Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по културата
Комисия по културата
12/05/2004 първо гласуване

    Доклад
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона
    за паметниците на културата и музеите №454-01-31
    от 23. 04.2004 година, внесен от Даринка Станчева
    и група народни представители на 23. 04.2004 г.
    Доклад

    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона
    за паметниците на културата и музеите №454-01-31
    от 23. 04.2004 година, внесен от Даринка Станчева
    и група народни представители на 23. 04.2004 г.
    Комисията по култура на редовното си заседание на 11 май 2004
    година обсъди законопроект № 454-01-31 за изменение и допълнение на
    Закона за паметниците на културата и музеите, внесен от Даринка
    Станчева и група народни представители на 23 април 2004 година.
    Заседанието е отразено в стенографски протокол № 83 от същата дата.
    В законопроекта е изменено и актуализирано определението на
    понятието паметник на културата. Създадени са нови текстове с
    основанията за разкриването на музеи - публични, общински и частни. По-
    категорично са уредени музейните фондове, от които основните и
    спомагателните фондове представляват национално богатство, а научно-
    спомагателния фонд е от значение за изследователската, експозиционната
    и образователната дейност на музеите. Допълнена е още една степен
    недвижими паметници на културата: - “с ансамблово значение”.
    Строителните намеси, ремонти и изменения, както и консервационно-
    реставрационни работи на недвижими паметници на културата и в
    охранителните им зони се извършват само след съгласуване с
    Националния институт за паметниците на културата. Създаденият член 32
    а урежда възпроизвеждането в точни копия и в копия с образователно,
    представително или търговско предназначение на паметници на културата.
    В законопроекта са определени категориите паметници на културата,
    които подлежат на разрешителен режим за износ или временен износ, в
    приложението към чл. 33 а са посочени финансовите прагове, определящи
    стойността на движимите паметници на културата при тяхното изнасяне.
    В допълнителна разпоредба законопроектът определя понятието
    движими паметници на културата, представляващи национално богатство.
    Движимите паметници на културата собственост на физически и
    юридически лица се декларират от собствениците им и се регистрират от
    най-близкия регионален или специализиран национален музей. При
    регистрацията директорът на музея определя движимите паметници на
    културата, които са национално богатство след оценка на експертно-
    оценителна комисия на музея. Предвиден е и единен регистър на
    движимите паметници на културата, които са национално богатство.
    Предлаганите изменения на наказателните разпоредби в административно-
    наказателните разпоредби завишават санкциите за извършваните
    нарушения.
    Разрешителният режим за износ и временен износ на движими
    паметници на културата е приведен в съответствие с изискванията на
    Регламента.
    Законопроектът въвежда в българското законодателство основните
    разпоредби на Регламент на Съвета № 3911/92 на EEC и създава правно
    основание за приложението на Директива на Съвета № 93/7 EEC, свързани
    с износа на културни ценности и тяхното връщане, когато са изнесени
    незаконно от страната-членка.
    Комисията по култура приема законопроекта като необходима
    законодателна промяна за отразяване в българското законодателство на
    ангажимент, който Република България е поела при предварителното
    затваряне на глава № 25 “Митнически съюз”.
    В заключение, на основание чл. 65 от Правилника за
    организацията и дейността на Народното събрание, Комисията по
    култура прие следното
    СТАНОВИЩЕ:
    Подкрепя на първо гласуване законопрект № 454-01-31 от 23
    април 2004 година за изменение и допълнение на Закона за
    паметниците на културата и музеите, внесен от Даринка Станчева и
    група народни представители на 23 април 2004 година.
    Становището е прието с 10 гласа “за”, без “против” и “въздържал
    се”.
    Форма за търсене
    Ключова дума