Комисия по околната среда и водите
12/11/2005 второ гласуване
Доклад
Второ гласуване
Част 2
ОТНОСНО: Законопроект за регулиране на водоснабдителните и
канализационните услуги, № 402-01-20, внесен от МС на
14.04.2004 г.
ОТНОСНО: Законопроект за регулиране на водоснабдителните и
канализационните услуги, № 402-01-20, внесен от МС на
14.04.2004 г.
Глава седма
ИНФОРМАЦИОННА СИСТЕМА
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава
седма, която става глава шеста.
Чл. 33. (1) Комисията създава национална информационна система (ИС) за
осъществяване на ВиК услугите.
(2) Информационната система осигурява:
1. публичен достъп до информация за развитието и регулирането на ВиК
услугите в страната;
2. информация на държавните органи, общините, ВиК операторите и
потребителите във връзка с техните взаимоотношения и с развитието на сектора.
(3) Министерският съвет приема Наредба за създаването, поддържането и
ползването на информационната система по предложение на комисията.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 33. който става чл. 29 и
предлага следната окончателна редакция:
Чл. 29. (1) Комисията създава Национална информационна система за ВиК
услугите.
(2) Информационната система осигурява:
1. публичен достъп на потребителите до информация за развитието и
регулирането на ВиК услугите в страната, както и информация за утвърдените и
предлаганите цени на услугите от ВиК операторите, за показателите за намаляване
на загубите на вода и другите основни показатели, одобрени с бизнес плановете;
2. информация за държавните органи, общините и ВиК операторите във
връзка с изпълнението на този закон и с развитието на ВиК сектора.
Чл. 34. (1) Комисията изготвя ежегоден доклад за осъществяване на услугите по
ВиК на всички регулирани от нея ВиК оператори. Докладът се публикува на страницата на
комисията в интернет. Съобщение за изготвянето и публикуването на доклада в интернет
се публикува поне в един централен всекидневник в 7-дневен срок от публикуването на
доклада.
(2) Докладът по ал. 1 задължително съдържа сравнителен анализ на работата на
ВиК операторите относно основните параметри на бизнес плановете, цените за ВиК
услуги, определените от комисията показатели и параметри и тяхното изпълнение.
(3) За изпълнението на задължението си по ал. 1 комисията разработва и
периодично актуализира методология за сравнение на дейностите на ВиК операторите.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 34. който става чл. 30 и
предлага следната окончателна редакция:
Чл. 30. (1) Комисията изготвя ежегоден доклад за извършената от нея
дейност, както и за състоянието на ВиК сектора. Докладът се публикува на
страницата на комисията в Интернет, за което се съобщава най-малко в един
централен всекидневник в 7-дневен срок от публикуването.
(2) Докладът по ал. 1 съдържа сравнителен анализ на дейността на ВиК
операторите по основните параметри на бизнес плановете, цените на ВиК услугите,
определените от комисията показатели и тяхното изпълнение.
Предложение на н.п. Евдокия Манева:
Да се създаде нов чл. 34а:
"Чл. 34а. Комисията ежегодно да публикува на страницата на комисията и в
един ежедневник утвърдените цени на услугите на всички ВиК оператори, както и
показателите за намаляване на загубите на вода по години в съответствие С одобрените
бизнес планове. ”
Комисията подкрепя предложението по принцип. което систематично е
отразено в чл. 29, ал. 2, т. 1.
Глава осма
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава
осма. която става глава седма.
2
Чл. 35. (1) На ВиК оператор, който не изпълнява задължението по чл. 13, ал. 5,
се налага имуществена санкция в размер от 20 000 до 50 000 лв.
(2) На длъжностното лице във ВиК оператор, което е извършило нарушението
по ал. 1, се налага глоба в размер от 1000 до 5000 лв. и то се лишава от правото да заема
съответната длъжност за срок до две години.
(3) При повторно извършване на нарушението по ал. 1 глобата, съответно
имуществената санкция, е в трикратен размер, определен по максималния размер на
глобата, съответно имуществената санкция, по ал. 1 или 2.
(4) При повторно извършване на нарушенията по ал.1 комисията прави
предложение до концедента за разваляне на концесионния договор.
Предложение на н.п. Евдокия Манева:
В чл. 35, ал. 4 да се редактира:
"(4) При повторно извършване на нарушенията по ал. 1 комисията прави
аргументирано предложение до собственика на ВиК системата за разваляне на договора
със съответния оператор. ”
Комисията подкрепя предложението по принцип.
Предложение на н.п. Ремзи Осман:
В чл. 35 се правят следните изменения:
1. Алинея. 2 да отпадне;
Комисията подкрепя предложението.
2. Алинея 3 се изменя така:
“(3) При повторно извършване на нарушение по ал.1 имуществената
санкция е в трикратен размер, определен по максималния й размер по ал. 1. ”
Комисията подкрепя предложението.
3. Алинея 4 да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Джевдет Чакъров и Борислав Великов:
В чл. 35, ал.2, в началото се добавя “На член на управителен орган на ВиК
оператор или
Предложението е оттеглено.
Предложение на Радослав Коев и група народни представители:
В чл. 35, ал. 4 да придобие следната редакция:
“(4) При повторно извършване на нарушенията по ал. 1 комисията започва
процедура за разваляне на концесионния договор. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за чл. 35, който
става чл. 31 и предлага следната окончателна редакция:
Чл. 31. (1) На ВиК оператор, който не изпълнява задължението по чл. 11,
ал. 5, се налага имуществена санкция в размер от 20 000 до 50 000 лв.
(2) При повторно извършване на нарушението по ал. 1 имуществената
санкция е в трикратен размер, определен по максималния размер на имуществената
санкция по ал. 1.
3
(3) При повторно извършване на нарушението по ал. 1 комисията прави
мотивирано предложение до собственика на ВиК системата за разваляне на договора
със съответния оператор.
Чл. 36. (1) При неизпълнение в срок на задължението по чл. 11, ал. 8 на
съответния ВиК оператор се налага имуществена санкция в размер от 20 000 до 50 000 лв.
(2) На длъжностно лице във ВиК оператор, което е извършило или е допуснало
извършване на нарушението по ал. 1, се налага глоба в размер от 1000 до 5000 лв. и то се
лишава от правото да заема съответната длъжност за срок до две години.
(3) При повторно извършване на нарушението по ал. 1 глобата, съответно
имуществената санкция, е в трикратен размер, определен по максималния размер на
глобата, съответно на имуществената санкция, по ал. 1 или 2.
Предложение на н.п. Ремзи Осман:
В чл. 36 се правят следните изменения:
1. В ал.1 думите “ал.8" се заменят с“ал.9".
Комисията подкрепя предложението по принцип.
2. В ал.2 да отпадне изразът "и то се лишава от правото да заема
съответната длъжност за срок до две години. "
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Джевдет Чакъров и Борислав Великов:
В чл. 36, ал.2, в началото се добавя "На член на управителен орган на ВиК
оператор или".
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Радослав Коев и група народни представители:
В чл. 36
1. В ал. 1 да отпаднат думите "от 20 000 лв.
2. В ал. 2 да отпаднат думите "от 1000 лв. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 36. който става чл. 32 и
предлага следната окончателна редакция:
Чл. 32. (1) При неизпълнение в срок на задължението по чл. 10, ал. 7 на
съответния ВиК оператор се налага имуществена санкция в размер от 20 000 до 50 000
лв.
(2) На член на управителен орган или на длъжностно лице във ВиК
оператор, което е извършило или е допуснало извършване на нарушението по ал. 1, се
налага глоба в размер от 2000 до 5000 лв.
(3) При повторно извършване на нарушението по ал.1 от ВиК оператора
имуществената санкция е в трикратен размер, определен по максималния размер на
имуществената санкция, по ал. 1.
(4) При повторно извършване на нарушението по ал.1 от лицата по ал.2
глобата е в трикратен размер, определен по максималния размер на глобата по ал.2 и
4
те се лишават от правото да заемат съответната длъжност за срок от една до две години.
Чл. 37. (1) Ако в срока по чл. 13, ал. 3 ВиК оператор не внесе преработен бизнес
план съобразно указанията на комисията, на съответния ВиК оператор се налага
имуществена санкция в размер от 20 000 до 50 000 лв.
(2) На длъжностно лице във ВиК оператор, което е извършило или е допуснало
извършване на нарушението по ал. 1, се налага глоба в размер от 1000 до 5000 лв. и то се
лишава от правото да заема съответната длъжност за срок до две години.
(3) При повторно извършване на нарушението по ал. 1 глобата, съответно
имуществената санкция, е в трикратен размер, определен по максималния размер на
глобата, съответно на имуществената санкция, по ал. 1 или 2.
Предложение на н.п. Ремзи Осман;
В чл. 37, ал.2 да отпадне изразът “и то се лишава от правото да заема
съответната длъжност за срок до две години. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Джевдет Чакъров и Борислав Великов;
В чл. 37, ал.2, в началото се добавя “На член на управителен орган»
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 37, който става чл. 33 и
предлага следната окончателна редакция:
Чл. 33. (1) Ако в срока по чл. 11, ал. 3 ВиК операторът не внесе преработен
бизнес план съобразно указанията на комисията, му се налага имуществена санкция
в размер от 20 000 до S0 000 лв.
(2) На член на управителен орган или на длъжностно лице във ВиК
оператор, което е извършило или е допуснало извършване на нарушението по ал. 1, се
налага глоба в размер от 2000 до 5000 лв.
(3) При повторно извършване на нарушението по ал. 1 от ВиК оператора
имуществената санкция е в трикратен размер, определен по максималния размер на
имуществената санкция, по ал. 1.
(4) При повторно извършване на нарушението по ал.1 от лицата по ал.2
глобата е в трикратен размер, определен по максималния размер на глобата по ал.2 и
те се лишават от правото да заемат съответната длъжност за срок от една до две
години.
Чл. 38. (1) При неизпълнение в срок на задължителните указания по чл. 16, ал. 2
на съответния ВиК оператор се налага имуществена санкция в размер от 20 000 до 50 000
ЛВ.
(2) На длъжностно лице във ВиК оператор, което е извършило или е допуснало
извършване на нарушението по ал. 1, се налага глоба в размер от 1000 до 5000 лв. и то се
лишава от правото да заема съответната длъжност за срок до две години.
5
(3) При повторно извършване на нарушението по ал. 1 глобата, съответно
имуществената санкция, е в трикратен размер, определен
по максималния размер на глобата, съответно на имуществената санкция, по
ал. 1 или 2.
Предложение на н.п. Ремзи Осман:
В чл. 38, ал.2 да отпадне изразът “и то се лишава от правото да заема
съответната длъжност за срок до две години. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Борислав Великов и Джевдет Чакъров:
В чл. 38, ал.2, в началото се добавя иНа член на управителен орган на ВиК
оператор или”
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Радослав Коев и група народни представители:
В чл. 38
1. В ал. 1 да отпаднат думите ‘‘от 20 000 лв. ”
2. В ал. 2 да отпаднат думите ‘‘от 1000 лв. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 38, който става чл. 34 и
предлага следната окончателна редакция:
Чл. 34. (1) При неизпълнение в срок на задължителните указания по чл. 14,
ал. 2 на съответния ВиК оператор се налага имуществена санкция в размер от 50 000
до 150 000 лв.
(2) На член на управителен орган или на длъжностно лице във ВиК
оператор, което е извършило или е допуснало извършване на нарушението по ал. 1, се
налага глоба в размер от 2000 до 5000 лв.
(3) При повторно извършване на нарушението по ал.1 от ВиК оператора
имуществената санкция е в трикратен размер, определен по максималния размер на
имуществената санкция, по ал. 1.
(4) При повторно извършване на нарушението по ал.1 от лицата по ал.2
глобата е в трикратен размер, определен по максималния размер на глобата по ал.2 и
те се лишават от правото да заемат съответната длъжност за срок от една до две
години.
Чл. 39. (1) На ВиК оператор, който не предостави искана информация в
случаите, предвидени в този закон, се налага имуществена санкция в размер от 10 000 до
30 000 лв.
(2) На длъжностно лице във ВиК оператор, което е извършило или е допуснало
извършване на нарушението по ал. 1, се налага глоба в размер от 1500 до 3000 лв.
(3) При повторно извършване на нарушението по ал. 1 глобата, съответно
имуществената санкция, е в трикратен размер, определен по максималния размер на
глобата, съответно на имуществената санкция, по ал. 1 или 2.
б
Предложение на н.п. Ремзи Осман:
Чл. 39 се изменя, така:
"Чл. 39 (1) Длъжностно лице във ВиК оператор, което не предостави искана
информация в случаите, определени в този закон, се наказва с глоба в размер от 1500 до 3000 лв.
(2) При повторно нарушение по ал. 1 глобата е в трикратен размер, определен по максималния й размер по ал. 1. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Борислав Великов и Джевдет Чакъров:
В чл. 39, ал.2, в началото св добавя "На член на управителен орган на ВиК
оператор или
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Радослав Коев и група народни представители:
В чл. 39
1. Вал. 1 да отпаднат думите "от 10 000лв.
2. В ал. 2 да отпаднат думите "от 1500 лв. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 39, който става чл. 35 и
предлага следната окончателна редакция:
Чл. 35. (1) На ВиК оператор, който не предостави искана информация в
случаите, предвидени в този закон, се налага имуществена санкция в размер от 30 000
до 100 000 лв.
(2) На член на управителен орган или на длъжностно лице във ВиК
оператор, което е извършило или е допуснало извършване на нарушението по ал. 1, се
налага глоба в размер от 2000 до 5000 лв.
(3) При повторно извършване на нарушението по ал.1 от ВиК оператора
имуществената санкция е в трикратен размер, определен по максималния размер на
имуществената санкция, по ал. 1.
(4) При повторно извършване на нарушението по ал.1 от лицата по ал.2
глобата е в трикратен размер, определен по максималния размер на глобата по ал.2 и
те се лишават от правото да заемат съответната длъжност за срок от една до две
години.
Чл. 40. (1) На ВиК оператор, който предоставя услуги по цени по-високи от
утвърдените от комисията, се налага имуществена санкция в размер от 20 000 до 50 000 лв.
(2) На длъжностно лице във ВиК оператор, което е извършило или е допуснало
извършване на нарушението по ал. 1, се налага глоба в размер от 1000 до 5000 лв. и то
може да бъде лишено от правото да заема съответната длъжност за срок до две години.
(3) При повторно извършване на нарушението по ал. 1 глобата, съответно
имуществената санкция, е в трикратен размер, определен по максималния размер на
глобата, съответно на имуществената санкция, по ал. 1 и 2.
(4) Във всички случаи на нарушения по този член ВиК операторите са длъжни
да възстановят на потребителите надвзетите суми със законната лихва.
7
Предложение на н.п. Борислав Великов и Джевдет Чакъров:
В чл. 40, ал.2, в началото се добавя "На член на управителен орган на ВиК
оператор или
Комисията подкрепя предложението.
Предложение на Радослав Коев и група народни представители:
В чл. 40, ал. 2 да отпаднат думите "от 1000 лв. "
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 40. който става чл. 36 и
предлага следната окончателна редакция;
Чл. 36. (1) На ВиК оператор, който предоставя услуги по цени по-високи от
утвърдените от комисията, се налага имуществена санкция в размер от 200 000 до 500
000 лв.
(2) На член на управителен орган във ВиК оператор, който е извършил или
е допуснал извършване на нарушението по ал. 1, се налага глоба в размер от 2000 до
5000 лв.
(3) При повторно извършване на нарушението по ал.1 от лицето по ал.2
глобата е в трикратен размер, определен по максималния размер на глобата по ал. 2
и то се лишава от правото да заема съответната длъжност за срок от една до две
години.
(4) При констатирани нарушения по ал. 1, 2 и 3, ВиК операторите са
длъжни да възстановят на потребителите надвзетите суми със законната лихва.
Чл. 41. (1) Длъжностно лице, което не изпълни задълженията си по този закон,
ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба от 500 до 1000 лв.
(2) При повторно извършване на нарушенията по ал. 1 наказанието е глоба в
троен размер.
Предложение на н.п. Борислав Великов и Джевдет Чакъров:
В чл. 41, ал.1, в началото се добавя “На член на управителен орган на ВиК".
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 41, който става чл. 37 и
предлага следната окончателна редакция:
Чл. 37. (1) На член на управителен орган или на длъжностно лице във ВиК
оператор, което не изпълни задълженията си по този закон, ако не подлежи на по-
тежко наказание, се наказва с глоба от 2000 до 5000 лв.
(2) При повторно извършване на нарушенията по ал. 1 наказанието е глоба
в троен размер.
Чл. 42. (1) Нарушенията по този закон се установяват с актове на лицата по чл.
28, ал.1.
8
(2) Наказателните постановления по тази глава се издават от председателя на
комисията или от упълномощено от него длъжностно лице.
(3) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението
на наказателните постановления се извършват при условията и по реда на Закона за
административните нарушения и наказания.
Предложение на н.п. Ремзи Осман:
В чл. 42, ал. 1 думите “чл.28, ал.1 ” се заменят с думите “чл.28, ал.2”.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 42, който става чл. 38 и
предлага следната окончателна редакция:
Чл. 38. (1) Нарушенията по този закон се установяват с актове, съставени
от длъжностните лица по чл. 24, ал. 2.
(2) Наказателните постановления по тази глава се издават от председателя
на комисията или от упълномощено от него длъжностно лице.
(3) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и
изпълнението на наказателните постановления се извършват при условията и по реда
на Закона за административните нарушения и наказания.
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
Комисията подкрепя текста на вносителя за това наименование.
§ 1. По смисъла на този закон:
1 .“Дългосрочните показатели” обхващат показателите за качество на
предоставяната услуга за период над 20 години.
2. “Потребители” са:
а) юридически или физически лица, които са собственици на съответния
водоснабдяван имот;
б) отделните собственици на имоти в етажната собственост;
в) предприятия, ползващи вода от водоснабдителните мрежи на населените
места за технологични нужди или подаващи я на други потребители след съответна
обработка по самостоятелна водопроводна инсталация, непредназначена за питейни води.
3. "Повторно" е нарушението, което е извършено в едногодишен срок от
влизането в сила на наказателното постановление, с което е наложено наказание за същия
вид нарушение.
Предложение на н.п. Борислав Великов и Джевдет Чакъров:
В § 1 от Допълнителната разпоредба се правят следните изменения и
допълнения:
1. Текстът на § 1 става ал.1 и в нея се създава се нови т.3 и 4:
“3. “Социална поносимост на цената на ВиК услугите ” е налице е случаите,
когато цената на ВиК услугите не надхвърля 4 % от средния месечен доход на
домакинство в съответния регион.
4. “Длъжностно лице” е държавен служител по смисъла на Закона за
държавния служител или лице, работещо по трудов договор."
2. Досегашната т. 3 става т. 5.
3. Създава се ал.2:
9
(2) Лицата по чл.2, ал.3 от Закона за социалното подпомагане имат право на
помощ в случаите, когато цената на ВиК услугата не отговаря на изискването на ал. 1,
т.3.
Комисията подкрепя предложението по принцип.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната
окончателна редакция на § 1:
§ 1. По смисъла на този закон:
1. “Дългосрочни нива на показателите” включват нивата на показателите
за качество на предоставяната услуга за период от 10 години.
2. “Потребители” са:
а) юридически или физически лица - собственици или ползуватели на
съответните имоти, за които се предоставят ВиК услуги;
б) юридически или физически лица - собственици или ползуватели на
имоти в етажната собственост;
в) предприятия, ползващи вода от водоснабдителните мрежи на населените
места за технологични нужди или подаващи я на други потребители след съответна
обработка по самостоятелна водопроводна инсталация, непредназначена за питейни
води.
3. “Дейности от обществен интерес” са дейности по смисъла на Закона за
защита на конкуренцията, Закона за държавните помощи и Закона за насърчаване на
заетостта.
4. “Социална поносимост на цената на ВиК услугите” е налице в случаите,
когато тяхната стойност, определена на база минимално месечно потребление на вода
за питейно битови нужди от 2.8 куб. м. на едно лице, не надхвърля 4 % от средния
месечен доход на домакинство в съответния регион.
5. “Непредвидено или непредотвратимо събитие от извънреден характер” е
събитие, възникнало след утвърждаването на бизнес плана, което ВиК операторът,
въпреки проявената грижа според особеностите на случая, не е могъл да избегне и
чиито последици не е могъл да предотврати.
6. “Длъжностно лице” е държавен служител по смисъла на Закона за
държавния служител или лице, работещо по трудов договор.”
7. "Повторно” е нарушението, което е извършено в едногодишен срок от
влизането в сила на наказателното постановление, с което е наложено наказание за
същия вид нарушение.
(2) Лицата по чл. 2, ал. 3 от Закона за социалното подпомагане имат право
на помощ в размер, съответстващ на месечния минимум вода, определен по ал. 1, т. 4.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Работната група подкрепя това наименование.
§ 2. (1) Първите бизнес планове, включително цените на ВиК услугите, се
разработват и подават в комисията в срок 3 месеца от влизането в сила на наредбите по чл.
10, ал. 1 и чл. 15, ал. 1.
10
(2) Първите бизнес планове се разработват за период 3 години.
Работната група подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага
следната окончателна редакция на § 2:
§ 2. (1) Първите бизнес планове, включително и цените на ВиК услугите, се
разработват и представят от ВиК операторите в комисията в срок до 3 месеца ОТ
влизането в сила на наредбите по чл. 9, ал. 3 и чл. 13, ал. 5.
(2) Първите бизнес планове се разработват от ВиК операторите и се
одобряват от комисията за период 3 години,
§ 3. Отношенията, свързани с неплатежоспособността и несъстоятелността на
ВиК операторите, се уреждат със специален закон.
Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 3 и предлага той да
отпадне, а останалите параграфи се преномерират съответно.
§ 4. Промените в Устройствения правилник на Комисията за енергийно
регулиране и на нейната администрация се приемат от Министерския съвет в двумесечен
срок от влизането в сила на закона. Наредбите по чл. 10, ал. 1, чл. 15, ал. 1, чл. 28, ал. 3, чл.
3 3, ал. 3 се приемат от Министерския съвет в 6-месечен срок от влизането в сила на закона.
Предложение на н.п. Евдокия Манева:
Параграф 4 от ПЗР се заличава.
Създава се нов § 4 със следния текст:
"§ 4 Устройственият правилник на Комисията за водно регулиране се приема в
двумесечен срок от влизането в сила на закона. ”
Предложението е оттеглено.
Предложение на н.п. Иван Иванов:
Параграф 4 от ПЗР да отпадне.
Да се създаде нов § 4:
"§ 4. Дейността, структурата и организацията на Държавната комисия за
водно регулиране се определя в устройствен правилник, приет от Министерски съвет в
двумесечен срок от влизането в сила на закона.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на Радослав Коев и група народни представители:
Параграф 4 от ПЗР да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 4, който става
§3 и предлага следната окончателна редакция:
§ 3. Министерският съвет приема;
11
1. в едномесечен срок от влизането в сила на този закон - Правилник за
изменение и допълнение на Устройствения правилник на Държавната комисия за
енергийно регулиране и на нейната администрация;
2. в тримесечен срок от влизането в сила на този закон - наредбите по чл. 9,
ал. 3, чл. 13, ал. S, чл. 24, ал. 3.
§ 5. Новите членове на комисията със стаж в областта на водоснабдяването и
канализацията се избират от Министерския съвет в едномесечен срок от влизането в сила
на закона за срок 5 години.
Предложение на н.п. Евдокия Манева:
1. Параграф 5 от ПЗР се заличава.
Комисията не подкрепя предложението.
2. Създава се нов § 5 със следния текст:
“§ 3 Всички наредби и методики по този закон се подлагат на обществено
обсъждане. Протоколът от общественото обсъждане се прилага към документацията
за утвърждаването им. "
Комисията подкрепя предложението. което систематично е отразено в чл.6
Предложение на н.п. Иван Иванов:
Параграф 5 от ПЗР да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на Радослав Коев и група народни представители:
Параграф 5 от ПЗР да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 5, който става
§ 4 и предлага следната окончателна редакция:
§ 4. Министерският съвет избира за срок от S години членовете на
комисията със стаж в областта на водоснабдяването и канализацията по реда на чл.
11, ал. 2 от Закона за енергетиката, в едномесечен срок от влизането в сила на този
закон.
§ 6. В Закона за енергетиката (ДВ, бр. 107 от 2003 г.) се правят следните
изменения:
1. В чл. 9, ал. 2, т. 2 след думата "енергийно" се добавя “и водно”.
2. Наименованието на раздел I в глава трета се изменя така:
“Държавна комисия за енергийно и водно регулиране”
3. В чл. 10, ал. 1 след думата “енергийно” се добавя “и водно”.
12
4. В чл. 11 се правят следните изменения:
а) алинея 1 се изменя така:
“(1) Комисията е колегиален орган и се състои от 9 членове, включително
председател и двама заместник-председатели, от които единият да е със стаж в
енергетиката, а другият да е със стаж в областта на водоснабдяването и канализацията.”;
б) в ал. 2 думите "заместник-председателят" се заменят със "заместник-
председателите" .
5. В чл. 12 се правят следните изменения и допълнения:
а) в ал. 1, т. 1 накрая се добавя "или в областта на водоснабдяването и
канализацията и/или регулирането на комунални дейности”;
б) в ал. 2, т. 1 накрая се добавя "или на регулиране по Закона за регулиране на
водоснабдителните и канализационните услуги”;
в) в ал. 5 думите “обществения сектор” се заменят със “сектора “снабдяване с
електроенергия, газ и вода”.
6. В чл. 13 се правят следните изменения и допълнения:
а) в ал. 1 думата "четирима" се заменя с "петима";
б) създава се ал. 2:
"(2) В случаите, когато комисията заседава по Закона за регулиране на
водоснабдителните и канализационните услуги, присъства поне един от членовете със
стаж в областта на водоснабдяването и канализацията.";
в) досегашната ал. 2 става ал. 3 и в нея цифрата "4" се заменя с "5";
г) досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея т. 2 се изменя така:
“2. утвърждаване на цени, предложени от енергийните предприятия и ВиК
операторите.”;
д) досегашната ал. 4 става ал. 5;
е) досегашната ал. 5 става ал. б и се изменя така:
“(6) Решенията на комисията по ал. 4 се вземат в закрито заседание и се
обявяват по ред, определен в правилника по чл. 16, ал. 2.”;
ж) досегашните ал. 6, 7 и 8 стават съответно ал. 7, 8 и 9.
7. В чл. 14 се правят следните допълнения:
а) в ал. 1 накрая се добавя "и в областта на водоснабдяването и канализацията”;
б) в ал. 2 след думите “енергийни предприятия” се поставя запетая се добавя
“ВиК оператори”.
8. В чл. 20 се правят следните изменения и допълнения:
а) досегашният текст става ал. 1;
б) създава се ал. 2:
“(2) Председателят на комисията може да делегира правомощия по ал. 1 на
заместник-председателите или на друг член на комисията по ред, определен в
устройствения правилник на комисията.”
9. В чл. 21 се правят следните изменения и допълнения:
а) досегашният текст става ал. 1.
13
б) създава се ал. 2:
“(2) Правомощията на комисията за регулиране на дейностите в областта на
водоснабдяването и канализацията са определени в Закона за регулиране на
водоснабдителните и канализационните услуги.”
10. В чл. 22 ал. 1 се изменя така:
"(1) Комисията разглежда жалби:
1. на потребители срещу лицензианти или на лицензианти срещу лицензианти,
свързани с изпълнението на лицензионната дейност;
2. на потребители срещу ВиК оператори или между ВиК оператори."
11. В чл. 26, ал. 1 накрая се добавя “и в Закона за регулиране на
водоснабдителните и канализационните услуги”.
12. В чл. 27 се правят следните изменения и допълнения:
а) в ал. 1 се създава т. 4:
“4. приходите, определени със Закона за регулиране на водоснабдителните и
канализационните услуги.”;
б) в ал. 2 след думите “този закон” се добавя “или на регулиране по Закона за
регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги”;
в) в ал. 3, т. 1 накрая се добавя “и по Закона за регулиране на
водоснабдителните и канализационните услуги”.
13. В чл. 28 ал. 1 се изменя така:
“(1) За изпълнение на регулаторните си правомощия по този закон и по Закона
за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги комисията събира такси за
разглеждане на заявления, за издаване на сертификати, за продажба на документи за
провеждане на конкурси, лицензионни такси и такси за регистрация на експерти.”
14. В § 1 от Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и
допълнения:
а) топка 54 се изменя така:
“54. "Служебна тайна" е информацията, която е станала известна на министъра
на енергетиката и енергийните ресурси и на министъра на регионалното развитие и
благоустройството, на председателя и членовете на комисията и на служителите от
съответните административни служби във връзка с изпълнението на техните функции, с
изключение на информацията, която е оповестена публично при условия и по ред,
определени със закон. Списъкът на конкретните факти, сведения и предметите,
съставляващи служебна тайна за отрасъл "Енергетика", се определя със заповед на
министъра на енергетиката и енергийните ресурси, а за отрасъл “Водоснабдяване И
канализация” — със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството.”;
б) създава се т. 59а:
“59а. “Стаж в областта на водоснабдяването и канализацията” е служебен и/или
трудов стаж, придобит на ръководна или експертна длъжност в държавната администрация
на държавните органи за управление на дейностите по водоснабдяване и канализация, в
търговските дружества с предмет на дейност, подлежащ на регулиране по Закона за
регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги.”
Предложение на н.п. Евдокия Манева:
1. Параграф 6 от ПЗР се заличава.
14
Комисията не подкрепя предложението за отпадане на S 6.
2. Създава се нов § 6 със следния текст:
“§ 6 Стаж в областта на водоснабдяването и канализацията е служебен и/или
трудов стаж, придобит на ръководна или експертна длъжност в държавни, общински
или частни органи за управление на дейностите по водоснабдяване и канализация, в
университети или търговски дружества с предмет на дейност, подлежащ на регулиране
по закона. "
Комисията подкрепя предложението по принцип.
Предложение на н.п. Иван Иванов:
Параграф 6 от ПЗР да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Джевдет Чакъров и Борислав Великов:
В § 6 се правят следните изменения:
1. В т. 4, буква "а”, ал. 1 цифрата "9” се заменя с "13”:
2. В т. 5 буква “а ” се изменя така:
"а) в ал. 1, т.1 накрая се добавя за петима от членовете и във
водоснабдяването и канализацията или регулирането на комунални дейности - за
останалите петима членове "
Комисията подкрепя предложението по принцип.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 6, който става
§ 5 и предлага следната окончателна редакция:
§ 5. В Закона за енергетиката (ДВ, бр. 107 от 2003 г., изм. бр. 18 от 2004) се
правят следните изменения:
1. В чл. 9, ал. 2, т. 2 след думата "енергийно” се добавя "и водно".
2. Наименованието на раздел I в глава трета се изменя така:
“Държавна комисия за енергийно и водно регулиране"
3. В чл. 10, ал. 1 се изменя така:
“(1) Регулирането на дейностите в енергетиката и във водоснабдяването и
канализацията се осъществява от Държавната комисия за енергийно и водно
регулиране, наричана по-нататък “комисията”.
4. В чл. 11 се правят следните изменения:
а) алинея 1 се изменя така:
“(1) Комисията е колегиален орган и се състои от 13 членове, включително
председател и двама заместник-председатели, от които единият е със стаж в
енергетиката, а другият - във водоснабдяването и канализацията.”;
б) в ал. 2 думите "заместник-председателят" се заменят със "заместник-
председателите".
5. В чл. 12 се правят следните изменения и допълнения:
а) в ал. 1, т. 1 накрая се добавя " за петима от членовете и във
водоснабдяването и канализацията - за останалите петима членове”;
15
б) в ал. 2, т. 1 накрая се добавя "или на регулиране по Закона за регулиране
на водоснабдителните и канализационните услуги”;
в) в ал. 5, т. 1-3 думите “обществения сектор” се заменят със “сектора
“снабдяване с електроенергия, газ и вода”.
6. В чл. 13 се правят следните изменения и допълнения:
а) алинея 1 се изменя така:
“(1) Комисията е постоянно действащ орган, който заседава ако присъстват
не по-малко от седем от нейните членовете и упражнява правомощията си както
следва:
1. по този закон — в присъствието най-малко на 5 от членовете със стаж в
областта на енергетиката;
2. по Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните
услуги — в присъствието най-малко на 5 от членовете със стаж в областта на
водоснабдяването и канализацията.”
б) алинея 2 се изменя така:
“(2) Комисията се произнася с мотивирани решения, които са
индивидуални или общи административни актове и се приемат с мнозинство не по-
малко от 7 гласа, 5 от които са на членове на комисията със стаж в съответната
област, за която се приема решението.”
в) в ал. 3, т. 2 се изменя така:
“2. утвърждаване на цени, предложени от енергийните предприятия и ВиК
операторите.”;
г) алинея 5 се изменя така:
“(5) Решенията на комисията по ал. 4 се вземат в закрито заседание и се
обявяват по ред, определен в правилника по чл. 16, ал. 2.”;
7. В чл. 14 се правят следните допълнения:
а) в ал. 1 след думите “този закон” се добавя “и Закона за регулиране на
водоснабдителните и канализационните услуги”, а накрая се добавя "и на ВиК
сектора”;
б) в ал. 2 след думите “енергийни предприятия” се поставя запетая и се
добавя “ВиК оператори”.
8. В чл. 21 се правят следните изменения и допълнения:
а) досегашният текст става ал. 1.
б) създава се ал. 2:
“(2) Правомощията на комисията за регулиране на дейностите в областта
на водоснабдяването и канализацията са определени в Закона за регулиране на
водоснабдителните и канализационните услуги.”
9. В чл. 22 ал. 1 се изменя така:
"(1) Комисията разглежда жалби:
1. на потребители срещу лицензианти или на лицензианти срещу
лицензианти, свързани с изпълнението на лицензионната дейност;
2. на потребители срещу ВиК оператори или на ВиК оператори срещу ВиК
оператори, свързани с предмета на регулиране по Закона за регулиране на
водоснабдителните и канализационните услуги."
16
10. В чл. 26, ал. 1 накрая се добавя “и в Закона за регулиране на
водоснабдителните и канализационните услуги”.
11. В чл. 27 се правят следните изменения и допълнения:
а) в ал. 1, т.1 се изменя така:
“1. Таксите, събирани от комисията по чл. 28 от този закон и по чл. 8, ал. 1,
т. 1 и 3 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги и
лихвите върху тях;”
б) в т. 2 накрая се добавя “и в Закона за регулиране на водоснабдителните и
канализационните услуги.”
в) в ал. 2 след думите “този закон” се добавя “или на регулиране по Закона
за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги”;
г) в ал. 3, т. 1 накрая се добавя “и по Закона за регулиране на
водоснабдителните и канализационните услуги”.
12. В чл. 28 ал. 1 се изменя така:
“(1) За изпълнение на регулаторните си правомощия по този закон и по
Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги комисията
събира такси за разглеждане на заявления, за издаване на сертификати, за продажба
на документи за провеждане на конкурси, лицензионни такси и такси за регистрация
на експерти.”
13. В § 1 от допълнителните разпоредби се правят следните изменения и
допълнения:
а) точка 54 се изменя така:
“54. "Служебна тайна" е информацията, която е станала известна на
министъра на енергетиката и енергийните ресурси и на министъра на регионалното
развитие и благоустройството, на председателя и членовете на комисията и на
служителите от съответните административни служби във връзка с изпълнението на
техните функции, с изключение на информацията, която е оповестена публично при
условия и по ред, определени със закон. Списъкът на конкретните факти, сведения и
предметите, съставляващи служебна тайна за отрасъл "Енергетика", се определя със
заповед на министъра на енергетиката и енергийните ресурси, а за отрасъл
“Водоснабдяване и канализация” - със заповед на министъра на регионалното
развитие и благоустройството.”;
б) създава се т. 59а:
“59а. Стаж в областта на водоснабдяването и канализацията е служебен или
трудов стаж, придобит на ръководна или експертна длъжност в държавни или
общински органи за управление на дейностите по водоснабдяване и канализация, във
висши училища, в научни организации или в търговски дружества с предмет на
дейност, подлежащ на регулиране по Закона за регулиране на водоснабдителните и
канализационните услуги.”
§ 7. В чл. 96а от Закона за водите (обн., ДВ, бр. 67 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 81
от 2000 г., бр. 34, 41 и 108 от 2001 г., бр. 47, 74 и 91 от 2002 г. и бр. 42 и 69 от 2003 г.) се
създава нова ал. 12:
17
"(12) Концесионните договори за ВиК услугите се изготвят в съответствие с
изискванията на Закона за концесиите и Закона за регулиране на водоснабдителните и
канализационните услуги и на неговите подзаконови нормативни актове."
Предложение на н.п. Димчо Димчев и Димитър Пейчев:
Параграф 7 се изменя така:
"§ 7. В Закона за водите (обн., ДВ, бр. 61 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 81 от 2000
г., бр. 34, 41 и 108 от 2001 г., бр. 47, 74 и 91 от 2002 г. и бр. 42 и 69 от 2003 г.) се правят
следните изменения и допълнения:
1. В чл. 96а се създава нова ал. 12:
"(12) Концесионните договори за ВиК услугите се изготвят в съответствие с
изискванията на Закона за концесиите и Закона за регулиране на водоснабдителните U
канализационните услуги и на неговите подзаконови нормативни актове. "
2. В чл. 193 ал. 3 се отменя. ”
Комисията подкрепя предложението по принцип.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за §7. който става
В 6 и предлага следната окончателна редакция:
“§ 6. В Закона за водите (обн., ДВ, бр. 67 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 81 от 2000
г., бр. 34, 41 и 108 от 2001 г., бр. 47, 74 и 91 от 2002 г. и бр. 42 и 69 от 2003 г.) се правят
следните изменения и допълнения;
1. В чл. 96а се създава ал. 12:
"(12) Концесионните договори за ВиК услугите се изготвят в съответствие с
изискванията на Закона за концесиите, Закона за общинската собственост и Закона за
регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги и на подзаконовите
нормативни актове по прилагането им."
2. В чл. 151 се правят следните изменения и допълнения:
а) създава се ал. 1:
“(1) Народното събрание приема Национална стратегия за управление и
развитие на водния сектор, с която се определят основните цели, етапи, средства и
методи за развитие на водния сектор.”
б) досегашният текст става ал. 2 и в нея в т. 1 се създават букви “з” и “и”;
“з) предлага за одобряване от Народното събрание Национална стратегия
за управление и развитие на водния сектор;
и) приема отраслови стратегии в съответствие с основните цели,
определени в стратегията по ал. 1.”
3. В чл. 193 ал. 3 се отменя.
18
§ 8. В чл. 73 от Закона за общинската собственост (обн., ДВ, бр. 44 от 1996 г.;
изм. и доп., бр. 104 от 1996 г., бр. 55 от 1997 г., бр. 22 и 93 от 1998 г., бр. 23, 56, 64, 67, 69 и
96 от 1999 г., бр. 26 от 2000 г., бр. 34 от 2001 г. и бр. 120 от 2002 г.) се правят следните
изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 3:
“(3) Концесионните договори за ВиК услугите се изготвят в съответствие с
изискванията на Закона за концесиите, Закона за общинската собственост и Закона за
регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги и на неговите подзаконови
нормативни актове."
2. Досегашната ал. 3 става ал. 4.
Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 8 и предлага той да
отпадне, а останалите параграфи се преномерират съответно,
Предложение на н.п. Евдокия Манева:
1. Създават се нови параграфи 8а и 86:
“§ 8а. Столична община, в б месечен срок от влизане на закона в сила, да
направи предложение до Комисията за привеждане дейността на “Омонит ” ООД в
съответствие с чл. 5, ал. 3 на закона.
§ 8б. Независимо от формата под която е възложено извършването на
водоснабдителни и канализационни услуги, страните по договора са длъжни за всеки
конкретен случай да утвърдят орган и процедура за осъществяване на обществен
контрол върху цената и качеството на услугите. ’’
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на н.п. Борислав Великов и Джевдет Чакъров:
Навсякъде в законопроекта думата "отпадъчни ” се заменя с “отпадни
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение на Радослав Коев и група народни представители:
Навсякъде в закона думата “цените ” се заменят с “таксите“
Комисията не подкрепя предложението.
§ 9. Законът влиза в сила от 1 юли 2005 г., с изключение на § 2, 4, 6, 7 и 8, които
влизат в сила от 1 януари 2005 г.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 9, който става
§ 7 и предлага следната окончателна редакция:
§ 7. Законът влиза в сила от 1 януари 2005 г.
София, 10.01.2005 г.