Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по здравеопазването
Комисия по здравеопазването
10/05/2005 второ гласуване

    Доклад
    за второ гласуване
    Относно: Законопроект за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и профилните медицински специалисти, № 454-01-133, внесен от Антония Първанова и гр. н. пр. на 1.12.2004 г.
    Относно: Законопроект за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и профилните медицински специалисти, № 454-01-133, внесен от Антония Първанова и гр. н. пр. на 1.12.2004 г.
    ЗАКОН
    за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките
    и профилните медицински специалисти
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция на наименованието на закона:
    Закон
    за съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните
    медицински специалисти
    Глава първа
    ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ
    Комисията приема предложението на вносителя за наименование на Глава първа.
    Чл.1 (1) Този закон урежда устройството, организацията и дейността на съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и профилните медицински специалисти, наименовани по-нататък в този закон професионалисти по здравни грижи, условията за упражняване на професиите им, както и поддържането на професионалния им регистър.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция на чл. 1:
    “Чл. 1. Този закон урежда устройството, организацията и дейността на съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, условията за упражняване на професиите им, както и за поддържането на професионалния им регистър.”
    Чл. 2 (1) Съсловната организация на професионалистите по здравни грижи е Българска асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ).
    1

    (2) Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ) е юридическо лице със седалище в София.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция на чл. 2:
    “Чл. 2 (1) Съсловната организация на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти по смисъла на този закон е Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи.
    (2) Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ) е юридическо лице със седалище София.”
    (3) Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи упражнява своята дейност по места чрез регионални колегии.
    Чл. 3 (1) Всички медицинските сестри, акушерките и профилните медицински специалисти, които упражняват професиите си, членуват в Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи.
    (2) Членството на медицински сестри, акушерки и профилни медицински сестри, които не упражняват професията си, е доброволно.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция на чл. 3:
    “Чл. 3 (1) Медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, които упражняват професиите си, членуват в Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи.
    (2) Членството на медицински сестри, акушерки и асоциирани медицински специалисти, които не упражняват професията си, е доброволно.”
    Чл. 4 (1) Този закон урежда и правилата и изискванията за упражняване на професиите на професионалистите по здравни грижи.
    (2) Тези професии са независими в рамките на своята компетентност.
    Комисията не приема предложението на вносителя.
    Комисията предлага следната окончателна редакция на чл. 4:
    “Чл. 4. Медицинска сестра, акушерка или асоцииран медицински специалист могат да упражняват професията си на територията на Република България, ако отговарят на изискванията на глава втора и са вписани в регистъра на регионалната колегия на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи, на територията на която упражняват дейността си.”
    Предложение на Комисията по здравеопазване:
    Текстовете от чл. 5 до чл. 9 вкл. да се структурират в нова Глава втора със следното наименование:
    “Глава втора
    Условия за упражняване на професията от медицинските сестри, акушерките и
    асоциираните медицински специалисти”
    Чл. 5. (1) Практикуването на професията на медицинската сестра се състои от осигуряване на здравни грижи от лице, което притежава необходимата професионална
    2

    квалификация, потвърдена с валидни документи, в частност грижи, манипулации, рехабилитация и промотивни дейности в обсега на придобитата им квалификация.
    (2) Медицинската сестра осъществява посочените в ал. 1 услуги главно чрез:
    1. работа в екип с лекари и други специалисти;
    2. определяне на здравното състояние и нужди от грижи;
    3. идентификация на сестринските проблеми;
    4. осигуряване на сестрински грижи;
    5. използване на медицински стандарти за качество на грижите в процеса на диагностицирането, лечението и рехабилитацията;
    6. осигуряване на превенция, рехабилитация и здравна промоция в областта на своите компетенции;
    7. здравно образование.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция на чл. 5:
    “Чл. 5 (1) Упражняването на професиите “медицинска сестра” и “акушерка”, се осъществява от лица, които са завършили висши медицински училища и притежават съответната професионална квалификация, удостоверена с диплома за придобито виеше образование на образователно-квалификационна степен ’’бакалавър” или “специалист”, удостоверение за правоспособност, издадено по реда на Закона за здравето и са вписани в регистъра на съсловната организация по чл. 2, ал. 1.
    (2) При упражняване на професията си медицинската сестра осъществява диагностика на нуждите, промотивни, профилактични, клинични и рехабилитационни здравни грижи, в съответствие с професионалните й компетенции, определени с наредбата по чл. 7.
    (3) При упражняване на професията си акушерката осъществява диагностика на нуждите, промотивни, профилактични, клинични и рехабилитационни здравни грижи в областта на акушерската дейност на бременни жени, гинекологично болни, родилки и новородени деца, в съответствие с професионалните й компетенции, определени с наредбата по чл. 7.”
    Чл. 6 Практикуването на професията изисква също:
    1. изработване на инструкции за професията, които представляват стандарти за добра сестринска практика;
    2. участие в научно-изследователски проекти в сферата на квалификацията им;
    3. управление на професионалните задължения на медицинските сестри.
    Комисията предлага текстът на чл. 6 да отпадне.
    Материята се урежда в новата редакция на чл.7. ал.1.
    Чл. 7. (1) Практикуване на акушерската професия означава предоставяне на здравни услуги от лице, притежаващо необходимата квалификация, потвърдена с легитимни документи, а именно: грижи, профилактика, диагностика, лечение, рехабилитация и здравна промоция в областта на акушерската дейност - бременни жени, гинекологично болни, родилки и новородени деца, в обсега на придобитата им компетентност.
    (2) Акушерката осъществява правомощията си чрез :
    1. работа в екип с лекари и други специалисти;
    2. упражняване на грижи за жени с нормална бременност;
    3

    3. подпомагане на нормално протичащо раждане, послеродовия период и се грижи за новороденото бебе;
    4. участие в спешни мероприятия до идването на лекар;
    5. прилагане предпазни мерки при гинекологични заболявания
    6. здравно обучение на млади хора с цел подготовката им за семеен живот, запознаването им с контрацепцията и отговорностите на родителството;
    7. използване на медицински стандарти за качество на грижите диагностичния, лечебния и рехабилитационния процес
    8. осъществяване на превенция, рехабилитация и здравна промоция в областта на своите компетенции.
    (3) Практикуването на професията изисква също:
    1. да подготвя инструкции за професията, които представляват стандарти за добра акушерска практика;
    2. да участва в научно-практични и изследователски проекти, в обсега на квалификацията им.
    3. да управлява професионалните задължения на акушерките.
    Комисията предлага текстът на чл. 7 да отпадне.
    Материята се урежда в новата редакция на чл. 5. ал. 1 и 3.
    Чл. 8. (1) Профилните медицински специалисти трябва да са завършили медицински училища и да притежават необходимата квалификация, потвърдена с легитимни документи.
    (2) Да практикуват своята професия, означава да предоставят здравни услуги, а именно: грижи, профилактика, рехабилитация и здравна промоция в областта на своята професия и в рамките на придобитата квалификация.
    (3) Профилните медицински специалисти осъществяват посочените в т. 1 услуги главно чрез :
    1. работа в екип с лекари, стоматолози и други специалисти;
    2. определяне на здравното състояние и нужда от грижи;
    3. осигуряване на превенция, рехабилитация и здравна промоция в областта на своята компетентност;
    4. здравно образование.
    (4) Практикуването на тези професии изисква също :
    1. изработване на инструкции за професиите, които представляват стандарти за добра практика;
    2. участие в научно-изследователска дейност, в обсега на квалификацията им;
    3. управление на професионалните задължения на специалистите от своя профил.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция на чл. 8, който става чл.6:
    “Чл. 6 (1) Асоциираните медицински специалисти са лица, които притежават съответната професионална квалификация, удостоверена с диплома за придобито виеше образование на образователно-квалификационна степен “бакалавър” или “специалист”, удостоверение за правоспособност, издадено по реда на Закона за здравето или със свидетелство за професионална квалификация, издадено по реда на Закона за професионалното образование и обучение.
    (2) Асоциираните медицински специалисти осъществяват здравни грижи, профилактика, рехабилитация и здравна промоция, в съответствие с професионалните им компетенции, определени с наредбата по чл. 7.”
    4

    Чл. 9. Министърът на здравеопазването след консултации с Управителния съвет и Националния съвет по качество на БАПЗГ определя с нормативен акт професионалните задължения на медицинските сестри, акушерките и всички профилни специалности и определя типа на превенция, диагностика, лечение и рехабилитация, отнасящи се до чл. 5 за медицински сестри и чл. 6 за акушерките по отношение на независимата дейност.
    Комисията приема по ПРИНЦИП предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция на чл. 9. който става чл.7;
    “Чл. 7 (1) Професионалните дейности, които медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти могат да извършват по назначение или самостоятелно, се определят с наредба, издадена от министъра на здравеопазването, след съгласуване с Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи.
    (2) В наредбата по ал. 1 се определят изискванията за упражняването на професиите и за придобиването на професионалните степени от медицинските сестри и акушерките, в съответствие с нивото на професионалната им квалификация и трудов стаж.”
    Глава втора ФУНКЦИИ
    Комисията приема предложението на вносителя за наименование на Глава втора, която става глава трета.
    Чл. 10 Българската Асоциация на професионалистите по здравни грижи :
    1. представлява своите членове и защитава професионалните им права и интереси;
    2. определя реда и начина за регистрация в асоциацията на практикуващите медицински сестри, акушерки и профилните медицински специалисти, тяхното продължаващо обучение и сертификация (лицензиране) за практикуване (оказване) на здравни грижи;
    3. участва при изработването, съвместно с Министерство на здравеопазването на Нормативен акт за професионалните задължения на професионалистите по здравни грижи;
    4. изготвя Кодекс за професионална етика на медицинските сестрите, акушерките и профилните медицински специалисти, и упражнява контрол по спазването му;
    5. участва в изготвянето на единните Правила за добра медицинска практика съвместно с Българския лекарски съюз и Съюза на стоматолозите в България, предлага ги за утвърждаване от Министъра на здравеопазването и упражнява контрол по спазването им;
    6. налага санкциите, предвидени в този закон;
    7. поддържа национален и регионални регистри на членовете си;
    8. участва в организацията и провеждането на квалификационни курсове за професионалистите по здравни грижи;
    9. участва като наблюдател със свой представител във Висшия медицински съвет към Министерството на здравеопазването, когато се обсъжда политиката на здравните грижи, свързана с проблеми на съсловието. Наблюдателят не участва във вземането на решения на Висшия медицински съвет.
    10. дава становища по проекти на нормативни актове в областта на здравните грижи;
    5

    11. осъществява сътрудничество с други органи и институции в сраната и чужбина;
    12. подпомага своите членове и техните семейства в случай на нужда съгласно Устава на организацията;
    13. извършва други дейности, предвидени в Устава на организацията.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция на чл. 10. който става чл. 8:
    “Чл. 8. Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи :
    1. представлява своите членове и защитава професионалните им права и интереси;
    2. създава и води национален и регионални професионални регистри на членовете си;
    3. определя реда и условията за вписване в регистрите по т. 2 на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, и правилата за издаването на сертификат за квалификация по професията;
    4. приема Кодекс за професионална етика на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти и упражнява контрол по спазването му;
    5. приема Правила за добра практика, предлага ги за утвърждаване от министъра на здравеопазването и упражнява контрол по спазването им;
    6. налага санкциите, предвидени в този закон;
    7. организира, координира и регистрира продължаващото обучение на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, при условия и по ред, определени в договори с висшите медицински училища и с базите за следдипломно обучение;
    8. участва със свой представител със съвещателен глас във Висшия медицински съвет към министъра на здравеопазването;
    9. дава становища по проекти на нормативни актове в областта на здравните грижи, осъществявани от медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти;
    10. осъществява сътрудничество с други органи, организации и институции в сраната и чужбина;
    11. подпомага своите членове и техните семейства в случай на нужда съгласно устава на организацията;
    12. извършва други дейности, предвидени в устава й.
    Чл. 11. За изпълнението на функциите по чл. 10 конгресът на БАПЗГ приема Устав за своето устройство и дейност.
    Комисията предлага чл. 11 да отпадне. Материята се урежда в новия чл.11.
    Глава трета
    УСТРОЙСТВО
    Комисията приема предложението на вносителя за наименование на глава трета, която става глава четвърта.
    Раздел I
    ОРГАНИ НА НАЦИОНАЛНО РАВНИЩЕ
    6

    Комисията приема предложението на вносителя за наименование на раздел I.
    Чл. 12. Органи на БАПЗГ на национално равнище са:
    1. Конгрес;
    2. Национален съвет;
    3. Управителен съвет;
    4. Контролна комисия,
    5. Комисия по професионална етика ;
    6. Национален съвет по качество.
    Комисията приема предложението на вносителя за чл. 12, който става чл. 9.
    Чл.13 (1) Конгресът на БАПЗГ се състои от представители на Регионалните колегии.
    (2) Представителите по ал. 1 се избират от Общите събрания на Регионалните колегии при представителство един делегат на 75 членове;
    (3) Органът по ал. 1 се свиква на редовно заседание веднъж на 3 години и на извънредни заседания. Редът за свикване и правилата за работа и за вземане на решения се определят в устава на Асоциацията.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция за чл. 13. който става чл. 10:
    “Чл. 10 (1) Конгресът на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи се състои от представители на регионалните колегии.
    (2) Представителите по ал. 1 се избират от общите събрания на Регионалните колегии при норма на представителство един делегат на 75 членове. Условията и редът за избора им се определят в устава на организацията.
    (3) Органът по ал. 1 се свиква на редовно заседание веднъж на 3 години и на извънредни заседания. Редът за свикване и правилата за работа и за вземане на решения се определят в устава на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи.”
    Чл. 14 Конгресът на БАПЗГ:
    1. приема, допълва и изменя Устава на организацията;
    2. приема, допълва и изменя Кодекса за професионална етика на медицинските сестри, акушерките и профилните медицински специалисти и го предлага на Министъра на здравеопазването за утвърждаване;
    3. избира и освобождава Управителния съвет, Контролната комисия, Комисията по професионална етика на БАПЗГ по предвиден в Устава ред;
    4. избира и освобождава Председателя, заместник-председателите, главния секретар и членовете на Управителния съвет; Председателя и членовете на Контролната комисия; Председателя и членовете на Комисията по професионална етика;
    5. приема Правилника с критериите за издаване на сертификат за упражняване на професията на сестрите, акушерките и профилните медицински специалисти;
    6. избира и освобождава Председателя и зам. председателите в Националния съвет по качество;
    7. приема отчетите на Управителния съвет, на Контролната комисия и на Комисията по професионална етика и на Националния съвет по качество;
    8. определя минималния размер на членския внос и размера на отчисленията към органите на национално и регионално равнище;
    7

    9. приема правилата за набиране и разходване на средствата на организацията;
    10. предлага за издаване от Министъра на здравеопазването подзаконови актове за регулиране на професията и практиката;
    11. взема решения по всички други въпроси, свързани с дейността на организацията.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция на чл. 14. който става чл. 11:
    “Чл. 11. Конгресът на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи:
    1. приема, допълва и изменя устава на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи;
    2. приема, допълва и изменя Кодекса за професионална етика на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти и осъществява контрола по спазването му;
    3. избира и освобождава членовете на Управителния съвет, Контролната комисия, Комисията по професионална етика на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи по ред, определен в устава ;
    4. избира и освобождава председателя, зам.-председателите, главния секретар и членовете на Управителния съвет; председателя и членовете на Контролната комисия; Председателя и членовете на Комисията по професионална етика;
    5. приема, допълва и изменя Правила за издаване на сертификат за квалификация по професиите, включени в организацията по чл. 2, ал.1;
    6. избира и освобождава председателя и зам. председателите в Националния съвет по качество, както и представителя на съсловната организация във Висшия медицински съвет към министъра на здравеопазването;
    7. приема отчетите на Управителния съвет, на Контролната комисия и на Комисията по професионална етика и на Националния съвет по качество;
    8. определя минималния размер на членския внос и размера на отчисленията към органите на национално и регионално равнище;
    9. приема правилата за набиране и разходване на средствата на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи;
    10. взема решения по всички други въпроси, свързани с дейността на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи.
    (2) Изискванията за избор на председателите и заместник-председателите на органите по чл. 9 се определят от Конгреса на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи.”
    Чл. 15. (1) Конгресът на БАПЗГ се счита за законно проведен при присъствието най- малко на 2/3 от избраните представители.
    (2) Конгресът на БАПЗГ приема устава и Кодексите за професионална етика с квалифицирано мнозинство от две трети от делегатите, а всички останали решения-с обикновено мнозинство от присъстващите.
    (3) При липса на кворум Конгресът се отлага с 1 час, след което се провежда с присъстващите членове, които не могат да бъдат по-малко от половината делегати на Общото събрание.
    Комисията приема предложението на вносителя за чл. 15. който става чл. 12.
    8

    Предложение на Комисията за създаване на чл. 15а. който става чл. 13 със следната редакция;
    “Чл. 13 (1) Националният съвет се състои от членовете на Управителния съвет и председателите на регионалните колегии, на Контролната комисия, на Комисията по етика и Националния съвет по качество на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи.
    (2) Председателят на Националния съвет е председател на Управителния съвет на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи.
    (3) Националният съвет взема решения по оперативни въпроси, свързани с възложените функции на съсловната организация.
    (4) Националният съвет се свиква на заседание по предложение на петима от членовете му, не по-малко от един път годишно.
    (5) Решенията на Националния съвет се приемат с обикновено мнозинство.”
    Чл. 16. Управителният съвет на БАПЗГ се състои от председател, заместник- председатели, главен секретар и членове. Броят на заместник-председателите и на членовете се определя с устава на организацията.
    Комисията приема предложението на вносителя за чл. 16. който става чл. 14.
    Чл. 17. Управителният съвет се свиква на редовни заседания най-малко веднъж на три месеца.
    Комисията приема предложението на вносителя за чл. 17, който става чл. 15.
    Чл. 18 (1) Управителният съвет на БАПЗГ:
    1. свиква Конгрес;
    2. управлява имуществото на организацията;
    3. създава национален регистър с индивидуално досие на членовете си, който се актуализира всяка година;
    4. осигурява защита на данните в регистъра от неправомерен достъп;
    5. ръководи дейността на организацията по изпълнението на нейните функции;
    6. работи съвместно и подпомага дейността на Националния съвет по качество.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция на чл. 18. който става чл. 16:
    “Чл. 16. Управителният съвет на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи:
    1. свиква Конгрес;
    2. управлява имуществото на организацията;
    3. води, поддържа и актуализира годишно националния регистър по чл. 8, т.2;
    4. осигурява ползване на данните от Националния регистъра за целите, определени в закона;
    5. ръководи дейността на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи по изпълнението на нейните функции;
    6. работи съвместно и подпомага дейността на Националния съвет по качество.”
    9

    Чл. 19 (1) Председателят на Управителния съвет на БАПЗГ организира и ръководи работата му и го представлява.
    (2) Заместник-председателите подпомагат Председателя в дейността му и го заместват по време на отсъствие.
    (3) Главният секретар на Управителния съвет:
    1. организира и ръководи дейността по изпълнението на решенията на Управителния съвет;
    2. организира заседанията на Управителния съвет;
    3. организира техническото и административното осигуряване на цялостната дейност на Управителния съвет;
    4. осъществява взаимодействие с регионалните колегии.
    Комисията приема предложението на вносителя за чл. 19. който става чл. 17.
    Чл. 20. (1) Контролната комисия на БАПЗГ, се състои от председател и членове. Броят на членовете се определя с устава на организацията.
    (2) Комисията по ал. 1:
    1. контролира законосъобразността и целесъобразността на приетите от Управителния съвет решения и тяхното изпълнение;
    2. разглежда докладите по чл. 33, ал. 1, т. 3 и се произнася по тях;
    3. представя пред Конгреса на БАПЗГ отчет за своята дейност и предложения за освобождаване или неосвобождаване от отговорност на членовете на Управителния съвет.
    (3) Заседанията на Комисията по ал. 1 са закрити. Председателят и членовете й могат да присъстват на заседанията на Управителния съвет.
    Комисията приема предложението на вносителя за чл. 20. който става чл. 18.
    Чл. 21. (1) Комисията по професионална етика на БАПЗГ се състои от Председател и членове. Броят на членовете се определя с Устава на организацията.
    (2) Заседанията на комисията по ал. 1 са закрити. Комисията се произнася по нарушаване на професионално-медицински, морално-етични, и деонтологични норми, възникнали при упражняването на професията.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция на чл. 21. който става чл. 19:
    “Чл. 19 (1) Комисията по професионална етика на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи се състои от председател и членове. Броят на членовете се определя с устава на организацията.
    (2) Заседанията на комисията по ал. 1 са закрити. Комисията се произнася по въпроси, свързани с професионално-медицински, - морално-етични и деонтологични норми, възникнали при упражняването на професиите.”
    Чл. 22 (1) Лицата, работещи по трудов договор, избрани в органа по чл. 7, т. 2 и т. 6, и чл. 20, т. 2 имат право на платен служебен отпуск по чл. 16 от Кодекса на труда в размер до 30 работни дни за календарна година, а избраните в органите по чл. 7, т. 3 и 4- в размер до 15 работни дни за изпълнение на ангажименти в организацията.
    (2) Отпускът по ал. 1 се заплаща по реда на чл. 177 от Кодекса на труда.
    (3) Лицата по ал. 1 уведомяват своевременно в писмен вид работодателя за времето на ползването на отпуска.
    10

    (4) Отпускът по ал. 1 не може да се компенсира с парично обезщетение, не може да се прибавя към платения годишен отпуск, и не може да бъде отлаган за следващата календарна година.
    (5) За отчитане на отпуск по ал. 1 се води специална книга при работодателя.
    Комисията не приема предложението на вносителя.
    Комисията предлага текстът на чл. 22 да отпадне.
    Чл. 23 (1) Създава се нова структура към БАПЗГ - Национален съвет по качество (НСК).
    (2) Основни функции:
    1. определя правилата и изискванията за практикуване на професиите на медицински сестри, акушерки и всички профилни медицински професии, в рамките на нормативните изисквания за това;
    2. изисква придобиването на професионална квалификация, продължаващото обучение, специализация и издава сертификати за практикуване на професията, в рамките на нормативните изисквания за това;
    3. определя критерии за различни степени на професията в зависимост от нивото на професионална квалификация и трудов стаж, при спазване на нормативните изисквания за това;
    4. издава разрешение за упражняване на сестринската професия от лица, дипломирали се в чужбина, или прекъснали практиката си за повече от 3 години, както и легализиране на документи, свързани с упражняване на сестринска практика в чужбина, в съответствие със Закона за здравето;
    5. изработва правила за добра сестринска, акушерска и друга медицинска практика и арбитражен контрол върху прилагането им;
    6. сътрудничи с БАПЗГ по реда и начина за водене и актуализиране на професионалния регистър, информационната система по този закон, достъпа до личните данни и защитата им;
    (3) Националния съвет по качество се състои от 12 члена, в това число Председател и двама зам.-председатели.
    (4) В състава на НСК 6 от членовете са с образование медицинска сестра и с минимум 3 години стаж като медицинска сестра, 4 са с образование акушерка и 2 - с образование по профилните специалности;
    (5) Председателят и зам. - председателите на НСК са с образователна квалификационна степен - бакалавър по здравни грижи, председателя е с образование медицинска сестра, единият от зам.-председателите е акушерка, а другият - от профилните специалности.
    (6) Председателят и зам. - председателят на НСК се избират от Конгреса на БАПЗГ.
    (7) Председателят и зам. председателите организират конкурс за останалите членове на комисията.
    (8) При необходимост НСК привлича външни експерти за разрешаване на конкретен проблем. Председателят на НСК изпраща покана до външните експерти.
    (9) НСК заседава най-малко веднъж месечно, като заседанията се свикват от Председателя, а в негово отсъствие от зам. - председателите.
    (10) Заседанията на НСК са редовни, ако присъстват най-малко половината от членовете му, като задължително има представители от всички квоти.
    (11) Членовете на НСК се уведомяват писмено за дневния ред, датата и часа на заседанието най-малко три дни преди провеждането му.
    11

    (12) Решенията се вземат с явно гласуване с обикновено мнозинство.
    (13) НСК приема правилник за дейността си.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя.
    Комисията предлага текстът на чл. 23 да се раздели на три текста, които стават съответно чл. 20.21 и 23 със следната окончателна редакция:
    Чл. 20 (1) Националният съвет по качество (НСК):
    1. участва в изработването на наредбата по чл. 7 и предлага на министъра на
    здравеопазването критерии за професионалните степени на медицинските сестри и акушерките в съответствие с професионалната им квалификация и трудов стаж;
    2. издава сертификати за квалификация по професията в съответствие с нормативно определените изисквания и правилата по чл. 8, т. 3;
    3. изработва правила за добра практика за упражняване на професията от медицинските сестри, акушерките и асоциирани медицински специалисти;
    4. ползва националния регистър, информационната система по този закон и достъпа до личните данни и защитата им.
    Чл. 21 (1) Националния съвет по качество се състои от 13 членове, в това число председател и двама заместник-председатели, които се избират при условия и по ред, определен в устава на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи.
    (2) В състава на НСК се включват:
    1. 6 членове - от квотата на представителите на професията медицинска сестра и с минимум 3 години стаж по специалността;
    2. 4 членове - от квотата на представителите на професията акушерка;
    3. 3 членове - от квотата на асоциираните медицински специалисти;
    (3) Председателят и заместник - председателите на НСК са лица, които имат придобита образователно-квалификационна степен на висшето образование “магистър” или “бакалавър” по професионални направления “здравни грижи” или “обществено здраве”.
    (4) Заместник -председателите на НСК са трима, които се избират по един от съответните представители на професиите, включени в организацията по чл.2, ал. 1.
    (5) Председателят и заместник- председателят на НСК се избират от Конгреса на БАПЗГ с мандат от три години, но за не повече от два мандата.
    (6) При необходимост НСК привлича външни експерти при решаване на конкретен проблем. Председателят на НСК изпраща покана до външните експерти.
    Чл. 22 (1) Националният съвет по качество заседава най-малко веднъж месечно, като заседанията се свикват от Председателя, а в негово отсъствие от заместник - председателите.
    (2) Заседанията на НСК са редовни, ако присъстват най-малко половината от членовете му, като задължително има представители от всички квоти.
    (3) Членовете на НСК се уведомяват писмено за дневния ред, датата и часа на заседанието най-малко три дни преди провеждането му.
    (4) Решенията се вземат с явно гласуване с обикновено мнозинство.
    12

    (5) Националният съвет по качество приема правила за организация на дейността си.”
    РАЗДЕЛ II
    РЕГИОНАЛНИ ОРГАНИ. РЕГИОНАЛНАТА КОЛЕГИЯ НА БАПЗГ
    Комисията приема предложението на вносителя за наименование на Раздел II
    Чл.24 (1) Регионалните колегии на БАПЗГ са със седалища и териториален обхват съгласно приложението.
    (2) Регионалната колегия се състои от вписаните в регистъра й професионалисти по здравни грижи.
    Комисията приема по ПРИНЦИП предложението и предлага следната окончателна редакция на чл. 24. който става чл. 23:
    “Чл.23 (1) Регионалните колегии на Българската асоциация на
    професионалистите по здравни грижи са териториални органи на организацията със седалища и териториален обхват съгласно приложението.
    (2) Регионалната колегия се състои от вписаните в регистъра й медицински сестри, акушерки и асоциирани медицински специалисти.”
    Чл. 25. Органи на Регионалната колегия на БАПЗГ са:
    1. Общо събрание на Регионалната колегия на БАПЗГ;
    2. Управителен съвет на Регионалната колегия на БАПЗГ;
    3. Контролна комисия на Регионалната колегия на БАПЗГ;
    4. Комисия по професионална етика на Регионалната колегия на БАПЗГ.
    Комисията приема предложението на вносителя за чл. 25. който става чл. 24.
    Чл. 26. (1) Общото събрание на Регионалната колегия на БАПЗГ се формира на делегатски принцип, при норма на представителство един делегат на 20 членове за БАПЗГ.
    (2) Общото събрание се свиква на редовни заседания веднъж на три години и на извънредни заседания. Редът на свикване, правилата за работа и за вземане на решения се определят в Устава на БАПЗГ.
    Комисията приема по принцип предложението и предлага следната окончателна редакция на чл. 26. който става чл. 25:
    “Чл. 25. (1) Общото събрание на Регионалната колегия на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи се формира на делегатски принцип, при норма на представителство един делегат на 20 членове за всяка регионална колегия . Условията и редът за избор на делегати на Общото събрание на Регионалните колегии на асоциацията се определят в нейния устав.
    (2) Управителният съвет на регионалната колегия на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи свиква Общото събрание на редовни и извънредни заседания. Редовните заседания се провеждат веднъж на три години. Редът на свикване, правилата за работа и за вземане на решения се определят в устава на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи.”
    13



    Чл.27 (1) Общото събрание на Регионална колегия на БАПЗГ:
    1. приема правила, програми и планове за работа на органите на Регионалната колегия;
    2. приема бюджета на Регионалната колегия и щата на секретариата;
    3. избира и освобождава председателите и членовете на Управителните съвети, на Контролните комисии и на Комисията по професионална етика на Регионалната колегия и определя мандата им;
    4. избира делегати за Конгреса на БАПЗГ;
    5. приема отчетите за дейността на органите по т.3 на Регионалната колегия и взема решение по тях;
    6. приема правилата за набиране и разходване на средствата на Регионалната колегия;
    7. взема решения по всички други въпроси, свързани с дейността на Регионалната колегия, съгласно действащите в страната закони и подзаконови разпоредби и устава на БАПЗГ;
    (2) Правилата, програмите и плановете по ал.1, т.1 се приемат в съответствие с устава на БАПЗГ.
    Комисията приема по принцип предложението и предлага следната окончателна редакция на чл. 27. който става чл. 26;
    “Чл.26 (1) Общото събрание на Регионална колегия на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи:
    1. приема правила, програми и планове за работа на органите на регионалната колегия;
    2. определя размера на средствата за осигуряване на дейността на регионалната колегия;
    3. избира и освобождава председателите и членовете на Управителните съвети, на Контролните комисии и на Комисията по професионална етика на Регионалната колегия и определя мандата им;
    4. избира делегати за Конгреса на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи;
    5. приема отчетите за дейността на органите по т.З на регионалната колегия и взема решение по тях;
    6. приема правилата за набиране и разходване на средствата на регионалната колегия;
    7. взема решения по всички други въпроси, свързани с дейността на регионалната колегия, съгласно действащото законодателство и устава на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи;
    (2) Правилата, програмите и плановете по ал. 1, т.1 се приемат в съответствие с устава на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи.
    Чл. 28 (1) Общото събрание на Регионалната колегия се счита за законно проведено при присъствието на 2/3 от избраните делегати. Решенията се приемат с обикновено мнозинство от присъстващите.
    (2) При липса на кворум заседанието се отлага с един час, след което се провежда с присъстващите членове, които не могат да бъдат по-малко от половината делегати на Общото събрание.
    14

    Комисията приема предложението на вносителя за чл. 28. който става чл. 27.
    Чл. 29 (1) Управителният съвет на Регионалната колегия на БАПЗГ се състои от Председател, зам.-председател, секретар и членове. Броят на зам.-председателите и на членовете, както и правилата за работа и за вземане на решения се определят в правилата за дейността им.
    (2) Управителните съвети на Регионалните колегии се свикват на редовни заседания най-малко веднъж на три месеца и на извънредни заседания при необходимост.
    Комисията приема предложението на вносителя за чл. 29. който става чл. 28.
    Чл.ЗО. Управителният съвет на Регионалната колегия на БАПЗГ:
    1. ръководи работата на Регионалната колегия в съответствие с решенията на Общото събрание;
    2. организира и води регистъра на Регионалната колегия;
    3. осигурява защита на данните в регистъра от неправомерен достъп;
    4. изпраща списък на членовете си на Управителния съвет на БАПЗГ, като постоянно го актуализира;
    5. изготвя проектобюджета и управлява имуществото на Регионалната колегията;
    6. свиква Общото събрание на Регионалната колегията;
    7. грижи се за защитата на професионалните права и достойнството на членовете на Регионалната колегията;
    8. вписва в регистъра на Регионалната колегията наложените на членовете си наказания по този закон;
    9. осъществява други функции, възложени му от Общото събрание.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция на чл. 30. който става чл. 29:
    “Чл. 29. Управителният съвет на регионалната колегия на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи:
    1. ръководи работата на регионалната колегия в съответствие с решенията на Общото събрание;
    2. води и подържа регистъра на регионалната колегия по чл. 8, т.2;
    3. осигурява ползването на данните в регистъра за целите на този закон и защита им от неправомерен достъп;
    4. изпраща списък на своите членове на Управителния съвет на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи, като го актуализира ежемесечно;
    5. управлява имуществото на регионалната колегията;
    6. свиква Общото събрание на регионалната колегията;
    7. осигурява защита на професионалните права и достойнството на членовете на Регионалната колегията;
    8. вписва в регистъра на регионалната колегия наложените на членовете си наказания по този закон;
    9. осъществява други функции, възложени му от Общото събрание.”
    Чл. 31 (1) Председателят на Управителния съвет на Регионалната колегия на БАПЗГ, организира и ръководи работата му и я представлява.
    15

    (2) Заместник-председателят подпомага Председателя в дейността му и го замества по време на отсъствие.
    (3) . Секретарят:
    1. организира дейността по изпълнение на решенията на Управителния съвет;
    2. организира и осигурява административно-технически цялостната дейност на Управителния съвет.
    Комисията приема предложението на вносителя за чл. 31. който става чл. 30.
    Чл. 32. (1) Контролната комисия на Регионалната колегия на БАПЗГ се състои от председател и членове.
    (2) Броят на членовете, правилата за работата и организацията на дейността на Комисиите се определят с решения на Общото събрание и Правилниците на Регионалните колегии.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя за чл. 32.
    Комисията предлага текстовете на чл. 32 и чл. 33 да се обединят.
    Чл. 33. (1) Комисията по чл. 32, ал. 1 :
    1. контролира законосъобразността на взетите от Регионалните управителни съвети решения и тяхното изпълнение;
    2. представя пред общото събрание на Регионалната колегия на БАПЗГ, отчет за своята дейност и предложение за освобождаване или неосвобождаване от отговорност на Управителния съвет;
    3. при констатирани нарушения на закона, Устава или решенията на Общото събрание в двуседмичен срок изготвят доклад, който внасят в Управителния съвет на БАПЗГ, или свикват Общо събрание на Регионалната колегия.
    (2) Председателят и членовете на Комисията по ал. 1 могат да присъстват на заседанията на Управителния съвет на Регионалната колегия на БАПЗГ.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя за чл. 33 и предлага следната окончателна редакция на обединените чл. 32 и 33. която става чл. 31:
    “Чл. 31 (1) Контролната комисия на регионалната колегия на
    Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи се състои от председател и членове.
    (2) Броят на членовете, правилата за работата и организацията на дейността на регионалните комисии по ал. 1 се определят с решения на общото събрание и правилата за организация на дейността на регионалните колегии.
    (3) Комисията по ал. 1:
    1. контролира законосъобразността на взетите от регионалните управителни съвети решения и тяхното изпълнение;
    2. представя пред общото събрание на регионалната колегия на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи, отчет за своята дейност и предложение за освобождаване или неосвобождаване от отговорност на Управителния съвет;
    3. при констатирани нарушения на закона, устава или решенията на Общото събрание в двуседмичен срок изготвят доклад, който внасят в Управителния съвет на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи, или свикват общо събрание на регионалната колегия;
    16

    (4) Председателят и членовете на комисията по ал. 1 могат да присъстват на заседанията на Управителния съвет на регионалната колегия на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи.
    Чл. 34. (1) Комисията по професионална етика на Регионалната колегия на БАПЗГ, се състои от Председател и членове. Броят на членовете се определя от Общото събрание.
    (2) Комисията по ал. 1 се ръководи в работата си от Правилника за дейността и от Кодекса на професионалната етика на БАПЗГ.
    (3) Комисията по ал. 1 има следните правомощия:
    1. следи за спазване на професионално-медицинските, морално-етичните и деонтологичните норми и правила, свързани с упражняването на професията;
    2. разглежда жалби по въпросите, посочени в т. 1;
    3. налага санкции съобразно Етичния кодекс;
    4. заличаването от регистъра на Колегията става само след решение на Националната комисия по етика.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция на чл. 34. който става чл. 32:
    “Чл. 32. (1) Комисията по професионална етика на регионалната колегия на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи, се състои от председател и членове. Броят на членовете се определя от Общото събрание.
    (2) Комисията по ал. 1 се ръководи в работата си от правилата за организация на дейността си и от Кодекса на професионалната етика по чл. 8, т. 4.
    (3) Комисията по ал. 1:
    1. следи за спазване на професионално-медицинските, морално- етичните и деонтологичните въпроси и правила, свързани с упражняването на професията;
    2. разглежда жалби по въпросите, посочени в т. 1;
    3. издава актовете за установяване на нарушенията по чл. 40;
    4. осъществява други функции, възложени от общото събрание на съответните регионални колегии.
    (4) Заличаването от регистъра на Колегията става само след решение на Националната комисия по етика.”
    Чл. 35. Заседанията на Комисията по професионална етика и на Контролната комисия на Регионалната колегия на БАПЗГ, са закрити.
    Комисията приема предложението на вносителя за чл. 35. който става чл. 33.
    Чл. 36. (1) Лицата, работещи по трудов договор, избрани в органите по чл. 25, т.2 и 3, имат право на платен служебен отпуск по чл. 161 от Кодекса на труда в размер до 15 работни дни за календарна година, а избраните в органа по чл. 25, т. 4 - в размер до 30 работни дни за изпълнения на задълженията си по този избор.
    (2) Отпускът по ал. 1 се заплаща по реда на чл. 177 от Кодекса на труда.
    17



    (3) Лицата по ал. 1 уведомяват своевременно в писмен вид работодателя за времето на ползване на отпуска.
    (4) Отпускът по ал. 1 не може да се компенсира с парично обезщетение, не може да се прибавя към платения годишен отпуск и не може да бъде отлаган за следващата календарна година.
    (5) За отчитане на отпуск по ал. 1 се води специална книга при работодателя.
    Комисията не приема предложението на вносителя.
    Комисията предлага текстът на чл. 36 да отпадне.
    Чл. 37 (1) За членове на Управителен съвет, в Контролна комисия и в Комисия по професионална етика на БАПЗГ и в органите на Регионалните им колегии не могат да бъдат избирани лица, които са осъждани за умишлено престъпление от общ характер.
    (2) Едно лице не може да бъде член на повече от един от следните изборни органи:
    1 .Управителен съвет на БАПЗГ;
    2. Управителен съвет на Регионалната колегия на БАПЗГ
    3. Контролна комисия;
    4. Комисия по професионална етика.
    Комисията приема предложението на вносителя за чл. 37. който става чл. 34,
    Глава четвърта
    ЧЛЕНСТВО, ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ
    Комисията приема предложението на вносителя за наименование на глава четвърта, която става глава пета.
    Раздел I
    ЧЛЕНСТВО
    Комисията приема предложението на вносителя за наименование на Раздел I.
    Чл. 38. (1) Членството в БАПЗГ възниква с вписването в регистъра на Регионалната колегия на БАПЗГ.
    (2) Вписването се извършва след подаване на заявление по образец. В заявлението се посочват трите имена, ЕГН, месторождението, гражданството на лицето и адресът по местоживеене и месторабота, номер, дата и място на издаване на диплома за образователна степен, диплома за специалност, сертификати за квалификация и други.
    Комисията приема по ПРИНЦИП предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция на чл. 38, който става чл. 35:
    “Чл. 35. (1) Членството в Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи възниква с вписването в регистъра на Регионалната колегия на територията на която лицата по чл. 4 осъществяват дейността си.
    18

    (2) Вписването се извършва след подаване на заявление по образец в колегията по ал. 1. В заявлението се посочват трите имена, ЕГН, месторождението, гражданството на лицето и адресът по местоживеене и месторабота, номер, дата и място на издаване на диплома за образователна степен, диплома за специалност, удостоверение за квалификация.
    (3) Към заявлението по ал. 2 се прилагат: диплома за придобито виеше образование; удостоверение за правоспособност, издадено по реда на Закона за здравето; диплома за специалности или за научна степен и звание - при наличие на такава; документ, удостоверяващ местоработата и стажа на лицето; справка от регистъра по чл. 185 от Закона за здравето, за обстоятелствата по чл. 191 и 193 от Закона за здравето, извлечение от регистъра за наложено наказание - при подновяване на членството; разрешение за дългосрочно пребиваване и работа в страната и удостоверение за правоспособност - за чужденци; медицинско свидетелство и свидетелство за съдимост в срок на валидност.”
    Чл. 39. (1) Управителният съвет на Регионалната колегия на БАПЗГ, проверява дали са налице изискванията за вписване на професионалиста по здравни грижи в регистъра на Колегията.
    (2) Ако лицата отговарят на изискванията, вписването се извършва в 14- дневен срок от подаването на документите.
    (3) Управителният съвет на Регионалната колегия на БАПЗГ изпраща заявленията до УС на БАПЗГ за вписване в Централния регистър. В срок до 1 месец УС на БАПЗГ издава членска карта на лицето по образеца.
    (4) Отказ от вписване в регистъра на Регионалната колегия на БАПЗГ, може да бъде направен при:
    1. Неспазване на изискванията по чл. 38, ал. 2;
    2. Ако лицето е заличено от регистъра на друга Регионална колегия - за срока на наказанието.
    (5) Отказът от вписване в регистъра може да се обжалва в 7-дневен срок от получаване на съобщението пред Управителния съвет на БАПЗГ,, който се произнася с решение в едномесечен срок.
    (6) Решенията на Управителния съвет на БАПЗГ подлежат на обжалване по реда на Закона за административното производство пред Върховния административен съд.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция на чл. 39. който става чл. 36:
    “Чл. 36. (1) Управителният съвет на Регионалната колегия на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи, проверява дали са налице изискванията по този закон и по глава седма на Закона за здравето за вписване на лицата, упражняващи професиите по чл. 1 в регистъра на Колегията.
    (2) Ако лицата отговарят на изискванията по ал. 1, вписването се извършва в 14-дневен срок от подаването на документите по чл. 35, ал. 3.
    (3) Управителният съвет на Регионалната колегия на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи изпраща заявленията до УС на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи за вписване в Националния регистър. В срок до 1 месец УС на БАПЗГ издава членска карта на лицето по образец, утвърден от Националния съвет .
    (4) Отказ от вписване в регистъра на Регионалната колегия на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи, се прави при:
    1. непредставяне на документите по чл. 35, ал. 2 и 3;
    19

    2. при заличаване на лицето от регистъра на друга регионална колегия - за срока на наказанието.
    (5) Отказът от вписване в регистъра може да се обжалва в 7-дневен срок от получаване на съобщението пред Управителния съвет на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи, който се произнася с решение в едномесечен срок.
    (6) Решенията на Управителния съвет на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи подлежат на обжалване по реда на Закона за Върховния административен съд.
    Чл. 40 (1) В регистъра се вписват следните обстоятелства:
    1. Трите имена и единния граждански номер, месторождението и гражданството;
    2. Адресът по местоживеене и месторабота;
    3. Висшето медицинско образование - номер, дата и място на издаване на
    дипломата;
    4. Специалността - номер, дата и място на издаване на дипломата;
    5. Научната степен, научното .звание - номер, дата и място на дипломата, съответно протокола;
    6. Наложените наказания по реда на този закон;
    7. Други обстоятелства.
    (2) Лицата, вписани в регистъра на Регионалната колегия, са длъжни да заявят за вписване промяна на обстоятелствата по ал. 1, т. 2, 4, 5, 6 и 7.
    (3) Всички вписани обстоятелства и промени в регистъра , Регионалната колегия изпраща на Националния регистър на електронен и хартиен носител в срок от 10 дни.
    (4) Централният и Регионалните регистри на БАПЗГ са за служебно ползване и спазват нормативните изисквания за опазване тайната на личните данни.
    Комисията приема по ПРИНЦИП предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция на чл. 40. който става чл. 37:
    “Чл. 37 (1) В регистъра се вписват следните обстоятелства:
    1. трите имена и единния граждански номер, месторождението и гражданството;
    2. адрес по местоживеене и месторабота;
    3. виеше медицинско образование - номер, дата и място на издаване на
    дипломата;
    4. специалност - номер, дата и място на издаване на дипломата;
    5. научната степен, научното звание - номер, дата и място на дипломата, съответно протокола;
    6. наложените наказания по реда на този закон;
    7. удостоверение за правоспособност;
    8. други валидни документи, удостоверяващи придобитата квалификация;
    9. други обстоятелства, определени от Националния съвет.
    (2) Лицата, вписани в регистъра на регионалната колегия, са длъжни да заявят за вписване промяна на обстоятелствата по ал. 1, т. 2, 4, 5, 6 и 7.
    (3) Всички вписани обстоятелства и промени в регистъра , регионалната колегия изпраща на Националния регистър на електронен и хартиен носител в срок до 10 дни.
    (4) Националният и регионалните регистри са за служебно ползване и при ползването им се спазват изискванията на този закон и на Закона за защита на личните данни.”
    20

    Раздел II
    ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ
    Комисията приема предложението на вносителя за наименование на Раздел П.
    Чл. 41. Членовете на БАПЗГ имат право:
    1. да избират и да бъдат избирани в органите на БАПЗГ и на Регионалните колегии.
    2. да се ползват от закрилата на асоциацията при спорове, свързани с упражняването на професията;
    3. на материална помощ в случаи на оттегляне от работа, загубена трудоспособност, както и на семействата им в случай на тяхната смърт съгласно Устава;
    4. да бъдат информирани за всички дела на БАПЗГ;
    5. да търсят съдействие на БАПЗГ за професионалното си усъвършенстване;
    6. на достъп до обстоятелствата, вписани в регистъра.
    Комисията приема предложението на вносителя за чл. 41. който става чл. 38.
    Чл. 42. Членовете на БАПЗГ са длъжни:
    1. да упражняват своята професия в съответствие с Кодекса за професионална етика и в рамките на своите компетенции;
    2. да прилагат правилата за добра медицинска практика;
    3. да спазват Устава;
    4. да уведомяват Управителния съвет на Регионалната колегия, в която членуват, за промените, свързани с упражняването на професията.
    Комисията приема предложението на вносителя за чл. 42. който става чл. 39.
    Глава пета
    НАРУШЕНИЯ И НАКАЗАНИЯ
    Комисията приема предложението на вносителя за наименование на глава пета, която става глава шеста.
    Чл. 43 Членовете на БАПЗГ носят отговорност за следните нарушения, допуснати при изпълнение на професионалните си задължения:
    1. неспазване на правилата, предвидени в Кодексите за професионална етика.
    2. неспазване на правилата за добра медицинска практика.
    Комисията приема предложението на вносителя за чл. 43. който става чл. 40.
    Чл. 44. За нарушения по чл. 40 на членовете на БАПЗГ могат да бъдат налагани следните наказания :
    21



    1. Порицание;
    2. Глоба в размер от една до пет минимални работни заплати;
    3. Заличаване от регистъра за срок от три месеца до три години.
    Комисията приема предложението на вносителя за чл. 44. който става чл. 41.
    Чл. 45. Комисиите по професионална етика на Регионалните колегии на БАПЗГ, разглеждат жалби за нарушения по чл. 40.
    Комисията приема предложението на вносителя за чл. 45. който става чл. 42.
    Чл. 46. (1) Нарушенията по чл. 40 се установяват с акт за констатирано нарушение.
    (2) Актове по ал. 1 има право да съставя всеки член на Комисията по професионална етика към Регионалната колегия на БАПЗГ.
    (3) Наказателните постановления се издават от Председателя на Управителния съвет на Регионалната колегия на БАПЗГ.
    (4) Препис от наказателното постановление се изпраща на ръководителя на здравното заведение, в което работи наказаното лице, и на директора на районната здравноосигурителна каса.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция на чл. 46. който става чл. 43:
    “Чл. 43 (1) Нарушенията по чл. 40 се установяват с акт за констатирано нарушение.
    (2) Актове по ал. 1 има право да съставя всеки член на Комисията по професионална етика към регионалната колегия на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи.
    (3) Наказателните постановления се издават от Председателя на Управителния съвет на регионалната колегия на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи.
    (4) Препис от наказателното постановление се изпраща на ръководителя на здравното заведение, в което работи наказаното лице.”
    Чл. 47. (1) Съставянето на актовете, издаването и обжалването на наказателните постановления по този закон се извършва съгласно Закона за административните нарушения и наказания.
    (2) Сумите от наложените глоби постъпват в приход на Регионалната колегия на БАПЗГ.
    (3) Всяко лице има право да обжалва наказанието си пред Комисията по етика към УС на БАПЗГ.
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя и предлага следната окончателна редакция на чл. 47. който става чл. 44:
    22

    “Чл. 44 (1) Съставянето на актовете, издаването и обжалването на наказателните постановления по този закон се извършва съгласно Закона за административните нарушения и наказания.
    (2) Сумите от наложените глоби постъпват в приход на регионалната колегия на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи.”
    Чл. 48. (1) Налагането на наказанията по чл. 44 не изключва търсенето на наказателна, гражданска или дисциплинарна отговорност по Кодекса на труда.
    (2) Когато при разглеждането на жалби органите по чл. 45 и 39 констатират данни за други нарушения извън тези по чл. 43, те сигнализират компетентните органи за търсене на отговорност.
    Комисията приема предложението на вносителя за чл. 48, който става чл. 45.
    Чл. 49. Всички, които имат достъп до информация от регистъра на медицинските сестри, акушерките и профилни медицински специалисти по силата на служебните си задължения, са длъжни да не я огласяват пред други лица, освен в случаите, предвидени със закон.
    Комисията предлага текстът на чл. 49 да отпадне в съответствие с чл.10. ал.1 от Закона за нормативните актове. Материята е уредена в Закона за защита на личните данни и не следва да се урежда отново в закон.
    ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    Комисията приема по принцип предложението на вносителя за това наименование и предлага следната окончателна редакция :
    ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
    1 “Профилни медицински специалисти” са медицински лаборанти, рентгенови лаборанти, рехабилитатори, фелдшери, санитарни инспектори, ортопедични техници и масажисти.
    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя и предлага то да се обособи в § 1, със следната окончателна редакция;
    § 1. По смисъла на този закон:
    1. “Асоциирани медицински специалисти” са медицинските лаборанти, рентгеновите лаборанти, рехабилитаторите, фелдшерите, ортопедичните техници и масажистите.
    2. “Сертификат за квалификация по професията” е документ, издаден от Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи, с който се удостоверява, че медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински
    23

    специалисти са вписани в националния регистър на съсловната организация и отговарят на изискванията по чл. 35, ал. 2 и 3 и чл. 36, ал. 1 и на правилата по чл. 8, т. 3.
    3. “Здравни грижи” е дейността, свързана със здравето и болестта, извършвана от лицата по чл.1 за осигуряване на човешките потребности, когато лицето не може (поради болест, възраст, инвалидност и др. причини), няма познания или не трябва да я извършва само.
    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    Комисията приема предложението на вносителя за това наименование.
    §1 Министерският съвет, Областните управители и Общините са задължени да предоставят на БАПЗГ и на Регионалните колегии помещения, държавна или общинска собственост, необходими за осъществяване на дейността им.
    Комисията приема предложението на вносителя за § 1 от ПЗР. който става §2.
    Комисията предлага да се създадат §§ 3-11 със следната редакция:
    “§ 3. Медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти придобили квалификация за упражняване на професията си преди влизането на този закон в сила, удостоверена с диплома за средно образование или други валидни документи за квалификация, се ползват с правата по чл. 5, ал. 1 и чл. 8, ал. 1 от този закон и по § 2 от ПЗР от Закона за здравето.
    § 4. В едномесечен срок от влизането в сила на закона регионалните центрове по здравеопазване изготвят списъци с трите имена, единния граждански номер, адресите по местоживеене и месторабота на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, които упражняват професията си на територията на съответната област.
    § 5. В двумесечен срок от изтичането на срока по § 4 регионалните центрове по здравеопазване свикват първите общи събрания на региналните колегии на
    24

    БАПЗГ по списъците по § 4 за избор на органи на колегиите и на делегати за първия конгрес на БАПЗГ. Първите общи събрания на регионалните колегии се председателстват без право на глас от директорите на съответните регионални центрове по здравеопазване.
    § 6. В едномесечен срок от провеждането на изборите по §5 медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти, които упражняват професията си, са длъжни да подадат заявления за вписване в регистъра на съответната регионална колегия.
    §7. В едномесечен срок от изтичането на срока по § 6 министърът на здравеопазването свиква първия конгрес на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи за избор на органи на асоциацията. Първият конгрес на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи се председателства без право на глас от министъра на здравеопазването или от упълномощено от него лице.
    § 8. В Закона за здравето (Обн., ДВ, бр. 70 от 10.08.2004 г., в сила от 1.01.2005 г.) в чл. 6, ал. 2 в изречение първо след думите “НЗОК” се поставя запетая и се добавя “един представител на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи”.
    §9. В Закона за лечебните заведения (Обн., ДВ, бр. 62 от 9.07.1999 г., доп., бр. 88 от 8.10.1999 г., изм., бр. 113 от 28.12.1999 г., попр., бр. 114 от 30.12.1999 г., изм. и доп., бр. 36 от 2.05.2000 г., бр. 65 от 8.08.2000 г., в сила от 8.08.2000 г., бр. 108 от 29.12.2000 г., в сила от 1.01.2001 г.; Решение № 11 на Конституционния съд на РБ от 21.05.2001 г. - бр. 51 от 5.06.2001 г.; изм., бр. 28 от 19.03.2002 г., изм. и доп., бр. 62 от 25.06.2002 г., бр. 83 от 19.09.2003 г., в сила от 1.01.2004 г., бр. 102 от 21.11.2003 г., изм., бр. 114 от 30.12.2003 г., изм. и доп., бр. 70 от 10.08.2004 г., в сила от 1.01.2005 г.) в чл. 11, ал. 1, т. 1 се създава нова буква “г”:
    “г) диспансеризация”
    Приложение към чл. 23, ал. 1:
    Седалища и райони на Регионалните колегии на БАПЗГ.
    25

    1. Благоевград: общини Банско, Белица, Благоевград, Гоце Делчев, Гърмен, Кресна, Петрич, Разлог, Сандански, Сатовча, Симитли, Струмяни, Хаджидимово, Якоруда.
    2. Бургас: общини Айтос, Приморско, Бургас, Камено, Карнобат,
    Малко Търново, Несебър, Поморие, Руен, Созопол, Средец, Сунгурларе, Царево.
    3. Варна: общини Аврен, Аксаково, Белослав, Бяла, Варна, Ветрино, Вълчи дол, Девня, Долни чифлик, Дългопол, Провадия, Суворово.
    4. Велико Търново: общини Велико Търново, Горна Оряховица, Елена, Златарица, Лясковец, Павликени, Полски Тръмбеш, Свищов, Стражица, Сухиндол.
    5. Видин: общини Белоградчик, Бойница, Брегово, Видин, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци, Чупрене.
    6. Враца: общини Борован, Бяла Слатина, Враца, Кнежа, Козлодуй, Криводол, Мездра, Мизия, Оряхово, Роман, Хайредин.
    7. Габрово: общини Габрово, Дряново, Севлиево, Трявна.
    8. Добрич: общини Балчик, Генерал Тошево, Добрич, Добрич - селска, Каварна, Крушари, Тервел, Шабла.
    9. Кърджали: общини Ардино, Джебел, Ивайловград, Кирково, Крумовград, Кърджали, Момчилград, Черноочене.
    10. Кюстендил: общини Бобовдол, Бобошево, Кочериново, Кюстендил,
    Невестино, Рила, Сапарева баня, Дупница, Трекляно.
    11. Ловеч: общини Априлци, Летница, Ловеч, Луковит, Тетевен, Троян, Угърчин, Ябланица.
    12. Монтана: общини Берковица, Бойчиновци, Брусарци, Вълчедръм,
    Вършец, Георги Дамяново, Лом, Медковец, Монтана, Чипровци, Якимово.
    13. Пазарджик: общини Батак, Белово, Брацигово, Велинград, Лесичово, Пазарджик, Панагюрище, Пещера, Ракитово, Септември, Стрелча.
    14. Перник: общини Брезник, Земен, Ковачевци, Перник, Радомир, Трън.
    15. Плевен: общини Белене, Гулянци, Долна Митрополия, Долни Дъбник, Левски, Никопол, Пелово, Плевен, Пордим, Червен бряг.
    16. Пловдив: общини Асеновград, Брезово, Калояново, Карлово, Лъки, Марица, Пловдив, Първомай, Раковски, Родопи, Садово, Съединение, Хисаря.
    17. Разград: общини Завет, Исперих, Кубрат, Лозница, Разград, Самуил, Цар
    Калоян.
    18. Русе: общини Борово, Бяла, Ветово, Две могили, Иваново, Русе, Сливо поле,
    Ценово.
    19. Силистра: общини Алфатар, Главница, Дулово, Кайнарджа, Силистра, Ситово, Тутракан.
    20. Сливен: общини Котел, Нова Загора, Сливен, Твърдица.
    21. Смолян: общини Баните, Борино, Девин, Доспат, Златоград, Мадан, Неделино, Рудозем, Смолян, Чепеларе.
    22. София - столична: райони Банкя, Витоша, Връбница, Възраждане, Изгрев, Илинден, Искър, Кремиковци, Красна поляна, Красно село, Лозенец, Люлин, Младост, Надежда, Нови Искър, Оборище, вча купел, Панчарево, Подуяне, Сердика, Слатина, Средец, Студентски, Триадица.
    23. София: общини Антон, Божурище, Ботевград, Годеч, Горна Малина, Долна баня, Драгоман, Елин Пелин, Етрополе, Ихтиман, Копривщица, Костенец, Костинброд, Мирково, Правец, Самоков, Своге, Сливница, Златица, Пирдоп, Чавдар, Челопеч.
    24. Стара Загора: общини Братя Даскалови, Гълъбово, Гурково, Казанлък, Мъглиж, Опан, Павел баня, Раднево, Стара Загора, Тополовград, Чирпан.
    26

    25. Търговище: общини Антоново, Омуртаг, Опака, Попово, Търговище.
    26. Хасково: общини Димитровград, Любимец, Маджарово, Минерални бани, Свиленград, Симеоновград, Стамболово, Харманли, Хасково.
    27. Шумен: общини Велики Преслав, Венец, Върбица, Каолиново, Каспичан, Никола Козлево, Нови пазар, Смядово, Хитрино, Шумен.
    28. Ямбол: общини Болярово, Елхово, Стралджа, Тунджа, Ямбол.
    (3) За всички вписани обстоятелства и промени в регистъра се уведомява Управителният съвет на БАПЗГ в едномесечен срок.
    Комисията приема предложението на вносителя за Приложението към чл.23.
    Форма за търсене
    Ключова дума