5 м височината на
сградата, определена при условията на ал. 1.”
6
Предложение на н.п. Борислав Владимиров:
Създава се нов § 1г:
§ 1г. В чл. 26. ал. 3 преди думата “сгради” се добавя “жилищни”.
Предложението беше оттеглено.
Предложение на н.п. н.п. Нонка Матова и Николай Бучков:
Създава се нов § 1д:
§ 1д. В чл. 57 се създава ал. 5:
“(5) Върху недвижими имоти-паметници на културата, както и в
охранителните им зони, разрешение за поставяне по ал. 1 се издава след съгласуване
с Националния институт за паметниците на културата при условията и по реда на
чл. 125, ал. 5. ”
Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде
§ 5 със следната редакция:
§ 5. В чл. 57 се създава ал. 5:
“(5) Върху недвижими имоти-паметници на културата от световно и
национално значение, разрешение за поставяне по ал. 1 се издава след
съгласуване с Националния институт за паметниците на културата при
условията и по реда на чл. 125, ал. 5.”
Предложение на н.п. Васил Маринчев:
Създава се нов § 1е:
§ 1е. В чл. 61 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2 думите “предназначени за широко обществено ползване” се
заменят с “за обществено ползване, предназначени за трайно задоволяване на
обществени потребности от национално или общинско значение ”,
2. Създава се ал. 4:
“(4) Озеленените площи по ал. 2 и площите със специфично предназначение
по ал. 3, собственост на държавата и общините, са публична собственост. ”
Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде
§ 6 със следната редакция:
§ 6. В чл. 61 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2 думите “предназначени за широко обществено ползване” се
заменят с “за широко обществено ползване, предназначени за трайно
задоволяване на обществени потребности от национално или общинско
значение”, а думите “представляващи публична собственост” се заличават.
2. Създава се ал. 4:
“(4) Озеленените площи по ал. 2 и площите със специфично
предназначение по ал. 3, собственост на държавата и общините, са публична
собственост.”
Предложение на н.п. н.п. Евдокия Манева. Кина Андреева. Евгени Чачев и
Иван Иванов:
Създава се нов § 1ж :
§ 1ж. В чл. 62 се създава ал. 5:
“(5) В случаите, когато терените, определени за озеленени площи са частна
собственост, собствениците се обезщетяват от общината по реда на Глава
7
седемнадесета, Раздел втори - “Обезщетяване при други случаи”, на този закон или
чрез предоставяне на равностоен терен-общинска или държавна собственост. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. н.п. Румяна Георгиева и Борислав Цеков:
Създава се нов § 1ж:
§ 1ж. В чл. 62 се създава ал.5:
“(5) В случаите, когато в терени, определени за публични озеленени площи
попадат поземлени имоти-частна собственост, те се отчуждават по предвидения
в закона ред, след проверка на законността на придобиването. ”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение на н.п. Васил Маринчев:
Създава се нов § 1ж:
§ 1ж. В чл. 62 се създават ал. 5, 6, 7, 8 и 9:
“(5) В случаите, когато в терените, определени за озеленени площи за
обществено ползване-публична собственост, попадат поземлени имоти-частна
собственост, те се отчуждават по предвидения в закона ред.
(6) Не се отчуждават имотите по ал. 5, когато подробните устройствени
планове за паркове и градини предвиждат застрояване по ал. 7, т. 3 и 4.
(7) С подробните устройствени планове за паркове и градини в озеленени
площи за обществено ползване-публична собственост, може да се предвижда само
застрояване, необходимо за:
1. мрежи на техническата инфраструктура;
2. поддържане на зелената система;
3. спортно-атракционни и лечебно-оздравително дейности;
4. обслужване на туристи и посетители.
(8) Сградите по ал. 7, т. 2, 3 и 4 не са публична собственост, освен ако не са
обявени за такива по предвидения в закона ред.
(9) Подробните устройствени планове за паркове и градини се приемат с
решение на общинския съвет, независимо от техния териториален обхват.
Задължителен елемент на тези планове представлява план-схема за разполагане на
преместваеми обекти и рекламни съоръжения, която се одобрява по реда,
предвиден за одобряване на подробния устройствен план за парка или градината. ”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията предлага да се създаде § 7 със следната редакция:
§ 7 . В чл. 62 се създават ал. 5,6,7,8 и 9:
“(5) Когато в терените, определени за озеленени площи - публична
собственост, попадат поземлени имоти - частна собственост, те се отчуждават по
предвидения в закона ред.
(6) Не се отчуждават имотите по ал. 5, когато подробните устройствени
планове за паркове и градини предвиждат застрояване по ал. 7, т. 3 и 4.
(7) С подробните устройствени планове за паркове и градини в
озеленените площи - публична собственост, без промяна на предназначението
им, може да се предвижда само застрояване, необходимо за:
1. мрежи на техническата инфраструктура, обслужващи озеленените
площи;
2. поддържане на зелената система;
3. спортно-атракционни съоръжения и детски площадки;
4. рекламно-информационни центрове за обслужване на посетители.
8
(8) Обектите по ал. 7, т. 2,3 и 4 не са публична собственост, освен ако не
са обявени за такива по предвидения в закона ред.
(9) Подробните устройствени планове за паркове и градини се приемат с
решение на общинския съвет, независимо от техния териториален обхват.
Задължителен елемент на тези планове представлява план-схема за разполагане
на преместваеми обекти и рекламни съоръжения, която се одобрява по реда,
предвиден за одобряване на подробния устройствен план за парка или
градината.”
Предложение на н.п. н.п. Румяна Георгиева и Борислав Цеков:
Създава се нов § 1з:
§ 1з. В чл. 63, an. 1 се изменя така:
“(1) Кметът на общината организира съставянето и актуализирането на
публичен регистър на озеленените площи, на дълготрайните декоративни дървета и
на дърветата с историческо значение в общината. Достъпът на граждани и
юридически лица до информацията, вписана в регистъра се осъществява при
условията и по реда на Закона за достъп до обществена информация. ”
Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде
§ 8 със следната редакция:
§ 8. В чл. 63, ал. 1 се изменя така:
“(1) Кметът на общината организира съставянето и актуализирането на
публичен регистър на озеленените площи, на дълготрайните декоративни
дървета и на дърветата с историческо значение в общината. Достъпът до
информацията, вписана в регистъра се осъществява при условията и по реда на
Закона за достъп до обществена информация.”
Предложение на н.п. н.п. Нонка Матова и Николай Бучков:
Създава се нов § 1и:
§ 1 и. В чл. 106, т. 1 след думата “природозащита” се добавя “защитени
територии за културно-историческа защита
Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде
§ 9 със следната редакция:
§ 9. В чл. 106, т. 1 след думата “природозащита” се добавя “териториите
за културно-историческа защита”.
Предложение на н.п. н.п. Нонка Матова и Николай Бучков:
Създава се нов § 1к:
§ 1к. В чл. 117 след думата “здравеопазването” се добавя “и с министъра на
културата-за територии за културно-историческа защита ”.
Предложението беше оттеглено.
Предложение на н.п. н.п. Евдокия Манева. Кина Андреева. Евгени Чачев и
Иван Иванов:
Създава се нов § 1л:
§ 1л. В чл. 121, ал. 1 се изменя така:
“(1) Проектите за устройствени схеми подлежат на обществено обсъждане преди
внасянето им в експертните съвети по устройство на територията.
Възложителят на устройствената схема оповестява мястото, датата и часа на
общественото обсъждане в един национален всекидневник и поне в една местна
медия. На общественото обсъждане се води писмен протокол, който се прилага
9
към документацията за експертния съвет. В градовете с районно деление,
обществени обсъждания се организират задължително във всички райони. ”
Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде § 10 със
следната редакция:
§ 10. В чл. 121, ал. 1 се изменя така:
“(1) Проектите за устройствени схеми подлежат на обществено обсъждане
преди внасянето им в експертните съвети по устройство на територията.
Възложителят на устройствената схема оповестява мястото, датата и часа на
общественото обсъждане в един национален всекидневник и поне в една местна
медия. На общественото обсъждане се води писмен протокол, който се прилага
към документацията за експертния съвет. В градовете с районно деление,
обществени обсъждания се организират задължително във всички райони.”
Предложение на н.п. н.п. Евдокия Манева. Кина Андреева, Евгени Чачев и
Иван Иванов:
Създава се нов § 1м:
§ 1м. В чл. 127, ал. 7 се отменя.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. н.п. Йонка Матова и Николай Бучков:
Създава се нов § 1н:
§ 1н. В чл. 136, ал. 2 на края се поставя запетая и се добавя “с изключение на
случаите по т. 5 и 6, когато се засягат имоти-недвижими паметници на
културата. ”
Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде
§ 11 със следната редакция:
§ 11. В чл. 136, ал. 2 накрая се поставя запетая и се добавя “с изключение
на случаите по чл. 134, ал. 2, т. 5 и 6, когато се засягат имоти - недвижими
паметници на културата.”
Предложение на н.п. н.п. Нонка Матова и Николай Бучков:
Създава се нов § 1о:
§ 1о. В чл. 137, ал1 се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 1:
а) буква “м ” се изменя така:
“м. недвижими паметници на културата с категория “световно значение ” и
“национално значение ”
б) досегашната б. “м” става б. “н”.
2. В т. 2;
а) буква “з” се изменя така:
“з. недвижими паметници на културата с категория “местно значение ”
б) досегашната б. “з” става б. “и”
3. В т. 3:
а) буква “ж” се изменя така:
“ж. недвижими паметници на културата с категория “за сведение” и “в
ансамбъл ”
б) досегашната б. “ж” става б. “з”
10
Предложението по т. 3 беше оттеглено. Комисията подкрепя
предложението в останалата му част и предлага да се създаде § 12 със следната
редакция:
§ 12. В чл. 137, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 1:
а) създава се нова буква “м”:
“м. недвижими паметници на културата с категория “световно значение”
и “национално значение”
б) досегашната б. “м” става б. “и”.
2. В т. 2;
а) създава се нова буква “з”:
“з. недвижими паметници на културата с категория “местно значение”
б) досегашната б. “з” става б. “и”
Предложение на н.п. н.п. Нонка Матова и Николай Вучков:
Създава се нов § 1п:
§ 1п. В чл. 140, ал. 3 след думите “чл. 134, ал. 6” се поставя запетая и се
добавя “както и за обекти-недвижими паметници на културата. ”
Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде
§ 13 със следната редакция:
§ 13. В чл. 140, ал. 3 след думите “чл. 134, ал. 6” се поставя запетая и се
добавя “както и за обекти-недвижими паметници на културата от световно и
национално значение.”
Предложение на н.п. Борислав Владимиров:
Създава се нов § 1р:
§ 1р. В чл. 141, ал. 7 накрая се поставя запетая и се добавя “с изключение на
случаите по чл. 142, ал. 2, когато срокът е седемдневен. ”
Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде
§14 със следната редакция:
§ 14. В чл. 141, ал. 7 накрая се поставя запетая и се добавя “а в случаите
по чл. 142, ал. 2 - в седемдневен срок.”
Предложение на н.п. Борислав Владимиров:
Създава се нов § 1с:
§ 1с. В чл. 142, ал. 6, т. Зи4 се отменят.
Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде § 15 със
следната редакция:
§ 15. В чл. 142, ал. 6, т. 3 и 4 се отменят.
Предложение на н.п. Борислав Владимиров:
Създава се нов § 1т:
§ 1т. В чл. 143, ал. 3 се отменя.
Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде § 16 със
следната редакция:
§ 16. В чл. 143, ал. 3 се отменя.
11
Предложение на н.п. Борислав Владимиров:
Създава се нов § 1у:
§ 1у. В чл. 144 се правят следните изменения:
1. В ал. 1, т. 5 се изменя така:
“5. оценка за съответствието, изготвена по реда на чл. 142, ал. 6. ”
2. В ал. 3:
а) в т. 1 думите “в случаите по чл. 143, an. 1 ” се заменят с “при изготвена
оценка по чл. 142, ал. 6, т. 2”;
б) в т. 2 думите “в случаите по чл. 143, ал. 3 ” се заменят с “при изготвена
оценка по чл. 142, ал. 6, т. 1 ”.
Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде § 17 със
следната редакция:
§ 17. В чл. 144 се правят следните изменения:
1. В ал. 1, т. 5 се изменя така:
“5. оценка за съответствието, изготвена по реда на чл. 142, ал. 6.”
2. В ал. 3:
а) в т. 1 думите “в случаите по чл. 143, ал. 1” се заменят с “при изготвена
оценка по чл. 142, ал. 6, т. 2”;
б) в т. 2 думите “в случаите по чл. 143, ал. 3” се заменят с “при изготвена
оценка по чл. 142, ал. 6, т. 1”.
Предложение на н.п. н.п. Нонка Матова и Николай Бучков:
Създава се нов § 1ф:
§ 1ф. В чл. 147, ал. 1 ,т. 11 се отменя.
Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде
§ 18 със следната редакция:
§ 18. В чл. 147, ал. 1, т. 11 накрая се добавя “които не са от световно или
национално значение”.
Предложение на н.п. н.п. Нонка Матова и Николай Вучков:
Създава се нов § 1х:
§ 1х. В чл. 151, т. 8 се отменя.
Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде
§ 19 със следната редакция:
§ 19. В чл. 151, т. 8 накрая се добавя “които не са от световно или
национално значение”.
Предложение на н.п. Борислав Владимиров:
Създава се нов § 1ц:
§ 1ц. В чл. 185, ал. 1 се създава т. 6:
“6. се променя предназначението на обекти, разположени в нежилищни
сгради. ”
Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде § 20 със
следната редакция:
§ 20. В чл. 185, ал. 1 се създава т. 6:
“6. се променя предназначението на обекти, разположени в нежилищни
сгради.”
12
Предложение на н.п. н.п. Евдокия Манева. Кина Андреева. Евгени Чачев и
Иван Иванов:
Създава се нов § 1ч:
§ 1ч . В чл. 225, ал. 2, т. 1 се изменя така:
“1. в несъответствие с предвижданията на действащия подробен
устройствен план и/или без строителни книжа. ”
Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде
§ 21 със следната редакция:
§ 21. В чл. 225, ал. 2, т. 1 съюзът “и” се заменя с “или”.
§ 2. В Допълнителните разпоредби се създава нова т. 64:
“64. “Спортни обекти” са стадиони, игрища, площадки, зали, басейни,
колодруми, хиподруми и други открити и покрити спортни съоръжения,
предназначени за тренировки и състезания”
Предложение на н.п. Панайот Ляков:
§ 2 да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Христо Кирчев:
§ 2 да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. н.п. Румяна Георгиева и Борислав Цеков:
В Допълните разпоредби се създават нови т. 64 и 65:
“64. “озеленени площи-публична собственост ” са:
а) общоградски, районни и квартални паркове и градинки;
б) междублоково и вътрешно-квартално озеленяване;
в) озеленяване на терените на болници, детски градини, училища,
учреждения и спортни терени;
г) зелени връзки, насаждения покрай улици, булеварди и водни площи,
сервитути на инженерни съоръжения и проводи;
д) гори, разсадници, ботанически и зоологически паркове, гробища;
е) лесопаркове, паркове за отдих и озеленени масиви извън границите на
населеното място, предназначени за отдих;
ж) други терени, определени със закон.
65. “междублоково пространство ” е пространството между два или повече
блока със срещуположни отстояния, не по-малки от сбора на височините им. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. н.п. Евдокия Манева. Кина Андреева. Евгени Чачев и
Иван Иванов:
В Допълнителните разпоредби се създават нови т. 64 и 65:
“64. “озеленени площи ” са:
а) общоградски, районни и квартални паркове и градинки;
б) междублокови зелени пространства;
в) озеленени площи в района на болници, детски градини, училища, спортни
обекти;
г) разсадници, ботанически и зоологически паркове;
д) залепи връзки, озеленяване на улици, сервитути на инженерни съоръжения
и водни площи;
13
е) лесопаркове, паркове и озеленени масиви извън границите на населените
места, предназначени за отдих.
65. “междублоково озеленено пространство ” е пространството между два
или повече блока в жилищните комплекси, което се образува от озеленените площи
около всеки блок, равняващи се най-малко на височината на всеки от тях. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя предложението на вносителите и предлага да се
създаде § 22 със следната редакция;
§ 22. В § 5 от Допълнителните разпоредби се създава нова т. 64:
“64. “Спортни обекти” са стадиони, игрища, площадки, зали, басейни,
колодруми, хиподруми и други открити и покрити спортни съоръжения,
предназначени за тренировки и състезания”
Предложение на н.п. Йордан Мирчев:
Създава се нов § 2а:
§ 2а. В § 24 от Заключителните разпоредби се правят следните изменения и
допълнения:
1. Текстът на § 24 става ал. 1 и в нея се създава изречение второ: “За
проекти за изграждане на обекти с национално значение, финансирани изцяло или
частично чрез финансови договори, страна по които е Република България,
ратифицирани от Народното събрание, се прилагат условията и процедурите,
предвидени в договорите, сключени по правилата на Международната федерация на
инженерите-консултанти (FIDIC), освен ако във финансовия договор не са
уговорени други процедури
2. Създават се алинеи 2, 3 и 4:
“(2) В случаите по ал. 1 функциите и актовете на лицата, осъществяващи
строителен надзор, авторски надзор, технически контрол по част конструктивна
на инвестиционните проекти и съгласуване на техническите и работните чертежи
и детайли по закона, се осъществяват и издават от инженера по договора, сключен
по правилата на Международната федерация на инженерите-консултанти
(ФИДИК) или правилата, посочени във финансовия договор или рамковото
споразумение (годишните финансови меморандуми по съответните програми).
(3) Актовете и протоколите, издавани от инженера по ал. 2, се съставят и
подписват съгласно изискванията на договорите, сключен по правилата на
Международната федерация на инженерите-консултанти (ФИДИК) или
правилата, посочени във финансовия договор или рамковото споразумение
(годишните финансови меморандуми по съответните програми). За формата и
правилата за съставяне на актовете и протоколите, се прилага установеното в
правилата на Международната федерация на инженерите-консултанти (ФИДИК)
или правилата, посочени във финансовия договор ши рамковото споразумение
(годишните финансови меморандуми по съответните програми).
(4) Издаване на разрешения за ползване на обектите по ал. 1 се извършва въз
основа на актовете, протоколите и другата съпътстваща документация,
съставени от инженера по време на строителството ”.
Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде
§ 23 със следната редакция:
§ 23. В § 24 от Заключителните разпоредби се правят следните изменения
и допълнения:
1. Текстът на § 24 става ал. 1 и в нея се създава изречение второ: “За
проекти за изграждане на обекти с национално значение, финансирани изцяло
14
или частично чрез финансови договори, страна по които е Република България,
ратифицирани от Народното събрание, се прилагат условията и процедурите,
предвидени в договорите, сключени по правилата на Международната
федерация на инженерите-консултанти (ФИДИК), освен ако във финансовия
договор не са уговорени други процедури”.
2. Създават се алинеи 2,3 и 4:
“(2) В случаите по ал. 1 функциите и актовете на лицата, осъществяващи
строителен надзор, авторски надзор, технически контрол по част
конструктивна на инфраструктурните инвестиционни проекти и съгласуване
на техническите и работните чертежи и детайли по закона, се осъществяват и
издават от Инженера по договора, сключен по правилата на Международната
федерация на инженерите-консултанти (ФИДИК) или правилата, посочени във
финансовия договор или рамковото споразумение (годишните финансови
меморандуми по съответните програми).
(3) Актовете, издавани по ал. 2, се съставят и подписват съгласно
изискванията на договорите, сключени по правилата на Международната
федерация на инженерите-консултанти (ФИДИК) или правилата, посочени във
финансовия договор или рамковото споразумение (годишните финансови
меморандуми по съответните програми). За формата и правилата за съставяне
на актовете и протоколите, се прилага установеното в правилата на
Международната федерация на инженерите-консултанти (ФИДИК) или
правилата, посочени във финансовия договор или рамковото споразумение
(годишните финансови меморандуми по съответните програми).
(4) Издаването на разрешенията за ползване на обектите по ал. 1 се
извършва въз основа на актовете, протоколите и другата съпътстваща
документация, съставени от Инженера по време на строителството”.
Предложение на н.п. н.п. Евдокия Манева. Кина Андреева, Евгени Чачев и
Иван Иванов:
Създава се нов § 26:
§ 26. В § 29 на Заключителните разпоредби се създава нова т. 3:
“3. В § 10, ал. 3 се отменя. ”
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Предложение на н.п. Йордан Мирчев:
Създава се нов § 2в:
§ 2в. Проекти за изграждане на обекти с национално значение, финансирани
изцяло или частично чрез финансови договори и споразумения, посочени в § 24, ал. 1
от преходните и заключителните разпоредби на закона, чието проектиране и/ши
строителство е започнало до влизането в сила на този закон се довършват по
досегашния ред.
Комисията подкрепя по принцип предложението и предлага да се създаде
§ 24 със следната редакция:
§ 24. Проекти за изграждане на обекти с национално значение,
финансирани изцяло или частично чрез финансови договори и споразумения,
посочени в § 24, ал. 1 от Заключителните разпоредби, чието проектиране или
строителство е започнало до влизането в сила на този закон се довършват по
досегашния ред или по желание на възложителя - по реда на този закон.
15
§ 3. (1) Собствениците на възстановени имоти, които влизат в границите на
озеленени площи за широко обществено ползване, получават парично обезщетение
за тези имоти, определено по пазарни цени, в случай че в 6-месечен срок от влизане в
сила на този закон направят писмено искане пред областния управител, респ. пред
общинския съвет.
(2) В случаите по ал. 1 съответно се прилага процедурата по глава трета.
Предложение на н.п. Христо Кирчев:
В § 3, ал. 1 след думите “получават парично обезщетение ” се добавя “или
равностоен терен
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п Милена Милотинова:
§ 3 се изменя така:
§ 3. В случаите, когато в терените, определени за зелени площи за широко
обществено ползване, попадат поземлени имоти-частна собственост, те се
отчуждават по предвидения в закона ред след предварително и равностойно
обезщетение с друг недвижим имот или с пари по пазарни цени.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п Асен Гагаузов:
§ 3 се изменя така:
§ 3. Собствениците на възстановени имоти, които влизат в границите на
озеленени площи за широко обществено ползване, получават обезщетение чрез
компенсаторни записи за тези имоти, определено по пазарни цени, в случай че в
шестмесечен срок от влизането в сила на този закон направят писмено искане пред
областния управител, респективно - пред общинския съвет.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Теодора Литрова:
§ 3 се изменя така:
§ 3. (1) Собствениците на възстановени имоти, които влизат в границите на
озеленени площи, получават парично обезщетение за тези имоти, определено по
пазарни цени ши замяна с друг равностоен имот, в случай че в шестмесечен срок от
влизане в ежа на този закон направят писмено искане пред областния управител,
респективно - пред общинския съвет.
(2) В случаите по ал. 1 съответно се прилага процедурата по Глава трета
от ЗУТ. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията предлага § 3 да отпадне.
Предложение на н.п. Теодора Литрова:
Създава се нов § За :
§ За. В Закона за допитване до народа се правят следните изменения и
допълнения:
1. В чл. 22:
а) вал. 1 се създава нова т. 5:
16
“5. по въпросите в чл. 25, cm. 1, т. 4 - поне две официално регистрирани
юридически лица с общественополезна цел, регистрирани със задача-опазване на
околната среда, живота и здравето на населението. ”
б) в ал. 2 се създава нова т. 5:
“5. по въпросите в чл. 25, ал. 1, т. 4 - поне едно официално регистрирано
юридическо лице с общественополезна цел, регистрирано със задача - опазване на
околната среда, живота и здравето на населението. ”
в) вал. 5 се създава нова т. 5:
“5. по въпросите в чл. 25, ал. 1, т. 4 - поне едно официално регистрирано
юридическо лице с общественополезна цел, регистрирано със задача - опазване на
околната среда, живота и здравето на населението. ”
2. В чл. 23 се създава нова ал. 3:
“(.3) Когато искането за произвеждане на местен референдум е направено
от повече от половината гласоподаватели или от лицата, в случаите, указани в чл.
25, ал. 1, т. 4, общинският съвет не може да откаже произвеждането му. ”
3. В чл. 25, ал. 1 се създава нова т. 4:
“4. промяна на предназначението на територии и поземлени имоти по реда
на чл. 9, ал. 2 от ЗУТ. ”
Комисията не подкрепя предложението.