Комисия по труда и социалната политика
15/04/2005 второ гласуване
ДОКЛАД
ОТНОСНО: Второ гласуване на законопроект за изменение и
допълнение на Закона за насърчаване на заетостта № 454-01-43, внесен от
Гадар Хачикян и Валери Цеков.
ДОКЛАД
ОТНОСНО: Второ гласуване на законопроект за изменение и
допълнение на Закона за насърчаване на заетостта № 454-01-43, внесен от
Гадар Хачикян и Валери Цеков.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
На проведени заседания Комисията по труда и социалната политика
разгледа приетия на първо четене законопроект за изменение и допълнение
на Закона за насърчаване на заетостта № 454-01-43, внесен от Гадар Хачикян
и Валери Цеков, постъпилите писмени предложения на народни
представители и направените предложения по време на заседанието.
Комисията предлага на Народното събрание за второ четене следния
проект на
ЗАКОН
за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта
(Обн.,ДВ, бр.112 от 29.12 2001., в сила от 1.01.2002 г.,изм.,бр.54от 31.05.2002
г.,в сила от 1.12.2002 г., бр. 120 от 29.12.2002 г.,в сила 1.01.2003 г.,изм. и
доп.,бр.26 от 21.03.2003 г., изм.,бр.86 от 30.09.2003 г., в сила от 1.01.2004
г.,бр. 114 от 30.12.2003 г.)
Комисията подкрепя наименованието на закона.
§ 1. В чл. 15 се създава нова точка 4 със следното съдържание:
“4. такси за извършени посреднически услуги по договор с
чуждестранни работодатели и лицензирани посреднически агенции за
наемане на български граждани в други държави .”
Комисията подкрепя текста на вносителя за §1.
§ 2.Чл.18,ал. 2, т. 4 се изменя така:
2
“4. лица, придобили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст
или професионална пенсия за ранно пенсиониране.”
Предложение на народния представител Росица Тоткова:
В чл. 18, ал. 2 т. 4, изразът “придобили право на” да се замени с
“получаващи пенсия за ”.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Валери Цеков:
Член 18, ал.2, т.4 да се измени така:
“4. лица, придобили право и лица, получаващи пенсия за осигурителен
стаж или професионална пенсия за ранно пенсиониране. ”
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за окончателен текст на § 2;
“§2. Член 18, ал. 2, т. 4 се изменя така:
“4. лица, придобили право и лица, получаващи пенсия за
осигурителен стаж и възраст или професионална пенсия за ранно
пенсиониране.”
§ 3.Чл. 19, ал. 2, т. 3 се изменя така:
“3. лица, придобили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст
или професионална пенсия за ранно пенсиониране - по т.1 и 3.”
Предложение на народния представител Валери Цеков:
Член 19, ал. 2 т. 3 се изменя така:
“3. лица, придобили право и лица, получаващи пенсия за осигурителен
стаж и възраст ши професионална пенсия за ранно пенсиониране -по т. 1 и
3.”
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за окончателен текст по S3:
“§3. В чл. 19, ал. 2 т. 3 се изменя така:
“3. лицата, придобили право и лицата, получаващи пенсия за
осигурителен стаж и възраст или професионална пенсия за ранно
пенсиониране - по т. 1 и 3.”
§ 4. В чл. 20 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал.1 изразът “активно търсещо работа” се заменя с “безработно”;
2. В ал.2 изразът “лицето, което активно търси работа” се заменя с
“безработното лице”;
3. Ал. 3 и 4 се изменят така:
“(3) Регистрацията се прекратява, когато търсещите работа лица:
1 .сменят адреса, по който са регистрирани в дирекция “Бюро по труда”;
2. подадат молба по свое желание;
3
3. починат.
(4) Регистрацията на безработните лица се прекратява и в случаите,
когато:
1. не изпълнят препоръките на трудовия посредник или действията,
сроковете и графика за посещения, включени в плана за действие;
2. не се явят на посочените дата и час в писмената покана от
поделението на Агенцията по заетостта или в срок от 3 работни дни след тази
дата;
3. не спазват определения им график за посещение в поделението на
Агенцията по заетостта;
4. откажат да приемат предложената им подходяща работа и/или
включване в курс за професионална квалификация, и/или прекратят
участието си в такъв курс;
5. започнат работа и са осигурени или подлежат на осигуряване по реда
на чл. 4 от Кодекса за социално осигуряване;
6. придобият право на пенсия за осигурителен стаж и възраст или
професионална пенсия за ранно пенсиониране;
7. не изпълнят изискванията на чл. 18, ал. 5, изречение второ;
8. се включат в програми и мерки за заетост по този закон.”
4. Алинея 6 се изменя така:
“(6) При представяне на доказателства за наличието на уважителни
причини, прекратената на основание ал. 4, т. 1, 2, 3, 4 и 7 регистрация се
възстановява.”
5. Създават се ал. 7 и 8 със следното съдържание:
“ (7) Възстановява се и регистрацията на лицата:
1. осигурявани по чл. 4 от Кодекса за социално осигуряване за срок не
по-дълъг от 9 месеца, когато са уведомили дирекция “Бюро по труда” в 7-
дневен срок от възникване на основанието за осигуряване и са се явили в
дирекция “Бюро по труда” в 7-дневен срок от отпадане на основанието;
2. включени в програми и мерки за заетост по реда на този закон, явили
се в дирекция “Бюро по труда” в 7-дневен срок от изтичане на срока на
договора по програмата или мярката;
3. уволнени от наборна военна или мирновременна алтернативна
служба при явяване в дирекция “Бюро по труда” в 30-дневен срок от датата
на уволнението.
(8) Регистрацията на лицата по ал. 7, т. 3 се възстановява независимо от
основанието за прекратяване.”
Предложение на народния представител Росица Тоткова:
В ал. 6 след “прекратена на основание ” да се добави изразът “ал. 3,
т. 1” и текстът да продължи нататък “ал. 4, т. 1, 2, 3, 4 и 7”.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за окончателен текст на §4:
§4. Член 20 се изменя така:
4
“Чл. 20. (1) Лицата, които са регистрирани като безработни, са
длъжни да изпълняват препоръките на трудовия посредник, както и
предвидените действия, срокове и график за посещения.
(2) При писмена покана от поделението на Агенцията по заетостта
безработните лица са задължени да се явят на посочените дата и час.
(3) Регистрацията се прекратява, когато търсещите работа лица:
1. сменят адреса, по който са регистрирани в дирекция “Бюро по
труда”, без да я уведомят за това;
2. подадат молба по свое желание;
3. починат.
(4) Регистрацията на безработните лица се прекратява и в
случаите, когато:
1. не изпълнят препоръките на трудовия посредник или
действията, сроковете и графика за посещения, включени в плана за
действие;
2. не се явят на посочените дата и час в писмената покана от
поделението на Агенцията по заетостта или в срок от 3 работни дни след
тази дата;
3. не спазват определения им график за посещение в поделението
на Агенцията по заетостта;
4. откажат да приемат предложената им подходяща работа и/или
включване в курс за професионална квалификация, и/или прекратят
участието си в такъв курс и откажат включване в програми и мерки за
заетост по този закон;
5. започнат работа и са осигурени или подлежат на осигуряване
по реда на чл. 4 от Кодекса за социалното осигуряване;
6. придобият право на пенсия, получат пенсия за осигурителен
стаж и възраст или професионална пенсия за ранно пенсиониране;
7. не изпълнят изискванията на чл. 18, ал. 5, изречение второ;
8. се включат в програми и мерки за заетост по този закон.
(5) Лицата имат право на следваща регистрация не по-рано от
изтичането на 12 месеца след прекратяване на предходната регистрация
на основание ал.3, т.1 и ал. 4, т. 1, 2,3,4 и 7.
(6) При представяне на доказателства за наличието на
уважителни причини, прекратената на основание ал. 3, т. 1 и ал. 4, т. 1,
2,3,4 и 7 регистрация се възстановява.
(7) Възстановява се и регистрацията на лицата:
1. осигурявани по чл. 4 от Кодекса за социалното осигуряване за
срок не по-дълъг от 9 месеца, когато са уведомили дирекция “Бюро по
труда” в 7-дневен срок от възникване на основанието за осигуряване и
са се явили в дирекция “Бюро по труда” в 7-дневен срок от отпадане на
основанието;
2. включени в програми и мерки за заетост по реда на този закон,
явили се в дирекция “Бюро по труда” в 7-дневен срок от изтичане на
срока на договора по програмата или мярката;
5
3. уволнени от наборна военна или мирновременна алтернативна
служба при явяване в дирекция “Бюро по труда” в 30-дневен срок от
датата на уволнението;
4. представили доказателства за наличието на уважителни
причини за неспазване на срока за явяване за възстановяване на
регистрацията по т. 1, 2 и 3.
(8) Регистрацията на лицата по ал. 7, т. 3 се възстановява
независимо от основанието за прекратяване.
(9) Регистрацията на лицата, чието участие в програми и мерки
за заетост е прекратено с дисциплинарно уволнение, не се възстановява.
Лицата имат право на регистрация не по-рано от изтичането на 12
месеца след уволнението.”
§ 5. Чл. 21, ал. 2 се изменя така:
“(2) Решенията по ал. 1 се издават, изпълняват и обжалват по реда на
Закона за административното производство.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за §5.
Предложение на Комисията:
Създава се § 5а:
“§5а. В чл.30 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 5 се изменя така:
“(5)Условията и редът за ползването на преференции за реализация
на насърчителни мерки, се определят с правилника на прилагане на този
закон. Подборът на работодатели се извършва по критерии, утвърдени
със заповед на министъра на труда и социалната политика.”
2. Създава се нова ал.6:
“(6)Условията и редът за ползване на преференциите по програми
за заетост и обучение, се определят в съответната програма и/или
правила и утвърждават със заповед на министъра на труда и
социалната политика.”
§ 6. В чл. 30а се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 т. 4 след думата “възнаграждение” се поставя запетая и се
добавя “включително възнаграждението по т. 3”
2. В ал. 1, т.5 след думата “изплатеното” се добавя “брутно”, а след
думата “възнаграждение” се поставя запетая и се добавя “включително
възнаграждението по т. 3”.
3. В ал. 1 се създават т. 15 и 16 със следното съдържание:
“15. разходи, направени за закупуване на селскостопански животни,
включително пчелни семейства, буби, риби и зарибителен материал, както и
необходимата за отглеждането им техника, пчеларски инвентар и
лекарствени препарати, по одобрен проект за земеделска дейност.
6
16. средства за започване на самостоятелна стопанска дейност по
чл.49;”
4. В ал.1, т.11 след думите “чл. 47, ал.1” се добавя “и чл. 49 и 49а”.
5. В ал.2, т.7 изразът “за земеделска дейност” се заличава, а след
цифрата 14 се добавя “15 и 16”;
Предложение на Комисията за окончателен текст по §6:
“§ 6. В чл. 30а се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) в т. 4 след думата “възнаграждение” се поставя запетая и се
добавя “включително възнаграждението по т. 3”;
б) в т.5 след думата “изплатеното” се добавя “брутно”, а след
думата “възнаграждение” се поставя запетая и се добавя “включително
възнаграждението по т. 3”.
в ) в т.10 думите “намалена работоспособност” се заменят с
“увреждания”.
г ) Създават се т. 15 и 16:
“15. разходи, направени за закупуване на селскостопански
животни, включително пчелни семейства, буби, риби и зарибителен
материал, както и необходимата за отглеждането им техника, пчеларски
инвентар и лекарствени препарати, по одобрен проект за земеделска
дейност.
16. средства за започване на самостоятелна стопанска дейност
по чл.49;”
д) В т.11 след думите “чл. 47, ал.1” се добавя “и чл. 49 и 49а”.
2. В ал.2:
а ) в т. 4 думите “намалена работоспособност” се заменят с
“увреждания”.
б) в т.5 след думите “по чл. 47” се добавя “, чл. 49 и чл. 49а”.
в ) в т.7 думите “за земеделска дейност” се заличават, а след
думите “т. 14” се добавя “, 15 и 16”.”
Предложение на Комисията:
Създава се §6 а:
“§6а. В чл. 31, ал.3 думите “в дейности от обществен интерес” се
заличават.”
Предложение на Комисията:
Създава се §6 б:
“§6б. В чл. 36, ал.2 думите “намалена работоспособност” се заменят
с “трайни увреждания”.”
Предложение на Комисията:
Създава се §6в:
7
“§6в. В чл. 42, ал.1 думите “постоянното им местоживеене” се
заменят с “постоянен адрес”.
Предложение на Комисията:
Създава се §6г:
“§6г. В чл. 43 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал.1 след думата “наети” се добавя “до две”.
2. Алинея 3 се изменя така:
“(З)Средствата по ал.1 се предоставят за всяко наето безработно
лице при условие, че се увеличава средносписъчната численост на
персонала.”
Предложение на Комисията:
Създава се §6д:
“§6д. В чл. 47, ал.1 думите “или помощи” се заличават.”
§7. Член 49 се изменя така:
“ Чл. 49 (1) Безработни лица, регистрирали микропредприятие по Закона
за малките и средни предприятия, могат да ползват, съгласно чл.30а, ал.2,
средства за започване на самостоятелна стопанска дейност по одобрен от
териториалното поделение на Агенцията по заетостта бизнес проект.
(2) Средства по ал. 1 могат да ползват само лица, които не са упражнили
правата си по чл. 47 и 49а.
(3) За придобиване на професионална квалификация по предмета на
дейност и/или нейното управление по одобрения бизнес проект, на лицата
по ал. 1 се предоставят допълнително суми, съгласно чл. 30а, ал.2.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7.
§ 8. В чл. 49а, ал.1 след думите “т.14” се добавя “и т.15”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8.
§ 9. Създава се чл. 49б:
“ Чл. 49б. На лицата по чл.47,49 и 49а, съгласно чл.30а, ал.2, могат да се
възстановяват средствата за ползвани външни консултантски услуги.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 9.
Предложение на Комисията:
Създава се §9а:
“§9а. В чл. 52, ал.1 и 2 думите “трайно намалена
работоспособност” да се замени с “трайни увреждания”.
Предложение на Комисията:
Създава се §9б:
“§ 9б. В чл. 56, ал.1 се изменя така:
8
“(1) Програмите и насърчителните мерки по закона може да
ползва работодател, който няма изискуеми публични задължения и
отговаря на изискванията за отпускане на помощи по Закона за
държавните помощи/’
Предложение на народния представител Росица Тоткова:
В чл. 60, т.4 да се добавят думите “... и работодатели. ”
Комисията не подкрепя предложението.
§ 10. В чл. 62 ал.2 думите “и мотивационно обучение” се заличават.
Предложение на Комисията за окончателен текст на §10:
§ 10. В чл. 62 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал.2 думите “и мотивационно обучение” се заличават.
2. Създава се ал.3:
“(З)Изборът на Център за професионално обучение се извършва
при условия и по ред, определени с правилника за прилагане на закона.”
Предложение на Комисията:
Създава се нов §10а:
“§10а. В чл. 63 ал.1, т.2 думите “и 48а” се заменят с “48а, чл. 49 и
чл. 49а”.”
Предложение на Комисията:
Създава се нов §10б:
“§10б. Член 64 се отменя.
Предложение на Комисията:
Създава се нов §10в:
§10в. В чл. 65, ал.1 се изменя така:
“Чл.65. (1) Включването на безработните лица в обучение за
придобиване на професионална квалификация, организирано от
Агенцията по заетостта, се предхожда от професионално ориентиране,
информиране и консултиране.”
§ 11. В чл. 66, ал.3 думите “Наредба на Министерския съвет” се заменят
с “правилника за прилагане на този закон”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за §11.
§ 12. Точка 4 от Допълнителната разпоредба се изменя така:
“4. “Подходяща работа” е тази, която съответства на образованието,
квалификацията и здравословното състояние на лицето, ако тя се намира в
същото населено място или до 30 км. извън него, при условие, че има
подходящ обществен транспорт, за период до 24 месеца от датата на
9
регистрация на лицето в дирекция “ Бюро по труда”. След този период,
“подходяща работа” е тази, която съответства на здравословното състояние
на лицето”.
Предложение на Комисията за окончателен текст на §12:
“§12. В §1 от Допълнителната разпоредба се правят следните
изменения и допълнения:
1. Точка 4 се изменя така:
“4. “Подходяща работа” е тази, която съответства на образованието,
квалификацията и здравословното състояние на лицето, ако тя се
намира в същото населено място или до 30 км. извън него, при условие,
че има подходящ обществен транспорт, за период до 24 месеца от датата
на регистрация на лицето в дирекция “ Бюро по труда”. След този
период, “подходяща работа” е тази, която съответства на здравословното
състояние на лицето”.
2. В т. 4а навсякъде думите “трайно намалена работоспособност” се
заменят с “трайни увреждания”.
3. Точка 21 се изменя така:
“21.”Самотен родител (осиновител) е лице, което отглежда само
деца до 18- годишна възраст.”
4. В точка 27 думите “трайно намалена работоспособност” се
заменят с “трайни увреждания”.
5. Създава се т. 29:
“29. ”Лице с трайно увреждане е лице, което в резултат на
анатомично, физиологично или психологично увреждане е с трайно
намалени възможности да изпълнява дейности по начин и в степен,
възможни за здравия човек и за което органите на медицинската
експертиза са установили степен на намалена работоспособност или
намалена възможност за социална адаптация 50 и над 50 на сто.”
Предложение на Комисията:
Създава се наименование “Допълнителна разпоредба” и § 13:
“§13. Навсякъде в закона думите “Кодекса за задължително
обществено осигуряване” да се заменят с “Кодекса за социално
осигуряване”.