Комисия по правата на човека и вероизповеданията
02/12/2002 второ гласуване
Доклад
Второ гласуване
ОТНОСНО: Общ законопроект за омбудсмана,
№ 253-14-28 от 18.07.2002 г., изготвен съгласно чл. 68, ал.
2 от ПОДНС от приетите на първо четене:
• Законопроект за омбудсмана, № 154-01-7, внесен
от народния представител Любен Корнезов на
12.07.2001 г.,
• Законопороект за омбудсмана, № 154-01-18,
внесен от г-жа Екатерина Михайлова и група
народни представители на 19.07.2001 г. и
• Законопроект за омбудсмана, № 254-01-21, внесен
от г-н Емил Кошлуков и група народни
представители на 1.03.2002 г.
Проект
ОТНОСНО: Общ законопроект за омбудсмана,
№ 253-14-28 от 18.07.2002 г., изготвен съгласно чл. 68, ал.
2 от ПОДНС от приетите на първо четене:
• Законопроект за омбудсмана, № 154-01-7, внесен
от народния представител Любен Корнезов на
12.07.2001 г.,
• Законопороект за омбудсмана, № 154-01-18,
внесен от г-жа Екатерина Михайлова и група
народни представители на 19.07.2001 г. и
• Законопроект за омбудсмана, № 254-01-21, внесен
от г-н Емил Кошлуков и група народни
представители на 1.03.2002 г.
Проект!
ЗАКОН ЗА ОМБУДСМАНА
Предложение на н.п. Благовест Сендов:
Наименованието на закона да бъде:
“Закон за националния комисар по правата на човека”
Навсякъде в закона наименованието “омбудсман” да се
замени с “национален комисар по правата на човека”.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Ахмед Юсеин:
Наименованието на закона да бъде:
“Закон за обществения защитник”.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Панайот Ляков:
Наименованието на закона да бъде:
“Закон за обществения застъпник (омбудсман)”.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Димитър Абаджиев:
Да се приеме названието “граждански защитник”.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Александър Арабаджиев:
Наименованието на закона да бъде:
“Закон за гражданския защитник”.
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията подкрепя текста на
вносителя за наименованието на закона.
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Становище на Комисията: Комисията подкрепя текста на
вносителя за наименованието на глава първа.
Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Димитър
Абаджиев:
Да отпаднат заглавията на отделните членове.
Комисията приема предложението.
Предмет
Чл. 1. Този закон урежда организацията и дейността на
институцията омбудсман.
Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Димитър
Абаджиев:
Да отпадне думата “институцията”.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Любен Коонезов:
В чл. 1 след думата “урежда” да се добавят думите “правното
положение,”.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Александър Арабаджиев:
Чл. 1 да добие следната редакция:
“Чл. 1. Този закон урежда организацията, правомощията и
дейността на омбудсмана.”
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията подкрепя текста
на вносителя за чл. 1.
Задача
Чл. 2. Омбудсманът защитава гражданите при/срещу
нарушаване на техните права и свободи от държавната
администрация, от органите на местната власт, както и от частните
лица, на които е възложено осъществяване на публична функция.
Предложение на н.п. Лютви Местан, Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
В чл. 2 думите “при/срещу” да се заменят с думата “срещу”, а
думите “от частни лица, на които е възложено осъществяването на
публична функция” да се заменят с “от лицата, на които е възложено
да осъществяват дейност в обществен интерес”.
Комисията приема по ПРИНЦИП предложението.
Предложение на н.п. Ахмед Юсеин:
В чл. 2 да отпаднат думите “както и от частни лица.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Любен Корнезов:
В чл. 2 след думата “гражданите” да се добавят думите “чрез
предвидените в този закон средства”.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Димитър
Абаджиев:
Чл. 2 да се измени така:
“Чл. 2. Гражданският защитник гарантира зачитането на
правата и свободите на гражданите и правата на юридическите лица
от действията и бездействията на централната администрация,
администрацията на съдебната власт, органите на местното
самоуправление и лицата, на които е възложено да предоставят
обществени услуги.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Александър Арабаджиев:
Чл. 2 да добие следната редакция:
“Чл. 2. Омбудсманът защитава гражданите и юридическите
лица при нарушаване на техните права (и свободи) от държавната
(централната) администрация, органите на местното
самоуправление, (администрацията на съдебната власт) и от лица,
които предоставят обществени услуги, като предлага вземането на
мерки:
а/ за преустановяване накърняването на права;
б/ за възстановяване на накърнени права и/или на
причинените щети;
в/ за създаване на условия за безпрепятствено и ефикасно
осъществяване на правата и свободите.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Панайот Ляков:
Чл. 2 да добие следната редакция:
“Чл. 2. /1/ Омбудсманът защитава гражданите и
юридическите лица при/срещу нарушаването на техните права и
свободи от държавната администрация, от органите на местната
власт, администрацията на съдебната система, както и от частните
лица, които осъществяват публична функция.
/2/ Омбудсманът предлага и посредничи за вземането на мерки:
1. за преустановяване на накърняването на права;
2. за възстановяване на причинените щети;
3. за създаване на условия за безпрепятствено и ефикасно
осъществяване на правата и свободите.”
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията предлага чл. 2 да
добие следната редакция:
“Чл. 2. (1) Омбудсманът защитава гражданите срещу
нарушаване на техните права и свободи от държавните и
общинските органи и техните администрации, както и от
лицата, на които е възложено да предоставят обществени
услуги.
(2) Дейността на омбудсмана не обхваща Народното
събрание, президента на Република България,
Конституционния съд, органите на съдебната власт, както и
отношенията, свързани с националната сигурност и външната
политика.”
Предложение на н.п. Лютви Местан. Йордан Памуков и
МустаФа Зинал:
Да се създаде нов чл. 3 със заглавие “Независимост” и
следното съдържание:
“Чл. 3 (1) В своята дейност омбудсманът е независим от
публичните власти.
(2) при упражняването на правомощията си омбудсманът не
подменя публичните власти.”
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията предлага да се
създаде нов чл. 3 със следното съдържание:
“Чл. 3. (1) В своята дейност омбудсманът е независим и се
подчинява само на Конституцията, законите и международните
договори, по които Република България е страна, като се
ръководи от личната си съвест и морал.
(2) Омбудсманът осъществява дейността си въз основа на
правилник за организацията и дейността му. Правилникът се
изготвя от омбудсмана, одобрява се с решение от Народното
събрание и се обнародва в “Държавен вестник”.
Публичност
Чл. 3. (1) Дейността на омбудсмана е публична.
(2) По искане на лицата, чиито права или свободи са
нарушени или по други основателни причини, омбудсманът може да
определи дейността си като поверителна.
Становище на Комисията: Комисията предлага чл. 3 да
се преномерира в чл. 4 като ал. 2 отпадне.
Становище на Комисията: Комисията предлага да се създаде нов чл. 5 със следното съдържание:
“Чл. 5. Омбудсманът се подпомага в своята дейност от
заместник-омбудсман.”
Становище на Комисията: Комисията предлага да се
създаде нов чл. 6 със следното съдържание:
“Чл. 6. Омбудсманът и заместник-омбудсманът не носят
наказателна отговорност за изказаните от тях мнения и
становища във връзка с дейността им.”
Задължение за предоставяне на информация и съдействие
Чл. 4. Държавните органи, юридическите лица и гражданите
са длъжни да предоставят информация, поверена им по служба и да
оказват съдействие на омбудсмана във връзка с жалбите и
сигналите, които са изпратени до него.
Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Димитър
Абаджиев:
Чл. 4 да намери систематичното си място в главата за
правомощията на омбудсмана.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Любен Корнезов:
В чл. 4 след думата “жалбите” да се добавят думите
“петициите и предложенията”, а думите “и сигналите” да отпаднат.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Панайот Ляков:
Текстът на чл. 4 да стане ал. 1 на чл. 4 и да се създаде нова
ал. 2 със следното съдържание:
“/2/ Органите и лицата, осъществяващи публична власт или
функция, не могат да отказват да предоставят информация, или да
отказват достъп на омбудсмана, поради това, че се засяга държавна,
служебна или търговска тайна.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Ахмед Юсеин:
Текстът на чл. 4 да стане ал. 1 на ч. 4 и да се създаде нова ал.
2 със следното съдържание:
“(2) Всеки отказ от съдействие от страна на административен
орган, член на колективен административен орган или служител в
държавната администрация, представлява служебно дисциплинарно
нарушение.”
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията предлага чл. 4 да
се преномерира в чл. 7 със следната редакция:
“Чл. 7. Държавните и общинските органи и техните
администрации, юридическите лица и гражданите са длъжни да
предоставят информация, поверена им по служба, и да оказват
съдействие на омбудсмана във връзка с жалбите и сигналите,
които са изпратени до него.”
Становище на Комисията: Комисията предлага да се
създаде нов чл. 8 със следното съдържание:
“Чл. 8. (1) Дейността на омбудсмана и неговата
администрация се финансира от държавния бюджет.
Омбудсманът е първостепенен разпоредител с бюджетни
кредити.
(2) Не се допуска финансиране на омбудсмана от
анонимни източници.”
Становище на Комисията: Комисията предлага да се
създаде нов чл. 9 със следното съдържание:
“Чл. 9. (1) Общинският съвет може да избира местен
омбудсман.
(2) Решението на общинския съвет по ал. 1 се взима с
мнозинство повече от половината от общия брой на общинските
съветници.
(3) Местният омбудсман осъществява дейността си въз
основа на правилник, приет от общинския съвет.”
Глава втора
КОНСТИТУИРАНЕ
Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Димитър
Абаджиев:
Наименованието на Глава втора да се измени така:
“Избор и мандат”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Александър Арабаджиев:
Наименованието на Глава втора да се измени така:
“Избор, условия и мандат на омбудсмана”
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията предлага глава
втора да добие следното наименование:
“Глава втора
ЗАЕМАНЕ НА ДЛЪЖНОСТ. ПРАВНО ПОЛОЖЕНИЕ”
Избор и мандатност
Чл. 5. Омбудсманът се избира от Народното събрание за срок
от пет години и може да бъде преизбиран на същата длъжност само
за още един мандат. Той изпълнява задълженията си до встъпване в
длъжност на новоизбрания омбудсман.
Предложение на н.п. Лютви Местан. Йордан Памуков и
Mvcmacba Зинал:
Чл. 5 да се преномерира в чл. 6.
Последното изречение на чл. 5 да се премести на
систематичното му място в чл. 9 - “Клетва” по предложената нова
номерация.
Текстът на чл. 5 да се състои от 2 алинеи като ал. 1 се състои
от сегашния текст на чл. 5, а ал. 2 от текстът на чл. 6.
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията предлага чл. 5 да
се преномерира в чл. 10 със следната редакция:
“Чл. 10. Омбудсманът и заместник-омбудсманът се
избират от Народното събрание за срок от пет години и могат да
бъдат преизбрани на същата длъжност само още един мандат.”
Чл. 6. За омбудсман се избира български гражданин, с виеше
образование, който отговаря на условията за избор на народен
представител и притежава високи морални качества.
Предложение на н.п. Лютви Местан. Йордан Памуков и
Mvcmacba Зинал:
Чл. 6 да стане ал. 2 на чл. 5 и думите “високи морални
качества” да се заменят с думите “високи нравствени добродетели”.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Панайот Ляков:
В чл. 6 след думата “образование” да се добави “навършил 40
години, не по възрастен от 65 години.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Александър Арабаджиев:
Чл. 6 да добие следната редакция:
“Чл. 6. За омбудсман се избира български гражданин, който
няма друго гражданство, има най-малко петнадесет години
юридически стаж и притежава високи професионални и нравствени
качества.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Любен Корнезов:
Чл. 6 да добие следната редакция:
“Чл. 6. За омбудсман се избира български гражданин, който
няма друго гражданство, има най-малко петнадесет години
юридически стаж и притежава високи професионални и нравствени
качества.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Ахмед Юсеин:
Чл. 6 да добие следната редакция:
“Чл. 6. За обществен защитник се избира български
гражданин, навършил 40 години, но не по-възрастен от 60 години, с
виеше образование, с високи морални качества и привързаност към
идеите на хуманизма и демокрацията.”
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията предлага чл. 6 да
се преномерира в чл. 11 със следната редакция:
“Чл. 11. За омбудсман и заместник-омбудсман се избират
български граждани с виеше образование, които отговарят на
условията за избор на народен представител, притежават
високи морални качества и не са осъждани за престъпление от
общ характер, независимо че са реабилитирани.”
Чл. 7. (1) Предложение за избор на омбудсман могат да
правят народните представители и парламентарните групи.
(2) Народното събрание избира омбудсмана с тайно
гласуване.
(3) Ако никой от кандидатите не събере мнозинство при
гласуването, се провежда второ гласуване, в което участват първите
двама кандидати, събрали най-много гласове при първото гласуване.
Предложение на н.п. Лютви Местан, Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Чл. 7 да се наименова “Процедура по избора”.
Ал. 3 да добие следната редакция:
“(3) Избран е кандидатът, получил мнозинство от гласовете
на народните представители. Ако при първото гласуване не се
постигне мнозинство, се насрочва второ гласуване, в което участват
само кандидатите от първите две места в предишния тур. Избран е
кандидатът, получил повече гласове.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Татяна Калканова, Юлияна Дончева и
Светослав Спасов:
В чл. 7, ал. 1 изразът “народните представители” да се замени
с “най-малко една пета от народните представители”.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Александър Арабаджиев:
В чл. 7, ал. 1 след думите “могат да правят” да се добавят
думите “президентът, председателят на Конституционния съд,”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Димитър
Абаджиев:
Чл. 7, ал. 1 да се измени така:
“Чл. 7. /1/ Предложение за избор на граждански защитник
могат да правят президентът, председателят на Конституционния
съд и Висшият съдебен съвет.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Панайот Ляков:
В чл. 7, ал. 1 след думата “групи” да се добави “президентът,
председателят на Конституционния съд, както и двадесет хиляди
пълнолетни български граждани.”
В ал. 2 след думата “гласуване” да се добави “и обикновено
мнозинство.”
В ал. 3 след думата “гласуване” да се добави ново изречение:
“За избран се смята кандидатът, който е събрал най-много гласове
при второто гласуване.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Любен Корнезов:
В чл. 7, ал. 1 след думите “могат да правят” да се добавят
думите “президентът, Висшият съдебен съвет”.
Да се добави нова ал. 3 със следното съдържание:
“(3) Избран е този кандидат, който е получил повече от
половината от гласовете на присъстващите народни представители.”
Ал. 3 да стане ал. 4, в който да се добави последно
изречение: “Избран е този кандидат, който е получил по-голям брой
гласове.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Ахмед Юсеин:
В чл. 7, ал. 3 да добие следната редакция:
“3. За избран се счита кандидат, който събере мнозинство от
2/3 от гласовете на народните представители.”
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията предлага чл. 7 да
се преномерира в чл. 12 със следната редакция:
“Чл. 12. (1) Предложение за избор на омбудсман могат да
правят народните представители и парламентарните групи.
(2) Народното събрание избира омбудсман с тайно
гласуване. Избран е кандидатът, получил мнозинство повече от
половината от присъстващите народни представители.
(3) В случай че при първото гласуване никой от
кандидатите не е получил необходимото мнозинство,
произвежда се второ гласуване, в което участват двамата
кандидати, получили най-много гласове. При второто гласуване
за избран се смята кандидатът, който е получил гласовете на
повече от половината от присъстващите народни
представители.”
Становище на Комисията: Комисията предлага да се
създаде нов чл. 13 със следното съдържание:
“Чл. 13. Заместник-омбудсманът се избира едновременно
и в една листа с омбудсмана при условията и по реда за
избиране на омбудсман.”
Становище на Комисията: Комисията предлага да се
създаде нов чл. 14 със следното съдържание:
“Чл. 14. Омбудсманът и заместник-омбудсманът встъпват
в длъжност след полагане на следната клетва пред Народното
събрание: “Заклевам се в името на Република България да
спазвам Конституцията и законите на страната и да защитавам
правата на човека и основните свободи, като изпълнявам
добросъвестно и безпристрастно правомощията си.”
Становище на Комисията: Комисията предлага да се
създаде нов чл. 15 със следното съдържание:
“Чл. 15. (1) Изборът за нов омбудсман и заместник-
омбудсман се произвежда не по-късно от два месеца преди
изтичането на мандата.
(2) Омбудсманът и заместник-омбудсманът продължават
да изпълняват задълженията си до встъпване в длъжност на
новоизбраните омбудсман и заместник-омбудсман.”
Чл. 8. (1) Длъжността на омбудсмана е несъвместима с друга
държавна длъжност, длъжност по управление в търговско дружество
или юридическо лице с нестопанска цел, както и членство в
политическа партия или синдикална организация. Омбудсманът не
може да извършва търговска дейност.
(2) Омбудсманът може да получава друго възнаграждение
само за преподавателска дейност и публикации.
Предложение на н.п. Ахмед Юсеин:
Ал. 2 да отпадне.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Лютви Местан, Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Чл. 8 да се наименова “ Несъвместимост”.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Димитър
Абаджиев:
В ал. 2 думата “само” да се замени с “освен”.
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията предлага чл. 8 да
се преномерира в чл. 16 със следната редакция:
“Чл. 16. Длъжността на омбудсмана и заместник-
омбудсмана е несъвместима с друга държавна длъжност,
длъжност по управление в търговско дружество или
юридическо лице с нестопанска цел, както и с членство в
политическа партия или синдикална организация.
Омбудсманът и заместник-омбудсманът не могат да извършват
търговска дейност.”
Предложение на н.п. Лютви Местан. Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Да се създаде нов чл. 9 със наименование “Клетва” и
съдържанието на чл. 15 със следната редакция:
“Чл. 9. (1) Срокът на правомощията на омбудсмана започва
да тече от датата на полагане на клетва пред Народното събрание и
продължава до встъпването в длъжност на новия омбудсман.
(2) Избраният за омбудсман полага следната клетва:
“Кълна се в името на народа, да спазвам Конституцията и
законите на страната и да защитавам правата и свободите на
гражданите, като изпълнявам добросъвестно и безпристрастно
правомощията на омбудсман!”
Комисията не приема предложението.
Чл. 9. (1) Правомощията на омбудсмана се прекратяват
предсрочно от Народното събрание при:
1. установяване на несъвместимост по чл. 8
2. фактическа невъзможност да изпълнява правомощията си
повече от 90 дни
3. осъждане за умишлено престъпление от общ характер
4. оставка
5. смърт.
(2) Предсрочното прекратяване на правомощията на
омбудсмана по ал. 1, т. 1 и т. 2 се прави по искане на всеки народен
представител, а основанията по ал. 1, т. 3, т. 4 и т. 5 се установяват
от Председателя на Народното събрание, който ги обявява пред
Народното събрание.
Предложение на н.п. Лютви Местан. Йордан Памуков и
Mvcтафа Зинал:
Чл. 9 да се преномерира в чл. 10 и наименова “Предсрочно
прекратяване на правомощията”.
В ал. 2 думите “всеки народен представител” да се заменят с
“народните представители”.
Втората част на ал. 2 да се обособи в ал. 3.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Татяна Калканова. Юлияна Дончева и
Светослав Спасов:
В чл. 9, ал. 1, т. 2 да добие следната редакция:
“2. фактическа невъзможност да изпълнява правомощията си,
установена от специален състав на Върховния касационен съд.”
В чл. 9, ал. 1 да се създаде нова точка 3 със следното
съдържание:
“3. установяване на нарушения по чл. 19, ал. 2.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Ахмед Юсеин:
В чл. 9, ал. 1 да се създаде нова точка 3 със следното
съдържание:
“3. поради явна небрежност при осъществяване
професионалните си права и задължения.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Александър Арабаджиев:
В чл. 9, ал. 1 да се създаде нова точка 4 със следната
редакция:
“4. отзоваване при несправяне със задълженията му;
Останалите точки да се преномерират.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Панайот Ляков:
В чл. 9, ал. 2 след думата “представител” да се добави “и/или
лицата, които имат право да правят предложение за избор”.
Да се създаде нова ал. 3 със следното съдържание:
“(3) Решението за предсрочно прекратяване на мандата на
омбудсмана се взема с обикновено мнозинство след изслушване на
омбудсмана.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Любен Корнезов:
В чл. 9, ал. 1 да се добави нова точка 6 със следното
съдържание:
“6. Несправяне със задълженията си и при нарушаване
Конституцията и законите на страната или общоприетите морални
правила за поведение в обществото.”
В чл. 2, ал. 2 след “т.2” да се добави числото “6”.
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията; Комисията предлага чл. 9 да
се преномерира в чл. 17 със следната редакция:
“Чл. 17. (1) Правомощията на омбудсмана и заместник-
омбудсмана се прекратяват предсрочно от Народното събрание
при:
1. установяване на несъвместимост или неизбираемост;
2. фактическа невъзможност да изпълнява правомощията
си повече от шест месеца;
3. влизане в сила на присъда, с която е наложено
наказание лишаване от свобода;
4. оставка;
5. смърт.
(2) Решението за предсрочно прекратяване на
правомощията на омбудсмана или на заместник-омбудсмана по
ал. 1, т. 1 и 2 се приема от Народното събрание по искане най-
малко на 1/5 от народните представители, а основанията по ал.
1, т. 3,4 и 5 се обявяват от председателя на Народното събрание
пред Народното събрание.
(3) Омбудсманът и заместник-омбудсманът имат право да
бъдат изслушани от Народното събрание в случаите по ал. 1, т.
1, 2 и 4.”
Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Димитър
Абаджиев:
Да се създаде нов чл. 9а със следното съдържание:
“Чл. 9а. /1/ Гражданският защитник може да бъде освободен
предсрочно поради несправяне със задълженията му по
предложение на някой от органите или лицата, които имат право да
правят предложение за избор.
/2/ Решението за отзоваване се вземат с обикновено
мнозинство с еднократно, тайно гласуване след изслушване на
гражданския защитник. Времето за изслушване не може да бъде
ограничавано.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Александър Арабаджиев:
Да се създаде нов чл. 9а със следното съдържание:
“Чл. 9а. /1/ Омбудсманът може да бъде отзован поради
несправяне със задълженията му по предложение на някой от
органите или лицата, които имат право да правят предложение за
избор.
/2/ Решението за отзоваване се взема с тайно гласуване след
изслушване на омбудсмана (гражданския защитник).
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Александър Арабаджиев:
Да се създаде нов чл. 96 със следното съдържание:
“Чл. 96. При осъществяване на функциите си омбудсманът се
подчинява само на Конституцията, законите и международните
договори, по които Република България е страна, и се ръководи от
личната си съвест и морал.”
Комисията приема по принцип предложението и го
отнася към систематичното му място.
Предложение на н.п. Александър Арабаджиев:
Да се създаде нов чл. 9в със следното съдържание:
“Чл. 9в. В своята дейност омбудсманът се ръководи от
следните принципи:
а/ оценка по вътрешно убеждение дали институциите,
осъществяващи публична власт и органите и лицата, които
предоставят обществени услуги, работят в съответствие с
изискванията за справедливо и добро управление;
б/ определяне на мерките за въздействие в съответствие с
принципите на правовата държава и справедливостта;
в/ партийно-политическа и институционална независимост.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Александър Арабаджиев:
Да се създаде нов чл. 9г със следното съдържание:
“Чл. 9г. Омбудсманът се ползва с имунитета на народен
представител.”
Комисията не приема предложението.
Чл. 10. (1) Изборът на нов омбудсман се провежда не по-
късно от два месеца преди изтичане на мандата на действащия
омбудсман.
(2) В случаите на предсрочно прекратяване мандата на
омбудсмана, нов омбудсман се избира в срок от един месец от
влизането на решението за прекратяване в сила.
(3) Председателят на Народното събрание определя срока, в
който могат да постъпят предложения за кандидати за омбудсман.
Предложение на н.п. Лютви Местан. Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Чл. 10 да се преномерира в чл. 11 и наименова “Избор на нов
омбудсман”.
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията предлага чл. 10 да
се преномерира в чл. 18 със следната редакция:
“Чл. 18. (1) В случаите на предсрочно прекратяване на
мандата на омбудсмана, нов омбудсман се избира в срок от един
месец от влизането в сила на решението за прекратяване по чл.
17, ал. 1, т. 1 или 2 или от обявяването по чл. 17 ал. 1, т. 3, 4 или
5.
(2) В случаите на предсрочно прекратяване правомощията
на омбудсмана, заместник омбудсманът встъпва в неговата
длъжност до избирането на нов омбудсман.”
Чл. 11. (1) Омбудсманът получава възнаграждение, равно на
възнаграждението на съдия от Конституционния съд.
(2) Дейността и администрацията на институцията
омбудсман се финансират от държавния бюджет, като
първостепенен разпоредител.
(3) За дейността си омбудсманът, неговите заместници и
сътрудници имат право на всички осигуровки.
Предложение на н.п. Лютви Местан, Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Текстът на чл. 11, респективно ал. 5 на чл. 12 да се
преместват в глава седма със заглавие “Финансиране”.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Димитър
Абаджиев:
Чл. 11, ал. 2 да се измени така:
“/2/ Дейността на гражданския защитник и неговата
администрация се финансира от държавния бюджет. Гражданският
защитник е първостепенен разпоредител с бюджетни кредити. Не се
допуска финансиране на гражданския защитник от анонимни
източници.”
В ал. 3 думите “За дейността си” да отпаднат.
Комисията приема по ПРИНЦИП предложението и го
отнася към систематичното МУ МЯСТО.
Предложение на н.п. Александър Арабаджиев:
Чл. 11, ал. 2 и ал. 3 да отпаднат.
Комисията приема предложението.
Предложение на н.п. Любен Корнезов:
Чл. 11, ал. 2 и ал. 3 да отпаднат.
Комисията приема предложението.
Становище на Комисията; Комисията предлага чл. 11 да
се преномерира в чл. 19 със следната редакция:
“Чл. 19. (1) Омбудсманът получава месечно
възнаграждение, равно на три средномесечни заплати на
наетите лица по трудово и служебно правоотношение в
обществения сектор, съобразно данни на Националния
статистически институт.
(2) Възнаграждението на заместник-омбудсмана е 80 на сто
от възнаграждението на омбудсмана
(3) Омбудсманът и заместник-омбудсманът могат да
получават друго възнаграждение само за преподавателска
дейност или публикации.”
Предложение на н.п. Лютви Местан. Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Да се обособи нова глава Трета с наименование “Структура”.
Да се създаде нов чл. 12 със заглавие “Надведомственост” и
следното съдържание:
“Чл. 12. Омбудсманът е централен надведомствен държавен
орган с обща компетентност.”
Комисията не приема предложението.
Чл. 12. (1)0мбудсманът има трима заместници, на които
може да възлага да упражняват правомощията му в определени
области, чрез изрично упълномощаване.
(2) Заместниците на омбудсмана се избират от Народното
събрание, по предложение на омбудсмана, за срок от пет години.
(3) Заместниците на омбудсмана трябва да отговарят на
условията по чл. 6.
(4) Заместниците на омбудсмана се освобождават
предсрочно, по реда на чл. 9.
(5) Възнаграждението на заместниците на омбудсмана е 80 %
от възнаграждението на омбудсмана.
Предложение на н.п. Любен Корнезов:
Чл. 12 да отпадне.
Комисията приема предложението.
Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Димитър
Абаджиев:
Чл. 12, ал. 1 да се измени така:
“Чл. 12. /1/ Гражданският защитник има трима заместници,
на които може да възлага изпълнението на функциите си и които го
заместват по старшинство при временно отсъствие или при
предсрочно освобождаване от длъжност до встъпването в длъжност
на новоизбрания граждански защитник."
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Ахмед Юсеин:
В чл. 12, ал. 2 след думите “по предложение на омбудсмана”
да се добави “след встъпване в длъжност най-късно до 2 месеца за
срок от 5 години.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Лютви Местан. Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Чл. 12 да се преномерира в чл. 13 с наименование
“Заместници”.
В ал. 1 думите “на които може да възлага да упражняват
правомощията му в определени области чрез изрично
упълномощаване” да се заменят с думите “на които възлага да
упражняват правомощията му в определени области”.
Комисията не приема предложението.
Чл. 13. Омбудсманът има секретар, който осъществява
координацията на дейността на институцията, контактите с
публичните власти, юридическите лица, отговаря за публичния
регистър на жалбите и сигналите, както и за движението на делата.
Предложение на н.п. Любен Корнезов и Предложение на н.п.
Екатерина Михайлова и Димитър Абаджиев:
Чл. 13 да отпадне.
Комисията приема предложението.
Предложение на н.п. Панайот Ляков:
В чл. 13 думата “секретар” да се замени със “Секретариат”.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Лютви Местан. Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Чл. 13 да се преномерира в чл. 14 с наименование
“Секретар”.
След думите “юридическите лица” да се добавят думите “и
гражданите”.
Комисията не приема предложението.
Чл. 14. Дейността на омбудсмана се подпомага от
сътрудници с виеше образование и технически персонал.
Предложение на н.п. Любен Корнезов:
Чл. 14 да отпадне.
Комисията приема предложението.
Предложение на н.п. Лютви Местан, Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Чл. 14 да се преномерира в чл. 15 с наименование
“Сътрудници”.
Текстът на чл. 14 да се обособи в ал. 1 и да се създаде нова
ал. 2 със следното съдържание:
“(2) Броят и длъжностите на сътрудниците се определят в
Правилника за организацията и дейността на институцията
омбудсман”.
Комисията не приема предложението.
Чл. 15. (1) При встъпване в длъжност омбудсманът и
неговите заместници полагат пред Народното събрание следната
клетва:
“Заклевам се в името на Република България да спазвам
Конституцията и законите на страната и да защитавам правата на
човека и основните свободи, като изпълнявам добросъвестно и
безпристрастно правомощията на омбудсман.”
(2) Мандатът на омбудсмана започва да тече от полагането на
клетвата.
Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Димитър
Абаджиев:
Чл. 15 да намери систематично място след чл. 8, преди
основанията за предсрочно прекратяване на мандата, като текстът на
клетвата възпроизведе текста на клетвата полагана от народен
представител.
Комисията приема по принцип предложението.
Предложение на н.п. Татяна Калканова. Юлияна Дончева и
Светослав Спасов:
Чл. 15, ал. 1 да добие следната редакция:
“Чл. 15. /1/ При встъпване в длъжност омбудсманът и
неговите заместници полагат пред Народното събрание следната
клетва:
“Заклевам се в името на Република България да спазвам
Конституцията и законите на страната и във всичките си действия
да се ръководя от интересите на народа. Заклех се.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Панайот Ляков:
В чл. 15 да се създаде нова ал. 2 със следното съдържание:
„/2/ Омбудсманът се ползва с имунитета на народен
представител.”
Ал. 2 да стане ал. 3.
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията предлага чл. 15 да
отпадне.
Чл. 16. Омбудсманът не носи наказателна отговорност за
изказаните от него мнения и становища.
Предложение на н.п. Татяна Калкаиова. Юлияна Дончева и
Светослав Спасов:
В чл. 16 след думата “становища” да се добави “във връзка с
дейността му”.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Александър Арабаджиев:
Чл. 16 да отпадне.
Комисията приема предложението.
Предложение на н.п. Лютви Местан. Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Чл. 16 да се премести на систематичното му място в глава
“Отчетност и отговорност”.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Ахмед Юсеин:
Да се създаде нов чл. 17 със следното съдържание:
“Чл. 17. Седалището на Централния обществен защитник се
намира в гр. София ”
Чл. 18. (1) Общинските съвети могат да избират местни
обществени защитници по общини с решение на общинския съвет.
(2) За общински обществен защитник се избира гражданин на
общината с високи професионални, нравствени и морални качества.
(3) Избор на общински обществен защитник:
1. Предложението за общински застъпник се прави от
общински съветник или група общински съветници;
2. За избран се счита кандидат, получил 2/3 от гласовете на
общинските съветници;
3. Общински застъпници се избират за срок от 5 години;
4. Избраният общински застъпник полага клетва на
заседание на общински съвет по текст, даден в чл. 15, ал. 1
от настоящия закон.
(4) Общинският обществен защитник получава
възнаграждение, равно на 80% от възнаграждението на кмета
на общината.
(5) Разходите във връзка с дейността на общинския
обществен защитник се определят от общинския бюджет.
(6) Общинският обществен защитник има право:
1. да изисква информация от органите на държавната и
общинска власт на територията на общината, относно
нейните действия, засягащи правата на гражданите;
2. разглежда оплаквания и сигнали срещу органи и лица на
територията на общината, осъществяващи публична власт,
които накърняват правата и свободите на гражданите;
3. общинският обществен защитник има компетенциите по
чл. 17, ал. ал. 1, 2, 3, освен по ал. 1, т. 5 и ал. 3, т. 4 от този
закон;
(7) Общинският обществен защитник ежегодно изнася
доклад за своята дейност пред общинския съвет, съдържащ
информация по чл. 17, ал. 3, т. 4 от настоящия закон.
(8) По искане на общинския съвет или по своя инициатива
изготвя доклад по отделни случаи на територията на
общината.
(9) Правомощията на общинския обществен защитник се
прекратяват и се освобождава от длъжност на сесия на
общинския съвет по искане на общински съветник или група
съветници, по смисъла на чл. 9, ал. 1 от този закон.
Комисията не приема предложението.
Глава трета
ПРАВОМОЩИЯ
Предложение на н.п. Панайот Ляков:
Глава трета да добие следното наименование:
“Правомощия и независимост”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Лютви Места, Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Глава трета да се преномерира в глава четвърта.
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията подкрепя текста на
вносителя за наименованието на глава трета.
Компетентност
Чл. 17. (1)Омбудсманът:
1. Приема и разглежда жалби и сигнали на лица за нарушени
права и свободи от държавната администрация, органите на
местното самоуправление или юридически лица, на които е
възложено осъществяването на обществени услуги.
2. Отправя предложения и препоръки за възстановяване на
нарушените права и свободи пред съответните органи, организации
и лица по т. 1.
3. Има право на достъп до органите, организациите и лицата
по т. 1, включително и да присъства при обсъждане и взимане на
решения от тях.
4. Прави препоръки и предложения за отстраняване на
причините и условията, които създават предпоставки за нарушения
на правата и свободите.
5. Обръща се към органите по чл. 150 от Конституцията с
предложение да сезират Конституционния съд, ако прецени, че се
налага тълкуване на Конституцията или обявяване на
противоконституционност на закон.
(2) Права.
Омбудсманът има право:
1. да иска и да получава навременна, точна и пълна
информация от всички органи, организации и лица по ал. 1, т. 1
2. да прави проверки по постъпили жалби и сигнали, както и
по своя инициатива
3. публично да изразява мнения и становища, включително в
средствата за масово осведомяване.
(3) Задължения.
Омбудсманът е длъжен:
1. да отговори писмено на лицето, което го е сезирало, в
едномесечен срок
Ако случаят изисква по-обстойна проверка, този срок е до 3
месеца.
2. да уведомява органите на прокуратурата, когато има данни
за извършено престъпление от общ характер
3. да поддържа постоянно публичен регистър на постъпилите
писмени и устни жалби и сигнали и за тяхното движение
4. да внесе до 31 март на следващата година ежегоден доклад
за своята дейност в Народното събрание.
Докладът съдържа информация за:
а/ постъпилите жалби и сигнали, по които проверките са
приключили
б/ разрешените случаи
в/ случаите, когато намесата му е останала без резултат и
причините за това
г/ направените предложения и препоръки, както и дали са
били взети предвид
д/ зачитането на правата на човека и основните свободи и
ефективността на действащото законодателство в тази област
е/ отчет на разходите
ж/ резюме.
Текстът на доклада е публичен.
5. По искане на Народното събрание или по своя инициатива
да изготвя доклади по отделни случаи.
6. Издава годишен бюлетин за своята дейност.
Предложение на н.п. Любен Корнезов:
В чл. 17, ал. 1, т.1 след думите “жалби” се добавят думите
“петиции и предложения”, а думата “сигнали” да отпадне.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Александър Арабаджиев:
В чл. 17, ал. 1, т. 2 накрая да се добавят думите: “за
отстраняване на последиците от накърняването на определени права
и свободи, както и за отстраняване на причините, довели до това.”
В чл. 17, ал. 1, т. 4 да отпадне.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Татяна Калканова. Юлияна Дончева и
Светослав Спасов:
В чл. 17, ал. 1, т. 1 да добие следната редакция:
“1. приема и разглежда жалби и сигнали на граждани и на
лица без гражданство за нарушени от публичните власти права и
свободи.”
В чл. 17, ал. 1, т. 5 да отпадне.
В чл. 17, ал. 3, т. 1 да добие следната редакция:
“1. Омбудсманът е длъжен да се произнесе с мотивирано
становище по подадената жалба или сигнал в едномесечен срок и да
съобщи становището в тридневен срок от постановяването му на
жалбоподателя или на лицето, подало сигнала.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Панайот Ляков:
В чл. 17, ал. 1, т. 1 да се добави:
- след думата “самоуправление” израза “администрацията
на съдебната система”;
- ново изречение накрая “или когато те не създават
необходимите условия за зачитане на тези права и
свободи.”
В чл. 17, ал. 1, т. 3 да добие следната редакция:
“3. посредничи между административните органи и
засегнатите лица за преодоляване на допуснатите нарушения
и примирява позициите им.”
В чл. 17, ал. 2, т. 2 след думата “проверки” да се добави
“разследвания”.
В чл. 17, ал. 2 да се създаде нова точка 3 със следното
съдържание:
“3. на достъп до органите, организациите и лицата по т. 1,
включително и да присъства при обсъждане и взимане на
решения от тях;”
Точка 3 да стане точка 4.
В ал. 2 да се създаде нова точка 5 със следното съдържание:
“5. на неприкосновеност на събраната информация, което не
подлежи на проверка и изземване.”
В ал. 2 да се създаде нова точка 6 със следното съдържание:
“6. на неприкосновеност на кореспонденцията с лицата,
които се обръщат към него с жалби и сигнали, и тя не
подлежи на проверка и изземване.”
В чл. 17, ал. 3, т. 5 след думата “отделни” текстът да добие
следната редакция: “особено тежки случаи на нарушаване и
незачитане на правата на човека и основните свободи”.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Ахмед Юсеин:
В чл. 17, ал.1, т. 1 след израза “държавната администрация”
да се добави “въоръжените сили”.
Към ал. 3 да се добави нова т. 6 със следното съдържание:
“6. по искане на Президента на Република България и
Министър-председателя или по своя инициатива, да изготвя
доклади по отделни случаи.
Точка 6 да стане точка 7.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Димитър Абаджиев:
Чл. 17 да остане с единствена алинея, сегашна ал. 1, като:
а/ точка 1 се измени така:
“1. разглежда жалби и сигнали срещу действията и
бездействията на централната администрация, администрацията на
съдебната власт, органите на местно самоуправление и лицата, на
които е възложено да предоставят обществени услуги, които
накърняват правата и свободите на физическите лица и правата на
юридическите лица или не създават необходимите условия за зачитането на тези права и свободи.”
б/ точка 2 да се измени така:
“2. отправя предложения и препоръки до органите и лицата
по т. 1 за преустановяването на накърняването на права, за
възстановяване на причинените щети;”
в/ в точка 4 да се добави “и за създаване на условия за
безпрепятствено и ефикасно осъществяване на правата и
свободите;”
Чл. 17, ал. 2 да се отдели в нов чл. 17а, в който да отпадне
думата “Права”.
Чл. 17, ал. 3 да се отдели в нов чл. 176, в който да отпадне
думата “Задължения” и:
а/ точка 1 да се измени така:
“1. да отговори в едномесечен срок дали приема за
разглеждане постъпилата жалба или сигнал, без да е необходимо да
мотивира отговора си.”
б/ в точка 2 да отпаднат думите “органите на”,
в/ точка 3 да отпадне.
Да се създаде нов член 17в, който да уреди съдържанието на
годишния доклад:
“Чл. 17в. /1/ Годишният доклад на гражданския защитник
съдържа:
1. информация за разрешените случаи;
2. информация за случаите, в които намесата му е останала
без резултат и причините за това;
3. обща информация за подадените оплаквания и сигнали, по
които проверките не са приключили;
4. информация за направените предложения и препоръки,
както и за това дали същите са взети предвид;
5. информация за дейността на местните граждански
посредници;
6. мнение за степента на зачитане на правата и свободите на
гражданите и правата на юридическите лица и
неформалните организации;
7. отчет за разходите;
8. резюме.
/2/ Пълният текст на доклада остава в административната
служба на гражданския защитник на разположение на
всички, които се интересуват.
/3/ Резюме от годишния доклад се обнародва в “Държавен
вестник” заедно с решението на Народното събрание по
доклада.”
Да се създаде нов чл. 17г със следното съдържание:
“Чл. 17г. Гражданският защитник издава бюлетин за своята
дейност.”
Комисията приема по принцип предложението за
разделяне на чл. 17.
Предложение на н.п. Лютви Местан, Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Чл. 17 да се преномерира в чл. 16.
В ал. 1, т. 1 думите “на обществени услуги” се заменят е
думите “на дейност в обществен интерес”.
В ал. 1, т. 2 думите “отправя предложения и препоръки” се
заменят с думите “права и предложения”.
Ал. 1, т. 3 да добие следната редакция:
“3. присъства на заседанията на органите на публичната
власт, от чиито актове, действия и бездействия са настъпили
неправомерни правни последици”.
В ал. 1, т. 4 думата “препоръки” да отпадне.
Ал. 1, т. 5 да отпадне.
Да се създадат нови т.т. 5,6,7,8,9,10,11,12 и 13 на ал. 1 както следва:
“5. предлага извънсъдебен изход по възникналите спорове;
6. организира и провежда срещи за постигане на
споразумение между страните по случая;
7. посредничи между институциите за постигане на съгласие
в дейността им;
8. предлага мерки по отстраняване на причините и
условията, довели до възникването на неправомерните
правни последици;
9. изпраща сигнали до органите на публичната власт,
относно нарушения на установения ред на държавно
управление;
10. предлага спирането на неправомерни посегателства върху
правата и свободите на гражданите, организациите на
гражданите и юридическите лица;
11 .предлага налагането на мерки на правна принуда, в случаи
на установени нарушения;
12. встъпва като заинтересована институция в производствата
пред Конституционния съд;
13. представя пред средствата за масово осведомяване данни
за нарушаване на правата и свободите на гражданите,
организациите на гражданите и юридическите лица.”
Ал. 2 и ал. 3 да отпаднат.
Да се създаде нова ал. 2 със следното съдържание:
“(2) Омбудсманът упражнява своите правомощия служебно
или по жалби и сигнали на граждани, организации на
граждани или юридически лица.”
Да се създаде нов чл. 17 с наименование “Бюлетин” и
следното съдържание:
“Чл. 17. Омбудсманът издава бюлетин за резултатите от
дейността си на всеки три месеца. Бюлетинът се изпраща
безплатно на органите на публичната власт и организациите
на гражданите.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Любен Корнезов:
Да се създаде нов чл. 17а със следното съдържание:
“Чл. 17а (1) Актовете на омбудсмана нямат задължителен
характер.
(2) Актовете, мненията и становищата на омбудсмана не
подлежат на съдебен и административен контрол.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Александър Арабаджиев:
Да се създаде нов чл. 17а със следното съдържание:
“Чл. 17а. Омбудсманът може да действа по своя инициатива,
когато констатира, че не се създават необходимите условия
за защита на правата и свободите на гражданите и
юридическите лица.”
Комисията приема по принцип предложението със
съответна редакция.
Предложение на н.п. Панайот Ляков:
Да се създаде нов чл. 17а със следното съдържание:
“Чл. 17а. При дейността си омбудсманът се подчинява само
на Конституцията, законите, международните договори и
споразумения, по които Република България е страна и се
ръководи само от своите съвест, морал и принципи на:
1. оценка по вътрешно убеждение дали органите и лицата,
осъществяващи публична власт или функция, работят в
съответствие с изискванията за справедливо и добро
управление;
2. определяне на мерките за въздействие в съответствие с
принципите на правовата държава и справедливостта;
3. партийно-политическа и институционална независимост.”
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията предлага текста
на чл. 17 да се инкорпорира в членове 20,21, 22,23 и 24
със следната редакция:
“Чл. 20. (1) Омбудсманът:
1. приема и разглежда жалби и сигнали за нарушения на
права и свободи от държавните и общинските органи и техните
администрации, както и от лицата, на които е възложено да
предоставят обществени услуги;
2. прави проверки по постъпили жалби и сигнали;
3. отговаря писмено на лицето, което го е сезирало, в
едномесечен срок. Ако случаят изисква по-обстойна проверка,
този срок е 3 месеца;
4. отправя предложения и препоръки за възстановяване на
нарушените права и свободи пред съответните органи, техните
администрации и лицата по т. 1;
5. прави предложения и препоръки за отстраняване на
причините и условията, които създават предпоставки за
нарушения на правата и свободите;
6. уведомява органите по чл. 150 от Конституцията, за да
бъде сезиран Конституционният съд, ако се прецени, че се
налага тълкуване на Конституцията или обявяване на
противоконституционност на закон;
7. уведомява органите на прокуратурата, когато има
данни за извършено престъпление от общ характер.
(2) Омбудсманът действа и по своя инициатива, когато
констатира, че не се създават необходимите условия за защита
на правата и свободите на гражданите.
(3) Омбудсманът може да възлага на заместник-
омбудсмана някои от своите правомощия.
Чл. 21. (1) Омбудсманът има право:
1. на достъп до органите, техните администрации и лицата
по чл. 2, ал. 1, включително и да присъства при обсъждане и
вземане на решения от тях;
2. да иска и получава навременна, точна и пълна
информация от органите, техните администрации и лицата по
чл. 2, ал. 1;
3. да изразява публично мнения и становища,
включително в средствата за масово осведомяване.
(2) Омбудсманът няма право да огласява обстоятелства,
станали му известни при изпълнение на неговите функции,
които са държавна, служебна или търговска тайна или са от
личен характер.
Чл. 22. Омбудсманът поддържа публичен регистър на
постъпилите писмени и устни жалби и сигнали и тяхното
движение.
Чл. 23. (1) Омбудсманът внася до 31 март всяка година
ежегоден доклад за своята дейност в Народното събрание.
(2) Докладът съдържа информация за:
1. постъпилите жалби и сигнали, по които проверките са
приключили;
2. случаите, когато намесата му е имала резултат;
3. случаите, когато намесата му е останала без резултат и
причините за това;
4. направените предложения и препоръки, както и дали
са били взети предвид;
5. зачитането на правата на човека и основните свободи и
ефективността на действащото законодателство в тази област;
6. отчет на разходите;
7. резюме.
(3) Докладът по ал. 1 е публичен.
(4) По искане на Народното събрание или по своя
инициатива омбудсманът изготвя доклади по отделни случаи от
неговата практика.
Чл. 24. Омбудсманът издава годишен бюлетин за своята
дейност.”
Ограничения на правомощията
Чл. 18. (1) Правомощията на омбудсмана не се отнасят до
дейността на Народното събрание, Президента на Република
България, Конституционния съд, Висшия съдебен съвет,
правораздавателната дейност на съда и дейността на прокуратурата
и следствието, както и дейностите, свързани с националната
сигурност и външната политика.
(2) Омбудсманът не може да води дела от името на лицата,
които са се обърнали към него, не може да представлява тези лица
пред съд или пред органите, организациите и лицата по чл. 17, ал. 1,
т. 1.
Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Димитър
Абаджиев:
В чл. 18, ал. 1 думите “правораздавателната дейност на съда
и дейността на прокуратурата и следствието” да се заменят с
“осъществяването на съдебната власт от съда, прокуратурата и
следствието”.
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията; Комисията предлага чл. 18 да
отпадне.
Предложение на н.п. Александър Арабаджиев:
Да се създаде нов чл. 18а със следното съдържание:
“Чл. 18а. Омбудсманът не разглежда жалби по въпроси,
които са предмет на висящи съдебни (и/или административни)
процедури.”
Комисията не приема предложението.
Чл. 19. (1) Омбудсманът няма право да огласява
обстоятелства, станали му известни при изпълнение на неговите
функции, които са държавна, служебна или търговска тайна или са
от личен характер.
(2) Омбудсманът няма право да иска информация относно
отношения, свързани с националната сигурност и външната
политика.
Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Димитър
Абаджиев:
Чл. 19, ал. 2 да отпадне.
Комисията приема предложението.
Предложение на н.п. Татяна Калканова, Юлияна Дончева и
Светослав Спасов:
В чл. 19 да се създаде нова ал. 2 със следното съдържание:
‘72/ Разгласяването на обстоятелствата по предходната
алинея е основание да се иска предсрочното освобождаване на
омбудсмана.”
Ал. 2 да се преномерира в ал. 3.
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията приема по принцип ал. 1 на вносителя и я отнася към систематичното й
място.
Предложение на н.п. Лютви Местан, Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Да се създаде нова глава пета с наименование “Производство
пред омбудсмана”.
Комисията не приема предложението.
Глава четвърта
ПОДАВАНЕ НА ЖАЛБИ
Становище на Комисията: Комисията подкрепя текста на вносителя за наименование наглава четвърта като предлага да
се добави “и сигнали”.
Чл. 20. Жалби и сигнали пред омбудсмана могат да подават
пълнолетни физически лица, без разлика на гражданство, пол,
политическа принадлежност и религиозни убеждения.
Предложение на н.п. Татяна Калканова, Юлияна Дончева и
Светослав Спасов:
В чл. 20 да отпадне думата “пълнолетни”.
Комисията приема предложението.
Предложение на н.п. Панайот Ляков:
В чл. 20 след думата “убеждение” да се добави “както и
юридически лица”.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Любен Корнезов:
В чл. 20 след думите “религиозни убеждения” да се добавят
думите “когато правата им са нарушени на територията на
Република България.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Лютви Местан, Йордан Памуков и
Mустафa Зинал:
Чл. 20 да се преномерира в чл. 18 с наименование “Жалби и
сигнали”.
Текстът на чл. 20 да се обособи в ал. 1 като думата
“пълнолетно” отпадне.
Да се създаде нова ал. 2 със следното съдържание:
“(2) Жалби и сигнали пред омбудсмана могат да подават
всички организации на граждани и юридически лица.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Димитър
Абаджиев:
Чл. 20 да добие следната редакция:
“Чл. 20. Всички български и чужди граждани и лица без
гражданство и всички юридически лица, независимо от тяхната
националност, могат да се обръщат към гражданския защитник с
жалби и сигнали.”
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията подкрепя текста на
вносителя и предлага чл. 20 да се преномерира в чл. 25 като
съюза “и” се замени с “или”.
Чл. 21. (1) Жалбите и сигналите могат да бъдат писмени и
устни, предадени по пощата, лично, по телефон или друго
традиционно средство за съобщение.
(2) Жалбите трябва да съдържат името и местоживеенето на
жалбоподателя, описание на нарушението, институцията, органа или
лицето, което ги е нарушило.
Към жалбата могат да бъдат приложени и писмени
доказателства.
(3) Анонимни жалби и сигнали, както и такива за нарушения,
извършени преди повече от две години, не се разглеждат.
(4) Ако жалбата е устна, се съставя кратък протокол, в който
се съдържа информацията, изискуема по ал. 2.
(5) Органите, организациите и лицата по чл. 17, ал. 1, т. 1, до
които се отнасят становищата, предложенията и препоръките на
омбудсмана, са длъжни да ги разгледат в двуседмичен срок и да
уведомят омбудсмана за предприетите от тях мерки.
(6) Подаването на жалби пред омбудсмана е безплатно.
Предложение на н.п. Татяна Калканова, Юлияна Дончева и
Светослав Спасов:
В чл. 21, ал. 1 да добие следната редакция:
“Чл. 21. /1/ Жалбите и сигналите могат да бъдат писмени или
устни, предадени по пощата, лично или по електронна поща.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Любен Корнезов:
В чл. 21, ал 1 думите “предадени по пощата, лично, по
телефон или друго традиционно средство за съобщение” да
отпаднат.
Ал. 2 да добие следното съдържание:
“(2) Жалбите трябва да съдържат:
1. името и местоживеенето на жалбоподателя;
2. описание на нарушението;
3. институцията, органа или лицето, което ги е нарушило.”
Да се създаде нова ал. 5 със следното съдържание:
“(5) Подаването на жалби пред омбудсмана е безплатно.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Димитър
Абаджиев:
В чл. 21, ал. 4 да отпадне думата “кратък”.
Комисията приема предложението.
Предложение на н.п. Лютви Местан. Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Чл. 21 да се преномерира в чл. 19 е наименование “Форма на
жалбите и сигналите”.
В ал. 2, изречение първо да се добавят думите “както и
очаквания резултат”.
Ал. 4 да стане ал. 3.
Ал. 3 да стане чл. 20 с наименование “Давност”.
Ал. 5 да стане ал. 1 на нов чл. 24 с наименование
“Задължение за разглеждане” и думата “препоръки “ да отпадне. Да
се създаде нова ал. 2 със следната редакция:
(2) Органите на публичната власт са длъжни да уведомят
омбудсмана за предприетите мерки по изводите, представени в
годишния доклад или в докладите по отделни случаи.
(3) Обществените средства за масово осведомяване са
длъжни да отразят становищата на омбудсмана по негово искане.”
Ал. 6 да стане нов чл. 25 с наименование “Такси” и следната
редакция:
“Чл. 25. Производството пред омбудсмана е освободено от
такси.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Лютви Местан, Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Да се създаде нов чл. 21 с наименование “Публичен
регистър” и следното съдържание:
“Чл. 21. Получените жалби и сигнали се вписват в публичен
регистър. В регистъра се отбелязват предприетите по случая мерки и
резултата от производството пред омбудсмана.”
Комисията приема по принцип предложението.
Предложение на н.п. Лютви Местан, Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Да се създаде нов чл. 22 с наименование “Становище” и
следното съдържание:
“Чл. 22. Когато намери, че жалбата или сигнала са
основателни, омбудсманът се произнася с мотивирано становище,
което се съобщава на гражданите в тридневен срок.”
Да се създаде нов член 23 с наименование “Отказ” и
следното съдържание:
“Чл. 23. (1) Омбудсманът отхвърля необоснованите жалби с
мотивирано становище, което се съобщава на гражданите в
тридневен срок.
(2) Не са предмет на разглеждане от омбудсмана и могат да
бъдат отхвърлени без мотивирано становище жалбите относно
актове на Народното събрание, действията на народните
представители, на Президента на Републиката и на
Конституционния съд.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Лютви Местан. Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Да се създаде нова глава шеста с наименование “Отчетност и
отговорност”.
Точка 4 на ал. 3 на чл. 17 да се трансформира в чл. 26 с
наименование “Доклад” и следната редакция:
“Чл. 26. (1) Омбудсманът се отчита за дейността си като
представя пред Народното събрание доклад. Докладът съдържа
данни относно нарушенията на правата на гражданите,
организациите на гражданите и юридическите лица, органите
власти, които са извършили нарушенията и предложенията за
усъвършенстване на дейността им.
(2) Докладът се отнася до дейността на омбудсмана за една
календарна година и се внася в Народното събрание до 1 февруари
на следващата година.
(3) Приетият доклад се обнародва в Държавен вестник.
(4) По искане на народните представители омбудсманът
представя доклад и по отделни случаи.”
Да се създаде нов чл. 27 с наименование “Отговорност” и
следното съдържание:
“Чл. 27. (1) Омбудсманът не може да бъде наказателно
преследван, издирван, арестуван, задържан или съден във връзка със
становищата или с действията, които предприема в изпълнение на
своите правомощия.
(2) Омбудсманът няма право да разпространява данни за
гражданите, организациите на гражданите и юридическите лица,
получени в производството пред него.
(3) Омбудсманът носи отговорност пред Народното събрание
за своята дейност и за поведението си в обществото.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Александър Арабаджиев:
Да се създаде нов чл. 21а със следното съдържание:
“Чл. 21а. Жалби и сигнали до омбудсмана могат да бъдат
отправяни в срок от една година (шест месеца) от нарушението.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Любен Корнезов:
Да се създаде нов чл. 21а със следното съдържание:
“Чл. 21а. (1) Гражданите могат да сигнализират омбудсмана
в срок от една година от нарушаване на техните права и свободи.
(2) Когато е сезиран за нарушение, извършено преди повече
от една година, омбудсманът прекратява преписката на това
основание, за което уведомява гражданина.
(3) Омбудсманът не разглежда анонимни оплаквания.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Любен Корнезов:
Да се създаде нов чл. 21б със следното съдържание:
“Чл. 21б. (1) Гражданинът може повторно да сезира
омбудсмана само ако представи нови доказателства за нарушаване
на неговите права и свободи.
(2) Ако в новите доказателства се съдържат достатъчно
данни за нарушаване правата и свободите на гражданина,
омбудсманът може да предприеме действия в рамките на своята
компетентност извън срока по предходния член.”
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията предлага чл. 21 да
се инкорпорира в членове 26,27,28 и 29 със следната редакция:
“Чл. 26. (1) Жалбите и сигналите могат да бъдат писмени
или устни, подадени лично, по пощата или по друго
традиционно средство за съобщение.
(2) Жалбата трябва да съдържа името и постоянния адрес
на жалбоподателя, описание на нарушението, органа,
администрацията или лицето, срещу които се подава жалбата.
Към жалбата могат да бъдат приложени и писмени
доказателства.
(3) Анонимни жалби и сигнали, както и такива за
нарушения, извършени преди повече от две години, не се
разглеждат.
(4) Ако жалбата е устна, се съставя протокол, в който се
съдържа информацията, изискуема по ал. 2.
Чл. 27. Подаването на жалби пред омбудсмана е
безплатно.
Чл. 28. Получените жалби и сигнали се вписват в
регистъра по чл. 22. В регистъра се отбелязват и предприетите
по всеки конкретен случай мерки и резултата от тях.
Чл. 29. Органите и лицата по чл. 2, ал. 1, до които се
отнасят становищата, предложенията и препоръките на
омбудсмана, са длъжни да ги разгледат в 14-дневен срок и да
уведомят омбудсмана за предприетите от тях мерки. “
Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Димитър
Абаджиев:
След чл. 21 да се създаде нова глава пета с наименование
“Местен граждански посредник” и със следното съдържание:
“Чл. 22. Общинските съвети могат да избират местен
граждански посредник за срок от три години.
Чл. 23. За местен граждански посредник се избира лица,
което отговаря на изискванията за избор на граждански защитник.
Чл. 24. (1) Предложения за избор на местен граждански
посредник могат да правят гражданският защитник, както и не по-
малко от 10 % от пълнолетните граждани с постоянен адрес на
територията на общината.
(2) Общинският съвет създава временна комисия за
обсъждане на предложенията, която се състои от общински
съветници, представители на организации с нестопанска цел и
изявени граждани.
(3) Временната комисия предлага на общинския съвет трите
най- подходящи предложения.
Чл. 25. Общинският съвет избира местния граждански
посредник с мнозинство 2/3 от присъстващите общински съветници.
Чл. 26. (1) Местният граждански посредник може да бъде
отзован поради несправяне със задълженията си по предложение на
1/3 от общинските съветници и на гражданския защитник.
(2) Решението за отзоваване се взема с мнозинство 2/3 от
присъстващите общински съветници.
Чл. 27. (1) Местният граждански посредник работи в
сътрудничество и под методическото ръководство на гражданския
защитник.
(2) Гражданският защитник може да възлага на местния
граждански посредник извършването на проверки и вземането на
мерки по разглеждани от него случаи.
(3) При осъществяване на своите правомощия местният
граждански посредник се подпомага от експерти.
Административното обслужване на дейността на местния
граждански посредник се осигурява от общината.
Чл. 28. (1) Разходите във връзка с дейността на местния
граждански посредник се осигуряват от общинския бюджет.
Средства във връзка с дейността на местния граждански посредник
могат да се осигуряват и от бюджета на гражданския защитник и от
други източници.
(2) Не се допуска финансиране от анонимни източници.
Чл. 29. (1) Местният граждански посредник има статут на
държавен служител.
(2) Възнаграждението на местния граждански посредник не
може да бъде по-малко от 150 % от средната работна заплата за
общинската администрация и се определя от общинския съвет.
Чл. 30. (1) Годишният доклад на местния граждански
посредник се представя на гражданския защитник и се внася за
обсъждане в общинския съвет до 31 януари на следващата година.
(2) Пълният текст на доклада на местния граждански
посредник остава в общината на разположение на всички, които се
интересуват.
(3) Общинският съвет изпраща на гражданския защитник
решението си по доклада.
Чл. 31. По отношение на местния граждански посредник се
прилагат съответно правилата на глави втора, трета и четвърта,
доколкото в настоящата глава не е предвидено друго.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Любен Корнезов:
Да се създаде нова глава Пета, с наименование “Организация
и структура на институцията омбудсман” със следното съдържание:
“Чл. 22. (1) Седалището на омбудсмана е София.
(2) В своята дейност омбудсманът се подпомага от
служители, които имат статута на държавни служители при спазване
изискванията на Закона за държавния служител.
(3) Към омбудсмана може да има и помощен персонал, чието
правоотношение се урежда по Кодекса на труда.
Чл. 23. (1) Омбудсманът издава правилник, който обхваща
структурата, вътрешната организация на институцията, щатовете на
служителите и техните длъжностни характеристики и връзката
между отделните звена при изпълнение на техните задължения.
(2) Правилникът за организацията и дейността на
омбудсмана се приема с решение на Народното събрание.
Чл. 24. Омбудсманът може да назначи свои областни
представители, които се наричат областен омбудсман и имат
правомощия само на територията на съответната област.
Чл. 25. (1) За областен омбудсман може да бъде назначено
лице с виеше юридическо образование, което притежава високи
професионални и нравствени качества и има не по-малко от 7
години юридически стаж.
(2) Областният омбудсман получава възнаграждение равно
на 90% от възнаграждението на областния управител на съответната
област.
Чл. 26. Областният омбудсман има право:
1. да участва в заседанията на общинските съвети в
областта;
2. да изразява мнения и становища относно решенията на
областните управители, кметовете и общинските съвети,
отнасящи се до правата и свободите на гражданите на
съответната територия.
3. да изисква информация от органите и лицата на
територията на областта относно техните действия,
засягащи правата на гражданите.
Чл. 27. (1) Областният омбудсман е длъжен да приеме жалби
и сигнали на гражданите при нарушаване на техните права в
съответната област.
(2) Жалбата трябва да отговаря на изискванията на чл. 19, ал.
2.
(3) Областният омбудсман е длъжен да отговори на
гражданина в едномесечен срок.
Чл. 28. (1) Омбудсманът може да изземе всяка преписка,
образувана от областните омбудсмани.
(2) Омбудсманът може да възложи на областните
омбудсмани решаването на проблема, поставен пред него,
ако той се отнася до нарушаване на гражданските права от
органите по места.
Чл. 29. Разходите във връзка с дейността на омбудсмана се
определят с държавния бюджет.
Чл. 30. Народното събрание, бюджетната комисия и всеки
народен представител може да иска информация от
омбудсмана за изразходваните от него средства.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Лютви Местан, Йордан Памуков и
Mуcтафa Зинал:
Да се създаде нова глава Седма с наименование
“Финансиране”
Да се създаде нов чл. 28 с наименование “Бюджетна
издръжка” и следното съдържание:
“Чл. 28. (1) Институцията омбудсман е юридическо лица на
бюджетна издръжка.
(2) Разходите във връзка с дейността на омбудсмана се
определят с държавния бюджет.”
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията предлага да се
създаде нова глава пета с наименование “Административнонаказателни разпоредби” с членове от 30 до
37 включително и със следното съдържание:
“Глава пета
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ
РАЗПОРЕДБИ
Чл. 30. Който възпрепятства омбудсмана да изпълни
служебните си задължения се наказва с глоба до 600 лв., ако не
подлежи на по-тежко наказание.
Чл. 31. Който не представи в определения от омбудсмана
срок поискани от него сведения, документи или актове, се
наказва с глоба до 500 лв., ако не подлежи на по-тежко
наказание.
Чл. 32. Който не изпълни друго задължение, произтичащо
от този закон или от нормативен акт по прилагането му, се
наказва с глоба до 300 лв., ако не подлежи на по-тежко
наказание.
Чл. 33. Административното наказание по чл. 30 и 31 се
налага от съответния районен съд. Актът, с който се установява
административното нарушение се съставя от длъжностно лице,
определено от омбудсмана и се изпраща на съответния районен
съд.
Чл. 34. Съдът съобщава на лицето, чието наказване се
иска, за постъпването на материалите по предходния член,
определя му срок за запознаване с тях, за възражения и
посочване на доказателства в тяхна подкрепа. Срокът не може
да бъде по-малък от един месец.
Чл. 35. (1) След изтичане на срока по предходния член
делото се насрочва за разглеждане в открито съдебно заседание.
(2) Омбудсманът може да участва в производството пред
съда, ако намери това за необходимо.
Чл. 36. (1) Районният съд разглежда делото по същество и
се произнася с решение, с което налага предвиденото в този
закон административно наказание или оправдава лицето, чието
наказване е поискано.
(2) Решението подлежи на касационно обжалване пред
окръжния съд по реда на Закона за Върховния административен
съд. Касационна жалба може да подаде и омбудсманът.
Чл. 37. Доколкото в този закон не е установено друго,
прилага се Закона за административните нарушения и
наказания.”
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 1. По смисъла на този закон:
а/ обществени услуги са образователна, здравна, социална, водоснабдителна, канализационна, топлоснабдителна, електроснабдителна, пощенска, телекомуникационна, търговска
дейност, дейности по охрана и по безопасност на движението, както
и други подобни услуги, предоставяни за задоволяване на
обществени потребности, по повод на чието предоставяне могат да
се извършват административни услуги
б/ традиционни средства за съобщение са писма, телефон,
телеграф, телекс, факс и електронна поща.
Предложение на н.п. Татяна Калканова, Юлияна Дончева и
Светослав Спасов:
Параграф 1, т. б да отпадне.
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Лютви Местан, Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Параграф 1 да отпадне.
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията подкрепя текста на
вносителя.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 2. В едномесечен срок от влизането в сила на този закон,
Народното събрание избира омбудсман.
Предложение на н.п. Лютви Местан. Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Параграф 2 да се преномерира в параграф 1 със следната
редакция:
“§ 1. Народното събрание избира омбудсман в тримесечен
срок от влизането на този закон в сила.”
Комисията приема по принцип предложението и
предлага следната редакция:
“§ 2. В тримесечен срок от влизането в сила на този
закон Народното събрание избира омбудсман и заместник-
омбудсман.”
§ 3. В едномесечен срок след избора му, омбудсманът внася в
Народното събрание правилник за организацията и дейността на
своята институция. Народното събрание одобрява правилника със
свое решение, след което той се обнародва в Държавен вестник.
Комисията приема по принцип текста на вносителя и
предлага следната редакция;
“§ 3. В едномесечен срок от встъпването в длъжност
омбудсманът внася за одобрение в Народното събрание
правилника за организацията и дейността си.”
§ 4. Министерският съвет е длъжен да осигури безвъзмездно
помещения и необходимото оборудване за осъществяване дейността
на омбудсмана.
Предложение на н.п. Лютви Местан, Йордан Памуков и
Мустафа Зинал:
Параграф 4 да отпадне.
Да се създаде нов параграф 3 със следното съдържание:
“§ 3. Народното събрание осигурява помещения и
оборудване на канцеларията на омбудсмана.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Панайот Ляков:
Предлогът “и” да се замени със запетая и след думата
“оборудване” да се добави “бюджетни средства”. Да се добави и
второ изречение със следното съдържание: “Бюджетът на институцията “омбудсман” се включва допълнително в Закона за
държавния бюджет на Република България още за 2003 г.”
Комисията не приема предложението.
Становище на Комисията: Комисията предлага § 4 да
отпадне.
Предложение на н.п. Екатерина Михайлова и Димитър
Абаджиев:
Да се добави нов § 4а със следното съдържание:
“§4а. Местните посредници, наблюдатели, защитници и
други, заварени при влизането в сила на закона, продължават да
изпълняват дейността си по реда на този закон до изтичане на срока,
за който са избрани.”
Комисията не приема предложението.
Предложение на н.п. Николай Камов:
Да се добавят § 4а и §4б със следното съдържание:
“§ 4а. Действащите към датата на влизането на този закон в
сила местни омбудсмани продължават своята дейност под
методическото ръководство на парламентарния омбудсман до края
на своя мандат.
§ 4б. По решение на общинските съвети могат да се избират
местни омбудсмани, които работят под методическото ръководство
на парламентарния омбудсман и чиято дейност се финансира от
общинския бюджет и други неанонимни източници. По отношение
на избраните местни омбудсмани се прилагат съответно
разпоредбите за парламентарния омбудсман.”
Комисията не приема предложението.
§ 5. Изпълнението на закона се възлага на Председателя на
Народното събрание.
Становище на Комисията; Комисията предлага § 5 да
отпадне.
§ 6. Този закон влиза в сила от 1 януари 2003 година.
Становище на Комисията: Комисията предлага § 6 да се
преномерира в § 4 и да добие следната редакция:
“§ 4. Законът влиза в сила от 1 януари 2004 г.”