Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по околната среда и водите
Комисия по околната среда и водите
14/09/2004 първо гласуване

    ДОКЛАД
    НА КОМИСИЯТА ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
    ОТНОСНО: Законопроект за регулиране на водоснабдителните и
    канализационните услуги, №402-01-20, внесен от
    Министерски съвет на 14.04.2004 г.
    ДОКЛАД
    НА КОМИСИЯТА ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
    ОТНОСНО: Законопроект за регулиране на водоснабдителните и
    канализационните услуги, №402-01-20, внесен от
    Министерски съвет на 14.04.2004 г.
    На свое редовно заседание, проведено на 9 септември 2004 г.,
    Комисията по околната среда и водите разгледа на първо четене внесения
    от Министерския съвет Законопроект за регулиране на водоснабдителните
    и канализационните услуги.
    На заседанието присъстваха г-н Валери Николов - зам. министър на
    регионалното развитие и благоустройството, г-н Николай Куюмджиев -
    зам. министър на околната среда и водите, експерти от Министерството на
    регионалното развитие и благоустройството, Министерството на околната
    среда и водите, Министерството на енергетиката и енергийните ресурси и
    Държавната комисия по енергетика и енергийно регулиране. Присъстваха
    също представители на Националното сдружение на общините в
    Република България, както и представители на неправителствения сектор.
    1



    Законопроектът беше представен от зам. Министър Валери
    Николов. От името на вносителя той изложи мотивите за неговото
    разработването и необходимостта от приемането му. Основните мотиви са
    свързани с наличието на естествен монопол във ВиК сектора от една
    страна и обществената значимост на ВиК услугите от друга страна, което
    поражда необходимостта от държавно регулиране в тази сфера по
    отношение качеството на услугите и тяхното ценообразуване.
    Законопроектът си поставя за цел да създаде условия за:
    • задоволяване нуждите на потребителите от вода с питейни
    качества при отдаване приоритет на питейно-битово водоснабдяване пред
    водоснабдяването за промишлени и други нужди;
    • повишаване качеството на предоставяните ВиК услуги и
    намаляване загубите на вода;
    • привличане на средства за инвестиции за ВиК сектора;
    • оптимизиране на разходите за качествено осъществяване на
    услугите;
    • балансиране интересите на ВиК операторите и на потребителите,
    • равнопоставеност между различните групи потребители;
    • създаване на стимули за ефективна дейност на предприятията,
    предоставящи ВиК услуги;
    • осигуряване на съответното третиране на отпадните води.
    Предложеният законопроект предвижда регулаторните функции от
    страна на държавата да се поемат от Държавната комисия по енергетика и
    енергийно регулиране, която да се трансформира в Държавна комисия за
    енергийно и водно регулиране. Определени са нейните компетенции,
    2



    принципи и правила, от които да се ръководи в своята дейност, свързана с
    водния сектор.
    Създаването на ясна и предвидима регулаторна рамка, каквато е
    основната задача на настоящия законопроект, дава възможност за
    развиване инициативността на ВиК операторите и за навлизането на
    частния сектор във водоснабдяването и канализацията. Заедно с това друга
    важна задача, която си поставя законопроектът е максимална защита на
    интересите на потребителя. Като резултат се очаква да бъде постигнат
    баланс между интересите на публичния и частния сектор.
    Законопроектът предлага унифициран подход за определяне цените
    на ВиК услугите, като функция на тяхното качество и вложени
    инвестиции, за всички ВиК оператори независимо от тяхната собственост
    и собствеността върху ВиК системите. За целта се въвежда изискването за
    разработване и утвърждаване на бизнес планове, на които да се базира
    дейността на ВиК операторите. Бизнес плановете дават също така
    възможност и за отчитане на специфичните условия, при които работи
    съответния ВиК оператор.
    Като цяло комисията подкрепи законопроекта и се обедини около
    мнението, че е необходимо регулиране във ВиК сектора. Същевременно
    членовете на комисията, както и представителите на различните
    неправителствени организации, работещи в тази сфера отправиха някои
    критични забележки и препоръки. Най-важната от тях е свързана със
    създаването на многосекторен регулаторен орган за енергийно и водно
    регулиране. Единодушно беше мнението, че е необходим самостоятелен
    регулаторен орган за ВиК сектора с оглед на обществената значимост и
    спецификата на ВиК услугите, както и за осигуряване на необходимата
    компетентност и избягване на евентуален сблъсък на интереси с
    енергийния сектор.
    3



    Председателят на комисията д-р Джевдет Чакъров, подкрепен и
    от други нейни членове, предложи част от материята, предвидена за
    разработване в наредби, да залегне в самия закон, така че той да
    конкретизира в по-голяма степен изискванията за качеството на услугите,
    да определи методиката за отчитане на загубите на вода и тяхното
    включване в цената на услугата и др. Той препоръча също така да се
    предвидят изрични норми, гарантиращи реинвестиране на част от
    печалбата в реконструкция на водопреносните мрежи.
    Членовете на комисията и представителите на вносителя изразиха
    готовност да предложат необходимите изменения в законопроекта между
    първо и второ четене с цел неговото усъвършенстване.
    Комисията по околната среда и водите подкрепи законопроекта със
    7 гласа “ЗА”, 1 “против” и 4 “въздържал се”, в резултат на което изразява
    следното
    СТАНОВИЩЕ:
    Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване
    Законопроекта за регулиране на ВиК услугите, № 402-01-20, внесен от
    Министерски съвет.
    София, 14.09.2004 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума