Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по здравеопазването
Комисия по здравеопазването
02/12/2004 второ гласуване

    Доклад
    Общ проект
    Второ четене
    ЗАКОН
    за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване
    Доклад
    Общ проект
    Второ четене


    ЗАКОН
    за
    изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване
    ( Обн., ДВ, бр. 70 от 19.06.1998 г., изм., бр. 93 от 11.08.1998 г., бр. 153 от 23.12.1998 г., в сила от 1.01.1999 г., бр. 62 от 9.07.1999 г., бр. 65 от 20.07.1999 г., изм. и дои., бр. 67 от 27.07.1999 г., в сила от 28.08.1999 г., изм., бр. 69 от 3.08.1999 г., в сила от
    3.08.1999 г., изм. и дои., бр. 110 от 17.12.1999 г., в сила от 1.01.2000 г., бр. 113 от
    28.12.1999 г., бр. 64 от 4.08.2000 г., в сила от 1.01.2001 г., дои., бр. 41 от 24.04.2001 г., в сила от 24.04.2001 г., изм. и дои., бр. 1 от 4.01.2002 г., в сила от 1.01.2002 г., бр. 54 от
    31.05.2002 г., в сила от 1.12.2002 г., дои., бр. 74 от 30.07.2002 г., в сила от 1.01.2003 г., изм. и дои., бр. 107 от 15.11.2002 г., дои., бр. 112 от 29.11.2002 г., изм. и дои., бр. 119 от
    27.12.2002 г., в сила от 1.01.2003 г., изм., бр. 120 от 29.12.2002 г., в сила от 1.01.2003 г., изм. и доп., бр. 8 от 28.01.2003 г., в сила от 1.03.2003 г., дои., бр. 50 от 30.05.2003 г., изм., бр. 107 от 9.12.2003 г., в сила от 9.12.2003 г., доп., бр. 114 от 30.12.2003 г., в сила от 1.01.2004 г., изм. и доп., бр. 28 от 6.04.2004 г., в сила от 6.04.2004 г., доп., бр. 38 от 11.05.2004 г., изм. и доп., бр. 49 от 8.06.2004 г., изм., бр. 70 от 10.08.2004 г., в сила от 1.01.2005 г., изм. и доп., бр. 85 от 28.09.2004 г.)
    Комисията приема предложението на вносителя за наименование на закона.
    § 1. В чл. 6 ал. 2 се изменя така:
    “(2) Националната здравноосигурителна каса се състои от централно управление, районни здравноосигурителни каси и поделения на районните здравноосигурителни каси. Седалищата на районните здравноосигурителни каси се определят съгласно списък, приет от Министерския съвет, а седалищата на техните поделения се определят със заповед на директора на НЗОК.”
    1

    Предложение на народните представители Емилия Масларова и Янаки Стоилов:
    В чл. 6, ал. 2, след "централно управление" се поставя запетайка и добавя текстът "гаранционен фонд".
    Комисията не приема предложението.
    Комисията приема предложението на вносителя за §1.
    Предложение на народните представители Емилия Масларова и Янаки Стоилов за създаване на нов § 1а:
    §1а Създава се нов член 76 със следното съдържание:
    "Чл. 76. Гаранционният фонд е обособена част от бюджета на НЗОК, с който се заплаща на изпълнителите на здравни услуги при липса на информация осигурителния статус на физическото лице."
    Комисията не приема предложението.
    Предложение на народните представители Емилия Масларова и Янаки Стоилов за създаване на нов § 16:
    § 16. В ЧЛ.23 се създава ал.3 със следното съдържание:
    "(3) Гаранционният фонд:
    1. формира своя бюджет в размер на 10 на сто от месечните осигурителни вноски в НЗОК;
    2. недостигът на средства по фонда се компенсира от резерва на НЗОК;
    3. заплатени суми за дейност на изпълнители по този закон за лица с неплатени осигурителни вноски се събират на основата на акт за начет по реда чл. 110 от Кодекса за социално осигуряване."
    Комисията не приема предложението.
    § 2. В чл. 29, ал. 3, т. 5 след думата “лечение” се поставя запетая, а думите “п медицински изделия” се заменят с “медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели”.
    Комисията приема предложението на вносителя за §2.
    Предложение на народните представители Емилия Масларова и Янаки Стоилов за създаване на нов § 2а:
    § 2а. В чл. 33 се правят следните промени:
    а) т. 1 се изменя така:
    "1. българските граждани;"
    б) т. 2 отпада;
    в) т. 3 придобива следния вид:
    "3. чужди граждани или лица без гражданство, пребиваващи повече от 183 дни в Република България в дванадесетмесечен предходен период, освен ако е предвидено друго в международен договор, по който Република България е страна. "
    Комисията не приема предложението.

    Предложение на народните представители Емилия Масларова и Янаки Стоилов за създаване на нов § 26:
    §2а. В чл. 34 се правят следните промени:
    а) в ал.1, т.1, в края на текста се поставя запетая и се добавя изразът "а за чуждестранните граждани, пребиваващи на територията на Република България, след 183-тия ден през всеки 365-дневен период".
    б) в ал.1, т.2 и 3 се отменят;
    в) в ал.2 т. 2 се отменя.
    Комисията не приема предложението.
    Предложение на народните представители Емилия Масларова и Янаки Стоилов за създаване на нов § 2в:
    § 2в. Чл. 35 придобива следния вид:
    "Чл. 35. Задължително осигурените лица имат право:
    1. да придобият здравноосигурителни права, когато са участват в осигурителния процес като наети, самонаети или безработни лица не по-малко от 12 месеца, предхождащи месеца на ползване на правото;
    2. да получават за сметка на Националната здравноосигурителната каса без пряко заплащане на изпълнителите договорения в Националния рамков догове пакет от здравномедицински услуги (в зависимост от нивото на индивидуалното участие съгласно чл.4);
    3. да конкретизират участието си в осигурителния процес:
    - чрез формата и размера на индивидуалните осигурителни вноски;-
    - чрез свободен избор на изпълнител на медицинска помощ;
    - чрез свободен достъп до всяко лечебно заведение;
    - чрез получаване на информация за изпълнителите на медицинска помощ, сключили договори с РЗОК;
    - чрез ежегодно получаване на индивидуална информация за редовността на своето осигурително участие;
    - чрез участие в управлението на НЗОК - лично или чрез свои представители:
    - да търсят и получават съдействие от органите на НЗОК за нарушени осигурителни права.
    Комисията не приема предложението.
    § 3. Създава се нов чл. 35 а със следното съдържание:
    “Чл. 35а. (1) Задължително осигурените имат право на свободен избор на личен лекар и стоматолог от лечебно заведение за първична извънболнична помощ.
    (2) За личен лекар на деца до 6 годишна възраст се избира специалист с призната специалност по “Детски болести” от лечебно заведение за първична
    извънболнична помощ.
    (3) При невъзможност или при изрично желание на родителя, настойника или попечителя за личен лекар на дете до 6 годишна възраст може да бъде избран и лекар без призната специалност по “Детски болести” от лечебно заведение за първична извънболнична помощ.
    (4) На всички деца се извършват задължителни периодични профилактични прегледи от избрания личен лекар, по ред и условия, определен с наредба на министъра на здравеопазването.
    3

    (5) Ha всички жени се извършва проследяване на бременността и периодични гинекологични профилактични прегледи от акушер-гинеколог, а при невъзможност или при изрично желание на здравно осигурената - от общо практикуващ лекар.
    (6) Изследване на гинекологичния статус на всички жени и прегледите на бременните жени с повишен риск се извърват само от лекар с призната специалност по “Акушерство и гинекология и репродуктивна медицина”.
    (7) Дейностите по ал. 5 и 6 се извършват по ред и условия, определени с наредба на министъра на здравеопазването.
    (8) Дейностите по ал.4, 5 и 6 се заплащат от НЗОК.
    Предложение на народния представител Атанас Додов:
    1 Да отпадне ал. 1 (дублира се с чл. 35. т.2 от Закона на здравно осигуряване).
    2. В ал. 4 да отпаднат "задължителни” и след "личен лекар" се поставя точка и следва ново изречение: ”.4ко гнои не е специалист по "Детско болести: тели прегледи за децата до 6 годишна възраст се извършва от специалист по "Детски болести" от .лечебно заведение за специализирана доболнична помощ". И отпада "по ред и условия, определени с наредба на министерство па здравеопазването ".
    3. Да отпадне ал. 5 и на нейно място "На всички жени се извършва периодични профилактични гинекологични прегледи и проследяване на бременността от специалист по акушерство и гинекология."
    4. Да отпадне ал. 6
    5. В ал. 7 и ал. 8 след "Дейности по" се добавя "cm. 4" и отпада ш. 6.
    Комисията не приема предложението.
    Предложение на народния представител Недялко Калъчев:
    В § 3 навсякъде в текста изразът ‘‘личен лекар ” се заменя с "общопрактикуващ
    лекар ”.
    Комисията не приема предложението.
    Комисията предлага § 3 да отпадне.
    Предложение на народните представители Емилия Масларова и Янаки Стоилов за създаване на нов § 3а:
    § 3а. В чл. 37 се правят следните промени:
    а) ал. 1 се променя така:
    "(1) Физическите лица заплащат получаването на здравни услуги при всяко посещение при изпълнител на медицинска помощ (лекар, зъболекар и др.) заплаща потребителска такса, чийто размер е определен със Закона за бюджета на НЗОК
    б) ал. 4 се изменя така:
    "(4) Изпълнителите на медицинска помощ издават на лицето документ за получената сума (в брой ши по банков път), отговарящ на изискванията на Закона за счетоводството."
    в) създава се нова ал. 5 със следното съдържание:
    "(5) При неплатени здравноосигурителни вноски."
    4

    Комисията не приема предложението.
    Предложение на народния представител Атанас Щерев за създаване на нов § За:
    “§ 3а. В чл. 39 се правят следните допълнения:
    1. В ал. 1 след думите “всички лица ” се добавя “с изключение на лицата по чл. 40, ал. 4".
    2. В ал. 3 след думата “лицата" се добавя “по ал. 1 ”.
    Комисията приема предложението.
    Предложение на народните представители Емилия Масларова и Янаки Стоилов за създаване на нов § 3б:
    §3б. Чл. 39 се изменя така:
    "Чл. 39. (1) Всички лица, действащи като осигурители по този закон, са длъжни всеки месец до 20-о число на следващия месец да предоставят на обслужващата информационна система информация за начислените осигурителни вноски идентификационен код (ЕГН) на осигурените лица.
    (2) Информация за бъдещи периоди при направени авансови вноски представя само ако осигурителните вноски са действително начислени и преведени.
    (3) Обслужващата информационна система поддържа безплатна информационна електронна страница, която дава за осигуреното лице информация за:
    I наличието на признат осигурителен статут в НЗОК и осигурителни права прекъснати или непрекъснати към определен месец и година;
    2. информация за отнети осигурителни права - период и основание:
    3. начислените осигурителни вноски към месец и година;
    4 невнесените начислени осигурителни вноски в НЗОК по месеци и години;
    5 информация за изпълнителите на медицинска помощ, отнасящи се до осигурителните права на лицето.
    (4) Информация за осигурителните права на конкретно физическо лице може да получи всеки изпълнител на медицинска помощ от обслужващата информационна система по всяко време на денонощието чрез телефон, факс, SMS или друг вид договорен в НРД информационен способ.
    (5) Осигурените лица, задължени да се осигуряват по този закон, получават всяка година до 30 март информация на хартиен носител за начислените, внесени и отразени в персоналния регистър вноски, както и за правата, които .може да ползват от НЗОК съгласно Националния рамков договор в съответствие с индивидуалния си статут.
    Комисията не приема предложението.
    Комисията предлага да се създаде нов § 3:
    § 3 В чл. 39 се правят следните допълнения:
    1. В ал. 1 след думите “Всички лица” се добавя “с изключение на лицата по чл. 40, ал. 4”.
    2. В ал. 3 след думата “лицата” се добавя “по ал. 1”.
    § 4. В чл. 40 се правят следните изменения и допълнения:
    5

    1. В ал. 1:
    а) в т. 1 след думите “търговски дружества” се добавя “лицата по чл. 4, ал. 1, т. 8 от Кодекса за социално осигуряване”;
    б) в т. 7 думите “които не са в трудови правоотношения” се заменят с “които не пол)шават възнаграждения за извършвана дейност”;
    2. В ал. 2 т. 4 се изменя така:
    “4. гражданите, които отговарят на условията за получаване на месечни социални помощи и целеви помощи за отопление по реда на Закона за социално подпомагане, както и настанените в специализирани институции за социални услуги;”.
    Предложение на народния представител Валери Цеков:
    Точка 2 на §4 от обобщения доклад да придобие следната редакция:
    “4. гражданите, които отговарят на условията за получаване на месечни социални помощи и целеви помощи за отопление по реда на Закона за социално подпомагане, ако не са осигурени на друго основание, както и настанените в специализирани институции за социални услуги. ”
    Комисията приема предложението.
    Предложение на народния представител Недялко Калъчев:
    В § 4 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т.1 се създава нова б. “б” със следното съдържание:
    “б) т. 3 се изменя така:
    “3. за лицата, работещи без трудово правоотношение:
    а) ако не се осигуряват по реда на т. 1 и 2 и получават възнаграждение равно или по-голямо от минималната работна заплата, след намаляването му с нормативно признатите разходи. В случаите, когато е получено възнаграждение под минималната работна заплата за страната, след намаляването му с нормативното признатите разходи, осигуряването се извършва по реда на ал. 4;
    б) ако са осигурени по реда на т. 1, осигурителните вноски се внасят независимо от размера на полученото възнаграждение;
    в) осигурителните вноски се внасят в съотношението по т. 1 от възложителя до 10-то число на месеца, следващ този, за който се отнасят. ”
    а досегашната б. “б” става б. “в”;
    2. Създават се нови т. 4и 5 със следното съдържание:
    "4. В ал. 2 се създава т. 9:
    “9. съпрузите на кадровите военнослужещи, участващи в международни операции и мисии, за периода на мисията и лицата, получаващи обезщетения по чл.
    233 от ЗОВСРБ, за периода на получаване на обезщетението. ”.
    5. В ал. 3 думите “т. 2-8” се заменят с ‘‘т. 2-9”.
    3. В ал.2 се създава нова т.9 със следното съдържание :
    “9. Регистрираните безработни без право на социално подпомагане с .месечен доход на член от семейството по-малък или равен на половината от минималния месечен осигурителен доход определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година. ”
    6

    Комисията приема предложението по отношение на т. 1 и т. 2, а т. 3 беше оттеглена от вносителя в хода на дискусията.
    Предложение на народните представители Емилия Масларова и Янаки Стоилов:
    В чл. 40 се правят следните промени:
    а) ал. 1 придобива следния вид:
    "Чл. 40. (1) Индивидуалният размер на здравноосигурителна вноска се определя по реда на чл. 29, ал.3, както следва:
    1. авансовата месечна индивидуална вноска се определя върху получения месечен доход или декларирания осигурителен доход, в зависимост от това дали лицето е наето или самонаето;
    2. окончателният размер на годишната осигурителна вноска се определя на основата на всички доходи, декларирани по Закона за облагане доходите на физическите лица, като обхваща периода, през който е упражнявана дейността;
    3. облагаемият доход при самонаетите лица се намалява с нормативно признатите разходи за съответната дейност;
    4 в облагаемите доходи не се включват доходите от наем и тантиеми (по чл. 34отЗКПО);
    б) текстът на ал. 2 се изменя така:
    "(2) По-малък размер на здравноосигурителните вноски се дължи, кога физическите лица не попадат под изискванията на т. 1-4 от предходната алинея:"
    в) ал. 3, 4, 5 и 6 се изменят така:
    "(3) За лицата по т. 1 и 9 от ал. 2 осигурителната вноска е в размер, определен със Закона за бюджета на НЗОК.
    (4) Осигурителната вноска се внася в срок, както следва:
    1. авансовата месечна осигурителна вноска се внася до 10-о число на месец на който се отнасят;
    2. годишните (изравнителни) вноски се внасят в сроковете за внасяне на данъци по Закона за облагане доходите на физическите лица.
    (5) Минималният и максималният размер на месечния осигурителен доход не може да бъде по-малък или по-голям от определения със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване. За специфичните случаи се прилагат размерите, определени изрично в закон.
    (6) Когато осигурителната вноска е поделена между осигурителя и осигуреното лице, при наетите лица съотношението се определя със Закона държавния бюджет."
    Комисията не приема предложението.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция на § 4:
    “§ 4. В чл. 40 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1:
    а) в т. 1 след думите “търговски дружества” се добавя “лицата по чл. 4, ал. 1, т. 8 от Кодекса за социално осигуряване”;
    б) т. 3 се изменя така:
    “3. за лицата, работещи без трудово правоотношение:
    а) ако не се осигуряват по реда на т. 1 и 2 и получават възнаграждение равно или по-голямо от минималната работна заплата за
    7

    страната, върху облагаемия доход, след намаляването му с нормативно признатите разходи; когато е получено възнаграждение под минималната работна заплата за страната, след намаляването му с нормативно признатите разходи, осигуряването се извършва по реда на ал. 4;
    б) ако са осигурени по реда на т. 1, осигурителните вноски се внасят върху облагаемия доход, след намаляването му с нормативно признатите разходи, независимо от размера на полученото възнаграждение;
    в) осигурителните вноски се внасят в съотношението по т. 1 от възложителя до 10-то число на месеца, следващ този, за който се отнасят.”
    в) в т. 7 думите “които не са в трудови правоотношения” се заменят с “които не получават възнаграждения за извършвана дейност”;
    2. В ал. 2 т. 4 се изменя така:
    “4. гражданите, които отговарят на условията за получаване на месечни социални помощи и целеви помощи за отопление по реда на Закона за социално подпомагане, ако не са осигурени на друго основание, както и настанените в специализирани институции за социални услуги.”
    3. В ал. 2 се създава т. 9 със следното съдържание:
    “9. съпрузите на кадровите военнослужещи, участващи в международни операции и мисии - за периода на мисията, а за лицата, получаващи обезщетения по чл. 233 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България - за периода на получаване на обезщетението.”
    4. В ал. 3 думите “т. 2-8” се заменят с “т. 2-9”.”
    § 5. Създава се чл. 40а:
    “Чл. 40а. (1) Българските граждани, задължени да осигуряват себе си, които живеят извън Република България повече от 183 дни през една календарна година, могат да не заплащат здравноосигурителни вноски за съответната календарна година, ако предварително са подали заявление за това до Националния осигурителен институт. Образецът на заявлението се определя с наредбата по § 19, ал. 2 от Преходните и заключителните разпоредби.
    (2) Здравноосигурителните права на лицата по ал. 1 след завръщането им в страната се възстановяват след изтичане на 6 последователни месеца, през които лицето е осигурявано по реда на чл. 40.
    (3) Извън случаите по ал. 2 здравноосигурителните права на лицата по ал. 1 след завръщането им в страната могат да се възстановяват след еднократно заплащане на сума в размер на 12 здравноосигурителни вноски, определени по реда на чл. 29, ал. 3 върху минималния месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване към момента на внасянето на вноските.
    (4) Сумите по ал. 3 се внасят по реда на чл. 41.
    (5) До възстановяване на осигурителните права лицата по ал. 1 заплащат стойността на оказаната им в страната медицинска помощ на изпълнителите.”
    8

    Предложение на народния представител Атанас Щерев:
    “5 § 5, чл. 40а, ал. 1 да се измени така:
    “Чл. 40а (1) Българските граждани, включително тези с двойно гражданство, които са задължени да осигуряват себе си и живеят извън Република България повече от 183 дни през една календарна година, могат да не заплащат здравноосигурителни вноски до края на съответната календарна година, считано от датата на напускане на страната и за всяка следваща календарна година след предварително подаденото заявление в Националния осигурителен институт. ”
    Комисията приема предложението.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителите и предлага следната окончателна редакция за § 5:
    “§ 5. Създава се чл. 40а:
    “Чл. 40а. (1) Българските граждани, включително тези с чуждо гражданство, които са длъжни да осигуряват себе си и пребивават в чужбина повече от 183 дни през една календарна година, могат да не заплащат здравноосигурителни вноски до края на съответната календарна година, смятано от датата на напускане на страната и за всяка следваща календарна година след предварително подаденото заявление в Националния осигурителен институт.
    (2) Здравноосигурителните права на лицата по ал. 1 след завръщането им в страната се възстановяват след изтичане на 6 последователни месеца, през които лицето е осигурявано по реда на чл. 40.
    (3) Извън случаите по ал. 2 здравноосигурителните права на лицата по ал. 1 след завръщането им в страната могат да се възстановяват след еднократно заплащане на сума в размер на 12 здравноосигурителни вноски, определени по реда на чл. 29, ал. 3 върху минималния месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване към момента на внасянето на вноските.
    (4) Сумите по ал. 3 се внасят по реда на чл. 41.
    (5) До възстановяване на осигурителните права лицата по ал. 1 заплащат стойността на оказаната им в страната медицинска помощ на изпълнителите.”
    § 6. В чл. 45 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1;
    а) създава се нова т. 11:
    “11. предписване и отпускане на медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели;”
    б) досегашните т. 11 и 12 стават съответно т. 12 и 13.
    2. В ал. 3 думата “лекарствата” се заменя с “лекарства, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели”.
    3. Създават се ал. 7 и 8:
    “(7) Медицинските изделия и диетичните храни за специални медицински цели се заплащат от НЗОК, ако се отнасят за заболяване, включено в наредбата по ал. 3.
    9



    (8) Условията и редът за договаряне на медицинските изделия и диетичните храни за специални медицински цели се уреждат с наредбата по ал. 4.”
    Предложение на народния представител Алеко Кюркчиев:
    В чл. 45, ал. 5 и ал. 6 се изменят така:
    “(5) Националната здравноосигурителна каса съвместно с Българския лекарски съюз и Съюза на стоматолозите в България договаря с търговците на едро и притежателите на разрешение за употреба на лекарства или упълномощените техни представители на територията на Република България по чл. 17 от Закона за лекарствата и аптеките в хуманната медицина, цените и условията на доставка до аптеката на конкретни лекарства, включени в позитивния лекарствен списък по чл. 10, ал. 2 от Закона за лекарствата и аптеките в хуманната медицина, за които НЗОК напълно ши частично заплаща.
    (б) След договарянето по ал. 5 Националната здравноосигурителна каса сключва с притежателите на разрешение за употреба на лекарства или упълномощените техни представители на територията на Република България по чл. 17 от Закона за лекарствата и аптеките в хуманната медицина, договори за гоените, а с търговците на едро на лекарства - договори за доставка до аптека на конкретните лекарства по ал. 1, т. 10. ”
    Комисията приема предложението.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция за § 6:
    “§ 6. В чл. 45 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1:
    а) създава се нова т. 11:
    “11. предписване и отпускане на медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели;”
    б) досегашните т. 11 и 12 стават съответно т. 12 и 13.
    2. В ал. 3 думата “лекарствата” се заменя с “лекарства, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели”.
    3. Ал. 5 и ал. 6 се изменят така:
    “(5) Националната здравноосигурителна каса съвместно с Българския лекарски съюз и Съюза на стоматолозите в България договаря с търговците на едро и притежателите на разрешение за употреба на лекарствени продукти или упълномощените техни представители на територията на Република България по чл. 17 от Закона за лекарствата и аптеките в хуманната медицина, цените и условията на доставка до аптеката на конкретни лекарства, включени в позитивния лекарствен списък по чл. 10, ал. 2 от Закона за лекарствата и аптеките в хуманната медицина, за които НЗОК напълно или частично заплаща.
    (6) След договарянето по ал. 5 Националната здравноосигурителна каса сключва с притежателите на разрешение за употреба на лекарствени продукти или упълномощените техни представители на територията на Република България по чл. 17 от Закона за лекарствата и аптеките в хуманната медицина, договори за цените, а с търговците на едро на лекарства - договори за доставка до аптека на конкретните лекарства по ал. 1, т. 10.”
    10

    4. Създават се ал. 7 и 8:
    “(7) Медицинските изделия и диетичните храни за специални медицински цели се заплащат от НЗОК, ако се отнасят за заболяване, включено в наредбата по ал. 3.
    (8) Условията и редът за договаряне на медицинските изделия и диетичните храни за специални медицински цели се уреждат с наредбата по ал. 4.”
    § 7. В чл. 55, ал. 2, т. 7 думите “и консумативи” се заменят с “медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели”.
    Предложение на народните представители Емилия Масларова и Янаки Стоилов:
    В чл. 55, ал. 2 се създава нова т. 12 със следното съдържание:
    "12. пакета от минимални медицински дейности, финансирани от Гаранционния фонд."
    Предложението не беше подложено на гласуване на основание чл. 71, ал. 2 от ПОДНС.
    Комисията приема предложението на вносителя за §7.
    § 8. В чл. 56, ал. 1 след думата “лекарствата” се поставя запетая и се добавя “медицинските изделия и диетичните храни за специални медицински цели”.
    Комисията приема предложението на вносителя за §8.
    Предложение на народните представители Емилия Масларова и Янаки Стоилов за създаване на нов § 8а:
    В чл. 59, ал. 4, числото "П" се замества с 12”.
    Предложението не беше подложено на гласуване на основание чл. 71, ал. 2 от ПОДНС.
    § 9. Създава се нов чл. 70а със следното съдържание:
    “Чл 70а (1 ) До изграждане на информационна система ,Н30К предоставя на изпълнителите на медицинска помощ и аптеките на елктронен или хартиен носител информация относно:
    1 .Осигурените лица за които НЗОК заплаща на изпълнителите за оказана медицинска помощ или лекарства за домашно лечение с валидност четири месеца след предоставянето му. Ако здравноосигурителния статус на лицето се различава от списъка на РЗОК, то за окончателен се приема заверката в здравната книжка на лицето извършена в РЗОК или РУСО с валидност четири месеца след датата на заверка.
    2. Информация за лицата до 18 и над 65 годишна възраст ,осигурени за сметка на републиканския бюджет за които НЗОК заплаща на изпълнителите за оказана медицинска помощ или лекарства за домашно лечение с валидност - шест месеца.
    3. Информация за лицата с нарушен здравноосигурителен статус - ежемесечно.
    11

    4. Информацията по т.1,2 и 3 се предоставя за целия масив по региони-РУСО и РЗОК на магнитен ,оптичен или хартиен носител или Интернет .Информацията по т1 и 2 служи за целите на плащанията на НЗОК ,с корекция по т.1 изречение второ, към изпълнителите.”
    Комисията приема предложението, но предлага систематично да бъда включено в Преходни и заключителни разпоредби като § 19 и там да бъде подложено на гласуване.
    § 10. Член 109 се изменя така:
    “Чл. 109. (1) Осигурените лица, задължени да осигуряват себе си и членовете на семейството си, които не са заплатили повече от 3 здравноосигурителни вноски за последните 15 месеца, предхождащи месеца на оказването на медицинска помощ, заплащат помощта на изпълнителите, като сумите, заплатени за оказаната медицинска помощ, не се възстановяват.
    (2) Когато задължението за внасяне на осигурителните вноски е на работодателя или на друго лице, невнасянето на осигурителни вноски не лишава осигуреното лице от осигурителни права.
    (3) Алинея 1 не се прилага за лицата по чл. 40а."
    Предложение на народния представител Атанас Щерев:
    В § 10, Чл. 109, ал. 1 да се измени така:
    “Чл. 109 (1) Осигурените лица, които са длъжни да внасят осигурителни вноски за своя сметка, заплащат оказаната им медицинска помощ, ако не са внесли повече от 3 дължими месечни осигурителни вноски за период от 15 месеца до началото на месеца, предхождащ месеца на оказаната медицинска помощ. Осигурителните права на тези лица се възстановяват от датата на заплащане на дължимите вноски, като сумите платени за оказаната медицинска помощ не се възстановяват. ”
    Комисията приема предложението.
    Предложение на народните представители Емилия Масларова и Янаки Стоилов:
    Чл. 109 придобива следния вид:
    "Чл. 109. (1) Наетите лица, за които е налице начисляване на
    осигурителните вноски, дори когато същите не са внесени, не губят осигурителните си права.
    (2) Начислените осигурителни вноски са дължими.
    (3) При различия между информацията за действително постъпилите осигурителни вноски и информацията по персоналните регистри в полза на направените вноски осигурителните права не се губят.
    (4) Допуска се разсрочване на начислените осигурителни вноски за размер преди дванадесетмесечен предходен период по сключен договор между РЗОК и осигурителя. За разсрочените осигурителни вноски се дължи лихва за забава в размер не по-малък от основния лихвен процент за страната. ”
    Комисията не приема предложението.
    12

    Предложение на народния представител Недялко Калъчев:
    В §10, в чл. 109, ал. 1 цифрата “3” се заменя с “6”, а цифрата “15” се заменя с
    “36”.
    Комисията не приема предложението.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция за § 10;
    “§ 10. Чл. 109 се изменя така:
    “Чл. 109. (1) Осигурените лица, които са длъжни да внасят осигурителни вноски за своя сметка, заплащат оказаната им медицинска помощ, ако не са внесли повече от 3 дължими месечни осигурителни вноски за период от 15 месеца до началото на месеца, предхождащ месеца на оказаната медицинска помощ. Осигурителните права на тези лица се възстановяват от датата на заплащане на дължимите вноски, като сумите платени за оказаната медицинска помощ не се възстановяват.
    (2) Когато задължението за внасяне на осигурителните вноски е на работодателя или на друго лице, невнасянето на осигурителни вноски не лищава осигуреното лице от осигурителни права.
    (3) Алинея 1 не се прилага за лицата по чл. 40а."
    §11. В Допълнителната разпоредба се създава т. 21:
    “21. “Диетични храни за специални медицински цели” са група храни със специално предназначение, които са произведени или съставени за задоволяване на специфичните хранителни потребности на пациенти и се използват под медицинско наблюдение.”
    Комисията приема предложението на вносителя за § 11.
    Предложение на народните представители Емилия Масларова и Янаки Стоилов:
    В Допълнителната разпоредба се създават нови точки 22, 23. 24 и 25 със следното съдържание:
    22. "Минимални медицински дейности" са дейности, договорени с НРД за получаването на здравна помощ в лечебните заведения и от изпълнители на здравномедицински услуги, финансирани от Гаранционния фонд.
    23. "Краткосрочно осигуряване" е участие на физическото лице чрез осигурителни вноски във осигурителния процес, финансиран от НЗОК в ограничен срок, но не по-малък от 12 последователни календарни месеца.
    24. "Средносрочно осигуряване" е участие в здравноосигурителния процес не по-малко от 50 на сто от възможното осигурително участие с редовно и навреме внасяни здравноосигурителни вноски.
    25. "Дългосрочно осигуряване" е участие за целия период на възможното индивидуално здравно осигуряване."
    13

    Предложението не беше подложено на гласуване на основание чл. 71, ал. 2 от ПОДНС.
    Предложение на народния представител Недялко Калъчев:
    Създава се нов § Па със следното съдържание:
    “§ 11 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за здравното осигуряване се отменя. ’’
    Комисията приема предложението и предлага да се създаде § 12:
    “§12 Параграф 11 от Преходните и заключителни разпоредби се отменя.”
    § 12. В § 19а, ал.9 от Преходните и заключителните разпоредби изречение второ се отменя.
    Комисията приема предложението на вносителя за § 12, който става § 13.
    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    Комисията подкрепя предложението за създаване на Преходни и заключителни разпоредби.
    § 13. (1) Лицата, които дължат повече от 3 здравноосигурителни вноски до влизането в сила на този закон, възстановяват здравноосигурителните си права, ако заплатят до 31 януари 2005 г. еднократно сума в размер на 3 здравноосигурителни вноски, определени по реда на чл. 29, ал. 3 върху минималния месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване към момента на внасянето на вноските.
    (2) Заплащането на сумата по ал. 1 не погасява задълженията на лицата за здравноосигурителни вноски.
    (3) Сумите по ал. 1 се внасят по реда на чл. 41.
    Предложение на народния представител Недялко Калъчев:
    В Преходните и заключителни разпоредби в § 13 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създават се нови ал. ал. 2 и 3 със следното съдържание:
    “(2) Лицата, които дължат повече от 3 здравноосигурителни вноски към 1 февруари 2005г., възстановяват здравноосигурителните си права, ако заплатят до 31 април 2005 г. еднократно сума в размер на 3 здравноосигурителни вноски, определени по реда на чл. 29, ал. 3 върху минималния месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване към момента на внасянето на вноските.
    (3) Лицата, които дължат повече от 6 здравноосигурителни вноски към 1 май 2005г., възстановяват здравноосигурителните си права, ако заплатят до 31 септември 2005 г. еднократно сума в размер на 6 здравноосигурите.ани вноски, определени по реда на чл. 29, ал. 3 върху минималния месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване към момента на внасянето на вноските.
    14



    2. Ал. ал. 2 и 3 стават съответно ал. ал. 4 и 5 и в тях думите "по ал. 1 ” се заменят с "по ал. 1, 2 и 3”.
    Комисията не приема предложението.
    Комисията приема предложението на вносителя за § 13, който става § 14.
    § 14. (1) За лицата, които по реда на § 13 са възстановили
    здравноосигурителните си права, чл. 109, ал. 1 се прилага от 1 януари 2006 г.
    (2) Осигурените лица по ал. 1, които не заплатят повече от 3 здравноосигурителни вноски за периода 1 февруари 2005 г. - 1 януари 2006 г., заплащат оказаната им медицинска помощ на изпълнителите.
    Комисията приема предложението на вносителя за § 14, който става § 15.
    § 15. Лицата по чл. 40, ал. 2, т. 4, които до влизането в сила на този закон дължат повече от 3 здравноосигурителни вноски, възстановяват здравноосигурителните си права след 1 януари 2005 г. при внасяне на първата вноска за сметка на републиканския бюджет.
    Комисията приема предложението на вносителя за § 15, който става § 16.
    § 16. Българските граждани, задължени да осигуряват себе си, които до влизането в сила на този закон са живели извън Република България повече от 183 дни през най-малко една календарна година и не са внесли дължимите здравноосигурителни вноски за това време, могат да възстановят здравноосигурителните си права при условията и по реда на чл. 40а, без да подават заявление до Националния осигурителен институт.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция за § 16, който става § 17:
    17. Българските граждани, задължени да осигуряват себе си, които до влизането в сила на този закон са пребивавали в чужбина повече от 183 дни през най-малко една календарна година и не са внесли дължимите здравноосигурителни вноски за това време, могат да възстановят здравноосигурителните си права при условията и по реда на чл. 40а, без да подават заявление до Националния осигурителен институт.”
    § 17. В чл. 856, ал. 1 от Закона за лекарствата и аптеките в хуманната медицина (обн., ДВ, бр. 36 от 1995 г.; Решение № 10 на Конституционния съд от 1996 г. - бр. 61 от 1996 г.; изм. и доп., бр. 38 от 1998 г., бр. 30 от 1999 г., бр. 10 от 2000 г.; Решение № 3 на Конституционния съд от 2000 г. - бр. 37 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 59 от 2000 г.; Решение № 7 на Конституционния съд от 2000 г. - бр. 78 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 41 от 2001 г., бр. 107 и 120 от 2002 г.; попр., бр. 2 от 2003 г.; изм. и доп., бр. 56, 71 и 112 от 2003 г.) след думите “лекарствените продукти” се добавя “медицинските изделия и диетичните храни за специални медицински цели”.
    15

    Предложение на народния представител Недялко Калъчев:
    В Закона за лекарствата и аптеките в хуманната медицина в Преходните и заключителни разпоредби в § 17 текстът става т. 1 и се създават т. 2 и т. 3 със следното съдържание:
    2. В § 10а, ал. 1 от Преходни и заключителни разпоредби думите "до 31 декември 2004г. ” се заменят с “до 31 декември 2006г.
    3. В Преходни и заключителни разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за лекарствата и аптеките в хуманната медицина ( обн. ДВ, бр. 120 от 2002 г., в сила от 29.12.2002 г., изм., бр. 112 от 2003 г., в сила от 23.12.2003 г.) в § 37 думите “от 31 декември 2004 г. ” се заменят с “ от 31 декември 2006г. ”
    Комисията приема предложението.
    Комисията предлага следната окончателна редакция на § 17, който става § 18:
    18. В Закона за лекарствата и аптеките в хуманната медицина (обн., ДВ, бр. 36 от 1995 г.; Решение № 10 на Конституционния съд от 1996 г. - бр. 61 от 1996 г.; изм. и доп., бр. 38 от 1998 г., бр. 30 от 1999 г., бр. 10 от 2000 г.; Решение № 3 на Конституционния съд от 2000 г. - бр. 37 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 59 от 2000 г.; Решение № 7 на Конституционния съд от 2000 г. - бр. 78 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 41 от 2001 г., бр. 107 и 120 от 2002 г.; попр., бр. 2 от 2003 г.; изм. и доп., бр. 56, 71 и 112 от 2003 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 85б, ал. 1 след думите “лекарствените продукти” се добавя “медицинските изделия и диетичните храни за специални медицински цели”.
    2. В § 10а, ал. 1 от Преходни и заключителни разпоредби думите “до 31 декември 2004г.” се заменят с “до 31 декември 2006г.”.
    3. В Преходни и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за лекарствата и аптеките в хуманната медицина ( обн. ДВ, бр. 120 от 2002 г., попр.; бр. 2 от 2003г.; изм., бр. 112 от 2003 г.) в § 37 думите “от 31 декември 2004 г.” се заменят с “ от 31 декември 2006г.”
    § 18. До 1 Л2.2004г. МТСП изработва и публикува наредба за реда и критериите за лицата подлежащи на здравно осигуряване по чл. 40, ал. 2, т. 9.
    Предложението бе оттеглено от вносителя в хода на дискусията.
    Комисията предлага да се създаде § 19:
    “§ 19 (1) До изграждане на информационна система НЗОК предоставя на изпълнителите на медицинска помощ и аптеките на електронен или хартиен носител информация относно:
    1. Осигурените лица, за които НЗОК заплаща на изпълнителите за оказана медицинска помощ или лекарства за домашно лечение с валидност четири месеца след предоставянето на информацията. Ако здравноосигурителния статус на лицето се различава от списъка на РЗОК, то за окончателен се приема заверката в
    Ю



    здравната книжка на лицето извършена в РЗОК или РУСО е валидност четири месеца след датата на заверка.
    2. Информация за лицата до 18 и над 65 годишна възраст, осигурени за сметка на републиканския бюджет за които НЗОК заплаща на изпълнителите за оказана медицинска помощ или лекарства за домашно лечение с валидност - шест месеца.
    3. Информация за лицата с нарушен здравноосигурителен статус - ежемесечно.
    4. Информацията по т.1,2 и 3 се предоставя за целия масив по региони- РУСО и РЗОК на магнитен ,оптичен или хартиен носител или Интернет. Информацията по т.1 и 2 служи за целите на плащанията на НЗОК, с корекция по Т.1 изречение второ, към изпълнителите.”
    Комисията предлага да се създаде § 20:
    § 20. В Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България в чл. 242, ал. 4 се отменя.
    § 19. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник", с изключение на § 4, т. 2 и т. 3, които влизат в сила от 1 януари 2005 г.
    Комисията приема предложението на вносителя за § 19, който става §21 със следната редакция:
    § 21. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник", с изключение на § 4, т. 1, б. “б” (относно т.3) и § 4, т. 2 (относно т. 4), които влизат в сила от 1 януари 2005 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума