Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по образованието и науката
Комисия по образованието и науката
26/07/2002 първо гласуване

    ДОКЛАД
    на Комисията по образованието и науката
    ОТНОСНО: Законопроектите за изменение и допълнение на Закона за народната просвета, № 202 - 01 - 6, внесен от Министерски съвет, № 254 - 01 - 36, внесен от Евгения Тодорова Живкова и група народни представители и № 202 - 01 - 35, внесен от Министерски съвет
    ОБЩ ПРОЕКТ
    ДОКЛАД
    на Комисията по образованието и науката
    ОТНОСНО: Законопроектите за изменение и допълнение на Закона за народната просвета, № 202 - 01 - 6, внесен от Министерски съвет, № 254 - 01 - 36, внесен от Евгения Тодорова Живкова и група народни представители и № 202 - 01 - 35, внесен от Министерски съвет
    Комисията по образованието и науката на свое извънредно заседание , проведено на 25.07.2002 г. взе решение да представи общия проектозакон за изменение и допълнение на Закона за народната просвета, изготвен на основание чл. 68, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание от представители на Комисията по образованието и науката и вносителите въз основа на приетите на първо гласуване Законопроекти за изменение и допълнение на Закона за народната просвета.
    ОБЩ ПРОЕКТ
    ЗАКОН
    ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА
    (обн., ДВ, бр.86 от 1991 г., изм. и доп. бр.90 от 1996 г., бр. 36 от 1998 г., доп. бр.124 от
    1998 г., изм, бр.153 от 1998 г., бр.67 от 1999 г., доп. бр.68 от 1999 г.)
    § 1. В чл. 15, т. 1 се изменя така:
    “1. Изграждане на свободна, морална и инициативна личност с българско самосъзнание, уважаваща законите, правата на другите, тяхната култура, език и религия.”
    § 2. В чл. 16, т. 8 се изменя така:
    “ 8. обучението на деца и ученици със специални образователни потребности и/или с хронични заболявалия
    § 3. В чл. 17 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Точка 2 се изменя така:
    “ 2. По т. 9,12,13,14,15, 17 и 18 - с наредби на Министерския съвет.”
    2. В т. 3 след цифрата “8” се поставя запетая и се добавя “9 “.
    3. В т. 4 цифрата “ 9“ и числото “15” се заличават.
    § 4. В чл. 18 се създават алинеи 3 и 4:
    “/3/ Постъпването на децата в предучилищните групи на държавните и общинските детски градини е задължително.
    /4/ Издръжката на децата в предучилищните групи на държавните и общинските детски градини се поема от държавния или общинския бюджети, като децата са освободени от заплащане на такси.”
    § 5. Чл. 21 се изменя така:
    “/1/ Децата със специални образователни потребности и / или е хронични заболявалия постъпват в детските градини по чл. 18.
    /2/ Задължение на детските градини по ал.1 е да приемат деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявалия.
    /3/ За деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявалия могат да се създават и специални детски градини и обслужващи звена.
    /4/ Децата със специални образователни потребности и/или е хронични заболявалия постъпват в детските градини и обслужващи звена по ал. 3 , ако не са постъпили в детските градини по ал.1 и при изразено желание на родителите /настойниците/. ”
    § 6. В чл. 22 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 1 :
    “/1/ Училищното образование осигурява подготовка на учениците за устойчиво изграждане на човешката личност, образование и възпитание, съответстващи на обществените и лични очаквания и потребности за успешната им реализация в гражданското общество.”
    2. Досегашните ал. 1, 2 ,3 и 4 стават съответно 2, 3, 4 и 5.
    § 7. В чл. 24 се правят следните изменения:
    1. Алинея 2 се изменя така:
    ‘72/ Държавните зрелостни изпити са два и се определят с учебния план, като единият от тях е по български език и литература. По свое желание ученикът може да положи и трети държавен зрелостен изпит по избран от него учебен предмет от задължителната или задължителноизбираемата подготовка съгласно учебния план на училището.
    2. В ал. 4 след думата “държавните” се поставя запетая, а думите “ и в общинските “ се заменят е “общинските и частните”.
    § 8. В чл. 26 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1, т. 5 се изменя така:
    “5. профилирани училища от V до XII клас включително и профилирани гимназии.”
    2. Създава се ал. 3:
    “/3/ На учениците до 16-годишна възраст в населените места, в които няма училища по ал. 1, т. 1, 2, 3, 4, 6, 7 и 8, се осигурява безплатен транспорт до най- близкото населено място на територията на общината, където те могат да се обучават.”
    § 9. Чл.27 се изменя така:
    “/1/ Децата със специални образователни потребности и/или е хронични заболявалия се обучават интегрирано в училищата по чл. 26, ал. 1, т. 1-10.
    /2/ Задължение на училищата по ал.1 е да приемат деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявалия.
    /3/ За деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания могат да се създават и специални училища и обслужващи звена.
    /4/ Децата със специални образователни потребности и/или е хронични заболявания постъпват в училищата и обслужващите звена по ал. 3 , ако не са
    постъпили в училищата по ал.1 и при изразено желание на родителите или настойниците
    § 10. В чл.28 се правят следните изменения:
    1. Ал. 1 се изменя така:
    “/1/ Специалните училища за деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявалия са от интернатен и полуинтернатен тип”.
    2. В ал.2 думата “настаняват” се заменя с “приемат”.
    § 11. В чл. 30 се изменя така:
    “Чл. 30 (1) Религиозните институции в страната, с разрешение на Народното събрание и в съответствие със специален Закон за вероизповеданията, могат да откриват духовни училища за свои ритуални нужди за деца, завършили средно образование. Изучаването на хуманитарните предмети във всички духовни училища се извършва на книжовен български език.
    (2) Образованието, получено от духовните училища, се приравнява към светското от Министерството на образованието и науката, ако са спазени държавните образователни изисквания за съответната степен на образование.
    (3) Религиозните предмети в училища за деца до 16 годишна възраст / завършен 8-ми клас/ се изучават само като свободноизбираем предмет, като преподаването може да се провежда на майчин език, при контрол от държавата.”
    § 12 В чл. 33а, ал. 1 се създава т. 6:
    “6. за оперативно управление и финансово осигуряване на системата на народната просвета.
    § 13. В чл. 34, ал. 2 се изменя така:
    “/2/ Министърът на образованието и науката е специализиран орган за управление на системата на народната просвета.”
    § 14. В чл. 35 се правят следните изменения:
    1. Ал. 2 се изменя така:
    ‘72/ Регионалните инспекторати по образованието са териториални администрации към министъра на образованието и науката за управление и контрол на системата на народната просвета.”
    2. В ал. 3 думите “Инспекторатите по образованието “ се заменят с “Регионалните инспекторати по образованието ”.
    3. Ал. 4 и 5 се изменят така:
    “/4/ Началниците на Регионалните инспекторати по образованието са държавни служители, които се назначават въз основа на конкурс и се освобождават от министъра на образованието и науката.
    /5/ Министърът на образованието и науката назначава и освобождава от длъжност експертите - държавни служители в регионалните инспекторати по образованието.”
    § 15. В чл. 36 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1, и в нея:
    а) след думите “ общините осигуряват” се добавя “и контролират”;
    б) в т. 2 накрая се добавя “ с разкриване на лекарски и стоматологични кабинети в училищата и с поемане на сигурността от лицензирани охранителни фирми.”;
    в) в т. 5 се създава изречение второ:
    “Когато в населено място няма училище, общината осигурява безплатен транспорт на деца до 16 год. Възраст до най-близкото училище в населеното място на общината или на съседна територия.”
    2. Създава се ал.2:
    “/2/ Кметовете на общини упражняват контрол върху управлението и финансирането на общинските детски градини, училища и обслужващи звена.”
    § 16. В чл. 37 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 4 думите “инспектората по образованието” се заменят с “регионалния инспекторат по образованието”.
    2. Създава се нова ал.7:
    “/7/ За длъжностите по ал.4 в комисията за провеждане на конкурса се включват представители на общинската администрация, определени от кмета на общината.
    3. Досегашната ал.7 става ал.8 и в нея думите “инспектората по образованието” се заменят с “регионалния инспекторат по образованието”.
    § 17. / В чл.38, ал.4 се отменя.
    § 18. В чл. 40, ал. 1 се изменя така:
    “/1/ Учителите /възпитателите/, директорите и помощник-директорите в държавните и общинските училища, детски градини и обслужващи звена осъществяват обучение и/или възпитание на деца и ученици в съответствие с този закон и нормативните актове по неговото прилагане.”
    § 19. Чл. 41 се изменя така:
    “/1/ Средствата за издръжка и развитие на просветата и на задължителната предучилищна подготовка се определят с държавния бюджет и с бюджетите на общините.
    /2/ Заплатите на директорите, зам.директорите и учителите в държавните и общински училища, заплатите на директорите и възпитателите в детските градини и на служителите от обслужващите системата на народната просвета звена се изплащат централизирано от Министерството на просветата и образованието.
    3/ Издръжката на държавните и общински училища, детски градини и обслужващи звена - материалните разходи и капиталните вложения за ремонти, средствата за модернизация и обновление се заплащат от държавния, общинските бюджети и от приходи на училищните настоятелства”
    /4/ Средствата за безплатни учебници се осигуряват от държавния и общинските бюджети.
    /5/ Броят на учебниците и учебните помагала по определен предмет за определен клас или вид подготовка, тяхното съдържание и художествено оформление трябва да отговарят на държавните образователни изисквания, като ежегодно изданията за всеки от тях не може да надвишава 2.”
    § 20.В чл. 42 се правят следните допълнения:
    1. В ал. 1 след думите “детски градини” се добавя “и задължителните предучилищни групи”.
    2. Създава се алинея 7:
    “/7/ Средствата за издръжка и работна заплата на лекари, стоматолози и охрана в общинските и държавни училища се посочват на отделен ред за просвета в общините и в Министерството на образованието и науката”.
    § 21. В чл. 43 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите “специфични образователни нужди” се заменят със “специални образователни потребности”.
    2. Създава се нова алинея 3:
    “/3/ В училищата и в системата на предучилищното възпитание и обучение Министерството на образованието и науката разкрива държавни и общински
    школи и курсове за подготовка и обучение на деца с изявени способности в областта на културата, изкуствата, спорта и научните дисциплини.”
    § 22. В чл. 44 се правят следните изменения и допълнения:
    1 .Алинея 1 и 2 се изменят така:
    “/1/ Средствата за издръжка и развитие на материално-техническата база на детските градини, училища и обслужващи звена се осигуряват от държавния бюджет, от бюджетите на общините, от източници предвидени в други закони и актове на Министерски съвет и от собствени приходи.
    /2/ Собствените приходи се набират от:
    1. наем от имоти, държавна или общинска собственост;
    2. наем от учебна и спортна база, машини и съоръжения, собственост на детската градина, училището или обслужващото звено;
    3. земеделски земи и гори;
    4. поименни компенсационни бонове и компенсаторни записи;
    5. реализация на продукция и услуги от практическо обучение;
    6. квалификационна дейност и образователни услуги;
    7. дарения, завещания и други, предоставени от физически и юридически лица.”
    2. Създава се нова ал. 3:
    “/3/ Директорът на държавните и общински детски градини, училища и обслужващите звена съставят бюджет.”
    3. Досегашните ал. 3,4, 5 и 6 стават съответно ал. 4, 5, 6 и 7, като в ал. 7 на края се добавя ”и 18”.
    3. В ал. 8 думите “ал. 1,2 и 4” се заменя с “ ал. 2 и 5”.
    § 23. В чл. 45 се създава алинея 2:
    ‘72/ Материално-техническата база, освободена в резултат на преструктуриране на държавната и общинската училищна мрежа, се използва за нужди, осигуряващи дейности в сферата на образователно-възпитателния процес на средното образование.”
    § 24. Създава се нов чл. 46:
    “/1/ Собствените приходи на училищата по изкуствата, формирани от творческа дейност и др. източници, вкл. отдаване под наем на недвижими и движими вещи, управление на земи и гори, реализация на продукция от обучение, образователни услуги и друга стопанска дейност, остават в полза на съответното училище и могат да се ползват само за развитието на основната творческа дейност на училището.
    /2/ На държавните и общински училища, детски градини и обслужващи звена може да бъде възстановена собственост за стопанисване и управление и те могат да придобиват за стопанисване и управление нова държавна или общинска собственост, приходите от която остават в тяхна полза.
    /3/ Към всяко държавно и общинско училище и детска градина може да се създаде настоятелство, като юридическо лице д нестопанска цел в обществена полза, за подпомагане материалната база на училището, създаване на сигурност и защита на децата и с др. цели указани в устава или учредителния акт на настоятелството. В органите на настоятелството не може да се включва длъжностна лице от съответното училище или детска градина.
    /4/ Заварените към датата на влизане на този закон училищни настоятелства могат да се пререгистрират като юридически лица с нестопанска цел за общественополезна дейност.”
    § 25 . Създава се нова Глава шеста:
    Глава шеста
    НАСТОЯТЕЛСТВА
    Чл. 46а. /1/ Настоятелствата са независими доброволни сдружения за подпомагане на развитието и материалното осигуряване на училището, детската градина и обслужващите звена по чл.33 а, ал.1, т.2 и 5.
    /2/ Към всяко училище, детска градина или обслужващо звено по ал.1, може да се създава само едно настоятелство.
    /3/ Настоятелство може да се създава и към група училища, детски градини или обслужващи звена в населеното място, към които няма създадено настоятелство по ал.2.
    Чл.46б. Настоятелствата се създават като юридически лица с нестопанска цел за осъществяване на обществено полезна дейност и организират дейността си при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел и в съответствие с разпоредбите на този закон на устава или учредителния си акт. Чл.46в. За постигане на целите си настоятелствата:
    1. обсъждат и правят предложения пред съответните органи за развитието или за решаването на текущи проблеми на училището, детската градина или обслужващото звено ;
    2. съдействат за осигуряване на допълнителни финансови и материални средства за училището, детската градина или обслужващото звено;
    3. подпомагат изграждането и поддържането на материално-техническата база на училището, детската градина или обслужващото звено;
    4. участват при избора на учебници от педагогическия съвет, по които ще се обучават учениците от училището и при възможност осигуряват закупуването им.;
    5. съдействат при организиране на ученическото хранене, осигуряване на транспорт и решаването на други социално - битови проблеми на децата, учениците и учителите от училището, детската градина или обслужващото звено;
    6. подпомагат създаването и реализирането на възпитателно-образователни програми по проблемите на децата и учениците;
    7. подпомагат училищните и общинските органи за осъществяването на задължителното училищно обучение;
    8. съдействат за реализирането на извънкласните и извънучилищните форми, организирания отдих, туризъм и спорт с децата и учениците;
    9. съдействат за включване на родителите при организирането на свободното време на децата и учениците;
    10. предлагат мерки за подобряване на дейността на детската градина, училището или обслужващото звено;
    11. организират обществеността за подпомагане на детската градина, училището или обслужващото звено;
    12. сигнализират компетентните органи при извършени нарушения в системата на народната просвета;
    13. организират и подпомагат обучение на родителите по въпросите на възпитанието и развитието на техните деца;
    14. подпомагат дейността на училището в противодействието му срещу наркомания, религиозни секти и други вредни влияния върху децата и учениците;
    15. подпомагат социално слабите деца и ученици;
    16. съдействат на комисиите за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните.
    Чл.46г. /1/ Настоятелството се учредява по инициатива на директора на детската градина, училището или обслужващото звено или на родители, учители или общественици.
    /2/ Лицата по ал.1 отправят покана за участие в учредително събрание чрез средствата за масово осведомяване и/или лично до видни общественици, дарители, представители на юридически лица.
    Чл.46д. /1/ Органи на настоятелството са Общото събрание и Съвета на настоятелите.
    /2/ Членовете на Съвета на настоятелите се избират от Общото събрание за срок от 4 години.
    /3/ Съветът на настоятелите избира измежду членовете си председател.
    Чл.46е. Директорът на детската градина, училището или обслужващото звено осигурява на настоятелството за безвъзмездно използване подходящо помещение за осъществяване на дейността му.
    § 26. Досегашната глава шеста става глава седма.
    § 27. В чл.47, ал.1 думите “родители и настойници” се заменят с “родители, настойници и попечители”.
    § 28. Създава се чл. 50:
    ‘71/ Министерството на образованието и науката активно сътрудничи и координира дейността си с ДАЗД в областите на детското развитие, възпитание и защитата на правата на децата във връзка със спазването на държавните стандарти на детето.
    /2/ Училищните учебни планове на държавните, общинските и частните училища да включват изучаването на предмети по обществени науки и граждански образование, свързани с организацията на обществото, държавата и правата на детето.
    /3/ Работата на ученика в училище е специфичен труд, който се защитава от международното и националното право, конвенцията за защита на правата на детето и се контролира от ДАЗД”.
    § 29. В §1 от Допълнителните разпоредби се създават ал. 3 и 4 :
    “/3/ Министърът на образованието и науката одобрява със заповед учебниците и учебните помагала за системата на народната просвета след установяване на съответствието им е държавните образователни изисквания по чл. 16, т. 3 и 9.
    /4/ Министърът на културата одобрява със заповед учебниците и учебните помагала за задължително избираема подготовка за обучение по изкуство и култура.”
    § 30. Параграф 5 от Допълнителните разпоредби се изменя така:
    “§5. Документи за завършени етапи на училищно обучение, степени на образование и професионална квалификация, издадени от училища на чужди държави, се признават при условия и по ред, определени с наредба на министъра на образованието и науката.”
    § 31. В Допълнителните разпоредби се създават § 6а и § 6 б:
    “§ 6а. За извършваните действия и издаваните документи в производствата по чл. 11, чл. 12 , § 1, ал. 3 и 4 и § 5 от Допълнителните разпоредби Министерство
    на образованието и науката и Министерство на културата събират съответно такси в размери, определени е тарифа на Министерски съвет.
    § 66. “ Образователна услуга” по смисъла на чл. 44, ал. 2 е обучението и възпитанието на деца и ученици извън учебния процес, включително и по учебни предмети, изучавани в училище, без придобиване на степен на завършено образование или професионална квалификация.”
    § 32. В параграф 8 от Преходните и заключителните разпоредби накрая се поставя запетая и се добавя “като привеждат нормативните си уредби в съответствие с него.”
    § 33. В параграф 9 от Преходните и заключителните разпоредби се създава изречение второ: “Заварените на длъжността експерт запазват правата си до обявяване на конкурс за съответната длъжност, но не за повече от 6 месеца от влизане в сила на този закон.”
    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    § 34 “Заварените на длъжността началник на инспекторат по образованието запазват правата си до обявяване на конкурс за длъжността, но не за повече от 6 месеца от влизане на закона в сила.”
    § 35. “/1/ Заварените към датата на влизане на този закон в сила училищни настоятелства привеждат уставите или учредителните си актове в съответствие е разпоредбите на Закона за юридическите лица с нестопанска цел и тези на глава шеста в срок до една година от влизане на този закон в сила.
    /2/ В срока по ал.1, училищните настоятелства представят заявление за вписване в Централния регистър при Министерството на правосъдието.”
    § 36. “Учениците, които са постъпили в IX клас през учебната 1999-2000 г. и следващите учебни години, полагат държавни зрелостни изпити при условията и реда на този закон.”
    § 37. В чл. 7 от Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план ( ДВ, бр.67 от 1999г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    “/1/ Средно образование се придобива след завършен XII клас и успешно положени два държавни зрелостни изпита - по български език и литература и по един учебен предмет съгласно учебния план.”
    2. В ал. 3 се създава изречение второ:
    “По свое желание ученикът може да положи и трети държавен зрелостен изпит по избран от него учебен предмет от задължителната или задължителноизбираемата подготовка съгласно учебния план на училището.
    § 38. В Закона за държавните такси /обн., Изв., бр. 104 от 1951 г.; изм., бр. 89 от 1959 г., бр. 21 от 1960 г.; ДВ, бр. 53 от 1973 г., бр. 87 от 1974 г., бр. 21 от 1975 г., бр.21 от 1990 г., бр. 55 от 1991 г., бр. 100 от 1992 г., бр. 69 и 87 от 1995 г., бр. 37, 100 и 104 от 1996 г., бр. 82 и 86 от 1997 г., бр. 133 от 1998 г., бр. 81 от 1999 г. и бр. 97 от 2000 г./ в чл. 5 се създава нова буква “р” :
    “р /молбите за вписване на училищни настоятелства в регистъра на окръжния
    съд/.”
    26 юли 2002 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума