Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по земеделието и горите
Комисия по земеделието и горите
14/06/2004 второ гласуване

    ДОКЛАД
    за второ гласуване
    НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на
    Закона за тютюна и тютюневите изделия,
    № 454-01-20, внесен от н.п. Пламен Моллов и
    Расим Муса на 19.03.2004 г.
    Проект
    ДОКЛАД
    за
    второ гласуване
    НА КОМИСИЯТА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на
    Закона за тютюна и тютюневите изделия,
    № 454-01-20, внесен от н.п. Пламен Моллов и
    Расим Муса на 19.03.2004 г.
    Проект
    ЗАКОН
    ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ
    НА ЗАКОНА ЗА ТЮТЮНА И
    ТЮТЮНЕВИТЕ ИЗДЕЛИЯ
    /Обн., ДВ, бр. 101 от 1993 г., изм., бр. 19 от 1994 г., изм.
    и доп., бр. 110 от 1996 г., изм., бр. 153 от 1998 г., бр. 113 от
    1999 г изм. и доп., бр. 33 и бр. 102 от 2000 г., доп., бр. 110 от
    2001 г.., бр. 20 от 4.03.2003 г. и бр. 20 от 2003 г./
    Комисията подкрепя текста на вносителя
    за наименование на закона.
    § 1. В чл. 1 след думите “тютюневи изделия” се добавя “и защита
    на здравето на потребителите на тютюневи изделия”.
    Предложение от н.п. Владислав Костов
    § 1 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага § 1 да отпадне.
    Комисията предлага да се създаде § 1а. който става § 1.
    1

    “§ 1. В чл. 11. ал. 1 думите “министъра на финансите” се заменят с “Министерския съвет.”
    Комисията предлага да се създаде § 16. който става §2.
    “ § 2. В чл. 21 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 думите “министъра на финансите” се заменят с
    “Министерския съвет”.
    2. Алинея 3 се изменя така:
    (3) Условията и редът за издаване на разрешения по този член
    се определят с наредбата по чл. 39.
    3. Ал. 4 се отменя.
    Комисията предлага да се създаде § 1в. който става § 3.
    “§ 3. В чл. 24 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1, думите “министъра на финансите” се заменят с “Министерския съвет”.
    2. В ал. 2 след думата “лица” се добавя “с добра репутация, необходимите финансови възможности и съответния професионален опит”.
    3. Алинея 3 се изменя така:
    “(3) Условията и редът за издаване на разрешения по този член
    се определят с наредбата по чл. 39.”
    § 2. Чл. 29 се изменя така:
    “Чл. 29. Цените на тютюневите изделия местно производство и от
    внос се определят по условия и ред, определени от Министерски съвет.”
    Комисията предлага следната редакция на § 2. който става § 4.
    § 4. Член 29 се изменя така:
    “Чл. 29. Условията и редът за регистриране на цените на тютюневите изделия местно производство и от внос, търговията с тютюневи изделия и контролът върху търговията се определят с наредба на Министерския съвет.”
    § 3. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    ‘71/ Тютюневите и изделия, местно производство и от внос, се
    продават на вътрешния пазар при условие, че търговецът има
    разрешение за продажба на тютюневи изделия, издадено при условия и
    по ред, определени от Министерския съвет. Разрешението за търговия на
    дребно се издава от кмета на общината по местонахождението на
    търговския обект.”
    2. В ал. 2 се създават точки 12-15:

    “12. за орална употреба;
    13. неотговарящи на изискванията за съдържание на никотин,
    катрани и въглероден оксид;
    14. с потребителски опаковки, неотговарящи на изискванията за
    етикетиране, маркировка и външно оформление;
    15. върху опаковките, на които има текстове, названия, търговски
    марки, както и фигуративни или други знаци, определящи даден продукт
    като по-малко вреден.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3. който става § 4.
    § 4. В чл. 32 се създава ал. 3:
    /73/ Тютюневите изделия от внос, реализирани на територията на
    страната, в това число безмитни зони и гранични контролно-
    пропусквателни пунктове трябва да отговарят на изискванията за
    съдържание, етикетиране, маркировка и външно оформление по този
    закон.”
    Комисията предлага следната редакция на § 4. който става § 6.
    § 6. В чл. 32 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 думите “т. 3-10” се заменят с “т. 3-15”.
    2. Създава ал. 3:
    /73/ Тютюневите изделия от внос, реализирани на теритарията
    на страната, в това число безмитни зони и гранични контролно-
    пропусквателни пунктове трябва да отговарят на изискванията за
    съдържание, етикетиране, маркировка и външно оформление по
    този закон.”
    Комисията предлага да се създаде § 4а. който става § 7.
    “§ 7. Член 35 се изменя така:
    “Чл. 35. (1) Рекламирането на тютюн и тютюневи изделия се
    забранява, с изключение на:
    1. територията на предприятия, където се произвеждат, тютюн
    и/или тютюневи изделия и обектите (от вътрешната и от външната
    страна), в които се търгува с тютюн и/или тютюневи изделия;
    2. чрез използване на търговска марка при спонсориране на
    мероприятия, в които не участват непълнолетни лица или чиято
    публика не се състои предимно от непълнолетни лица;
    3. места или мероприятия, на които достъпът на лица под 18 години е забранен;
    з

    4. печатни издания, предназначени изключително за лица, осъществяващи по занятие търговия на тютюн и тютюневи изделия.
    (2) Забранява се всякаква реклама по радио, телевизия и по електронен път на тютюн и тютюневи изделия. Не могат да бъдат спонсори на радио и телевизионни предавания лица, чиято основна дейност е производство или търговия на тютюн и тютюневи изделия.
    (3) Лицата, получили разрешение по реда на този закон, могат да поддържат собствени интернет сайтове, доколкото не рекламират тютюн и тютюневи изделия чрез тях.”
    § 5. Създава се глава десет “а” с членове 35а-35в:
    “Глава десет “а”
    Чл. 35а. /1/ Максимално допустимото съдържание на вредни
    вещества в цигарите е както следва:
    а/ за съдържание на катран в цигара:
    15 мг - до 31.12.2004 г.
    14 мг - до 31.12.2005 г.
    13 мг - до 31.12.2006 г.
    12 мг-до 31.12.2007 г.
    11 мг - до 31.12.2009 г.
    10 мг - до 31.12.2010 г.
    б/ за съдържание на никотин - 1 мг в цигара;
    в/ за съдържание на въглероден оксид -10 мг в цигара.
    /2/ Министерският съвет определя с наредба изискванията за
    етикетиране, маркировка и външно оформление на тютюневите изделия.
    Максимално допустимото съдържание на вредни вещества се посочва на
    опаковката на цигарите.
    Чл. 356. /1/ Оценката за съответствието на съдържанието на
    катран, никотин и въглероден оксид се извършва на база на стандартите
    ISO 4387 за катран, ISO 10315 за никотин и ISO 8454 за въглероден
    оксид.
    /2/ Измерването и контролът се извършва от акредитирани
    лаборатории.
    Чл. 35в. /1/ Научните изследвания и анализи на тютюневите
    изделия за установяване съдържанието на вредни вещества,
    включително на катран, никотин и въглероден оксид се извършват от
    Института по тютюна и тютюневите изделия.
    /2/ Производителите и вносителите на тютюневи изделия всяка
    година до месец декември представят на Института по тютюна и
    тютюневите изделия:
    4

    1. списък на всички ползватели при производството на
    тютюневите изделия вещества, тяхното количество по марки и видове
    тютюневи изделия;
    2. списък на всички достъпни за производителите и вносителите
    токсикологични данни, отнасящи се до веществата по т. 1 в изгорена или
    неизгорена форма, особено свързани с въздействието им върху
    човешкото здраве, като се отчитат и всички водещи до пристрастяване
    свойства;
    3. становище относно изискванията за включване на всяко едно
    вещество по т. 1 в състава на тютюневите изделия, както и функцията и
    категорията на веществото.
    /3/ Веществата и списъците по ал. 2 се подреждат в низходящ ред
    според теглото на всяко съдържащо се в изделието вещество.
    /4/ Институтът по тютюна и тютюневите изделия разпространява
    информацията по ал. 2, с изключение на информацията за рецептата на
    отделните изделия, която представлява търговска тайна.
    /5/ Институтът по тютюна и тютюневите изделия публикува в свое
    печатно издания списък на съставките на всеки продукт, като се
    посочват съдържанието на катран, никотин и въглероден оксид.”
    Предложение от н.п. Владислав Костов
    §5.
    По чл. 356, cut. 1 да се изготви към закона приложение в съответствие с изискванията и базата за оценките по стандартите ИСО 4387, ИСО 10315 и ИСО 8454.
    Комисията подкрепя предложението по ПРИНЦИП.
    Предложение от н.п. Пламен Моллов
    По § 5.
    В чл. 35в се правят следните изменения:
    а/ в ал. 2, т. 1 думата “ползватели ” се заменя с “използвани
    б/ вал. 3 съюзът “и ” се заменя с "в”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на § 5. който става § 8.
    § 5. Създава се глава десет “а” с наименование “ВРЕДНИ
    СЪСТАВКИ” и с членове 35а-35в:
    “Глава десет “а”
    ВРЕДНИ СЪСТАВКИ
    Чл. 35а. /1/ Максимално допустимото съдържание на вредни
    съставки в цигарите е както следва:
    1. за съдържание на катран в цигара:
    5

    а/ до 31 декември 2004 г. -15 мг;
    б/ от 1 януари 2005 г. до 31 декември 2005 г. - до 14 мг;
    в/ от 1 януари 2006 г. до 31 декември 2006 г. - до 13 мг;
    г/ от 1 януари 2007 г. до 31 декември 2007 г. - до 12 мг;
    д/ от 1 януари 2007 г. до 31 декември 2009 г. - до 11 мг;
    е/ от 1 януари 2009 г. до 31 декември 2010 г. - до 10 мг;
    2. за съдържание на никотин -1 мг в цигара;
    3. за съдържание на въглероден оксид - 10 мг в цигара - от 31
    декември 2006 г.”.
    /2/ Министерският съвет определя с наредба изискванията за
    етикетиране, маркировка и външно оформление на тютюневите
    изделия.
    Чл. 356. /1/ Оценката за съответствието на съдържанието на
    катран, никотин и въглероден оксид се извършва на база на
    стандарти, определени с акт на Министерския съвет.
    /2/ Измерването и контролът се извършва от лаборатории,
    акредитирани.
    Чл. 35в. /1/ Научните изследвания и анализи на тютюневите
    изделия за установяване съдържанието на вредни вещества,
    включително на катран, никотин и въглероден оксид се извършват
    от Института по тютюна и тютюневите изделия в съответствие със
    съответния стандарт по ISO.
    /2/ Производителите и вносителите на тютюневи изделия
    всяка година до края на месец декември представят на Института
    по тютюна и тютюневите изделия:
    1. списък на всички използвани при производството на
    тютюневите изделия съставки, тяхното количество по марки и
    видове тютюневи изделия;
    2. списък на всички достъпни за производителите и
    вносителите токсикологични данни, отнасящи се до съставките по т.
    1 в изгорена или неизгорена форма, особено свързаните с
    въздействие върху човешкото здраве, като се отчитат и всички
    водещи до пристрастяване свойства;
    3. становище относно изискванията за включване на всяка
    една съставка по т. 1 в състава на тютюневите изделия, както и
    функцията и категорията на съставката.
    /3/ Съставките в списъците по ал. 2, т 1 и 2 се подреждат в
    низходящ ред според теглото на всяка съдържаща се в изделието
    съставка.
    “(4) Институтът по тютюн и тютюневи изделия може да
    разпространява информация по ал.2, с изключение на информация
    за формулата на отделните изделия, която представлява търговска
    тайна.
    I
    6

    (5) Институтът по тютюн и тютюневи изделия публикува в свое
    печатно издание списък на съставките на всяко изделие в азбучен
    ред, като се посочват съдържанието на катран, никотин и
    въглероден оксид за всяко изделие.”
    § 6. В чл. 26, ал. 2 се изменя така:
    “(2) Разрешенията се издават поотделно и за двата вида дейности
    по ал.1 и са безсрочни.”
    Предложение от н.п. Владислав Костов
    В § 6 думите “и са безсрочни " да се заменят с думите “за срок
    от 3 години ”.
    Предложението беше оттеглено.
    Предложение от н.п. Пламен Моллов
    В § 6 думите “чл. 26” се заменят с “чл. 36”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на § 6. който става § 9.
    § 9. В чл. 36 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 думите “министъра на финансите” се заменят с
    “Министерския съвет”.
    2. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Разрешенията се издават поотделно и за двата вида
    дейности по ал. 1 и са безсрочни.”
    Комисията предлага да се създадат § 6а - § 6д. които стават
    съответно S 10 - 14.
    “§ 10. В чл. 37 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1:
    а/ В текста на ал. 1 думите “министъра на финансите” се
    заменят с “Министерския съвет”;
    б/ точка 3 се отменя.
    2. В ал. 2 думите “експертният съвет” се заменят с думата “се”.
    3. Алинея 3 се отменя.
    4. Алинея 4 се изменя така:
    “(4) Министерският съвет издава разрешенията по чл. 21, ал. 1
    и чл. 24. ал. 1 в срок до 3 месеца от постъпване на заявленията.”
    5. В ал. 5 т. 2 и 3 се изменят така:
    “2. заявителят е обявен в несъстоятелност или спрямо него е
    започнало производство по ликвидация;
    7

    3. заявителят не отговаря на изискванията по чл. 24, ал. 2.”
    6. В ал. 6 думите “от министъра на финансите” се заменят с
    думите “с наредбата по чл. 39.”
    § 11. В чл. 38 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В текста, думите “се отнема за срок от 12 месеца” се заменят с
    “може да се отнеме”.
    2. Точка 1 се изменя така:
    “1. притежателят на разрешение е обявен в несъстоятелност
    или спрямо него е започнало производство по ликвидация.”;
    3. В т. 2 на края на текста се добавят думите “въз основа на
    които са издадени и влезли в сила наказателни
    постановления”
    4. Създава се точка 8:
    “8. е направен отказ от притежателя на разрешение.”
    § 12. Член 39 се изменя така:
    “Чл. 39. Издаването и отнемането на разрешенията за
    промишлена обработка на тютюн и за производство на тютюневи
    изделия се извършва при условия и по ред, определени с наредба на
    Министерския съвет.”
    § 13. Член 40 се изменя така:
    “Чл. 40. Производствата по издаване и отнемане на разрешенията
    по чл.21 ал.1 и чл.24 ал.1 се извършват по реда на Закона за
    административното производство. Актовете с които се отнемат
    разрешенията или се отказва тяхното издаване, могат да се
    обжалват по реда на Закона за Върховния административен съд.”
    § 14. В чл. 43 в първото изречение думите “на експертния съвет”
    се заличават, а второто изречение се изменя така: “Лица, работещи
    в тютюневи или цигарени предприятия, не могат да участват в
    дейността по обработване и разглеждане на постъпилите заявления
    за извършване на съответната дейност.”
    § 7. В чл. 46 думите “”чл. 30, ал. 1, т. 2 и ал. 2” се заменят с ‘Чл. 30,
    ал. 2 и чл. 35а”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7. който става § 15.
    § 8. В чл. 52, ал. 1 се създава т. 6:
    8

    “6. Комисията за защита на потребителите към Министерство на
    икономиката - в случаите по чл. 35а.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8. който става § 16.
    Комисията предлага да се създаде § 8а. който става § 17.
    § 17. Създава се чл. 52а:
    “Чл. 52а. (1) Контролът за съответствие с изискванията по чл.
    35а се извършва от Комисията по търговия и защита на
    потребителите.
    (2) В случаите когато на пазара се предлагат тютюневи изделия,
    които не отговарят на изискванията на чл. 35а и сроковете по § 11
    от Преходните и заключителни разпоредби, контролните органи
    издават заповед със задължителни предписания към
    производителите, вносителите и търговците за изтегляне на
    тютюневите изделия от пазара.
    (3) В случаите когато производителите, вносителите и
    търговците не спазят заповедта, контролният орган изземва и
    унищожава тези изделия.
    (4) При внос на тютюневи изделия, които не отговарят на
    изискванията на чл. 35а и в нарушение на сроковете по § 11 от
    Преходните и заключителни разпоредби, митническите органи
    спират вноса на тези изделия и незабавно уведомяват контролните
    органи по ал. 1.”.
    § 9. В § 1 от допълнителната разпоредба се правят следните
    изменения и допълнения:
    1. В т. 4:
    а/ в текста след думите “Тютюневи изделия са” се добавя “всички
    продукти за пушене, дъвчене, смъркане и орална употреба, доколкото те
    са дори частично произведени от тютюн, независимо дали са генетично
    модифицирани или не:
    б/ създава се точка “з”:
    “з/ тютюневи изделия за орална употреба - всички предназначени
    за устна употреба изделия, освен тези за пушене и дъвчене, произведени
    напълно или частично от тютюн на прах или на отделни частици или
    каквато и да е комбинация от тези две форми, особено тези, предлагани
    на малки порции, в пропускливи порести пликчета или във форма,
    наподобяваща хранителен продукт.”
    2. Създават се нова т. 5 и точки 6-8:
    “5. “Съставка” означава всяко вещество или компонент, освен
    тютюневи листа или други естествени или непреработени части на
    тютюневото растение, които се използват при производството или
    9

    подготовката на тютюневите изделия и се съдържат в завършения
    продукт, дори в променена форма, включително хартия, филтрите,
    мастилата и лепилата.
    6. “Катран” означава суровият ахидратен безникотинов кондензат
    на тютюневия дим.
    7. “Никотин” означава никотинови алкалоиди.
    8. “Потребителска опаковка” означава най-малката самостоятелна
    опаковка от дадено тютюнево изделие, която се предлага на
    потребителите.”
    3. Досегашната т. 5 става т. 9.
    Предложение от н.п. Владислав Костов
    §9.
    В т. 1, буква “а” думите "независимо дали са генетично
    модифицирани или не ” да отпаднат.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на § 9. който става § 18.
    § 18. В § 1 от допълнителната разпоредба се правят следните
    изменения и допълнения:
    1.В т. 4:
    а/ в текста след думите “Тютюневи изделия” са:” се добавя
    “всички продукти за пушене, дъвчене, смъркане и орална употреба,
    доколкото те са дори частично произведени от тютюн, независимо
    дали са генетично модифицирани или не:
    б/ създава се точка “з”:
    “з/ тютюневи изделия за орална употреба - всички
    предназначени за устна употреба изделия, освен тези за пушене и
    дъвчене, произведени напълно или частично от тютюн на прах или
    на отделни частици или каквато и да е комбинация от тези две
    форми, особено тези, предлагани на малки порции, в пропускливи
    порести пликчета или във форма, наподобяваща хранителен
    продукт.”
    3. Създават се нова т. 5 и точки 6,7 и 8:
    “5. “Съставка” е всяко вещество или компонент, освен
    тютюневи листа или други естествени или непреработени части на
    тютюневото растение, които се използват при производството или
    подготовката на тютюневите изделия и се съдържат в завършения
    продукт, дори в променена форма, включително хартия, филтрите,
    мастилата и лепилата.
    6. “Катран” е суровият ахидратен безникотинов кондензат на
    тютюневия дим.
    7. “Никотин” означава никотинови алкалоиди.
    10

    8. “Потребителска опаковка” е най-малката самостоятелна
    опаковка от дадено тютюнево изделие, която се предлага на
    потребителите.”
    3. Досегашната т. 5 става т. 9.
    4. Създават се т. 10 и 11.
    “10. “рекламиране” е всяка Форма на съобщение, което има
    за пел или за свои ПРЯК ИЛИ непряк резултат популяризиране на
    тютюнево изделие:
    11. “СПОНСОРСТВО” е всяка Форма на публичен или частен
    ПРИНОС към осъществяването на мероприятие, дейност или насочен
    към лице. който има за цел или за свои ПРЯК ИЛИ непряк резултат
    популяризирането на тютюнево изделие.”
    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    Комисията подкрепя предложението на вносителя за създаване на
    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ.
    § 10. Наредбата за изискванията към съдържанието на етикетите и
    етикетирането на потребителските опаковки на тютюневите изделия
    остава в сила до приемането на наредбата по чл. 35а, ал. 2.
    Комисията предлага следната редакция на § 10. който става § 19.
    § 19. Наредбата за изискванията към съдържанието на
    етикетите и етикетирането на потребителските опаковки на
    тютюневите изделия остава в сила до приемането на наредбата по
    чл. 35а, ал. 2, доколкото не противоречи на този закон.
    § 11. /1/ По отношение на производството на цигари за износ
    изискванията по чл. 35а, ал. 1 влизат в сила от 1.01.2007 г.
    /2/ Производството и търговията на тютюневи изделия, които не
    отговарят на изискванията на чл. 35а, ал. 1 могат да продължат за период
    от една година от влизането в сила на този закон.
    /3/ При влизане в сила на изискванията по чл. 35а, ал. 1, б. “а”
    тютюневите изделия могат да се предлагат на пазара до изчерпване на
    количествата, но не по-късно от 31 март на съответната година.
    Комисията предлага следната редакция на § 11. който става § 20.
    § 20. /1/ По отношение на производството на цигари за износ
    изискванията по чл. 35а, ал. 1 влизат в сила от 1.01.2007 г.
    /2/ Производството и търговията на тютюневи изделия, които
    не отговарят на изискванията на чл. 35а, ал. 1 могат да продължат
    за период от една година от влизането в сила на този закон.
    11


    /3/ При влизане в сила на изискванията по чл. 35а, ал. 1, т. 1
    тютюневите изделия могат да се предлагат на пазара до изчерпване
    на количествата, но не по-късно от 30 юни на следващата година.
    § 12. Министерският съвет приема наредбата по чл. 35а, ал. 2 в 3-
    месечен срок от влизането в сила на този закон.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 12. който става § 21.
    §13. Издадените разрешения за промишлена обработка на тютюн и
    за производство на тютюневи изделия до влизането в сила на този закон
    действат до изтичането на срока, за който са издадени, след което стават
    безсрочни.
    Комисията предлага следната редакция на § 13. който става § 22.
    “§ 22. (1) В срок до 6 месеца от влизане в сила на наредбата на
    Министерския съвет по чл. 39 на притежателите на едногодишни
    разрешения за промишлена обработка на тютюн и за производство
    на тютюневи изделия, които са издадени и не са изтекли към датата
    на влизане в сила на този закон, се издават безсрочни разрешения за
    промишлена обработка на тютюн и за производство на тютюневи
    изделия при условията и реда, предвидени в наредбата на
    Министерския съвет по член 39. С наредбата се определя и срокът, в
    който притежателите са длъжни да подадат заявления по чл. 37 за
    издаване на безсрочни разрешения. Подалите заявления
    притежатели на едногодишни разрешения могат да продължат
    дейността си до приключване на производството по наредбата на
    Министерския съвет по член 39, независимо от изтичането на срока
    на разрешенията им.
    (2) Производствата за издаване на разрешения за промишлена
    обработка на тютюн и за тютюневи изделия, които не са
    приключили до 1 септември 2004 година, се довършват по реда на
    този закон.“
    Комисията предлага да се създаде § 23.
    “§ 23. Параграфи 1, 2, т. 1, 3, 9, 10, т.1, буква “а”, 12, 13 и 14 влизат в сила от 1 септември 2004 година, а § 4 влиза в сила от 1 януари 2005 година.”
    Форма за търсене
    Ключова дума