Комисия по транспорт и телекомуникации
05/02/2002 първо гласуване
ДОКЛАД
Относно: Законопроекти за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт(обн. ДВ бр. 97, в сила от 01. 01. 2002 г.) № 154-01-84, внесен от н. п. Петър Мутафчиев и група нар. представители на 11. 12. 2002 г., № 202-01-1, внесен от Министерски съвет на 02. 01. 2002 г. и № 154-01-20, внесен от н. п. Йордан Мирчев и група нар. представители на 23. 01. 2002 г.
ДОКЛАД
Относно: Законопроекти за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт(обн. ДВ бр. 97, в сила от 01. 01. 2002 г.) № 154-01-84, внесен от н. п. Петър Мутафчиев и група нар. представители на 11. 12. 2002 г., № 202-01-1, внесен от Министерски съвет на 02. 01. 2002 г. и № 154-01-20, внесен от н. п. Йордан Мирчев и група нар. представители на 23. 01. 2002 г.
На заседание, проведено на 31 януари 2002г., Комисията по транспорт и телекомуникации на основание чл. 68, ал.1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание разгледа и обсъди законопроекти за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт (обн. ДВ бр.97 от 28.11.2000г., в сила от 1. 01. 2002г.), № 154-01- 84, внесен от н.п. Петър Мутафчиев и група нар. представители на 11.12. 2002г., № 202-01-1, внесен от Министерски съвет на 02.01.2002г. и № 154- 01-20, внесен от н.п Йордан Мирчев и група нар. представители на 23.01.2002Г.
Законопроектите бяха представени от вносителите, като законопроекта, внесен от Министерски съвет беше представен от г-н Любомил Иванов - заместник-министър на транспорта и съобщенията, който участва в обсъждането и на останалите законопроекти.
С влизането в сила на Закона за железопътния транспорт от 01.01.2002г. НК “БДЖ” се раздели на Национална компания “Железопътна инфраструктура” и железопътния превозвач “БДЖ” ЕАД.
Предприетите досега мерки по Оздравителната програма, приета от Министерския съвет, включително отделянето от Национална компания “БДЖ” на 14 железопътни завода и други съпътстващи дейности, съкращаването с около 25 на сто на графика за движение на пътническите влакове като губеща дейност, редуцирането с около 20 хил. души числеността на персонала за последните 4 години и др., не дават очаквания финансов резултат. Анализът на транспортния пазар в България през последните години показва ограничаване и спад на железопътните превози и намаляване на приходите от дейността на НК “БДЖ”. В същото време се отчита увеличаване на разходите на компанията поради рязкото покачване на цените на горивата, повишаването на курса на долара и др. НК “БДЖ”
1
не може да генерира достатъчно парични средства, за да изплати натрупаните стари задължения и същевременно да погаси текущите си задължения. Компанията беше включена в списъка за финансово оздравяване и наблюдение на финансовото състояние на държавни предприятия.
Вследствие на създалата се ситуация в железопътния транспорт през последните години в НК “БДЖ” са акумулирани задължения в размер 127,9 млн. лв. за 2001 г. Основната част от задълженията са по ДДС, за които данъчната уредба не дава възможност да се разсрочват. Трябва да се отчита и обстоятелството, че чрез разсрочване на задълженията не би могло да се постигне финансовото стабилизиране на компанията. Налага се изводът, че решение следва да се търси най-вече чрез усъвършенстване управлението на бизнесдейностите и водене на активна пазарна политика, съчетана с нови, по-практични схеми и технологии в транспортния процес.
С влизането в сила на Закона за железопътния транспорт в началото на 2002 г. основна предпоставка за успешното извършване на реформата в железниците са финансовите възможности за конкурентна дейност на структурите, които се изграждат на базата на НК “БДЖ” - Национална компания “Железопътна инфраструктура” и железопътния превозвач “БДЖ” ЕАД.
С държавния бюджет за 2002 г. се заделят недостатъчно средства за железопътния транспорт, включително за техническото и технологичното му обновяване, които не позволяват редуциране на натрупания дълг от НК “БДЖ”. Като се има предвид значението на железопътния транспорт за приобщаването на страната в европейските структури, е необходимо да се преобразуват задълженията към държавния бюджет и към бюджета на държавното обществено осигуряване на НК “БДЖ” в собствен капитал на “БДЖ” ЕАД (такава трансформация за пропорционална част от задълженията спрямо НК “Железопътна инфраструктура” е невъзможна, тъй като НК “Железопътна инфраструктура” не е търговско дружество по смисъла на чл. 1 от Търговския закон и няма капитал). Компанията е със 100 на сто държавна собственост и е в интерес на обществото да има реални условия за нормално функциониране и развитие на железопътния транспорт като важна транспортна система с национално значение.
В хода на подготовката и влизането в сила от 1. 01. 2002 г. на Закона за железопътния транспорт възникнаха и други трудности в управлението на железниците, по отношение на технологията на транспортния процес, безопасността на движението на влаковете, финансирането на железопътната инфраструктура, изискванията за лицензиране на превозвачите, управлението на разходите и др.
2
Налице е необходимост от бързи изменения и допълнения, за да се създадат по-добри условия за реализация на закона като цяло и постигане на целите след институционалната реформа.
Измененията и допълненията в закона имат за цел да се осигурят допълнителни капиталови разходи за железопътната инфраструктура, да се подобри управлението на експлоатацията на железопътна инфраструктура и на железопътните превозвачи.
Измененията и допълненията в Закона обхващат намаляване на частта от инфраструктурната такса, която превозвачите ще отчисляват за НК “Железопътна администрация” за сметка на увеличаване на частта за поддържане, развитие и ремонт на железопътната инфраструктура.
Предлага се по-точно дефиниране на понятията “Железопътна инфраструктура”, “експлоатация на железопътната инфраструктура”, “железопътна гара”, които са необходимо условие за управлението на единния транспортен процес. Регламентирани са задълженията на железопътната инфраструктура по управление на движението на влаковете, функциите на железопътните гари, финансирането на железопътните прелези. Предлага се актуализация на административно- наказателните разпоредби, свързани с нарушението по безопасността на движението.
Трите законопроекти уреждат една и съща материя и предлагаме да бъдат обсъдени едновременно от Народното събрание. След първото гласуване Комисията с участието на вносителите на приетите на първо гласуване законопроекти, ще изготви един общ законопроект, който ще представи на Народното събрание и на народните представители за правене на писмени предложения по него.
След проведената дискусия и направените предложения Комисията по транспорт и телекомуникации реши:
1. По законопроект за изменение и допълнение на Закона за
железопътния транспорт, № 154-01-84, внесен от н.п. Петър
Мутафчиев и група народни представители.
С 8 гласа “за” и 3 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, № 154-01-84, внесен от н.п. Петър Мутафчиев и група народни представители.
2. По законопроект за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, № 202-01-1, внесен от Министерски съвет
С 8 гласа “за” и 3 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и
3
допълнение на Закона за железопътния транспорт, № 202-01-1, внесен от Министерски съвет.
3. По законопроект за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, № 254-01-9, внесен от н.п. Йордан Мирчев и група народни представители.
Единодушно с 11 гласа “за” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, № 254-01-9, внесен от н.п. Йордан Мирчев и група народни представители.
5. 02. 2002 г.
4