Комисия по правата на човека и вероизповеданията
18/07/2002 първо гласуване
Общ законопроект
Законопроект за омбудсмана, № 154-01-7, внесен от н.п. Любен
Корнезов на 12.07.2001
Законопроект за омбудсмана, № 154-01-18, внесен от г-жа Екатерина
Михайлова и група народни представители на 19.07.2001
Законопроект за омбудсмана, № 254-01-21, внесен от г-н Емил
Кошлуков и група народни представители на 1.03.2002 година.
Уважаеми г-н Председател,
На основание чл. 68, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на
Народното събрание, внасям Общ законопроект за омбудсмана, изготвен от
Комисията по правата на човека и вероизповеданията въз основа на:
• Законопроект за омбудсмана, № 154-01-7, внесен от н.п. Любен
Корнезов на 12.07.2001
• Законопроект за омбудсмана, № 154-01-18, внесен от г-жа Екатерина
Михайлова и група народни представители на 19.07.2001
• Законопроект за омбудсмана, № 254-01-21, внесен от г-н Емил
Кошлуков и група народни представители на 1.03.2002 година.
ЗАКОН ЗА ОМБУДСМАНА
Общ проект от приетите на първо четене законопроекти,
съгласно чл. 68, ал. 2 от ПОДНС
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Предмет
Чл. 1. Този закон урежда организацията и дейността на
институцията омбудсман.
Задача
Чл. 2. Омбудсманът защитава гражданите при/срещу
нарушаване на техните права и свободи от държавната администрация,
от органите на местната власт, както и от частните лица, на които е
възложено осъществяване на публична функция.
Публичност
Чл. 3. /1/Дейността на омбудсмана е публична.
12/ По искане на лицата, чиито права или свободи са нарушени
или по други основателни причини, омбудсманът може да определи
дейността си като поверителна.
Задължение за предоставяне на информация и съдействие
Чл. 4. Държавните органи, юридическите лица и гражданите са
длъжни да предоставят информация, поверена им по служба и да
оказват съдействие на омбудсмана във връзка с жалбите и сигналите,
които са изпратени до него.
Глава втора
КОНСТИТУИРАНЕ
Избор и мандатност
Чл. 5. Омбудсманът се избира от Народното събрание за срок от
пет години и може да бъде преизбиран на същата длъжност само за още
един мандат. Той изпълнява задълженията си до встъпване в длъжност
на новоизбрания омбудсман.
Чл. 6. За омбудсман се избира български гражданин, с виеше
образование, който отговаря на условията за избор на народен
представител и притежава високи морални качества.
Чл. 7. /1/ Предложение за избор на омбудсман могат да правят
народните представители и парламентарните групи.
/2/ Народното събрание избира омбудсмана с тайно гласуване.
/3/ Ако никой от кандидатите не събере мнозинство при
гласуването, се провежда второ гласуване, в което участват първите
двама кандидати, събрали най-много гласове при първото гласуване.
Чл. 8. /1/ Длъжността на омбудсмана е несъвместима с друга
държавна длъжност, длъжност по управление в търговско дружество
или юридическо лице с нестопанска цел, както и членство в политическа
партия или синдикална организация. Омбудсманът не може да
извършва търговска дейност.
/2/ Омбудсманът може да получава друго възнаграждение само
за преподавателска дейност и публикации.
Чл. 9. /1/ Правомощията на омбудсмана се прекратяват
предсрочно от Народното събрание при:
1. установяване на несъвместимост по чл. 8
2. фактическа невъзможност да изпълнява правомощията си
повече от 90 дни
3. осъждане за умишлено престъпление от общ характер
4. оставка
5. смърт.
/2/ Предсрочното прекратяване на правомощията на омбудсмана
по ал. 1, т. 1 и т. 2 се прави по искане на всеки народен представител, а
основанията по ал. 1, т. 3, т. 4 и т. 5 се установяват от Председателя на
Народното събрание, който ги обявява пред Народното събрание.
Чл. 10. /1/ Изборът на нов омбудсман се провежда не по-късно от
два месеца преди изтичане на мандата на действащия омбудсман.
/2/ В случаите на предсрочно прекратяване мандата на
омбудсмана, нов омбудсман се избира в срок от един месец от
влизането на решението за прекратяване в сила.
/3/ Председателят на Народното събрание определя срока, в
който могат да постъпят предложения за кандидати за омбудсман.
Чл. 11. /1/ Омбудсманът получава възнаграждение, равно на
възнаграждението на съдия от Конституционния съд.
/2/ Дейността и администрацията на институцията омбудсман се
финансират от държавния бюджет, като първостепенен разпоредител.
/3/ За дейността си омбудсманът, неговите заместници и
сътрудници имат право на всички осигуровки.
Чл. 12. /1/ Омбудсманът има трима заместници, на които може
да възлага да упражняват правомощията му в определени области, чрез
изрично упълномощаване.
/2/ Заместниците на омбудсмана се избират от Народното
събрание, по предложение на омбудсмана, за срок от пет години.
13/ Заместниците на омбудсмана трябва да отговарят на
условията по чл. 6.
/4/ Заместниците на омбудсмана се освобождават предсрочно,
по реда на чл. 9.
/5/ Възнаграждението на заместниците на омбудсмана е 80 % от
възнаграждението на омбудсмана.
Чл. 13. Омбудсманът има секретар, който осъществява
координацията на дейността на институцията, контактите с публичните
власти, юридическите лица, отговаря за публичния регистър на жалбите
и сигналите, както и за движението на делата.
Чл. 14. Дейността на омбудсмана се подпомага от сътрудници с
виеше образование и технически персонал.
Чл. 15. /1/ При встъпване в длъжност омбудсманът и неговите
заместници полагат пред Народното събрание следната клетва:
“Заклевам се в името на Република България да спазвам
Конституцията и законите на страната и да защитавам правата на
човека и основните свободи, като изпълнявам добросъвестно и
безпристрастно правомощията на омбудсман.”.
/2/ Мандатът на омбудсмана започва да тече от полагането на
клетвата.
Чл. 16. Омбудсманът не носи наказателна отговорност за
изказаните от него мнения и становища.
Глава трета
ПРАВОМОЩИЯ
Компетентност
Чл. 17. /1/ Омбудсманът:
1. Приема и разглежда жалби и сигнали на лица за нарушени
права и свободи от държавната администрация, органите на местното
самоуправление или юридически лица, на които е възложено
осъществяването на обществени услуги.
2. Отправя предложения и препоръки за възстановяване на
нарушените права и свободи пред съответните органи, организации и
лица по т. 1.
3. Има право на достъп до органите, организациите и лицата по
т. 1, включително и да присъства при обсъждане и взимане на решения
от тях.
4. Прави препоръки и предложения за отстраняване на
причините и условията, които създават предпоставки за нарушения на
правата и свободите.
5. Обръща се към органите по чл. 150 от Конституцията с
предложение да сезират Конституционния съд, ако прецени, че се
налага тълкуване на Конституцията или обявяване на
противоконституционност на закон.
/2/ Права.
Омбудсманът има право:
1. да иска и да получава навременна, точна и пълна информация
от всички органи, организации и лица по ал. 1, т. 1
2. да прави проверки по постъпили жалби и сигнали, както и по
своя инициатива
3. публично да изразява мнения и становища, включително в
средствата за масово осведомяване.
131 Задължения.
Омбудсманът е длъжен:
1. да отговори писмено на лицето, което го е сезирало, в
едномесечен срок
Ако случаят изисква по-обстойна проверка, този срок е до 3
месеца.
2. да уведомява органите на прокуратурата, когато има данни за
извършено престъпление от общ характер
3. да поддържа постоянно публичен регистър на постъпилите
писмени и устни жалби и сигнали и за тяхното движение
4. да внесе до 31 март на следващата година ежегоден доклад за
своята дейност в Народното събрание.
Докладът съдържа информация за:
а/ постъпилите жалби и сигнали, по които проверките са
приключили
б/ разрешените случаи
в/ случаите, когато намесата му е останала без резултат и
причините за това
г/ направените предложения и препоръки, както и дали са били
взети предвид
д/ зачитането на правата на човека и основните свободи и
ефективността на действащото законодателство в тази област
е/ отчет на разходите
ж/ резюме.
Текстът на доклада е публичен.
5. По искане на Народното събрание или по своя инициатива да
изготвя доклади по отделни случаи.
6. Издава годишен бюлетин за своята дейност.
Ограничения на правомощията
Чл. 18. /1/ Правомощията на омбудсмана не се отнасят до
дейността на Народното събрание, Президента на Република България,
Конституционния съд, Висшия съдебен съвет, правораздавателната
дейност на съда и дейността на прокуратурата и следствието, както и
дейностите, свързани с националната сигурност и външната политика.
/2/ Омбудсманът не може да води дела от името на лицата,
които са се обърнали към него, не може да представлява тези лица пред
съд или пред органите, организациите и лицата по чл. 17, ал. 1, т. 1.
Чл. 19. /1/ Омбудсманът няма право да огласява обстоятелства,
станали му известни при изпълнение на неговите функции, които са
държавна, служебна или търговска тайна или са от личен характер.
/2/ Омбудсманът няма право да иска информация относно
отношения, свързани с националната сигурност и външната политика.
Глава четвърта
ПОДАВАНЕ НА ЖАЛБИ
Чл. 20. Жалби и сигнали пред омбудсмана могат да подават
пълнолетни физически лица, без разлика на гражданство, пол,
политическа принадлежност и религиозни убеждения.
Чл. 21. /1/ Жалбите и сигналите могат да бъдат писмени и устни,
предадени по пощата, лично, по телефон или друго традиционно
средство за съобщение.
/2/ Жалбите трябва да съдържат името и местоживеенето на
жалбоподателя, описание на нарушението, институцията, органа или
лицето, което ги е нарушило.
Към жалбата могат да бъдат приложени и писмени
доказателства.
/3/ Анонимни жалби и сигнали, както и такива за нарушения,
извършени преди повече от две години, не се разглеждат.
/4/ Ако жалбата е устна, се съставя кратък протокол, в който се
съдържа информацията, изискуема по ал. 2.
/5/ Органите, организациите и лицата по чл. 17, ал. 1, т. 1, до
които се отнасят становищата, предложенията и препоръките на
омбудсмана, са длъжни да ги разгледат в двуседмичен срок и да
уведомят омбудсмана за предприетите от тях мерки.
/6/ Подаването на жалби пред омбудсмана е безплатно.
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 1. По смисъла на този закон:
а/ обществени услуги са образователна, здравна, социална,
водоснабдителна, канализационна, топлоснабдителна, електроснабди-
телна, пощенска, телекомуникационна, търговска дейност, дейности по
охрана и по безопасност на движението, както и други подобни услуги,
предоставяни за задоволяване на обществени потребности, по повод на
чието предоставяне могат да се извършват административни услуги
б/ традиционни средства за съобщение са писма, телефон,
телеграф, телекс, факс и електронна поща.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 2. В едномесечен срок от влизането в сила на този закон,
Народното събрание избира омбудсман.
§ 3. В едномесечен срок след избора му, омбудсманът внася в
Народното събрание правилник за организацията и дейността на своята
институция. Народното събрание одобрява правилника със свое
решение, след което той се обнародва в Държавен вестник.
§ 4. Министерският съвет е длъжен да осигури безвъзмездно
помещения и необходимото оборудване за осъществяване дейността на
омбудсмана.
§ 5. Изпълнението на закона се възлага на Председателя на Народното събрание
§ 6. Този закон влиза в сила от 1 януари 2003 година.
Уважаеми г-н Председател,
На основание чл. 68, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на
Народното събрание, внасям Общ законопроект за омбудсмана, изготвен от
Комисията по правата на човека и вероизповеданията въз основа на:
• Законопроект за омбудсмана, № 154-01-7, внесен от н.п. Любен
Корнезов на 12.07.2001
• Законопроект за омбудсмана, № 154-01-18, внесен от г-жа Екатерина
Михайлова и група народни представители на 19.07.2001
• Законопроект за омбудсмана, № 254-01-21, внесен от г-н Емил
Кошлуков и група народни представители на 1.03.2002 година.
ЗАКОН ЗА ОМБУДСМАНА
Общ проект от приетите на първо четене законопроекти,
съгласно чл. 68, ал. 2 от ПОДНС
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Предмет
Чл. 1. Този закон урежда организацията и дейността на
институцията омбудсман.
Задача
Чл. 2. Омбудсманът защитава гражданите при/срещу
нарушаване на техните права и свободи от държавната администрация,
от органите на местната власт, както и от частните лица, на които е
възложено осъществяване на публична функция.
Публичност
Чл. 3. /1/Дейността на омбудсмана е публична.
12/ По искане на лицата, чиито права или свободи са нарушени
или по други основателни причини, омбудсманът може да определи
дейността си като поверителна.
Задължение за предоставяне на информация и съдействие
Чл. 4. Държавните органи, юридическите лица и гражданите са
длъжни да предоставят информация, поверена им по служба и да
оказват съдействие на омбудсмана във връзка с жалбите и сигналите,
които са изпратени до него.
Глава втора
КОНСТИТУИРАНЕ
Избор и мандатност
Чл. 5. Омбудсманът се избира от Народното събрание за срок от
пет години и може да бъде преизбиран на същата длъжност само за още
един мандат. Той изпълнява задълженията си до встъпване в длъжност
на новоизбрания омбудсман.
Чл. 6. За омбудсман се избира български гражданин, с виеше
образование, който отговаря на условията за избор на народен
представител и притежава високи морални качества.
Чл. 7. /1/ Предложение за избор на омбудсман могат да правят
народните представители и парламентарните групи.
/2/ Народното събрание избира омбудсмана с тайно гласуване.
/3/ Ако никой от кандидатите не събере мнозинство при
гласуването, се провежда второ гласуване, в което участват първите
двама кандидати, събрали най-много гласове при първото гласуване.
Чл. 8. /1/ Длъжността на омбудсмана е несъвместима с друга
държавна длъжност, длъжност по управление в търговско дружество
или юридическо лице с нестопанска цел, както и членство в политическа
партия или синдикална организация. Омбудсманът не може да
извършва търговска дейност.
/2/ Омбудсманът може да получава друго възнаграждение само
за преподавателска дейност и публикации.
Чл. 9. /1/ Правомощията на омбудсмана се прекратяват
предсрочно от Народното събрание при:
1. установяване на несъвместимост по чл. 8
2. фактическа невъзможност да изпълнява правомощията си
повече от 90 дни
3. осъждане за умишлено престъпление от общ характер
4. оставка
5. смърт.
/2/ Предсрочното прекратяване на правомощията на омбудсмана
по ал. 1, т. 1 и т. 2 се прави по искане на всеки народен представител, а
основанията по ал. 1, т. 3, т. 4 и т. 5 се установяват от Председателя на
Народното събрание, който ги обявява пред Народното събрание.
Чл. 10. /1/ Изборът на нов омбудсман се провежда не по-късно от
два месеца преди изтичане на мандата на действащия омбудсман.
/2/ В случаите на предсрочно прекратяване мандата на
омбудсмана, нов омбудсман се избира в срок от един месец от
влизането на решението за прекратяване в сила.
/3/ Председателят на Народното събрание определя срока, в
който могат да постъпят предложения за кандидати за омбудсман.
Чл. 11. /1/ Омбудсманът получава възнаграждение, равно на
възнаграждението на съдия от Конституционния съд.
/2/ Дейността и администрацията на институцията омбудсман се
финансират от държавния бюджет, като първостепенен разпоредител.
/3/ За дейността си омбудсманът, неговите заместници и
сътрудници имат право на всички осигуровки.
Чл. 12. /1/ Омбудсманът има трима заместници, на които може
да възлага да упражняват правомощията му в определени области, чрез
изрично упълномощаване.
/2/ Заместниците на омбудсмана се избират от Народното
събрание, по предложение на омбудсмана, за срок от пет години.
13/ Заместниците на омбудсмана трябва да отговарят на
условията по чл. 6.
/4/ Заместниците на омбудсмана се освобождават предсрочно,
по реда на чл. 9.
/5/ Възнаграждението на заместниците на омбудсмана е 80 % от
възнаграждението на омбудсмана.
Чл. 13. Омбудсманът има секретар, който осъществява
координацията на дейността на институцията, контактите с публичните
власти, юридическите лица, отговаря за публичния регистър на жалбите
и сигналите, както и за движението на делата.
Чл. 14. Дейността на омбудсмана се подпомага от сътрудници с
виеше образование и технически персонал.
Чл. 15. /1/ При встъпване в длъжност омбудсманът и неговите
заместници полагат пред Народното събрание следната клетва:
“Заклевам се в името на Република България да спазвам
Конституцията и законите на страната и да защитавам правата на
човека и основните свободи, като изпълнявам добросъвестно и
безпристрастно правомощията на омбудсман.”.
/2/ Мандатът на омбудсмана започва да тече от полагането на
клетвата.
Чл. 16. Омбудсманът не носи наказателна отговорност за
изказаните от него мнения и становища.
Глава трета
ПРАВОМОЩИЯ
Компетентност
Чл. 17. /1/ Омбудсманът:
1. Приема и разглежда жалби и сигнали на лица за нарушени
права и свободи от държавната администрация, органите на местното
самоуправление или юридически лица, на които е възложено
осъществяването на обществени услуги.
2. Отправя предложения и препоръки за възстановяване на
нарушените права и свободи пред съответните органи, организации и
лица по т. 1.
3. Има право на достъп до органите, организациите и лицата по
т. 1, включително и да присъства при обсъждане и взимане на решения
от тях.
4. Прави препоръки и предложения за отстраняване на
причините и условията, които създават предпоставки за нарушения на
правата и свободите.
5. Обръща се към органите по чл. 150 от Конституцията с
предложение да сезират Конституционния съд, ако прецени, че се
налага тълкуване на Конституцията или обявяване на
противоконституционност на закон.
/2/ Права.
Омбудсманът има право:
1. да иска и да получава навременна, точна и пълна информация
от всички органи, организации и лица по ал. 1, т. 1
2. да прави проверки по постъпили жалби и сигнали, както и по
своя инициатива
3. публично да изразява мнения и становища, включително в
средствата за масово осведомяване.
131 Задължения.
Омбудсманът е длъжен:
1. да отговори писмено на лицето, което го е сезирало, в
едномесечен срок
Ако случаят изисква по-обстойна проверка, този срок е до 3
месеца.
2. да уведомява органите на прокуратурата, когато има данни за
извършено престъпление от общ характер
3. да поддържа постоянно публичен регистър на постъпилите
писмени и устни жалби и сигнали и за тяхното движение
4. да внесе до 31 март на следващата година ежегоден доклад за
своята дейност в Народното събрание.
Докладът съдържа информация за:
а/ постъпилите жалби и сигнали, по които проверките са
приключили
б/ разрешените случаи
в/ случаите, когато намесата му е останала без резултат и
причините за това
г/ направените предложения и препоръки, както и дали са били
взети предвид
д/ зачитането на правата на човека и основните свободи и
ефективността на действащото законодателство в тази област
е/ отчет на разходите
ж/ резюме.
Текстът на доклада е публичен.
5. По искане на Народното събрание или по своя инициатива да
изготвя доклади по отделни случаи.
6. Издава годишен бюлетин за своята дейност.
Ограничения на правомощията
Чл. 18. /1/ Правомощията на омбудсмана не се отнасят до
дейността на Народното събрание, Президента на Република България,
Конституционния съд, Висшия съдебен съвет, правораздавателната
дейност на съда и дейността на прокуратурата и следствието, както и
дейностите, свързани с националната сигурност и външната политика.
/2/ Омбудсманът не може да води дела от името на лицата,
които са се обърнали към него, не може да представлява тези лица пред
съд или пред органите, организациите и лицата по чл. 17, ал. 1, т. 1.
Чл. 19. /1/ Омбудсманът няма право да огласява обстоятелства,
станали му известни при изпълнение на неговите функции, които са
държавна, служебна или търговска тайна или са от личен характер.
/2/ Омбудсманът няма право да иска информация относно
отношения, свързани с националната сигурност и външната политика.
Глава четвърта
ПОДАВАНЕ НА ЖАЛБИ
Чл. 20. Жалби и сигнали пред омбудсмана могат да подават
пълнолетни физически лица, без разлика на гражданство, пол,
политическа принадлежност и религиозни убеждения.
Чл. 21. /1/ Жалбите и сигналите могат да бъдат писмени и устни,
предадени по пощата, лично, по телефон или друго традиционно
средство за съобщение.
/2/ Жалбите трябва да съдържат името и местоживеенето на
жалбоподателя, описание на нарушението, институцията, органа или
лицето, което ги е нарушило.
Към жалбата могат да бъдат приложени и писмени
доказателства.
/3/ Анонимни жалби и сигнали, както и такива за нарушения,
извършени преди повече от две години, не се разглеждат.
/4/ Ако жалбата е устна, се съставя кратък протокол, в който се
съдържа информацията, изискуема по ал. 2.
/5/ Органите, организациите и лицата по чл. 17, ал. 1, т. 1, до
които се отнасят становищата, предложенията и препоръките на
омбудсмана, са длъжни да ги разгледат в двуседмичен срок и да
уведомят омбудсмана за предприетите от тях мерки.
/6/ Подаването на жалби пред омбудсмана е безплатно.
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 1. По смисъла на този закон:
а/ обществени услуги са образователна, здравна, социална,
водоснабдителна, канализационна, топлоснабдителна, електроснабди-
телна, пощенска, телекомуникационна, търговска дейност, дейности по
охрана и по безопасност на движението, както и други подобни услуги,
предоставяни за задоволяване на обществени потребности, по повод на
чието предоставяне могат да се извършват административни услуги
б/ традиционни средства за съобщение са писма, телефон,
телеграф, телекс, факс и електронна поща.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 2. В едномесечен срок от влизането в сила на този закон,
Народното събрание избира омбудсман.
§ 3. В едномесечен срок след избора му, омбудсманът внася в
Народното събрание правилник за организацията и дейността на своята
институция. Народното събрание одобрява правилника със свое
решение, след което той се обнародва в Държавен вестник.
§ 4. Министерският съвет е длъжен да осигури безвъзмездно
помещения и необходимото оборудване за осъществяване дейността на
омбудсмана.
§ 5. Изпълнението на закона се възлага на Председателя на Народното събрание
§ 6. Този закон влиза в сила от 1 януари 2003 година.