Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по здравеопазването
Комисия по здравеопазването
26/02/2002

    Консултативния
    съвет по законодателството
    до
    ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
    НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
    Проф. Огнян Герджиков
    ДО
    ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА
    КОМИСИЯТА ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
    Доц. Атанас Щерев

    СТАНОВИЩЕ
    ОТНОСНО: законопроектите изменение и допълнение на
    Закона за лечебните заведения, № 102-01-44/27.12.2001 г.,
    внесен от Министерския съвет и № 254-01-16/06.02.2002 г.,
    внесен от н.п. Атанас Щерев и група народни представители
    На 22 февруари 2002 г., на свое заседание Направлението по
    конституционно, административно и финансово право на Консултативния
    съвет по законодателството при Народното събрание, обсъди
    законопроектите за изменение и допълнение на Закона за лечебните
    заведения, внесени от Министерския съвет и от н.п. Атанас Щерев и
    група народни представители. В резултат на станалите разисквания

    Консултативният съвет предлага следните по-важни бележки за
    подобряване на законопроектите.
    И в двата законопроекта се съдържат общественополезни
    разпоредби, чието приемане ще допринесе за усъвършенстване на
    нормативната уредба на лечебните заведения.
    А) По законопроекта на Министерския съвет;
    1. По § 4, ал. 3, т. 2 текстът трябва да се подобри редакционно, за
    да стане по-ясен неговият смисъл.
    2. По § 6, ал. 3 думата “утвърден” трябва да се замеси с “издаден”,
    тъй като автор на правилника е органът по ал. 2 и няма друг по-
    долустоящ орган, който да приеме правилника, та органът по ал. 2 да го
    утвърди.
    3. По § 13 и § 17, т. 2 да се уточни видът на волеизявлението -
    какво означава “след съгласуване” и “съгласувано”: даване на мнение или
    на съгласие. Ако това е така, трябва да се уреди хипотезата, при която
    органът, чието мнение е поискано, не го е дал в определен срок. В такава
    хипотеза би могло да се смята, че този орган не възразява срещу
    назначаването, съответно - срещу обявяването на конкурса (срв. чл. 13,
    ал. 4, изр. 2 от закона за административното производство).
    4. По § 23 не е ясно дали в случая става въпрос за бюджетно
    финансиране или за финансиране въз основа на договаряне.
    Б) По законопроекта на н.п. Атанас Щерев и група народни
    представители:
    1. По § 1 не е необходимо да се изменя чл. 1. Действащата
    разпоредба сполучливо определя предмета на закона.
    2. в § 4 е допусната техническа грешка - предвидено е да се
    създаде нова т. 9 към ал. 3 на чл. 9, но ал. 3 има само четири точки.
    3. По § 6 новата ал. 2 на чл. 16 трябва да се подобри редакционно,
    тъй като е неясна.
    4. Същото се отнася и за новата ал. 2 на чл. 17 (§ 7).
    5. По § 9 - ал. 3 на новия чл. 18а думата “утвърден” трябва да се
    замени с “издаден” по съображения, аналогични на изтъкнатите по-горе
    по § 6 от Законопроекта на Министерския съвет.
    6. По § 16 да се обмисли дали е целесъобразно държавата и
    общините да създават лечебни заведения - юридически лица с
    нестопанска цел.
    7. По § 18, ал. 1, т. 4 на чл. 40 ръководителите на лечебните
    заведения трябва да бъдат лица с виеше образование, ръководители на
    хосписите и лицата, които работят в лечебните заведения, може и да не са
    с виеше образование.
    8. По § 29, т. 2 е излишна - в общите граждански закони е
    предвидена възможността за предявяване на иск както за претърпени
    вреди, така и за пропуснати ползи.
    9. По § 30. В Допълнителните разпоредби трябва да се даде
    следното определение на “повторно административно нарушение”:
    “Повторно” е нарушението, извършено в едногодишен срок от
    влизането в сила на наказателното постановление, с което нарушителят е
    наказан за същото по вид нарушение.”

    10. По § 32, т. 2 - този текст налага консултация с Комисията по
    икономическа политика на Народното събрание.
    Форма за търсене
    Ключова дума