Комисия по земеделието и горите
05/02/2002 първо гласуване
ДОКЛАД
НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за виното и спиртните напитки № 102-01-38, внесен от
Министерски съвет на 17.12.2001 г.
ДОКЛАД
НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за виното и спиртните напитки № 102-01-38, внесен от
Министерски съвет на 17.12.2001 г.
Комисията по земеделието и горите проведе заседание на 30 януари 2002 г. в Института по лозарство и винарство - гр. Плевен, на което обсъди законопроекта за изменение и допълнение на Закона за виното и спиртните напитки, внесен от Министерския съвет. В работата на комисията взеха участие госпожа Йорданка Аргирова - изпълнителен директор на Агенцията по лозарство и винарство, областният управител на Плевенска област - господин Николай Маринов и проф. Пенка Абрашева - директор на Института по лозарство и винарство - гр. Плевен.
Отношение по законопроекта беше изразено от г-жа Аргирова - директор на Изпълнителната агенция по лозята и виното. Тя изтъкна, че предложеният законопроект е израз на необходимостта от привеждане в съответствие на Закона за виното и спиртните напитки със Закона за кадастъра и имотния регистър. Тя изрази особено мнение само по отношение на т. 17 от Допълнителната разпоредба на закона, която се отнася за термина “спиртована винаса”.
Г-жа Аргирова застъпи становището, че е наложително в Закона за виното и спиртните напитки да бъдат направени и други изменения и допълнения, които се налагат от практиката по прилагането на закона и че е необходимо при едно бъдещо изменение и допълнение на закона да бъде взето мнението и на Министерството на земеделието и горите в лицето на Изпълнителната агенция по лозята и виното, на браншовите организации, на големи фирми производителки и търговци на вино, за да се отговори на нуждите на лозаро-винарския сектор.
Г-жа Аргирова сподели, че според Агенцията по лозята и виното заглавието на закона следва да бъде “Закон за виното”, като отпаднат думите “и спиртните напитки”. Също така следва да бъдат регламентирани и видовете вина по цвят: бяло, червено и розово вино. Тя предложи да отпадне лицензионният режим, по-подробно да бъдат регламентирани функциите на Изпълнителната агенция по лозята и виното и внимателно да се детайлизират контролните й функции.
Н.п. Илиевски изрази смущение относно разпоредбата на § 5 от проектозакона, който предвижда декларирането на манипулациите да се извършва в териториалните звена на Изпълнителната агенция по лозата и виното, вместо пред
регионалните земеделски служби, които сега са действащи структури.
Н.п. Пламен Моллов сподели, че в сега действащия Закон за виното и спиртните напитки има изместване на центъра в посока даване на доста големи правомощия на браншовата структура - лозаро-винарската камара, за сметка на държавната структура, в лицето на Изпълнителната агенция по лозята и виното. Той изрази надеждата си, че едно подобрение на законопроекта в този смисъл ще допринесе за по-добро регламентиране на сектора и за премахване на напрежението, което сега съществува между камарата и агенцията. Той предложи законопроектът да бъде обогатен с идеите, които се налагат от прилагането на закона в практиката, като за целта се даде по-голям срок, с оглед възможността законът да е готов за есента, когато ще се прибира новата реколта от грозде.
Н.п. Венцислав Върбанов се солидаризира с идеята да се отложи разглеждането на законопроекта, като се даде един по- дълъг срок, в който да бъдат направени всички промени, които се налагат както от синхронизирането със Закона за кадастъра и имотния регистър, така и промени наложени от прилагането на закона. Той изрази мнение, че проблемът с действащия закон е в това, че становището на Министерството на земеделието и горите е било пренебрегнато при подготовката му. Г-н Върбанов счита, че практиката е показала как създадената структура се сблъсква с известни проблеми. Той изтъкна, че е наложително много внимателно да се регламентира материята за контрола, тъй като сега България губи имиджа си на международните пазари от некачествени вина, които се предлагат на ниски цени, а това рефлектира върху целия отрасъл. Г-н Върбанов изрази желанието си всички лозари, винари и специалисти, които са в сектора, да
ПОДГОТВЯТ бъдещите изменения на закона, за да не се налага скоро отново да бъде изменян.
Н.п. Стоян Кушлев се солидаризира с предложението като процедура да се отложи разглеждането на законопроекта с оглед подготовката на нов законопроект за изменение и допълнение, който да обхване всички промени, които се налагат от възникналите в практиката проблеми.
Н.п. Расим Муса изрази становище, че законопроектът така както е предложен от Министерския съвет може да бъде подкрепен от комисията, а когато се подготви нов законопроект за изменение и допълнение, който да съдържа вижданията на Министерството на земеделието и горите, на гражданските организации и на всички специалисти, които имат отношение към винопроизводството, същият да се внесе и приеме по съответния ред.
Н.п. Анелия Мингова изрази становище, че действащият закон не е достатъчно добър, поради което е правилно бъдещото изменение на закона, което да обхваща професионалните проблеми на работещите в бранша, да бъде добре подготвено. Тя счита, че предложеният законопроект няма цел да представи една модерна, съвременна, хармонизирана уредба на проблемите на виното. Внесеният законопроект има предназначение да замени термини или думи, които привеждат действащия закон с друго действащо законодателство. Г-жа Мингова предложи да се подложи на гласуване внесеният законопроект.
След станалите разисквания и на основание чл. 65, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание Комисията по земеделието и горите прие следното
СТАНОВИЩЕ:
Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за виното и спиртните напитки, № 102-01-38, внесен от Министерския съвет на 17.12.2001 г.
Това становище е гласувано с 11 гласа “за”, “против” - няма и 1 “въздържал се”.