Комисия по околната среда и водите
01/04/2003 първо гласуване
ДОКЛАД
НА КОМИСИЯТА ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите
№ 354-01-13/14.03.2003, внесен от Людмил Симеонов и група народни представители
ДОКЛАД
НА КОМИСИЯТА ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите
№ 354-01-13/14.03.2003, внесен от Людмил Симеонов и група народни представители
На свое редовно заседание, проведено на 27 март 2002 г. Комисията по околната среда и водите разгледа на първо четене, внесения от група народни представители Законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите.
На заседанието присъстваха г-н Николай Куюмджиев - зам. министър на околната среда и водите, г-н Калин Рагачев - началник на кабинета на министъра на регионалното развитие и благоустройството, г-н Пламен Никифоров - Началник отдел “Води” към МРРБ, както и експерти от двете министерства и представители на водни сдружения.
От името на вносителите, г-н Атанас Додов изложи мотивите, довели до разработването на този законопроект. Целта на законопроекта е де се отстрани една непрецизност в Закона за водите, която е дала възможност някои ВиК дружества да предоставят за ползване водоснабдителни и канализационни системи на частни водни сдружения, при условия, които са довели до сериозни
1
противоречия между ВиК дружествата и водните сдружения и накърняване на обществените интереси в няколко региона на страната. Задълженията на водните сдружения към “Електроразпределение” непрекъснато нарастват и в момента са над 1 млн. лева, в резултат на което се е стигнало до спиране на електроподаването, а от там и на водоснабдяването на населението. Въпреки положените усилия, досега не са намерени начини за административно решаване на създалата се ситуация, поради което се предлага това да стане по законодателен път.
Отношение по проблема и необходимостта от неговото законодателно решаване взе и г-н Коста Костов - Председателя на Комисията за борба с корупцията, която също е сезирана и неколкократно е разглеждала създалия се правен казус и начините за излизане от него. Г-н Костов посочи, че комисията с единодушие, без противопоставяне между различните политически сили, счита че е възможна корупционна практика и че материалите по случая би следвало да се отнесат към прокуратурата.
Законопроектът беше подкрепен от Министерството на регионалното развитие и благоустройство, чиито представители потвърдиха, че са изчерпани всички възможности за решаване на проблема, както чрез административни мерки, така и по съдебен ред.
От Министерството на околната среда и водите също подкрепиха законопроекта, като отбелязаха, че за някои от текстовете би могла да намери по-точна формулировка. Повдигна се въпроса за необходимостта от осигуряване на непрекъснатост на доставката на вода за населението, както и отвеждането и пречистването на отпадъчните води, като същевременно беше изразена готовност
за предоставяне на подобен текст, който да се подложи на обсъждане и приемане на второ четене в комисията. Направена беше също и уговорката, че е необходимо своевременно решаване и на други проблеми по прилагането на Закона за водите, свързани със собствеността, санитарните зони, разрешителния режим и др.
По време на дискусията г-жа Манева изрази мнение, че не е правилно да се отхвърля модела на водните сдружения само, защото в някои от областите са допуснати нарушения и не са сключени перфектни договори. Тя застана на позицията, че заложения в Закона за водите принцип относно водните сдружения е верен независимо, че някои неща са останали недорегламентирани и дават възможност за спекулации. Според нея е необходимо модела да се запази като се намери принципно решение, а не всеки възникнал проблем да се решава с отделен изменителен закон.
Беше разискван въпроса кой ще поеме задълженията на водните сдружения и как ще се отрази това на бюджета. Изясни се, че законопроектът няма да предизвика натоварване на държавния бюджет, тъй като задълженията на водните сдружения ще се поемат от ВиК дружествата след като им бъдат върнати обратно водоснабдителните и канализационни системи. Като търговски дружества, на базата на приходите, които ще реализират, ВиК дружествата ще могат разсрочено да погасят тези дългове.
В крайна сметка в комисията надделя мнението, че създалия се проблем има обществено значим характер и се нуждае от спешно решаване, а това може да стане само чрез промяна в Закона за водите.
След проведено гласуване в подкрепа на законопроекта с резултат 13 гласа "ЗА" и 1 "въздържал се", комисията изрази следното
СТАНОВИЩЕ:
Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите № 354- 01-13/14.03.2003, внесен от Людмил Симеонов и група народни представители
София, 01.04.2003 г.