Комисия по труда и социалната политика
16/07/2003 първо гласуване
ДОКЛАД
по
Законопроект за гарантирането вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя № 254-01 -60, внесен от Йордан Нихризов. за първо гласуване
ДОКЛАД
по
Законопроект за гарантирането вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя № 254-01 -60, внесен от Йордан Нихризов. за първо гласуване
Комисията по труда и социалната политика на заседание, проведено на 30 януари 2003г., разгледа законопроект за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя, № 254-01-60, внесен от Йордан Нихризов.
На заседанието присъстваха г- н Йордан Христосков, управител на НОИ, г- н Емил Мирославов от Министерството на труда и социалната политика и др.
Законопроектът бе представен от вносителя народния представител Йордан Нихризов. Той подчерта съществената важност на третираната материя за социалния мир в страната. Уреждането в бъдеще на взаимоотношенията между работниците и техните работодатели, при вземания от предприятия, обявени в несъстоятелност, е във връзка с чл. 25 от Европейската социална харта и в съответствие с подготовката за ратификация на Конвенция № 173 на МОТ. Предвижда се изграждане на гаранционен фонд. Размерът на вноските от работодателите в него (не повече от 0,5 процента от реално изплатената работна заплата) ще се определя ежегодно със закона за държавния бюджет. Предвиждат се и други постъпления във фонда. Неговото управление се предлага да е едностепенно, като в Надзорния съвет с по-голяма квота да участват представителните организации на работодателите. Законопроектът създава алтернатива за вземанията на работниците, заедно със съществуващата понастоящем възможност по чл. 722 от Търговския закон, където тези вземания са четвърти приоритет. В обхвата на гарантираните вземания са включени както брутните трудови възнаграждения, дължими по индивидуални договори, така и паричните обезщетения, които се предвиждат за изплащане от работодателя. Процедурата по законопроекта действа и в случаи, когато има закъснение на изплащането на работните заплати. Вземанията, които се гарантират от закона, са за период от три месеца преди датата на откриването на производството по несъстоятелност. Законопроектът предвижда фактически този фонд да заработи в момента, в който се натрупат вноските в него, а не от неговото приемане. Това е поради начина на определяне на вноската със Закона за държавния бюджет.
От представителите на Министерството на труда и социалната политика бе изяснено, че се разработва проектозакон за гарантиране на вземанията на базата на международно поети задължения. Участват широк кръг експерти от всички национално представени организации на работодателите и синдикатите. В работната фаза на законопроекта от МТСП се предлага гаранционният фонд по вземанията да бъде към Националния осигурителен институт. Управлението ще се извършва на трипартитен принцип от управителните органи на НОИ, които са изградени и съществуват. Контролът ще се извършва от контролните органи на НОИ. Няма да се наложи създаването на нови контролни органи. Ще се използват данните за лицата и работодателите от богатия информационен масив на Националния осигурителен институт. Предвижда се вноските да се внасят върху същите суми, върху които се внасят вноските по Кодекса за задължителното обществено осигуряване - за брутни възнаграждения, за здравно осигуряване, за здравословните фондове и фондовете за ДОО. Цели се постигането на икономичност и по-голяма ефективност на обслужваните лица.
Управителят на Националния осигурителен институт г- н Йордан Христосков изясни, че работата по аналогичния законопроект по поети международни договорености е в напреднал етап, че по отношение на фонда, който трябва да започне да функционира от началото на 2004 г., в Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване е предвидено да бъдат заделени 10 млн. лв., като начален капитал за стартирането от 2004 г. на фонда.
Бяха разгледани постъпилите становища от Министерството на труда и социалната политика, от Министерството на финансите, от Националния осигурителен институт, Конфедерацията на независимите синдикати в България, Българската стопанска камара и др.
Разискванията продължиха в тон на общо разбирателство относно важността на материята по законопроекта и необходимостта от изработването на един общ законопроект за гарантираните вземания, след като бъде внесен такъв проект от Министерския съвет.
Бе подчертано, че се изисква процедура законопроектът да бъде обсъден в Националния съвет за тристранно сътрудничество, което обикновено е продължителен процес, но в противен случай е възможна санкция на Върховния административен съд.
Народният представител Росица Тоткова предложи законопроектът да бъде отложен в срок от два месеца. Вносителят изрази своето принципно съгласие за отлагане разглеждането на законопроекта, с изискването да бъде определен конкретен срок за неговото разглеждане.
След проведено гласуване с резултати “За”- 15 гласа, “Против” и “Въздържали се”- няма, Комисията по труда и социалната политика взе следното решение:
Отлага разглеждането на законопроект за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя, № 254-01-60, внесен от народния представител Йордан Нихризов.