Kомисия по външна политика, отбрана и сигурност
12/03/2002 първо гласуване
ДОКЛАД
ОТНОСНО: Законопроект № 154-01-68 за изменение и допълнение на Закона за контрол
на външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна
употреба, внесен от н.п. Надежда Николова Михайлова на 22 октомври 2001 г. и
Законопроект № 202-01-9 за изменение и допълнение на Закона за контрол на
външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна
употреба, внесен от Министерски съвет на 4 февруари 2002
ДОКЛАД
ОТНОСНО: Законопроект № 154-01-68 за изменение и допълнение на Закона за контрол
на външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна
употреба, внесен от н.п. Надежда Николова Михайлова на 22 октомври 2001 г. и
Законопроект № 202-01-9 за изменение и допълнение на Закона за контрол на
външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна
употреба, внесен от Министерски съвет на 4 февруари 2002 г.
На редовно заседание, проведено на 21 февруари 2002 година, с участието на
представители на Министерство на икономиката. Комисията по външна политика,
отбрана и сигурност обсъди внесените в Комисията два проекта за Закон за изменение и
допълнение на Закона за контрол на външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и
технологии с възможна двойна употреба, внесени по реда на постъпване от н.п. Надежда
Михайлова и от Министерски съвет на Република България.
Материята на държавния контрол върху външнотърговската дейност с оръжие и със
стоки и технологии с възможна двойна употреба е уредена със закон, приет от
Народното събрание през 1995 г. В периода след приемането на закона настъпиха
съществени промени както във външнополитическото поведение на Република България,
така и в международната среда в която се осъществява тази дейност. Предлаганите
промени в съществуващата законодателна уредба са в съответствие с ясно
формулираните външнополитически приоритети и ангажименти на нашата страна и с
международните норми за експортен контрол.
Необходимостта от спешно приемане на изменения и допълнения в закона е
продиктувана от несъответствие на редица разпоредби на действащия закон с
изискванията, които се поставят към страната ни в процеса на подготовка за членство в
НАТО и Европейския съюз. В годишните доклади на Европейската комисия относно
напредъка, извършен от Република България по критериите за членство в ЕС, както и в
годишните доклади на НАТО по напредъка на Република България по изпълнението на
ПДЧ изрично се визира необходимостта от конкретни промени в закона за експортен
контрол. Усъвършенстването на българската система за контрол върху
външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с двойна употреба е
също така съобразено с реалното и действено включване на България в международната
антитерористична коалиция и с поетите от страната ангажименти произтичащи от това
участие. По този начин с реализирането на нова законодателна инициатива на
изпълнителната власт в тази областта ще бъде решен един ключов проблем в процеса на
присъединяване към НАТО и ЕС.
Експерти от Министерство на икономиката представиха пред Комисията мотивите на
вносителя Министерски съвет и сравниха двата законопроекта. Комисията по външна
политика, отбрана и сигурност прие мотивите на вносителите, че представените
законопроекти целят усъвършенстване на действащата система за контрол на
външнотърговска дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна
употреба и че елементи от предлаганата правна уредба и сега се прилагат в експортна ни
политика, но е належащо те да бъдат законодателно оформени.
Министерски съвет представя проект, отчитащ извършеното от предишното
правителство в тази насока с изменения и допълнения, изработени от експерти от всички
компетентни звена на изпълнителната власт в рамките на работна група, в продължение
на пет месеца, при отчитане на настъпилите промени след 11 септември 2001г. и
засилените изисквания по отношение на експортния контрол и правоприлагането. В
проекта са включени текстове, прецизиращи някои понятия в съответствие с т.н. “най-
добри практики”, възприети от страни-членки на ЕС и други международни партньори.
Промените, които предвижда законопроектът на Министерски съвет са в следните
основни насоки;
- Включват се разпоредби, улесняващи прилагането в национален план на
принципите и критериите, съдържащи се в резолюциите на СС на ООН, разпоредбите и
решенията на ЕС, принципите на Васенарската договореност и други международни
режими за контрол и неразпространение;
- По-ясно и по-прецизно се дефинират правата и задълженията на държавните
органи, търговските дружества и физическите лица по осъществяването на контрола
върху сделките;
- Включват се допълнителни разпоредби с цел надеждно идентифициране и
удостоверяване на крайния потребител;
- Рязко се увеличават санкциите спрямо евентуални нарушители, включително и
чрез прилагане на промени от Наказателния кодекс;
- Въвежда се контрол върху посредническата дейност и тя се третира като част от
външнотърговската дейност, което предполага режим на регистриране и лицензиране на
лицата извършващи посредническа дейност с оръжие и със стоки и технологии с
възможна двойна употреба;
- Предвижда се Комисията за контрол и разрешение на външнотърговските сделки
с оръжие и със стоки и технологии е възможна двойна употреба, да бъде преименувана на
Междуведомствена комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за
масово унищожение при Министерство на икономиката, като същата поеме и функциите
на Национален орган по Конвенцията за забрана разработването, производството,
натрупването и използването на химически оръжия и за тяхното унищожаване.
Законопроектът на Министерски съвет беше определен от вносителя като по-актуален
както във времето, така и поради факта, че въвежда по-прецизирани и законосъобразни
текстове, допълнително са разработени дефиниции на “външнотърговска дейност”,
“посредническа дейност”, “технология”, “международни режими за експортен контрол” и
др. Представителите на Министерството на икономиката посочиха някои пропуски в
предложения от н.п. Надежда Михайлова законопроект: а/незаконосъобразната
ограничителна мярка /чл.5/, в който е въведено изискване фирмите кандидатстващи за
лиценз да имат основен капитал в размер на не по-малко от 300 000 лв.. В действащото
законодателство в т.ч. и Търговският закон няма такава ограничителна мярка; б/
негативни последствия от забавянето във времето, свързани с промяната на органите по
лицензирането и разрешаването; в/ предложението за създаване на Държавна комисия за
експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение към
Министерски съвет се нарушава междуведомствения принцип за вземане на решения,
както е при съществуващата комисия в момента. В нея има представители на различни
ведомства /МО, МВнР, МВР и МИ/, което е утвърдена международна практика.
Допълнително се прецизира контрола върху външнотърговската и посредническата
дейност, чрез въвеждане на изисквания за надеждност /чл.6, /1,2/. Предвижда се
Междуведомствената комисия да взема решение за даване на разрешение за извършване
на външнотърговска сделка с оръжие и/или стоки и технологии с възможна двойна
употреба само при наличие на консенсус между присъстващите членове - представители
на компетентните министерства. По-детайлно е разработена и т.н. “всеобхватна клауза”
/са1сЬ-а11/ чл.13, която позволява ефективно контролиране и на продукти с военно
предназначение невключени в контролните списъци. Подробно се регламентира
транспортирането и транзитният превоз на оръжие и на общоопасни стоки с възможна
двойна употреба, които биха могли да се използват при терористични актове /чл.13 , а, б/.
Комисията отхвърли предложението на Народното събрание да приеме на първо четене и
двата законопроекта. Поотделно и по реда на постъпването им в Комисията бяха
гласувани предложения за приемане на първо четене на всеки един от разглежданите
законопроекта.
След обсъждането и в резултат на проведеното гласуване, с 2 гласа “за”, 9 гласа “против”
и 2 гласа “въздържал се”, Комисията по външна политика, отбрана и сигурност предлага
на Народното събрание да не приеме на първо четене Законопроекта за контрол на
външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с двойна употреба,
внесен от н.п. Надежда Николова Михайлова на 22 октомври 2001 г.
Комисията по външна политика, отбрана и сигурност предлага на Народното събрание да
приеме на първо четене Законопроекта за контрол на външнотърговската дейност с
оръжие и със стоки и технологии с двойна употреба, внесен от Министерски съвет на 4
февруари 2002 г. с 11 гласа “за”, 0 гласа “против” и 2 гласа “въздържал се”.