Комисия по околната среда и водите
14/09/2004 първо гласуване
ДОКЛАД
НА КОМИСИЯТА ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
ОТНОСНО: Законопроект за регулиране на водоснабдителните и
канализационните услуги, №402-01-20, внесен от
Министерски съвет на 14.04.2004 г.
ДОКЛАД
НА КОМИСИЯТА ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
ОТНОСНО: Законопроект за регулиране на водоснабдителните и
канализационните услуги, №402-01-20, внесен от
Министерски съвет на 14.04.2004 г.
На свое редовно заседание, проведено на 9 септември 2004 г.,
Комисията по околната среда и водите разгледа на първо четене внесения
от Министерския съвет Законопроект за регулиране на водоснабдителните
и канализационните услуги.
На заседанието присъстваха г-н Валери Николов - зам. министър на
регионалното развитие и благоустройството, г-н Николай Куюмджиев -
зам. министър на околната среда и водите, експерти от Министерството на
регионалното развитие и благоустройството, Министерството на околната
среда и водите, Министерството на енергетиката и енергийните ресурси и
Държавната комисия по енергетика и енергийно регулиране. Присъстваха
също представители на Националното сдружение на общините в
Република България, както и представители на неправителствения сектор.
1
Законопроектът беше представен от зам. Министър Валери
Николов. От името на вносителя той изложи мотивите за неговото
разработването и необходимостта от приемането му. Основните мотиви са
свързани с наличието на естествен монопол във ВиК сектора от една
страна и обществената значимост на ВиК услугите от друга страна, което
поражда необходимостта от държавно регулиране в тази сфера по
отношение качеството на услугите и тяхното ценообразуване.
Законопроектът си поставя за цел да създаде условия за:
• задоволяване нуждите на потребителите от вода с питейни
качества при отдаване приоритет на питейно-битово водоснабдяване пред
водоснабдяването за промишлени и други нужди;
• повишаване качеството на предоставяните ВиК услуги и
намаляване загубите на вода;
• привличане на средства за инвестиции за ВиК сектора;
• оптимизиране на разходите за качествено осъществяване на
услугите;
• балансиране интересите на ВиК операторите и на потребителите,
• равнопоставеност между различните групи потребители;
• създаване на стимули за ефективна дейност на предприятията,
предоставящи ВиК услуги;
• осигуряване на съответното третиране на отпадните води.
Предложеният законопроект предвижда регулаторните функции от
страна на държавата да се поемат от Държавната комисия по енергетика и
енергийно регулиране, която да се трансформира в Държавна комисия за
енергийно и водно регулиране. Определени са нейните компетенции,
2
принципи и правила, от които да се ръководи в своята дейност, свързана с
водния сектор.
Създаването на ясна и предвидима регулаторна рамка, каквато е
основната задача на настоящия законопроект, дава възможност за
развиване инициативността на ВиК операторите и за навлизането на
частния сектор във водоснабдяването и канализацията. Заедно с това друга
важна задача, която си поставя законопроектът е максимална защита на
интересите на потребителя. Като резултат се очаква да бъде постигнат
баланс между интересите на публичния и частния сектор.
Законопроектът предлага унифициран подход за определяне цените
на ВиК услугите, като функция на тяхното качество и вложени
инвестиции, за всички ВиК оператори независимо от тяхната собственост
и собствеността върху ВиК системите. За целта се въвежда изискването за
разработване и утвърждаване на бизнес планове, на които да се базира
дейността на ВиК операторите. Бизнес плановете дават също така
възможност и за отчитане на специфичните условия, при които работи
съответния ВиК оператор.
Като цяло комисията подкрепи законопроекта и се обедини около
мнението, че е необходимо регулиране във ВиК сектора. Същевременно
членовете на комисията, както и представителите на различните
неправителствени организации, работещи в тази сфера отправиха някои
критични забележки и препоръки. Най-важната от тях е свързана със
създаването на многосекторен регулаторен орган за енергийно и водно
регулиране. Единодушно беше мнението, че е необходим самостоятелен
регулаторен орган за ВиК сектора с оглед на обществената значимост и
спецификата на ВиК услугите, както и за осигуряване на необходимата
компетентност и избягване на евентуален сблъсък на интереси с
енергийния сектор.
3
Председателят на комисията д-р Джевдет Чакъров, подкрепен и
от други нейни членове, предложи част от материята, предвидена за
разработване в наредби, да залегне в самия закон, така че той да
конкретизира в по-голяма степен изискванията за качеството на услугите,
да определи методиката за отчитане на загубите на вода и тяхното
включване в цената на услугата и др. Той препоръча също така да се
предвидят изрични норми, гарантиращи реинвестиране на част от
печалбата в реконструкция на водопреносните мрежи.
Членовете на комисията и представителите на вносителя изразиха
готовност да предложат необходимите изменения в законопроекта между
първо и второ четене с цел неговото усъвършенстване.
Комисията по околната среда и водите подкрепи законопроекта със
7 гласа “ЗА”, 1 “против” и 4 “въздържал се”, в резултат на което изразява
следното
СТАНОВИЩЕ:
Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване
Законопроекта за регулиране на ВиК услугите, № 402-01-20, внесен от
Министерски съвет.
София, 14.09.2004 г.