Комисия по здравеопазването
29/07/2002 първо гласуване
Доклад
По законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-53, вбесеб от Стойчо Тодоров Кацаров и група народни представители на 27.06.2002
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-64, внесен от Недялко Калъчев и група народни представители на 18.07.2002г,
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-65, внесен от Кръстьо Илиев Петков и Емилия Радкова Масларова на 18.07.2002г.
Доклад
По законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-53, вбесеб от Стойчо Тодоров Кацаров и група народни представители на 27.06.2002
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-64, внесен от Недялко Калъчев и група народни представители на 18.07.2002г,
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-65, внесен от Кръстьо Илиев Петков и Емилия Радкова Масларова на 18.07.2002г.
На свое редовно заседание, проведено на 24.07.2002г. Комисията по здравеопазване разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, №254-01-53, внесен от Стойчо Тодоров Кацаров и група народни представители на 27.06.2002г., Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-64, внесен от Недялко Калъчев и група народни представители на 18.07.2002г. и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-65, внесен от Кръстьо Илиев Петков и Емилия Радкова Масларова на 18.07.2002Г.
В обсъждането взеха участие: министъра на здравеопазването - доц. д-р Божидар Финков, заместник-министъра на финансите - г-н Кирил Ананиев, и. д. директор на НЗОК- проф. д-р Генчо Начев, директора на Агенция за застрахователен надзор - г-н Румен Гълъбинов, представители на Министерство на труда и социалната политика, НОИ, Държавната агенция за осигурителен надзор, доброволни здравноосигурителни фондове и на съсловните организации в страната.
На народните представители бяха предоставени становища на Министерство на здравеопазването, Министерство на финансите, Министерство на труда и социалната политика, НОИ и Агенцията за застрахователен надзор.
Законопроектите бяха представени от вносителите им.
Членовете на Комисията се обединиха около схващането, че приетия преди три години Закон за здравното осигуряване постави началото на радикална промяна в системата на здравеопазване в Република България и създаде законодателна основа за преход от система на държавно здравеопазване към здравноосигурителна система. Въпреки безспорните успехи по въвеждането на здравноосигурителната система и изграждането на НЗОК, в хода на реформата се появиха проблеми, които налагат по-генерални промени в механизма на функциониране на системата. В резултат на тези обстоятелства се появяват и разглежданите законопроекти.
Законопроектът, внесен от Стойчо Кацаров и група народни представители бе оценен като провокативен законопроект. Не получи подкрепа
1
идеята за коренна промяна в управлението и контрола върху дейността на НЗОК, с водещо участие и отговорност на Министъра на здравеопазването. Това би довело до нарушаване автономността на досега независимата институция НЗОК и превръщането й в държавна структура. Изключително радикална промяна е и предложението за отпадане на районирането при избора на изпълнители на първична и специализирана медицинска помощ. Тази теза бе оценена като наистина привлекателна, но не би могла практически да се реализира - това би довело до възникване на листа на чакащите, би наложило преразпределение на финансови потоци, което особено в условията на неизградена информационна система на НЗОК е практически невъзможно.
В законопроекта, внесен от Недялко Калъчев и група народни представители, се предлага създаването на гарантиран пакет от здравни дейности, който да обхваща един минимум от здравна помощ, достъпен за всеки. Гарантираният пакет ще определя националната здравна политика и ще гарантира, че парите от задължителните вноски ще се използват за осигуряване на най-важните здравни приоритети. Предлага се запазване на основната структура на управление на НЗОК, като се разписват ясно функциите, правата и задълженията на събранието на представителите, управителния съвет и директора, като се засилват тези на управителния съвет за сметка на едноличната власт на директора. Въвеждат се образователно-квалификационни изисквания за заемане на ръководните длъжности. Без да се нарушава автономността и независимостта на НЗОК, контрола върху дейността й се засилва, като Касата се задължава да представя в Народното събрание освен отчет за изпълнението на бюджета и отчет за дейността си, а също и чрез прецизиране на контрола от страна Държавен финансов контрол. Акцентирано беше върху факта, че в сега действащия Закон за здравното осигуряване е нарушен баланса между правомощията на НЗОК и съсловните организации, което поставя представителите на съсловията в неравнопоставено положение при сключването и изпълнението на НРД. Във връзка с това в предлагания законопроект се разписват ясни условия и критерии при рамковото договаряне - това дава равнопоставеност на съсловните организации.
Необходимостта от регламентиране на ясни условия за доброволно здравно осигуряване е заложена и в трите разглеждани законопроекта. Условията за извършване на дейности по доброволно здравно осигуряване, заложени в сега действащия Закон за здравното осигуряване са изключително комплицирани и неатрактивни; мудна регистрация, поради налагания двоен лицензионен режим; липсва реална мотивация за доброволно здравно осигуряване, поради припокриване с услугите, за които пациентът е осигурен задължително, т. е. вече е платил и би трябвало да получи от НЗОК. В законопроектите на Стойчо Кацаров и група народни представители и на Кръстьо Петков и Емилия Масларова са предложени текстове за регламентация на доброволното здравно осигуряване, но те са твърде общи и инсуфициентни. Членовете на Комисията се обединиха около становището, че законопроектът, внесен от Недялко Калъчев и група народни представители най-детайлно и обширно описва условията и регламента за извършване на дейности по доброволното здравно осигуряване.
Законопроектът, внесен от Кръстьо Петков и Емилия Масларова също е в подкрепа на назрялата необходимост от промяна на принципите на здравното осигуряване в страната. Подкрепа получи идеята за по-широко участие на организациите на пациентите в управлението на НЗОК и бе изразена воля това
предложение да залегне в бъдещите текстове на Закона. Изказани бяха мнения, че предлаганата структура на управление на НЗОК по подобие на НОИ не е най- удачния вариант към условията в НЗОК. Сам по себе си законопроектът твърде откъслечно засяга необходимите промени в действащия 330.
В заключение мнозинството се обедини около идеята, че трите законопроекта, като философия са твърде различни и взаимно изключващи се. Най-голяма подкрепа получи законопроектът на Недялко Калъчев и група народни представители поради своя обширен и задълбочен поглед върху проблемите и необходимите промени в действащия 330. Предлаганите промени са и в най-голяма степен практически приложими към моментното състояние на здравната система в страната.
След задълбочено обсъждане и последващо гласуване с 6 гласа “ЗА”, 9 гласа “ПРОТИВ” и 3 гласа “ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ” за законопроекта, внесен от Стойчо Кацаров и група народни представители, 15 гласа ”ЗА”, 3 гласа “ПРОТИВ” и 0 гласа “ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ” за законопроекта, внесен от Недялко Калъчев и група народни представители и 4 гласа “ЗА, 7 гласа “ПРОТИВ” и 7 гласа “ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ” за законопроекта, внесен от Кръстьо Петков и Емилия Масларова, Комисията по здравеопазване взе следно то
РЕШЕНЕИЕ:
Предлага на Народното събрание да обсъди и приеме на първо четене:
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-64, внесен от Недялко Калъчев и група народни представители на 18.07,2002г.
и да отхвърли на първо четене:
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, №254-01-53, внесен от Стойчо Тодоров Кацаров и група народни представители на 27.06.2002г. и
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 254-01-65, внесен от Кръстьо Илиев Петков и Емилия Радкова Масларова на 18.07.2002г.
София,
27.07.2002Г.