Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и горите
Комисия по земеделието и горите
07/02/2003 второ гласуване

    ДОКЛАД
    за второ гласуване
    ОТНОСНО: Законопроект за преброяване на земеделските стопанства в Република България през 2003 г., № 302-01-1, внесен от МС на 02.01.2003 г.
    ДОКЛАД
    за второ гласуване
    ОТНОСНО: Законопроект за преброяване на земеделските стопанства в Република България през 2003 г., № 302-01-1, внесен от МС на 02.01.2003 г.
    ЗАКОН
    за преброяване на земеделските стопанства в
    Република България през 2003 г.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за
    наименованието на закона.
    Глава първа
    ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на Глава първа.

    Чл. 1. С този закон се уреждат подготовката, организацията и провеждането на преброяването на земеделските стопанства в Република България през 2003 г., наричани по-нататък "преброяването".
    Предложение от н.п. Стоян Кушлев
    В чл. 1 да се създаде нова ал. 2 със следното съдържание:
    “/2/ Преброяването се извършва с цел уточняване структурата на земеделските стопанства в страната, усъвършенстване на тяхното управление, модернизиране на националната и регионалните статистики и осигуряване съвместимост и сравнимост с аграрната статистика на Европейския съюз. ”
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Комисията предлага следната редакция на чл. 1
    Чл. 1. /1/ С този закон се уреждат подготовката,
    организацията и провеждането на преброяването на земеделските стопанства в Република България през 2003 г., наричани по-нататък '' преброяването' ’.
    /2/ Преброяването се извършва с цел:
    - установяване структурата на земеделските стопанства в страната;
    - усъвършенстване на държавното регулиране;
    - осъвременяване на статистическите методи:
    - осигуряване съвместимост и сравнимост с аграрната статистика на Европейския съюз.
    Чл. 2. Преброяването по чл. 1 се извършва чрез:
    1. подготовка, включваща съставянето на изчерпателен списък на земеделските стопанства;
    2. анкетиране на място на всяко земеделско стопанство от списъка по т. 1 чрез статистически въпросник, включващ въпроси, отнасящи се до специфични характеристики на земеделските стопанства;
    3. обобщаване и разпространение на данните.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 2.
    Чл. 3. (1) Анкетирането на земеделските стопанства започва в
    8.0 часа на 1 юли 2003 г. и приключва в 20,00 часа на 30 ноември 2003 г.
    (2) По предложение на Централната комисия по преброяването срокът по ал. 1 може да бъде продължен със заповед на министъра на земеделието и горите, но с не повече от два месеца.
    (3) Контролът за изчерпателност на събираната информация и за точност при отразяване на данните започва на 2 юли 2003 г. и завършва 3 месеца след края на анкетирането по ал. 1, съответно ал. 2.
    (4) При преброяването се събират данни за земеделските стопанства за стопанската 2002-2003 г., а за определени характеристики - към момента на анкетирането.
    Предложение от н.п. Пламен Моллов
    В чл. 3, ал. 4 думите “определени характеристики” да се заменят с “характеристиките по т. 7 от приложението към чл. 5
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на чл. 3.
    Чл. 3. (1) Анкетирането на земеделските стопанства започва в
    8.0 часа на 1 юли 2003 г. и приключва в 20,00 часа на 30 ноември 2003 г.
    (2) По предложение на Централната комисия по преброяването срокът по ал. 1 може да бъде продължен със заповед на министъра на земеделието и горите, но с не повече от два месеца.
    (3) Контролът за изчерпателност на събираната информация и за точност при отразяване на данните започва на 2 юли 2003 г. и завършва 3 месеца след края на анкетирането по ал. 1, съответно ал. 2.
    (4) При преброяването се събират данни за земеделските стопанства за стопанската 2002-2003 г., а за характеристиките по т. 7 от приложението към чл. 5 - към момента на анкетирането.



    ОБЕКТ НА НАБЛЮДЕНИЕ
    Комисията подкрепя текста на вносителя за
    наименованието на Глава втора.
    Чл. 4. Обект на наблюдение при преброяването са земеделските стопанства.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 4.
    Чл. 5. При преброяването за земеделските стопанства се събират данни за тях по характеристиките съгласно приложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 5.
    Чл. 6. (1) За съставяне на списъка по чл. 2, т. 1 Националният статистически институт предоставя на органа по статистика в Министерството на земеделието и горите (МЗГ) съгласно чл. 3, ал. 2 от Закона за статистиката поименна информация от преброителната карта за земеделските стопанства от извършеното преброяване на населението, жилищния фонд и земеделските стопанства към 1 март 2001 г. и от всички съществуващи регистри.
    (2) Структурните звена на МЗГ и браншовите организации на производителите предоставят на органа по статистика в МЗГ информацията и регистрите, с които разполагат, за съставяне на списъка по чл. 2, т. 1.
    Предложение от н.п. Пламен Моллов
    В чл. 6, ал. 2 думата “производителите ” да се замени със “земеделски производители и преработватели
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на чл. 6.
    Чл. 6. (1) За съставяне на списъка по чл. 2, т. 1 Националният статистически институт предоставя на органа по статистика в Министерството на земеделието и горите поименна информация от преброителната карта за земеделските стопанства от извършеното

    преброяване на населението, жилищния фонд и земеделските стопанства към 1 март 2001 г. и от всички съществуващи регистри съгласно чл. 3, ал. 2 от Закона за статистиката.
    (2) Структурните звена на Министерството на земеделието и горите и браншовите организации на земеделски производители и преработватели предоставят информацията и регистрите, с които разполагат, за съставяне на списъка по чл. 2, т. 1 на органа по статистика в Министерството на земеделието и горите.
    Глава трета
    ОРГАНИ НА ПРЕБРОЯВАНЕТО
    Комисията подкрепя текста на вносителя за
    наименованието на Глава трета.
    Чл. 7. Министърът на земеделието и горите съвместно с областните управители и кметовете на общините организира и ръководи преброяването на земеделските стопанства.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 7.
    Чл. 8. Преброяването се осъществява от:
    1. органа по статистика в МЗГ;
    2. областните дирекции “Земеделие и гори”;
    3. Централната комисия по преброяването;
    4. областните комисии по преброяването;
    5. местните комисии за подготовка на списъците на земеделските стопанства;
    6. контрольори;
    7. анкетьори.
    Предложение от н.п. Пламен Моллов



    В чл. 8 думите “Преброяването се осъществява от ” да се заменят с “Органи на преброяването са ”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение от н.п. Владислав Костов
    Понятието “местните комисии за подготовка на ... ”, употребено в чл. 8, т. 5 да се унифицира с идентичното по съдържание понятие употребено в чл. 13, ал. 1 и 2.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на чл. 8.
    Чл. 8. Органи на преброяването са:
    1. органа по статистика в Министерство на земеделието и
    горите:
    2. областните дирекции “Земеделие и гори”;
    3. Централна комисия по преброяването;
    4. областни комисии по преброяването;
    5. местни комисии за подготовка на преброяването:
    6. контрольори;
    7. анкетьори.
    Чл. 9. (1) Министърът на земеделието и горите:
    1. утвърждава статистическия въпросник по чл. 2, т. 2 и методики за попълването му и за воденето на документите, необходими за преброяването;
    2. съгласувано с министъра на финансите и министъра на труда и социалната политика определя възнаграждението на лицата, които извършват преброяването;
    3. внася в Министерския съвет доклад за приключване на преброяването и за основните резултати от него.
    (2) Органът по статистика в МЗГ:

    1. осигурява общата координация и методологическото ръководство при подготовката и провеждането на преброяването във всички административно-териториални единици на страната;
    2. разработва Програма на преброяването на земеделските стопанства към 1 юли 2003 г., наричана по-нататък "Програмата на преброяването", в съответствие с действащото българско законодателство и законодателството на Европейския съюз;
    3. ръководи и осъществява дейността за популяризиране сред населението на целите и задачите на преброяването;
    4. събира информация за земеделските стопанства и съставя предварителни списъци на стопанствата;
    5. одобрява разпределението на земеделските стопанства по преброителни участъци и контролни райони;
    6. организира и ръководи обучението на органите по преброяването;
    7. определя земеделските стопанства, в които се осъществява контрол на събраната информация;
    8. обработва, публикува и разпространява резултатите от преброяването.
    Предложение от н.п. Пламен Моллов
    Алинея 2 на чл. 9 става чл. 9а, а в т. 2 думата “действащото ” и в т. 8 думата “публикува ” се заличат.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение от н.п. Стоян Кушлев
    В чл. 9 да се създаде нова ал. 2 със следното съдържание:
    “/2/ Финансовите разходи по преброяването се поемат изцяло от републиканския бюджет чрез бюджетната сметка на Министерството на земеделието и горите. ”
    Алинея 2 на чл. 9 става ал. 3.



    Комисията подкрепя предложението по принцип. То е отразено на систематичното му място в Глава трета А с наименование “Финансиране на преброяването”.
    Комисията предлага следната редакция на чл. 9.
    Чл. 9. Министърът на земеделието и горите:
    1. утвърждава статистическия въпросник по чл. 2, т. 2 и методики за попълването му и за воденето на документите, необходими за преброяването;
    2. съгласувано с министъра на финансите и министъра на труда и социалната политика определя възнаграждението на лицата, които извършват преброяването;
    3. внася в Министерския съвет доклад за приключване на преброяването и за основните резултати от него.



    Комисията предлага да се създаде чл. 9а. Следващите членове се преномерират съответно.
    Чл. 9а. Органът по статистика в Министерството на земеделието и горите:
    1. осигурява общата координация и методологическото ръководство при подготовката и провеждането на преброяването във всички административно-териториални единици на страната;
    2. разработва Програма на преброяването на земеделските стопанства към 1 юли 2003 г., наричана по-нататък "Програмата на преброяването", в съответствие с българското законодателство и законодателството на Европейския съюз;
    3. ръководи и осъществява дейността за популяризиране сред населението на целите и задачите на преброяването;
    4. събира информация за земеделските стопанства и съставя предварителни списъци на стопанствата;
    5. одобрява разпределението на земеделските стопанства по преброителни участъци и контролни райони;
    6. организира и ръководи обучението на органите по преброяването;
    7. определя земеделските стопанства, в които се осъществява контрол на събраната информация;


    8. обработва и разпространява резултатите от преброяването.
    Чл. 10. Областните дирекции “Земеделие и гори”:
    1. осъществяват общо методическо ръководство на преброяването по места;
    2. районират земеделските стопанства по преброителни участъци и контролни райони;
    3. организират проверки по земеделски стопанства и в общините за хода на преброяването и за извършената работа;
    4. организират съвместно с областните комисии по преброяването и органите на местното самоуправление разяснителна работа сред населението за целите и задачите на преброяването;
    5. разпределят преброителните материали, необходими за преброяването, по общини и населени места;
    6. организират и провеждат обучението на органите по преброяването в областта, общините и населените места;
    7. организират приемането на преброителните материали и контрола по комплектуването им;
    8. организират кодирането на статистическите въпросници, въвеждането на индивидуалните данни на технически носители и изпращането им в МЗГ.



    Предложение от н.п. Пламен Моллов
    В чл. 10 се правят следните изменения и допълнения:
    а/ в т. 2 думата “районират” да се замени с “предлагат на органа по статистика в МЗГ районирането на”;
    б/ в т. 3 думата “организират ” се заменя с “осъществяват ”;
    в/ в т. 6 думите “организират и ” се заличат;
    г/ точка 7 се изменя така:
    “7. приемат преброителните материали от контрольорите и проверяват комплектоването на преброителните материали;
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на чл. 10.
    Чл. 10. Областните дирекции “Земеделие и гори”:


    1. осъществяват общо методическо ръководство на преброяването по места;
    2. предлагат на органа по статистика в Министерството на земеделието и горите районирането на земеделските стопанства по преброителни участъци и контролни райони;
    3. осъществяват проверки по земеделски стопанства и в общините за хода на преброяването и за извършената работа;
    4. организират съвместно с областните комисии по преброяването и органите на местното самоуправление разяснителна работа сред населението за целите и задачите на преброяването;
    5. разпределят преброителните материали, необходими за преброяването, по общини и населени места;
    6. провеждат обучението на органите по преброяването в областта, общините и населените места;
    7. приемат преброителните материали от контрольорите и проверяват комплектоването на преброителните материали;
    8. организират кодирането на статистическите въпросници, въвеждането на индивидуалните данни на технически носители и изпращането им в Министерство на земеделието и горите.
    Чл. 11. (1) Централната комисия по преброяването е временен орган, състоящ се от председател - представител на МЗГ, заместник- председател - представител на Националния статистически институт, секретар и 16 членове, определени от министъра на земеделието и горите. В състава на Централната комисия по преброяването се включват представители на Министерството на вътрешните работи и на Главна дирекция “Гражданска регистрация и административно обслужване” (ГД “ГРАО”) към Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
    (2) Централната комисия по преброяването се назначава и освобождава от министъра на земеделието и горите. Министърът на земеделието и горите назначава централната комисия не по-късно от 20 януари 2003 г.
    (3) Дейността на комисията се ръководи от нейния председател.
    (4) Централната комисия по преброяването:

    1. обсъжда и дава становища по Програмата на преброяването и останалите документи за организацията, подготовката и провеждането на преброяването;
    2. обсъжда и предлага мерки за отстраняване на пропуски и грешки в работата на органите, извършващи преброяването;
    3. приема и оценява резултатите от преброяването и оповестява приключването му;
    4. изготвя доклад до министъра на земеделието и горите и до председателя на Националния статистически институт за изпълнението на задачите на преброяването и за основните резултати от него.
    Предложение от н.п. Стоян Кушлев
    В чл. 11 в края на изразът “не по-късно от 20 януари 2003 г. ” се заменя с “до 15 март 2003 г.
    Комисията подкрепя предложението по ПРИНЦИП
    Комисията предлага следната редакция на чл. 11.
    Чл. 11. (1) Централната комисия по преброяването е временен орган, състоящ се от председател - представител на Министерството на земеделието и горите, заместник-председател - представител на Националния статистически институт, секретар и 16 членове, определени от министъра на земеделието и горите. В състава на Централната комисия по преброяването се включват представители на Министерството на вътрешните работи и на Главна дирекция “Гражданска регистрация и административно обслужване” към Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
    (2) Централната комисия по преброяването се назначава и освобождава от министъра на земеделието и горите. Министърът на земеделието и горите назначава централната комисия в 1-месечен срок от влизането в сила на закона.
    (3) Дейността на комисията се ръководи от нейния председател.
    (4) Централната комисия по преброяването:
    1. обсъжда и дава становища по Програмата на преброяването и останалите документи за организацията, подготовката и провеждането на преброяването;

    2. обсъжда и предлага мерки за отстраняване на пропуски и грешки в работата на органите, извършващи преброяването;
    3. приема и оценява резултатите от преброяването и оповестява приключването му;
    4. изготвя доклад до министъра на земеделието и горите и до председателя на Националния статистически институт за изпълнението на задачите на преброяването и за основните резултати от него.
    Чл. 12. (1) Във всяка област до 31 януари 2003 г. се създава областна комисия по преброяването.
    (2) Областните комисии по преброяването имат от 5 до 9 членове и се назначават и освобождават от председателя на Централната комисия по преброяването.
    (3) В състава на областните комисии по преброяването се включват експерти по агростатистика от областните дирекции “Земеделие и гори”, специалисти от териториалните статистически бюра, служители от областните и общинските администрации, служители от регионалните дирекции на вътрешните работи и служители на териториалните звена на ГД “ГРАО”
    (4) Дейността на комисията се ръководи от нейния председател.
    (5) Областната комисия по преброяване:
    1. следи за правилното провеждане на преброяването в областта в съответствие с Програмата на преброяването и методиките, утвърдени от министъра на земеделието и горите;
    2. предприема мерки за отстраняване на пропуски и грешки в работата на органите, извършващи преброяването в областта;
    3. информира МЗГ за подготовката и провеждането на преброяването в областта;
    4. приема резултатите от преброяването и изготвя доклад до Централната комисия по преброяването за получаването на преброителните материали в областната дирекция “Земеделие и гори”.



    Предложение от н.п. Пламен Моллов
    В чл. 12, ал. 5, т. 4 думите “приема резултатите от преброяването и” да отпаднат, а след думите “Земеделие и гори ” се добавя “и за проведеното преброяване на територията на областта”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на чл. 12.
    Чл. 12. (1) В 10-дневен СРОК ОТ назначаването на Централната комисия по преброяването, във всяка област се създава областна комисия по преброяването.
    (2) Областните комисии по преброяването имат от 5 до 9 членове и се назначават и освобождават от председателя на Централната комисия по преброяването.
    (3) В състава на областните комисии по преброяването се включват експерти по агростатистика от областните дирекции “Земеделие и гори”, специалисти от териториалните статистически бюра, служители от областните и общинските администрации, служители от регионалните дирекции на вътрешните работи и служители на териториалните звена на Главна дирекция “Гражданска регистрация и административно обслужване”.
    (4) Дейността на комисията се ръководи от нейния председател.
    (5) Областната комисия по преброяване:
    1. следи за правилното провеждане на преброяването в областта в съответствие с Програмата на преброяването и с методиките, утвърдени от министъра на земеделието и горите;
    2. предприема мерки за отстраняване на пропуски и грешки в работата на органите, извършващи преброяването в областта;
    3. информира Министерството на земеделието и горите за подготовката и провеждането на преброяването в областта;
    4. изготвя доклад до Централната комисия по преброяването за получаването на преброителните материали в областната дирекция “Земеделие и ГОРИ” И за проведеното преброяване на територията на областта.

    Чл. 13. (1) В населените места до 31 януари 2003 г. се създава местна комисия за подготовка на преброяването. Местната комисия проверява и допълва предварителните списъци на земеделските стопанствата, които ще се анкетират. Проверените и допълнени списъци се представят на органа по статистика в МЗГ чрез областните комисии по преброяването за изготвяне на окончателен списък.
    (2) Местната комисия по подготовката на преброяването се назначава от директора на съответната областна дирекция “Земеделие и гори” след съгласуване с кмета или с кметския наместник и включва от 5 до
    11 членове. В състава й се включват представители на съответната общинска служба по земеделие и гори към МЗГ.
    Предложение от н.п. Пламен Моллов
    В чл. 13, ал. 1 думите “допълва ” и “допълнени ” се заменят съответно с “и при необходимост коригира ” и “коригирани
    В чл. 13, ал. 2 след думата “включват ” да се добави съюзът “и
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на чл. 13.
    Чл. 13. (1) В 15-дневен срок от влизането в сила на закона в населените места се създават местни комисии за подготовка на преброяването. Местните комисии проверяват и при необходимост коригират предварителните списъци на земеделските стопанствата, които ще се анкетират. Проверените и коригирани списъци се представят на органа по статистика в Министерството на земеделието и горите чрез областните комисии по преброяването за изготвяне на окончателен списък.
    (2) Местната комисия за подготовката на преброяването се назначава от директора на съответната областна дирекция “Земеделие и гори” след съгласуване с кмета или с кметския наместник и включва от 5 до 11 членове. В състава й се включват и представители на съответната общинска служба по земеделие и гори към Министерство на земеделието и горите.

    Чл. 14. Министърът на земеделието и горите по предложение на областните комисии по преброяване определя контрольорите и анкетьорите.
    Предложение от н.п. Пламен Моллов
    В чл. 14 след думата “определя ” да се добави “със заповед
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на чл. 14.
    Чл. 14. Министърът на земеделието и горите по предложение на областните комисии по преброяване определя със заповед анкетьорите и контрольорите.
    Чл. 15. (1) Контрольорът ръководи, контролира и подпомага анкетьорите от своя район. Той отговаря за пълнотата на данните, вписани в статистическите въпросници от анкетьорите.
    (2) Контрольорът в своята дейност се ръководи от методиките за попълване на статистическите въпросници, а когато възникнат проблеми, иска съдействие от председателя на областната комисия по преброяването.
    (3) Контрольорът събира преброителните документи от анкетьорите и съставя обобщена таблица с данни за контролния район по предварителен график, изготвен от областната дирекция “Земеделие и гори” и одобрен от органа по статистика в Министерството на земеделието и горите.
    Комисията предлага следната редакция на чл. 15. който става
    чл. 16.
    Чл. 16. (1) Контрольорът ръководи, контролира и подпомага анкетьорите от своя район. Той отговаря за пълнотата на данните, вписани в статистическите въпросници от анкетьорите.
    (2) Контрольорът в своята дейност се ръководи от методиките за попълване на статистическите въпросници, а при възникване на проблеми, иска съдействие от председателя на областната комисия по преброяването.

    (3) Контрольорът събира преброителните документи от анкетьорите и съставя обобщена таблица с данни за контролния район по предварителен график, изготвен от областната дирекция “Земеделие и гори” и одобрен от органа по статистика в Министерството на земеделието и горите.
    Чл. 16. (1) Анкетьорът извършва непосредственото попълване на статистическите въпросници. При събирането на персоналните данни анкетьорът се ръководи от методиките за попълване на статистическите въпросници, от указанията на контрольора и на председателя на областната комисия по преброяването.
    (2) При необходимост в населени места с особени местни условия, в които анкетьорите имат затруднения в дейността си, кметовете определят придружители. Придружителите подпомагат анкетьорите и изпълняват техните указания.
    (3) Министърът на вътрешните работи, министърът на отбраната и министърът на правосъдието след съгласуване с министъра на земеделието и горите определят анкетьори за преброяване на земеделските стопанства към техните ведомства.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 16, който става чл. 15.
    Чл. 17. Лицата, определени за контрольори и анкетьори, преминават курсове на обучение, организирани от областните дирекции “Земеделие и гори”.
    Комисията предлага следната редакция на чл. 17.
    Чл. 17. Лицата, определени за анкетьори и КОНТРОЛЬОРИ преминават курсове на обучение, организирани от областните дирекции “Земеделие и гори”.
    Комисията предлага да се създаде Глава трета “А” с наименование “Финансиране на преброяването” и с членове 17а и 176.



    Глава трета “А”
    ФИНАНСИРАНЕ НА ПРЕБРОЯВАНЕТО
    Чл. 17а. /1/ Средствата необходими за преброяването се
    осигуряват целево от държавния бюджет по бюджета на Министерството на земеделието и горите.
    /2/ Средствата по ал. 1 се одобряват от министъра на Финансите по предварително изготвена план-сметка.
    Чл. 176. Министърът на земеделието и горите подготвя и представя в Министерство на финансите отчет за изразходваните средства по подготовката, провеждането, обработката и публикуването на резултатите от преброяването.
    Глава четвърта
    РЕД И НАЧИН НА ПРОВЕЖДАНЕ НА ПРЕБРОЯВАНЕТО
    Комисията подкрепя текста на вносителя за
    наименование на Глава четвърта.
    Чл. 18. (1) Министърът на земеделието и горите със съдействието на областните управители и кметовете на общините организира пробно преброяване като първи етап на преброяването. Целта на пробното преброяване е да се експериментират организацията, провеждането и инструментариумът на преброяването.
    (2) Министърът на земеделието и горите определя населените места, в които се провежда пробното преброяване.
    (3) Пробното преброяване се провежда в периода от 1 февруари до 31 март 2003 г.
    (4) Резултатите и изводите от пробното преброяване се вземат предвид при организацията, провеждането и инструментариума на преброяването.
    Комисията предлага следната редакция на чл. 18.

    Чл. 18. (1) Министърът на земеделието и горите със съдействието на областните управители и кметовете на общините организира пробно преброяване като първи етап на преброяването. Целта на пробното преброяване е да се експериментират организацията, провеждането и инструментариумът на преброяването.
    (2) Министърът на земеделието и горите определя населените места, в които се провежда пробното преброяване.
    (3) Пробното преброяване се провежда в периода от 1 март до 1 май 2003 г.
    (4) Резултатите и изводите от пробното преброяване се вземат предвид при организацията, провеждането и инструментариума на преброяването.
    Чл. 19. (1) При изпълнението на задълженията си по време на преброяването анкетьорите и придружителите посещават земеделските стопанства в своя преброителен участък от 8,00 до 20,00 часа. Анкетираният може да поиска посещението да се извърши в други часове, като посочи причините за това.
    (2) Земеделските стопани и ръководителите на земеделските стопанства са длъжни да осигурят на органите по преброяването достъп до офиса и/или стопанските сгради в часовете по ал. 1.
    Предложение от н.п. Пламен Моллов
    В чл. 19, ал. 1 след думата “участък” да се добави “всеки ден ”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на чл. 19.
    Чл. 19. (1) При изпълнението на задълженията си по време на преброяването анкетьорите и придружителите посещават земеделските стопанства в своя преброителен участък всеки календарен ден от 8,00 до 20,00 часа. Анкетираният може да поиска посещението да се извърши в други часове, като посочи причините за това.
    (2) Земеделските стопани и ръководителите на земеделските стопанства са длъжни да осигурят на органите по преброяването достъп до офиса и/или стопанските сгради в часовете по ал. 1.

    Чл. 20. Органите по преброяването получават данни за земеделските стопанства лично от стопанина, от ръководителя на стопанството или от писмено упълномощено от него лице.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 20.
    Чл. 21. (1) За провеждане на преброяването МЗГ може да привлича лица по граждански договор.
    (2) Директорите на областните дирекции “Земеделие и гори” след възлагане от министъра на земеделието и горите сключват договори по ал. 1 с контрольорите и анкетьорите, одобрени по реда на чл. 14, и с придружителите, определени по реда на чл. 16, ал. 2.
    (3) На всеки анкетьор, контрольор и придружител се издава служебна карта, съдържаща неговите имена, единен граждански номер, срок на валидност и снимка. Образецът на служебната карта се разгласява чрез средствата за масово осведомяване. След приключване на преброяването служебните карти се връщат в областните дирекции “Земеделие и гори” заедно с преброителните материали.
    (4) Анкетьорите, контрольорите и придружителите са длъжни при посещенията си в земеделските стопанства да се легитимират със служебната карта.
    Комисията предлага следната редакция на чл. 21.
    Чл. 21. (1) За провеждане на преброяването Министерството на земеделието и горите може да привлича лица по граждански договор.
    (2) Директорите на областните дирекции “Земеделие и гори” след възлагане от министъра на земеделието и горите сключват договори по ал. 1 с анкетьорите, контрольорите и придружителите.
    (3) На всеки анкетьор, контрольор и придружител се издава служебна карта, съдържаща неговите имена, единен граждански номер, срок на валидност и снимка. Образецът на служебната карта се разгласява чрез средствата за масово осведомяване. След приключване на преброяването служебните карти се връщат в областните дирекции “Земеделие и гори” заедно с преброителните материали.

    (4) Лицата по ал. 3 са длъжни при посещенията си в земеделските стопанства да се легитимират със служебната карта.
    Чл. 22. Земеделските стопанства се анкетират чрез
    статистически въпросник за данните по чл. 5.
    Комисията предлага следната редакция на чл. 22.
    Чл. 22. Земеделските стопанства се анкетират чрез
    статистически въпросник за данните по Приложението към чл. 5.
    Чл. 23. При извършване на контролни изследвания се използват анкетни карти за:
    1. проверка на точността на регистрираните данни;
    2. проверка на пълнотата на списъка на земеделските стопанства.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 23.
    Предложение от н.п. Пламен Моллов
    Създават се чл. 23а и чл. 236:
    ,,Чл.23а.(1) Областните дирекции “Земеделие и гори” организират и извършват кодиране на статистическите въпросници, въвеждат индивидуалните данни на технически носители и ги изпращат на органа по статистика в МЗГ.
    (2) Органът по статистика в МЗГ обобщава получените данни.
    Чл. 236.(1) Министърът на земеделието и горите, въз основа на обобщените данни, внася в Министерския съвет доклад за приключване на преброяването и за основните резултати от него.
    (2) Резултатите от преброяването, включени в доклада по ал.1 а публикуват в специални издания на МЗГ и в интернет-страницата на министерството. ”
    Комисията подкрепя предложението по принцип.



    Комисията предлага да се създадат чл. 23а и чл. 236.
    “Чл.23а. Органът по статистика в Министерството на земеделието и горите обобщава получените от областните дирекции “Земеделие и гори” данни по чл. 10, т. 8.
    Чл.23б.(1) Министърът на земеделието и горите, въз основа на обобщените данни по чл. 23а, внася в Министерския съвет доклад за приключване на преброяването и за основните резултати от него.
    (2) Резултатите от преброяването, включени в доклада по ал. 1 се публикуват в специални издания на Министерството на земеделието и горите и в интернет-страницата на министерството.”
    Глава пета
    ПОВЕРИТЕЛНОСТ НА ДАННИТЕ И ОПАЗВАНЕ НА ТАЙНАТА
    Комисията подкрепя текста на вносителя за
    наименование на Глава пета.
    Чл. 24. (1) Статистическата информация, получена след обработката на статистическите въпросници, се използва само за статистически цели.
    (2) Информацията, събрана по време на преброяването, не може да се разпространява по какъвто и да е начин.
    (3) Министерството на земеделието и горите оповестява официално резултатите от преброяването.
    Предложение от н.п. Пламен Моллов
    В чл. 24, ал. 3 отпада.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на чл. 24.

    Чл. 24. (1) Статистическата информация, получена след обработката на статистическите въпросници, се използва само за статистически цели.
    (2) Забранява се разпространяването по какъвто и да е начин на персонални данни получени по време на преброяването.
    Чл. 25. (1) Получените при преброяването персонални данни се защитават съгласно изискванията на този закон и Закона за статистиката.
    (2) Персоналните данни, получени при преброяването, не могат да се ползват като доказателство пред органите на изпълнителната и на съдебната власт.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 25.
    Чл. 26. (1) Забранява се на лицата, които събират, контролират, въвеждат и обработват данните от преброяването, да ги разгласяват или да предоставят на други лица и организации персонални или обобщени данни, получени по време на преброяването.
    (2) Забраната по ал. 1 се прилага и след прекратяването на работата с данните.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 26.
    Чл. 27. (1) Министърът на земеделието и горите е длъжен да осигури опазване на персоналните данни, като предприеме необходимите организационни и технически мерки и допуска до работа с данните само лица, подписали клетвени декларации за опазване на тайната.
    (2)Анкетьорите, контрольорите и придружителите подписват клетвени декларации при получаване на служебните си карти по чл. 21, ал. 3.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 27.

    Чл. 28. (1) Попълнените по време на преброяването
    статистически въпросници се унищожават след изтичането на 3 години от датата на приключване на преброяването.
    (2) Редът и начинът за унищожаване на статистическите въпросници се определят със заповед на министъра на земеделието и горите.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 28.
    Предложение от н.п. Владислав Костов
    Създава се глава пета “А” с наименование “Финансиране на преброяването с чл. 28а и чл. 28 б.
    “Чл. 28а. Средствата необходими за преброяването се осигуряват от държавния бюджет.
    Чл. 286. Министърът на земеделието и горите подготвя и представя в Министерство на финансите отчет за изразходваните средства по подготовката, провеждането обработката и публикуването на резултатите от преброяването. ”
    Комисията подкрепя предложението по принцип. То е отразено на систематичното му място в глава трета “А”.
    Глава шеста
    АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    Комисията подкрепя текста на вносителя за
    наименование на Глава шеста.
    Чл. 29. Лице, което не предостави на анкетьорите данните по чл.
    5 или предостави неверни данни, се наказва с глоба до 300 лв.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 29.



    Чл. 30. Анкетьор, контрольор или друго длъжностно лице, което не изпълни задълженията си по този закон, се наказва с глоба от 250 до 500 лв.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 30.
    Чл. 31. Длъжностно лице, което има достъп до персонални данни и ги предостави или използва за други цели освен посочените в чл. 24 или наруши забраната по чл. 26, се наказва с глоба от 2000 до 6000 лв., ако деянието не съставлява престъпление.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 31.
    Чл. 32. (1) Нарушенията се констатират с актове, съставени от длъжностни лица, определени от министъра на земеделието и горите.
    (2) Въз основа на съставените актове министърът на земеделието и горите или упълномощено от него длъжностно лице издава наказателни постановления.
    (3) Съставянето на актовете, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
    Предложение от н.п. Стоян Кушлев
    Чл. 32 да придобие следното съдържание:
    “Чл. 32. Нарушенията се констатират с актове от длъжностните лица на областните и общинските земеделски служби ”.
    Предложението беше оттеглено.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 32.
    ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
    Комисията подкрепя предложението на вносителя за
    това наименование.

    § 1. По смисъла на този закон:
    1. “Земеделско стопанство” е самостоятелна технико- икономическа единица, произвеждаща земеделска продукция, подчинена на едно управление и отговаряща поне на един от следните критерии:
    а) обработва (стопанисва) най-малко: аа) 5 дка използвана земеделска площ; бб) 3 дка обработваема земя;
    вв) 2 дка естествени ливади;
    гг) 1 дка овощни насаждения (чиста култура);
    дд) 1 дка лозя;
    ее) 1 дка специализирани култури (зеленчуци, хмел, тютюн, подправки, етерично-маслени култури, цветя, декоративни растения, ягодоплодни, гъби, разсадници и др.);
    жж) 0,5 дка оранжерии;
    б) отглежда най-малко един от следните видове или категории
    животни:
    аа) 1 крава; бб)1 биволица; вв) 2 говеда; гг) 2 бивола;
    дд)1 женска за разплод (еднокопитни);
    ее) 2 работни животни (еднокопитни);
    жж) 5 прасета;
    зз) 1 свиня майка;
    ии) 5 овце майки;
    кк) 2 кози майки;
    лл) 50 кокошки носачки;
    мм) 100 пилета за угояване;
    нн) 10 продуктивни пчелни семейства;
    оо) 10 зайкини;

    пп) 1 репродуктивно мъжко животно, използвано за естествено покриване - бик, жребец, нерез;
    рр) специални видове животни - 1000 пъдпъдъка, 30 други птици (пуйки, гъски, патици и др.), щрауси, ангорски кози, ангорски зайци, норки, нутрии, буби и др.
    2. “Земеделски стопанин” е физическо или юридическо лице - собственик, наемател или ползвател на стопанството, от името на което и/или за сметка на което стопанството извършва дейността си. Той носи юридическата и икономическата отговорност за дейността на стопанството и поема стопанския риск.
    3. "Ръководител на земеделско стопанство” е физическо лице, което осъществява непосредственото ежедневно управление на стопанството.
    4. “Време на преброяването” е времето, през което се събират данните за земеделските стопанства.
    5. “Стопанска година” е периодът от 1 октомври до 30 септември на следващата година или до прибиране на реколтата.
    6. “Преброителен участък” е територията, определена за преброяване от един анкетьор.
    7. "Персонални данни" са получените за статистически цели индивидуални данни, които могат да се отнасят за стопански или друг субект, осъществяващ дейност на територията на Република България.
    8. "Инструментариум" е съвкупност от всички документи и технически средства, необходими за подготовката, организацията и провеждането на преброяването.
    9. “Резултати от преброяването” е сборната информация от обработените данни за стопанствата и извършените въз основа на тях анализи.
    Предложение от н.п. Пламен Моллов
    Точка 4 от Допълнителната разпоредба отпада.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на § 1.

    § 1. По смисъла на този закон:
    1. “Земеделско стопанство” е самостоятелна технико- икономическа единица, подчинена на едно управление, произвеждаща земеделска продукция, и отговаряща поне на един от следните критерии:
    а) обработва (стопанисва) най-малко: аа) 5 дка използвана земеделска площ; бб) 3 дка обработваема земя;
    вв) 2 дка естествени ливади;
    гг) 1 декар овощни насаждения (чиста култура);
    дд) 1 декар лозя;
    ее) 1 декар специализирани култури (зеленчуци, хмел, тютюн, подправки, етерично-маслени култури, цветя, декоративни растения, ягодоплодни, гъби, разсадници и др.);
    жж) 0,5 дка оранжерии;
    б) отглежда най-малко един от следните видове или категории животни:
    аа) 1 крава;
    бб)1 биволица;
    вв) 2 говеда;
    гг) 2 бивола;
    дд)1 женска за разплод (еднокопитни);
    ее) 2 работни животни (еднокопитни);
    жж) 5 прасета;
    зз) 1 свиня майка;
    ии) 5 овце майки;
    кк) 2 кози майки;
    лл) 50 кокошки носачки;
    мм) 100 пилета за угояване;
    нн) 10 продуктивни пчелни семейства;
    оо) 10 зайкини;

    пп) 1 репродуктивно мъжко животно, използвано за естествено покриване - бик, жребец, нерез;
    рр) специални видове животни - 1000 пъдпъдъка, 30 други птици (пуйки, гъски, патици и др.), щрауси, ангорски кози, ангорски зайци, норки, нутрии, буби и др.
    2. “Земеделски стопанин” е физическо или юридическо лице - собственик, наемател или ползвател на стопанството, от името на което и/или за сметка на което стопанството извършва дейността си. Той носи юридическата и икономическата отговорност за дейността на стопанството и поема стопанския риск.
    3. ”Ръководител на земеделско стопанство” е физическо лице, което осъществява непосредственото ежедневно управление на стопанството.
    4. “Стопанска година” е периодът от 1 октомври до 30 септември на следващата година или до прибиране на реколтата.
    5. “Преброителен участък” е територията, определена за преброяване от един анкетьор.
    6. "Персонални данни" са получените за статистически цели индивидуални данни, които могат да се отнасят за стопански или друг субект, осъществяващ дейност на територията на Република България.
    7. "Инструментариум" е съвкупност от всички документи и технически средства, необходими за подготовката, организацията и провеждането на преброяването.
    8. “Резултати от преброяването” е сборната информация от обработените данни за земеделските стопанства и извършените въз основа на тях анализи.
    ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
    Комисията подкрепя предложението на вносителя за
    това наименование.
    § 2. Изпълнението на закона се възлага на министъра на земеделието и горите.















    Приложение към чл. 5
    СПИСЪК НА ОСНОВНИТЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ, КОИТО ЩЕ СЕ
    НАБЛЮДАВАТ ПРИ ПРОВЕЖДАНЕ НА ПРЕБРОЯВАНЕТО НА
    ЗЕМЕДЕЛСКИТЕ СТОПАНСТВА В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ПРЕЗ 2003 Г.
    1. Административни и географски данни за земеделското стопанство:
    а) местонахождение на стопанството;
    б) адрес на седалището на стопанството;
    в) идентификационен код на стопанството - ЕГН на физически лица или ЕИК по БУЛСТАТ - за юридически лица;
    г) юридически статут на стопанството;
    д) форма на счетоводно записване.
    2. Данни за ръководителя на земеделското стопанство:
    а) имена;
    б) възраст;
    в) земеделско образование.
    3. Използвана (стопанисвана) земеделска площ през стопанската 2002-2003 г. - вид на собствеността и начин на стопанисване.
    4. Разпределение на площите по култури през стопанската 2002-2003 г.:
    а) зърнени култури;
    б) технически култури;
    в) маслодайни култури;
    г) влакнодайни култури;
    д) етерично-маслени и лекарствени култури;
    е) сухи зеленчуци и протеинодайни култури;
    ж) окопни фуражни култури;
    з) фуражни култури;


    и) картофи;
    к) пресни зеленчуци (вкл. пъпеши и ягоди);
    л) цветя и декоративни растения;
    м) семена и посадъчен материал;
    н) трайни насаждения;
    о) постоянно затревени площи;
    п) общо използвана земеделска площ;
    р) оранжерийна площ;
    с) последователни култури;
    т) комбинирани култури;
    у) площ, покрита със защитни култури през зимата;
    ф) производство на култивирани гъби.
    5. Напояване през стопанската 2002-2003 г.:
    а) изградена и функционираща напоителна мрежа;
    б) начин на напояване;
    в) площи с култури, напоявани поне веднъж през годината;
    г) източници на вода, използвана за напояване от стопанството.
    6. Селскостопански машини, използвани през стопанската 2002-2003 г. (брой машини).
    7. Брой животни в стопанството към датата на провеждане на
    анкетата:
    а) говеда;
    б) биволи;
    в) еднокопитни;
    г) овце;
    д) кози;
    е) свине;
    ж) птици;
    з) зайци;
    и) пчели;
    к) буби;
    л) други.


    8. Допълнителни данни за земеделското стопанство:
    а) използване на животни за работа в стопанството;
    б) наличие на доилни инсталации за крави;
    в) възможност за складиране на оборски тор;
    г) използване на мери;
    д) производство на продукти, предназначени за продажба;
    е) странични дейности в рамките на стопанството.
    9. Данни за работещите в земеделското стопанство през стопанската 2002-2003 г.:
    а) постоянно заети работници - семейна и несемейна работна
    ръка;
    б) работници, временно наети, сезонно или за услуги.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за приложението към чл. 5.
    Форма за търсене
    Ключова дума