Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Kомисия по външна политика, отбрана и сигурност
Kомисия по външна политика, отбрана и сигурност
12/03/2002 първо гласуване

    ДОКЛАД
    ОТНОСНО: Законопроект № 154-01-68 за изменение и допълнение на Закона за контрол
    на външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна
    употреба, внесен от н.п. Надежда Николова Михайлова на 22 октомври 2001 г. и
    Законопроект № 202-01-9 за изменение и допълнение на Закона за контрол на
    външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна
    употреба, внесен от Министерски съвет на 4 февруари 2002
    ДОКЛАД
    ОТНОСНО: Законопроект № 154-01-68 за изменение и допълнение на Закона за контрол
    на външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна
    употреба, внесен от н.п. Надежда Николова Михайлова на 22 октомври 2001 г. и
    Законопроект № 202-01-9 за изменение и допълнение на Закона за контрол на
    външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна
    употреба, внесен от Министерски съвет на 4 февруари 2002 г.
    На редовно заседание, проведено на 21 февруари 2002 година, с участието на
    представители на Министерство на икономиката. Комисията по външна политика,
    отбрана и сигурност обсъди внесените в Комисията два проекта за Закон за изменение и
    допълнение на Закона за контрол на външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и
    технологии с възможна двойна употреба, внесени по реда на постъпване от н.п. Надежда
    Михайлова и от Министерски съвет на Република България.
    Материята на държавния контрол върху външнотърговската дейност с оръжие и със
    стоки и технологии с възможна двойна употреба е уредена със закон, приет от
    Народното събрание през 1995 г. В периода след приемането на закона настъпиха
    съществени промени както във външнополитическото поведение на Република България,
    така и в международната среда в която се осъществява тази дейност. Предлаганите
    промени в съществуващата законодателна уредба са в съответствие с ясно
    формулираните външнополитически приоритети и ангажименти на нашата страна и с
    международните норми за експортен контрол.
    Необходимостта от спешно приемане на изменения и допълнения в закона е
    продиктувана от несъответствие на редица разпоредби на действащия закон с
    изискванията, които се поставят към страната ни в процеса на подготовка за членство в
    НАТО и Европейския съюз. В годишните доклади на Европейската комисия относно
    напредъка, извършен от Република България по критериите за членство в ЕС, както и в
    годишните доклади на НАТО по напредъка на Република България по изпълнението на
    ПДЧ изрично се визира необходимостта от конкретни промени в закона за експортен
    контрол. Усъвършенстването на българската система за контрол върху
    външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с двойна употреба е
    също така съобразено с реалното и действено включване на България в международната
    антитерористична коалиция и с поетите от страната ангажименти произтичащи от това
    участие. По този начин с реализирането на нова законодателна инициатива на
    изпълнителната власт в тази областта ще бъде решен един ключов проблем в процеса на
    присъединяване към НАТО и ЕС.
    Експерти от Министерство на икономиката представиха пред Комисията мотивите на
    вносителя Министерски съвет и сравниха двата законопроекта. Комисията по външна
    политика, отбрана и сигурност прие мотивите на вносителите, че представените
    законопроекти целят усъвършенстване на действащата система за контрол на
    външнотърговска дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна
    употреба и че елементи от предлаганата правна уредба и сега се прилагат в експортна ни
    политика, но е належащо те да бъдат законодателно оформени.
    Министерски съвет представя проект, отчитащ извършеното от предишното
    правителство в тази насока с изменения и допълнения, изработени от експерти от всички
    компетентни звена на изпълнителната власт в рамките на работна група, в продължение
    на пет месеца, при отчитане на настъпилите промени след 11 септември 2001г. и
    засилените изисквания по отношение на експортния контрол и правоприлагането. В
    проекта са включени текстове, прецизиращи някои понятия в съответствие с т.н. “най-
    добри практики”, възприети от страни-членки на ЕС и други международни партньори.
    Промените, които предвижда законопроектът на Министерски съвет са в следните
    основни насоки;
    - Включват се разпоредби, улесняващи прилагането в национален план на
    принципите и критериите, съдържащи се в резолюциите на СС на ООН, разпоредбите и
    решенията на ЕС, принципите на Васенарската договореност и други международни
    режими за контрол и неразпространение;
    - По-ясно и по-прецизно се дефинират правата и задълженията на държавните
    органи, търговските дружества и физическите лица по осъществяването на контрола
    върху сделките;
    - Включват се допълнителни разпоредби с цел надеждно идентифициране и
    удостоверяване на крайния потребител;
    - Рязко се увеличават санкциите спрямо евентуални нарушители, включително и
    чрез прилагане на промени от Наказателния кодекс;
    - Въвежда се контрол върху посредническата дейност и тя се третира като част от
    външнотърговската дейност, което предполага режим на регистриране и лицензиране на
    лицата извършващи посредническа дейност с оръжие и със стоки и технологии с
    възможна двойна употреба;
    - Предвижда се Комисията за контрол и разрешение на външнотърговските сделки
    с оръжие и със стоки и технологии е възможна двойна употреба, да бъде преименувана на
    Междуведомствена комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за
    масово унищожение при Министерство на икономиката, като същата поеме и функциите
    на Национален орган по Конвенцията за забрана разработването, производството,
    натрупването и използването на химически оръжия и за тяхното унищожаване.
    Законопроектът на Министерски съвет беше определен от вносителя като по-актуален
    както във времето, така и поради факта, че въвежда по-прецизирани и законосъобразни
    текстове, допълнително са разработени дефиниции на “външнотърговска дейност”,
    “посредническа дейност”, “технология”, “международни режими за експортен контрол” и
    др. Представителите на Министерството на икономиката посочиха някои пропуски в
    предложения от н.п. Надежда Михайлова законопроект: а/незаконосъобразната
    ограничителна мярка /чл.5/, в който е въведено изискване фирмите кандидатстващи за
    лиценз да имат основен капитал в размер на не по-малко от 300 000 лв.. В действащото
    законодателство в т.ч. и Търговският закон няма такава ограничителна мярка; б/
    негативни последствия от забавянето във времето, свързани с промяната на органите по
    лицензирането и разрешаването; в/ предложението за създаване на Държавна комисия за
    експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение към
    Министерски съвет се нарушава междуведомствения принцип за вземане на решения,
    както е при съществуващата комисия в момента. В нея има представители на различни
    ведомства /МО, МВнР, МВР и МИ/, което е утвърдена международна практика.
    Допълнително се прецизира контрола върху външнотърговската и посредническата
    дейност, чрез въвеждане на изисквания за надеждност /чл.6, /1,2/. Предвижда се
    Междуведомствената комисия да взема решение за даване на разрешение за извършване
    на външнотърговска сделка с оръжие и/или стоки и технологии с възможна двойна
    употреба само при наличие на консенсус между присъстващите членове - представители
    на компетентните министерства. По-детайлно е разработена и т.н. “всеобхватна клауза”
    /са1сЬ-а11/ чл.13, която позволява ефективно контролиране и на продукти с военно
    предназначение невключени в контролните списъци. Подробно се регламентира
    транспортирането и транзитният превоз на оръжие и на общоопасни стоки с възможна
    двойна употреба, които биха могли да се използват при терористични актове /чл.13 , а, б/.
    Комисията отхвърли предложението на Народното събрание да приеме на първо четене и
    двата законопроекта. Поотделно и по реда на постъпването им в Комисията бяха
    гласувани предложения за приемане на първо четене на всеки един от разглежданите
    законопроекта.
    След обсъждането и в резултат на проведеното гласуване, с 2 гласа “за”, 9 гласа “против”
    и 2 гласа “въздържал се”, Комисията по външна политика, отбрана и сигурност предлага
    на Народното събрание да не приеме на първо четене Законопроекта за контрол на
    външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с двойна употреба,
    внесен от н.п. Надежда Николова Михайлова на 22 октомври 2001 г.
    Комисията по външна политика, отбрана и сигурност предлага на Народното събрание да
    приеме на първо четене Законопроекта за контрол на външнотърговската дейност с
    оръжие и със стоки и технологии с двойна употреба, внесен от Министерски съвет на 4
    февруари 2002 г. с 11 гласа “за”, 0 гласа “против” и 2 гласа “въздържал се”.
    Форма за търсене
    Ключова дума