Парламентарни комисии
Комисия по образованието и науката
Комисия по образованието и науката
04/07/2003 първо гласуване
Доклад
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение
на Закона за висшето образование,
№ 302-01-31/17.06.2003 г., внесен от Министерския съвет
на 17.06.2003г
Доклад
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение
на Закона за висшето образование,
№ 302-01-31/17.06.2003 г., внесен от Министерския съвет
на 17.06.2003г
На свое редовно заседание, проведено на 2 юли 2003 г., Комисията по образованието и науката разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за висшето образование, № 302-01-31, внесен от Министерски съвет на 17.06.2003 г. На заседанието на Комисията присъстваха министърът на образованието и науката - доц. Владимир Атанасов и заместник - министъра на образованието и науката - д-р Анастас Герджиковв, както и ръководители и членове на синдикални организации, журналисти.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за висшето образование цели да стимулира демократизирането и прозрачността в управлението на българското виеше образование, да се повиши качеството на обучението, неговата конкурентноспособност и отвореност към образователните практики на страните от Европейския съюз. Законопроектът отговаря на потребността за по-нататъшна хармонизация с европейското право в тази сфера и е във връзка със заявената воля на България да се включи активно в европейското образователно и научно пространство.
Законопроектът съдържа основно четири групи изменения:
1. В първата група са промените, чрез които се въвежда национална кредитна система във висшите училища за оценка на придобити знания и умения. Целта на тази кредитна система е да осигури студентска мобилност на основата на взаимно признаване на отделни периоди на обучение, които отговарят на част от учебния план на специалността и образователно-квалификационната степен. Чрез кредитната система следва да се постигне сближаване и прозрачност на образователно-
квалификационните структури и на съответно международно признаване на документите за академично образование и професионална
квалификация, на европейско приложение към дипломата за завършена степен на виеше образование. Условията и редът за прилагане на
1
кредитната система се определят с наредба на министъра на образованието и науката.
2. Във втората група са промените, свързани с управлението и структурата на висшите училища. Създава се Стопански съвет като орган за управление на финансовата и стопанската дейност на висшето училище, който се ръководи от ректора. Неговите правомощия са свързани с изработването на стратегия за стопанското развитие на висшето училище в съответствие с държавната политика и пазарните условия, за щатното разписание, годишния бюджет и разходите на висшето училище.
3. В третата група са измененията за осигуряване качеството на образованието и научните изследвания чрез вътрешна система на оценяване както на самото обучение, така и на академичния състав, като се отчита и студентското мнение. На студентския съвет се дава право да участва чрез свои представители в наблюдението на вътрешната система за контрол. Резултатите от дейността на тази система се представят като отчет от ректора и се приемат от Академичния съвет. Отчетът се публикува в 3 месечен срок от приемането му.
Ролята на студентския съвет е засилена и чрез финансиране на неговата дейност. Предвижда се изменение, според което размерът на финансирането да не е по-малко от 1 на сто от таксите за обучение, а за частните висши училища - не по-малко от 0.3 на сто.
Висшите училища се задължават в сроковете на представяне на годишния финансов отчет да публикуват отчет за изпълнение на приходната и разходната част на бюджета по класификацията на държавния бюджет.
4. В четвъртата група са промените относно дейността на НАОА, на процедурите за институционална и програмна акредитация, на задълженията на висшите училища от акредитационната оценка. Създава се към НАОА Съвет за следакредитационно наблюдение, за да се осигури постоянен външен и да се стимулира вътрешния контрол върху процеса на обучение и научно-изследователската работа във висшите училища.
Дава се по-пълна дефиниция на процеса на акредитация. Тя се определя като признаване от НАОА на компетентността на висшите училища и на научните организации да дават виеше образование по образователно-квалификационни степени и образователната и научна степен “доктор” в определени области, професионални направления и по специалностите от регулираните професии чрез оценяване на качеството на образование, научноизследователската дейност и на академичния състав. Чрез акредитацията се цели да бъдат стимулирани висшите училища да развиват своя потенциал, да повишават и поддържат качеството на предлаганото образование.
В проведената дискусия членовете на Комисията по образованието и науката подчертаха, че внесеният законопроект отразява настъпилите
2
промени в страната в областта на висшето образование и се доближава до европейските стандарти. В хода на обсъждането народните представители се спряха на няколко основни момента от предложения законопроект, които биха могли да се подобрят между първо и второ четене. Те се отнасят до възстановяване на нормата, регламентираща правото на Министерски съвет да определя приема на студентите в частните висши училища; до целесъобразността от създаването на Стопански съвет и Съвет за следакредитационно наблюдение, за да не се наруши автономията на висшите училища; до трудностите, свързани с функционирането на национална кредитна система. Членовете на Комисията задълбочено дискутираха и проблема, отнасящ се до промяна на статута на колежите в страната.
След проведената дискусия членовете на Комисията по образованието и науката взеха следното
РЕШЕНИЕ:
С 14 гласа “за”, против - няма и 3 гласа “въздържал се”, Комисията по образованието и науката предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за висшето образование, № 302-01-31, внесен от Министерски съвет на 17.06.2003 г.
4 юли 2003 г.