Комисия по медиите
26/09/2001 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение
на Закона за радиото и телевизията, № 154-01-49, внесен от Милена Иванова Милотинова - Колева и група народни представители на 21.09.2001 г. и
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията, № 154-01-50, внесен от Иво Първанов Атанасов на 24.09.2001 г.
СТАНОВИЩЕ
ОТНОСНО Законопроект за изменение и допълнение
на Закона за радиото и телевизията, № 154-01-49, внесен от Милена Иванова Милотинова - Колева и група народни представители на 21.09.2001 г. и
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията, № 154-01-50, внесен от Иво Първанов Атанасов на 24.09.2001 г.
На свое редовно заседание, проведено на 26.09.2001 г., Комисията по медиите разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията, № 154- 01-49, внесен от Милена Иванова Милотинова - Колева и група народни представители на 21.09.2001 г. и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията, № 154-01-50, внесен от Иво Първанов Атанасов на 24.09.2001 г.
На заседанието присъстваха н. п. Нина Чилова, н. п. Константин Пенчев, съвносители на първия законопроект, н. п. Иван Иванов, председателя на НСРТ доц. Георги Лозанов, представители на БНТ, БНР и медиите.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията, №, 154-01-49, от името на вносителите, бе представен от н. п. Диляна Грозданова. Законопроектът има за цел да отговори на обществените
очаквания и многократно декларираното от представители на професионалната общност желание за радикални промени в посока на демократизиране на медийното законодателство. На първо място се предлага закриването на Националния съвет за радио и телевизия и създаването на нов орган - Съвет за електронни медии, в който са събрани всички основни правомощия и процедури по регистрация или лицензиране и последващ контрол над дейността на радио и телевизионните оператори. Изрично е подчертано, че СЕМ има правомощия само по отношение на радио- и телевизионните програми, отговарящи на дефиницията за тях, а не към други медийни съдържания, разпространявани по електронен път.
Съветът за електронни медии се оглавява от председател, който се избира от Съвета за срок от една година. Ежегодната ротация на председателя е гаранция срещу недопускане на узурпирането на управлението на администрацията на Съвета от едно лице.
Гарантирането на експертното начало в СЕМ представлява предлаганата нова редакция на чл.25 от ЗРТ, което съответства на т.8 от Приложението към Препоръка Rec (2000) 23 и на обема на правомощията на новия регулаторен орган.
Настоящият проект прави решителна стъпка напред в посока на либерализиране на радио- и телевизионния пазар. Съгласно предлаганите редакции радио- и телевизионна дейност може да се осъществява по два начина:
1. на базата на регистрация (регистрационен режим), когато способът на разпространение на програмата е различен от ефирния и не се ангажира ограничен ресурс.
2. на базата на лицензни, когато програмите се разпространяват чрез използване на ограничен - ефирен - ресурс.
По този начин законодателят отчита наличието на либерализация на далекосъобщителните оператори - кабелни и сателитни - и създава условия за постигане на истинска свобода на разпространението на мнения чрез радиото и телевизията, гарантирана от Конституцията. Чрез въвеждането на регистрационен режим за радио- и телевизионните програми, които се разпространяват по различен от ефирния способ, законодателят изпълнява и европейското изискване за намаляване броя на лицензионните режими в страната.
Лицензионният режим се запазва за операторите, които биха искали да разпространяват програмите си по ефирен път. И в този случай се предвижда сериозна промяна на досегашния режим. Лицензните за ефирни радио и телевизионни програми се издават от
СЕМ, а лицензните за далекосъобщителна дейност чрез използване на ограничен ресурс - от ДКД, за да се спази конституционното изискване за гарантиране на държавния суверенитет върху радиочестотния спектър. Лицето, на което се издава вторият лиценз обаче се определя от СЕМ. С това на практика досегашният ред се обръща: вместо НСРТ да е обслужващ орган по отношение на ДКД, сега ДКД става обслужващ орган по отношение на СЕМ. Проучванията за наличие на честоти и честотно планиране ще се извършва в бъдеще по заявка на заинтересовани лица или от СЕМ от гледна точка на преценените от него обществени интереси. В този смисъл дейността на орган на изпълнителната власт - ДКД, става функционално обвързана с дейността на органа, защитаващ обществения интерес - СЕМ.
За пръв път в законов текст се включват изрично критериите, съгласно които се провеждат конкурсните процедури.
Преминаването на операторите от лицензионен към регистрационен режим ще се извърши служебно от СЕМ, за да не се създават затруднения на операторите.
В преходни и заключителни разпоредби са включени и изменения на Закона за далекосъобщенията, с оглед синхронизирането на двата нормативни акта.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията, № 154-01-50, бе представен от н. п. Иво Атанасов. С него се запазва наименованието на регулаторния орган, но се предлага увеличаване на състава на парламентарната квота на съвета с цел спазване принципа на политическия неутралитет, според вносителя. Изборът на генерални директори на БНТ и БНР да става с мнозинство две трети от всички членове на съвета. Основно предложение в законопроекта е лицензирането на радио и телевизионните оператори да премине към съвета. Предлагат се и усъвършенстване на правилата за реклама.
Проведе се дискусия и бяха изказани становища в подкрепа и на двата законопроекта. Н. п. Благой Димитров направи възражения относно непрецизирани редакции на ал.1 и ал.4 на чл.125а (1), регламентиращ регистрацията на радио- и телевизионни оператори.
Н. п. Емел Етем запозна комисията за постъпили становища по първия законопроект от експерти на Българската медийна коалиция и становище на от Съюза на журналистите в България “Подкрепа”.
Проведено бе гласуване и бяха приети следните
РЕШЕНИЯ:
1. С 8 гласа “за”, 0 “против” и 1 “въздържал се”:
Комисията по медиите подкрепя Законопроект за
изменение и допълнение на Закона за радиото и
телевизията, №
150-01-94/ 24.09.2001 г., внесен от Милена Милотинова и група народни представители и предлага на народните представители да го приемат на първо гласуване.
2. С 6 гласа “за”, 1 “против” и 2 “въздържал се”:
Комисията по медиите подкрепя Законопроект за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията, № 150-01-50, внесен от Иво Атанасов на 24.09.2001 г. и предлага на народните представители да го приемат на първо гласуване.
Комисията по медиите предлага на народните представители да приемат на първо гласуване и двата законопроекта за изменение и допълнение на Закона за радио и телевизия.