Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
17/09/2002 първо гласуване
СТАНОВИЩЕ
ОТНОСНО: Законопроект за защита правата на детето, №
254-01-41/ 30.05.2002 г., вносител Евгения Живкова и група
народни представители и
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
закрила на детето, № 202-01-42/ 25.07.2002 г., вносител
Министерски съвет
за ПЪРВО четете
СТАНОВИЩЕ
ОТНОСНО: Законопроект за защита правата на детето, №
254-01-41/ 30.05.2002 г., вносител Евгения Живкова и група
народни представители и
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
закрила на детето, № 202-01-42/ 25.07.2002 г., вносител
Министерски съвет
за ПЪРВО четете
На свое редовно заседание проведено на 12 септември
2002 година, Комисията по въпросите на децата, младежта и
спорта разгледа Законопроект за защита правата на детето,
внесен от Евгения Живкова и група народни представители и
Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за
закрила на детето, внесен от Министерски съвет на Република
България.
На заседанието присъстваха; Г-жа Лидия Шулева -
Министър на труда и социалната политика, г-жа Ширин
Местан - Председател на ДАЗД, г-н Бойко Пройчев - Директор
на дирекция “Политика и стратегии на социалната защита” в
МТСП.
Законопроекта за защита правата на детето бе
представен от г-жа Евгения Живкова. В мотивите бе изложено,
че философията на предлагания законопроект изцяло е
следвала идеята на “Правителствената стратегия и план за
действие за закрила правата на децата в Република България
2000 “ 2003”. Изграден на принципите на Конвенцията на
ООН за защита правата на децата проекта се концентрира
върху основните им приоритети. Законът конспектира
основните проблеми на детето и набелязва основните мерки
за постигане на най- добрите му интереси, така както са
препоръчани от Световната банка, Европейския детски тръст,
УНИЦЕФ и стотици неправителствени организации, което
напълно обяснява необходимостта от неговото приемане.
Идеята и съдържанието на закона съчетават ценностите на
българската традиция, полезната практика и опита на реално
ангажирани с детските проблеми държавни и граждански
структури, с европейските стандарти, изисквания и ефективна
практика. Законът издига въпросите за правата на детето в
национална политика за детето, с което цели съхранение и
възраждане на обществото и стабилизиране на защитните му
механизми. Опирайки се на корените на българската култура
и просвета и създавайки условия на сигурност за развитието
на децата. Особено внимание е отделено на реалното
решаване на кризисни въпроси, проблемите на децата от
рисковите групи, децата от малцинствата, децата инвалиди,
хронично болни и други. Необходимото внимание е обърната
и към децата показващи дарования. Проектът не предвижда
разширяване на щата или утежняване на бюджета с нови
административни звена. Във финансово отношение законът
не създава прецедент, защото механизмите и структурите,
които го осъществяват са в рамките на съществуващата
административна система. Законът за защита правата на
детето е действащ механизъм на демократичното общество,
поставящо въпросите на своите деца в държавен приоритет.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона
за закрила на детето, бе представен от г-жа Ширин Местан -
Председател на Държавната агенция за закрила на детето. В
изказването г-жа Местан изложи мотивите за предлаганата
промяна на Закона, а именно: Законопроектът продължава
изпълнението на ангажиментите на Република България по
смисъла на чл. 4 от Конвенцията за правата на детето.
Предлаганата промяна предвижда създаване на подзаконова
нормативна уредба. Основните промени са свързани с
въвеждането на незабавност на действията по закрила на
детето, с цел осигуряване на навременна защита на децата в
риск. Конкретизират се функциите на Държавната агенция за
закрила на детето и нейния председател, както и
правомощията за компетенциите му. В проекта се предвижда
финансова помощ, предназначена за подкрепа на детето и
семейството при реализиране на мерки за закрила
превенция и реинтеграция, отглеждане на детето при близки
и роднини и в приемни семейства. С промяната в закона се
създава комисия за закрила на детето с консултативни
функции към общинските служби за социално подпомагане,
чието учредяване ще допринесе за поставяне на проблемите
на по широка обществена основа. Въвежда се; процедура и
критерии за оценка на кандидатите за осиновители от
страната, проследяване адаптацията на детето в
семейството на осиновителите с цел осигуряване правото на
детето да получи най- добрата семейна среда чрез
осиновяването, намаляване случаите на прекратяване на
осиновяванията и в съответствие с Хагската конвенция за
защита на децата и сътрудничество в областта на
международните осиновявания - ратифицирана от Народното
събрание.
В хода на дискусията г-жа Местан изложи становище, че
предлаганите промени от Министерски съвет са изготвени на
базата на задълбочен анализ по прилагането на Закона и
постъпващата информация от общинските служби за
социално подпомагане. Изразено бе и становище, че не се
налага отмяна на действащия закон и приемането на нов
закон за защита правата на детето. Противно мнение изложи
г-жа Живкова като категорично и мотивирано изказа
становище, че идеята чрез поправки на сега действащия закон
няма да доведе до постигане на желаните цели, т.к. обсега
на Закона за закрила на детето за съжаление е твърде
ограничен.
След приключване на дебата и проведеното гласуване
беше прието следното становище:
1. С 3 - “За”, 9 -“Против”, 0 - “Въздържали се ”,
Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта
предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо
четене Законопроекта за защита правата на детето, №254-
01-41/30.05.2002 г., внесен от Евгения Живкова и група
народни представители;
2. С 9 -“За”, 0- “Против”, 3 -“Въздържали се“,
Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта
предлага на Народното събрание да подкрепи на първо
четене Законопроекта за изменение и допълнение на Закона
за закрила на детето, №202-01-42 от 25.07.2002 г., внесен от
Министерски съвет на Република България.