Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство
Kомисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство
31/03/2005 второ гласуване

    Доклад
    Второ гласуване
    от РЕМЗИ ОСМАН - Председател на Комисията по местно самоуправление,
    регионална политика и благоустройство
    ОТНОСНО: Законопроект № 554-01-1 за изменение и допълнение на
    Закона за регионалното развитие, внесен от Ремзи Осман
    Доклад
    Второ гласуване

    от РЕМЗИ ОСМАН - Председател на Комисията по местно самоуправление,
    регионална политика и благоустройство
    ОТНОСНО: Законопроект № 554-01-1 за изменение и допълнение на
    Закона за регионалното развитие, внесен от Ремзи Осман


    Проект!
    ЗАКОН
    за изменение и допълнение на Закона за регионалното развитие
    (обн., ДВ, бр. 14 от 20.02.2004 г.)
    § 1. В чл. 7 се правят следните изменения:
    1. Алинея 5 се изменя така:
    “(5) Териториалният обхват на видовете райони за целенасочено въздействие по
    ал. 4, т. 1-5 се определя, като се отчитат равнището и динамиката на икономическото
    развитие, структурата на икономиката, заетостта и безработицата, степента на
    изграденост на транспортната и техническата инфраструктура, демографската,
    социалната и селищната структура, географското положение и наличния потенциал за
    постигане на целите за развитие на съответния вид район.”
    2. В ал. 6 думите “в съответствие с критериите и показателите по ал. 5” се
    заменят с “по данни на Националния статистически институт”.
    3. В ал. 7 числото “2” се заличава.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната
    редакция на § 1:
    § 1. В чл. 7 се правят следните изменения:
    1. Алинея 5 се изменя така:
    “(5) Териториалният обхват на видовете райони за целенасочено
    въздействие по ал. 4, т. 1-5 се определя, като се отчитат равнището и динамиката
    на икономическото развитие, структурата на икономиката, заетостта и
    безработицата, степента на изграденост на техническата инфраструктура,
    демографската, социалната и селищната структура, географското положение и
    наличния потенциал за постигане на целите за развитие на съответния вид
    район.”
    2. В ал. 6 думите “в съответствие с критериите и показателите по ал. 5” се
    заменят е “по данни на Националния статистически институт”.
    § 2. Преди Глава трета се създават чл. 7а и чл. 7б:
    “Чл. 7а (1) В териториалния обхват на район за икономически растеж се
    включват общини с развита икономика, транспортна, техническа и социална
    инфраструктура и отговарящи поотделно на две трети от следните показатели:
    1. нетни приходи от продажби на един жител над 120 на сто от средната
    стойност за страната за последните 3 г.;
    2. средногодишен темп на нетните приходи от продажби на един жител над
    средната стойност за страната за последните 3 г.;
    3. равнище на средната работна заплата, по-високо от средната стойност за
    страната за последните 3 г.;
    2



    4. средногодишен темп на нарастване на средната работна заплата, по-висок от
    средната стойност за страната за последните 3 г.;
    5. средно равнище на безработицата, по-ниско от 105 на сто от средната
    стойност за страната за последните 3 г.;
    6. средногодишен темп на безработицата, по-нисък от 105 на сто от средната
    стойност за страната за последните 3 г.;
    7. коефициент на възрастова зависимост, по-нисък от 110 на сто от средната
    стойност за страната за последните 3 г.;
    8. средногодишен темп на увеличаване на броя на населението, по-висок от
    средния за страната за последните 3 г.;
    9. повече от 50 на сто от населението попада в зона с развита транспортна
    инфраструктура, отстояща до 30 км от автомагистрала, път от I клас, железопътна гара,
    гражданско летище или пристанище за обществен транспорт.
    (2) В териториалния обхват на район в индустриален упадък се включват
    общини, в които е извършено или се извършва преструктуриране на индустриални
    структуроопределящи предприятия, довело или водещо до спад на производството,
    увеличаване на безработицата, ниско равнище на доходите и обезлюдяване и
    отговарящи поотделно на две трети от следните показатели:
    1. дял на индустриалната заетост повече от 115 на сто от средния дял за
    страната за последните 3 г.;
    2. средногодишен темп на безработицата по-висок от 105 на сто от средната
    стойност за страната за последните 3 г.;
    3. средногодишен темп на нетните приходи от продажби на предприятията, по-
    висок от средния темп за страната за последните 3 г.;
    4. равнище на средната работна заплата по-ниско от средната стойност за
    страната за последните 3 г.;
    5. средногодишен темп на нарастване на средната работна заплата, по-нисък от
    средната стойност за страната за последните 3 г.;
    6. средногодишен темп на намаляване на броя на населението, по-висок от
    средния за страната за последните 3 г.
    (3) В териториалния обхват на изостанал граничен район се включват общини, в
    които част от административната граница на поне от една от тях съвпада с част от
    държавната граница и отговарящи поотделно на две трети от показателите по ал. 6.
    (4) В териториалния обхват на изостанал селски район се включват общини, с
    преобладаваща заетост на трудоспособното население в селското и горското
    стопанство и отговарящи поотделно на две трети от показателите по ал. 6.
    (5) В териториалния обхват на изостанал планински район се включват общини,
    територията на всяка от които е със средна надморска височина над 500 м или под 500
    м, но със средна за територията дълбочина на разчленение на релефа над 150 метра
    разлика между най-ниската и най-високата точка на един квадратен километър, със
    средна за територията гъстота на разчленение на релефа над 1,5 км на квадратен
    километър и среден наклон на релефа над 7 градуса и отговарящи поотделно на две
    трети от показателите по ал. 6.
    (6) При определяне на териториалния обхват на изостанал граничен, изостанал
    селски и изостанал планински район се отчитат следните показатели:
    3



    1. нетни приходи от продажби на един жител под 70 на сто от средната стойност
    за страната за последните 3 г.;
    2. равнище на средната работната заплата, по-ниско от средната стойност за
    страната за последните 3 г.;
    3. средно равнище на безработица над 110 на сто от средната стойност за
    страната за последните 3 г.;
    4. коефициент на възрастова зависимост над 120 на сто от средната стойност за
    страната за последните 3 г.;
    5. гъстота на населението под 70 души на 1 кв. км.;
    6. над 30 на сто от населените места нямат изградена пътна връзка с асфалтово
    покритие помежду им или с общинския център;
    7. над 30 на сто от населените места са без изградена канализационна мрежа;
    8. над 30 на сто от населените места ползват питейна вода с отклонение от
    качеството, прието като стандарт за страната или имат режим във водоснабдяването за
    последните 3 г.;
    9. над 30 на сто от населените места нямат изградена селищна цифрова
    автоматична телефонна централа и цифрова съединителна мрежа между селищните
    централи.
    Чл. 7б. (1) При настъпили промени в стойностите на показателите за общините,
    отчетени в годишните доклади за изпълнението на регионалните планове за развитие,
    но не по-рано от 3 г. от влизането им в сила, се допускат промени в териториалния
    обхват на районите за целенасочено въздействие, чрез:
    1. изключване на една или повече общини при достигането на стойности извън
    определените прагове на показателите по съответните критерии;
    2. включване на една или повече нови общини, отговарящи на определените
    прагове на показателите по съответните критерии.
    (2) Промените в териториалния обхват на районите за целенасочено въздействие
    се извършват чрез промени в регионалните планове за развитие.”
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната
    редакция на § 2:
    § 2. Преди Глава трета се създават чл. 7а и чл. 7б:
    “Чл. 7а (1) В териториалния обхват на район за икономически растеж се
    включват общини с развита икономика, транспортна, техническа и социална
    инфраструктура и отговарящи поотделно на две трети от следните показатели:
    1. нетни приходи от продажби на един жител над 120 на сто от средната
    стойност за страната за последните 3 г.;
    2. средногодишен темп на нетните приходи от продажби на един жител над
    средната стойност за страната за последните 3 г.;
    3. равнище на средната работна заплата, по-високо от средната стойност за
    страната за последните 3 г.;
    4. средногодишен темп на нарастване на средната работна заплата, по-
    висок от средната стойност за страната за последните 3 г.;
    5. средно равнище на безработицата, по-ниско от 105 на сто от средната
    стойност за страната за последните 3 г.;
    6. средногодишен темп на безработицата, по-нисък от 105 на сто от средната
    стойност за страната за последните 3 г.;
    7. коефициент на възрастова зависимост, по-нисък от 110 на сто от
    средната стойност за страната за последните 3 г.;
    4



    8. средногодишен темп на увеличаване на броя на населението, по-висок от
    средния за страната за последните 3 г.;
    9. повече от 50 на сто от населението попада в зона с развита транспортна
    инфраструктура, отстояща до 30 км от автомагистрала, път от I клас,
    железопътна гара, гражданско летище или пристанище за обществен транспорт.
    (2) В териториалния обхват на район в индустриален упадък се включват
    общини, в които е извършено или се извършва преструктуриране на
    индустриални структуроопределящи предприятия, довело или водещо до спад на
    производството, увеличаване на безработицата, ниско равнище на доходите и
    обезлюдяване и отговарящи поотделно на две трети от следните показатели:
    1. дял на индустриалната заетост повече от 115 на сто от средния дял за
    страната за последните 3 г.;
    2. средногодишен темп на безработицата по-висок от 105 на сто от средната
    стойност за страната за последните 3 г.;
    3. средногодишен темп на нетните приходи от продажби на предприятията,
    по-висок от средния темп за страната за последните 3 г.;
    4. равнище на средната работна заплата по-ниско от средната стойност за
    страната за последните 3 г.;
    5. средногодишен темп на нарастване на средната работна заплата, по-
    нисък от средната стойност за страната за последните 3 г.;
    6. средногодишен темп на намаляване на броя на населението, по-висок от
    средния за страната за последните 3 г.
    (3) В териториалния обхват на изостанал граничен район се включват
    общини, в които част от административната граница на поне от една от тях
    съвпада с част от държавната граница и отговарящи поотделно на две трети от
    показателите по ал. 6.
    (4) В териториалния обхват на изостанал селски район се включват
    общини, в които над 20 на сто от трудоспособното население е заето в селското и
    горското стопанство и отговарящи поотделно на две трети от показателите по
    ал. 6.
    (5) В териториалния обхват на изостанал планински район се включват
    общини, територията на всяка от които е със средна надморска височина над 500
    м или под 500 м, но със средна за територията дълбочина на разчленение на
    релефа над 150 метра разлика между най-ниската и най-високата точка на един
    квадратен километър, със средна за територията гъстота на разчленение на
    релефа над 1,5 км на квадратен километър и среден наклон на релефа над 7
    градуса и отговарящи поотделно на две трети от показателите по ал. 6.
    (6) При определяне на териториалния обхват на изостанал граничен,
    изостанал селски и изостанал планински район се отчитат следните показатели:
    1. нетни приходи от продажби на един жител под 70 на сто от средната
    стойност за страната за последните 3 г.;
    2. равнище на средната работната заплата, по-ниско от средната стойност за
    страната за последните 3 г.;
    3. средно равнище на безработица над 110 на сто от средната стойност за
    страната за последните 3 г.;
    5



    4. коефициент на възрастова зависимост над 120 на сто от средната
    стойност за страната за последните 3 г.;
    5. гъстота на населението под 70 души на 1 кв. км.;
    6. над 25 на сто от населените места нямат изградена пътна връзка с
    асфалтово покритие помежду им или с общинския център;
    7. над 30 на сто от населените места са без изградена канализационна
    мрежа;
    8. над 30 на сто от населените места ползват питейна вода с отклонение от
    качеството, прието като стандарт за страната или имат режим във
    водоснабдяването за последните 3 г.
    Чл. 7б. (1) При настъпили промени в стойностите на показателите за
    общините, отчетени в годишните доклади за изпълнението на регионалните
    планове за развитие, но не по-рано от 3 г. от влизането им в сила, се допускат
    промени в териториалния обхват на районите за целенасочено въздействие, чрез:
    1. изключване на една или повече общини при достигането на стойности
    извън определените прагове на показателите по съответните критерии;
    2. включване на една или повече нови общини, отговарящи на
    определените прагове на показателите по съответните критерии.
    (2) Промените в териториалния обхват на районите за целенасочено
    въздействие се извършват чрез промени в регионалните планове за развитие.”
    § 3. В §1 от допълнителните разпоредби т. 5, 6, 7, 8 и 9 се отменят.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3.
    § 4. В § 2 от преходните и заключителни разпоредби се правят следните
    изменения и допълнения:
    1. Алинеи 2, 3, 4 и 5 се отменят.
    2. Създава се нова ал. 2:
    “(2) Приетите Национален план за регионално развитие, Областните и
    общинските планове за развитие запазват действието си до приемането на
    стратегическите плановите и програмните документи по този закон.”
    Комисията предлага § 4. да отпадне.
    Форма за търсене
    Ключова дума