Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по външна политика, отбрана и сигурност
Kомисия по външна политика, отбрана и сигурност
09/07/2002 второ гласуване

    ДОКЛАД
    на
    Комисията по външна политика, отбрана и сигурност
    ВТОРО четене
    ОТНОСНО: Законопроект № 202-01-9 за изменение и допълнение на Закона за контрол на
    външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна употреба,
    внесен от Министерски съвет на 4 февруари 2002 г.
    ДОКЛАД
    на
    Комисията по външна политика, отбрана и сигурност
    ВТОРО четене
    ОТНОСНО: Законопроект № 202-01-9 за изменение и допълнение на Закона за контрол на
    външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна употреба,
    внесен от Министерски съвет на 4 февруари 2002 г.
    ЗАКОН
    ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА
    ЗАКОНА ЗА КОНТРОЛ НА ВЪНШНОТЪРГОВСКАТА ДЕЙНОСТ С ОРЪЖИЕ И СЪС
    СТОКИ И ТЕХНОЛОГИИ С ВЪЗМОЖНА ДВОЙНА УПОТРЕБА
    Обн. ДВ, бр. 102 от 21.11.1995 г., в сила от 21.01.1996 г
    § 1. В Чл.1 се правят следните допълнения:
    1. В ал. 2 след думите “военни цели” се добавя “в това число стоки и технологии, които
    могат да бъдат използвани както за неексплозивни цели, така и да подпомагат по някакъв начин
    производството на ядрено оръжие или други ядрено-експлозивни устройства. В тази категория се
    ''включват и програмните продукти с такива характеристики.
    2. Създават се ал. 3 и 4, както следва:
    “(3) Списъкът на оръжието и на стоките и технологиите с възможна двойна употреба се
    приема от Министерския съвет и се обнародва в “Държавен вестник”.
    (4) Не подлежат на контрол по този закон въоръжението, снаряжението, техниката и
    оборудването на български и чуждестранни военни и полицейски контингенти при
    преминаването им през и пребиваването им на територията на Република България в случаите на:
    1. изпълнение на задължения на Република България произтичащи от международни
    договори и членство в международни организации;
    2. участие в операции по поддържане на мира;
    3. участие в международни учения, провеждани на или извън територията на Република
    България;
    4. изпълнение на хуманитарни, природозащитни, демонстрационни и спортни задачи с
    мирен характер.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1
    § 2. Член 2 се изменя, както следва:
    “Чл. 2. Извършването на външнотърговска дейност по чл.1 подлежи на контрол от
    държавата с цел заплита на националната сигурност, на икономическите и на
    външнополитическите интереси на Република България, както и за укрепване на международния
    мир и сигурност и изпълнението на международните задължения на Република България.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2
    § 3. В чл. 3 след думите “на други държави,” се добавя “на международни организации и
    режими”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3
    § 4. В чл. 4 се правят следните изменения и допълнения:
    1 .В ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    а) думата “Държавата” се заменя с “Министерският съвет”;
    б) в т. 1 след думите “целите” се добавя “и задълженията”;
    в) точка 3 се изменя както следва:
    “3. съществуват ограничения:
    а) наложени от Съвета за сигурност на ООН;
    б) произтичащи от международни договори или от членството на Република България в
    международни организации, в това число и от международни режими за експортен контрол, в
    които участва;
    в) произтичащи от присъединяването на Република България към актове, съвместни
    действия и общи позиции на Европейския съюз;
    г) произтичащи от присъединяването на Република България към решения на
    международни организации и режими за експортен контрол, в която тя не е пълноправен член;”
    д) създава се нова точка 4, както следва;
    “4. оръжието, стоките и технологиите са предназначени за държава, на чиято територия се
    водят военни действия или която участва във военен конфликт. ”
    2. Алинея 2 се изменя, както следва:
    “(2) Списъкът на държавите и организациите, по отношение на които има ограничения по
    -ал. 1, т. 3 и т. 4, се приема и актуализира от Министерския съвет и се обнародва в “Държавен
    вестник”.”
    3. Създава се нова ал. 3, както следва:
    “(3) Списъкът на държавите, за които не се изисква сертификат за краен потребител по чл.
    15, ал. 2 се приема и актуализира от Министерския съвет и се обнародва в “Държавен вестник”.
    Предложение на н.п. Надежда Михайлова, н.п. Иво Цанев. н.п. Димитър Абаджиев:
    В чл. 4 се добавя нова алинея 3:
    ‘‘/5/ Списъкът на държавите за които не се изисква сертификат за краен потребител
    понл.бичл.7се определя и актуализира от Министерски съвет. ”
    Комисията подкрепя по принцип предложението на н.п. Надежда Михайлова. н.п. Иво
    Цанев. н.п. Димитър Абаджиев за § 4
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4 със следната подобрена редакция: в
    Т.1 буква “г” думата “която” се заменя с думата “които”, а в буква “д” след думата
    технологиите” се добавя “с възможна двойна употреба”.
    § 5. в чл. 5 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал.1 думите “с над 50 на сто българско участие” се заменят с регистрирани по
    Търговския закон,”.
    2. Алинея 2 се изменя, както следва:
    “(2) Външнотърговска дейност с оръжие се извършва въз основа на предоставена от
    Междуведомствения съвет по въпросите на военнопромишления комплекс и мобилизационната
    готовност на страната към Министерския съвет, лицензия за осъществяване на съответната
    дейност и разрешение за всяка сделка, издадено от Междуведомствената комисия за експортен
    контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение към министъра на
    икономиката, наричани по нататък съответно “Междуведомствен съвет” и “Междуведомствена
    комисия”. Съставът и редът на дейност на Междуведомствения съвет и Междуведомствения
    съвет се определят от Министерския съвет.”
    3. Създава се нова ал. 3, както следва:
    “(3) Българските граждани и лицата, регистрирани по Търговския закон извършват
    посредническа дейност, свързана със сделки с оръжие, въз основа на предоставена от
    'Междуведомствения съвет лицензия за осъществяване на такава дейност. Чуждите граждани и
    чуждестранните юридически лица могат да извършват посредническа дейност, свързана със
    сделки с оръжие при условия и по ред, определени в правилника за прилагане на закона”
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и се изменя както следва:
    “(4) Лицензията и разрешението се издават от органите по ал. 2 за определен срок и с
    определен обхват. Лицензията се издава първоначално за срок до 1 година, след изтичането на
    който всяка последваща лицензия се издава за срок от 3 години. Разрешението се издава за срок
    до 6 месеца и може да бъде продължено само еднократно за срок до 6 месеца, който срок не може
    да бъде по- дълъг от срока на лицензията.”
    5. Създават се нови ал. 5, 6 и 7, както следва:
    “(5) За издаване на лицензните и разрешенията се заплащат държавни такси в размери,
    определени от Министерския съвет.
    (6) При необходимост органите по ал. 2 могат да изискват становището на други
    държавни органи.
    (7) При издаване на лицензните и разрешенията компетентните органи могат да
    извършват проверки и да привличат специалисти - експерти, които да дават становище по
    'въпроси, за които се изискват специални знания.”
    Предложение на н.п. Надежда Михайлова. н.п. Иво Цанев. н.п. Димитър Абаджиев:
    В чл. 5 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Ал. 2 се изменя така:
    "Външнотърговска дейност с оръжие се извършва въз основа на предоставена от
    Министерски съвет лицензия за осъществяване на съответната дейност и разрешение за всяка
    сделка, издадено от Държавна комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжие
    за масово унищожение към Министерски съвет
    2. Ал. 3 придобива следното съдържание:
    "Посредническа дейност свързана със сделки с оръжие могат да извършват български
    физически лица и лица регистрирани по Търговския закон, въз основа на предоставена от
    органите по ал. 2 лицензия за такава дейност
    3. Добавят се нови алинеи 4, 5, 6 и 1:
    (4) Лицензията и разрешението се издават за определен срок. Обхватът на лицензията
    и лицензията и разрешението се определя от органите по ал. 2.
    (5) За издаване на лицензните и разрешенията се заплащат държавни такси в размери,
    определени от Министерски съвет.
    (6) При необходимост органите от ал. 2 могат да изискват становището на други
    държавни органи.
    (7) Органите по ал. 2 могат да привличат специалисти и експерти, които да дават
    становище по въпроси, за които се изискват специални знания. ”
    Комисията подкрепя по принцип предложенията на н.п. Надежда Михайлова, н.п. Иво
    Цанев. н.п. Димитър Абаджиев за 6 5 алинеи 4. 5, би 7 и не подкрепя предложението за § 5,
    ал. 2
    Предложение на н.п. Ирина Бокова:
    Е чл. 5. ал. 2 след думите “наричани по нататък съответно "Междуведомствен съвет"
    и "Междуведомствена комисия " се добавя ", ръководени от министри. ”
    Комисията подкрепя предложението на н.п. Ирина Бокова
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП текста на вносителя за § 5 със следната подобрена
    редакция;
    Чл. 5. (1) Външнотърговска дейност с оръжие могат да извършва само търговски
    дружества, регистрирани по Търговския закон, при спазване изискванията на този закон.
    (2) Външнотърговска дейност с оръжие се извършва въз основа на предоставена
    от Междуведомствения съвет по въпросите на военнопромишления комплекс и
    мобилизационната готовност на страната към Министерския съвет, лицензия зя
    осъществяване на съответната дейност и разрешение за всяка сделка, издадено от
    Междуведомствената комисия зя експортен контрол и неразпространение на оръжията за
    масово унищожение към министъра на икономиката, наричани по нататък съответно
    “Междуведомствен съвет” и “Междуведомствена комисия”, ръководени от министри.
    Съставът и редът на дейност на Междуведомствения съвет и Междуведомствената комисия
    се определят от Министерския съвет.
    (3) Посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки с оръжие, могат
    да извършват физически и юридически лица получили лицензия за осъществяване на
    такава дейност от Междуведомствения съвет.
    (4) Лицензията и разрешението се издават от органите по ал. 2 за определен срок и
    с определен обхват. Лицензията се издава първоначално за срок 1 година, след изтичането
    на който всяка последваща лицензия се издава за срок 3 години. Разрешението се издава за
    срок 6 месеца и може да бъде продължено само еднократно за срок до 6 месеца, който срок
    не може да бъде по- дълъг от срока на лицензията.
    (§) Лицензията е лична и не може да се прехвърля и преотстъпва.
    (6) За издаване на лицензните и разрешенията се заплащат държавни такси в
    размери, определени от Министерския съвет.
    (7) При необходимост органите по ал. 2 могат да изискват становището на други
    държавни органи.
    (8) При издаване на лицензните и разрешенията компетентните органи могат да
    извършват проверки и да привличат специалисти - експерти, които да дават становище по
    въпроси, за които се изискват специални знания.”
    § 6. Член 6 се изменя както следва:
    “(1) На търговско дружество по чл. 5, ал. 1 се издава лицензия, когато отговаря на
    изискванията за надеждност за извършване на външнотърговска дейност е оръжие и е
    икономически стабилно.
    (2) На лицата по чл. 5, ал. 3 се издава лицензия, когато отговарят на изискванията за
    надеждност за извършване на посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки с
    оръжие, и са икономически стабилни.
    (3) Лицензиращият орган отказва издаването или отнема предоставената лицензия,
    когато:
    1. не е налице някое от изискванията по чл. 6;
    2. настъпят обстоятелства, които противоречат на определените в чл. 2 цели и
    задължения;
    3. дейността, която се извършва не съответства на издаденото разрешение или
    лицензия;
    4. заявителят не е изпълнил предвидено в този закон задължение, което
    неизпълнение е установено с акт на компетентен държавен орган.”
    Предложение на н.п. Надежда Михайлова. н.п. Иво Цанев. н.п. Димитър Абаджиев:
    В чл. 6 текста се изменя както следва;
    1. Ал. 1 придобива следното съдържание:
    (1) “Търговските дружества по чл. 5, ал. 2 кандидатстващи за получаване на лицензия
    представят пред лицензиращия орган следните документи;
    1.Заявления и информация за търговската дейност през предшестващия лицензирането
    период;
    2. Съдебно удостоверение с вписаните в търговския регистър обстоятелства,
    съдържащи всички последващи вписването промени в тези обстоятелства:
    3. Документ от Министерство на вътрешните работи, че заявителят е създал
    необходимата организация за съхранение на оръжие съгласно Закона за контрол над взривните
    вещества, оръжията и боеприпасите;
    4. Съгласуван с Министерството на вътрешните работи списък на лицата, които пряко
    се занимават или посредничат за осъществяването на тази дейност, придружен с биографична
    справка, свидетелство за съдимост и образец от подписа;
    5. Копие от документите удостоверяващи данъчната регистрация, регистрацията в
    НСИ (Код БУЛСТАД) и изпълнени данъчни задължения;
    6. Документ за внесена такса. ”
    2. Създават се нови ал. 2, 3 и 4 със следното съдържание:
    1. Ал. (2) “Лицата кандидатстващи за получаване на лицензия по чл. 3, ал. 3 представят
    пред лицензиращия орган следните документи:
    1.3аявления и информация за търговската дейност през предшестващия лицензионен
    период;
    2. Съдебно удостоверение с вписаните в търговския регистър обстоятелства,
    съдържащи всички последващи вписването промени в тези обстоятелства:
    3. Съгласуван с Министерството на вътрешните работи списък на лицата, които се
    занимават на тази дейност, придружен с биографична справка, свидетелство за съдимост и
    образец от подписа;
    4. Копие от документа удостоверяващ изпълнени данъчни задължения от физическите
    и юридическите лица и копия от документите, удостоверяващи данъчната регистрация,
    размера на основния капитал и регистрацията в НСИ (Код ЕУЛСТАД);
    З. Документ за внесена такса. ”
    2. Ал. (3) “Лицензиращият орган отказва издаването или отнема предоставената
    лицензия, когато:
    1.не са представени необходимите данни за издаването им или са представени неверни
    или непълни данни;
    2.заявителят не е изпълнил предвидени в този закон задължения;
    3. при настъпване на обстоятелства, които противоречат в чл. 2 цели;
    4. външнотърговските сделки с оръжие не осигуряват защита на националната
    сигурност и външнополитическите интереси на страната и укрепване на международния мир и
    сигурност;
    5. дейността не съвпада с издаденото разрешение; ”
    3. Ал. (4) “Търговските дружества по чл. 5, ал. 2 кандидатстващи за разрешение за
    сделка с оръжие представят пред органа издаващ разрешението следните документи:
    A. Внасяне:
    1. заявление относно сделката за внос, в което се посочват условията по сделката и
    общата цена;
    2. копие и превод на български език на документ, издаден от компетентен орган на
    страната, в която е регистрирана фирмата продавач, че същата фирма има разрешение да
    търгува с оръжие:
    3. писмена декларация от вносителя и сертификат от крайния потребител, не
    внесеното оръжие няма да бъде реекспортирано или прехвърлено без разрешението на
    българските компетентни органи и ще бъде използвано при спазване на действащите български
    закони;
    4. документ за внесена такса
    Б. Изнасяне:
    1 .заявление относно сделката за износ, в което се посочват условията по сделката и
    общата цена;
    2. копие и превод на български език на документите, удостоверяващи правото за
    търговия с оръжие на вносителя и посредниците, ако има такива;
    3.оригинал и превод на български език за сертификата за краен потребител, или
    разрешението за внос издадени от компетентните органи на страната-потребител
    потвърждаващи, че оръжието няма да бъде реекспортирано ши прехвърлено без разрешението
    на българските компетентни органи;
    4. документ за внесена такса
    B. Реекспорт
    1.заявление относно сделката за реекспорт, в което се посочват условията по сделката
    и общата цена;
    2.копие и превод на български език на документите, удостоверяващи правото за
    търговия с оръжие на първоначалния доставчик, вносителя и посредниците, ако има такива;
    3.оригинал и превод на български език за сертификата за краен потребител, ши
    разрешението за внос издадени от компетентните органи на страната-потребител
    потвърждаващи, че оръжието няма да бъде реекспортирано ши прехвърлено без разрешението
    на българските компетентни органи;
    4. разрешение за реекспорт от компетентните органи на държавата на първоначалния
    доставчик;
    5. документ за внесена такса. ’’
    Комисията подкрепя по принцип предложението на н.п.Надежда Михайлова, н.п.
    Иво Цанев, н.п. Димитьр Абаджиев за §6, ал. 3
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 6 със следната подобрена
    редакция;
    Член 6 се изменя така:
    „Чл. 6. (1) На търговско дружество по чл. 5, ял. 1 се издава лицензия, когато
    отговаря на изискванията за надеждност за извършване на външнотърговска дейност с
    оръжие и е икономически стабилно.
    (2) На лицата по чл. 5, ал. 3 се издава лицензия, когато отговарят на изискванията
    за надеждност за извършване на посредническа дейност, свързана с външнотърговски
    сделки с оръжие и са икономически стабилни, определени при условия и по ред в
    правилника за прилагането на закона.
    (3) Лицензиращият орган отказва издаването на лицензия, когато не са налице
    изискванията по ал. 1 или ал. 2.
    (4) Лицензиращият орган отнема предоставената лицензия:
    1. при възникване на обстоятелства, които противоречат на определените в
    чл. 2 цели и задължения;
    2. при неизпълнение или нарушение на условията в лицензията;
    3. при неизпълнение на предвидено в този закон задължение, установено с акт
    на компетентен държавен орган;
    4. когато лицензирания е представил неверни данни които са послужили за
    основание за издаване на лицензията;
    5. когато лицензирания престане да отговаря на изискванията по ал. 1 и ал. 2.
    (5) С решението зя отнемане се определя срок, в който лицето не може да
    кандидатства за издаването на нова лицензия за същата дейност. Този срок не може да бъде
    по-малък от 2 години.
    (6) Лицензиращият орган прекратява лицензията:
    1. поради изтичане на срока
    2. поради отнемането й
    3. по искане на лицензирания
    4. при прекратяване дейността на търговското дружество или юридическото лице
    5. при смърт на лицензираното физическо лице
    (7) Отказът зя издаване на лицензия или отнемането на лицензия подлежат на
    обжалване по съдебен ред пред Върховния административен съд освен в случаите, когато се
    засягат интересите на националната сигурност.
    (8) Обжалването по предходната алинея не спира изпълнението на
    административния акт.”
    § 7. Член 7 се изменя както следва:
    “Чл. 7. (1) Разрешение за външнотърговска сделка с оръжие се дава само на търговските
    дружества по чл. 5, ал. 1, притежаващи лицензия за такава дейност. Търговските дружества,
    кандидатстващи за разрешение за външнотърговска сделка с оръжие, представят пред
    Междуведомствената комисия документи, определени в правилника за прилагането на закона.
    (2) Междуведомствената комисия взема решение за даване на разрешение при наличие
    на консенсус между присъстващите членове - представители на компетентните министерства,
    като такова решение може да бъде взето и неприсъствено, ако протоколът с решението е
    подписан без забележки от членовете на Междуведомствената комисия по ред, определен в
    правилника за прилагане на закона.
    (3) Междуведомствената комисия отказва издаването или отнема предоставеното
    разрешение, когато:
    1. настъпят обстоятелства, които противоречат на определените в чл. 2 цели и
    задължения;
    2. дейността, която се извършва не съответства на издаденото разрешение;
    3. заявителят не е изпълнил предвидено в този закон задължение, установено е
    акт на компетентен държавен орган;
    4. заявителят е представил неверни или непълни данни.
    (4) Междуведомствената комисия може да отнеме предоставеното разрешение по
    предложение на всеки от представителите на компетентните министерства, придружено с
    мотивирано становище.”
    Предложение на н.п. Надежда Михайлова. н.п. Иво Цанев. н.п. Димитър Абаджиев:
    В чл. 7 се правят следните изменения:
    1. Ал. 1 придобива следното съдържание:
    (1) “Външнотърговска дейност със стоки и технологии с възможна двойна употреба
    могат да извършват търговски дружества, регистрирани по Търговския закон на Република
    България;
    2. Ал. 2 придобива следното съдържание:
    (2) "Изнасянето на стоки и технологии с възможна двойна употреба се извършва въз
    основа на предоставена лицензия и разрешение за всяка сделка от органите по чл. 5, ал. 2 ”
    В чл. 1, ал. 3 придобива следното съдържание:
    (3) “Внасянето на стоки и технологии с възможна двойна употреба се извършва въз
    основа на издадено разрешение от органа чл. 5, ал. 2
    3. Създават се нови ал. 4, 5, 6 и 1:
    (4) “Лицензията и разрешението се издават за определен срок. Обхватът на лицензията
    и разрешението се определя от органа по чл. 5, ал. 2 ”,
    (5) “За издаване на лицензи и разрешения са заплащат държавни такси в размери
    определени от Министерски съвет. ’’
    (6) “При необходимост органите от чл. 5, ал. 2 могат да изискват становището на други
    държавни органи ”.
    (7) “Органите по чл. 5, ал. 2 могат да привличат специалисти и експерти, които да
    дават становище по въпроси, за които се изискват специални знания ”.
    Комисията подкрепя по принцип предложенията на н.п. Надежда Михайлова,
    н.п .Иво Цанев. н.п. Димитър Абаджиев за §7. отразени в §9
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за §7 със следната подобрена
    редакция;
    Член 7 се изменя така:
    “Чл. 7 (1) Разрешение за външнотърговска сделка с оръжие се дава само на
    търговските дружества по чл. 5, ал.1, притежаващи лицензия за такава дейност.
    Търговските дружества, кандидатстващи за разрешение за външнотърговска сделка с
    оръжие, представят пред Междуведомствената комисия документи, определени в
    правилника за прилагането на закона.
    (2) Междуведомствената комисия дава разрешение при наличие на консенсус
    между членовете - представители на компетентните министерства. Решение може да бъде
    взето по изключение и неприсъствено, ако протоколът е подписан без забележки от
    членовете на Междуведомствената комисия по ред, определен в правилника за прилагане
    на закона.
    (3)Междуведомствената комисия отказва издаването на разрешение, когато:
    1. налице са обстоятелства, които противоречат на определените в чл. 2 цели
    и задължения;
    2. при липса на някои от документите предвидени в правилника за прилагане
    на закона;
    3. сделката, за която се иска разрешение не съответства на издадената
    лицензия;
    4. заявителят е представил непълни данни.
    (4) Междуведомствената комисия отнема предоставеното разрешение по
    предложение на всеки от членовете на комисията, когато:
    1. възникнат обстоятелства, които противоречат на определените в чл. 2 цели
    и задължения;
    2. дейността, която се извършва не съответства на издаденото разрешение
    или лицензия;
    3. заявителят не е изпълнил предвидено в този закон задължение, което
    неизпълнение е установено с акт на компетентен държавен орган;
    4. заявителят е представил неверни данни.
    (5) Отказът или решението за отнемането на разрешение могат да се обжалват пред
    Върховния административен съд освен в случаите, когато се засягат интересите на
    националната сигурност.
    (6) Обжалването по предходната алинея не спира изпълнението на
    административния акт.”
    § 8. Член 8 се отменя.
    Предложение на н.п. Надежда Михайлова, н.п. Иво Цанев, н.п. Димитър Абаджиев:
    В чл. 8 се правят следните изменения:
    1.Създава се ал. 1 както следва: “(1) Търговските дружества, кандидатстващи за
    получаване на лицензия по чл. 7, ал. 2 представят пред лицензиращият орган следните
    документи:
    1 .Заявление в което се посочват стоките и / или технологиите с които ще се извършва
    външнотърговската дейност съгласно списъка по чл. 1, ал. 3 и информация за
    външнотърговската дейност през предшестващия лицензирането период;
    2.Документ от Министерство на вътрешните работи и съответния компетентен
    държавен орган в зависимост от вида на стоката и/или технологията, заявителя е създал
    условия и необходимата организация за работа с посочените от него стоки и/или технологии:
    3.Съдебно удостоверение с вписаните в Търговския регистър обстоятелства,
    съдържащи всички последващи вписването промени в тези обстоятелства;
    4.Съгласуван с Министерството на вътрешните работи списък на лицата, които
    пряко се занимават или посредничат за осъществяването на тази дейност, придружен с
    биографична справка, свидетелство за съдимост и образец от подписа;
    5.Копие от документите, удостоверяващи данъчната регистрация, регистрацията в
    НСИ (Код БУЛСТАД);
    6.Документ за внесена такса. ”
    2.Създава се ал. 2 както следва:
    "(2) Търговските дружества по чл. 7, ал. 1 кандидатстващи за разрешение за сделка със
    стоки и технологии с възможна двойна употреба представят пред органа издаващ
    разрешението следните документи:
    A. Внасяне
    1.Заявление относно сделката за внос, в което се посочват условията за сделката и
    общата цена;
    2.Съдебно удостоверение за вписаните в Търговския регистър обстоятелства,
    съдържащи всички последващи вписването промени в тези обстоятелства, данъчна
    регистрация и БУЛСТАД (в оригинал или официално заверено копие на заявителя).
    Б. Изнасяне
    1.Заявление относно сделката за износ, в което се посочват условията за сделката и
    общата цена;
    2.Оригинал и превод на български език на сертификата за краен потребител или
    разрешението за внос на стоката и / или технологията, издадени от компетентните органи на
    страната потребител, включващи недопускане на реекспорт или прехвърляне без разрешението
    на българските компетентни органи и посочващи за каква цел и къде ще се използва стоката и/или технологията;
    3.Документ за внесена такса.
    B. Реекспорт
    1.Заявление относно сделката за реекспорт, в което се посочват условията за
    сделката и общата цена;
    2.Оригинал и превод на български език на сертификата за краен потребител или
    разрешението за внос на стоката и / или технологията, издадени от компетентните органи на
    страната потребител, включващи недопускане на реекспорт или прехвърляне без разрешението
    на българските компетентни органи и посочващи за каква цел и къде ще се използва стоката и /
    или технологията;
    3.Разрешение за реекспорт на компетентните органи на държавата на първоначалния
    доставчик;
    4.Документ за внесена такса.
    5.Създава се ал. 3 както следва:
    “(3) При необходимост органите по чл. 3, ал. 2 могат да изискват становището на
    други държавни органи. ”
    4. Създава се ал. 4 както следва:
    "(4) Органите по чл. 5, ал. 2 могат да привличат специалисти и експерти, които да
    дават становища по въпроси, за които се изискват специални знания. ”
    Комисията не подкрепя предложението на н.п. Надежда Михайлова, н.п. Иво Цанев.
    н.п. Димитър Абаджиев.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за отмяна на чл. 8.
    § 9. Член 9 се изменя както следва:
    “Чл. 9(1) Външнотърговска дейност със стоки и технологии с възможна двойна употреба,
    могат да извършват лица, регистрирани по Търговския закон на Република България, при
    спазване изискванията на този закон и в съответствие с действащото законодателство.
    (2) Изнасянето на стоки и технологии с възможна двойна употреба се извършва въз
    основа на предоставена лицензия от Междуведомствения съвет и разрешение за всяка сделка,
    издадено от Междуведомствената комисия.
    (3) Внасянето на стоки и технологии с възможна двойна употреба се извършва въз
    основа на издадено разрешение за всяка сделка от Междуведомствената комисия по чл. 5, ал. 2.
    (4) Лицензията и разрешението се издават от органите по чл. 5, ал. 2 за определен срок
    и с определен обхват. Лицензията се издава първоначално за срок до 1 година, след изтичането
    на който всяка последваща лицензия се издава за срок от 3 години. Разрешението се издава за
    срок до 6 месеца и може да бъде продължено само еднократно за срок до 6 месеца, който срок не
    може да бъде по — дълъг от срока по лицензията.
    (5) За издаване на лицензия и разрешението се заплащат държавни такси в размери,
    определени от Министерския съвет.
    (6) При необходимост органите по чл. 5, ал. 2 могат да изискват становището на други
    държавни органи.
    (7) Органите по чл. 5, ал. 2 могат да привличат специалисти - експерти, които да дават
    становище по въпроси, за които се изискват специални знания.
    (8) Българските граждани и лицата регистрирани по търговския закон извършват
    посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки със стоки и технологии с двойна
    употреба, въз основа на предоставена от Междуведомствения съвет лицензия за осъществяване
    на такава дейност. Чуждите граждани и чуждестранните юридически лица могат да извършват
    посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки със стоки и технологии с двойна
    употреба, при условия и по ред, определени в правилника за прилагане на закона.”
    Предложение на н.п. Надежда Михайлова. н.п. Иво Цанев. н.п. Димитър Абаджиев:
    В чл. 9 се правят следните изменения:
    1. Ал. I се изменя така:
    “Разрешение за износ на стоки и технологии с възможна двойна употреба, невключени в
    списъка по ал. 1. ал. 3 се изисква когато износителят знае или е бил уведомен в писмена форма
    от съответните органи, че:
    1. Стоките и технологиите с възможна двойна употреба са или могат да се използват,
    като цяло или част от тях, за разработване, производство, използване, поддържане,
    съхраняване, откриване, идентифициране или разпространение на химическо, биологическо или
    ядрено оръжие, или други ядрени експлозивни устройства или за разработването,
    производството, поддръжката или съхранението на ракети-носители на такива оръжия,
    режимът на които е уреден в международните договори за забраната или
    неразпространението им;
    2. Стоките и технологиите с възможна двойна употреба са предназначени за
    държавите по чл. 4, ал. 1, т. 3 и т. 4;
    3. Стоките и технологиите с възможна двойна употреба са предназначени за военна
    крайна употреба. ”
    2. Алинеи 2, 3 и 4 се заличават.
    3. След чл. 9 се добавя заглавие:
    "Глава Четвърта: Режим на международен транспорт на оръжие. ”
    Комисията подкрепя по принцип предложенията на н.п. Надежда Михайлова.
    н.п.Иво Цанев. н.п. Димитър Абаджиев по § 9. отразени в чл. 13
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 9 със следната подобрена
    редакция!
    Член 9 се изменя така:
    “Чл. 9. (1) Външнотърговска дейност със стоки и технологии с възможна двойна
    употреба) могат да извършват лица, регистрирани по Търговския закон на Република
    България, при спазване изискванията на този закон и о съответствие с действащото
    законодателство.
    (2) Изнасянето на стоки и технологии с възможна двойна употреба се извършва
    въз основа на предоставена лицензия от Междуведомствения съвет и разрешение за всяка
    сделка, издадено от Междуведомствената комисия.
    (3) Внасянето на стоки и технологии с двойна употреба се извършва въз основа на
    издадено разрешение за всяка сделка от Междуведомствената комисия.
    (4) Лицензията и разрешението се издават от органите по ял. 5, ал. 2 за определен
    срок и с определен обхват. Лицензията се издава първоначално за срок 1 година, след
    изтичането на който всяка последваща лицензия се издава за срок 3 години. Разрешението
    се издава за срок 6 месеца и може да бъде продължено само еднократно зя срок до б месеца,
    който срок не може да бъде по - дълъг от срока на лицензията.
    (5) Лицензията е лична и не може да се прехвърля и преотстъпва.
    (6) За издаване на лицензия и разрешението се заплащат държавни такси в
    размери, определени от Министерския съвет.
    (7) При необходимост органите по чл. 5, ал. 2 могат да изискват становището на
    ' други държавни органи.
    (8) Органите по чл. 5, ал. 2 могат да привличат специалисти - експерти, които да
    дават становище по въпроси, за които се изискват специални знания.
    (9) Посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки със стоки и
    технологии с възможна двойна употреба, могат да извършват физически и юридически
    лица получили лицензия за осъществяване на такава дейност от Междуведомствения
    съвет,”
    § 10. Член 10 се изменя както следва:
    “Чл. 10 (1)На лицата по чл. 9, ал. 1, регистрирани по Търговския закон се издава лицензия,
    когато;
    1. са надеждни и икономически стабилни:
    2. удостоверят в зависимост от стоките и/или технологиите, че са създали условия и
    необходимата организация за работа с посочените от него стоки и/или технологии.
    (2) На лицата по чл. 9, ал. 8 се издава лицензия, когато отговарят на изискванията за
    надеждност за извършване на посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки със
    "СТОКИ и технологии с възможна двойна употреба, и са икономически стабилни.
    (3) Лицензиращият орган отказва издаването или отнема предоставената
    лицензия по чл. 9, когато:
    1. не е налице някое от изискванията по чл.10;
    2. настъпят обстоятелства, които противоречат на определените в чл. 2 цели и
    задължения;
    3. дейността, която се извършва не съответства на издадено преди това
    разрешение;
    4. заявителят не е изпълнил предвидено в този закон задължение, което
    неизпълнение е установено с акт на компетентен държавен орган.
    (4) Лицата, регистрирани по Търговския закон по чл. 9, ал.1, кандидатстващи за
    разрешение за външнотърговска сделка със стоки и технологии с възможна двойна употреба
    представят пред Междуведомствената комисия документи, определени в правилника за
    прилагане на закона.
    (5) Междуведомствената комисия взема решение за даване на разрешение чрез явно
    гласуване и при наличие на консенсус между присъстващите представители на участващите
    министерства, по ред определен в правилника за прилагане на закона. Такова решение може да
    бъде взето и неприсъствено, ако протоколът с решението е подписан без забележки от членовете
    на Междуведомствената комисия.
    (6) Междуведомствената комисия отказва издаването или отнема предоставеното
    разрешение, когато:
    1. при настъпване на обстоятелства, които противоречат на определените в чл. 2
    цели и задължения;
    2. дейността, която се извършва не съответства на издаденото разрешение или
    лицензия;
    3. заявителят не е изпълнил предвидено в този закон задължение, което
    неизпълнение е установено с акт на компетентен държавен орган;
    4. заявителят е представил неверни или непълни данни.
    (7) Междуведомствената комисия отнема предоставеното разрешение по предложение
    на всеки един от представителите на участващите министерства, придружено с мотивирано
    становище.”
    Предложение на н.п. Надежда Михайлова. н.п. Иво Цанев. н.п. Димитър Абаджиев:
    В чл. 10 се правят следните изменения:
    1. Ал. 1 се изменя така:
    (1) “Транспортирането на оръжия от регистрирани по Търговския закон превозвачи от и
    за територията на Република България, както и от и за територията на трети страни, се
    извършва въз основа на лицензия съгласно чл. 5, ал. 3. ”
    2. Алинеи 2 и 3 се заличават.
    Комисията подкрепя предложенията на н.п. Надежда Михайлова. н.п. Иво Цанев, н.п.
    Димитър Абаджиев за §10. т. 1 и т.2. отразени в чл. 13 “а”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 10 със следната подобрена редакция ;
    Член 10 се изменя така:
    ‘‘Чл. 10. (1) На лицата по чл. 9, ал. 1, регистрирани по Търговския закон се издава
    лицензия, когато:
    1. са надеждни и икономически стабилни:
    2. удостоверят в зависимост от стоките и/или технологиите, че са създали
    -условия и необходимата организация зя работя с посочените от тях стоки и/или технологии.
    (2) На лицата по чл. 9, ал. 9 се издава лицензия, когато отговарят на
    изискванията за надеждност за извършване на посредническа дейност, свързана с
    външнотърговски сделки със стоки и технологии с възможна двойна употреба, и са
    икономически стабилни, определени при условия и по ред в правилника за прилагането на
    закона.
    (3) Лицензиращият орган отказва издаването на лицензия на лицата по чл.
    9, ал. 1 и ал. 9 когато не са налице изискванията по ал. 1 или ал. 2.
    (4) Лицензиращият орган отнема предоставената лицензия:
    1. при възникване на обстоятелства, които противоречат на определените
    в чл. 2 цели и задължения;
    2. при неизпълнение или нарушение на условията в лицензната;
    3. при неизпълнение на предвидено в този закон задължение, установено с
    акт на компетентния държавен орган;
    4. когато лицензирания е представил неверни данни които са послужили за
    основание за издаване на лицензията;
    5. когато лицензирания престане да отговаря на изискванията по ял. 1 или ал. 2.
    (5) С решението за отнемане се определя срок, в който лицето не може да
    кандидатства за издаването на нова лицензни за същата дейност. Този срок не може да
    бъде по-малък от 2 години.
    (6) Лицензиращият орган прекратява лицензната:
    1. поради изтичане на срока
    2. поради отнемането й
    3. по искане на лицензирания
    4.при прекратяване дейността на лицето регистрирано по Търговския закон
    или на юридическото лице
    5. при смърт на лицензираното физическо лице
    (7) Отказът за издаване на лицензни или отнемането на лицензни подлежат на
    обжалване пред Върховния административен съд освен в случаите, когато се засягат
    интересите на националната сигурност.
    (8) Обжалването по предходната алинея не спира изпълнението на
    административния акт.
    (9) Разрешение за външнотърговска сделка със стоки и технологии с възможна
    двойна употреба се дава само на лица , регистрирани по Търговския закон по чл. 9, ал. 1,
    притежаващи лицензия за такава дейност. Лицата, кандидатстващи за разрешение за
    външнотърговска сделка с оръжие, представят пред Междуведомствената комисия
    документи, определени в правилника за прилагането на закона.
    (10) Междуведомствената комисия дава разрешение при наличие на консенсус
    между членовете - представители на компетентните министерства. Решение може да бъде
    взето по изключение и неприсъствено, ако протоколът е подписан без забележки от
    членовете на Междуведомствената комисия по ред, определен в правилника зя прилагане
    на закона.
    (11) Междуведомствената комисия отказва издаването на разрешение, когато:
    1. налице са обстоятелства, които противоречат на определените в чл. 2 цели
    и задължения;
    2. при липса на някои от документите предвидени в правилника зя прилагане
    на Закона;
    3. сделката, за която се иска разрешение не съответства на издадената
    лицензия;
    4. заявителят е представил непълни данни.
    (12) Междуведомствената комисия отнема предоставеното разрешение по
    предложение на всеки от членовете на комисията, когато:
    1. възникнат обстоятелства, които противоречат на определените в чл. 2 цели
    и задължения;
    2. дейността, която се извършва не съответства на издаденото разрешение или
    лицензия;
    3. заявителят не е изпълнил предвидено в този закон задължение, което
    неизпълнение е установено с акт на компетентен държавен орган;
    4. заявителят е представил неверни данни.
    (13) Отказът зя издаване на разрешение или отнемането на разрешението могат да
    се обжалват пред Върховния административен съд освен в случаите, когато се засягат
    интересите на националната сигурност.
    (14) Обжалването по предходната алинея не спира изпълнението на
    административния акт.”
    § 11. Членове 11 и 12 се отменят.
    Предложение на н.п. Надежда Михайлова, н.п. Иво Цанев, н.п. Димитър Абаджиев:
    В чл. 11 текста да придобие следния вид:
    'Транзитен превоз на оръжие през територията на Република България се извършва от
    лицензирани превозвачи, въз основа на разрешение за транзитерн превоз издадено от органът
    по чл. 5, ал. 2, в което се определят митническите пунктове, маршрутът и срокът за
    преминаване. Разрешението се издава за всеки отделен случай. ”
    В чл. 12 текста да придобие следния вид:
    “Лицата, извършващи външнотърговска дейност с оръжие и със стоките и технологии
    предмет на контрол по този закон, са длъжни:
    1. да водят отделен регистър за сделките, които сключват по този закон, и да
    съхраняват търговските и транспортните документи и информация, свързана с
    осъществяването на сделката, за срок не по-малък от пет години;
    2. да спазват условията при които е разрешена тази дейност, и незабавно да
    информират писмено контролните органи за всяка тяхна промяна;
    3. да посочват името, служебното положение и адреса на представителите на
    страната по сделката, посредника и на крайния потребител отговорни за изпълнението на
    задължението по сделката, и незабавно да информират за всяка тяхна замяна;
    4. да информират съответните държавни органи, ако съществува вероятност
    стоките и технологиите с възможна двойна употреба, с които осъществяват
    външнотърговска дейност, да се използват по начина, предвиден в чл. 9. ’’
    Комисията подкрепя по принцип предложенията на н.п. Надежда Михайлова н.п. Иво
    Цанев, н.п. Димитър Абаджиев за §11. отразени в чл. 13 „б”
    Предложението на народните представители Надежда Михайлова, Иво Цанев и
    Димитър Абаджиев за промени в чл. 12 се оттегля.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за отмяна на чл. 11 и чл. 12
    §12. Член 13 се изменя както следва:
    “Чл. 13. (1) Разрешение при изнасяне на стоки и технологии с възможна двойна употреба,
    невключени в списъка по чл. 1, ал. 3 се изисква, когато износителят е бил уведомен в писмена
    форма от органите по чл.5, ал. 2, че:
    1. стоките и технологиите с възможна двойна употреба са или могат да се използват,
    като цяло или част от тях, за разработване, производство, използване, поддържане, съхраняване,
    откриване, идентифициране или разпространение на химическо, биологическо или ядрено
    оръжие или други ядрени експлозивни устройства или за разработването, производството,
    поддръжката или съхранението на ракети - носители на такива оръжия, режимът на които е
    уреден в международните договори за забраната или неразпространението им;
    2. стоките и технологиите с възможна двойна употреба са предназначени за държавите
    по чл. 4, ал. 2;
    3. стоките и технологиите с възможна двойна употреба са предназначени за военна
    крайна употреба.”
    (2) Ако износителят знае, че стоките и технологиите с възможна двойна употреба,
    невключени в списъка по чл.1, ал. 3, които има намерение да изнесе, са предназначени като цяло
    или част от тях за някои от целите посочени в ал.1, т. 1, 2 и 3, е длъжен да уведоми органите по
    чл. 5, ал. 2.”
    Предложение па н.п. Надежда Михайлова, н.п. Иво Цанев, н.п. Димитър Абаджиев:
    В чл. 13 текста се изменя така:
    “Вносителите и износителите на оръжие са длъжни да включват във външнотърговския
    договор клауза задължаваща купувача, че закупеното оръжие няма да бъде прехвърлено на
    други физически или юридически лица без изричното съгласие на вносителя или износителя. ”
    Комисията подкрепя по принцип предложението на н.п. Надежда Михайлова н.п. Иво
    Цанев, н.п. Димитър Абаджиев за 812. чл. 13. отразено в чл. 15. ал. 1
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 12, чл. 13. със следната подобрена
    редакция;
    Член 13 се изменя така:
    “Чл. 13. (1) Разрешение при изнасяне на стоки и технологии с възможна двойна
    употреба, невключени в списъка по чл. 1, ал. 3 се изисква, когато износителят е бил
    уведомен в писмена форма от органите по чл. 5, ал. 2, че:
    1. стоките и технологиите с възможна двойна употреба са или могат да се
    използват, като цяло или част от тях, за разработване, производство, използване,
    поддържане, съхраняване, откриване, идентифициране или разпространение на химическо,
    биологическо или ядрено оръжие или други ядрени експлозивни устройства или за
    разработването, производството, поддръжката или съхранението на ракети-носители на
    такива оръжия, режимът на които е уреден в международните договори за забраната или
    неразпространението им;
    2. стоките и технологиите с възможна двойна употреба са предназначени за
    държавите и организациите включени в списъка по чл. 4, ал. 2;
    3. стоките и технологиите с възможна двойна употреба са предназначени за
    военна крайна употреба.”
    (2) Ако износителят знае, че стоките и технологиите с възможна двойна употреба,
    невключени в списъка по чл.1, ал. 3, които има намерение да изнесе, са предназначени като
    цяло или част от тях зя някои от целите посочени в ал.1, т. 1, 2 и 3, е длъжен да уведоми
    органите по чл. 5, ал. 2.”
    § 13. Създава се глава трета - “а” е наименование: “Режим на международния транспорт
    на оръжие, на транзитния превоз на оръжие и на стоки с възможна двойна употреба ”, както
    следва:
    “Глава трета-“а”
    Режим на международния транспорт на оръжие, на транзитния превоз на оръжие и на стоки с
    възможна двойна употреба

    Чл.13 а. Транспортирането на оръжие от регистрирани по Търговския закон превозвачи
    от и за територията на Република България, както и от и за територията на трети страни, се
    извършва въз основа на лицензия съгласно чл. 5, ал. 3.
    Чл.13 6.(1) Транзитен превоз на оръжие през територията на Република България се
    извършва въз основа на разрешение за транзитен превоз, издадено от Междуведомствената
    комисия. Разрешението се издава за всеки отделен случай при условия и по ред, определени в
    правилника за прилагане на закона.
    (2) Транзитен превоз на радиоактивни, взривоопасни, леснозапалими, окисляващи се,
    корозионни, токсични, бактериологични (биологични), токсични и патогенни стоки с възможна
    двойна употреба, се извършва въз основа на разрешение за транзитен превоз издадено от
    Междуведомствената комисия, в което се определят митническите пунктове, маршрутът и срокът
    за преминаване. Разрешението се издава за всеки отделен случай при условия и по ред,
    определени в правилника за прилагане на закона.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 13 за създаването на глава трета “а”
    и чл. 13 “а” и 13 “б” със следната подобрена редакция;
    “ Глава трета - “а”
    Режим на международния транспорт на оръжие, на транзитния превоз на оръжие и
    на стоки с възможна двойна употреба
    Чл.13 а. Транспортирането на оръжие от регистрирани по Търговския закон
    превозвачи от и за територията на Република България, както и от и за територията на
    трети страни, се извършва въз основа на издадена лицензни от Междуведомствения съвет
    при условия и по ред определени в правилника за прилагане на закона.
    Чл.13б (1) Транзитен превоз на оръжие през територията на Република България се
    извършва въз основа на разрешение за транзитен превоз, издадено от Междуведомствената
    комисия. Разрешението се издава за всеки отделен случай при условия и по ред, определени
    в правилника за прилагане на закона.
    (2) Транзитен превоз на радиоактивни, взривоопасни, леснозапалими,
    окисляващи се, корозионни, токсични, бактериологични (биологични), токсични и
    патогенни стоки е възможна двойна употреба, се извършва въз основа на разрешение за
    транзитен превоз издадено от Междуведомствената комисия, в което се определят
    митническите пунктове, маршрутът и срокът за преминаване. Разрешението се издава за
    всеки отделен случай при условия и по ред, определени в правилника за прилагане на
    закона.”
    § 14. В чл. 14 се правят следните изменения:
    1 .В началото след думите “външнотърговска дейност” се добавя “и/или посредническа
    дейност”.
    2.В т. 1 думите “сделката, за срок не по-малък от пет години” се заменят с
    “външнотърговската сделка, за срок не по - малък от десет години”.
    Предложение на н.п. Надежда .Михайлова н.п. Иво Цанев, н.п. Димитър Абаджиев:
    В чл. 14 текста се изменя така:
    - “Получените по този закон лицензия и разрешение не могат да бъдат преотстъпвани. ”
    Комисията подкрепя предложението на н.п. Надежда .Михайлова н.п. Иво Цанев, н.п.
    Димитър Абаджиев за § 14, отразено в чл. 5, ал. 5
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 14
    § 15. Член 15 се изменя както следва:
    “Чл. 15 (1) Вносителите и износителите на оръжие са длъжни да включват във
    външнотърговския договор клауза, задължаваща купувача, че закупеното оръжие няма да бъде
    прехвърлено на други физически или юридически лица без изричното съгласие на
    Междуведомствената комисия.
    (2) За удостоверяване на крайната употреба и крайния потребител износителите на
    оръжие и на стоки и технологии с възможна двойна употреба представят пред
    Междуведомствената комисия сертификат за крайна употреба/краен потребител и/или
    международен сертификат за внос, издадени от компетентните органи на страната на крайния
    потребител.
    (3) При изискване от страната на износителя българските компетентни органи издават
    сертификат за крайна употреба/ краен потребител и/или международен сертификат за внос. Редът
    за издаване на сертификат за крайна употреба/краен потребител и/или международен сертификат
    за внос се определя в правилника за прилагане на закона. “
    Предложение на н.п. Надежда Михайлова, н.п. Иво Цанев, н.п. Димитър Абаджиев:
    В чл. 13 се правят следните изменения:
    1. Създава се нова ал. 2:
    Ал. (2) "Контролът включва проверки преди и след издаване на лиценза или разрешението:
    1 .издаването на информацията за крайния потребител и крайната употреба;
    2. на изпълнените на задълженията на страните по сделката и на крайния потребител ”
    2. Създава се нова ал. 3:
    Ал. (3) “При извършване на контрола контролните органи по ал. 1 могат:
    1. да изискват информацията, необходима за провеждането на контрола;
    2. да отправят искания до компетентните органи на други държави за предоставяне на
    информацията необходима за провеждането на контрола. ”
    Комисията подкрепя по принцип предложенията на н.п. Надежда .Михайлова.
    н.п. Иво Цанев. н.п. Димитър Абаджиев за § 15, отразени в § 16. чл. 17.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 15 със следната подобрена редакция в
    ал. 2 след думите “оръжие и” се добавя “ / или”.
    § 16. В чл. 17 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се изменя, както следва:
    “(1) Контролът по изпълнението на този закон се извършва от органите по чл. 5, ал. 2,
    компетентните органи на Министерство на вътрешните работи. Министерство на икономиката и
    Агенция “Митници”.”
    2. Алинея 3 се изменя, както следва:
    “(3) При извършване на контрола контролните органи по ал. 1 могат:
    1. да изискват от лицата осъществяващи външнотърговска и/или посредническа дейност
    с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна употреба информацията, необходима за
    провеждането на контрола;
    2. при необходимост да изискват становището на други държавни органи;
    3. да посещават зоните под митнически контрол на територията на Република България,
    по реда и условията на действащото законодателство;
    4. да отправят искания до компетентните органи на други държави за предоставяне на
    информацията, необходима за провеждането на контрола.”
    3. Алинея 5 се изменя както следва:
    “ (5) При наличие на данни за извършено престъпление органите по чл. 17, ал. 1 сезират
    органите на прокуратурата.”
    . Създават се ал. 7 и 8:
    “(7) Органите по чл. 5, ал. 2 могат да изискват от износителя да включи в договора
    клауза, позволяваща физическа проверка от органите по чл. 5, ал. 2 или техни длъжностни лица,
    на доставката по външнотърговската сделка.
    (8) Във връзка с целите по чл. 2, органите по чл. 5 ал. 2 могат да изискват допълнителна
    информация относно външнотърговската сделка.”
    Предложение на н.п. Надежда Михайлова. н.п. Иво Цанев. н.п. Димитър Абаджиев:
    в чл. 17 текста се изменя така:
    1. Алинея 1: “Органите по чл. 5, ал. 2 представят в Министерския съвет ежегоден
    доклад за изпълнението на този закон. ”
    2. Алинеи 2, 3, 4, 5 и 6 се заличават.
    Комисията подкрепя по принцип предложението на н.п. Надежда .Михайлова.
    н.п. Иво Цанев, н.п. Димитър Абаджиев за чл. 17. ал. 1,2, 3 ,4 и 5
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 16, чл. 17 със следната
    подобрена редакция;
    Член 17 се изменя така:
    “Чл. 17. (1) Контролът по изпълнението на този закон се извършва от органите по чл.
    5, ал. 2, компетентните органи или от оправомощени от тях длъжностни лица на
    Министерство на вътрешните работи, на Министерство на икономиката и на Агенция
    “Митници”.
    (2) Контролът включва проверки преди и след издаване на лицензията или
    разрешението за външнотърговска дейност по този закон.
    (3) При извършване на контрола контролните органи по ал. 1 могат:
    1. да изискват от лицата осъществяващи външнотърговска и/или посредническа
    дейност с оръжие и/или със стоки и технологии с възможна двойна употреба
    информацията, необходима за провеждането на контрола;
    2. при необходимост да изискват становището на други държавни органи;
    3. да посещават зоните под митнически контрол на територията на Република
    България, при условията и по реда на действащото законодателство;
    4. да отправят искания до компетентните органи на други държави за
    предоставяне на информацията, необходима за провеждането на контрола.
    (4) Контролните органи са длъжни да не разгласяват служебната, производствената
    и търговската тайна на проверяваните лица.
    (5) При наличие на данни за извършено престъпление органите по чл. 17, ал. 1
    сезират органите на прокуратурата.
    (6) При осъществяване на контрола могат да участват представители на чужда
    държава в съответствие с международните задължения, поети от Република България въз
    ^основа на международни договори или участие в международни организации.
    (7) Междуведомственият съвет и Междуведомствената комисия могат да изискват
    от износителя да включи в договора клауза» позволяваща физическа проверка от тях или
    от оправомощени от тях длъжностни лица на доставката по външнотърговската сделка.
    (8) Във връзка с целите по чл. 2, органите по чл. 5 ал. 2 могат да изискват
    допълнителна информация относно външнотърговската сделка.”
    § 17. Член 18 се изменя както следва:
    “Чл,18.0рганите по чл. 5, ал. 2 представят в Министерския съвет ежегоден доклад за
    изпълнението на този закон.”
    Предложение на н.п. Надежда Михайлова, н.п. Иво Цанев, н.п. Димитър Абаджиев:
    Член 18 придобива следното съдържание:
    “Чл.18. За неизпълнение на задълженията на съответните длъжностни лица на
    търговското дружество се налага глоба от 5 000 лв. до 50 000 лв., ако извършеното от тях не
    съставлява престъпление. ’’
    Комисията подкрепя по принцип предложението па н.п. Надежда Михайлова, н.п. Иво
    Цанев, н.п. Димитър Абаджиев за § 17, чл. 18, отразено в чл. 19.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за 8 17. чл. 18 със следната
    подобрена редакция:
    Член 18 се изменя така:
    ‘‘Чл. 18. (1) Органите по чл. 5, ал. 2 представят в Министерския съвет ежегоден
    доклад за изпълнението на закона.
    (2) Министерският съвет представя доклада по ал. 1 на Народното събрание.”
    § 18. “Чл. 19. За неизпълнение на задълженията по този закон на физическите лица, както
    и на длъжностните лица на търговските дружества, които извършват външнотърговска дейност
    по този закон, се налага глоба от 500 до 50 000 лева, ако извършеното не съставлява
    престъпление.“
    Предложение на н.п. Надежда Михайлова. н.п. Иво Цанев. н.п. Димитър Абаджиев:
    В чл. 19, текста да придобие следния вид:
    "На търговското дружество и посредниците, които не изпълняват задълженията си се
    налагат имуществени санкции в размер на двукратната цена на сделката, определена въз
    основа на данните от външнотърговския договор. ”
    Комисията подкрепя по принцип предложението на н.п. Надежда Михайлова, н.п. Иво
    Цанев, н.п. Димитър Абаджиев за § 18, отразено в чл. 20.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за 8 18 и предлага съдържанието на текста
    на 8 18 да се обедини със съдържанието на текста на 8 19
    § 19. Член 20 се изменя както следва:
    “Чл. 20. На лицата, регистрирани по Търговския закон, осъществяващи външнотърговска
    дейност с оръжие и стоки и технологии с възможна двойна употреба, които не изпълняват
    задълженията си по този закон, се налага имуществена санкция в размер до двукратната цена на
    външнотърговска сделката, определена въз основа на данните от външнотърговския договор.
    Предложение на н.п. Надежда Михайлова, н.п. Иво Цанев, н.п. Димитър Абаджиев:
    В чл. 20, текста да придобие следния вид:
    1. Ал. /1/ "Актовете за установяване на нарушенията се съставят от длъжностните
    лица на органите по чл. 5, ал. 2;
    2. Ал. /2/ “Наказателните постановления се извършват от ръководителя на съответния
    орган по чл. 5, ал. 2, констатирал съответното нарушение, или овластено от него длъжностно
    лице:
    3. Ал. /5/ "Съставянето на актовете за установяване на административни нарушения,
    налагането на административните наказания, обжалването и изпълнението на наказателните
    постановления се извършва по реда на Закона за административните нарушения и наказания. "
    Комисията подкрепя по принцип предложението на н.п. Надежда Михайлова, н.п. Иво
    Цанев, н.п., Димитър Абаджиев за §19, чл. 20.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за §19 и предлага съдържанието на текста
    да § 19 да се обедини със съдържанието на текста на §18 със следната подобрена редакция;
    § 18. Член 19 се изменя така:
    “§ 18. Чл. 19. На лицата, осъществяващи външнотърговска дейност с оръжие и/или
    стоки и технологии с възможна двойна употреба, които не изпълняват задълженията си по
    този закон се налага:
    1. на физическите лица, както и на длъжностните лица на търговските дружества
    - глоба от 5 000 до 50 000 лева, ако извършеното не съставлява престъпление;
    2. на лицата, регистрирани по Търговския закон - имуществена санкция в
    двукратен размер на външнотърговската сделка. “
    § 20. Член 21 се изменя както следва:
    Чл. 21. На лицата, осъществяващи посредническа дейност, които не изпълняват
    задълженията си по този закон се налага глоба, съответно имуществена санкция в размер от 500
    до 50 000 лв., ако извършеното от тях не съставлява престъпление.”
    Предложение на н.п. Надежда Михайлова, н.п .Иво Цанев, н.п. Димитър Абаджиев:
    В чл. 21 и чл. 22 текста се заличава.
    Предложението на н.п. Надежда Михайлова. н.п. Иво Цанев. н.п. Димитър Абаджиев
    за 8 20. чл. 21 и чл. 22 се оттегля.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 20. който става § 19 със следната
    подобрена редакция:
    § 19. Член 20 се изменя така:
    “Чл. 20. На лицата, осъществяващи посредническа дейност, свързана с
    външнотърговски сделки с оръжие н/или стоки и технологии е възможна двойна употреба,
    които не изпълняват задълженията си по този закон се налага глобя в размер от 5 000 до 50
    000 съответно имуществена санкция в трикратен размер на глобата.”
    § 21. В чл. 22 ал. 2 се изменя както следва;
    “(2) Наказателните постановления се издават от ръководителя на съответния орган по ал.
    1, или от овластено от него длъжностно лице.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за §21. чл. 22, ал. 2 който става §20. чл.
    21. ал. 2 със следната подобрена редакция;
    § 20. Член 21, ал. 2 се изменя така:
    “Чл. 21. (2) Наказателните постановления се издавят от ръководителя на съответния
    орган по чл. 1, или от оправомощено от него длъжностно лице.”
    22. В Допълнителната разпоредба думите “Допълнителна разпоредба” се заменят с
    “Допълнителни разпоредби” и се създава § 1 а, както следва:
    “§ 1 а. По смисъла на този закон;
    1.“Външнотърговската дейност” е съвкупността от всички действия за осъществяване на
    международна продажба на стоки и услуги, включително даването на митническо направление и
    включва извършването на: външнотърговска сделка, когато стоката е поставена под митнически
    режим или е дадено митническо направление, независимо от вида на външнотърговска сделка,
    както и извършването на услуги, когато едната от страните на външнотърговската сделка е
    чуждестранно физическо или юридическо лице, регистрирано с право да извършва тази дейност
    по националното си законодателство, включително участие в международен търг, както и всички
    дейности по подготовката и осъществяването на дадена външнотърговска сделка;
    2. “Посредническата дейност” е част от външнотърговска дейност и включва всички
    дейности, свързани с подготовката и осъществяването на външнотърговска сделка, в това число
    спедиторски и транспортни услуги, финансиране, когато лицето, извършващо тези дейности, не е
    фактическият износител, вносител или ре-експортьор, когато по някакъв начин тези дейности са
    свързани с територията на Република България или с използването на телекомуникационни
    средства за връзка и/или пощенски услуги на Република България;
    3. “Технология” е техническа информация, необходима за разработването, производството
    или използването на стоките. Тази информация взема формата на технически данни или
    техническа помощ:
    а) техническата помощ може да бъде под формата на команди, сръчности, обучение,
    работно учение и консултантски услуги и да включва предаване на технически данни.
    б) техническите данни могат да бъдат под формата на проекти, чертежи, диаграми,
    модели, формули, таблици, инженерни чертежи и спецификации, писмени или съхранени на друг
    носител команди (диск, дискета, лента, К.ОМ (запаметяващи устройства, информацията от които
    може само да се чете).
    4. “Изнасянето” включва и предаването на програмни продукти (софтуер) и технологии
    чрез електронни средства, факс или телефон за получател извън границите на Република
    България. Това се прилага по отношение на устно предаване на технологии по техническо
    средство само в случаите, когато технологичните данни се съдържат в документ, съответната
    част на който е прочетена устно или описана по такъв начин, че в значителна степен да се
    постигне същия резултат;
    5. “Военна крайна употреба” означава:
    а) внедряване във военни изделия, включени в списъка по чл. 1 ал. 3;
    б) използване на оборудване за производство, изпитание или анализ и негови компоненти
    за разработването, производството или поддръжката на военни изделия, включени в списъка по
    чл. 1, ал. 3;
    в) използването на незавършени продукти в завод за производството на военни изделия,
    включени в списъка по чл. 1, ал. 3.
    6. “Международни режими за експортен контрол” са организации, без определен
    международноправен статут, чиито договорености нямат задължителен характер, а се изпълняват
    от държавите на доброволни начала като Васенаарска договореност, Група на ядрените
    доставчици. Австралийска група, Режим за контрол на ракетните технологии. Комитет Цангер и
    "други.
    7. Търговското дружество се счита за надеждно за извършване на външнотърговска
    дейност с оръжие, ако:
    а) е създало необходимата организация за съхранение на оръжие, съгласно изискванията
    на действащото законодателство;
    б) е създало необходимата организация за опазване на държавната тайна, съгласно
    изискванията на действащите нормативни актове;
    в) е съгласувало с органите по сигурността физическите лица, които пряко участват в
    осъществяването на външнотърговска дейност с оръжие;
    г) управител, член на управителен или контролен орган на търговското дружество
    не е осъден с влязла в сила присъда за престъпление от общ характер;
    д) не са налице данни, че управител или член на управителен или контролен орган на
    търговското дружество, или физическо лице, което пряко участва в осъществяването на
    външнотърговска дейност с оръжие, представлява заплаха за националната сигурност,
    икономическите и външнополитическите интереси на Република България, укрепването на
    международния мир и сигурност и изпълнението на международните задължения на Република
    България.
    8. Търговското дружество се счита за икономически стабилно за извършване на
    външнотърговска дейност с оръжие, ако:
    1. не е обявено в несъстоятелност;
    2. не е вписано прекратяване на дейността и обявяване в ликвидация;
    3. няма ликвидни и изискуеми публични задължения, задължения към
    осигурителните фондове, както и към физически или юридически лица, когато
    задължението е признато пред органа по принудително изпълнение или когато е
    установено с влязло в сила съдебно решение, с нотариално заверен документ или с ценна
    книга на заповед.
    9. Лицето по чл. 5, ал. 3, регистрирано по Търговския закон, се счита за надеждно за
    извършване на посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки с оръжие, ако:
    а) е създало необходимата организация за опазване на държавната тайна, съгласно
    изискванията на действащото законодателство;
    б) е съгласувало с органите по сигурността физическите лица, които пряко участват в
    осъществяването на посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки с оръжие;
    в) управител, член на управителен или контролен орган на търговското дружество
    или физическото лице по б. “б” не са осъдени с влязла в сила присъда за престъпление от общ
    характер;
    г) не са налице данни, че управител или член на управителен или контролен орган на
    търговското дружество, или физическото лице по б. “б”, което пряко участва в
    осъществяването на посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки с оръжие,
    представлява заплаха за националната сигурност, икономическите и външнополитическите
    интереси на Република България, укрепването на международния мир и сигурност и
    изпълнението на международните задължения на Република България.
    10. Лицето по чл. 5, ал. 3, регистрирано по Търговския закон, се счита за икономически
    стабилно за извършване на посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки с
    оръжие, ако отговаря на условията по т. 8.
    11. Физическото лице, български гражданин по чл. 5, ал. 3 се счита за надеждно за
    извършване на посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки с оръжие, ако:
    а) е създало необходимата организация за опазване на държавната тайна, съгласно
    изискванията на действащото законодателство;
    б) не е осъдено с влязла в сила присъда за престъпление от общ характер;
    в) лицето е дееспособно;
    г) лицето не представлява заплаха за националната сигурност, икономическите и
    външнополитическите интереси на Република България, укрепването на международния мир и
    сигурност и изпълнението на международните задължения на Република България.
    12. физическото лице, български гражданин по чл. 5, ал. 3 се счита за икономически
    стабилно за извършване на посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки с
    оръжие, ако отговаря на условията по т. 8, б. “в”.
    13. лицата по чл. 9, ал. 1, регистрирани по Търговския закон, са надеждни и икономически
    стабилни, когато отговарят на изискванията по т. 7, букви “в”, “г” и “д” и т. 8.
    14. лицето, регистрирано по Търговския закон, по чл. 9, ал. 8 се счита за надеждно за
    извършване на посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки със стоки и
    технологии с възможна двойна употреба, ако:
    а) е съгласувало с компетентните органи по сигурността физическите лица, които пряко
    участват с осъществяването на посредническа дейност, свързана с външнотърговските сделки със
    стоки и технологии с възможна двойна употреба;
    б) управител, член на управителен или контролен орган на търговското дружество или
    физическото лице по б. “а” не са осъдени е влязла в сила присъда за престъпление от общ
    характер.
    в) не са налице данни, че управител или член на управителен или контролен орган на
    търговското дружество, или физическото лице по б. “а”, което пряко участва в
    осъществяването на посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки със стоки и
    технологии с възможна двойна употреба, представлява заплаха за националната сигурност,
    икономическите и външнополитическите интереси на Република България, укрепването на
    международния мир и сигурност и изпълнението на международните задължения на Република
    България.
    15. лицето, регистрирано по Търговския закон по чл. 9, ал. 8 се счита за икономически
    стабилно за извършване на посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки със
    стоки и технологии с възможна двойна употреба, ако отговаря на условията по т. 8.
    16. физическото лице, български гражданин по чл. 9, ал. 8 се счита за надеждно за
    извършване на посредническа дейност, свързана е външнотърговски сделки със стоки и
    технологии с възможна двойна употреба, ако;
    а) не е осъдено с влязла в сила присъда за престъпление от общ характер;
    б) лицето е дееспособно;
    в) осъществяването на посредническата дейност, свързана е външнотърговски сделки
    със стоки и технологии с възможна двойна употреба, не представлява заплаха за националната
    сигурност, икономическите и външнополитическите интереси на Република България,
    укрепването на международния мир и сигурност и изпълнението на международните
    задължения на Република България.
    17. физическо лице, български гражданин по чл. 9, ал. 8 се счита за икономически
    стабилно за извършване на посредническа дейност, свързана с външнотърговски сделки със
    стоки и технологии с възможна двойна употреба, ако отговаря на условията по т. 8, б. “в”.
    Предложение на н.п .Надежда Михайлова, н.п. Иво Цанев, н.п .Димитър Абаджиев:
    В Допълнителната разпоредба се правят следните изменения и допълнения::
    1. Добавя се нов параграф 2:
    “Външнотърговска дейност" включва извършването на търговска сделка, когато
    стоката е поставена под митнически режим или е дадено митническо направление независимо
    от сделката, във връзка с която се осъществява, когато едната от страните на сделката с
    чуждестранно физическо или юридическо лице, регистрирано с право да извършва тази дейност
    по националното си законодателство. "
    2. Добавя се нов параграф 3:
    “Посредническа дейност" е част от външнотърговска дейност и включва всички
    дейности, свързани с осъществяването на външнотърговска сделка, в това число спедиторски и
    транспортни услуги и финансиране, когато лицето извършващо тази дейност, не е
    фактическият износител, износител или реекспортьор."
    3. Добавя се нов параграф б:
    За целите на този Закон “военна крайна употреба" означава:
    1/ внедряване във военни изделия, включени в списъка по чл.1, ал.3;
    2/ използване на оборудване за производство, изпитание или анализ и неговите
    компоненти за разработването, производството или поддръжката на военни изделия, включени
    в списъка по чл. 1, ал. 3 . ’’
    Комисията да подкрепи по принцип предложенията на н.п. Надежда Михайлова.
    н.п. Иво Цанев. н.п. Димитър Абаджиев за §22


    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за §22. който става §21 със
    следната подобрена редакция:
    “§ 21. В Допълнителната разпоредба думите “Допълнителна разпоредба” се заменят е
    “Допълнителни разпоредби” и се създава § 1 а, както следва:
    “§ 1 а. По смисъла на този закон:
    (1) ” Външнотърговската дейност с оръжие и/или със стоки и технологии с възможна
    двойна употреба” е съвкупността от всички действия по подготовката и/или
    осъществяването на външнотърговски сделка на стоки и/или услуги, включително
    даването на митническо направление, участие в международен търг, когато едната от
    страните по сделката, независимо от вида й, е чуждестранно физическо или юридическо
    лице, регистрирано с право да извършва тази дейност по националното си
    законодателство;
    (2) ”Посредническата дейност свързана с външнотърговски и сделки с оръжие и/или
    със стоки и технологии с възможна двойна употреба” е част от външнотърговска дейност и
    включва действия, свързани с подготовката и/или осъществяването на външнотърговска
    сделка, в това число спедиторски услуги, транспортни услуги, консултантски услуги,
    финансиране, когато лицето, извършващо тези дейности, не е фактическият износител,
    вносител или ре-експортьор и когато по някакъв начин тези дейности са свързани с
    територията на Република България или с използването на телекомуникационни средства
    за връзка и/или пощенски услуги на Република България;
    (3) ”Технология” е техническа информация, необходима за разработването,
    производството или използването на стоките. Тази информация взема формата на
    технически данни или техническа помощ:
    а) техническата помощ може да бъде под формата на команди, сръчности, обучение,
    работно учение и консултантски услуги и да включва предаване на технически данни.
    б) техническите данни могат да бъдат под формата на проекти, чертежи, диаграми,
    модели, формули, таблици, инженерни чертежи и спецификации, писмени или съхранени
    на друг носител команди.
    (4) ”Изнасянето” включва и предаването на програмни продукти (софтуер) и
    технологии чрез електронни средства, факс или телефон за получател извън границите на
    Република България. Това се приляга по отношение на устно предаване на технологии по
    -^техническо средство само в случаите, когато технологични! е данни се съдържат в
    документ, съответната част на който е прочетена устно или описана по такъв начин, че в
    значителна степен да се постигне същия резултат;
    (5) ”Военна крайна употреба” означава:
    а) внедряване във военни изделия, включени в списъка по чл. 1 ал. 3;
    б) използване на оборудване за производство, изпитание или анализ и негови
    компоненти за разработването, производството или поддръжката на военни изделия,
    включени в списъка по чл. 1, ал. 3;
    в) използването на незавършени продукти в завод за производството на военни
    изделия, включени в списъка по чл. 1, ал. 3.
    (6) ”Международни режими за експортен контрол” са организации, без определен
    международноправен статут, чиито договорености нямат задължителен характер, а се
    изпълняват от държавите на доброволни начала като Васенаарска договореност. Група на
    ядрените доставчици. Австралийска група. Режим за контрол на ракетните технологии.
    Комитет Цангер и други.
    (7) ”Търговското дружество се счита за надеждно за извършване на
    външнотърговска дейност с оръжие, ако:
    а) е създало необходимата организация за съхранение на оръжие, съгласно
    изискванията на действащото законодателство;
    б) е създало необходимата организация за опазване на държавната тайна, съгласно
    изискванията на действащото законодателство;
    в) е съгласувало с органите по сигурността списък на физическите лица, които
    пряко участват в осъществяването на външнотърговска дейност с оръжие;
    г) управител, членове на управителен и контролен орган на търговското
    дружество или физическо лице /а/, не са осъдени с влязла в сила присъда за
    престъпление от общ характер;
    д) не са налице данни, че управител или членове на управителен или контролен
    орган на търговското дружество, или физическото лице/а/, които пряко участват в
    осъществяването на външнотърговска дейност с оръжие, представляват заплаха за
    националната сигурност, икономическите и външнополитическите интереси на Република
    България, укрепването на международния мир и сигурност и изпълнението на
    международните задължения на Република България.
    Обстоятелствата се проверяват с документ от съответния компетентен орган.
    (в)Търговското дружество се счита за икономически стабилно за извършване на
    външнотърговска дейност с оръжие, ако:
    1. не е обявено в несъстоятелност или не е в производство за обявяване в
    несъстоятелност;
    2. не е вписано прекратяване на дейността и обявяване в ликвидация;
    3. няма ликвидни и изискуеми публични задължения, задължения към
    осигурителните фондове, както и към физически или юридически лица, когато
    задължението е признато пред органа по принудително изпълнение или когато е
    установено с влязло в сила съдебно решение, с нотариално заверен документ или с
    ценна книга на заповед.
    (9)Лицата по чл. 9, ал. 1, регистрирани по Търговския закон, са надеждни и
    икономически стабилни, когато отговарят на изискванията по т. 7, букви „в”, “г” и “д” и
    т. 8. Обстоятелствата се проверяват с документ от съответния компетентен орган.”
    Преходни и заключителни разпоредби
    § 23. В Закона за забрана на химическото оръжие и за контрол на токсичните химически
    вещества и техните прекурсори (Обн., ДВ, бр. 8 от 2000 г.) се правят следните изменения:
    1. В чл. 11, ал. 1 думите “Държавната комисия за контрол на токсичните химически
    вещества и техните прекурсори към Министерския съвет” се заменят с "Междуведомствената
    комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение към
    министъра на икономиката, по чл. 5 ал. 2 от Закона за контрол върху външнотърговската дейност
    с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна употреба”.
    2. В ЧЛ.11 ал. 2, 3, 4, 5 и 6 се отменят.
    3. Навсякъде в текста на закона думите “държавната комисия” се заменят с
    “междуведомствена/та комисия”.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 23, който става § 22 със
    следната подобрена редакция:
    “§ 22. В Закона за забрана на химическото оръжие и за контрол на токсичните
    химически вещества и техните прекурсори (Обн., ДВ, бр. 8 от 2000 г.) се правят следните
    изменения:
    1. Чл. 9, ал. 1 се изменя така:
    ‘‘(1) Лицензните по чл. 6, 7, 8 и 10 се издават от Междуведомствения съвет по
    въпросите на ВПК и мобилизационната готовност на страната към Министерски съвет, за
    определен срок, за определени количества и при условия и по ред определен в наредба,
    приета от Министерския съвет. Лицензиите се издават на лица регистрирани по
    Търговския закон, и не могат да се преотстъпват.”
    2. В чл. 11 се правят следните изменения:
    а/ В ал. 1 думите „Държавната комисия за контрол на токсичните химически
    вещества и техните прекурсори към Министерския съвет” се заменят с
    "Междуведомствената комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за
    масово унищожение към министъра на икономиката, по чл. 5 ал. 2 от Закона за контрол
    върху външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна
    употреба”.
    б/ Алинеи 2,3,4,5 и 6 се отменят
    3. В чл. 12, т. 8 се отменя.
    4. Чл. 18 се отменя.
    б. Навсякъде в текста на закона думите ^държавната комисия” се заменят с
    “междуведомствена/та комисия”.
    § 24. Законът влиза в сила два месеца след обнародването му в Държавен вестник.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 24. който става §23 със
    следната подобрена редакция:
    “§ 23. Законът влиза в сила един месец след обнародването му в Държавен вестник.
    Изпълнението на закона се възлага на Министерския съвет, който приема правилник за
    неговото прилагането в срок един месец от влизането в сила на този закон.”
    Форма за търсене
    Ключова дума