Комисия по образованието и науката
02/08/2002 второ гласуване
ДОКЛАД
ОТНОСНО: Второ гласуване на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за народната просвета
ДО
ПРОФ. ОГНЯН ГЕРДЖИКОВ ПРЕДСЕДАТЕЛ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
ДОКЛАД
ОТНОСНО: Второ гласуване на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за народната просвета
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
Комисията по образованието и науката разгледа на свое заседание Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за народната просвета постъпилите писмени предложения от народни представители и направените предложения по време на заседанията.
Комисията по образованието и науката предлага на Народното събрание за второ гласуване следния проект на
Закон
за изменение и допълнение
на Закона за народната просвета
(обн., ДВ, бр.86 от 1991 г., изм. и доп. бр.90 от 1996 г., бр. 36 от 1998 г., доп. бр.124
от 1998 г., изм, бр.153 от 1998 г., бр.67 от 1999 г., доп. бр.68 от 1999 г.)
Комисията подкрепя текста за наименованието на закона.
Предложение на народния представител Снежана Гроздилова за нов §1:
По чл. 9, ал. 1, в края на изречението точката се заменя със запетая и се допълва: “при отчитане на специфичните изисквания, определени с нормативен акт на Министерството на образованието и науката”.
Народният представител Снежана Гроздилова оттегля предложението си.
Предложение на народния представител Елка Анастасова за създаване на нов § 1:
“§1 В чл.10 се правят следните изменения:
1. Алинея 5 се изменя така:
“(5) Държавните детски градини, държавните училища и обслужващи звена се откриват, преобразуват и закриват със заповед на министъра на образованието и науката.”
2. Създава се нова ал. 6:
“(6) Общинските училища и обслужващи звена се откриват, преобразуват и закриват със заповед на министъра на образованието и науката по предложение на общинския съвет.”
3. Досегашните ал. 6 и 7 стават съответно ал. 7 и 8.”
Заб.: Следващите параграфи се преномерират съответно.
Комисията не приема предложението.
§ 1. В чл. 15, т. 1 се изменя така:
“1. Изграждане на свободна, морална и инициативна личност с българско самосъзнание, уважаваща законите, правата на другите, тяхната култура, език и религия.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1 по принцип.
Предложение на народния представител Иван Иванов:
В § 1, чл. 15, т. 1 думите “българско самосъзнание” се заменят с думите “гражданско съзнание”.
Комисията не приема предложението.
Предложение на Комисията за окончателен текст на § 1:
§ 1. В чл. 15, т. 1 се изменя така:
“1. изграждане на свободна, морална и инициативна личност, която като български гражданин уважава законите, правата на другите, техния език, религия и култура.”
Предложение на народния представител Иван Иванов:
В § 2, чл. 16, т. 8 придобива следната редакция:
“8. обучението и подкрепящата среда в училищата и детските градини на деца и ученици със специални образователни потребности и/или хронични заболявания.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на народния представител Радослав Коев:
§ 2 .В чл. 16, ал. 1 да се създаде нова т. 19, със следния текст:
“19. осъществяване на контрол в средното образование.”
Комисията не приема предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2 по принцип и предлага следния окончателен текст на § 2.
§ 2. В чл. 16 се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 8 се изменя така:
“8. обучението на деца и ученици със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания
2. Създава се т. 19.
“19. инспектиране на системата на народната просвета.”
§ З.В чл. 17 се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 2 се изменя така:
“2. По т. 9, 12 , 13 , 14 , 15, 17 и 18 - с наредби на Министерския съвет.”
2. В т. 3 след цифрата “8” се поставя запетая и се добавя “9 “.
3. В т. 4 цифрата “9“ и числото “15” се заличават и се добавя числото “19”.
Предложение на народния представител Иван Иванов:
§ 3 - т. 2 отпада.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Комисията за окончателен текст на § 3:
§ З.В чл. 17 се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 2 се изменя така:
“2. по т. 9,12,13,14,15, 17 и 18 - с наредби на Министерския съвет.”
2. В т. 4 цифрата “9“ и числото “15” се заличават и се добавя числото “19”.
§ 4. В чл. 18 се създават алинеи 3 и 4:
‘73/ Постъпването на децата в предучилищните групи на държавните и общинските детски градини е задължително.
/4/ Издръжката на децата в предучилищните групи на държавните и общинските детски градини се поема от държавния или общинския бюджети, като децата са освободени от заплащане на такси.”
Вносителят оттегля предложението си.
Комисията предлага да се създаде нов §4:
§ 4. В чл. 18 ал. 2 се отменя.
Предложение на народния представител Елка Анастасова:
Създава се §4а:
“§4а В чл. 20, ал. 2 се изменя така:
“(2) Предучилищното възпитание в подготвителните групи на детските градини и/или в подготвителните класове на училищата е задължително.”
Заб.: Следващите параграфи се преномерират съответно.
Народният представител Елка Анастасова оттегля предложението си.
Комисията предлага да се създаде § 4а.
§4а. Чл. 20 се изменя така:
“Чл. 20 (1) Подготовката на децата за училище една година преди постъпването им в първи клас е задължителна и се извършва в подготвителни групи към детските градини или в подготвителни класове в училище, като родителите или настойниците се освобождават от заплащането на такси.
(2) За деца, които не владеят добре български език, освен подготовката по ал. 1 се осигурява и обучение по български език.”
Комисията предлага да се създаде § 4б..
§46. Създава се чл. 20а:
“Чл. 20 a (1) Постъпването на децата в детските градини става по желание и по избор на родителите или на настойниците с изключение на случаите по чл. 20, ал. 1.
(2) В случаите по чл. 20, ал. 1 родителите или настойниците могат да избират подготвителна група или клас, където се извършва подготовка на децата”.
§ 5. Чл. 21 се изменя така:
‘71/ Децата със специални образователни потребности и / или с хронични заболявания постъпват в детските градини по чл. 18.
/2/ Задължение на детските градини по ал.1 е да приемат деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания.
/3/ За деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания могат да се създават и специални детски градини и обслужващи звена.
/4/ Децата със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания постъпват в детските градини и обслужващи звена по ал. 3 , ако не са постъпили в детските градини по ал.1 и при изразено желание на родителите /настойниците/.”
Предложение на народния представител Иван Иванов:
В § 5, чл. 21, ал. 2 приема следната редакция:
“(2) Задължение на детските градини по ал. 1 е да приемат деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания след оценка на тези образователни потребности, изработена от мултидисциплинарен екип.”
В § 5, чл. 21, създава се нова ал. 3:
“(3) Оценката на специалните образователни потребности се осъществява в специализирани звена, наречени “Ресурсни центрове”, които се задължават да осигурят и подкрепяща среда за интегрираното образование на децата.”
В § 5, чл. 21, ал. 4 става ал. 5 със следната редакция:
“(5) В специалните детски градини се приемат само деца, за които всички други възможности за обучение и възпитание в детски градини са изчерпани и при изричното желание на родителите.”
Народният представител Иван Иванов оттегля предложенията си по ал. 2 и 3. Комисията приема предложението на народния представител Иван Иванов по ал. 5 по принцип.
Предложение на Комисията за окончателен текст на § 5:
§ 5. Чл. 21 се изменя така:
“(1) Децата със специални образователни потребности и / или с хронични заболявания постъпват в детските градини по чл. 18.
(2) Задължение на детските градини по ал.1 е да приемат деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания.
(3) За деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания могат да се създават и специални детски градини и обслужващи звена.
(4) Децата със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания постъпват в детските градини и обслужващи звена по ал. 3, когато всички други възможности за възпитание в държавни и общински детски градини и обслужващи звена са изчерпани и при писмено изразено желание на родителите или настойниците.”
§ 6. В чл. 22 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 1 :
‘71/ Училищното образование осигурява подготовка на учениците за устойчиво изграждане на човешката личност, образование и възпитание, съответстващи на обществените и лични очаквания и потребности за успешната им реализация в гражданското общество.”
2. Досегашните ал. 1, 2 ,3 и 4 стават съответно 2, 3, 4 и 5.
Предложение на народния представител Иван Иванов:
§ 6 - отпада.
Народният представител Иван Иванов оттегля предложението си.
Предложение на народния представител Петко Ганчев:
§ 6. В чл. 22, нова ал. 1.
“Системата на училищното образование осигурява обучението и възпитанието на учениците в съответствие с обществените потребности и индивидуалните им способности и очаквания за успешна реализация в гражданското общество.”
Комисията подкрепя предложението по принцип.
Предложение на Комисията за окончателен текст на § 6.
§ 6. В чл. 22 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 1:
“(1) Училищното образование осигурява обучението и възпитанието на учениците в съответствие с обществените
потребности и индивидуалните им способности и очаквания за успешна реализация в гражданското общество.”
2. Досегашните ал. 1,2 ,3 и 4 стават съответно 2,3,4 и 5.
§ 7. В чл. 24 се правят следните изменения:
1. Алинея 2 се изменя така:
“/2/ Държавните зрелостни изпити са два и се определят с учебния план, като единият от тях е по български език и литература. По свое желание ученикът може да положи и трети държавен зрелостен изпит по избран от него учебен предмет от задължителната или задължителноизбираемата подготовка съгласно учебния план на училището.
2. В ал. 4 след думата “държавните” се поставя запетая, а думите “ и в общинските “ се заменят с “общинските и частните”.
Предложение на народния представител Иван Иванов:
В § 7, чл. 24, ал. 2 приема следната редакция:
“(2) Държавните зрелостни изпити са три от общообразователните предмети и се определят от учебния план, като единият от тях е задължително по български език и литература.”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на народния представител Снежана Гроздилова:
§ 7, чл. 24, ал. 2 след първото изречение се допълва: “вторият държавен зрелостен изпит се определя по избор от ученика”.
Комисията подкрепя предложението по принцип.
Предложение на народните представители Евгения Живкова и Стойко Танков:
В § 7 чл. 24 се изменя така:
“Чл. 24 (3) Учениците, които са постъпили в 9-ти клас преди 2002 г., се обучават и приключват обучението си по разпоредбите на закона, който е действал при постъпването им по реда на § 7 от Преходните и заключителни разпоредби.”
Народните представители Евгения Живкова и Стойко Танков оттеглят предложението си.
Предложение на Комисията за окончателен текст на § 7:
§ 7. В чл. 24 се правят следните изменения:
1. Алинея 2 се изменя така:
“(2) Държавните зрелостни изпити са два и се определят с учебния план, като единият от тях е по български език и литература, а вторият се определя по избор от ученика. По свое желание ученикът може да положи и трети държавен зрелостен изпит по избран от него учебен предмет от задължителната или задължителноизбираемата подготовка съгласно учебния план на училището.
2. В ал. 4 след думата “държавните” се поставя запетая, а думите “ и в общинските “ се заменят с “общинските и частните”.
Комисията предлага да се създаде § 7а:
§7а. В чл. 25 ал. 2 думите “по чл. 22 ал. 4” се заменят с “по чл. 22 ал. 5”.
§ 8. В чл. 26 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1, т. 5 се изменя така:
“5. профилирани училища от V до XII клас включително и профилирани гимназии.”
2. Създава се ал. 3:
“/3/ На учениците до 16-годишна възраст в населените места, в които няма училища по ал. 1, т. 1, 2, 3, 4, 6, 7 и 8, се осигурява безплатен транспорт до най-близкото населено място на територията на общината, където те могат да се обучават.”
Предложение на народния представител Елка Анастасова:
По §8:
“§8 В чл. 26 се правят следните изменения:
1. В ал. 1, т.7, думите “или XIII клас” се заличават.
2. Създава се ал. 3:
“(3) Обучението на учениците до 16-годишна възраст от населено място, в което няма училища по ал.1, т. 1, 2, 3, 4 и 6, се осъществява в най- близкото училище, като им се осигурява безплатен транспорт от съответната община, на чиято територия се намира училището и/или при възможност, им се осигурява интернатно обучение.”
Комисията не приема предложението по т. 1. а по пи 2 приема предложението по принцип.
Предложение на народния представител Иван Иванов:
В § 8, т. 1 - да отпадне.
В § 8, чл. 26, ал. 1 - т. 11 да отпадне.
Комисията приема предложението по пи 1 . а по т. 2 народният представител Иван Иванов оттегля предложението си.
Комисията предлага следния окончателен текст на § 8:
§ 8. В чл. 26 се създава ал. 3.:
“(3) На учениците до 16-годишна възраст в населено място, в което няма съответно училище по ал. 1, т. 1, 2, 3, 4, 6, 7 и 8, се осигурява безплатен транспорт и/или интернатно обучение в средищно училище в най-близкото населено място на територията на общината.”
§ 9. Чл.27 се изменя така:
‘71/ Децата със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания се обучават интегрирано в училищата по чл. 26, ал. 1, т. 1-10.
/2/ Задължение на училищата по ал.1 е да приемат деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания.
/3/ За деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания могат да се създават и специални училища и обслужващи звена.
/4/ Децата със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания постъпват в училищата и обслужващите звена по ал. 3 , ако не са постъпили в училищата по ал.1 и при изразено желание на родителите или настойниците.”
Предложение на народния представител Иван Иванов:
В § 9, чл. 27, ал. 2 приема следната редакция:
“(2) Задължение на училищата по ал. 1 е да приемат деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания след оценка на тези образователни потребности, изработена от мултидисциплинарен екип.”
В § 9, чл. 27 се създава нова ал. 3:
“(3) Оценката на специалните образователни потребности се осъществява в специализирани звена, наречени “Ресурсни центрове”, които се задължават да осигурят и подкрепяща среда за интегрираното образование на децата.”
В § 9, чл. 27 досегашната ал. 4 става ал. 5 и приема следната редакция:
“(5) В специалните училища и обслужващи звена се приемат само деца, за които всички други възможности за обучение и възпитание в държавни и общински
училища са изчерпани и при изрично желание на родителите.”
Народният представител Иван Иванов оттегля предложението си за създаването на ал. 2, 3 и 4 на чл. 27. а по ал. 5 Комисията приема предложението МУ по принцип.
Предложение на Комисията за окончателен текст на § 9:
§ 9. Чл. 27 се изменя така:
“(1) Децата със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания се обучават интегрирано в училищата по чл. 26, ал. 1, т. 1-10.
(2) Задължение на училищата по ал.1 е да приемат деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания.
(3) За деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания могат да се създават и специални училища и обслужващи звена.
(4) Децата със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания постъпват в училищата и обслужващите звена по ал. 3, когато всички други възможности за обучение и възпитание в държавни и общински училища са изчерпани и при писмено изразено желание на родителите или настойниците.”
§ 10. В чл.28 се правят следните изменения:
1. Ал. 1 се изменя така:
‘71/ Специалните училища за деца със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания са от интернатен и полуинтернатен тип”.
2. В ал.2 думата “настаняват” се заменя с “приемат”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 10.
§ 11. В чл. 30 се изменя така:
“Чл. 30 (1) Религиозните институции в страната, с разрешение на Народното събрание и в съответствие със специален Закон за вероизповеданията, могат да откриват духовни училища за свои ритуални нужди за деца, завършили средно образование. Изучаването на хуманитарните предмети във всички духовни училища се извършва на книжовен български език.
(2) Образованието, получено от духовните училища, се приравнява към светското от Министерството на образованието и науката, ако са спазени държавните образователни изисквания за съответната степен на образование.
(3) Религиозните предмети в училища за деца до 16 годишна възраст /завършен 8-ми клас/ се изучават само като свободноизбираем предмет, като преподаването може да се провежда на майчин език, при контрол от държавата.”
Комисията предлага § 11 да отпадне.
§ 12 В чл. 33 а, ал. 1 се създава т. 6:
“6. за оперативно управление и финансово осигуряване на системата на народната просвета.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 12.
Предложение на народния представител Иван Иванов:
§ 12-да отпадне.
Комисията не приема предложението на народния представител Иван Иванов.
§ 13. В чл. 34, ал. 2 се изменя така:
“/2/ Министърът на образованието и науката е специализиран орган за управление на системата на народната просвета.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 13.
Предложение на народния представител Иван Иванов:
В § 13, чл. 34, ал. 2 да отпадане думата “народната”.
Народният представител Иван Иванов оттегля предложението си.
§ 14. В чл. 35 се правят следните изменения:
1. Ал. 2 се изменя така:
“/2/ Регионалните инспекторати по образованието са териториални администрации към министъра на образованието и науката за управление и контрол на системата на народната просвета.”
2. В ал. 3 думите “Инспекторатите по образованието “ се заменят с “Регионалните инспекторати по образованието ”.
3. Ал. 4 и 5 се изменят така:
“/4/ Началниците на Регионалните инспекторати по образованието са държавни служители, които се назначават въз основа на конкурс и се освобождават от министъра на образованието и науката.
/5/ Министърът на образованието и науката назначава и освобождава от длъжност експертите - държавни служители в регионалните инспекторати по образованието.”
Предложение на народния представител Елка Анастасова:
По §14:
“§14 В чл.35 се правят следните изменения:
1. В ал. 3 изречение първо се заличава, а изречение второ се изменя така:
“Устройството, функциите, общините, на чиято територия осъществяват дейността си Регионалните инспекторати по образованието и техните седалища, се определят с правилник на министъра на образованието и науката.”
2. Алинеи 4 и 5 се изменят така:
“(4) Началниците и експертите на регионалните инспекторати по образованието са държавни служители. Те се назначават и освобождават от министъра на образованието и науката.
(5) Министърът на образованието и науката назначава началниците и експертите на регионалните инспекторати по образованието въз основа на конкурс.”
3. Създава се алинея 6:
“(6) Експертите в регионалните инспекторати по образованието се освобождават от длъжност от министъра на образованието и науката по предложение на техните началници.”
Народният представител Елка Анастасова оттегля предложението си.
Предложение на народните представители Евгения Живкова и Стойко Танков:
В § 14 чл. 35, ал. 4 се правят следните изменения и допълнения:
“(4) 1. Инспекторатите по образованието се преименуват в областни инспекторати по образованието, без друго изменение на статута им.
2. Министърът на образованието и науката назначава и освобождава началниците на областните инспекторати по условията и реда на Закона за администрацията.
3. Министърът на образованието и науката назначава и освобождава служителите - експерти в областните инспекторати по условията и реда на Закона за държавния служител, по предложение на техните началници.
4. Началниците на областните инспекторати назначават и освобождават другите служители по реда на Закона за администрацията.
Комисията не приема предложението на народните представители Евгения Живкова и Стойко Танков.
Предложение на народния представител Иван Иванов:
В § 14 и навсякъде в закона думата “регионалните” се заменя с думата “областните”.
В § 14, чл. 35, ал. 5 се добавят в края на текста думите: “по предложение на техните ръководители”.
Народният представител Иван Иванов оттегля предложенията си.
Комисията предлага следния окончателен текст на § 14:
§ 14. Чл. 35 се изменя така:
“Чл. 35 (1) Министърът на образованието и науката упражнява контрол върху дейността на всички видове детски градини, училища, обслужващи звена и степени на образование.
(2) Регионалните инспекторати по образованието са
териториални администрации към министъра на образованието и науката за управление и контрол на системата на народната просвета.
(3) Регионалните инспекторати по образованието са юридически лица. Устройството, функциите, общините, на чиято територия осъществяват дейността си, и селищата им се определят с правилник на министъра на образованието и науката.
(4) Началниците на Регионалните инспекторати по
образованието са държавни служители, които се назначават въз основа на конкурс и се освобождават от министъра на образованието и науката.
(5) Министърът на образованието и науката назначава въз основа на конкурс и освобождава от длъжност експертите, държавни служители в Регионалните инспекторати по образованието.”
§ 15. В чл. 36 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1, и в нея:
а) след думите “ общините осигуряват” се добавя “и контролират”;
б) в т. 2 накрая се добавя “ с разкриване на лекарски и стоматологични кабинети в училищата и с поемане на сигурността от лицензирани охранителни фирми.”;
в) в т. 5 се създава изречение второ:
“Когато в населено място няма училище, общината осигурява безплатен транспорт на деца до 16 год. Възраст до най-близкото училище в населеното място на общината или на съседна територия.”
2. Създава се ал.2:
“/2/ Кметовете на общини упражняват контрол върху управлението и финансирането на общинските детски градини, училища и обслужващи звена.”
Предложение на народния представител Иван Иванов:
В § 15, чл. 36, ал. 1 - отпадат букви “б” и “в”.
Народният представител Иван Иванов оттегля предложението си.
Предложение на народния представител Елка Анастасова:
По §15:
“§15 В чл.36, в т. 4, след думите: ”по чл. 16, т.17” се поставя точка, а текста до края на изречението се заличава.”
Народният представител Елка Анастасова оттегля предложението си.
Предложение на народния представител Снежана Гроздилова:
§ 15. В чл. 36, ал. 2 предлагам нова редакция: “Кметовете на общини упражняват контрол върху управлението по компетентност, определена с нормативен акт от министъра на образованието и науката и финансирането на общинските детски градини, училища и обслужващи звена”.
Народният представител Снежана Гроздилова оттегля предложението си.
Комисията предлага следния окончателен текст на § 15.
§ 15. В чл. 36 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1, и в нея:
а) след думите “общините осигуряват” се добавя “и контролират”;
б) в т. 2 накрая се добавя “като разкриват здравни кабинети за извънболнична медицинска помощ.”;
в) в т. 5 накрая се добавя: “както и безплатен транспорт по чл. 26, ал. 3.”
2. Създава се ал. 2 :
“(2) Кметовете на общини упражняват контрол върху финансирането на общинските детски градини, училища и обслужващи звена.”
§ 16. В чл. 37 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 4 думите “инспектората по образованието” се заменят с “регионалния инспекторат по образованието”.
2. Създава се нова ал.7:
‘77/ За длъжностите по ал.4 в комисията за провеждане на конкурса се включват представители на общинската администрация, определени от кмета на общината.
3. Досегашната ал.7 става ал.8 и в нея думите “инспектората по образованието” се заменят с “регионалния инспекторат по образованието”.
Предложение на народния представител Иван Иванов:
В § 16, чл. 37, ал. 4 след думата “сключва” се добавят думите “въз основа на проведен конкурс”.
Народният представител Иван Иванов оттегля предложението си.
Предложение на народните представители Евгения Живкова и Стойко Танков:
В § 16, чл. 37 се създава нова ал. 7:
“(7) 1. За осигуряване дейността на предучилищните задължителни групи по чл. 18, ал. 4 се създава длъжност помощник-учител.
2. Помощник-учителят трябва да има най-малко средно образование и педагогически способности, както и да владее качествено литературния български език, както и езика на съответната езикова общност, когато работата му е свързана с подготовката на деца от етнически групи.
3. Помощник-учителят се назначава от кмета, съгласувано с началника на областния инспекторат, по реда на Кодекса на труда.
4. Заплатите на помощник-учителите се изплащат от общинските бюджети.”
Народните представители Евгения Живкова и Стойко Танков оттеглят предложението си.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 16.
§ 17. В чл.38, ал.4 се отменя.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 17.
Предложение на народния представител Емил Кошлуков:
Създава се § 17а:
§ 17а. Създава се чл.39а:
“Чл.39а (1) За децата, които не владеят български език, в детските градини и училищата се полагат специални грижи, с оглед по-бързото изучаване на езика.
(2) За децата, които не владеят български език, се осигурява специална подготовка чрез помощник-учител, както в подготвителните класове в началното училище, така и в детската градина.
(3) В детските градини и училищата, в които има преобладаващ брой деца, които не владеят български език, работят помощник-учители, които подпомагат овладяването на български език и съдействат на образователно-възпитателния процес.”
Комисията не приема предложението на народния представител Емил Кошлуков.
Предложение на народния представител Емил Кошлуков:
Създава се § 176:
§ 176. Създава се чл.39б:
“Чл.39б. Подготовката на помощник-учителите се извършва в педагогическите колежи.”
Комисията не приема предложението на народния представител Емил Кошлуков.
§ 18. В чл. 40, ал. 1 се изменя така:
‘71/ Учителите /възпитателите/, директорите и помощник- директорите в държавните и общинските училища, детски градини и обслужващи звена осъществяват обучение и/или възпитание на деца и ученици в съответствие с този закон и нормативните актове по неговото прилагане.”
Предложение на народните представители Евгения Живкова и Стойко Танков:
По § 18 се правят следните изменения:
“Чл. 40 (1) 1. Учителите в държавните и общинските училища са държавни служители със статут на административни държавни служители - упражняващи специфичен творческо-образователен и възпитателен труд.
2. Подборът и назначаването на учителите - държавни служители става по реда на Закона за държавния служител и Държавни стандарти за българския учител - разработени от Министерството на образованието и науката и утвърдени от Министерския съвет.
3. Учителите, назначени по сега действащ административен ред, на които предстои пенсиониране до 3 години, заемат длъжността със статут -
държавен служител, независимо от притежавания от тях ценз, но не за повече от 3 години от влизане в сила на Закона.
4. Учителите в частните основни и средни училища могат да упражняват професията си, когато тяхната подготовка съответства на Държавните стандарти за българския учител, удостоверено със сертификат, издаван от Министерството на образованието и науката.
5. Помощник-учителите ползват всички права на учителя, освен тези на държавния служител.”
Народните представители Евгения Живкова и Стойко Танков оттеглят предложението си по т. 5. Комисията не приема предложенията им по останалите точки.
Предложение на народния представител Елка Анастасова:
По §18:
“§ 18 В чл. 40 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 след думите “са държавни служители” се добавя “с особен статут”.
2. В ал.З след думите “от Кодекса на труда” се добавя “и от Закона за държавния служител.”
Комисията не приема предложението на народния представител Елка Анастасова.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 18.
§ 19. Чл. 41 се изменя така:
“/1/ Средствата за издръжка и развитие на просветата и на задължителната предучилищна подготовка се определят с държавния бюджет и с бюджетите на общините.
/2/ Заплатите на директорите, зам.директорите и учителите в държавните и общински училища, заплатите на директорите и възпитателите в детските градини и на служителите от обслужващите системата на народната просвета звена се изплащат централизирано от Министерството на просветата и образованието.
/3/ Издръжката на държавните и общински училища, детски градини и обслужващи звена - материалните разходи и капиталните вложения за ремонти, средствата за модернизация и обновление се заплащат от държавния, общинските бюджети и от приходи на училищните настоятелства”
/4/ Средствата за безплатни учебници се осигуряват от държавния и общинските бюджети.
/5/ Броят на учебниците и учебните помагала по определен предмет за определен клас или вид подготовка, тяхното съдържание и художествено оформление трябва да отговарят на държавните образователни изисквания, като ежегодно изданията за всеки от тях не може да надвишава 2.”
Предложение на народния представител Иван Иванов:
В § 19, чл. 41 - да отпаднат ал. 1 и ал. 3.
Народният представител Иван Иванов оттегля предложението си в чл. 41 да отпадне ал. 1.
Комисията предлага § 19 да отпадне.
§ 20.В чл. 42 се правят следните допълнения:
1. В ал. 1 след думите “детски градини” се добавя “и задължителните предучилищни групи”.
2. Създава се алинея 7:
‘77/ Средствата за издръжка и работна заплата на лекари, стоматолози и охрана в общинските и държавни училища се посочват на отделен ред за просвета в общините и в Министерството на образованието и науката”.
Комисията не приема текста на вносителите за § 20, т.2.
Предложение на народния представител Иван Иванов:
§ 20 да добие следната редакция: Чл. 42, ал. 1 в края на текста се добавя “и т. 8”.
Комисията приема предложението на народния представител Иван Иванов.
Комисията предлага следния окончателен текст на § 20:
§ 20. В чл. 42, ал. 1 в края на текста думите “чл. 16, т. 17” се заменят с “чл. 16, т. 8 и 17”.
§ 21. В чл. 43 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думите “специфични образователни нужди” се заменят със “специални образователни потребности”.
2. Създава се нова алинея 3:
“/3/ В училищата и в системата на предучилищното възпитание и обучение Министерството на образованието и науката разкрива държавни
и общински школи и курсове за подготовка и обучение на деца с изявени способности в областта на културата, изкуствата, спорта и научните дисциплини.”
Комисията не приема текста на вносителите за § 21, т.2. Предложение на народния представител Елка Анастасова:
По §21:
“§21 В чл. 43 се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
“(1) Министерството на образованието и науката създава условия за издирване и обучение на даровити деца в специални школи, центрове или курсове и създава поименни фондове за стипендии на даровити деца.”
2. Създава се нова ал. 2:
“(2) Министерството на образованието и науката създава фондове за стипендии за деца с хронични заболявания и за деца със специални образователни потребности.”
3. Досегашната ал. 2 става ал. 3
Комисията не приема предложението на народния представител Елка Анастасова.
Комисията предлага следния окончателен текст на § 21:
§ 21. В чл. 43, ал. 1 думите “специфични образователни нужди” се заменят със “специални образователни потребности”.
§ 22. В чл. 44 се правят следните изменения и допълнения:
1 .Алинея 1 и 2 се изменят така:
‘71/ Средствата за издръжка и развитие на материално-техническата база на детските градини, училища и обслужващи звена се осигуряват от държавния бюджет, от бюджетите на общините, от източници предвидени в други закони и актове на Министерски съвет и от собствени приходи.
/2/ Собствените приходи се набират от:
1. наем от имоти, държавна или общинска собственост;
2. наем от учебна и спортна база, машини и съоръжения, собственост на детската градина, училището или обслужващото звено;
3. земеделски земи и гори;
4. поименни компенсационни бонове и компенсаторни записи;
5. реализация на продукция и услуги от практическо обучение;
6. квалификационна дейност и образователни услуги;
7. дарения, завещания и други, предоставени от физически и юридически лица.”
2. Създава се нова ал. 3:
‘73/ Директорът на държавните и общински детски градини, училища и обслужващите звена съставят бюджет.”
3. Досегашните ал. 3, 4, 5 и 6 стават съответно ал. 4, 5, 6 и 7, като в ал. 7 на края се добавя ”и 18”.
4. В ал. 8 думите “ал. 1, 2 и 4” се заменя с “ ал. 2 и 5”.
Предложение на народния представител Елка Анастасова:
По §22:
“§22 В чл.44, ал. 1 и ал.2 се изменят така:
“(1) Средствата за издръжка и развитие на материално- техническата база на държавните детски градини, училища и обслужващи звена се осигуряват от държавния бюджет, от източници, предвидени в други закони и актове на Министерски съвет и от собствени приходи.
(2) Средствата за издръжка и развитие на материално-техническата база на общинските детски градини, училища и обслужващи звена се осигуряват от бюджетите на общините, от източници, предвидени в други закони и актове на Министерски съвет и от собствени приходи.”
Комисията приема предложението на народния представител Елка Анастасова по принцип.
Комисията предлага следния окончателен текст на § 22:
§ 22. В чл. 44 се правят следните изменения и допълнения:
1.Алинея 1 и 2 се изменят така:
‘71/ Средствата за издръжка и развитие на материално- техническата база на детските градини, училищата и обслужващите звена се осигуряват от държавния бюджет, от бюджетите на общините, от източници предвидени в други закони и актове на Министерския съвет, и от собствени приходи.
/2/ Собствените приходи се набират от:
1. наем от имоти, държавна или общинска собственост;
2. наем от учебна и спортна база, машини и съоръжения, собственост на детската градина, училището или обслужващото звено;
3. земеделски земи и гори;
4. реализация на поименни компенсационни бонове и компенсаторни записи;
5. реализация на продукция и услуги от практическо обучение;
6. квалификационна и творческа дейност, образователни и други услуги, определени с наредба на министъра на образованието и науката;
7. дарения, завещания, такси и други източници.”
2. Създава се нова ал. 3:
“/3/ Директорите на държавните и общинските детски градини, училища и обслужващите звена съставят бюджет.”
3. Досегашните ал. 3, 4, и 5 стават съответно ал. 4,5, и 6.
4. Досегашната ал. 6 става ал. 7 и в нея в края на текста се добавя “и 18”
5. В ал. 8 думите “ал. 6” се заменят с “ал. 7”, а думите “ал., 1, 2 и 4” се заменят с “ал. 2 и 5”.
§ 23. В чл. 45 се създава алинея 2:
‘72/ Материално-техническата база, освободена в резултат на преструктуриране на държавната и общинската училищна мрежа, се използва за нужди, осигуряващи дейности в сферата на образователно- възпитателния процес на средното образование.”
Комисията подкрепя текста на вносителя по принцип и предлага следния окончателен текст на § 23:
§ 23. В чл. 45 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създава се ал. 2.
“(2) Материално-техническата база, освободена в резултат на закриване или преобразуване на държавни и общински училища, детски градини и обслужващи звена се използва за нужди на звената от системата на народната просвета.”
§ 24. Създава се нов чл. 46:
“/1/ Собствените приходи на училищата по изкуствата, формирани от творческа дейност и др. източници, вкл. отдаване под наем на недвижими и движими вещи, управление на земи и гори, реализация на продукция от обучение, образователни услуги и друга стопанска дейност, остават в полза на съответното училище и могат да се ползват само за развитието на основната творческа дейност на училището.
/2/ На държавните и общински училища, детски градини и обслужващи звена може да бъде възстановена собственост за стопанисване и управление и те могат да придобиват за стопанисване и управление нова държавна или общинска собственост, приходите от която остават в тяхна полза.
/3/ Към всяко държавно и общинско училище и детска градина може да се създаде настоятелство, като юридическо лице д нестопанска цел в
обществена полза, за подпомагане материалната база на училището, създаване на сигурност и защита на децата и с др. цели указани в устава или учредителния акт на настоятелството. В органите на настоятелството не може да се включва длъжностна лице от съответното училище или детска градина.
/4/ Заварените към датата на влизане на този закон училищни настоятелства могат да се пререгистрират като юридически лица с нестопанска цел за общественополезна дейност.”
Предложение на народния представител Иван Иванов:
В § 24, ал. 3 и ал. 4 отпадат.
Комисията приема предложението на народния представител Иван Иванов.
Предложение на народния представител Снежана Гроздилова:
§ 24. Чл. 46, ал. 3. Предлагам на мястото на последното изречение следното: “В органите на настоятелството задължително се включва член от педагогическия колектив на съответното училище или детска градина.”
Народният представител Снежана Гроздилова оттегля предложението си.
Комисията предлага § 24 да отпадне.
§ 25 . Създава се нова Глава шеста:
Глава шеста
НАСТОЯТЕЛСТВА
Чл. 46а. /1/ Настоятелствата са независими доброволни сдружения за подпомагане на развитието и материалното осигуряване на училището, детската градина и обслужващите звена по чл.33 а, ал.1, т.2 и 5.
/2/ Към всяко училище, детска градина или обслужващо звено по ал.1, може да се създава само едно настоятелство.
/3/ Настоятелство може да се създава и към група училища, детски градини или обслужващи звена в населеното място, към които няма създадено настоятелство по ал.2.
Чл.46б. Настоятелствата се създават като юридически лица с нестопанска цел за осъществяване на обществено полезна дейност и организират дейността си при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел и в съответствие с разпоредбите на този закон на устава или учредителния си акт.
Чл.46в. За постигане на целите си настоятелствата:
1. обсъждат и правят предложения пред съответните органи за развитието или за решаването на текущи проблеми на училището, детската градина или обслужващото звено ;
2. съдействат за осигуряване на допълнителни финансови и материални средства за училището, детската градина или обслужващото звено;
3. подпомагат изграждането и поддържането на материално- техническата база на училището, детската градина или обслужващото звено;
4. участват при избора на учебници от педагогическия съвет,по които ще се обучават учениците от училището и при възможност осигуряват закупуването им.;
5. съдействат при организиране на ученическото хранене, осигуряване на транспорт и решаването на други социално - битови проблеми на децата, учениците и учителите от училището, детската градина или обслужващото звено;
6. подпомагат създаването и реализирането на възпитателно- образователни програми по проблемите на децата и учениците;
7. подпомагат училищните и общинските органи за осъществяването на задължителното училищно обучение;
8. съдействат за реализирането на извънкласните и извънучилищните форми, организирания отдих, туризъм и спорт с децата и учениците;
9. съдействат за включване на родителите при организирането на свободното време на децата и учениците;
10. предлагат мерки за подобряване на дейността на детската градина, училището или обслужващото звено;
11. организират обществеността за подпомагане на детската градина, училището или обслужващото звено;
12. сигнализират компетентните органи при извършени нарушения в системата на народната просвета;
13. организират и подпомагат обучение на родителите по въпросите на възпитанието и развитието на техните деца;
14. подпомагат дейността на училището в противодействието му срещу наркомания, религиозни секти и други вредни влияния върху децата и учениците;
15. подпомагат социално слабите деца и ученици;
16. съдействат на комисиите за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните.
Чл.46г. /1/ Настоятелството се учредява по инициатива на директора на детската градина, училището или обслужващото звено или на родители, учители или общественици.
/2/ Лицата по ал.1 отправят покана за участие в учредително събрание чрез средствата за масово осведомяване и/или лично до видни общественици, дарители, представители на юридически лица .
Чл.46д. /1/ Органи на настоятелството са Общото събрание и Съвета на настоятелите.
/2/ Членовете на Съвета на настоятелите се избират от Общото събрание за срок от 4 години.
/3/ Съветът на настоятелите избира измежду членовете си председател.
Чл.46е. Директорът на детската градина, училището или обслужващото звено осигурява на настоятелството за безвъзмездно използване подходящо помещение за осъществяване на дейността му.
Предложение на народния представител Иван Иванов:
В § 25, чл. 46а - ал. 3 отпада.
Народният представител Иван Иванов оттегля предложението си.
Предложение на народния представител Елка Анастасова:
По §25:
“§25:1. В чл. 466 се създават точки 1 и 2:
“1. Настоятелствата могат да притежават недвижима собственост, в т.ч. земя, независимо от училището, детската градина или обслужващото звено.
2. Приходите си от недвижимата собственост Училищното настоятелство използва за осъществяване на целите си в помощ на училището, детската градина или обслужващото звено.”
2. В чл. 46в се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 2 след думите: ’’обслужващото звено” се добавя: ”и контролират тяхното целесъобразно разходване.”
2. В т. 5 след думата “транспорт” се поставя запетая и се добавят думите: “безплатни учебници.”
3. В т.8 след думата “реализирането” се добавя: ”и участието на децата и учениците”; съюзът “на” се заменя със съюза “в”, след думата “спорт” се поставя точка и текста до края се заличава.
4. Създава се точка 17.:
“17. Създават, набират и управляват фонд “Дарения” за учебното заведение.”
3. В чл. 46д, в ал. 3 досегашният текст става изречение второ, а се създава изречение първо:
“В Съвета на настоятелите по право влиза директорът на училището, детската градина или обслужващото звено и поне един представител на Педагогическия съвет, излъчен от него.”
Комисията не приема предложенията на народния представител Елка Анастасова за създаването на т. 1 и 2 в чл. 466 на вносителя. Комисията приема предложението на народния представител Елка Анастасова за допълване на разпоредбата на чл. 46в. т. 2 от предложението на вносителя.
Народният представител Елка Анастасова оттегля предложенията си по чл. 46в, т. 5, т. 8 и нова т. 17. и чл. 46д. ал.3.
Комисията предлага следния окончателен текст на § 25;
§ 25. Създава се нова Глава шеста:
Глава шеста
НАСТОЯТЕЛСТВА
Чл. 46а. /II Настоятелствата са независими доброволни сдружения за подпомагане на развитието и материалното осигуряване на училището, детската градина и обслужващите звена по чл.33 а, ал.1, т.2 и 5.
/2/ Към всяко училище, детска градина или обслужващо звено по ал.1, може да се създава само едно настоятелство.
/3/ Настоятелство може да се създава и към група училища, детски градини или обслужващи звена в населеното място, към които няма създадено настоятелство по ал.2.
Чл.46б. Настоятелствата се създават като юридически лица с нестопанска цел за осъществяване на обществено полезна дейност и организират дейността си при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел и в съответствие с разпоредбите на този закон, на устава или учредителния си акт.
Чл.46в. За постигане на целите си настоятелствата:
1. обсъждат и правят предложения пред съответните органи за развитието или за решаването на текущи проблеми на училището, детската градина или обслужващото звено ;
2. съдействат за осигуряване на допълнителни финансови и материални средства за училището, детската градина или обслужващото звено и контролират целесъобразно им разходване;
3. подпомагат изграждането и поддържането на материално- техническата база на училището, детската градина или обслужващото звено;
4. участват при избора на учебници от педагогическия съвет, по които ще се обучават учениците от училището и при възможност осигуряват закупуването им.;
5. съдействат при организиране на ученическото хранене, осигуряване на транспорт и решаването на други социално - битови проблеми на децата, учениците и учителите от училището, детската градина или обслужващото звено;
6. подпомагат създаването и реализирането на възпитателно- образователни програми по проблемите на децата и учениците;
7. подпомагат училищните и общинските органи за осъществяването на задължителното училищно обучение;
8. съдействат за реализирането на извънкласните и извънучилищните форми, организирания отдих, туризъм и спорт с децата и учениците;
9. съдействат за включване на родителите при организирането на свободното време на децата и учениците;
10. предлагат мерки за подобряване на дейността на детската градина, училището или обслужващото звено;
11. организират обществеността за подпомагане на детската градина, училището или обслужващото звено;
12. сигнализират компетентните органи при извършени нарушения в системата на народната просвета;
13. организират и подпомагат обучение на родителите по въпросите на възпитанието и развитието на техните деца;
14. подпомагат дейността на училището в противодействието му срещу наркоманията и други вредни влияния върху децата и учениците;
15. подпомагат социално слабите деца и ученици;
16. съдействат на комисиите за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните.
Чл.46г. /1/ Настоятелството се учредява по инициатива на директора на детската градина, училището или обслужващото звено или на родители, учители или общественици.
/2/ Лицата по ал.1 отправят покана за участие в учредително събрание чрез средствата за масово осведомяване и/или лично до видни общественици, дарители, представители на юридически лица .
Чл.46д. Ill Органи на настоятелството са Общото събрание и Съвета на настоятелите.
/2/ Членовете на Съвета на настоятелите се избират от Общото събрание за срок от 4 години.
/3/ Съветът на настоятелите избира измежду членовете си председател.
Чл.46е. Директорът на детската градина, училището или обслужващото звено осигурява на настоятелството за безвъзмездно ползване подходящо помещение за осъществяване на дейността му.
§ 26. Досегашната глава шеста става глава седма.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 26.
§ 27. В чл.47, ал.1 думите “Родители или настойници” се заменят с “Родители, настойници и попечители”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 27.
§ 28. Създава се чл. 50:
“/1/ Министерството на образованието и науката активно сътрудничи и координира дейността си с ДАЗД в областите на детското развитие, възпитание и защитата на правата на децата във връзка със спазването на държавните стандарти на детето.
/2/ Училищните учебни планове на държавните, общинските и частните училища да включват изучаването на предмети по обществени науки и граждански образование, свързани с организацията на обществото, държавата и правата на детето.
/3/ Работата на ученика в училище е специфичен труд, който се защитава от международното и националното право, конвенцията за защита на правата на детето и се контролира от ДАЗД”.
Предложение на народния представител Иван Иванов:
В § 28, чл. 50 - ал. 2 отпада.
Комисията приема предложението на народния представител Иван Иванов.
Комисията предлага § 28 да отпадне.
§ 29. В § 1 от Допълнителните разпоредби се създават ал. 3 и 4 :
‘73/ Министърът на образованието и науката одобрява със заповед учебниците и учебните помагала за системата на народната просвета след установяване на съответствието им с държавните образователни изисквания по чл. 16, т. 3 и 9.
/4/ Министърът на културата одобрява със заповед учебниците и учебните помагала за задължително избираема подготовка за обучение по изкуство и култура.”
§ 30. Параграф 5 от Допълнителните разпоредби се изменя така:
“§5. Документи за завършени етапи на училищно обучение, степени на образование и професионална квалификация, издадени от училища на чужди държави, се признават при условия и по ред, определени с наредба на министъра на образованието и науката.”
§ 31. В Допълнителните разпоредби се създават § 6а и § 6 б:
“§ 6а. За извършваните действия и издаваните документи в производствата по чл. 11, чл. 12, §1, ал. Зи4и§5от Допълнителните разпоредби Министерство на образованието и науката и Министерство на културата събират съответно такси в размери, определени с тарифа на Министерски съвет.
§ 66. “Образователна услуга” по смисъла на чл. 44, ал. 2 е обучението и възпитанието на деца и ученици извън учебния процес, включително и по учебни предмети, изучавани в училище, без придобиване на степен на завършено образование или професионална квалификация.”
Комисията предлага обединяване на § 29, 30 и 31 в един параграф - §29 със следната окончателна редакция:
§ 29. В Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
1. В § 1 се създават ал. 3 и 4:
“/3/ Министърът на образованието и науката одобрява със заповед учебниците и учебните помагала за системата на народната просвета след установяване на съответствието им с държавните образователни изисквания по чл. 16, т. 3 и 9.
/4/ Министърът на културата одобрява със заповед учебниците и учебните помагала за задължително избираема подготовка за обучение по изкуство и култура.”
2. Параграф 5 се изменя така:
“§5. Документи за завършени етапи на училищно обучение, степени на образование и професионална квалификация, издадени от училища на чужди държави, се признават при условия и по ред, определени с наредба на министъра на образованието и науката.”
3. Създават се § 6а, 66 и 6в:
“§ 6а. За извършваните действия и издаваните документи в производствата по чл. 11, чл. 12, § 1, ал. 3 и 4 и § 5 Министерството на образованието и науката и Министерството на културата събират съответно такси в размери, определени с тарифа на Министерски съвет.
§ 6б.”Средищно училище” по смисъла на този закон е училище, което се намира в най-близкото населено място на територията на общината, където се обучават учениците от населените места, в които няма съответно училище по чл. 26 ал. 1, т. 1,2,3,4,6,7 и 8.
§ 6в.“Образователна услуга” по смисъла на чл. 44, ал. 2 е обучението и възпитанието на деца и ученици извън учебния процес, включително и по учебни предмети, изучавани в училище, без придобиване на степен на завършено образование или професионална квалификация.”
Предложение на народния представител Иван Иванов:
Създава се нов § 31а:
“§31а В Допълнителните разпоредби се създава § 6в със следния
текст:
“§6в по смисъла на този закон подкрепяща среда са: подходящи архитектурни и социално-битови условия, специални учебно-технически средства и апаратура, дидактически материали и помагала, мултидисциплинарен екип. Понятието мултидисциплинарен екип означава група от различни специалисти, чийто състав е съобразен с образователните потребности на детето.”
Народният представител Иван Иванов оттегля предложението си.
§ 32. В параграф 8 от Преходните и заключителните разпоредби накрая се поставя запетая и се добавя “като привеждат нормативните си уредби в съответствие с него.”
Предложение на народните представители Евгения Живкова и Стойко Танков:
В § 32 към § 8 на Преходните и заключителни разпоредби, се добавят нови ал. 3 и ал. 4 със следното съдържание:
“(3) Министерството на образованието и науката разработва държавни стандарти за българския учител, които се утвърждават от Министерския съвет и влизат в сила до една година от влизането в сила на закона.
(4) Статутът на помощник-учителя се определя в Правилник за приложение на закона”.
Комисията не приема предложението на народните представители Евгения Живкова и Стойко Танков.
Комисията предлага § 32 да отпадне.
§ 33. В параграф 9 от Преходните и заключителните разпоредби се създава изречение второ: “Заварените на длъжността експерт
запазват правата си до обявяване на конкурс за съответната длъжност, но не за повече от 6 месеца от влизане в сила на този закон.”
Предложение на народния представител Снежана Гроздилова:
§ 33. Предлагам нова редакция след ... изречение второ: “заварените на длъжността експерт, без успешно положен конкурсен изпит, запазват правата си до обявяване на конкурс за съответната длъжност, но не за повече от шест месеца от влизане в сила на този закон.”
Народният представител Снежана Гроздилова оттегля предложението си.
Комисията предлага § 33 да отпадне.
Предложение на народните представители Евгения Живкова и Стойко Танков:
§ 33а. Създава се нов § 41:
“§ 41 (1) Учителите в държавните и общински училища придобиват статут на държавни служители от влизането в сила на този закон.
(2) За учители със статут на държавен служител, на които предстои пенсиониране до 3 години след изтичането на този срок, се пенсионират са правата на държавен служител.
(3) До 6 месеца от влизането в сила на този закон, Министерството на образованието и науката разработва нормативните актове по чл. 40, ал. 1, т. 4 и т. 5.”
Комисията не приема предложението на народните представители Евгения Живкова и Стойко Танков.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 34. “Заварените на длъжността началник на инспекторат по образованието запазват правата си до обявяване на конкурс за длъжността, но не за повече от 6 месеца от влизане на закона в сила.”
Предложение на народния представител Снежана Гроздилова:
§ 34. Предлагам нова редакция: “Заварените на длъжността началника на регионалния инспекторат по образованието, без успешно положен конкурсен изпит, запазват правата си до обявяване на конкурс за длъжността, но не за повече от шест месеца от влизане на закона в сила.”
Народният представител Снежана Гроздилова оттегля предложението си.
Комисията предлага следния окончателен текст на § 34:
§ 34. (1) Заверените на длъжността началник на инспекторат по образованието, които не са положили конкурсен изпит по реда на Закона за държавния служител, запазват правата си до обявяване на конкурс за длъжността, но за не повече от 6 месеца от влизането в сила на този закон.
(2) Заварените на длъжността експерт в инспекторат по образованието, които не са положили конкурсен изпит по реда на Закона за държавния служител, запазват правата си до обявяване на конкурс за длъжността, но за не повече от 1 година от влизането в сила на този закон.”
§ 35. ‘71/ Заварените към датата на влизане на този закон в сила училищни настоятелства привеждат уставите или учредителните си актове в съответствие с разпоредбите на Закона за юридическите лица с нестопанска цел и тези на глава шеста в срок до една година от влизане на този закон в сила.
/2/ В срока по ал.1, училищните настоятелства представят заявление за вписване в Централния регистър при Министерството на правосъдието.”
Комисията предлага следния окончателен текст на § 35:
§ 35. “(1) Заварените към датата на влизането в сила на този закон училищни настоятелства привеждат уставите или учредителните си актове в съответствие с разпоредбите на глава 6 и на Закона за юридическите лица с нестопанска цел в срок до една година от влизането в сила на този закон.
(2) В срока по ал.1 училищните настоятелства представят заявление за вписване в Централния регистър на юридическите лица с нестопанска цел за обществено полезна дейност при Министерството на правосъдието.”
§ 36. “Учениците, които са постъпили в IX клас през учебната 1999- 2000 г. и следващите учебни години, полагат държавни зрелостни изпити при условията и реда на този закон.”
Предложение на народните представители Евгения Живкова и Стойко Танков:
В § 36 се правят следните изменения:
“§36 Учениците, които са постъпили в 9-ти клас през учебната 2002/2003 г. и следващите години, полагат държавни зрелостни изпити по условията и реда на този закон.”
Комисията не приема предложението на народните представители Евгения Живкова и Стойко Танков.
Предложение на народния представител Петко Ганчев:
Създава се нов § 36 със следното съдържание:
“Държавните зрелостни изпити по чл. 24, ал. 2 до учебната 2004/2005 година се провеждат с право на освобождаване при среден успех над мн. добър /5/ в гимназиалния етап на обучение.”
Народният представител Петко Ганчев оттегля предложението си.
Комисията предлага следния окончателен текста на § 36:
“Учениците, постъпили в IX клас през учебната 1999-2000 г. и следващите учебни години, полагат държавни зрелостни изпити при условията и по реда на този закон.”
Предложение на народния представител Емил Кошлуков:
Създава се § 36а:
§ 36а. Министърът на образованието и науката в срок до 3 месеца от влизане на закона в сила утвърждава длъжностна характеристика на помощник-учителя.
(Навсякъде в текста след думата “учители” се добавят “и помощник- учители”.)
Комисията не приема предложението на народния представител Емил Кошлуков.
§ 37. В чл. 7 от Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план ( ДВ, бр.67 от 1999г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се изменя така:
“/1/ Средно образование се придобива след завършен XII клас и успешно положени два държавни зрелостни изпита - по български език и литература и по един учебен предмет съгласно учебния план.”
2. В ал. 3 се създава изречение второ:
“По свое желание ученикът може да положи и трети държавен зрелостен изпит по избран от него учебен предмет от задължителната или
задължителноизбираемата подготовка съгласно учебния план на училището.
Предложение на народния представител Иван Иванов:
В § 37, т. 1 придобива вида:
Алинея 1 се изменя така:
“(1) Средно образование се придобива след завършен 12 клас и успешно положени три държавни зрелостни изпита - по български език и литература и по два учебни предмета от общообразователната подготовка, съгласно учебния план”.
В § 37, т. 2 отпада.
Комисията не приема предложението на народния представител Иван Иванов.
Предложение на народния представител Снежана Гроздилова:
§ 37. Чл. 7, ал. 1 след “и по един учебен предмет съгласно
учебния план” се допълва “по избор на ученика”.
Комисията приема предложението на народния представител Снежана Гроздилова по принцип.
Комисията предлага следния окончателен текст на § 37:
§ 37. В чл. 7 от Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план ( ДВ, бр.67 от 1999г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се изменя така:
“/1/ Средно образование се придобива след завършен XII клас и успешно положени два държавни зрелостни изпита, като единият от тях е по български език и литература, а вторият по един учебен предмет, определен по избор на ученика съгласно учебния план.”
2. В ал. 3 се създава изречение второ:
“По свое желание ученикът може да положи и трети държавен зрелостен изпит по избран от него учебен предмет от задължителната или задължителноизбираемата подготовка съгласно учебния план на училището.
§ 38. В Закона за държавните такси /обн., Изв., бр. 104 от 1951 г.; изм., бр. 89 от 1959 г., бр. 21 от 1960 г.; ДВ, бр. 53 от 1973 г., бр. 87 от 1974 г., бр. 21 от 1975 г., бр.21 от 1990 г., бр. 55 от 1991 г., бр. 100 от 1992 г., бр. 69 и 87 от 1995 г., бр. 37, 100 и 104 от 1996 г., бр. 82 и 86 от 1997 г., бр. 133
от 1998 г., бр. 81 от 1999 г. и бр. 97 от 2000 г./ в чл. 5 се създава нова буква
“р” :
“р /молбите за вписване на училищни настоятелства в регистъра на окръжния съд/.”
Комисията предлага следния окончателен текста на § 38:
§ 38. В чл. 5 от Закона за държавните такси /обн., Изв., бр. 104 от 1951 г.; изм., бр. 89 от 1959 г., бр. 21 от 1960 г.; ДВ, бр. 53 от 1973 г., бр. 87 от 1974 г., бр. 21 от 1975 г., бр.21 от 1990 г., бр. 55 от 1991 г., бр. 100 от 1992 г., бр. 69 и 87 от 1995 г., бр. 37,100 и 104 от 1996 г., бр. 82 и 86 от 1997 г., бр. 133 от 1998 г., бр. 81 от 1999 г. и бр. 97 от 2000 г./ се създава буква “р” :
“р /молбите за вписване на училищни настоятелства в регистъра на окръжния съд/.”
Предложение на народния представител Иван Иванов:
Създава се нов § 38а:
В Преходни и заключителни разпоредби се създава § 41:
“§ 41. В срок от шест месеца от влизането в сила на закона Министерският съвет да приеме по предложение на Министерството на образованието и науката Национален план за действие за интегриране на децата с увреждания в общообразователната система”.
Комисията приема по принцип предложението на народния представител Иван Иванов.
Комисията предлага следния окончателен текст на § 38а:
§ 38а. “В срок от шест месеца от влизането в сила на този закон Министерският съвет приема по предложение на Министерството на образованието и науката Национален план за интегриране на децата със специални образователни потребности и/или хронични заболявания в системата на народната просвета и Наредба по чл. 16, т. 8.”
Комисията предлага да се създаде § 39:
§ 39 “Този закон влиза в сила от деня на обнародването му в “Държавен вестник”, с изключение на § 4, § и 6, които влизат в сила от учебната 2003/2004 учебна' година.”
2 август 2002 г.