Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по правата на човека и вероизповеданията
Комисия по правата на човека и вероизповеданията
18/07/2002 първо гласуване

    Общ законопроект
    Законопроект за омбудсмана, № 154-01-7, внесен от н.п. Любен
    Корнезов на 12.07.2001
    Законопроект за омбудсмана, № 154-01-18, внесен от г-жа Екатерина
    Михайлова и група народни представители на 19.07.2001
    Законопроект за омбудсмана, № 254-01-21, внесен от г-н Емил
    Кошлуков и група народни представители на 1.03.2002 година.
    Уважаеми г-н Председател,
    На основание чл. 68, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на
    Народното събрание, внасям Общ законопроект за омбудсмана, изготвен от
    Комисията по правата на човека и вероизповеданията въз основа на:
    • Законопроект за омбудсмана, № 154-01-7, внесен от н.п. Любен
    Корнезов на 12.07.2001
    • Законопроект за омбудсмана, № 154-01-18, внесен от г-жа Екатерина
    Михайлова и група народни представители на 19.07.2001
    • Законопроект за омбудсмана, № 254-01-21, внесен от г-н Емил
    Кошлуков и група народни представители на 1.03.2002 година.



    ЗАКОН ЗА ОМБУДСМАНА
    Общ проект от приетите на първо четене законопроекти,
    съгласно чл. 68, ал. 2 от ПОДНС
    Глава първа
    ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
    Предмет
    Чл. 1. Този закон урежда организацията и дейността на
    институцията омбудсман.
    Задача
    Чл. 2. Омбудсманът защитава гражданите при/срещу
    нарушаване на техните права и свободи от държавната администрация,
    от органите на местната власт, както и от частните лица, на които е
    възложено осъществяване на публична функция.
    Публичност
    Чл. 3. /1/Дейността на омбудсмана е публична.
    12/ По искане на лицата, чиито права или свободи са нарушени
    или по други основателни причини, омбудсманът може да определи
    дейността си като поверителна.
    Задължение за предоставяне на информация и съдействие
    Чл. 4. Държавните органи, юридическите лица и гражданите са
    длъжни да предоставят информация, поверена им по служба и да
    оказват съдействие на омбудсмана във връзка с жалбите и сигналите,
    които са изпратени до него.

    Глава втора
    КОНСТИТУИРАНЕ
    Избор и мандатност
    Чл. 5. Омбудсманът се избира от Народното събрание за срок от
    пет години и може да бъде преизбиран на същата длъжност само за още
    един мандат. Той изпълнява задълженията си до встъпване в длъжност
    на новоизбрания омбудсман.
    Чл. 6. За омбудсман се избира български гражданин, с виеше
    образование, който отговаря на условията за избор на народен
    представител и притежава високи морални качества.
    Чл. 7. /1/ Предложение за избор на омбудсман могат да правят
    народните представители и парламентарните групи.
    /2/ Народното събрание избира омбудсмана с тайно гласуване.
    /3/ Ако никой от кандидатите не събере мнозинство при
    гласуването, се провежда второ гласуване, в което участват първите
    двама кандидати, събрали най-много гласове при първото гласуване.
    Чл. 8. /1/ Длъжността на омбудсмана е несъвместима с друга
    държавна длъжност, длъжност по управление в търговско дружество
    или юридическо лице с нестопанска цел, както и членство в политическа
    партия или синдикална организация. Омбудсманът не може да
    извършва търговска дейност.
    /2/ Омбудсманът може да получава друго възнаграждение само
    за преподавателска дейност и публикации.
    Чл. 9. /1/ Правомощията на омбудсмана се прекратяват
    предсрочно от Народното събрание при:
    1. установяване на несъвместимост по чл. 8
    2. фактическа невъзможност да изпълнява правомощията си
    повече от 90 дни
    3. осъждане за умишлено престъпление от общ характер
    4. оставка
    5. смърт.
    2

    /2/ Предсрочното прекратяване на правомощията на омбудсмана
    по ал. 1, т. 1 и т. 2 се прави по искане на всеки народен представител, а
    основанията по ал. 1, т. 3, т. 4 и т. 5 се установяват от Председателя на
    Народното събрание, който ги обявява пред Народното събрание.
    Чл. 10. /1/ Изборът на нов омбудсман се провежда не по-късно от
    два месеца преди изтичане на мандата на действащия омбудсман.
    /2/ В случаите на предсрочно прекратяване мандата на
    омбудсмана, нов омбудсман се избира в срок от един месец от
    влизането на решението за прекратяване в сила.
    /3/ Председателят на Народното събрание определя срока, в
    който могат да постъпят предложения за кандидати за омбудсман.
    Чл. 11. /1/ Омбудсманът получава възнаграждение, равно на
    възнаграждението на съдия от Конституционния съд.
    /2/ Дейността и администрацията на институцията омбудсман се
    финансират от държавния бюджет, като първостепенен разпоредител.
    /3/ За дейността си омбудсманът, неговите заместници и
    сътрудници имат право на всички осигуровки.
    Чл. 12. /1/ Омбудсманът има трима заместници, на които може
    да възлага да упражняват правомощията му в определени области, чрез
    изрично упълномощаване.
    /2/ Заместниците на омбудсмана се избират от Народното
    събрание, по предложение на омбудсмана, за срок от пет години.
    13/ Заместниците на омбудсмана трябва да отговарят на
    условията по чл. 6.
    /4/ Заместниците на омбудсмана се освобождават предсрочно,
    по реда на чл. 9.
    /5/ Възнаграждението на заместниците на омбудсмана е 80 % от
    възнаграждението на омбудсмана.
    Чл. 13. Омбудсманът има секретар, който осъществява
    координацията на дейността на институцията, контактите с публичните
    власти, юридическите лица, отговаря за публичния регистър на жалбите
    и сигналите, както и за движението на делата.
    Чл. 14. Дейността на омбудсмана се подпомага от сътрудници с
    виеше образование и технически персонал.
    Чл. 15. /1/ При встъпване в длъжност омбудсманът и неговите
    заместници полагат пред Народното събрание следната клетва:
    “Заклевам се в името на Република България да спазвам
    Конституцията и законите на страната и да защитавам правата на
    човека и основните свободи, като изпълнявам добросъвестно и
    безпристрастно правомощията на омбудсман.”.
    /2/ Мандатът на омбудсмана започва да тече от полагането на
    клетвата.
    Чл. 16. Омбудсманът не носи наказателна отговорност за
    изказаните от него мнения и становища.
    Глава трета
    ПРАВОМОЩИЯ
    Компетентност
    Чл. 17. /1/ Омбудсманът:
    1. Приема и разглежда жалби и сигнали на лица за нарушени
    права и свободи от държавната администрация, органите на местното
    самоуправление или юридически лица, на които е възложено
    осъществяването на обществени услуги.
    2. Отправя предложения и препоръки за възстановяване на
    нарушените права и свободи пред съответните органи, организации и
    лица по т. 1.
    3. Има право на достъп до органите, организациите и лицата по
    т. 1, включително и да присъства при обсъждане и взимане на решения
    от тях.
    4. Прави препоръки и предложения за отстраняване на
    причините и условията, които създават предпоставки за нарушения на
    правата и свободите.
    5. Обръща се към органите по чл. 150 от Конституцията с
    предложение да сезират Конституционния съд, ако прецени, че се
    налага тълкуване на Конституцията или обявяване на
    противоконституционност на закон.


    /2/ Права.
    Омбудсманът има право:
    1. да иска и да получава навременна, точна и пълна информация
    от всички органи, организации и лица по ал. 1, т. 1
    2. да прави проверки по постъпили жалби и сигнали, както и по
    своя инициатива
    3. публично да изразява мнения и становища, включително в
    средствата за масово осведомяване.
    131 Задължения.
    Омбудсманът е длъжен:
    1. да отговори писмено на лицето, което го е сезирало, в
    едномесечен срок
    Ако случаят изисква по-обстойна проверка, този срок е до 3
    месеца.
    2. да уведомява органите на прокуратурата, когато има данни за
    извършено престъпление от общ характер
    3. да поддържа постоянно публичен регистър на постъпилите
    писмени и устни жалби и сигнали и за тяхното движение
    4. да внесе до 31 март на следващата година ежегоден доклад за
    своята дейност в Народното събрание.
    Докладът съдържа информация за:
    а/ постъпилите жалби и сигнали, по които проверките са
    приключили
    б/ разрешените случаи
    в/ случаите, когато намесата му е останала без резултат и
    причините за това
    г/ направените предложения и препоръки, както и дали са били
    взети предвид
    д/ зачитането на правата на човека и основните свободи и
    ефективността на действащото законодателство в тази област
    е/ отчет на разходите
    ж/ резюме.
    Текстът на доклада е публичен.


    5. По искане на Народното събрание или по своя инициатива да
    изготвя доклади по отделни случаи.
    6. Издава годишен бюлетин за своята дейност.
    Ограничения на правомощията
    Чл. 18. /1/ Правомощията на омбудсмана не се отнасят до
    дейността на Народното събрание, Президента на Република България,
    Конституционния съд, Висшия съдебен съвет, правораздавателната
    дейност на съда и дейността на прокуратурата и следствието, както и
    дейностите, свързани с националната сигурност и външната политика.
    /2/ Омбудсманът не може да води дела от името на лицата,
    които са се обърнали към него, не може да представлява тези лица пред
    съд или пред органите, организациите и лицата по чл. 17, ал. 1, т. 1.
    Чл. 19. /1/ Омбудсманът няма право да огласява обстоятелства,
    станали му известни при изпълнение на неговите функции, които са
    държавна, служебна или търговска тайна или са от личен характер.
    /2/ Омбудсманът няма право да иска информация относно
    отношения, свързани с националната сигурност и външната политика.
    Глава четвърта
    ПОДАВАНЕ НА ЖАЛБИ
    Чл. 20. Жалби и сигнали пред омбудсмана могат да подават
    пълнолетни физически лица, без разлика на гражданство, пол,
    политическа принадлежност и религиозни убеждения.
    Чл. 21. /1/ Жалбите и сигналите могат да бъдат писмени и устни,
    предадени по пощата, лично, по телефон или друго традиционно
    средство за съобщение.
    /2/ Жалбите трябва да съдържат името и местоживеенето на
    жалбоподателя, описание на нарушението, институцията, органа или
    лицето, което ги е нарушило.
    Към жалбата могат да бъдат приложени и писмени
    доказателства.


    /3/ Анонимни жалби и сигнали, както и такива за нарушения,
    извършени преди повече от две години, не се разглеждат.
    /4/ Ако жалбата е устна, се съставя кратък протокол, в който се
    съдържа информацията, изискуема по ал. 2.
    /5/ Органите, организациите и лицата по чл. 17, ал. 1, т. 1, до
    които се отнасят становищата, предложенията и препоръките на
    омбудсмана, са длъжни да ги разгледат в двуседмичен срок и да
    уведомят омбудсмана за предприетите от тях мерки.
    /6/ Подаването на жалби пред омбудсмана е безплатно.
    ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
    § 1. По смисъла на този закон:
    а/ обществени услуги са образователна, здравна, социална,
    водоснабдителна, канализационна, топлоснабдителна, електроснабди-
    телна, пощенска, телекомуникационна, търговска дейност, дейности по
    охрана и по безопасност на движението, както и други подобни услуги,
    предоставяни за задоволяване на обществени потребности, по повод на
    чието предоставяне могат да се извършват административни услуги
    б/ традиционни средства за съобщение са писма, телефон,
    телеграф, телекс, факс и електронна поща.
    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    § 2. В едномесечен срок от влизането в сила на този закон,
    Народното събрание избира омбудсман.
    § 3. В едномесечен срок след избора му, омбудсманът внася в
    Народното събрание правилник за организацията и дейността на своята
    институция. Народното събрание одобрява правилника със свое
    решение, след което той се обнародва в Държавен вестник.
    § 4. Министерският съвет е длъжен да осигури безвъзмездно
    помещения и необходимото оборудване за осъществяване дейността на
    омбудсмана.



    § 5. Изпълнението на закона се възлага на Председателя на Народното събрание

    § 6. Този закон влиза в сила от 1 януари 2003 година.
    Форма за търсене
    Ключова дума