Kомисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство
31/03/2005 второ гласуване
Доклад
Второ гласуване
от РЕМЗИ ОСМАН - Председател на Комисията по местно самоуправление,
регионална политика и благоустройство
ОТНОСНО: Законопроект № 554-01-1 за изменение и допълнение на
Закона за регионалното развитие, внесен от Ремзи Осман
Доклад
Второ гласуване
от РЕМЗИ ОСМАН - Председател на Комисията по местно самоуправление,
регионална политика и благоустройство
ОТНОСНО: Законопроект № 554-01-1 за изменение и допълнение на
Закона за регионалното развитие, внесен от Ремзи Осман
Проект!
ЗАКОН
за изменение и допълнение на Закона за регионалното развитие
(обн., ДВ, бр. 14 от 20.02.2004 г.)
§ 1. В чл. 7 се правят следните изменения:
1. Алинея 5 се изменя така:
“(5) Териториалният обхват на видовете райони за целенасочено въздействие по
ал. 4, т. 1-5 се определя, като се отчитат равнището и динамиката на икономическото
развитие, структурата на икономиката, заетостта и безработицата, степента на
изграденост на транспортната и техническата инфраструктура, демографската,
социалната и селищната структура, географското положение и наличния потенциал за
постигане на целите за развитие на съответния вид район.”
2. В ал. 6 думите “в съответствие с критериите и показателите по ал. 5” се
заменят с “по данни на Националния статистически институт”.
3. В ал. 7 числото “2” се заличава.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната
редакция на § 1:
§ 1. В чл. 7 се правят следните изменения:
1. Алинея 5 се изменя така:
“(5) Териториалният обхват на видовете райони за целенасочено
въздействие по ал. 4, т. 1-5 се определя, като се отчитат равнището и динамиката
на икономическото развитие, структурата на икономиката, заетостта и
безработицата, степента на изграденост на техническата инфраструктура,
демографската, социалната и селищната структура, географското положение и
наличния потенциал за постигане на целите за развитие на съответния вид
район.”
2. В ал. 6 думите “в съответствие с критериите и показателите по ал. 5” се
заменят е “по данни на Националния статистически институт”.
§ 2. Преди Глава трета се създават чл. 7а и чл. 7б:
“Чл. 7а (1) В териториалния обхват на район за икономически растеж се
включват общини с развита икономика, транспортна, техническа и социална
инфраструктура и отговарящи поотделно на две трети от следните показатели:
1. нетни приходи от продажби на един жител над 120 на сто от средната
стойност за страната за последните 3 г.;
2. средногодишен темп на нетните приходи от продажби на един жител над
средната стойност за страната за последните 3 г.;
3. равнище на средната работна заплата, по-високо от средната стойност за
страната за последните 3 г.;
2
4. средногодишен темп на нарастване на средната работна заплата, по-висок от
средната стойност за страната за последните 3 г.;
5. средно равнище на безработицата, по-ниско от 105 на сто от средната
стойност за страната за последните 3 г.;
6. средногодишен темп на безработицата, по-нисък от 105 на сто от средната
стойност за страната за последните 3 г.;
7. коефициент на възрастова зависимост, по-нисък от 110 на сто от средната
стойност за страната за последните 3 г.;
8. средногодишен темп на увеличаване на броя на населението, по-висок от
средния за страната за последните 3 г.;
9. повече от 50 на сто от населението попада в зона с развита транспортна
инфраструктура, отстояща до 30 км от автомагистрала, път от I клас, железопътна гара,
гражданско летище или пристанище за обществен транспорт.
(2) В териториалния обхват на район в индустриален упадък се включват
общини, в които е извършено или се извършва преструктуриране на индустриални
структуроопределящи предприятия, довело или водещо до спад на производството,
увеличаване на безработицата, ниско равнище на доходите и обезлюдяване и
отговарящи поотделно на две трети от следните показатели:
1. дял на индустриалната заетост повече от 115 на сто от средния дял за
страната за последните 3 г.;
2. средногодишен темп на безработицата по-висок от 105 на сто от средната
стойност за страната за последните 3 г.;
3. средногодишен темп на нетните приходи от продажби на предприятията, по-
висок от средния темп за страната за последните 3 г.;
4. равнище на средната работна заплата по-ниско от средната стойност за
страната за последните 3 г.;
5. средногодишен темп на нарастване на средната работна заплата, по-нисък от
средната стойност за страната за последните 3 г.;
6. средногодишен темп на намаляване на броя на населението, по-висок от
средния за страната за последните 3 г.
(3) В териториалния обхват на изостанал граничен район се включват общини, в
които част от административната граница на поне от една от тях съвпада с част от
държавната граница и отговарящи поотделно на две трети от показателите по ал. 6.
(4) В териториалния обхват на изостанал селски район се включват общини, с
преобладаваща заетост на трудоспособното население в селското и горското
стопанство и отговарящи поотделно на две трети от показателите по ал. 6.
(5) В териториалния обхват на изостанал планински район се включват общини,
територията на всяка от които е със средна надморска височина над 500 м или под 500
м, но със средна за територията дълбочина на разчленение на релефа над 150 метра
разлика между най-ниската и най-високата точка на един квадратен километър, със
средна за територията гъстота на разчленение на релефа над 1,5 км на квадратен
километър и среден наклон на релефа над 7 градуса и отговарящи поотделно на две
трети от показателите по ал. 6.
(6) При определяне на териториалния обхват на изостанал граничен, изостанал
селски и изостанал планински район се отчитат следните показатели:
3
1. нетни приходи от продажби на един жител под 70 на сто от средната стойност
за страната за последните 3 г.;
2. равнище на средната работната заплата, по-ниско от средната стойност за
страната за последните 3 г.;
3. средно равнище на безработица над 110 на сто от средната стойност за
страната за последните 3 г.;
4. коефициент на възрастова зависимост над 120 на сто от средната стойност за
страната за последните 3 г.;
5. гъстота на населението под 70 души на 1 кв. км.;
6. над 30 на сто от населените места нямат изградена пътна връзка с асфалтово
покритие помежду им или с общинския център;
7. над 30 на сто от населените места са без изградена канализационна мрежа;
8. над 30 на сто от населените места ползват питейна вода с отклонение от
качеството, прието като стандарт за страната или имат режим във водоснабдяването за
последните 3 г.;
9. над 30 на сто от населените места нямат изградена селищна цифрова
автоматична телефонна централа и цифрова съединителна мрежа между селищните
централи.
Чл. 7б. (1) При настъпили промени в стойностите на показателите за общините,
отчетени в годишните доклади за изпълнението на регионалните планове за развитие,
но не по-рано от 3 г. от влизането им в сила, се допускат промени в териториалния
обхват на районите за целенасочено въздействие, чрез:
1. изключване на една или повече общини при достигането на стойности извън
определените прагове на показателите по съответните критерии;
2. включване на една или повече нови общини, отговарящи на определените
прагове на показателите по съответните критерии.
(2) Промените в териториалния обхват на районите за целенасочено въздействие
се извършват чрез промени в регионалните планове за развитие.”
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната
редакция на § 2:
§ 2. Преди Глава трета се създават чл. 7а и чл. 7б:
“Чл. 7а (1) В териториалния обхват на район за икономически растеж се
включват общини с развита икономика, транспортна, техническа и социална
инфраструктура и отговарящи поотделно на две трети от следните показатели:
1. нетни приходи от продажби на един жител над 120 на сто от средната
стойност за страната за последните 3 г.;
2. средногодишен темп на нетните приходи от продажби на един жител над
средната стойност за страната за последните 3 г.;
3. равнище на средната работна заплата, по-високо от средната стойност за
страната за последните 3 г.;
4. средногодишен темп на нарастване на средната работна заплата, по-
висок от средната стойност за страната за последните 3 г.;
5. средно равнище на безработицата, по-ниско от 105 на сто от средната
стойност за страната за последните 3 г.;
6. средногодишен темп на безработицата, по-нисък от 105 на сто от средната
стойност за страната за последните 3 г.;
7. коефициент на възрастова зависимост, по-нисък от 110 на сто от
средната стойност за страната за последните 3 г.;
4
8. средногодишен темп на увеличаване на броя на населението, по-висок от
средния за страната за последните 3 г.;
9. повече от 50 на сто от населението попада в зона с развита транспортна
инфраструктура, отстояща до 30 км от автомагистрала, път от I клас,
железопътна гара, гражданско летище или пристанище за обществен транспорт.
(2) В териториалния обхват на район в индустриален упадък се включват
общини, в които е извършено или се извършва преструктуриране на
индустриални структуроопределящи предприятия, довело или водещо до спад на
производството, увеличаване на безработицата, ниско равнище на доходите и
обезлюдяване и отговарящи поотделно на две трети от следните показатели:
1. дял на индустриалната заетост повече от 115 на сто от средния дял за
страната за последните 3 г.;
2. средногодишен темп на безработицата по-висок от 105 на сто от средната
стойност за страната за последните 3 г.;
3. средногодишен темп на нетните приходи от продажби на предприятията,
по-висок от средния темп за страната за последните 3 г.;
4. равнище на средната работна заплата по-ниско от средната стойност за
страната за последните 3 г.;
5. средногодишен темп на нарастване на средната работна заплата, по-
нисък от средната стойност за страната за последните 3 г.;
6. средногодишен темп на намаляване на броя на населението, по-висок от
средния за страната за последните 3 г.
(3) В териториалния обхват на изостанал граничен район се включват
общини, в които част от административната граница на поне от една от тях
съвпада с част от държавната граница и отговарящи поотделно на две трети от
показателите по ал. 6.
(4) В териториалния обхват на изостанал селски район се включват
общини, в които над 20 на сто от трудоспособното население е заето в селското и
горското стопанство и отговарящи поотделно на две трети от показателите по
ал. 6.
(5) В териториалния обхват на изостанал планински район се включват
общини, територията на всяка от които е със средна надморска височина над 500
м или под 500 м, но със средна за територията дълбочина на разчленение на
релефа над 150 метра разлика между най-ниската и най-високата точка на един
квадратен километър, със средна за територията гъстота на разчленение на
релефа над 1,5 км на квадратен километър и среден наклон на релефа над 7
градуса и отговарящи поотделно на две трети от показателите по ал. 6.
(6) При определяне на териториалния обхват на изостанал граничен,
изостанал селски и изостанал планински район се отчитат следните показатели:
1. нетни приходи от продажби на един жител под 70 на сто от средната
стойност за страната за последните 3 г.;
2. равнище на средната работната заплата, по-ниско от средната стойност за
страната за последните 3 г.;
3. средно равнище на безработица над 110 на сто от средната стойност за
страната за последните 3 г.;
5
4. коефициент на възрастова зависимост над 120 на сто от средната
стойност за страната за последните 3 г.;
5. гъстота на населението под 70 души на 1 кв. км.;
6. над 25 на сто от населените места нямат изградена пътна връзка с
асфалтово покритие помежду им или с общинския център;
7. над 30 на сто от населените места са без изградена канализационна
мрежа;
8. над 30 на сто от населените места ползват питейна вода с отклонение от
качеството, прието като стандарт за страната или имат режим във
водоснабдяването за последните 3 г.
Чл. 7б. (1) При настъпили промени в стойностите на показателите за
общините, отчетени в годишните доклади за изпълнението на регионалните
планове за развитие, но не по-рано от 3 г. от влизането им в сила, се допускат
промени в териториалния обхват на районите за целенасочено въздействие, чрез:
1. изключване на една или повече общини при достигането на стойности
извън определените прагове на показателите по съответните критерии;
2. включване на една или повече нови общини, отговарящи на
определените прагове на показателите по съответните критерии.
(2) Промените в териториалния обхват на районите за целенасочено
въздействие се извършват чрез промени в регионалните планове за развитие.”
§ 3. В §1 от допълнителните разпоредби т. 5, 6, 7, 8 и 9 се отменят.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3.
§ 4. В § 2 от преходните и заключителни разпоредби се правят следните
изменения и допълнения:
1. Алинеи 2, 3, 4 и 5 се отменят.
2. Създава се нова ал. 2:
“(2) Приетите Национален план за регионално развитие, Областните и
общинските планове за развитие запазват действието си до приемането на
стратегическите плановите и програмните документи по този закон.”
Комисията предлага § 4. да отпадне.