Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по културата
Комисия по културата
24/04/2003

    Консултативен съвет по законодателството
    Относно: Законопроект за ордените и медалите
    №254-01-15/14.03.2003 г., внесен от народните представители Явор Милушев и Борислав Цеков
    СТАНОВИЩЕ
    Относно: Законопроект за ордените и медалите
    №254-01-15/14.03.2003 г., внесен от народните представители Явор Милушев и Борислав Цеков
    Уважаеми господин Председател,
    В изпълнение на Вашата резолюция от 7 април 2003 по вх.№ 254- 00-15/8.04.2003 г. по повод писмото на народния представител Явор Милушев от 7 април 2003 г. до Вас, работна група от Направлението по конституционно, административно и финансово право на Консултативния съвет по законодателството Ви представя следното становище.
    1. Направлението по Конституционно, административно и финансово право на свое заседание от 19 април 2002 г. е обсъдило обстойно Законопроекта за ордените и медалите, внесен в Народното

    събрание от народните представители Явор Милушев и Борислав Цеков и е представило подробно становище по него с изх. № 253-25-34/7.05.2002 г.
    2. Консултативният съвет по законодателството поддържа изразените в това становище констатации и препоръки както по принципите, така и по конкретните въпроси, уредени в законопроекта. Като цяло този добре подготвен законопроект урежда конституционни правомощия на два основни органа в механизма на държавната власт - Народното събрание относно учредяването на ордени и медали (чл. 84, т. 14) и на Президента на Републиката (чл. 98, т. 8) за награждаването с ордени и медали. Условията и редът за упражняването на тези правомощия обаче не са уредени в текущото законодателство. Това създава празнота в действащото законодателство, която поражда затруднения в осъществяването на тази държавна дейност. Приемането на този закон е конституционно задължение на Народното събрание съгласно § 3, ал. 3 от Преходните и заключителни разпоредби на Конституцията, чийто 3-годишен инструктивен срок, отдавна е изтекъл.
    3. Консултативният съвет по законодателството изработи още през м. април 2002 г. своето становище с убеденост, че предложенията ни - както по принцип, така и по същество, целят в най-голяма степен правнотехническото усъвършенстване на един грижливо подготвен законопроект. Голяма част от нашите предложения са оценени като приемливи и са отразени в подготвения от Комисията по културата доклад за второ гласуване от 6 ноември 2002 г.
    Позволяваме си да привлечем допълнително вниманието още върху два момента:
    4. Точното възпроизвеждане на конституционното правомощие на президента съгласно чл. 98, т. 8 “награждава с ордени и медали” е задължително за всички текстове на законопроекта, включително и за чл. 9, съгласно който “ордените, съгласно чл. 2, ал. 2 се връчват от президента на Републиката въз основа на мотивирано предложение от:”
    Ако се прецени, че техническото действие по връчването заслужава самостоятелно законодателна уредба, то може да се предвиди като евентуална втора алинея на този член.
    2. Предвиденото отнемане на ордени и медали от президента едва ли е оправдано и целесъобразно, след като съществува възможност това да става с осъдителна присъда като допълнително наказание съгласно чл. 37, ал. 1, т. 9 от Наказателния кодекс. Хипотезата, в която президентът може да отнема ордени и медали, във всички случаи се предхожда от осъдителна присъда и при това е силно стеснена. Тя е приложима за лишени от българско гражданство, което пък е конституционно допустимо съгласно чл. 25, ал. 3 на Основния закон само за лица, придобили това гражданство по натурализация.
    Форма за търсене
    Ключова дума