Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
Комисия по въпросите на децата, младежта и спорта
14/03/2003 второ гласуване

    ДОКЛАД
    на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта
    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на
    Закона за закрила на детето
    За второ четене
    По законопроект № 202-01-42 / 25.07. 2002 г. за изменение и допълнение на
    Закона за закрила на детето, внесен от Министерски съвет
    ДОКЛАД
    на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта
    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на
    Закона за закрила на детето
    За второ четене
    По законопроект № 202-01-42 / 25.07. 2002 г. за изменение и допълнение на
    Закона за закрила на детето, внесен от Министерски съвет
    ЗАКОН
    ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ
    НА ЗАКОНА ЗА ЗАКРИЛА НА ДЕТЕТО
    (ОБ. БР. 48 от 2000 г., изм. БР. 75 от 2002 г., изм. БР. 120 от 2002 г.)
    Комисията подкрепя предложението на вносителя за наименованието на закона.
    § 1. В чл. 1 се правят следните изменения и допълнения;
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създават се ал. 2 и 3:
    "(2) Държавната политика за закрила на детето се определя от
    Министерския съвет.

    2
    (3) Държавните органи в рамките на своята компетентност провеждат държавната политика за закрила на детето и
    създават подходящи условия за неговото развитие.”
    Предложение на н.п. Четин Казак
    В §1, т.2 текстът на предложената ал.2 на чл.1 се изменя така:
    “(2) Държавната политика за закрила на детето се определя от
    Министерски съвет, който приема Национална програма за закрила на
    детето, предложена от министъра на труда и социалната политика
    и председателя на Държавната агенция за закрила на детето.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Евгения Живкова
    1. В §1, чл. 1 се създава нова ал. 2 със следното съдържание:
    ”( 2 ) Държавата защитава и гарантира основните права на
    детето във всички сфери на обществения живот за всички групи деца,
    съобразно възрастта, социалния статус,, физическото, здравословно
    и психическо състояние, като осигурява на всички подходяща
    икономическа, социална и културна среда, образование, свобода на
    възгледите и сигурност. "
    2. Ал. 2 и З стават ал.3 и 4.
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков.
    В §1, т.2-се отменя
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на §1:
    § 1. В чл. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създават се ал. 2,3 и 4:
    “(2) Държавата защитава и гарантира основните права на детето във
    всички сфери на обществения живот за всички групи деца, съобразно







    3
    възрастта, социалния статус, физическото здравословно и
    психическо състояние, като осигурява на всички подходяща
    икономическа, социална и културна среда, образование, свобода на
    възгледите и сигурност.
    (3) Държавната политика за закрила на детето се определя от
    Министерския съвет
    (4) Държавните органи в рамките на своята компетентност
    провеждат държавната политика за закрила на детето и създават
    подходящи условия за неговото развитие.”
    § 2. В чл. 3 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова т. 8;
    “8. незабавност на действията по закрила на детето;”.
    2. Досегашната т. 8 става т. 9.
    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя.
    Предложение на н.п. Евгения Живкова
    В §2, чл.3 се създава нова т.9 със следното съдържание:
    “т.9 изграждане на национална стратегия за детето/'
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на § 2:
    § 2. В чл. 3 са правят следните изменения и допълнения :
    1. Създават се нова т. 8 и т. 9:
    “ 8. незабавност на действията по закрила на детето;
    9. изграждане на национална стратегия за детето. “
    2. Досегашната т. 8 става т. 10
    § 3. Член 4 се изменя така:
    “Чл. 4. (1) Закрилата на детето по този закон се осъществява чрез:
    1. съдействие, подпомагане и услуги в семейна среда;
    2. настаняване в семейство на роднини или близки;



    4
    3. осиновяване;
    4. настаняване в приемно семейство;
    5. настаняване в специализирана институция;
    6. полицейска закрила;
    7. специализирана закрила на обществени места.
    (2) Единните минимални изисквания за обществената грижа за деца и
    условията и редът за прилагане на мерките по ал. 1, т. 2, 4 и 5 се определят с
    наредба на Министерския съвет по предложение на министъра на труда и
    социалната политика."
    Предложение на н.п. Четин Казак
    В §3, създава св нова ал. 2 на чл. 4 със следното съдържание:
    "(2) Единните минимални критерии и стандарти за прилагането
    на мерките по чл.4, т.т. 1,2,3,4 и 5 се определят с наредба на
    Министерски съвет по предложение на министъра на труда и
    социалната политика."
    н.п. Четин Казак оттегля предложението см.
    Предложение на н.п. Евгения Живкова.
    В §3,чл. 4, ал. 1 се създават нови т. 8, 9, 10 и 11:
    “т.8 информиране за правата и задълженията на децата и
    родителите;
    т.9 осигуряване на превантивни мерки за сигурност и защита на
    детето;
    т.10 осигуряване на правна помощ от държавата;
    т.11 специални грижи за децата е физически и психически
    увреждания."
    Комисията подкрепя предложението
    Предложение на н.п. Мария Ангелиева.
    В §3 Създава се нова ал. 2 със следното съдържание:




    5
    “(2) Критериите и стандартите за социални
    услуги за деца по прилагането на мерките по ал.1, т.1,т.2,т.4 и т.5 се
    определят с Наредба, приета от Министерски съвет, по предложение
    на министъра на труда и социалната политика.”
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков.
    §3 - в новата ал.2 на чл.4 накрая се добавя изразът "след
    съгласуване с председателя на Държавната агенция за закрила на
    детето”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на § 3:
    § 3. Чл. 4 се изменя така
    “ Чл. 4. (1) Закрилата на детето по този закон се осъществява чрез:
    1. съдействие, подпомагане и услуги в семейна среда;
    2. настаняване в семейство на роднини или близки;
    3. осиновяване - съгласно Семейния кодекс;
    4. настаняване в приемно семейство;
    5. настаняване в специализирана институция;
    6. полицейска закрила;
    7. специализирана закрила на обществени места.
    8. информиране за правата и задълженията на децата и родителите;
    9. осигуряване на превантивни мерки за сигурност и защита на
    детето;
    10. осигуряване на правна помощ от държавата;
    11. специални грижи за децата с физически и психически
    увреждания.
    (2) Критериите и стандартите за социални услуги за деца по
    прилагането на мерките по ал.1, точки 1, 2, 4 и 5 се определят с наредба,
    приета от Министерски съвет, по предложение на министъра на труда и
    социалната политика.”
    § 4. В чл. 5 се правят следните изменения и допълнения:










    6
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създават са ал. 2, 3 и 4:
    "(2) Условията и редът за осъществяване на превенция и реинтеграция
    на деца в риск се определят с наредба на Министерския съвет по предложение
    на министъра на труда и социалната политика.
    (3) Закрилата на деца с изявени дарби се осъществява при условия и по
    ред определени с Наредба на Министерския съвет по предложение на
    министъра на културата и министъра на образованието и науката.
    (4) Специализирана закрила на деца на обществени места се
    осъществява при условия и по ред, определени с наредба на Министерския
    съвет по предложение на министъра на труда и социалната политика."
    Предложение на н.п. Четин Казан,
    В § 4, в текстовете на ал.2,3 и 4 на чл. 5 е края се добавя “и
    председателя на Държавната агенция за закрила на детето".
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Евгения Живкова.
    В §4, чл. 5, ал. 3 се променя така:
    (3) По предложение на Държавната агенция за закрила на детето,
    Министерството на образованието и науката и Министерството на
    културата съвместно се подготвя Национална програма за издирване и
    обучение на даровити деца, включваща:
    1. насърчаване на творческите заложби и потребности
    на децата;
    2. осигуряване на възможности и условия за постъпване
    в специализирани училища
    3. финансово подпомагане и стимулиране на органите по
    закрила на детето, чрез стипендии и специализирани
    образователни програми
    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков.
    § 4. - в новите ал.2,3 и 4 на чл.5 навсякъде в края на
    текстовете се добавя: “след съгласуване с председателя на
    Държавната агенция за закрила на детето.”
    Комисията не подкрепя предложението.




    7
    Комисията предлага следната редакция на § 4:
    § 4. В чл. 5 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създават се ал. 2, 3 и 4:
    “(2) Условията и редът за осъществяване на превенция и
    реинтеграция на деца в риск се определят с наредба на Министерския
    съвет по предложение на министъра на труда и социалната политика.
    (3) Закрилата на деца с изявени дарби се осъществява при условия
    и по ред определени е наредба на Министерския съвет по предложение на
    министъра на културата, министъра на образованието и науката и
    министъра на младежта и спорта, в която да бъдат предвидени мерки и за:
    1. насърчаване на творческите заложби и потребности на децата;
    2. осигуряване на възможности и условия за постъпване в
    специализирани училища;
    3. финансово подпомагане и стимулиране , чрез стипендии и
    специализирани образователни програми.
    (4) Специализирана закрила на деца на обществени места се
    осъществява при условия и по ред, определени с наредба на
    Министерския съвет по предложение на министъра на труда и социалната
    политика.”
    § 5. В чл. 6 т. 1 се изменя така;
    “1. председателя на Държавната агенция за закрила на детето и
    администрацията, която го подпомага при осъществяване на неговите
    правомощия. “
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5.
    Предложение на н.п. Евгения Живкова.
    В §5,чл.6 се създават нови т. 3 и 4:
    “т.3 юридически лица с нестопанска цел, които имат предмет на
    дейност закрила на детето;
    т.4 министерство на вътрешните работи.”
    Комисията не подкрепя предложението.




    8
    § 6. В чл. 7 се създава ал. 3;
    “ (3 ) Централните и териториалните органи на изпълнителната власт и
    специализираните институции за деца са задължени да оказват съдействие и
    да предоставят информация на общинските служби за социално подпомагане
    при изпълнение на служебните им задължения при условия и по ред,
    определени в Закона за защита на личните данни. “
    Предложение на н.п. Панайот Ляков.
    §6 - В чл.7, ал.3 след думата “задължени" се добавя
    “своевременно", а слез израза “информация на" се добавя "държавната
    агенция за закрила на детето и".
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Евгения Живкова.
    В §6, чл.7, ал. 1 след думите "общинската служба за социално
    подпомагане" се добавят думите "Държавната агенция за закрила на
    детето и Министерството на вътрешните работи.”
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага следната редакция на § 6:
    § 6. В чл. 7 се правят следните допълнения;
    1. В ал. 1 накрая се поставя запетая и се добавя “ Държавната
    агенция за закрила на детето и Министерството на вътрешните работи. “
    2. Създава се ал. 3:
    “(3) Централните и териториалните органи на изпълнителната власт
    и специализираните институции за деца са задължени своевременно да
    оказват съдействие и да предоставят информация на Държавната агенция
    за закрила на детето и Дирекциите “Социално подпомагане“ при
    изпълнение на служебните им задължения при условия и по ред,
    определени в Закона за защита на личните данни.”
    Предложение на н.п. Татяна Калканова. Юлияна Дончева и
    Светослав Спасов.
    Създава се нов § 6а:
    1. § 6а в чл.8 се създава нова ал.3 със следното
    съдържание:




    9
    “(3) Родителите са длъжни да осигурят
    постоянен надзор от пълнолетен дееспособен възрастен за
    децата си до 10 - годишна възраст
    2 Досегашните ал. 3 и ал. 4 стават съответно 4 и 5.
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП предложението и предлага
    следната редакция на § 6а. който стана § 7:
    § 7. В чл.8 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал.3:
    " (3) Родителите са длъжни да осигурят постоянен надзор от
    пълнолетен дееспособен възрастен за децата си до 14- годишна възраст. “
    2. Досегашните ал. 3 и 4 стават съответно 4 и 5.
    Комисията предлага да се създаде § 6б. който става § 8 със
    следната редакция:
    § 8. В чл. 10, ал. 2 накрая се добавя “ или наличия на
    увреждане
    § 7. В чл. 15 се правят следните изменения и допълнения:
    1 .Алинея 4 се изменя така:
    “(4) Във всички случаи изслушването и консултирането на детето се
    извършват в подходяща обстановка и в присъствието на социален работник от
    общинската служба за социално подпомагане по настоящия адрес на детето, а
    при необходимост - и в присъствието на друг подходящ специалист.”
    2. Създава се нова ал. 5:
    “(5) Съдът или административният орган може да разпореди
    изслушването да се извършва и в присъствието на родител, настойник или друг
    близък, когото детето познава, с изключение на случаите, когато това не е във
    висшия интерес на детето.”
    3. Досегашната ал. 5 става ал. 6 и се изменя така:
    “(6) При всяко дело съдът, или административният орган уведомяват
    общинската служба за социално подпомагане по настоящия адрес на детето.
    Общинската служба за социално подпомагане представя доклад или изпраща
    представител, който изразява становище. “
    2. Досегашните ал. 6 и 7 стават съответно ал. 7 и 8.






    10
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и
    предлага следната редакция на § 7. който става § 9:
    § 9. В чл. 15 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 4 се изменя така:
    “(4) Във всички случаи изслушването и консултирането на детето се
    извършват в подходяща обстановка и в присъствието на социален
    работник от дирекция “Социално подпомагане” по настоящия адрес на
    детето, а при необходимост - и в присъствието на друг подходящ
    специалист.”
    2. Създава се нова ал. 5:
    “(5) Съдът или административният орган разпорежда изслушването
    да се извършва и в присъствието на родител, настойник или друг близък,
    когото детето познава, с изключение на случаите, когато това не е във
    висшия интерес на детето.”
    3. Досегашната ал. 5 става ал. 6 и се изменя така:
    “(6) При всяко дело съдът или административният орган уведомява
    дирекция “ Социално подпомагане “ по настоящия адрес на детето.
    Дирекцията “ Социално подпомагане “ изпраща представител, който
    изразява становище, а при невъзможност представя доклад. “
    4. Досегашните ал. 6 и 7 стават съответно ал. 7 и 8.
    § 8. В чл. 16 се създава ал. 3:
    “(3) Социалните работници и длъжностните лица се задължават да
    спазват нормативните изисквания за защита на личните данни, станали им
    известни при или по повод осъществяване на мерките за закрила на детето,
    както и да зачитат честта и достойнството на личността.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8. който става § 10.
    § 9. В чл. 17 се правят следните изменения:
    1. Алинея 1 се отменя.
    2. Алинеи 2, 3, 4, 5 и 6 се изменят така:
    “(2) Държавната агенция за закрила на детето, наричана по-нататък
    “агенцията", е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София.
    (3) Агенцията се ръководи и представлява от председател, който се
    определя с решение на Министерския съвет.
    (4) В дейността си председателят се подпомага от заместник-
    председател.



    11
    (5) Дейността, структурата, организацията на работа и съставът на агенцията се определят с правилник на Министерския съвет по предложение на председателя.
    (6) Министър-председателят сключва, изменя и прекратява договорите с
    председателя и заместник-председателя на агенцията."
    Предложение на н.п. Панайот Ляков.
    1. §9 т. 1 и 2 - да отпаднат.
    2. §9 - текстът на чл. 17, ал. 1 става:
    "(1) Специализиран орган на Министерски съвет за ръководство,
    координиране и контрол в областта на закрила на детето е
    Председателя на Държавната агенция за закрила на детето,
    наричана по - нататък “агенция”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага
    следната редакция на § 9. който става § 11.
    § 11. Чл. 17 се изменя така:
    “ Председател на Държавната агенция за закрила на детето
    Чл. 17. (1) Орган за разработване на държавната политика за закрила
    на детето и контрол по спазване правата на детето и на критериите и на
    стандартите по чл. 4, ал. 2 е председателят на Държавната агенция за
    закрила на детето.
    (2) Държавната агенция за закрила на детето, наричана по-
    нататък “агенцията”, е юридическо лице на бюджетна издръжка със
    седалище София.
    (3) Агенцията се ръководи и представлява от председател,
    който се определя с решение на Министерския съвет.
    (4) В дейността си председателят се подпомага от заместник-
    председател.
    (5) Дейността, структурата, организацията на работа и
    съставът на агенцията се определят с правилник на Министерския съвет
    по предложение на председателя.
    § 10. Създава се чл. 17а:






    12
    “Председател на Държавната агенция за закрила на детето и администрацията, която го подпомага при осъществяване на неговите правомощия.
    Чл. 17а. (1) Орган за разработване на държавната политика за закрила на
    детето и контрол по спазване на неговите права и стандартите за публична
    грижа е председателят на Държавната агенция за закрила на детето,
    подпомаган от нейната администрация при осъществяване на правомощията
    му.
    (2) Председателят на Държавната агенция за закрила на детето има
    следните правомощия:
    1. разработва съвместно с министъра на труда и социалната политика,
    министъра на здравеопазването, министъра на образованието и науката,
    министъра на правосъдието, министъра на вътрешните работи, министъра на
    културата, министъра на финансите, управителя на Националния осигурителен
    институт, председателя на Държавната агенция за младежта и спорта,
    секретаря на Централната комисия за борба с противообществените прояви на
    малолетни и непълнолетни към Министерския съвет и с Националното
    сдружение на общините в Република България държавната политика за закрила
    на детето;
    2. разработва и контролира изпълнението на национални и регионални
    програми за осъществяване закрилата на детето;
    3. наблюдава и анализира провеждането на държавната политика за
    закрила на детето;
    4. подпомага министъра на труда и социалната политика, министъра на
    здравеопазването, министъра на образованието и науката, министъра на
    правосъдието и министъра на вътрешните работи при формирането и
    провеждането на политиката за интеграция с Европейския съюз в областта на
    закрилата на детето;
    5. представлява държавата в международни организации и програми в
    областта на закрилата на детето при предоставени от Министерския съвет
    правомощия;
    6. разработва и участва в обсъждането на проекти на нормативни актове
    в областта на закрилата на детето;
    7. създава и поддържа национална информационна система за:
    а) децата, които се нуждаят от специална закрила;
    б) децата, които могат да бъдат осиновени;



    13
    в) осиновители и кандидат-осиновители;
    г) специализирани институции за деца;
    д) юридически лица с нестопанска цел, работещи по програми за закрила
    на детето;
    е) други данни от значение за закрилата на децата;
    8. подпомага дейността на юридическите лица с нестопанска цел по
    закрила на детето;
    9. организира и провежда научноизследователска и образователна
    дейност в областта на закрилата на детето;
    10. разработва правилник за структурата, организацията и дейността на
    Националния съвет за закрила на детето, който се приема от Министерския
    съвет;
    11. организира и ръководи дейността на Националния съвет за закрила
    на детето в качеството си на председател на съвета;
    12. организира проверки за спазване правата на детето от всички
    държавни, общински и частни училища, детски градини, ясли, обслужващи
    звена, лечебни заведения, общински служби за социално подпомагане и на
    юридически лица с нестопанска цел, работещи в сферата за закрила на детето,
    и при нарушаване на правата дава задължителни предписания лично или чрез
    упълномощено от него лице;
    13. извършва наблюдение и контрол на специализираните институции за
    отглеждане на деца относно спазването на правата на детето и дава
    задължителни предписания;
    14. представя ежегодно в Министерския съвет доклад за дейността на
    агенцията."
    Предложение на н.п. Четин Казак
    1. В §10, чл. 17а, ал.2 се създава нова т.3а със следното
    съдържание:
    "За. разработва Наредба за единните минимални критерии и
    стандарти за прилагането на мерките по чл.4, ал. 1, т.т. 1,2,3.4 и 5 и я
    предлага на министъра на труда и социалната политика за внасяне в
    Министерски съвет”.






    14
    2. В §10, в чл. 17а, ал.2 се създава нова т.3б със следното
    съдържание:
    “3б. издава лиценз на физически лица, регистрирани по
    Търговския закон и юридически лица за предоставяне на социални
    услуги за деца до 18 години. Редът за лицензирането се определя от
    Правилника за прилагане на този закон. ”
    Комисията не подкрепя предложението по т.1. а по т. 2 - подкрепя по принцип.
    Предложение на н.п. Евгения Живкова.
    1. В § 10, чл. 17а, ал.2, т.7 се създава буква “е" със следното
    съдържание:
    “е) деца учащи в чужбина;”
    2. Текстът на буква “е, ж, застава буква ‘ж, з, и“.
    н.п. Евгения Живкова оттегля предложението си.
    Предложение на н.п. Мария Ангелиева.
    В §10. 1. чл. 17а, ал. 1 се изменя по следния начин:
    “(1) Орган за разработване на държавната политика за закрила на
    детето и контрол по спазване правата на детето и на критериите и
    стандартите по чл.4, ал.2 е Председателя на държавната агенция за
    закрила на детето, подпомаган от неговата администрация при
    осъществяване на правомощията му.”
    2. Създава се нова т.6а със следното съдържание:
    “6а. Разработва Наредба за критериите и стандартите за
    социални услуги за деца и я предлага на министъра на труда и
    социалната политика за приемане от Министерски съвет.”
    3. Създава се нова т.6б със следното съдържание:
    “6б. Издава лицензия на физически лица, регистрирани по
    Търговския закон и юридически лица, за предоставяне на социални
    услуги за деца.”
    4. Създава се нова т. 6в със следното съдържание:
    “6в. Осъществява контрол по спазването на критериите и
    стандартите при предоставянето на социалните услуги за деца. ”
    н.п. Мария Ангелиева оттегли предложенията си по т. 2 и по т. 3,





    15
    а по т. 1 - предложението бе подкрепено по принцип и намери систематичното си място в редакцията на Комисията за § 11. Който внася премени в чл. 17 ал. 1.

    Предложение на н.п. Панайот Ляков.
    §10-се отменя.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Татяна Калканова. Юлияна Дончева и
    Светослав Спасов.
    § 10 в чл. 17а, ал. 2, т. 1 изразът “председателя на Държавната
    агенция за младежта и спорта” се заменя с “Министъра на младежта и
    спорта”.
    Комисията подкрепя предложението
    Комисията предлага следната редакция на § 10. който става § 12:
    § 12. Създава се чл. 17а:
    Правомощия на председателя на Държавната агенция за
    закрила на детето
    Чл. 17а. Председателят на Държавната агенция за закрила на детето
    има следните правомощия:
    1. разработва съвместно с министъра на труда и социалната
    политика, министъра на здравеопазването, министъра на
    образованието и науката, министъра на правосъдието,
    министъра на вътрешните работи, министъра на културата,
    министъра на финансите, министъра на младежта и спорта,
    управителя на Националния осигурителен институт, секретаря на
    Централната комисия за борба с противообществените прояви на
    малолетни и непълнолетни към Министерския съвет и с
    Националното сдружение на общините в Република България
    държавната политика за закрила на детето;
    2. разработва и контролира изпълнението на национални и
    регионални програми за осъществяване закрилата на детето;
    3. наблюдава и анализира провеждането на държавната политика за
    закрила на детето;



    16
    4. разработва наредба за критериите и стандартите за социални услуги за деца по прилагането на мерките по чл. 4, ал. 1, точки 1,
    2, 3, 4 и 5 и я предлага на министъра на труда и социалната политика;
    5. издава лицензия на физически лица регистрирани по Търговския
    закон и юридически лица за предоставяне на социални услуги за деца до
    18 години при условията и по реда на глава четвърта “а”;
    6. подпомага министъра на труда и социалната политика, министъра
    на здравеопазването, министъра на образованието и науката, министъра
    на правосъдието и министъра на вътрешните работи при формирането и
    провеждането на политиката за интеграция с Европейския съюз в
    областта на закрилата на детето;
    7. може да представлява държавата в международни организации и
    програми в областта на закрилата на детето при предоставени от
    Министерския съвет правомощия;
    8. разработва и участва в обсъждането на проекти на нормативни
    актове в областта на закрилата на детето;
    9. създава и поддържа национална информационна система за:
    а) децата, които се нуждаят от специална закрила;
    б) децата, които могат да бъдат осиновени;
    в) осиновители и кандидат-осиновители;
    г) специализирани институции за деца;
    д) юридически лица с нестопанска цел, работещи по програми за
    закрила на детето;
    е) други данни от значение за закрилата на децата;
    10. подпомага дейността на юридическите лица с нестопанска цел по
    закрила на детето;
    11. организира и провежда научноизследователска и образователна
    дейност в областта на закрилата на детето;
    12. разработва правилник за структурата, организацията и дейността
    на Националния съвет за закрила на детето, който се приема от
    Министерския съвет;
    13. организира и ръководи дейността на Националния съвет за
    закрила на детето в качеството си на председател на съвета;




    17
    14. организира проверки за спазване правата на детето от всички държавни, общински и частни училища, детски градини, ясли,
    обслужващи звена, лечебни заведения, дирекции “ Социално подпомагане
    “и на юридически лица с нестопанска цел, работещи в сферата за закрила
    на детето, и при нарушаване на правата дава задължителни предписания
    лично или чрез упълномощено от него лице;
    15. извършва наблюдение и контрол на специализираните
    институции за отглеждане на деца относно спазването на правата на
    детето и дава задължителни предписания;
    16. представя ежегодно в Министерския съвет доклад за дейността
    на агенцията.”
    § 11. В чл. 16 ал. 1 се изменя така:
    “(1) Към Държавната агенция за закрила на детето се създава
    Национален съвет за закрила на детето с консултативни функции, в който
    участват представители на Министерството на труда и социалната политика,
    Министерството на правосъдието, Министерството на образованието и науката,
    Министерството на здравеопазването, Министерството на вътрешните работи.
    Министерството на финансите. Министерството на културата. Държавната
    агенция за младежта и спорта. Националния осигурителен институт,
    Централната комисия за борба с противообществените прояви на малолетни и
    непълнолетни и на Националното сдружение на общините в Република
    България, както и на юридически лица с нестопанска цел, които имат предмет
    на дейност закрила на децата.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя по принцип.
    Предложение на н.п. Татяна Калканова, Юлияна Дончева и
    Светослав Спасов.
    §11 -В чл. 18, ал. 1 изразът “Държавната агенция за младежта и
    спорта" де се замени с " Министерството на младежта и спорта”
    Комисията подкрепя предложението и прави следната редакция на § 11. който става § 13:
    § 13. В чл. 18 ал. 1 се изменя така:
    “(1) Към Държавната агенция за закрила на детето се създава
    Национален съвет за закрила на детето с консултативни функции, в който
    участват представители на Министерството на труда и социалната
    политика, Министерството на правосъдието. Министерството на
    образованието и науката. Министерството на здравеопазването,





    18
    Министерството на вътрешните работи, Министерството на финансите, Министерството на културата, Министерството на младежта и
    спорта. Националния осигурителен институт, Централната комисия за
    борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни и на
    Националното сдружение на общините в Република България, както и на
    юридически лица с нестопанска цел, които имат предмет на дейност
    закрила на децата.”
    § 12. Член 19 се отменя.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков.
    § 12-нов текст на чл.19.
    “ Чл.19 (1) Председателя на агенцията:
    1. разработва, организира и координира осъществяването на
    държавната политика за закрила на детето съвместно с министъра на
    труда и социалната политика, министъра на здравеопазването,
    министъра на образованието и науката, министъра на правосъдието,
    министъра на вътрешните работи, министъра на културата,
    министъра на финансите, министъра на младежта и спорта,
    управителя на Националния осигурителен институт, секретаря на
    Централната комисия за борба с противообществените прояви на
    малолетни и непълнолетни към Министерски съвет и с управителния
    съвет на Националното сдружение на общините е Република България;
    2. ръководи и организира дейността на Националния съвет за
    закрила на детето в качеството си на председател на съвета и
    разработва правилник за структурата, организацията и дейността му,
    който се приема от Министерски съвет;
    3. ръководи Дирекциите “Закрила на детето" и разработва
    правилник за структурата, организацията и дейността им, който се
    приема от Министерски съвет;
    4. подпомага министъра на труда и социалната политика,
    министъра на здравеопазването, министъра на образованието и
    науката, министъра на правосъдието и министъра на вътрешните
    работи при формирането и провеждането на политиката за
    интеграция с Европейския съюз в областта на закрилата на детето;
    5. представлява държавата в международни организации и
    програми в областта на закрилата на детето при предоставени от
    министерския съвет правомощия;
    6. упражнява контрол върху дейностите, имащи отношение
    със закрилата на детето и осъществявани: от всички държавни
    органи, в т.ч. от техните териториални структури; от






    19
    специализирани институции за отглеждане на деца; от държавни,
    общински и частни училища, детски градини, ясли, обслужващи звена,
    лечебни заведения; от юридически лица с нестопанска цел; от
    собственици, наематели и ползватели на търговски обекти, кина,
    театри и дискотеки, както и от други организатори на обществени
    прояви. Този контрол не изключва контрола, който различните
    ведомства упражняват по силата на закон;
    7ш дава задължителни предписания относно спазването на
    правата на детето, а когато констатира несъответствие на
    нормативен акт с този закон своевременно предлага на Министерски
    съвет в рамките на неговата компетентност да коригира акта си, да
    възложи да бъде коригиран или да упражни правото си на
    законодателна инициатива пред Народното събрание за изменение и
    допълнение на закон;
    8. разработва и участва в обсъждането на проекти на
    нормативни актове в областта на закрилата на детето;
    9. разработва национални и регионални програми за закрила на
    детето и контролира осъществяването на такива от държавни органи
    и/или юридически лица с нестопанска цел;
    10. подпомага дейността на юридическите лица с нестопанска
    цел по закрила на детето;
    11. организира и провежда научноизследователска и
    образователна дейност е областта на закрилата на детето;
    12. създава и поддържа национална информационна система за:
    а) децата, които се нуждаят от специална закрила;
    б) децата, които могат да бъдат осиновени;
    в) осиновители и кандидат - осиновители;
    г) специализирани институции за деца;
    д) юридически лица с нестопанска цел, работещи по програми за
    закрила на детето.
    13. представя ежегодно в Министерски съвет доклад за
    дейността на агенцията и анализ и оценка за постигнатия напредък
    в областта на закрилата на детето;
    (2) Председателят може да упълномощава служители от
    администрацията на агенцията за упражняване на негови правомощия.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 12. който става § 14.






    20
    § 13. В чл. 20 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 думите “към която се обособява” се заменят с “в която се
    създава”.
    2. В ал. 2 думите "Отделът по ал. 1 ” се заменят с “Общинската служба за
    социално подпомагане”.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков.
    В §13- ЧЛ.20 "Дирекция за закрила на детето” със следния текст:
    Чл.20 (1) Териториално поделение на агенцията за провеждане
    на политиката за закрила на детето в общината е Дирекция
    "закрила на детето.
    (2) Структурата, организацията и дейността на Дирекция
    “Закрила на детето" се определя с правилник, приет от
    Министерски съвет по предложение на председателя на
    агенцията.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага
    следната редакция на § 13. който става § 15:
    § 15. В чл. 20 се правят следните изменения:
    1. В ал. 1 думите “ към която се обособява “ се заменят с “ в която се
    създава“
    2. В ал. 2 думите “Отделът по ал. 1 “ се заменят с “Дирекцията”
    “ Социално подпомагане “
    § 14. Създава се чл. 20а:
    "Комисия за закрила на детето
    Чл. 20а. (1) Към общинските служби за социално подпомагане се създава
    Комисия за закрила на детето с консултативни функции, в която участват
    представители на общинската администрация, общинската служба за социално
    подпомагане, регионалните звена на Национална служба “Полиция",
    регионалните инспекторати по образованието на Министерството на
    образованието и науката, районните центрове по здравеопазване, местните
    комисии за борба срещу противообществените прояви на малолетни и
    непълнолетни, както и на юридически лица с нестопанска цел и други, които
    осъществяват дейности по закрила на детето.



    21
    (2) Председател на комисията по ал. 1 е ръководителят на общинската служба за социално подпомагане.”
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя по § 14 и
    предлага следната редакция на § 14. който става § 16:
    § 16. Създава се чл. 20а:
    “Комисия за закрила на детето
    Чл. 20а. (1) Към дирекцията “ Социално подпомагане “ се създава
    Комисия за закрила на детето с консултативни функции, в която участват
    представители на общинската администрация, дирекция “Социално
    подпомагане“, регионалните звена на Национална служба “Полиция”,
    регионалните инспекторати по образованието на Министерството на
    образованието и науката, районните центрове по здравеопазване,
    местните комисии за борба срещу противообществените прояви на
    малолетни и непълнолетни, както и на юридически лица с нестопанска цел
    и други, които осъществяват дейности по закрила на детето.
    (2) Председател на комисията по ал. 1 е директорът на дирекция
    “ Социално подпомагане “.
    § 15. Член 21 се изменя така:
    “Чл. 21, По този закон общинската служба за социално подпомагане:
    1. осъществява текущата практическа дейност по закрила на детето в
    общината и прави предложения до общинския съвет за общинска програма за
    закрила на детето;
    2. определя и провежда конкретни мерки по закрилата на децата и
    контролира изпълнението им;
    3. извършва проверки по жалби и сигнали за нарушаване правата на
    децата и дава задължителни предписания за отстраняването им;
    4. дава съвети и консултации по отглеждането и възпитанието на децата;
    5. предоставя информация за предлаганите услуги и оказва съдействие и
    помощ на семействата и родителите на нуждаещите се деца;
    6. съставя и поддържа в актуалност регистри за:
    а) деца, нуждаещи се от специална закрила;
    б) деца под полицейска закрила;
    в) деца, които могат да бъдат осиновени;
    г) деца, настанени в семейства на роднини или близки;




    22
    д) деца, настанени в приемни семейства;
    е) деца, настанени в специализирани институции;
    ж) кандидати и утвърдени приемни семейства;
    з) юридически лица с нестопанска цел, работещи по програми за
    закрила на детето;
    и) осиновители и кандидат-осиновители;
    7, съдейства и сътрудничи на юридически лица с нестопанска цел,
    осъществяващи дейност по закрила на детето;
    б. подпомага професионалната ориентация и квалификация на децата в
    риск, включително на тези, които са завършили средното си образование след
    навършване на пълнолетие;
    9. организира обучение и консултации на приемни родители и осигурява
    техния подбор;
    10. сигнализира при нужда полицията, прокуратурата и съда, които са
    длъжни да предприемат незабавни действия за защита на децата;
    11. прави предложения за назначаване на настойнически съвети и
    попечители;
    12. проучва кандидатите за осиновители от страната и дава писмено
    заключение за годността им да осиновят дете; дава мнение в случаите,
    предвидени в Семейния кодекс; организира консултации и обучение на
    кандидат-осиновители и осиновители и осигурява наблюдение на детето в
    следосиновителния период за срок една година от датата на осиновяването;
    13. предявява искове за лишаване или ограничаване на родителски
    права в интерес на детето или встъпва като страна във вече заведени
    производства;
    14. в случаите по чл. 15, ал. 6 изготвя писмени доклади и становища;
    уведомлението трябва да съдържа: предмета на производството; страните,
    които участват; конкретна задача, формулирана служебно или въз основа на
    искане от страна в производството; срок за изпълнение, който не може да бъде
    по-кратък от 14 дни от получаване на уведомлението в общинската служба за
    социално подпомагане; преди представянето на искащия орган с доклада се
    запознават родителите на детето или лицето, полагащо грижи за него;
    15. определя лица, които да изпълняват функциите на представител по
    смисъла на чл.15, ал. 6.
    Предложение на н.п. Татяна Калканова. Юлияна Дончева и
    Светослав Спасов.
    §15. 1. В чл.21 се добавя нова т.3 със следното съдържание:






    23
    "т.3 извършва проверки, включително и по жалби и
    сигнали на граждани, във връзка със спазването на чл.8, ал.3.
    2. т. 3. 4, 5, 6, 7, 6 и 9 се преномерират съответно в 4, 5, 6, 7, 8, 9 и 10
    3. В чл.21 се създава нова т.11 (по новата номерация) със следното
    съдържание:
    "т.11 организира незабавна помощ на деца, изпаднали в бедствена
    ситуация, включително и по случаите по чл.41 след изтичане на 48
    часовата полицейска закрила.
    2. досегашните точки 10,11,12, 13, 14, 15 и 16 се преномерират
    съответно в 12, 13, 15, 16, 17 и 18.
    Комисията подкрепя предложението по точки 3 и 4 и не подкрепя
    предложението по т. 1 и по т. 2.
    Комисията предлага следната редакция на § 15. който става § 17:
    § 17. Член 21 се изменя така:
    “Чл. 21. (1) По този закон Дирекция “ Социално подпомагане “ :
    1. осъществява текущата практическа дейност по закрила на детето
    в общината и прави предложения до общинския съвет за общинска
    програма за закрила на детето;
    2. определя и провежда конкретни мерки по закрилата на децата и
    контролира изпълнението им;
    3. извършва проверки по жалби и сигнали за нарушаване правата
    на децата и дава задължителни предписания за отстраняването им;
    4. дава съвети и консултации по отглеждането и възпитанието на
    децата;
    5. предоставя информация за предлаганите услуги и оказва
    съдействие и помощ на семействата и родителите на нуждаещите се деца;
    6. съставя и поддържа в актуалност регистри за:
    а) деца, нуждаещи се от специална закрила;
    б) деца под полицейска закрила;
    в) деца, които могат да бъдат осиновени;
    г) деца, настанени в семейства на роднини или близки;
    д) деца, настанени в приемни семейства;
    е) деца, настанени в специализирани институции;
    ж) кандидати и утвърдени приемни семейства;





    24
    з) юридически лица с нестопанска цел, работещи по програми за закрила на детето;
    и) осиновители и кандидат-осиновители;
    7. съдейства и сътрудничи на юридически лица с нестопанска цел,
    осъществяващи дейност по закрила на детето;
    8. подпомага професионалната ориентация и квалификация на
    децата в риск, включително на тези, които са завършили средното си
    образование след навършване на пълнолетие;
    9. организира обучение и консултации на приемни родители и
    осигурява техния подбор;
    10. сигнализира при нужда полицията, прокуратурата и съда, които
    са длъжни да предприемат незабавни действия за защита на децата;
    11. организира незабавна помощ на деца, изпаднали в бедствена
    ситуация, включително и в случаите по чл. 41 след изтичане на 48
    часовата полицейска закрила;
    12. прави предложения за назначаване на настойнически съвети и
    попечители;
    13. проучва кандидатите за осиновители от страната и дава писмено
    заключение за годността им да осиновят дете; дава мнение в случаите,
    предвидени в Семейния кодекс; организира консултации и обучение на
    кандидат-осиновители и осиновители и осигурява наблюдение на детето в
    следосиновителния период за срок една година от датата на
    осиновяването;
    14. предявява искове за лишаване или ограничаване на родителски
    права в интерес на детето или встъпва като страна във вече заведени
    производства;
    15. в случаите по чл. 15, ал. б изготвя писмени доклади и
    становища; уведомлението трябва да съдържа: предмета на
    производството; страните, които участват; конкретна задача,
    формулирана служебно или въз основа на искане от страна в
    производството; срок за изпълнение, който не може да бъде по-кратък от
    14 дни от получаване на уведомлението в дирекцията “ Социално
    подпомагане преди представянето на искащия орган с доклада се
    запознават родителите на детето или лицето, полагащо грижи за него;
    (2) Директорът на дирекция “ Социално подпомагане “определя
    лицата, които да изпълняват функциите на представител по смисъла на
    чл. 15, ал. 6. "
    § 16. Член 25 се изменя така:
    “Чл. 25. Може да бъде настанено извън семейството дете:





    25
    1. чиито родители са починали, неизвестни, лишени от родителски права или чиито родителски права са ограничени;
    2. чиито родители без основателна причина трайно не полагат грижи за
    детето;
    3. чиито родители се намират в трайна невъзможност да го отглеждат;
    4. което е жертва на насилие в семейството и съществува сериозна
    опасност от увреждане на неговото физическо, психическо, нравствено,
    интелектуално и социално развитие.”
    Предложение на н.п. Татяна Калканова. Юлияна Дончева и
    Светослав Спасов.
    § 16 в чл. 25, т.2 след израза " не полагат грижи за детето” се
    поставя запетая и се добавя текстът “както и е случаите на
    нарушения на разпоредбите на чл.8, ал.3”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага
    следната редакция на § 16. който става § 18:
    § 18. Член 25 се изменя така:
    “Чл. 25. Може да бъде настанено извън семейството дете:
    1. чиито родители са починали, неизвестни, лишени от родителски
    права или чиито родителски права са ограничени;
    2. чиито родители без основателна причина трайно не полагат грижи
    за детето;
    З. чиито родители се намират в трайна невъзможност да го
    отглеждат;
    4. което е жертва на насилие или свидетел на насилие в семейството
    и съществува сериозна опасност от увреждане на неговото физическо,
    психическо, нравствено, интелектуално и социално развитие.”
    § 17. В ЧЛ. 26, ал. 1, изречение второ след думите “общинската служба за
    социално подпомагане” се добавя “по настоящия адрес на детето".
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага
    следната редакция на § 17. който става § 19:
    § 19. В чл. 26, ал. 1 , изречение второ след думите “ дирекция “
    Социално подпомагане “ се добавя “ по настоящия адрес на детето “.



    26
    §18. В чл. 28, ал. 1 след думите “общинската служба за
    социално подпомагане” се поставя запетая и се добавя “извършила временното
    настаняване по административен ред.”
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага
    следната редакция на § 18. който става 20:
    § 20. В чл. 28, ал. 1 накрая се поставя запетая и се добавя “
    извършила временното настаняване по административен ред. “
    § 19. Създава се чл. 30а;
    “Промяна на мярката за закрила
    Чл.30а. При промяна на мярката за закрила на детето по чл. 4, т. 2, 4 и 5
    се спазва редът за настаняване по чл. 26 и 27.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 18. който става § 21.
    § 20. В чл. 31 се създава ал. 3;
    “(3) Условията и редът за кандидатстване, подбор и утвърждаване на
    приемни семейства и настаняване на деца в тях се определят с наредба на
    Министерския съвет по предложение на министъра на труда и социалната
    политика.”
    Предложение на н.п. Александър Праматарски
    В §20 в чл.31, ал. 1 добива следния вид:
    “(1) Приемно семейство са двама съпрузи или отделно лице, при
    което се настанява дете за отглеждане и възпитание съгласно
    договора по чл.27. Това може да бъде общност или мрежа от отделни
    лица за осъществяване на приемна грижа, организирани и подпомагани
    от юридически лица с нестопанска цел за обществено полезна
    дейност.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Четин Казак.
    В §20, текста на ал.3 на чл. 31, е края се добавя “и председателя
    на Държавната агенция за закрила на детето.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков.






    27
    §20 - в новата ал.3 на чл. 31 накрая се добавя израза “след съгласуване с председателя на Държавната агенция за закрила на детето’’
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 20, който става § 22.
    § 21. В чл. 35 се правят следните изменения:
    1. Алинея 1 се отменя.
    2. В ал. 2 думите "по ал. 1” се заменят с “в специализирани институции”.
    3. Алинея 3 се изменя така;
    “(3) Не са специализирани институции заведенията, които предоставят
    услуги в семейна среда.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 21. който става § 23.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков.
    В§21,т.1 - да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 21. който става § 23.
    § 22. В чл. 40, т. 3 думата “местоживеене” се заменя с “настоящия адрес”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 22. който става § 24.
    § 23. В чл. 41 числото “24” се заменя с “48”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 23. който става § 25.
    § 24. Създава се чл. 43а:
    “Специализирана закрила на деца на обществени места
    Чл. 43а. (1) Специализирана закрила на обществени места е създаването
    на условия, които не застрашават физическото, психическото и нравственото
    развитие на децата.




    28
    (2) Специализирана закрила на обществени места се осигурява от органите на Министерството на вътрешните работи, общинските служби за
    социално подпомагане, общината, регионалните инспекторати по
    образованието на Министерството на образованието и науката, районните
    центрове по здравеопазване и от собствениците, наемателите, ползвателите и
    организаторите на обществени прояви и търговски обекти, кина и театри.”
    Предложение на н.п. Панайот Ляков.
    §24 - създава се нова ал.3в чл. 43а:
    “(3) Специализирана закрила се осъществява по наредба, приета
    от Министерски съвет по предложение на Министрите на труда и
    социалната политика, на вътрешните работи и на образованието и
    науката."
    Комисията не подкрепя предложението
    Предложение на н.п. Мария Ангелиева.
    1. Създава се нова “Глава Пета”
    “Глава пета
    Регистриране и лицензиране.
    2. Чл. 44 и чл. 45 придобиват следното съдържание:
    “Чл.44 Физическите лица, регистрирани по Търговския закон и
    юридически лица могат да предоставят социални услуги за деца само
    след вписване е регистъра по Закона за социалното подпомагане.
    Чл.45 (1) Кандидатите, желаещи да получат лицензия за
    предоставяне на социални услуги за деца, подават следните документи
    до Председателя на Държавната агенция за закрила на детето:
    1. заявление;
    2. удостоверение за вписване в регистъра по чл.44;
    3. описание на услугите, които ще се предоставят;
    4. документ за внесена такса за издаване на лицензия.
    (2) До два месеца от постъпване на заявлението. Председателя
    на Държавната агенция за закрила на детето издава или отказва с
    мотивирано решение лицензията.
    (3) Председателя на Държавната агенция за закрила на детето
    може да отнеме издадената лицензия за предоставяне на социални
    услуги за деца до 18 години когато лицето:






    29
    1. не започне да предоставя услугите, в срок до 12 месеца от издаване на лицензията;
    2. не спазва минималните критерии и стандарти за
    предоставяне на социални услуги за деца;
    3. извършва дейност в нарушение на получената
    лицензия.
    (4) Таксите от издадените лицензии за предоставяне на социални
    услуги за деца се внасят във Фонд "Социално подпомагане”, създаден
    към министъра на труда и социалната политика, като те се
    изразходват целево за дейностите по закрила на детето.
    (5) Процедурата за издаване на лицензия се определя от
    Правилника за прилагане на Закона закрила на детето.”
    3. Глава V става Глава VI, със същото заглавие.
    4. Чл. 44 става чл. 46.
    5. Глава VI става Глава VII със същото заглавие.
    6. Чл.45 става чл. 47.
    7. Чл. 46 става чл. 48
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага
    следната редакция за § 24. който става § 26:
    § 26. Създава се чл. 43а:
    “Специализирана закрила на деца на обществени места
    Чл. 43а. (1) Специализирана закрила на обществени места е
    създаването на условия, които не застрашават физическото, психическото
    и нравственото развитие на децата.
    (2) Специализирана закрила на обществени места се осигурява от
    органите на Министерството на вътрешните работи, дирекциите
    “Социално подпомагане“, общината, регионалните инспекторати по
    образованието на Министерството на образованието и науката, районните
    центрове по здравеопазване и от собствениците, наемателите,
    ползвателите и организаторите на обществени прояви и търговски обекти,
    кина и театри.”
    Комисията предлага да се създаде нов § 27:
    § 27. След чл. 43а се създава Глава четвърта “ а “



    30
    Лицензиране
    Лицензия
    Чл. 43 б. (1) Председателят на Държавната агенция за закрила на
    детето издава лицензия за предоставяне на социални услуги за деца, по
    предложение на комисия, съставена от представители на Министерството
    на труда и социалната политика, Министерството на образованието и
    науката, Министерството на здравеопазването, Министерството на
    вътрешните работи, Министерството на правосъдието. Държавната
    агенция за закрила на детето и Агенцията за социално подпомагане.
    (2) Лицензията е лична и не може да се преотстъпва.
    (3) Лицензията се издава за срок от 5 години.
    Условия за издаване на лицензия
    Чл. 43 в. Лицензията се издава, когато кандидатът :
    1. е физическо лице, регистрирано по Търговския закон или
    юридическо лице;
    2. не е обявен в несъстоятелност или не е в производство за
    обявяване в несъстоятелност;
    3. не е в ликвидация;
    4. не е осъждан за престъпление от общ характер, като за
    юридическите лица това изискване се отнася за членовете на
    управителните им органи;
    5. предлага социални услуги, които отговарят на стандартите,
    определени в наредбата по чл. 4, ал. 2.
    Издаване на лицензия
    Чл. 43 г. (1) В двумесечен срок от постъпване на заявлението за
    издаване на лицензия, председателят на Държавната агенция за закрила
    на детето по предложение на комисията по чл. 43 б издава лицензия или
    отказва издаването и, ако кандидатът не отговаря на условията, посочени
    в предходния член.
    (2 ) Лицензията съдържа:
    1. титулярът на лицензията;
    2. социалните услуги, за които се издава лицензията;
    3. срокът на лицензията.







    31
    (3)Процедурата по лицензиране се определя с правилника за
    прилагане на закона.
    Отнемане на лицензия
    Чл. 43 д. Председателят на Държавната агенция за закрила на детето
    може да отнеме издадената лицензия за предоставяне на социални
    услуги за деца, когато титулярът:
    1. не започне да предоставя услугите, в срок до 12 месеца от
    издаване на лицензията;
    2. не спазва стандартите за предоставяне на социални услуги за
    деца;
    3. извършва дейност в нарушение на получената лицензия.
    Обжалване
    Чл. 43 е. Отказът и отнемането на лицензията подлежат на
    обжалване по реда на Закона за върховния административен съд.
    Такси
    Чл. 43 ж. Таксите от издадените лицензни за предоставяне на
    социални услуги за деца се внасят във Фонд “ Социално подпомагане
    създаден към министъра на труда и социалната политика и се се
    изразходват целево за дейностите по закрила на детето.
    Вписване в регистър
    Чл. 43 3. Физически лица, регистрирани по Търговския закон и
    юридически лица, които са получили лицензия по реда на чл. 43 б, могат
    да предоставят социални услуги за деца само след вписване в регистъра
    по реда на Закона за социално подпомагане.
    § 25. Член 44 се изменя така;
    “Чл. 44. (1) Финансирането на дейностите по закрила на детето се
    осъществява от:
    1. републиканския бюджет;
    2. общинските бюджети;
    3. национални и международни програми и споразумения в областта на
    грижата за деца;





    32
    4. дарения от местни и чуждестранни физически и юридически лица;
    5. фонд “Социално подпомагане”;
    6. други източници.
    (2) Общинската служба за социално подпомагане предоставя финансова
    помощ и/или помощ в натура при условия и по ред, определени в Правилника
    за прилагане на Закона за закрила на детето.
    (3) Финансова помощ и/или помощ в натура се отпуска от ръководителя
    на общинската служба за социално подпомагане с писмено решение.
    (4) Финансовата помощ е целеви средства в пари и е;
    1. еднократна;
    2. месечна.
    (5) Помощта в натура се изразява в предоставяне на движими вещи от
    първа необходимост и други, свързани с отглеждането и възпитанието на
    детето.
    (6) Финансовата помощ и помощта в натура по ал. 2 са предназначени за
    подкрепа на детето и семейството с цел превенция и реинтеграция, отглеждане
    на детето при близки и роднини и в приемни семейства.
    (7) Помощите по ал. 2 се освобождават от данъци и такси и от тях не
    могат да се правят удръжки.”
    Предложение на н.п. Мария Ангелиева.
    В §25 от ЗИД на Закона за закрила на детето се правят следните
    изменения:
    “ В чл. 46 се правят следните изменения и допълнения”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по ПРИНЦИП текста на вносителя и предлага
    следната редакция за § 25. който става § 26:
    § 28. Член 44 се изменя така:
    “Чл. 44. (1) Финансирането на дейностите по закрила на детето се
    осъществява от:
    1. републиканския бюджет;
    2. общинските бюджети;
    3. национални и международни програми и споразумения в областта
    на грижата за деца;





    33
    4. дарения от местни и чуждестранни физически и юридически лица;
    5. фонд “Социално подпомагане”;
    6. други източници.
    (2) Дирекцията “ Социално подпомагане “ предоставя финансова
    помощ и/или помощ в натура при условия и по ред, определени в
    правилника за прилагането на закона.
    (3) Финансова помощ и/или помощ в натура се отпуска от директора
    на дирекция “ Социално подпомагане “с писмено решение.
    (4) Финансовата помощ е целеви средства в пари и е:
    1. еднократна;
    2. месечна.
    (5) Помощта в натура се изразява в предоставяне на движими вещи
    от първа необходимост и други, свързани с отглеждането и възпитанието
    на детето.
    (6) Финансовата помощ и помощта в натура по ал. 2 са
    предназначени за подкрепа на детето и семейството с цел превенция и
    реинтеграция, отглеждане на детето при близки и роднини и в приемни
    семейства.
    (7) Помощите по ал. 2 се освобождават от данъци и такси и от тях не
    могат да се правят удръжки.”
    § 26. В чл. 45 ал. 1 се изменя така:
    "(1) Който не изпълни задължение по този закон, се наказва с глоба от 50
    до 100 лв., ако не подлежи на по-тежко административно наказание по
    специален закон или деянието не съставлява престъпление.”
    Предложение на н.п. Мария Ангелиева.
    В § 26 от ЗИД на Закона за закрила на детето се правят следните
    изменения:
    “В чл. 47, ал. 1 се изменя така:”.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Евгения Живкова.
    В § 26, чл. 45, ал.1 цифрите “от 50 до 100 лв." се заменят с
    цифрите “от 200 до 500 лв.”
    Комисията не подкрепя предложението.





    34
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага
    следната редакция на § 26. който става § 29.
    § 29. В чл. 45 се правят следните изменения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    “ (1) Който не изпълни задължение по този закон, се наказва с глоба
    от 50 до 500 лв., ако не подлежи на по-тежко административно наказание
    по специален закон или деянието не съставлява престъпление. “
    2. В ал. 2 цифрата “ 200 лв.“ се заменя с цифрата “1000 лв.“
    § 27. В чл. 46 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите “от отдела за закрила на детето към общинската служба за
    социално подпомагане” се заменят с “от отдела за закрила на детето в
    общинската служба за социално подпомагане".
    2. Създава се нова ал. 2:
    “(2) Нарушенията по чл. 45, ал. 2 на длъжностно лице от общинската
    служба за социално подпомагане се установяват с акт на инспектор от
    Националната служба за социално подпомагане, а наказателното
    постановление се издава от министъра на труда и социалната политика.”
    3. Досегашната ал. 2 става ал. 3.
    Предложение на н.п. Мария Ангелиева.
    В § 27 от ЗИД на Закона за закрила на детето се правят следните
    изменения:
    “В чл. 48 се правят следните изменения и допълнения”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков.
    § 27 В чл. 46, ал. 2 със следния текст:
    (2) Нарушенията по чл.45, ал.2 на длъжностно лице от Дирекция
    “Закрила на детето" се установяват с акт на инспектор от Държавната
    агенция за закрила на детето, а наказателното постановление се издава
    от председателя на агенцията.”
    Комисията не подкрепя предложението.





    35
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага
    следната редакция на § 27. който става § 30:
    § 30. В чл. 46 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите “от отдела за закрила на детето към дирекция “
    Социално подпомагане “ се заменят с “от отдела за закрила на детето в
    дирекция “ Социално подпомагане
    2. Създава се нова ал. 2:
    "(2) Нарушенията по чл. 45, ал. 2 на длъжностно лице от дирекция “
    Социално подпомагане “се установяват с акт на инспектор от Агенцията за
    социално подпомагане, а наказателното постановление се издава от
    изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане или от
    упълномощено от него длъжностно лице
    3. Досегашната ал. 2 става ал. 3.
    § 28. В § 1 от Допълнителната разпоредба се правят следните изменения
    и допълнения;
    1. Създава се нова т. 1:
    “1. "Закрила на детето” е система от законодателни, административни и
    други мерки за гарантиране правата на всяко дете.”
    2. Досегашните т. 1, 2, 3,4, 5 и 6 стават съответно т. 2, 3, 4, 5, 6 и 7.
    3. Създават се т. 8, 9 и 10:
    “8. “Превенция” е закрила на детето чрез съдействие, подпомагане и
    услуги в семейна среда с цел предотвратяване настаняването му в
    специализирана институция или изоставяне.
    9. “Реинтеграция” е процес на трайно връщане на детето от настаняване
    извън семейството по чл. 4, т. 2, 4 и 5 в биологичното семейство или
    осиновяването му.
    10. “Настоящ адрес на дете” е адресът, на който детето пребивава.”
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага
    следната редакция на § 28. който става § 31:
    § 31. В § 1 от допълнителната разпоредба се правят следните
    изменения и допълнения:
    1. Създава се нова т. 1:
    “1. "Закрила на детето" е система от законодателни, административни и
    други мерки за гарантиране правата на всяко дете.”





    36
    2. Досегашните т. 1, 2, и 3 стават съответно т. 2, 3 и 4
    3. Досегашната т. 4 става т. 5 и се изменя така:
    “5 “ Специализирани институции “ са домове пансионен тип за отглеждане
    и възпитание на деца, в които те са трайно отделени от своята домашна
    среда. “
    4Лосвгашните т. 5 и т. 6 стават съответно т. 6 и 7.
    5. Създават се т. 8,9 и 10:
    " 8. “Превенция” е закрила на детето чрез съдействие, подпомагане и
    услуги в семейна среда с цел предотвратяване настаняването му в
    специализирана институция или изоставяне.
    9. “Реинтеграция” е процес на трайно връщане на детето от настаняване
    извън семейството по чл. 4, т. 2, 4 и 5 в биологичното семейство или
    осиновяването му.
    10. “Настоящ адрес на дете” е адресът, на който детето пребивава.”
    ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    § 29. В Семейния кодекс (обн., ДВ, бр. 41 от 1985 г.; изм. и доп., бр. 11 от
    1992 г.; попр., бр. 15 от § 1992 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В чл. 55 ал. 2 се изменя така;
    “(2) Мнение по осиновяването дават:
    1. настойникът или попечителят;
    2. родителите, ако са поставени под ограничено запрещение или са
    лишени от родителски права;
    3. съпрузите, ако са поставени под ограничено запрещение;
    4. общинската служба за социално подпомагане.”
    2. В чл. 56 се създава ал. 4;
    "(4) Мнението на общинската служба за социално подпомагане се дава
    пред съда с писмен доклад.”
    3. В чл. 58 ал. 2 се изменя така;
    “(2) Районният съд събира сведения за осиновявания и осиновяващия от
    съответната общинска служба за социално подпомагане по настоящия им






    37
    адрес. Общинската служба за социално подпомагане представя
    писмено заключение за годността на осиновителите да осиновят дете и дава
    мнение дали осиновяването е в интерес на осиновявания.”
    4. В чл. 74, ал. 1 думите “или на прокурора” се заменят с “на прокурора
    или на общинската служба за социално подпомагане”.
    5. В чл. 75, ал. 2, изречение първо думите “или на прокурора” и се заменят
    с ”на прокурора или на общинската служба за социално подпомагане”.
    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 29. който
    става § 32 да отпадне.
    Предложение на н.п. Евгения Живкова.
    В §29 Преходни и заключителни разпоредби се създава нов §5:
    "§5 Участието на юридически лица с нестопанска цел, които имат
    предмет на дейност закрила на детето, се осъществява съгласно
    Правилника за прилагане на закона.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на н.п. Панайот Ляков.
    В Семейния кодекс се правят следните изменение и допълнения:
    1. В чл. 54, ал.3 изразът "управителя на дома" се заменя с
    Дирекция "Закрила на детето. т.т. 1 и 2 стават съответно 2иЗ.
    2. В чл. 57, ал. 2 изразът "една година” се заменя с " шест
    месеца". Останалите точки се преномерират.
    Комисията не подкрепя предложението.
    § 30. В Гражданския процесуален кодекс (обн., Изв., бр. 12 от 1952 г.; изм.
    и доп., бр. 92 от 1952 г., бр. 89 от 1953 г., бр. 90 от 1955 г., бр. 90 от 1956 г., бр.
    90 от 1958 г., бр. 50 и 90 от 1961 г.; попр., бр. 99 от 1961 г; изм. и доп., ДВ, бр. 1
    от 1963 г., бр. 23 от 1968 г, бр. 27 от 1973 г., бр. 89 от 1976 г., бр.З6 от 1979 г.,
    бр. 28 от 1983 г., бр. 41 от 1985 г., бр. 27 от 1986 г., бр. 55 от1987г., бр. 60 от
    1988 г., бр. 31 и 38 от 1989 г., бр. 31 от 1990 г., бр. 62 от 1991 г., бр. 55 от 1992
    г., бр. 61 и 93 от 1993 г., бр. 87 от 1995 г., бр. 12, 26, 37, 44 и 104 от 1996 г., бр.




    38
    43, 55 и 124 от 1997 г„ бр. 21, 58, 70 и 73 от 1998 г.,бр.64 и103 от 1999г.,бр. 36,
    85 и 92 от 2000 г, и бр. 25 от 2001 г.) се създава глава пета “а":
    Глава пета “а”
    Участие на общинската служба за социално подпомагане
    Чл. 31а. Общинската служба за социално подпомагане може да
    предявява искове по лишаване или ограничаване на родителски права в
    интерес на детето или да встъпи като страна във вече заведено производство.”
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага
    следната редакция на § 30. който става § 33:
    § 33. В Гражданския процесуален кодекс (обн., Изв., бр. 12 от 1952 г.;
    изм. и дол., бр. 92 от 1952 г, бр. 89 от 1953 г., бр. 90 от 1955 г., бр. 90 от 1956
    г, бр. 90 от 1958 г., бр. 50 и 90 от 1961 г.; попр., бр. 99 от 1961 г.; изм. и дол.,
    ДВ, бр. 1 от 1963 г., бр. 23 от 1968 г., бр. 27 от 1973 г., бр. 89 от 1976 г,
    бр.З6 от 1979 г., бр. 28 от 1983 г, бр. 41 от 1985 г., бр. 27 от 1986 г„ бр. 55
    от1987г., бр. 60 от 1988 г, бр. 31 и 38 от 1989 г., бр. 31 от 1990 г., бр. 62 от
    1991 г, бр. 55 от 1992 г., бр. 61 и 93 от 1993 г., бр. 87 от 1995 г., бр. 12, 26, 37,
    44 и 104 от 1996 г., бр. 43, 55 и 124 от 1997 г., бр. 21, 59, 70 и 73 от 1998
    г.,бр.64и103от1999г.,бр. 36, 85 и 92 от 2000 г. и бр. 25 от 2001 г.) след чл. 31
    се създава глава пета “а”:
    “Глава пета “а”
    Участие на дирекция “ Социално подпомагане “
    Чл. 31а. Дирекцията “ Социално подпомагане “ може да предявява
    искове за лишаване или ограничаване на родителски права в интерес на
    детето или да встъпи като страна във вече заведено производство.”
    §31. Министърът на правосъдието, министърът на труда и социалната
    политика, министърът на образованието и науката, министърът на
    здравеопазването и министърът на вътрешните работи да приведат издадените
    от тях подзаконови нормативни актове в съответствие с разпоредбите на
    Закона за закрила на детето в шестмесечен срок от влизането му в сила.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага
    следната редакция на § 31. който става § 34:
    §34. Министърът на правосъдието, министърът на труда и
    социалната политика, министърът на образованието и науката,
    министърът на здравеопазването и министърът на вътрешните работи да
    приведат издадените от тях подзаконови нормативни актове в






    39
    съответствие с разпоредбите на този закон в шестмесечен срок от
    влизането му в сила.
    § 32. В срок до шест месеца от влизането в сила на този закон
    Министерският съвет приема Правилник за прилагане на Закона за закрила на
    детето."
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага
    следната редакция за § 32. който става § 35:
    § 35. В срок до шест месеца от влизането в сила на този закон
    Министерският съвет приема правилник за прилагането на закона.
    § 33. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в “Държавен
    вестник ”.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага
    следната редакция за § 33. който става § 36:
    § 36. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в “Държавен
    вестник” с изключение на § 27, който влиза в сила от 1.01.2004 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума