Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по труда и социалната политика
Комисия по труда и социалната политика
19/01/2002 първо гласуване

    Доклад по
    Законопроект за семейни помощи за деца №102-01-42/20.12.2001 г., внесен от Министерски съвет;Законопроект за подпомагане на семейството при раждане,отглеждане и възпитание на деца, № 154-01-80/28.11.2001г.,
    внесен от Емилия Масларова и група народни представители;
    Законопроект за семейни помощи и добавки за деца, № 154-01-15/19.7.2001г., внесен от Надежда Михайлова и група народни представители.
    за първо гласуване
    Доклад по
    Законопроект за семейни помощи за деца №102-01-42/20.12.2001 г., внесен от Министерски съвет;Законопроект за подпомагане на семейството при раждане,отглеждане и възпитание на деца, № 154-01-80/28.11.2001г.,
    внесен от Емилия Масларова и група народни представители;
    Законопроект за семейни помощи и добавки за деца, № 154-01-15/19.7.2001г., внесен от Надежда Михайлова и група народни представители.
    за първо гласуване
    На заседание, проведено на 17 януари 2002 г., Комисията по труда и социалната политика разгледа Законопроект за семейни помощи за деца №102-01-42/20.12.2001 г., внесен от Министерски съвет; Законопроект за подпомагане на семейството при раждане, отглеждане и възпитание на деца, № 154-01-80/28.11.2001г., внесен от Емилия Масларова и група народни представители; Законопроект за семейни помощи и добавки за деца, № 154- 01-15/ 19.7.2001г., внесен от Надежда Михайлова и група народни представители.
    На заседанието присъстваха г-жа Христина Христова, заместник- министър на труда и социалната политика, г-жа Цветанка Горчева, директор на дирекция “Политика и стратегия на социалната защита” в МТСП, г-н Йордан Христосков, управител на НОИ, г- жа Христина Митрева, директор на главна дирекция “Анализ, планиране и прогнози” на НОИ, г-н Владислав Горанов, началник- отдел в Министерство на финансите и др.
    Законопроектът за семейни помощи за деца №102-01-42/20.12.2001 г., внесен от Министерски съвет и мотивите към него, бе представен от г-жа Христина Христова, заместник- министър на труда и социалната политика. Тя подчерта, че законопроектът има за цел да подпомогне издръжката на децата, отглеждани в семейството, на основа правата, регламентирани в Конституцията на Република България. Обособяват се три основни вида семейни помощи- еднократни при раждане на дете, месечни за деца до 1 година и месечни за деца до 18 години. Стимулира се отглеждането на децата в семейна среда. Осигурени са възможности месечните помощи да се изплащат и на роднини, близки и приемни семейства по реда на Закона за закрила на детето. Правото на месечни помощи зависи от средномесечния доход на член от семейството, което насочва подпомагането към онези семейства, които имат действителна необходимост от него. Получаването на помощите за деца е във връзка със социалния статус на родителите. Изравнява се размерът на еднократната помощ при раждане на първо, второ дете и трето дете, която е определена на 200 лева, като не се въвежда подоходен критерий. Определя се нов подход при подпомагане на семействата, които отглеждат деца до една година. Ще бъдат подпомагани всички неработещи и неосигурени майки, чиито доходи са равни или по- ниски от определената доходна граница. Тази помощ може да се получава освен от майката и от законния представител на детето. Когато родителите са разведени, помощта ще се изплаща на родителя, на който е присъдено упражняването на родителските права. При подпомагане на деца в училищна възраст се въвежда изискването за редовно посещаване на училището, чрез което се насърчава повишаването на тяхното образование. Увеличава се около два пъти размерът на месечните помощи за деца до 18 години, като помощта се насочва съм децата от семейства с по- ниски доходи. Семейните помощи за деца се отделят от минималната работна заплата, като се въвежда гъвкав подход за определяне границата за придобиване на това право. Тази граница ще се определя ежегодно със Закона за държавния бюджет, което ще осигури възможност за по- точно планиране на средствата. За 2002 г. е предвидено средномесечния доход да бъде 150 лв.
    Променя се механизмът на изплащането на семейните помощи- това ще става от една институция- от общинските служби по социално подпомагане. Съвместяването на това, заедно с правомощията им, регламентирани в Закона за закрила на детето, ще доведе до създаването на по- висока ефективност при защитата правата на децата и упражняването на контрол при отпускане на средствата. Въведени са строги санкции за нарушаването разпоредбите на закона.
    Законопроектът поставя началото на нова държавна политика, която е в съответствие с изискванията на европейското законодателство за социална закрила и на конвенцията на ООН за правата на детето. Средствата за приложението на проектозакона са осигурени в Закона за държавния бюджет за 2002 г.
    Законопроектът за подпомагане на семейството при раждане, отглеждане и възпитание на деца, № 154-01-80/28.11.2001г., внесен от Емилия Масларова и група народни представители и мотивите към него, бе представен от народния представител Емилия Масларова. Тя подчерта, че предлаганият законопроект цели да бъдат създадени стабилни и трайни гаранции в две насоки- за реализацията на конституционното право за закрила на децата и семействата и намаляване на различията в стандартите на живота при отглеждането на децата и провеждането на последователна политика за съчетаване на семейния и професионален живот в семейството на тези, които отглеждат децата и правото им на избор в тази насока.
    Законопроектът има за цел запазването на основните социално- икономически права на семейството чрез допълване на доходите. Тук се включва и предоставяне на услуги за периода на отглеждане на детето в домашна среда, а така също предпоставки за разширяване на придобивките с нарастване на икономическите възможности и социални ресурси на държавата. Предлага се изравняване на социалните права на осигурените и неосигурените родители, като осигурените лица получават допълнителни социални плащания или данъчни облекчения с оглед насърчаване на заетостта и на доходите от труд и спазване на минималните осигурителни норми. Въвежда се тристепенна схема за подпомагане на семейството за компенсиране на специфични рискове и включване на услуги в помощ на семейното планиране и грижите за децата. Премахва се диференцията на помощите според поредността на децата, но се определят изисквания, свързани с възрастта на децата, предвид тяхната издръжка, начин на живот, образование и др. Поставен е нов принцип за обвързване задълженията на семейството при отглеждане на децата, което се отнася до здравословното им състояние, до образованието и до развититието им в семейна среда. Въвежда се динамична схема за поддържане на доходите чрез въвеждане на необлагаем доход като предпоставка за получаване на различните видове помощи, свързано с поредността на децата. При родителите с по- високи доходи се пристъпва към семейното подоходно облагане чрез преференции по законите, свързани с облагането на доходите на физическите лица. Законопроектът е изготвен със стремеж за съобразяване с препоръките на Международния валутен фонд и Световната банка, в максимална степен за откъсване на социалните плащания от минималната работна заплата.
    Към законопроекта е представена финансова справка, изготвена на основа на статистически данни от 2000 г., според която за реализацията на законопроекта ще са необходими 340 млн. лв.
    В проведените разисквания г-жа Христина Христова, заместник- министър на труда и социалната политика отбеляза, че много от обществените отношения, които се визират в проектозакона, са уредени с други закони и други нормативни актове, което е в противоречие с чл.10 от Закона за нормативните актове. Това се отнася до Кодекса за задължително обществено осигуряване, Кодекса на труда, Семейния кодекс, Закона за закрила на детето, Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане и др. Проектозаконът урежда правни норми, които са предмет на Закона за облагане доходите на физическите лица, Закона за корпоративното и подоходно облагане и Закона за лечебните заведения, което също е недопустимо. Предвижда се създаването на нови административни структури и институции по раздел четвърти, за които е трудно да се установи администрирането и размера на издръжката им.
    Законопроект № 154-01-15/ 19.7.2001г., внесен от Надежда Михайлова и група народни представители, бе представен от народния представител Росица Тоткова. В законопроекта са предвидени два начина на подпомагане на семействата с деца. Единият от тях е чрез семейни помощи, а другият чрез добавките за деца. Помощите се получават, когато семействата отговарят на определен подоходен тест, като по този начин се постига по- добра адресираност до онези семейства, които имат необходимост от подпомагане. Добавките за деца имат универсален характер- носителят на тази добавка да бъде детето, като се предлага диференцирането да се извършва спрямо неговата възраст. Предлага се такова диференциране на размера на добавките да има и в зависимост от поредността на детето, като се акцентира върху двудетния модел. Предложеният законопроект се различава от законопроекта на Министерския съвет с това, че се предвижда увеличение от 20 на сто към добавките за деца, когато те се отглеждат от един родител. Законопроектът предвижда изплащането на помощи и при бременност на неосигурените бременни 45 дни преди раждане, което съществува понастоящем. За база на обвързаните с размера на семейните приходи плащания се определя гарантирания минимален доход, определян от Министерския съвет. Месечните добавки за деца се осигуряват независимо от доходите на семейството. Със законопроекта изцяло се променя системата на финансиране и администриране на семейните плащания за деца, като досега съществуващите три източника и четири институции се консолидират с един- държавния бюджет и в една институция- общинските служби за соцално подпомагане. Предвижда се проектозаконът да влезе в сила от 1 януари 2002 г.
    Към законопроекта няма приложена финансова обосновка. Тъй като предложеният законопроект е бил приет на първо гласуване от 38-ото Народно събрание, понастоящем Министерството на финансите е предоставило финансовите разчети по неговото прилагане, като средствата възлизат на 344,0 млн. лв. при размер 44 лв. на гарантирания минимален доход от 1.07.2001 г. само за изплащане на предвидените детски помощи и добавки, което прави законопроекта неизпълним със Закона за държавния бюджет за 2002 г.
    В хода на обсъждането бе подчертано, че и в трите законопроекта има ценни идеи, които могат да бъдат използвани. Като изключително важен бе поставен въпросът за получаването на помощи от неосигурените бременни за периода от 45 дни преди раждане, техния брой и средствата, необходими за това. Тази категория жени е рискова, трудно се реализира на пазара на труда, което създава значителен социален проблем. Бе изразено становище, че е необходимо изработването на една цялостна концепция за семейното подпомагане на принципа на дългосрочното планиране, която да неутрализира отрицателното демографско развитие.
    След приключване на разискванията и проведено гласуване бяха приети следните становища, както следва:
    1. С резултат “За”- 13 гласа, “Против”- няма, “Въздържали се”- 4, Комисията по труда и социалната политика предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за семейни помощи за деца №102-01-42/20.12.2001 г., внесен от Министерски съвет;
    2. С резултат “За”- 6 гласа, “Против”- няма, “Въздържали се”- 11 гласа, Комисията по труда и социалната политика предлага на Народното събрание да не приема на първо гласуване Законопроект за подпомагане на семейството при раждане, отглеждане и възпитание на деца, № 154-01-80/28.11.2001г., внесен от Емилия Масларова и група народни представители;
    З.С резултат “За”-5 гласа, “Против”- няма, “Въздържали се”-12 гласа, Комисията по труда и социалната политика предлага на Народното събрание да не приема на първо гласуване Законопроект за семейни помощи и добавки за деца, №154-01-15/ 19.7.2001г., внесен от Надежда Михайлова и група народни представители.
    Форма за търсене
    Ключова дума